Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Nic takovýho jsem právě nečetl, maximálně něco ve smyslu, že potřebovali půl mega subů na udržení hry v chodu. Ale to mluví jen o nákladech na samotnej provoz, nikoli o těch utopenejch ve vývoji...Možná jsem někde nějaký vyjádření přehlídnul, ale ani teď když jsem chvíli googlil, tak jsem na nic nenarazil.
@USER47 (24.05.2013 21:37): Star Wars: The Old Republic bavis se o tomhle ? Tak link nemam, ale co si pamatuju tak prohlasili, ze naklady se zaplatili a hra nebyla prodelecna i kdyz slo xxx milionu dolaru do reklam
Hele já si fakt nemyslím, že by někde natvrdo řekli, že se jim ta investice vrátila nebo se aspoň slušně umořuje, vždycky se oháněli jen spoustou ne až tak důležitejch údajů...Máš nějakej link na jejich vyjádření?
@USER47 (24.05.2013 19:16): Jo uz to bylo na nejaky ty investory konferenci loni (pro Q3 myslim)

@eremita (24.05.2013 20:40): PvE gear je ted do WZ dobry pokud je to ten "end game" gear (Akranian, Underworld). Ma vic zakladnich statistik. PvP gear (Partisan, Conqueror) Ma horsi item rating, ale dohani to tim, ze by mel davat vic expertise, pokud ho mas kompletni. Pokud je to armor co ma expertise, tak by ho hra mela vypocitavat pro Bolster system nejak jinak.
Viz post Community Managera (sesty bod) - http://www.swtor.com/community/showthread.php?p=6144955#post6144955
Aha, myslel jsem, že můžeš bejt konkurenceschopnej i se slušným PvE gearem...
@USER47 (24.05.2013 19:16): No beru to tak, že můžeš do warzón jenom 5x za týden (F2P si nepředstavuji jako člověka, co pravidelně kupuje pass do Warzón a farmí gear - to už se mu vyplatí subscription)... ale je fakt, že ty passy se dají nakupovat na GTN . Celé to bylo myšleno z hlediska dostupnosti gearu.

Jde o to, že bez odpovídajícího gearu si ve Warzónách nešrktneš, ať už máš um jakýkoliv... i když jak říkal Aries, teď se to asi bude měnit. Možná hru zkusím oprášit.
@Say (24.05.2013 17:58): Pravděpodobně ten slavný 5. pilíř či co .-) Tj. myslím dialogy. Jinak pokud ještě neproběhla žádná "čistka", tak je možné, že to jsou kumulativní patche.

U pravidelně updatovaných/modifikovaných her jako jsou MMO je užitečné čas od času provést rebuild a odstranit/konsolidovat stará data. Zpravidla k tomu dochází při vydání XP, nebo i průběžně - záleží na vývojáři.
Oni se EA někde vyjadřovali k tomu, zda se hra zaplatila a jak si finančně vede? Pokud vím, tak to jsou všechno jen dohady, maximálně se EA občas pochlubí, že se jim registrovalo tolik a tolik nových účtů, což vypovídá úplný kulový...
Trochu delsi post s reakcemi na to co se tu od moji posledni navstevy nahromadilo :)

@Say (23.05.2013 13:45) @USER47 (23.05.2013 14:06):
Hra se financne zaplatila uz davno, cili raci o failu jsou tak trochu setrvacnost z 4chanu, ktery hre neudelal moc peknou reklamu... fail to rozhodne neni (alespon v porovnani s aktualnim hernim trhem). Navic si ted vede diky Cartel Marketu (obchod se "zkraslujicimi blbostmi" za realne penize) hodne dobre a vydelava.

@Say (23.05.2013 14:20): Technicky je hra pokracovani serie KOTOR, ale je to zasazene 300 let po ni, cili je tam vic volnosti. Je tam spousta odkazu na to co se delo v obou dilech, atd, ale neni to uplne ovlivnene jako kdyby se to stalo pred 10 lety.

@USER47 (23.05.2013 15:09): No, ono spousta lidi nadava na to, ze se jim nelibi co se provedlo s Revanem ve Foundry, ale myslim ze ti lide zapominaji na to, ze se to deje kratce potom, co mel Revan za sebou 300 let ve stazi, behem ktere ho konstantne vysaval Imperator. To na nem proste muselo nechat stopu. Navic ho sunda tym lidi, kteri nejsou nejaci nahodni somraci, ale Darth Vader, Boba Fett atd svoji generace, nejlepsi z nejlepsich.

@Say (23.05.2013 15:39): Vzali podle me to co bylo na MMO v dobe vytvareni nejlepsi a pridali k tomu klasickou BW znacku, kterou je dobry pribeh. Problem s MMO hrami je, ze kdyz nejaka zkusila neco noveho a revolucniho, tak celkem rychle si nabila cenich. Proste system zapadnich RPG funguje vyborne, a neco na nem menit znamena si rikat o problem.

@eremita (23.05.2013 15:50): myslim, ze kdyby si to chtel brat takhle, tak musis brat jenom to, co se deje v pribehovych zonach. Napriklad ja kdyz jsem jel jenom pribeh na Test serveru s postavou automaticky vyhnanou na level 55, tak to pusobilo mnohem vic jako KOTORy. Podle me se to hre dari udrzet hodne dobre.

@Hrdlodus (23.05.2013 18:59): Smrtelny zasah mecem by mohl existovat pouze pokud by si mel ve hre jenom Jedie a Sithy. Kdyby si udelal mece jako jsou ve filmech, tak to bude brutalne nevyvazene k ostatnim postavam, a nikdo by je nehral, coz by byla skoda, protoze maji casto lepsi pribehy nez Jedi Knight.
@Aaron_Hill (24.05.2013 17:54): Ještě se těš, že při každém spuštění to zkontroluje (rychle) aktualizace, ale pokud nějakou najde, tak si v nejbližší hodinu nezahraješ, než se to dostahuje. (Hodina je odhad. Já to nechám stahovat a vrátím se k tomu po nějaké době.) Takže po nainstalování to rovnou spusť, i když ještě nechceš hrát, aby se stáhly aktualizace.
@Aaron_Hill (24.05.2013 17:54): Na HDD mi to zabírá 26,9GB (by mě zajímalo co je na tom tak velkého, dyť ty textury nemají víc jak 1024x1024), stahovalo se nějakých 24GB jestli si dobře pamatuji.
To už bude konec v dohlednu...Momentálně to nemůžu zkontrolovat, ale mám dojem, že to zabírá něco přes 23 GB.
Dotázek, kolik GB Vám hra zabírá na disku? Momentálně disponuji über stahováním 250 kb/s, prozatím mám staženo 20 GB a konec v nedohlednu, začíná mě to nebavit :P
Say: A když si na padesátým levelu za pár cartel coins nebo za kredity na GTN koupíš odemknutí fialovejch endgame zbrojí a zbraní, tak můžeš úplně normálně hrát bez dalšího placení i dál...Jako ostatně já, platit jsem přestal někdy minulej rok, celýho imperial agenta jsem vyleveloval jako preferred a teď ho občas provětrám na nějaký daily/weekly questy, world bosse či hard mode flashpoint.
@Say (24.05.2013 00:35): Ano, je možné dohrát všechny příběhy všech class do konce (a ano, dokonce mají i konce - hňahňa!), přičemž nejsi nijak limitován co se týče parťáků lokací apod. (kromě datadisku, ten si musí každý koupit). Nškolikrát týdně můžeš jít i do Warzón a Flashpointů (Flashpointy doporučuji, mají relevanci z hlediska příběhu a minimálně prvních několik zahrání pro tebe určitě bude celkem zážitek). Nedostupné jsou ti Operace, které máš jen jako subsrciber, případně si je mlžeš na týden odemknout přes CM.

fňuká se kvůli tomu, že nemáš to samé jako subscribeři, což mimo jiné zahrnuje i to, že jim po padesátem (resp. teď už petapadesátém) levelu nemáš šanci konkurovat. orpávněné fňukání to ale imho není.
Jop, akorát na trochu vyšších levelech než preferred nebo sub hráči. V podstatě máš bez placení dostupný všechno kromě craftění (na efektivní crafting potřebuješ 3 crew skilly a f2p maj defaultně odemčenej jen jeden) a možnosti nosit fialovou zbroj, což je stejně aktuální až pro endgame.

Na companiony nemá sub/preferred/f2p vliv vůbec, jsou provázaný s class příběhem na planetách, takže je všichni dostávaj ve stejnou dobu a jejich interakce taky nejsou nijak omezený.
Say: Zkratky rychle přestávají stačit. Navíc si nechci pamatovat tolik zkratek.
Při souboji se (jako Jedi, který bojuje melee) postavím k nepříteli a klikám na čtverečky. Jen když mě soupeř odhodí, tak se musím postarat, abych se k němu dostal zpět, ale většinu na nj můžu skočit. Akorát s tím otáčením se na dalšího nepřítele jsem také neohrabaný. Během souboje se snažím natočit se na následujícího protivníka. (O companiona se nestarám, věřím jí, že bojuje dobře.)
Psal jsem o Jedi Outcast, ale nevadí mi, jak to funguje tady.
A jinak pohyb není strašný. S oběma tlačítky myši se pohybuju, kam chci jít, a když jsem na cestě, ovládám se wsad a případně se rozhlížím myší.
15. lvl je běh, 25. lvl je vznášedlo. Ke koupi na Tatooine, na té rozbořené planetě a ještě někde. Jinak ty teleporty.
@Say (23.05.2013 21:19): A zaškrtl sis odzoomování kamery? V ovládání máš možnost změnit velikost maximálního zoomu. Můžeš z toho v podstatě mít izometrickou hru, když budeš chtít. Většina PvE a PvP hráčů to takhel hraje kvůli orientaci a přehledu na bojišti.
Brzo budeš muset ovládat dva až čtyři quickbary s abilitama, a to nemluvím o abilitách companiona, na který musíš občas taky šáhnout. Na to už klávesnice až tak skvělá není. Prostě si trochu odzoomuj, na kameru se dá zvyknout...
@USER47 (23.05.2013 21:14): A na co mám zkratky? Já raději budu mít pod kontrolou ohlížení se kolem sebe, než mačkání abilit. Už ne jednou jsem chcípl kvůli tomu, že na mě vyskočil loot, nebo mimo kameru po mě kdosi střílel a já se nestihl dostat z toho pohledu nad mou postavu (do kterého sám nevím, jak se vždycky dostanu). Nebo aspoň nějaký follow označeného cíle... Prostě tohle není RTS, sakra.
S tím defaultním TPS rozhlížením by se ti dost blbě manipulovalo s ovládáním:). Něco se samozřejmě dá řešit klávesama, ale brzo nabereš tolik abilit, že se bez klikání myší neobejdeš. Pokud by ti při každým pohybu myší zacvičila kamera, tak bys to měl stokrát nepřehlednější než je to teď...
@eremita (23.05.2013 20:11): Nejde to přenastavit. Psal jsem to dole... Chci buď točení kamerou po najetí kurzoru na pravý/levý okraj (ala NwN), nebo jako klasické TPS (rozhlížení se myší, to samé, co tu jde dělat s držením RMB, ale já to chci na default).
@Say (23.05.2013 15:56): @Hrdlodus (23.05.2013 18:59): Tak combat je kolový, odvíjející se od hodů kostkou a statistik. Chápu, že někomu nemusí sedět, ale porovnávat to s Jedi Outcast je nefér, jelikož jde o jabka a hrušky... Když to vezmu do extrému, pak se celá hra oderhrává "dole". V podstatě vás nemusí zajímat, co se děje v samotném světě, pro hráče je určující dolní panel tvé postavy a panel nepřítele... Spousta her takto funguje, ale je jasné, že to nesedne každému. Mně osobně to nevadí, protože jsem vyrůstal na PnP hrách a podobné systémy mě prostě baví

Odemykej si svědomitě rychlé cestování, fakt ti to ušetří hodně času. Zaplať si základní baliček CC za pět dolarů, mimo jiné získáš rychlejší běh. Na 20. či 30. levelu (teď nevím, už je o dlouho, co jsem hrál) si budeš moci koupit vznášedlo, to je pak úplně jiná káva. Mimochodem, používáš Legacy? Když si v Legacy za tuhle postavu odemkneš vznášedlo, pak můžeš další postavě (rozhodneš-li se třeba zkusit Impérium, resp. Republiku) dát vznášedlo okamžitě...

Co myslíš nepřehledným bojem? Boj je absolutně podřízený pravidlům.

Co se těch dialogů týče, mě se osvědčilo vážně jen běhat po questech... Ač se to tak může zdát, SWTOR není hra o "exploration" (výjimkou jsou datacrony), vesměs tě na všechna místa zavedou questy. Být tebou, nikam moc neběhám za účelem objevování skrytých questů, ale nechám se vést za ručičku - hra tě protáhne celou planetou. Takhle byla nadesignovaná... Jo, taky se mi to nelíbí... Snad pak nebudeš mít pocit, že jen běháš.

Co se ovlivňování příběhu týče, některá povolání ovlivňují více, jiná méně. Zpravidla ale ovlivňuješ companiony, rozhoduješ o životě a smrti různých postav (což se bohužel většinou projeví jen děkovným mailem), ale sem tam uničníš i zásadní rozhodnutí. Většinou spíš ke konci kapitol. Já myslím, že vývojáři dělali, co mohli. Museli mít totiž neustále na paměti, že tvoje činy nesmějí mít vliv na herní svět (nemůžeš nechat vybouchnout planetu, protože na ní zrovna běhá a dělá questy dalších sto lidí). Jak říkám, celý ten koncept je nešťastný... Já byl skeptický už při ohlášení, ale vkládal jsem velké naděje do Jamese Ohlena.
Souhlas, taky jsem si užíval Jedi Outcast a tak nějak jsem čekal, že to bude i tady. A najednou stojím proti protívníkovi a klikám na tlačítka. Ani nevnímám samotný souboj a pohybovat kolem se taky pořádně s tím ovládáním nedá. Pak taky bylo fajn v Jedi Outcast, že zásah mečem byl smrtelný. Tady se jede na body. Což je otravné, pokud mě zdržují slabé postavy, kolem kterých probíhám.
Tím ale neříkám, že mi to hnusí hru.
@Say (23.05.2013 15:48): První filmy Star wars přinesly spoustu nevídaných filmových triků, ale svět, postavy ani příběh mě nijak nezaujaly. Proto jsem byl ke všem hrám z tohoto prostředí dost skeptický. Ty grafické stylizace těžko říct, Kotor mi nepřišel oproti filmu stylizován a jestli byl tak minimalisticky.
@eremita (23.05.2013 15:50): Já tě chápu, vesměs souhlasím...

Jen co mě furt odrazuje od hraní je fakt, že 80% hry strávím běháním z jednoho konce na druhý (kdy už budu moct sakra běhat nebo jezdit na nějakém vznášedle?). Zbytek je 10% v dialozích, které mimochodem asi vůbec neřeší ovlivnění příběhu, 5% v nepřehledných soubojích a 5% průzkum světa SW (paradoxně to poslední je asi hlavní tahoun).
@Say (23.05.2013 15:39): O KOTORech mluvím jen proto, že je na nich při srovnání s TORem krásně vidět, že jsou vystavěny podle jiného vzorce. Příběh sám je v tomhle smyslu irelevantní. Kdybych vzal obsah KOTORu 2, který je oceňován pro svou hloubku, a nacpal ho do kulis TORu (třeba jako příběh Jedi Knighta), bylo by to úplně stejné nezáživné. Dvě hodiny lineráního zabíjení "mobů" nepředstavujících výzvů, dialog s Kreiou a pak zase to samé pořád dokola.

Jak jsem říkal, myslím si, že tohle chtěli EA. Chtěli hru, která se bude hrát tak, jako se hraje hra s 10 milionovou základnou... BW jinak měli při vývoji totální volnost, ale tohle jim IMO stálo jako základ. "Chceme MMO s tradiční hratelností." Mimochodem, SWTOR dělalo Bioware Austin, tehdy nově potevřená pobočka v texasu, kam se nabírala úplně nová krev (přestože pár veteránů z Kanady to ta přijelo kočírovat). Není to tedy tak docela "BW hra"...

Spíš jde asi o to, že stylizovaná grafika nestárne tak rychle...
@Red (23.05.2013 15:43): No holt mě to grafické zpracování KOTORu do SW vůbec nesedlo, stejně tak i pojetí příběhu a vývoj postavy. Takové moc arkádové. SWTOR to má tu grafickou stylizaci taky příšernou. Dělat hry v omalovánkách je ale poslední dobou šílená móda (nedivím se, hezky to usnadňuje práci a i náročnost na vykreslování).
Vpravo nahoře.

Ta filmová sága mě nijak nezaujala, ale hry se mi moc líbily. Zvláštní.
@eremita (23.05.2013 15:20): Mě teda asi nejvíc zaráží to, že BioWare snad poprvé dělala čistokrevnou MMO a nedali tam nic nového, originálního... Prostě zkopírovali mechanismy WoW. To mi nejde do hlavy proč.

Jinak KOTRy mě nijak extra nechytly, takže v tomhle směru zklamaný nejsem. To už raději vzpomínám na Jedi Outcast/Academy... A z toho mi tu chybí např. ty souboje=P
Podle EA/BW se hra už zaplatila a teď celkem solidně vydělává... On vlastně ani přesný rozpočet není znám, hovořilo se o 80 - 250 milionech, což je až příliš vágní...

Já si myslím, že z těch WoW klonů je SWTOR nejlepší. Jeho pověst jakožto epic failu ma IMHO několik důvodů. To nejbrutálnější jádro budou pravděpodobně hoši z 4chanu, kteří okamžitě zastříhali ušima, když byla hra prezentována jako vůbec nejdražší v historii a když viděli tu záplavu očekávání. Prostě a jednoduše "fightdapowa" syndrom.

Další skupinou budou ti, kteří chtěli KOTOR3. A těm upřímně rozumím nejvíce, do velké míry se s nimi i ztotožňuji. Příběh měl být nejsilnějším prvkem TORu, ale jeho podání je nejslabší v historii BW. A právě podání příběhu, nikoliv příběh sám, je to, za co jsou BW respektováni. Upřímně, nemyslím si, že příběh jako takový je slabší než u jiných BW her, jen je opravdu nešťastně podán (tím ale padá hlavní pilíř BW her). Důvodem je samozřejmě koncept MMO. Vývojáři totiž IMHO udělali zásadní chybu už v rámci konceptu; rozhodli se naroubovat storytelling na koncept WoW-like hry, nikoliv vystavět MMOhru kolem storytellingu. Výsledkem je vyprávění příběhu v kulisách, kde se skoro nedají vytvořit "intense" momenty, kde se nedá měnit tempo vyprávění a kde je všechno podrobeno totální schématičnosti. WoW-like model je jako stvořený pro grindování, raidování a další -ování, ale nedá se v něm IMHO vyprávět příběh, který člověka zaháčkuje. A ten příběh by mohl být sebelepší, v takových podmínkách to jednoduše nemůže dost dobře fungovat. Za hlavní kámen úrazu totiž považuji to, že zatímco CRPG jako KOTOR stojí na konceptu: bojuješ/plníš úkoly, abys dál pokročil v příběhu/viděl, co bude dál, v MMO hře WoW-like ražení děláš úkoly (=mluvíš, máš v pozadí nějaký příběh...), abys mohl bojovat, resp. vylepšovat postavu. Chci tím říct, že role, resp. priority jsou už na úrovni konceptu obracené. Já v KOTORu opravdu nedělal questy principiálně proto, abych měl nejlepší gear, nejvyšší level a nejlepší statistiky, ale protože questy + příběh sám o sobě, byli alfou a omegou hry. U WoW je to přesně naopak, přičemž SWTOR stojí na stejném konceptu. V MMO hrách je příběh jen proto, aby mělo vůbec nějaký smysl pobíhat po okolí a mlátit se po hlavách a v tomhle smyslu jsou ty tradiční vystavěné. IMHO je SWTOR opravdu dobrý v tom, čím je. Je velmi povedeným zrealizováním určitého konceptu. Problém je, že koncept sám je pro příběhově orientovanou hru nevhodný. Myslím si, že tohle cítí všichni ti, ať už vědomě, či podvědomě, kteří jsou zklamáni TORem jako nástupcem KOTORu.

Další nespokojenou skupinou jsou MMO hráči, kteří se těšili na moderní/vychytané MMO a nějaký příběh je vůbec nezajímá... Ti dostali brutální ťavku, když po čtrnáctidenním bezesném hraní zjistili zjistili, že je ve hře minimální Endgame... MMO hráči jsou založením většinou "powergameři"- MMO je pro ně jako gambling - chtějí mít nejlepší gear, chtějí být nejlepší v PvE/PvP, to vše samozřejmě v co nejkratším čase (viz hrdé guildy, které se pyšní tím, že jsou první pokořitelé toho a toho bosse). A na tohle v BW nebyli absolutně připraveni, protože si mysleli, že majorita jejich hráčů bude pěkně poctivě postupovat příběhem (nejlépe za několik postav), jehož dohrání mělo zabrat měsíce. A ono skutečně měsíce zabere... ale ne hráči, který přišel hrát MMO... BW prostě nedošlo, že minimálně polovina jejich startovní hráčské základny jsou gambleři, kteří jim na příběh kašlou. A tehdy začala ta největší kritika, kontroverze s masivním úbytkem hráčů a kdesi cosi (netřeba doufám říkat, jak moc tahle situace hrála do karet všem těm, kteří měli na SWTOR od začátku pifku... ti měli na fórech žně). Ti, kteří zůstali, si často stěžovali, že BW při updatech a rozšířením stále prezentuje hru s důrazem na příběh, přičemž je příběh nezajímal (majorita z nich dialogy přeskakovala), chtěli endgame... V současnosti má SWTOR endgamu dost a situace se stabilizovala, ale i tak jsou rány pořád relativně čerstvé.

Můj závěr je takový, že tvůrci dost dobře nevěděli, pro koho tu hru vlastně dělají, resp. jak ji mají prezentovat. Upřímně, většina jejich subscriberů jsou klasičtí MMO gambleři, ne milovníci KOTORu... Lidí, kteří jsou oboje, rozhodně nebude tak moc... Pro tyto šťastlivce ale musí být SWTOR nejlepší hrou na světě...

V zákulisí vývoje to určitě také nebylo lehké. IMHO se na začátku objevila originální idea vytvořit příběhové MMO. EA ale chtělo WoW-killera, takže co se týče konceptu, potřebovali hrát na jistotu... Nikdo už ale podle mě detailně nepromýšlel, jak důraz na příběh a tradiční pojetí MMO uplácat dohromady. Jak jsem ale řekl, přesto si myslím, že výsledek je nejlepší možný.
No právě že oficiálně ho rozšiřuje:). A za moc to v tomhle ohledu nestojí, z Revana udělali totálního kreténa a Exile z KotORu dvojky zkrouhli na úroveň obyčejnýho sidekicka:).

Je to tam zpracovaný prostřednictvím skupinovejch flashpointů v průběhu hry, je to vlastně paralelní linie k jednotlivejm příběhům postav, společná pro všechny.
Tak ono i tohle se nemůže ubránit srovnávání s KotORama, když je to vlastně jejich pokračování, rozvíjí příběh zásadních postav série (značně debilním způsobem) atd...
Na samotný hře nic až tak katastrofickýho není, ale víš jak, drama musí bejt...Podobná situace jako hysterie kolem Colonial Marines, třetího Mass Effectu, druhýho Dragon Age apod.
Je fakt, že kdyby to nebylo ze SW, tak se po tom ani nepoohlédnu (tudíž universium jako lákadlo a reklamní prvek dělá svoje), ale prostě MMOčko jako každé jiné, se všemi hovadinami jak píšeš. Co je na tom tak úžasně failového, jak všichni píšou, upřímně nechápu. Že si EA neumí pohlídat korupci/ekonomiku (200 mil. dolarů, lol), už snad není problém hráčů=D