Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Charllize (23.03.2020 01:15): Taky k ni mam nekro poznamku :) Byla to jedna z her, ktera byla na prvnim palenem CD, ktere jsme si s kamosem objednali u pirata za lidovych 500czk :D Ty hry jsme si tam vybirali, a tahle se tam dostala diky tomu, ze byla vychvalovana ve Score nebo Levelu... :D Nakonec jsme to nehrali, protoze to byla celekm blbost... dle naseho odborneho nazoru :)
Buhvi proc jsem si najednou na tuhle hru vzpomel. Ale kdysi se mi to libilo moc, soundtrack je bozi a takova syrova hratelnost. A ne Alien Trilogy se mi nelibilo, kdyz uz jsem tu zase otevrel nekro vlakno :)
@PRIVATE MARTIN (16.03.2013 09:11): jj, už to vypadá jako drsný offtopic, je to na samostatnou debatu

V Disruptorovi jsem měl problém s náboji hlavně v šestém kole (Mars). Leccos jde proběhnout, důležité je také používat parapsychologické schopnosti. Drain umožní některé protivníky jednak zabít, druhak z nich vysát Psi-points, takže je možné to takto praktikovat pořád dokola. Sesílání Drain stojí v součtů míň bodů, než kolik takto nakonec člověk získá.
@Phoenix (15.03.2013 22:28): Sakra, tak toto by vydalo aj na tematický článok. Myslím, že si to celkom vystihol.
Napriek tomu. mne tie tunely nejak nevadia. FPS hru si rád zahrám, či už je lineárna alebo otvorená.

Ale trochu sme odbočili od témy. Ja som sa tiež pokúšal dohrať Disruptora, ale niekde v 4.-5. leveli mi začalo dochádzať strelivo do všetkého. Nemal si podobný problém?
@PRIVATE MARTIN (15.03.2013 21:02): Klidně to můžeme vzít i obecně, nicméně z hlediska konzolí bylo na PS2 asi nejvíce FPS, vezmu-li v úvahu to, co je dnes emulovatelné a s čím mám tedy zkušenost. Dreamcast jednotky kusů (všechno port), DS okolo patnácti (ale handheldy jsou stavěné na jiný typ her, GBA, SNES, PSP a N-Gage totéž), PSX okolo třiceti, ovšem polovina jsou porty z PC. Takže má smysl se bavit hlavně o Gamecube/PS2, kde se nabídka her poměrně slušně překrývá (na Gamecube je FPS méně, jsou na něm exkluzivně Metroidi a Geist).

Z hlediska historie se na PC ovládaly FPS nejprve na klávesnici, důraz byl kladen na promyšlený leveldesign, bylo třeba sbírat klíče a vracet se do již probádaných prostor. Nepřátel bylo celkem dost a měli rychlé reakce, akce byla celkem frenetická, ovládání bylo rychlé a přesné, takže to ničemu nevadilo (pravda, taktéž byl použit autoaim). Na neportovanou střílečku tohoto typu jsem na konzolích zatím nenarazil, jednak kvůli ovládání (bude o tom řeč dále) a druhak z toho důvodu, že na konzolích vznikaly FPS až později, tj. v době, kdy podobný styl nebyl v módě už ani na PC.

Od Terminator Future Shock bylo možné FPS ovládat kombinací myš a klávesnice, díky tomu bylo možné po hráči vyžadovat nejen rychlé reakce, ale také přesnou střelbu, ve hrách se začaly řešit zásahové zóny. Vznikali sofistikované FPS, které se posunuly od prvotních bludišť blíže k dnešnímu tunelu, ale stále vynikaly tím, co dnes člověk ve FPS marně hledá (UI v Half-Life, střídání tempa vyprávění v sérii NoLF, geniální prostředí a příběh v Clive Barker's Undying, strategický průchod levelem v sérii Rainbow Six a podobně). Na PS2 se v této době začaly objevovat porty (Half-Life, NoLF atd.), posléze vznikaly exkluzivní tituly.

Tyto exkluzivní tituly ovšem musely zohlednit ovládání pomocí gamepadu, který se na hraní FPS nehodí (je výborný na sporty, bojovky, konzolová RPG, zkrátka na žánry, kde není třeba rychle a přesně mířit). Účel a hlavní zábava ve FPS spočívá v přesném a rychlém zaměření protivníka. Proto si konzolové FPS začaly pomáhat pomalejším tempem, autoaimem, regenerujícím se štítem v kombinaci s lékárničkami a nakonec autohealem, veškerý challenge šel do kopru a byl nahrazen tunelem s milionem naskriptovaných situací a okatým spawnem/respawnem nepřátel. V konzolových FPS se bez autoaimu zhruba otočím směrem, kterým protivník stojí (ten je pomalý, takže to nevadí), ovšem mířím takto dva centimery vedle jeho hlavy, maličko tedy pohnu gamepadem a opět mířím dva centimetry vedle jeho hlavy, jen z druhé strany. Než se takto našteluju, tak schytám pět zásahů, následně protivníka pokropím, on chroptíce umírá, mně se doplní štít/zdraví a jedu dál. S autoaimem se zhruba otočím směrem, ve kterém protivník stojí, vystřelím, on dostane headku a jedu dál. Přiznávám, že samozřejmě lehce přeháním, nicméně hlavní problém opravdu spočívá v tom, že gamepad je na hraní FPS nevhodný (nepřesnost, setrvačnost, při nejrozumnějším možném ovládání musím při stání na místě v prostoru zamířit pohybem dvou palců místo jednou rukou atd.). Kdyby tomu bylo jinak, tak se dnes počítač včetně 3D modelovacího softu ovládá gamepadem.

Na Blacku se mi nelíbilo přesně to co nesnáším na sérii CoD, případně obecně na dnešních FPS. Tunel, skripty, borci dobíhající odnikud, hlavně ať tam co nejvíc věcí hoří a bouchá (Killzone byl IMHO o třídu lepší). Od Cold Winter jsem čekal něco na způsob NoLF (nebo alespoň Nightfire), dostal jsem tupou lineární akci přesně s těmi výhradami, které mám k Black.

Nikomu neberu zálibu v dnešních FPS, kdo chce ať se donekonečna baví u tuneloidních skriptovaných akcí, jeho věc. Ovšem jako člověk, který hraje FPS 20 let vím, že to jde i jinak a lépe (a samozřejmě to ocení pouze malé procento lidí, kteří čekají, že na ně bude hra klást určité nároky). Je to něco podobného jako s filmem, takoví Bad Boys nebo podobná tupá akce člověka výborně pobaví, ovšem nesmí je začít srovnávat s věcmi typu Hardboiled, to je úplně jiná liga.
@PRIVATE MARTIN (15.03.2013 19:40): Viem na čo narážaš ale aj tak sa mi nezdá, že by boli konzolovky nejak horšie (pokiaľ stále hovoríme o PS2 ére). Jediné čo som vypozoroval sám, bolo pomalšie tempo, pretože s gamepadom sa predsa len nedajú robiť také skopičiny ako s kombom klávesnica+myš.
A pokiaľ ide o autoaim alebo pomoc pri mierení, v niektorých hrách mi to vadilo a okamžite som to vypínal, v iných si to zase neviem vynachváliť (napr. Red Dead Redemption, v ktorom boli prestrelky na koňoch bez asistencie dosť tuhé).

Čo ťa mohlo sklamať na Cold Winter a Blackovi? Cold Winter je síce taký zjednodušený NoLF, ale z príbehového a hrateľnostného hľadiska je to podľa mňa dobrá hra.
A Black bude asi vec vkusu. Mne sa to explozívne divadlo páčilo viac než je zdávo. Každému sadnúť nemôže.

Myslím, že Medal stojí na rozmedzí medzi oldschool (blúdenie, hľadanie) a modernými FPS (filmovosť, trocha tých skriptov).
@PRIVATE MARTIN (15.03.2013 19:40): O grafiku mi nijak zvlášť nešlo, mně na konzolových TPS obecně vadí hlavně ovládání gamepadem a tomu těžce přizpůsobená hratelnost (autoaim, nepřesnost, setrvačnost ovládání, pomalost oponentů atd.). Nicméně Killzone byl velmi slušný, stejně jako Darkwatch, ale takový Black mě zklamal, o Cold Winter nemluvě (zrovna na ten jsem se těšil hodně, protože NoLF, že). Ale pořád když porovnám tyhle hry se špičkami žánru na PC (Far Cry, Riddick EFBB, Clive Barker's Undying, série NoLF, System Shock, Blood, Shadow Warrior, Doom, Terminator Future Shock, Dark Forces, IGI a další 9/10 a 10/10 kusy), tak je konzolová tvorba pořád o dvě třídy horší (s výjimkou Riddicka, který je původně z XBoxu) a lepší už to nebude, stran toho, jaké FPS se dnes dělají. Na druhou stranu, teď hraju Disruptora z PSX a výborně se bavím, proto bych byl nerad, aby to vyznělo tak, že na konzolích nikdy žádná slušná FPS nevznikla a nevznikne, jen na PC jsou legendy holt někde jinde.

Timesplitters mi přišli hodně přeceňovaní, možná to souvisí s výše popsaným.

Uvidím, jestli se pustím do Medalu, na PC začal přesně to, co na FPS dnes nesnáším (filmovost na úkol logiky a hratelnosti, debilní skripty atd.).
@Phoenix (14.03.2013 20:08): Tak Rogue Agenta, Black, Killzone, Cold Winter som hral aj ja. A myslím, si, že napriek tomu, že sa na PC špičku nechytali graficky (až na Black), hrateľnostne na tom nebol o nič horšie.
Bohužiaľ mi ale celá TimeSplitters séria nejak unikla, čo je s ohľadom na mojú obľubu FPS hier a PSdvojky dosť veľký prúser. Rovnako aj Darkwatch.

Keď spomínaš tých Alienov, snáď ich niekedy skúsim aj ja. Trilogy sa mi na PC nikdy nepodarilo rozbehať nijako prijateľne a Resurrection ma minul úplne.

A ak sa už pustíš do Medalu, nesmieš zabudnúť na Underground, ktorý je ak nie lepší, tak minimálne rovnako dobrý.
@Fatality (15.03.2013 13:29): Já jsem až na výjimky na moderní střílečky naprosto rezignoval, právě kvůli milionu skriptů, mrakům zbytečných animací, autohealu a dalším prvkům. A samotná hra nikde.

Neřekl bych, že se jedná primárně o sentimentalitu, protože některé staré střílečky jsem hrál až v poslední době a naopak za nejlepší FPS považuju Far Cry a Riddick EFBB, což nejsou až zase tak staré kusy. Spíše je to tím, že moderní FPS kladou důraz na filmový zážitek pro co možná nejvíc konzumentů, zatímco já čekám hru, u které nebudu jak protržený řvát WOW, ale u které budu muset přemýšlet.
@Phoenix (15.03.2013 13:15): To máme podobné, mám teď rozehrané Crysis 3 a už ve druhém levelu mě to moc nebaví. Taky mám radši starší FPS, jako já bych je měl rád i teď, ale mně se nelíbí ty mechanismy jako když máš zmáčknout tlačítko k přeskočení překážky nebo autoheal :(

Tyhle starší klasiky jsou pro mě osobně lepší střílečky, neříkám že dnešní si nezahraju nebo neužiju, ale možná je to i sentimentalitou nebo prostě jednoduše tím, že starší styl je mi bližší :-)
@Red (15.03.2013 11:51): Alien Trilogy rozhodně nepatřilo mezi to, co bylo na PC v daném žánru a době nejhorší, to jsi ještě neviděl opravdové průsery :-) Na PC to pravděpodobně byla průměrná záležitost, která celkem zapadla, na konzolích byla dílem lepší, dílem hrál možná roli nedostatečný počet zástupců tohoto žánru na PSX proti desítkám až stovkám FPS titulů na PC. Něco podobného bych řekl platí v rámci žánru například na Amize, ač velký fanda FPS, nedokázal jsem se pořádně pustit do žádné Amigácké FPS. Totéž PS2, dohrál jsem Rogue Agent, trilogii Timesplittes, Black, Killzone, Darkwatch a Cold Winter, ale nic z toho se nechytá na PC špičku a všechno bych hodnotil po odehrání stovek titulů na PC výrazně níže než kolik dostaly v dobových recenzích.

Takovou Tenku bych na PC asi nedohrál, na emulátoru je díky savestate bez problémů dohratelná, zároveň savestate eliminuje některé problémy, které by bez něj byly obtížně překonatelné. A nevím jak Fatality, ale já jsem velký fanda FPS, dohrál jsem jich mraky, ale současně mě naprosto nebaví moderní FPS, proto se vracím ke starším, byť průměrným titulům, které jsem ještě nedohrál.
Proč ztrácet čas takovýma hrama? Už tehdy v devadesátých letech Alien trilogy patřilo k tomu horšímu co bylo na PC v daném žánru k mání. Jestli je někdo velkým fanouškem vetřelců tak dejme tomu, ale nevěřím že PSX verze by z toho udělala zajímavou hru.
@Phoenix (15.03.2013 07:30): Alien Trilogy je opravdu strašidelný a doporučuju ho, PC verzi jsem kdysi zkoušel a myslím, že tam chybí nějaké ambientní ozvučení (podobně jako na spoustách PC konverzí z PSX), takže bych spíš jestli máš možnost doporučil opět emulovanou verzi.

Ještě dodnes si pamatuju na to, jak jsem si kreslil v pozdějších levelech mapy, především v těch kyselinách, kdes našel boty, co ti snižovaly dmg z kyseliny, rychlost, atd. No prostě asi si to zase zahraju :D

Medal of Honor je taky vynikající, ten zbytek vůbec neznám ani mi to nic neříká :(
@Fatality (15.03.2013 06:23): Spousta lidí si právě tyhle Alieny dost pochvaluje, na PC vyšel jen Alien Trilogy a málokdo jej zná.

V Disruptorovi jsem na začátku třetího kola, velice příjemné překvapení. Ještě jsem objevil Medal of Honor, Brahma Force, Po'ed, Epidemic a Kileak, ale nic moc o jejich kvalitách nevím.
Tenku jsem kdysi měl na PSX, ale nebyl jsem s to ji dohrát kvůli, to už ani nevím proč. Ty Alieny dobrý nápad, Ressurection mi stále chybí pokořit, Trilogy byl fakt děsivý.
@PRIVATE MARTIN (14.03.2013 20:00): jj, hrál jsem to na Win7 64bit pod epsxe 1.8.0

Měl jsem problém s tím, že při připojení dvou paměťovek hra protestovala a bylo třeba jednu odpojit. A u grafiky nastavit Compatibility -> Framebuffer Acces na 4: Full ..., jinak blblo zaměřování. Ale nic z toho nebyla IMHO otázka problému s OS.

Jinak ještě plánuju projít Disruptora a obojí PSX Alieny.
Jsem na začátku dvanáctého kola, hraju PSX verzi na epsxe (PC verze mi šla i ve VirtualBoxu zrychleně, PSX verze jde navíc v emulátoru ukládat). Běžně (PC, PSX native) lze ukládat pouze po dokončení celého kola, což například v kole, kde je třeba deaktivovat sadu výbušnin, znamená několik opakování (výbušniny je třeba vždy aktivovat a v časovém limitu přinést ke speciálnímu zařízení, na celé kolo je navíc časový limit, celkem porod i s ukládáním).