@
Pluto (17.11.2024 20:11): U mě bude lásku ke starším filmům způsobovat nejspíš celá směs faktorů. Jednak je to určitě to, o čem píšeš. Dnes je v módě především „klipovitost” a rychlé tempo. Vše je mnohem akčnější, je zde snaha nenechat diváka ani na vteřinu odpočinout, film musí frčet tempem rychlíku. Jenže pak zase tím pádem většinou není čas na samotné výraznější herectví. Dříve se prostě točilo dost odlišným stylem. Minutový záběr do obličeje Lina Ventury, jeho pohled, dokonalá mimika a dechberoucí vcítění do role ti řeklo naprosto vše, vůbec nebylo třeba slov. Totéž Gabin, Delon, Belmondo, Funès, Hrušínský, Kemr, Marvan, Tichonov, Nero, Hackman, Eastwood, z hereček Jirásková, Medřická, Girardotová, Lorenová a další a další a další.
A to jsme u druhého důvodu, proč mám raději starší filmy. Přišlo mi, že dříve platilo, co herec, to skutečná osobnost. Současné filmy mnohdy neposkytují hercům možnost se projevit, vše je minimalistické a úsporné, v podstatě v tom fofru dost často tak nějak nemají co skutečně zahrát. A to i v případě, kdy jsou na plátně prakticky od počátku do konce. Chybí mi v jejich projevu ta dramatičnost, daná zpravidla dlouholetým učinkováním v divadle, tak trochu se z nich stávají pouzí odříkávači replik. Netvrdím, že je tomu tak u všech dnešních filmů a všech herců, většinově mi to tak ovšem připadá. Dříve byl herecký talent a pracně vybudovaný um naprostý základ, dost často se chodilo do kin na konkrétního herce, aniž by divák tušil, o čem bude samotný film. Mezi současnými herci mám oblíbenců jen velmi málo a ani ti u mě nesnesou srovnání s hvězdami minulosti. Přijdou mi zcela zaměnitelní, málokdy mě kdokoli z nich v nějaké roli doslova uzemní. Kolik těch dnešních herců jsou tak významné persony, aby se dočkali tolika oprávněných poct, jako třeba Belmondo, či Delon. Nevím, no, nikdo mě moc nenapadá a to určitě nechci žádnému z nich křivdit.
No a potom je zde vliv prostředí a jisté míry autenticity. Když dnes zhlédnu třeba nějaký nový western, či tzv. historický film, jsem až na naprosté výjimky zklamán, či dokonce znechucen. Filmaři mají sice v rukou prvotřídní moderní techniku, ovšem v některých ohledech se to zdá být vysloveně na škodu. Nedaří se zachytit tu špinavost, syrovost, tehdejší atmosféru, jednoduše se vůbec nedostavuje genius loci. Natočit film z doby před desítkami, či stovkami let je zkrátka mimořádně obtížné a většinou to za mě nedopadá dobře. A nemusí to být právě středověk, stačí období mnohem méně vzdálené. Jistou roli samozřejmě hraje i proměna prostředí v čase, pokud se jej tedy filmaři nerozhodnou upravovat, či zcela suplovat počítačovými efekty, což mnohdy dopadá ve výsledku ještě hůře a méně uvěřitelně.
A to už navazuji na další důvod, proč mi starší filmy sedí více a tím je prostý vztah k té době. Jako každý z nás jsem dosud prožil jistý život, mám rád některá jeho období, jednoduše zde svou roli hraje tak trochu sentiment. Když vidím ve filmech třeba starou Prahu, Paříž, tehdejší styl oblékání, chování, či zvyků, vše je mi zkrátka blízké a mám pocit, jako bych se vrátil v čase. Baví mě to a sedí mi to v mnohém více, než současnost, se kterou povahově, názorově, životním stylem atp. né vždy příilš souzním. Těch důvodů, proč preferuji starší kinematografii, je prostě nespočet a jistě jsem nevyjmenoval zdaleka vše.
Závěrem jen pro jistotu dodám, že reaguji na podnět o tom, jaké filmové období máme kdo OSOBNĚ nejraději, a ke kterým filmům se rádi vracíme. Ať mě zase nějaký šťoural nezačne usilovně přesvědčovat, jak se obrovsky mýlím a jak je vše úplně naopak. Jedná se výhradně o MŮJ pohled na danou tématiku, nikomu nic nenutím a rozhodně nehodlám rozjíždět dalekosáhlou polemiku o kvalitách kinematografie v čase. :c)