Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Deskové, karetní a jiné hry

Spirit Island stále skvělí. Vždy když jsem měl něco sólo, strašně mě nebavila příprava. Sotva jsem to nachystal, už jsem myslel na to, že bych se na to možná mohl vyprdnout a zahrát si radši něco na PC. U Spirit Island se to neděje. Každá hra je jiná, kombinace neuvěřitelné, odehráno včetně přípravy a oťukávání nového ducha do 2 hodinek. Mám pocit, že jsem něco vymyslel, mám příjemný stres z toho že většinu času spíš prohrávám. Prostě paráda.

Včera jsem hrál za vražednou mlhu, dnes jsem hrál za sopku. Líbí se mi že v sólu to neztrácí, naopak hraje se to prostě jen jinak a mnohdy o trochu zajímavěji. Tam kde bych si mohl dovolit více experimentovat, zde musím těžce optimalizovat a každá chyba jde o to víc cítit.

Té hry se nikdy nezbavím. :D
@Richmond (04.03.2025 13:26): Stratené v preklade. :) Samozrejme je to wargame. Obsahuje však okrem kratších scenárov (spolu ich je 29) aj rozsiahlu "campaign" zahŕňajúcu obdobie 12 rokov, 4 mapy a bitky všetkých 6 kráľovstiev. Použil som termín "kampaň", ktorý sa tak akosi automaticky ponúka. Vhodnejšie by bolo "ťaženie".

@Richmond (04.03.2025 14:12): Keby len jednu... :)

@Tulareanus (04.03.2025 14:20): Jedna armáda skrátka nikdy nestačí. A neboj sa, ja ti tú hru už pod ten odvrátený zrak nejako podstrčím. :)

@S4TW (04.03.2025 08:46): Frosthaven tak skoro nebude, Tainted Grail sa dá krásne odohrať sólo a Spiaci bohovia vo dvojici. S Etherfields to už bude komplikovanejšie. ISS Vanguard hrajú kolegovia z práce vo štvorici už niekedy od leta minulého roku a stále nie sú na konci. No a Gloomhaven je behemot. To bola ideálne hra do covidovej karantény. :)

@SilentWolf (04.03.2025 11:28): Súhlas. Fox in the Box sú skvelí. A práve vydali v spolupráci s Mindokom skvost Králi rýchleho občerstvenia.
Jinak fantasy wargame vychází relativně málo. Já si pořídil remake jedné z roku 1979, má to krásnou hexovou mapu, ale asi to bude mít některé mechanismy, které se dnes už moc netrpí. Ale cca za měsíc, až dohraju všechny scénáře z Carrier Battle: Philippine Sea, se do toho pustím. A uvidíme, zda to bude konkurence Burning Banners :)
@Bragi (04.03.2025 08:32): Vyzerá to pekne, ale rozhodol som sa, že odvrátim zrak. :D

Aktuálne si nadávam, že som sa po postavení armády tyranidov vo WH40K tak skoro rozhodol stavať druhú armádu T'au Empire a teraz investujem desiatky hodín do lepenia a začisťovania modelov. :X
@Bragi (04.03.2025 08:32): Foxíci jsou fakt skvělí, jsou mi asi nejblíž tím co dělají, když opomenu titána Albi. Já od nich vyhlížím ARCS. Pak už fakt musím dát stopku novým hrám. Ale štve mě to, protože bych je rád podporoval ve všem co vydávají, ale nejde to. :D
@Bragi (04.03.2025 08:32): Ty obří příběhovky jsou zlo :), já mám rozehraný Gloomhaven, jsem tak v 1/4, ale mezitím jsem doplnil Tainted Grail, ISS Vanguard a Spící bohy. Do toho vyhlížím Etherfields, Frosthaven a Distant Skies :D
@Malignus (25.02.2025 11:29): však tam nie sú žiadne nové karty, len Innistrad standard edícii už bolo 7. A pri power creepe sú tie novšie C a U silnejšie.
A konkrétne karty je predsa vždy lepšie zháňať ako kusovky. Aj tá Gisela, ktorú chceš - bola reprintnutá nedávno v commander masters a commander murders at karlov manor.
@Tulareanus (25.02.2025 11:10): Chybí tam hratelný C a U - 90% z toho jsou samý nový karty. Doufal jsem, že si konečně zkompletuju balíky postavený na původním Innistradu, ale nereprintovali to, co bych potřebobal (ty C a U karty) + ty, co bych chtěl do sbírky tam nejsou vůbec (Blade of Goldnight apod.). Resp. z toho, co mě zajímá, tam jsou jen Rare a Mythicy. :-(
@Malignus (25.02.2025 09:58): tak final fantasy oproti assassin's creed bude hlavne normálný veľký set, ktorý sa bude dať aj draftovať, takže uvidíme. Tie mini 7kartové boostre AC boli zas skúška trpezlivosti, čo hráči znesú.

Čím ťa Innistrad remastered sklamal?
@SilentWolf (25.02.2025 09:31): Já mám už 10 dní připravený košík (2 hry) na Hexasimu a pořád čekám na správnou chvíli. A teď mi zrovna volali ze servisu, že bude potřeba vyměnit brzdové destičky, takže celkem si mám připravit 13,5 K :))
@Bragi (25.02.2025 00:01): Tohle mi přijde spíš jako markatingový produkty pro fanoušky konkrétní značky. Já jsem si koupil Assassin's Creed a z toho se daly udělat dva balíky schopný hrát proti sobě, ale ve výsledku nic moc. Teď se spíš snažím soustředit na pár konkrétních sad, který se mi něčím líbí, třeba Foundations, cokoliv z Innistradu apod., i když Innistrad Remastered mě zklamal.
Jsem moc rád, že jsem si koupil Spirit Island, alespoň jsem díky tomu nemusel kupovat Voidfall, protože je to ideální sólová hra, což se psalo právě o Voidfallu.
Jsem taky moc rád, že jsem si koupil SETI, což má vesmírnou tématiku, a potřeba mít Voidfall byla tedy ještě menší.
A včera jsem koupil Voidfall.

:D
Tento víkend som bol prvý raz na menšom turnaji vo Warhammer 40K, dúfam, že tento report aspoň niekoho zaujme. :) Hral sa formát highlander (každá jednotka môže byť v armáde maximálne raz, ale môže mať posilnené počty, tak ako jej to pravidlá dovoľujú, tj napr. 20 miesto 10 modelov) a hral sa klasický formát na 2000 bodov armády a čas hry 1:45H na kolo na účastníka a tri kolá.

Ja som hral svojich tyranidov a môj army list bol z väčšej časti postavený hlavne okolo veľkých odolných monštier a malých jednotiek "hordového typu" som mal menej. Celkovo som bol zameraný viac na streľbu než na boj na blízko.

Prvé kolo som stretol chaos space marines chapter World eaters, ktorí sú známi tým, že sa jedná o armádu na blízko s menším počtom, ale elitnejších modelov oproti iným melee armádam (orks). Začínal oponent a podarilo sa mu hneď na začiatku kola nahádzať si kockami tie najlepšie Khorne blessingy - lepší pohyb a možnosť advancovať a chargovať v tom istom kole. To bohužiaľ znamenalo, že sa vedel brutálne rýchlo posunúť až do mojej deployment zóny a rovno na mňa zaútočiť (nie je bežné, aby nejaká armáda zvládla v prvom kole dobehnúť oponentovi do zóny v ktorej štartuje). Útok viedol Angron - veľký démonicky vyzerajúci warpom a Khornom zmenený primarch tejto bývalej mariňáckej frakcie, spolu s ním dobehli aj jeho berzerkeri a docválal aj Lord Invocatus. Nebehlo mi všetko jedno, ale našťastie moje monštrá sú odolné a darilo sa mi dobre savovať a ešte aj vrátiť nejaký ten damage. Hlavne moju Norn Emissary neradno podceňovať a provokovať, hoci berzerkerom sa podarilo to podstatné, zablokovať ju v domácej zóne na najbližšie dve kolá. Dokonca Kharn sa odvážil zaútočiť na môjho Deathleapera, čo nemal robiť. Deathleaperovi veľmi neublížil, ale aj tak stál Khorne pri ňom a dovolil mu prežiť s 1 životom, len aby v mojom kole Deathleaper zacúval a moja pechota Kharna dorazila.

Oponentovo kolo som nad moje očakávania veľmi dobre ustál len s malou stratou pechoty, ktorá tam bola práve na vyblokovanie prvej vlny útokov (hoci som dúfal, že sa to stane až v 2. a nie 1. kole) a nastal čas predsunutých world eaterov začať poriadne ostreľovať. Podarilo sa mi zostreliť celkom dosť modelov, ale bohužiaľ vždy nejakí na pár životoch v tých jednotkách ostali, čo mi komplikovalo skórovanie a vysunutie mojich jednotiek mimo základňu. Hlavne sa však podarilo zastreliť Angrona, hoci do neho muselo vystreliť hlavné ťažisko mojej artilérie, čo nebolo málo jednotiek. Našťastie sa ani do hry nevrátil, pretože má schopnosť, že ak world eater hráč na začiatku kola pri hádzaní Khorne blessingov hodí 3x 6, Angron sa vráti do hry s plným životom. Bohužiaľ však bojov bolo veľa a trvali dlho a ja som sa nestihol dostať do svojho tretieho kola, zatiaľ čo oponent tri odohral a tak som prvú hru prehral. Totiž, stačilo by mi kolo začať a zaskórovať primárne body za ovládanie objectivov a mal by som presne toľko bodov ako on a remizoval. V treťom kole mu totiž už veľa jednotiek neostávalo a ja som mal väčšinu. Nevadí.

Druhé kolo bolo proti menej skúsenému hráčovi s T'au Empire. Keby mal viac skúseností, tak by som sa bál, pretože palebná sila T'au vie z diaľky veľmi efektívne rozstrieľať tyranidov na kúsky. Našťastie pre mňa svoje infiltrátorské jednotky dal príliš dopredu, podceňujúc dosah tyranidov a aj svojho enforcer commandera s crisis suitmi dal na "štartovnú čiaru". Tentokrát som začínal ja a Deathleaper tak mohol už v prvom kole zožrať infiltratorov a artiléria vymazať spomínaného commandera s crisis suitami. Pre iné jednotky už bola viditeľnosť horšia a ja som sa nechcel priveľmi vysunúť, aby to neskončilo tak, že ma oponent vo svojom prvom kole nastrieľa oveľa lepšie. Ten však prekombinoval svoj pohyb a urobil dve zásadné chyby, čo do umiestnenia kritických jednotiek. Zľakol sa a posunul ich dozadu, čím mi dal priestor v ďalšom kole sa agresívne vysunúť po flankoch smerom k nemu a obsadiť aj stred. Treba však uznať, že v druhom kole ani jedného z nás kocky pri streľbe neposlúchali a pri tých hodených samých jednotkách a dvojkách, by sme netrafili ani vráta od stodoly. :)

Potom však už nezvládol tlak mojej armády, ktorá vlastne už zaberala 2/3 stola a skrývala sa za prekážkami tak, aby musel jednotky rozdeľovať, lebo jeho tanky a mechy sa mu nezmestili na miesta, z ktorých by mohol vidieť, vo viac ako jednom kuse. A v podstate väčšinu armády som mu zabil a s veľkým náskokom preskóroval.

Čakalo ma tretie kolo. Paradoxne bolo proti chalanovi, s ktorým som hral casual hru dva týžden predtým. Vďaka tomu som zhruba vedel čo hrá a ako hrá. Hral space marines chapter Black Templars. Tí sa špecializujú hlavne na boj na blízko, ale on má rád aj tanky, ktoré sú ešte odolnejšie než moje monštrá. Vedel som však, že asi nebude mať veľa jednotiek na skórovanie, ale bude sa sústrediť hlavne na tie zabíjacie jednotky. V turnaji mal v tom momente dve výhry. Bol to ťažký boj, brutálne psychické útoky mojich Zoanthropes a ako aj iné útoky tak dobre kockami vysavoval, že som nechápal. Hrám síce len necelý rok, ale tak dobrý hod som ešte nevidel - mojich 19 útokov (kociek) musel savovať tak, že na 6-stenných kockách hodí 5-6, nič iné a on savol 15 z 19 kociek. Padla mi sánka. Našťastie viackrát robil strategické chyby, aj keď tlačil dosť, ale ja som mu aj tak vymazal skoro celú armádu, ale hlavne mu došiel čas a ja som ho mohol potom už v kľude preskórovať a ukončiť turnaj s 2 výhrami a 1 prehrou na treťom mieste. Potešilo ma, že známy, ktorému som požičiaval časť tyranidskej armády sa taktiež umiestnil dobre - na 2. mieste, čiže naša frakcia pekne reprezentovala. Výhercom turnaja bol nakoniec môj oponent z prvého kola s World Eatermi.

Najúnavnejšie z celej akcie bolo, že trvala 12 hodín (od 9 do 21) a tak človek musí 12 hodín stáť a zohýbať sa nad stolmi. Normálne som mal na stehnách na druhý deň svalovicu.
Včera první hra Cthulhu: I smrt může zemřít – Strach z neznáma (kapitola jedna, Prastarý Tsathoggua) s relikviemi i dvě neznámé nestvůry ve třech hráčích. Začátek byl teda krušný a ty neznámé nestvůry nám dali hodně zavařit, ale naopak v těch nejtěžších okamžicích nám šly do ruky relikvie. Nakonec jsme s vypětím všech sil vyhráli s jedním mrtvým vyšetřovatelem a dvěma jeden kousek od šílenství. Dost teda pomohlo, že dva vyšetřovatelé byli střelci s čímž se vždycky lépe operuje. 

Jsem nadšený, nové prvky hru zase posouvají o kus dál a naučené postupy musí hráč ještě trochu vylepšit, aby dokázal vše dobře pokrýt.


@Falagar (25.01.2025 23:16): Čajovku jsem tu pár příspěvků zpět vychvaloval no a dost mě to namlsalo na SETI, které vypadá jako pecka (v celosvětovém měřítku) roku 2024 :)
Tento týden mi udělala radost Čajová zahrada a hned den na to Hegemony. Obojí jsem si dost užil.
@SilentWolf (21.01.2025 21:38): Nikdy není něco jako poslední deskovka, stejně jako poslední kniha, hra, comics whatever :) btw. Seti mám taky v nejbližším plánu,

Já mám teď na cestě třetí sezónu Cthulhu: I smrt může zemřít, včera jsem podruhé dohrál první sezónu komplet (každou kapitolu vždy proti dvou různým Prastarým). Včera poražena Černá koza z lesů! Přítelkyně musela potahat, kdy já jsem umřel v druhé fázi Kozy. Nicméně hrála za Elizabeth a to je snad nejvhodnější vyšetřovatel z první série právě na Kozičku. Na konci to bylo trochu pocem kamdeš, kdy si stahovala zplozence od Kozy k sobě, střílela na vzdálenost 2 polí. Problém byl jen jeden, kdy byla jedno pole od šílenství asi na poslední tři hody, ale zkušeně měla skill na 3 přehozy zdarma, tak se povedlo!
@S4TW (20.01.2025 12:33): Přehrada (Barrage) je top tier! Hru s větší mírou škození protiháčům neznám. A to tam "jen" stavíš přehrady. Naprosto perfektní hlavobol! Já bych možná i stavil hru na vyšší pozici než takový Brass. Ale to by chtělo víc partiček, vždy si totiž zahraju radši Brass protože nad Barrage se mi nechce přemýšlet.. :D

Pochmurný kraj mám ale ještě jsem se k němu nedostal. Ale taky jsem o tom četl jen to dobré. Že je to něco jako Root, ale zatímco Root chceš hrát ve 4 a stále dokola, tohle chceš hrát ve 2 a stále dokola (tím, že přidáváš nový obsah).

Jinak v CZ bude vycházet/vychází i Food Chain Magnate - hra která jde údajně prohrát špatným prvním tahem.

Kdybych se takhle podobně dokázal ještě nadchnout u videoher. Bylo by to fajn. :D
Btw.. Na Tlama games je akce 3+1 zdarma a výběr je tam docela fajn, dokázal bych si vybrat 4 hry okolo 1500 (za mě doporučuji na základě menšího researche a ne vlastní zkušenosti - Přehrada, Cesta do nevědomí, Inferno a Pochmůrný kraj), čili jedna zdarma by byla fajn, ale už fakt není moc prostoru na tolik novinek, kor když mi za chvíli vychází 2. sezóna Cthulhu: I smrt může zemřít a ještě hodně uvažují o SETI.
Tak jsme nakonec zvládli jen tu Čajovou zahradu (2x), ale za to musím říct, že hodně mile překvapila. Jak jsem říkal, design není na první dobrou úplně sexy, ale ve skutečnosti je to krásná hra s velmi fajn komponenty, jen bych teda volil kvalitnější papír u karet, přijde mi matieriálně dost low, ale zase když si vezmu cenu, tak asi ok. Nicméně grafické zpracování super, hezky navodí atmosféru, do toho doporučuji pustit nějaké čínské lidovky a uvařit si dobrý čaj.

Herně je to (zatím) skoro až pecka euro hra s deck buildingem. Na první dobrou se člověk klasický zhrozí, že tu je 5 hlavních akcí, 3 vedlejší, 4 volné, ale strašně rychle to jde pod kůži a je to pak jen o tom si všechno pohlídat a zbytečně něco nevypustit. Je to hra, ve které si připravujete co největší kombo do závěrečných kol, což se často může zvrhnout, protože si nepropočítáte všechny lístky, síly karet a tak podobně.

Fajn vypadá to, že tu bude nějaký learning pattern, než se člověk naučí ta nejsilnější komba, navíc hra nevychází vždy ze stejného startu, což taky lehce mění hratelnost. U Brassu jsem se asi po 5-6 hrách naučil nejefektivnější postupy a vlastně už u něj moc neměním to, co chci dělat. Tady to vidím, že by mohlo vydržet i na delší dobu.
@SilentWolf (16.01.2025 11:48): kolegyně od nás přinese příště Nemesis Lockdown, tak napíšu dojmy až zahrajeme. Říkala něco v tom smyslu, že je údajně lepší, třeba je, ale loď mě prostě láká více. Je také možné, že nakonec koupím oba, ale spíše ne z důvodu které jsem popsal níže. :)
Mě o víkendu zase čeká pár her a z toho chci zkusit své dvě nové hry. Jedno je Čajová zahrada, která na první dobrou nevypadá tak sexy, jak třeba níže zmiňovaný Nemesis, ale po přečtení pravidel to vypadá na hodně fajn eurohru s deck buildingem. Dalším nováčkem jsou Odhodlaní: Normandie, tady na to se teda hodně klepu a jsem zvědavý, jakou to bude mít dynamiku, až to s přítelkyní zahrajeme (naštěstí má toto téma ráda), očekávání jsou celkem vysoká :)
@Rapier (16.01.2025 10:44): já věděl, že ten dotisk Nemesis nakonec bude, i když říkali, že ne, a stejně jsem neodolal a vzal tehdy Lockdown. Jen jsem ho rozbalil a nehrál. Chytře to udělali kluci ušatí. :D

Ale zas je prý lepší (ač argument nepřekonatelné atmosféry na opuštěné lodi ve vesmíru naprosto chápu a podepisuji se pod něj), tak možná pokud vlastnit jeden Nemesis na celý život, asi jsem udělal dobře. :D Snad to někdy rozchodíme.
@Fatality (16.01.2025 10:49): někde jsem četl, že Na Ploutvích bude prý hrozně zjednodušené. :)

Bestii přístě ulovíme a vyhrajeme. Mohl jsem ji dát druhou ránu, zbytečně jsem se bál (raději jsem zdrhnul), měla by tak jen 2 z 5 životů.
V úterý jsem trochu neplánovaně hrál deskové hry se svou herní skupinou z práce. Začali jsme Bestií, má první hra vůbec, bestie vyhrála po splnění podmínek v druhém kole, ale jako průzkumník jsem uštědřil bestii alespoň jednu ránu. :) Plus hráčka za věštkyni (lovkyni) také.
Hra vypadá na stole naprosto špičkově, grafická prezentace pro navození patřičného feelingu tam prostě je, každopádně hra vyžaduje zkušené hráče schopné efektivně kooperovat, což nám tak úplně nešlo i díky učení se pravidel za chodu.
Nicméně moc nechybělo a nejspíš bychom se dostali do třetího dne. Největší problém vznikl v okamžiku kdy nám hráč bestie utekl, 9 karet skrytého pohybu. Bylo obtížené domyslet v danou chvíli kde se bestie nachází, tudíž jsem museli čekat kde bestie udeří a tady jsem udělal špatné rozhodnutí, i díky neznalosti smlouvy (bestie vyhrává v okamžiku kdy eliminuje 3 figurky osadníků/vojáků, a místo abych využil svou schopnost přemístit se okamžitě na osadu a eliminovat bazališka, tak jsem se snažil vystopovat a zabít bestii.

Druhou hru na Křídlech Draků už jsme hráli v 5, z toho já a další hráčka poprvé. Ostatní už hráli i Na křídlech mnohokrát. Na to, že to měla být údajně rychlovka, tak jsem hráli 3,5 hod! v daném počtu hráču, kombili a kombili a nakonec vítěz měl 109b, druhý 91, třetí 84, čtvrtý (já) 83 a poslední 81 bodů. Herně se mi to líbí, ale překvapila mě herní doba v max. počtu a upřímně, grafická prezentace nic extra. Čekal jsem mnohem více.

Je fajn si zahrát hry před koupí do vlastní herní kolekce na doma, protože teď už vím, že nemá smysl chtít mít z podobného typu vše a tak zvolím, i přesto, že jsem původně Na Křídlech nechtěl (nejsem ornitolog) právě jí, jelikož má krásné ilustrace, respektive je barevná, byť herně, co jsem během hry pochytil, obtížnější.
Hru se skrytým pohybem nemám žádnou, takže Bestie je jasná volba. :)

Nákupní seznam na rok 2025:
1. Nemesis (chystá se dotisk)
2. Válka o Prsten 2 edice (chystá se dotisk), uvažoval jsem o Duně, což je "takřka totéž", ale Duny už mám dvě a to mi stačí.
3. Bestie (chystá se dotisk)
4. Na Křídlech plus jedno nebo dvě rozšíření
Tak jsem zkusil ve Spirit Island hrát za noční můry. Přišlo mi zajímavé, že nemůže zabíjet a ničit a byl jsem zvědav, zda to bude v sólu fungovat. Inu..fungovalo. Troufám si říct, že daleko líp než ve hře více hráčů.
Parádní zážitek.

EDIT: Druhý pokus za "Tu, jenž mluví hlasem hromu". Byl nezvyk negenerovat strach a spoléhat tak na ničení nepřátel, jelikož jsem ale od úplně první hry zvyklý nedat nepřátelům příležitost Dahany zabíjet, tak to šlo docela hezky.

Třetí hru si chci dát za Oceán a pak budu pomalu zakomponovávat první rozšíření.
@Fatality (11.01.2025 12:48): u nás hráč jenž Břink v Katakombách vlastní, jej hrál celkem 3x a pokaždé měl stejný pocit, tzn. hra nedosahuje kvalit Břink ve Vesmíru.
Ano, teleporty jsou "relativně" všude, záleží dle toho jak se otočí mapové dílce, kdo je otočí a kde je přiloží. Zkusíme to zahrát vícekrát, a pak ti řeknu zdali se můj názor změnil.

Bestie souhlas. Náročná hra. Hráč za bestii hrál poprvé stejně jako zkušení hráči deskovek za lovce a bestie je sejmula v druhém dni hry.

Ještě jsme hráli nenáročnou párty hru Ponorka a další párty hru s kartami kde se kupují domy v aukci za peníze a pak se draží koupené domy za šeky. Taky dobrý, akorát jsem zapomněl název. :)
@Rapier (11.01.2025 11:58): Já mám obě hry (břink v katakombach a bestii), a musím říct, že Břink nás bavil hodně - tady nemám srovnání s jiným dílem, ale to že se otáčí ty mapy je za mě velké plus. Ten neduh že se pak špatně dostáváš z mapy nevím jestli je validní, když pak jsou všude teleporty a ty tě dostanou velmi blízko k východu. Naši skupině se to líbilo dost :-)

Bestii jsem hrál třikrát a pokaždé vyhrála Bestie. Tematicky mě to baví, ale potřebuješ na to zkušené hráče, jinak mi přijde že lovci nemají moc šanci. Chtěl bych to ještě zahrát někdy ale už se na to dlouho nedostalo bohužel.
Včera jsme hráli poprvé Břink v Katakombách. Celý natěšený z Břinku ve Vesmíru, který si mě získal i přes všechny prohry od první minuty, musím smutně konstatovat, že nechápu jak může mít hra na Zatrolené-hry tak vysoké hodnocení. Ano je to Břink.
I přesto, že jsem vyhrál (vůbec poprvé v jakémkoliv Břinku) hra na nás neudělala očekávaný dojem, respektive... měl bych několik výtek.

1. mapové díly možná zvyšují variabilitu, ale také přináší do hry totální chaos. Neexistuje žádný plán, mapové díly (čtverce) se přikládají k dalším podle toho jak se hráč na tahu rozhodne kde půjde/kde může. Aby to nebylo málo tak jiné karty ve hře klidně pootočí mapové díly s hráči o 180 stupňů. Hráč se tak může velmi snadno dostat do situace kdy bude takřka nemožné podzemí opustit aniž by jej rozlobený drak nezabil. Stačí když se zvýší stupnice ohrožení na max. a do 3 kol je +/- hotovo.
2. hra není tak vtipná jako Břink ve Vesmíru, popisky samotných karet postrádají vtip, který vesmíru nechybí.
3. zdá se, že regulérní taktika jak vyhrát, je sebrat první poklad (klidně nižší bodové hodnoty) a ihned opustit ideálně podzemí, hra poté spolehlivě zabije ostatní hráče sama (zvýšení ohrožení), v lepším případě se dostanou od prvního podzemního levelu kde přežijí a počítají se jim body, viz bod 1.
4. dostali jsme se do fáze kdy na stole bylo vyloženo 6 karet, z toho 3 karty nestvůr a nikdo nechtěl nic zabít, nebo koupit. Je tam celá řada karet, které se prostě nevyplatí koupit do svého deck buildingu.
5. karty postrádají frakce, které Břink ve Vesmíru má, tudíž hráči mají vyšší variabilitu a co jiný hráč ignoruje v nákupu jinému hráči dobře poslouží pro jeho frakční karty. Tím chci říci, že je tam výrazně méně karet k ničemu.

Ano, v jádru je to starý dobrý břink, ten původní v podzemí jsem dosud nehrál, ten současný je tak dobrý leda když jste fandové fantasy a chcete hrát Břink. Na můj vkus je to překombinované a nejsem si jist zdali si hra zaslouží tolik pozornosti jak hodnocení na zatrolených hrách naznačuje.

U sousedního stolu hráli Bestii (bude dotisk), a ta na mě zapůsobila mnohem lépe. Na stole to vypadá výborně, atmosféru to má řádně ponurou, stopování, přivolávání pomocníků, atd.
Tak trochu něco jako Fantom Staré Prahy (hra se skrytým pohybem), jen s výrazně hutnější atmosférou a brutálně vražednou bestií. :)
Celkově hra působí solidním hororovým dojmem, rozložená mapa na stole je působivá. Inspirace Princeznou Mononoke nelze zapřít (osadníci osidlují divočinu - osady, lovci chrání, les/příroda se brání) což není výtka.
@Rapier (09.01.2025 11:23): Herně to vyjde nastejno, neprohloupíš ani s jedním, čili vezmi to, co ti vizuálně a tématicky ladí víc. Menší plusko pro klasické Na křídlech jsou ještě ta rozšiření.
Teď vyšly dvě pořádné hry - Hegemony a Dominant Species: Marines, obě v češtině. Určitě doporučuji pozornosti. Hlavně se teď konečně Lišce uvolní kapacita na Imperial Struggle!
Já se v na křídlech draků dostal do fáze kdy jsem měl 3 žetony akcí, ale nemohl nic hrát. Protože vše stálo vajíčka, vč. akce zisk vajíček. Jde říct, že byla má chyba že jsem si to nepohlídal, ale za mě designerský fail.

Taky draci mi tam přišli míň efektivní, ale to asi kompenzovaly bonusy za kopání nových jeskyní.

Se ženou jsme se oba shodli, že to nepotřebujeme. A stačí nám Na křídlech. Tam doporučuju rozšíření které přidá novou herní desku, jinak je tam prostě vítězná strategie spam vajíček... nic vám víc bodů prostě nedá.
My máme komplet a sice je to fajn pocit mít vše, ale ty dobré karty ptáků se rozmělní mezi tu záplavu horších. Tak mi to přijde víc o štěstí kdo zrovna chytne něco co mu ty body generuje.
@Fatality (08.01.2025 16:35): Máme doma Na křídlech a velká spokojenost s hrou. Je to takový ten typ hry, který se dá hrát i čistě pro radost. Vlastně mi tu daleko méně vadí prohrát, než třeba u Brassu nebo i Kaskádie, daleko víc jsem tu otevřen jen kochání se, zjišťování nových věcí o ptácích a obecně zkoušení, co všechno se ve hře dá.

Na druhou stranu jsem hrál i Na křídlech draků a herně jsou možná o kousíček zábavnější, tématikou mi jsou blíže, ale přijdou mi jednodušší a nemají tu edukativní rovinu. Kdykoliv bych si zahrál obě hry, ale když už mám doma Na křídlech klasické, tak nevidím důvod pořizovat draky a stejně tak i rybičky, nicméně věřím, že to bude pořád stejně dobrá zábava :)
Ha, nechtěl jsem nové rozšíření Duchů Ostrova, protože jsem si říkal, že je určitě čas ho koupit - když teď vyšlo. Jenže se mi stal nějaký brain-fart a když jsem včera krabice rozbaloval a chtěl si přečíst ducha, který je "čas" nebo něco takového, zjistil jsem že jsem omylem objednal právě to nejnovější.

Inu, ihned jsem objednal rozervanou zemi a mám "omylem" komplet.

Že jsme o tom víkendu radši nehráli Brass, jak chtěla kamarádka.
@Messersch (07.01.2025 13:57): však jsem psal, že obtížnost nerovná se komplexnost.

Ze ty nevidíš vypovídající hodnocení na bgg znamená jen tolik, že klidně tam dej nízké číslo a nezmění se nic. Průměrně to zkrátka většina lidí hodnotí jako dost komplexní hru.

A ano pokud budeš hrát za jediného ducha, bez mocnosti, bez scénáře, s výukovými kartami, hra bude jednodušší, to je jasné. Bavím se o klasické běžné hře v SI.

@SilentWolf (07.01.2025 10:04): u nás to nikdo ve více jak 4 nechce hrát. Ono vymýšlet ty kombinace mezi jednotlivými duchy je fakt dost náročný. Vím že ve více lidech je jeden z layoutu dva ostrovy třeba, který jsou rozdělený vodou. Rád bych to zkusil, ale ještě jsme se neodhodlali :-D
@Fatality (06.01.2025 22:21): Nesouhlasím, že by ta hra byla na nejjednodušší obtížnost složitá. Bez mocnosti a s kartami rozvoje duchů se jedná o dost přímočarou hru.

Co se týče hodnocení komplexnosti na BGG, neřekl bych že je vypovídající. Podle toho by Jagged Earth mělo být složitější než Fields of Fire a stejně komplexní jako Magic Realm :).

@SilentWolf (07.01.2025 10:04): V 5-6 jsem to ještě nehrál, ale hra má fixní počet kol (12 myslím) a každé kolo hráči vymýšlí simultálně. Většinou se vždy snažíš krotit průsery, případně jim předcházet. Co mám zkušenost, tak ve 4 hráčích ti záleží jen co budou dělat sousedi a hráč naproti ti je jedno. Pokud teda nemáš ducha, který se dokáže rozlést všude, jako třeba Oceán.
@Fatality (06.01.2025 22:21): rozšíření přidává 5-6 hráče, zajímalo by mě, jak to funguje, protože já vím, že tohle se často skloňuje u her, kde je větší počet hráčů - že to prostě trvá moc dlouho a je to opruz. Zde to ale otevře takové neuvěřitelné možnosti a kombinace, ale zároveň je nemůžeš ignorovat protože ten ostrov bude větší a o to zaplavenější kolonisty.

Takže si dokážu představit že v 5-6 hráčích se u toho ty mozky uvaří...
@Messersch (06.01.2025 19:30): Komplexnost a obtížnost není za mě to samé. I na nejjednodušší obtížnost je ta hra dost složitá. Ostatně o tom svědčí i hodnocení na bgg - 4.07/5 pro základní hru, 4.5/5 už pro Jagged Earth.
Komplexní je jenom podle toho, jak si zvolíš. Ta škálovatelnost je v ní skvělá.

Jinak na sólo doporučuju hrát za dva duchu najednou. Synergie mezi nimi jsou podle mě hlavní tahoun hry.
Dlouho jsem se vyhýbal Spirit Island. Nevím ani proč, myslel jsem si, že mi nesedne téma. A hle.. je to asi mé největší deskoherní překvapení. Chci to hrát znovu ve třech, zkusit se ženou ve dvou, zkusit sólo. Prostě vše si tam sedlo jak hrnec na prdel. Ihned jsem si to objednal taky a teď nad tou hrou stále přemýšlím.
Ačkoliv jsem troubil do světa, že o svátcích budu hrát Pax Emancipation a 1862: Railway Mania in Eastern Counties, druhá zmíněná se na stůl nedostala. Za to PaxEm jsem obrátil více než desetkrát. Je to skutečný majstrštyk, mozkovar a přitom takový malinkatá krabička. Nepovedlo se mi ale získat to nejvyšší vítězství, na to jsem odehrál málo partií. Ale rozhodně klenot mé sbírky. Teď začnu přemýšlet, kterou wargame začít rok 2025... :)