Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Včera jsem si dopřál hodinku a po prvním outpostu to zapíchl a mazal spát, ale zatím maximální spokojenost (jen co vypnu ty vyskakovací chejchule). Po mém Bioshock maratonu je to 'gameplayovské' pohlazení po duši.
@LuccinyHry (28.11.2013 19:48): Aj na hľadanie mín sa dal napasovať jednodnoduchý príbeh o vojakovi, ktorý sa prechádza prázdnym územím a snaží sa zneškodniť všetky nastražené míny, aby cez neho mohol bezpečne previesť všetkých utečencov :D

Far Cry 3 je zábavný open world aj bez príbehu, Bioshock Infinite na ňom vyložene spadá a samotná strieľacia časť je predsa len slabšia.
@M.a.t.t. (28.11.2013 19:36): Co třeba Hledání min? I když možná bych v tom s trochou snahy našla nějakou hlubokou alegorii marnosti lidské snahy v závodu s primitivní AI a časem ;)

Ale abych viděla i druhou stranu argumentu, tak třeba chápu, že hru jako FC3 může někdo hodnotit 100% i přes blbej příběh, naopak třeba něco typu Walking Dead na příběhu stojí a padá. Samozřejmě nejlepší to je, když v tý hře klape všechno, jak to má údajně být v tom vašem slavném Bioshocku Infinite.
@HolyMeatball (28.11.2013 19:42): Kvalitní scénář dokáže elevovat jakoukoliv hru. Třeba takový nový Shadow Warrior, užil bych si ho ikdyby měl primitivní příběh jako původní hra, ale díky tomu, že byl napsán překvapivě skvěle jsem si ho užil ještě mnohem víc.
@Phoenix (28.11.2013 11:10): Já s tebou v podstatě souhlasím, jasně, že velkolepá komerční hra bude primárně sázet na uspokojení cílové skupiny svého žánru, která prostě od FPS očekává dobrý first person shooting. Ale líbí se mi, že se objevují určité tendence rámovat ty hry do kvalitnějších příběhů, což je třeba pro mě a nepochybně i pro pár dalších lidí plus.

Postoj autora je prostě arogantní snaha o záchranu vlastního ega - nevím, kdo ho učil PR, ale přístup "Vy jste všichni blbci, já vám řeknu, jak to je" mu moc fanoušků nezíská ;) Jako imho tam určitý náznaky čehosi byly, ale bylo to prostě tak nekoherentní a namátkový, že to nefungovalo.
@LuccinyHry (28.11.2013 10:50): Samozřejmě každý má právo interpretovat cokoli jakkoli. S čím mám ovšem problém je postoj autora "Pokud jste nepochopili hlubokou filozofii příběhu (kterou tam osobně opravdu vidím ex-post a se stejnou věrohodností jako "Matrix měl být od začátku trilogie"), tak je problém ve vás, nikoli v tom, že tam jaksi žádná není". Ať si kdo chce myslí, že je Laa-Laa Žid, protože je žlutý. Ale ať mi pro Boha nikdo nevykládá, že to byl od počátku autorský záměr a pokud to někdo nechápe, tak je chyba v něm.

Prezentovat zajímavý příběh ve střílečce je podle mého snaha odsouzená předem k nezdaru (čímž samo sebou nikomu nazakazuji, aby se o to pokoušel), protože většina lidí jaksi nehraje střílečky kvůli příběhu, ale kvůli střílení (případně komplexněji řečeno kvůli herním mechanizmům). Příběh a jeho podání byl IMHO (FC3 jsem pravda zatím nedohrál) výrazně lepší ve Far Cry 3: Blood Dragon, kde bylo od začátku naprosto jasné, že se jedná o parodii a co přesně daná záležitost paroduje.
Vidim to tak, ze tu hru vytvoril tym lidi a ja z toho mam svuj dojem, kterej treba individualne nezamysleli - kazdopadne je moje pravo a privilegium si tu hru interpretovat a kritizovat do aleluja ;) Protoze taky neni ve vakuu a proste nejak zpracovava momentalni trendy, mozna se snazi byt necim vic, mozna ne - v pripade FC 3 si myslim, ze pokud se snazi, tak to dela spatne.

Nj, neni nad to, kdyz se autori blbeho pribehu urazi, ze jej nikdo nechape (viz konec ME3). Kazdopadne jsem rada, ze se tyhle rozhovory s developerama vedou a ze to vypada, ze existuje snaha prezentovat zajimavy pribehy, ktery se neboji byt jiny, i kdyz to treba jako v tomhle pripade nevyjde.

Jako me v FC3 stejne nejvic bavilo lovit ty zvirata, ale prece jen ten dej a nektery zapamatovatelny postavy jsou to, co mi utkvi v pameti po dohrani..
@mazar1234 (28.11.2013 09:57): Mně to i z těch postovaných rozhovorů přišlo jako autorská snaha ex-post objevit v cool střílečce pro teenagery nějakou hlubokou filozofii. A "Chceme varovat před kulturou násilí a směrem, jakým se ubírají FPS, příběhy ve hrách a vůbec a proto jsme naprogramovali FPS, ve které je třeba se stát ze zbohatlického fracka supermachem a prostřelit květák 1000+ nepřátelům" mi velmi připomíná jeden známý mem.
@Paul (28.11.2013 07:49): Yohalem předvádí tak ukázkové mlácení prázdné slámy, že by mohl z fleku dělat politika. Jeho věta "My goal was to say exactly what I think I say" charakterizuje velmi přesně celý rozhovor. "I’ve seen these arguments on forums, and I think these arguments are fantastic because people are engaging in a discussion about art, which is exactly what I was hoping would happen." To tak ještě chybělo, označil Far Cry 3 za umění. Z toho člověka se stává další od reality totálně odtržený člověk typu Petera Molyneux. Dál jsem to nečetl, nemá to smysl. Okecávat na několik A4, že chtěli prostě udělat cool střílečku, tím, že v tom máme hledat nějaké "puzzle", "vyšší smysl" nebo nedej Bůh ironii, to bych musel opět prohlásit, že Call od Duty je sofistikovaná kritika současného stylu FPS, jen na to hráči ještě nepřišli.

Problém her typu Spec Ops The Line spočívá v tom, že se snaží kritizovat něco, co z herního hlediska do mrtě kopírují (kosení stovek tupých panáků, nabíhajících ve vlnách před hlaveň). Jakákoli deset let stará FPS je z intelektuálního hlediska hlubší počin než Far Cry 3, jakkoli se nás pán snaží přesvědčit o opaku. Snaha o hledání hlubšího smyslu v každé přímočaré intelektuálně vyprázdněné rubanici mě opravdu nepřestane udivovat.

EDIT: Nicméně ty komentáře pod články stojí většinou opravdu za to. "Yeah, it’s unfortunate that people play games to be engaged by their mechanics. More people should have played Far Cry 3 purely for its awesome narrative." nebo "Two people made bad game narratives, somehow passed it off as a commentary on bad game narratives (in other, much less clever games), and now they feel like they can lecture us all on how we SHOULD be playing games (to listen to their great ideas, obviously, not to enjoy mechanics)."
@LuccinyHry (27.11.2013 19:06): Nevím, jestli autory trošičku nepřeceňujeme. Podle mého je to tak, že do hry prostě narvali všechno, co jim přišlo dost cool a nějaké studium filozofie je obešlo velkým obloukem.

U podobných diskuzí si vždy vzpomenu na geniální otázku v diskuzi k obdobně laděné recenzi Doomu 3 na Doupěti "Snaží se nám tvůrci Teletubbies naznačit, že Lala je Žid, protože je žlutá?"
@Kubulus (27.11.2013 18:51): Vidíš já dvojku nehrála, ale dole jsem tu psala, že hloupější než citovat Alenku je už jen citovat Nietzscheho, takže jsem ráda, že ani předchozí díl FC nezklamal ;)

Tvoje argumentace se odvíjí od představy onoho vznešeného divocha, jak ho v různých variacích viděli Rousseau, Nietzsche a třeba i Karel May, nicméně já ji vidím jako dost zcestnou, přežitou nebo možná dezinterpretovanou. Zkrátka jen tihle vysoce civilizovaní pánové snili o dávných nebo vzdálených divoších, romantizovali si jejich život a vytvořili tak tuhle idealizovanou představu.

Na druhou stranu se nemusíme shodnout. Nicméně Jason přece taky konzumuje - nešacuje snad svoje oběti a nesměňuje nalezené artefakty západní civilizace za peníze?
@LuccinyHry (27.11.2013 18:07): Vaas je introdukční charakter, který je stejně jako The Jackal ve dvojce nápadným vodítkem. Tam, kde The Jackal explicitně citoval Nietzscheho, se Vaas za pomocí oslího můstku stává tím, koho Nietzsche popisuje jako člověka staré kultury - zmateným, pološíleným, kapriciózním, hrubým pozůstatkem z doby ještě příliš obrážející pěstní právo.

Tím lovem a sběračstvím narážím na to, že Far Cry 3 vráží hejska, navyklého spotřebovávat výrobky odcizené jejich prostředí, do nutnosti obstarávat si suroviny a chápat předměty podle jejich užitečnosti.

O prosycenosti moderní iluzí jsem už psal, takže tu MP5 přejdu.

Aby bylo jasno, já se nesnažím tu hru vysvětlit z hlediska autora, jen mě bila do očí ta poublouzněnost moderního kluka, co se za doprovodu Paper Planes a Skrillexe ponořuje do představy o přírodě, deformované dobovými vlivy. Nepochybuji, že se do téhle léčky chytili sami autoři.
Nejzajímavější je FC3 číst jako příběh mladého muže, implodujícího party boye, který se ze světa večírků, diskoték a nadnesených představ vrací ke kořenům, kterým se naprosto odcizil. Hra klade důraz na lov, ruční výrobu, kmeny, mystično a podobné aspekty, které moderní muž už nezná.

Zajímavé je, že tenhle hráčův kontakt s přírodou je nadmíru znečištěn a promísen současností, a to meta-odkazy (Vaas mluví o Gumpovi apod.), podřízením kýčům (vodopády, ladnost krajiny, romantické západy slunce), trendům (tetování, akce jak z filmu, weed, aktuální hudba z rádií i klubů) a latentními a nejstaršími touhami (živočišná a plodná žena, boj na nože, mužnost, hrdinství, mít svůj kmen a místo v něm).

Far Cry tak je v mnohem jakousi vnitřní upomínkou toho, čím chlap býval, a tahle upomínka přichází do konfrontace s tím, čím je teď. Vaas je pozůstatek starého člověka.

Právě tohle je podle mne unikum FC3 a důvod, proč se k němu do budoucna obracet a zkoumat ho. Jako soudobé svědectví.
Prostě celej příběh byl lineární, zakončení mělo bejt jedno a šlus, tím by to vyznělo jasněji. Toť můj názor :)
@LuccinyHry (27.11.2013 16:46): Tak aspon je to vyvazene.Dobra hratelnost hodne zabavy grafika prostredi atd.. Ale zase - pribeh - hype - jason - "bossove" - Ai
V poctate takhle mela vypadat dvojka :/ u hry jsem se bavil. SKoda, ze ten pribeh nemel vic verzi nez tu americkou srajdu. Cim vic jsem se dostaval do vnitra hry tim vic jsem chtel konec.. Kdyz jsem vycistil celou mapu od piratu ziskal vsechno, co slo mel vse na max tak to byla mrtva hra..

ASi nejvic se mi pacila 1 hodina hraní bylo to takovy wow nez jsem zjistil oc vlastne asi bezí.

Vidím to tak, že nakoniec dôjdeme k zisteniu, že príbeh Far Cry 3 je vlastne sofistikovaná záležitosť, ktorá sa dá chápať viacerými spôsobami. :)

Rozmýšľam, či si vôbec príbeh tejto hry a špeciálne jej záver zaslúži takúto komplexnú analýzu :)
Sorry, pořád mám tendenci něco rozpitvávat - takže dle uvážení přeskočte ;)

No dle toho, jak jsem tomu rozuměla já - jakože ta hlavní dějová linka je schválně přemrštěná a šílená (vypalování marihuanových polí, rituální sex s Citrou, Let Valkýrie), že přechází do parodie. Vlastně z Jasona se stane takový magor, že fakt udělá tu šílenou nemyslitelnou věc a zabije svoje kámoše, protože je prostě totálně zblblej přeludem vlastní nadřazenosti - a to se mu vymstí, páč se ukáže, že ho Citra a domorodci jen využívali a že Jason jako Jason je pro ně zbytečnej.

Ty odkazy na Alenku mě iritujou, ale k tomuhle propadu do šílenství jakž takž sedí (viz taky Vaas a jeho insanity monolog).

Naopak, v tom happy endu, kdy Jason, veden morálně uvažující hráčkou jako jsem například já, procitne a svoje kámoše nezabije, se tak trochu neguje ta předchozí parodická přemrštěnost. Tím, že Jason vyvázne bez potrestání se vlastně potvrzuje ta jeho božskost --- ano, kolonizující Amík megaspasil trapné divochy, všechno mu vyšlo, Citra mu zachránila život a řekla mu, že ho miluje, navíc odolal návrhu zlých divochů a vrátil se zpět do civilizace ... prostě naplnění bílé dobyvatelské fantasie. Trapný hollywoodský blockbuster jako vyšitý --- nicméně dle slov autora příběhu se to právě snažili parodovat, což prostě v tom konci, co zvolila většina, absolutně nefunguje. Howgh.
Okej, tak to jdeme řešit :D

Jedna věc je zabíjet cizí lidi a věřit v mýtus a druhá pozabíjet svoje přátele.
@LuccinyHry (27.11.2013 13:01):Prečo by nesedela? Proste mu na poslednú chvíľu naplno dôjde, čo sa z neho stalo a uvedomí si, že to takto ďalej nejde. Že to nie je realistické v kontexte s vývojom príbehu a pôsobí ako koniec hollywoodskeho filmu? Príbeh beztak príliš realistický nie je, takže v tom nie je problém.
@M.a.t.t. (27.11.2013 11:39): Ten druhý konec naopak v rámci hry smysl dává - Jason je americké pako, které přijede na ostrov a začne tam úřadovat tak, že ho domorodci za chvilku přirovnávají k božstvu, navíc dostane za odměnu jejich sexy náčelnici. A jak si tak vesele vyhazuje do vzduchu Hoytovy vojáky za doprovodu Wagnerovy hudby, Jason fakt uvěří vlastnímu mýtu --- natolik, že svoje kamarády začne vidět jako nepřátele vlastního zbožštění a tak je navzdory tomu, že je na začátku chtěl všechny zachránit, obětuje.

Ovšem bohužel, většina hráčů jsou spíš jako Mirek Dušín než jako Vaas a tak prostě ten Jasonův propad do šílenství nedokončí a zvolí tu normální možnost. Která tam pak moc nesedí.
@Walome (27.11.2013 11:33): :D

Ten druhý koniec je samozrejme nezmyselný, ale čo o tom viem ja, nakoľko sa v hrách väčšinou hrám na Mirka Dušína. (samozrejme v rámci možností, pochybujem že by Mirek Dušín niekedy kosil samopalom hordy nepriateľov)
@M.a.t.t. (27.11.2013 10:50): Nooo, to pozor, jedno to není, protože... samozřejmě, že je to jedno :) onehdá jsem narazil na debatu, kde se řešilo, jestli Magneto uzvedne Thorovi kladivo a v tu chvíli jsem začal proklínat Big Bang Theory :D Ale to by bylo na jinou debatu.

Docela si chci FC3 projet podruhé, ale nevim, jestli tentokrát zvolím druhý závěr...
Ja myslím, že sa to dá intepretovať oboma spôsobami. Aj keď sa zhodneme, že je to v podstate jedno. :)
@M.a.t.t. (27.11.2013 10:34): Nene, tam je to jasně daný. Moc se změnil a říká, že prostě nemůže jet s nima - což je pro mě jediný logický vyústění celý hry. Bohužel pak na ostrově není co dělat, protože všechny základny jsou obsazený apod... ale i tak tam jezděj žoldáci, což taky moc nedává smysl, ale tak to už je asi jedno :)
Není nic snažšího: odkaz

Interpretovat si to můžeš tak, že Jason na té lodi buď je nebo není, každopádně když chceš ve hře pokračovat, nepostrádá to logiku.
Mám dojem, že ak sa Jason rozhodne zachrániť priateľov, na konci v tej lodi odíde s nimi. To že si hráč môže stále behať po ostrove nezávisí od zvoleného konca a nemá to žiadnu súvislosť s príbehom.
@Walome (27.11.2013 09:51): Jasne, zomres ale vlastne zijes aj ked si zomrel :)) a behat po ostrove mozes dalej :) ako som tu uz raz napisal - pribeh je naozaj najslabsia stranka hry

Ale aspon ten koniec co som mal ma potesil :) a po ostrove som uz nebehal, sak som tam nahral okolo 30 - 40 hodin, presne neviem lebo dokopy som mal okolo 90 hodin nahratych :) ale 2/3 bol multak, lebo bol ten turnaj ceskoslovensky od playmana.
@Maximus (27.11.2013 09:37): No, on zachrání ty svoje kámoše, pak ten tvůj průvodce tě chce zastřelit, ale místo toho sejme tu černošku... a ty odešlel kamarády pryč a pak můžeš dál jezdit po ostrově.

Počkej a když umřeš při tom druhym konci, tak už nemůžeš pak hrát dál?


@Jack_Dark (27.11.2013 09:51): Náhodou dobrý, já byl nadšenej. Já fakt nevim, proč bych měl zabíjet svoje kámoše, který jsem 80 hodin zachraňoval :D
@Walome (27.11.2013 09:32): No ten Jason Brody bol riadny pičus, ked tak nad tym rozmyslam taky dobry koniec ako som mal ja si ani nezasluzil :) a ten tvoj ,,dobry,, koniec je vlastne co? ze sa vytrati s partiou z ostrova?
@Red (27.11.2013 00:08): Jo, ta Alenka mě taky všude sere, zrovna u AC3 jsem to zmiňoval - první věta, která v celé hře padne, je z Alenky... a to jsem to nikdy nečetl, neviděl, prostě provar.

Halucinace mi nevadily, za mě super zpestření. Víc mě nasral ten jeden fantasy prvek zářící amulet, kterej úplně naboural rádoby realistický prostředí hry.
@Red (27.11.2013 00:08): Jn, strojenosti citátů z Alenky se už snad rovnají jen citáty z Nietzscheho. Navíc tu interpretaci, že je o halucinogenech, získala Alenka až později - samozřejmě si to každý může vykládat, jak chce, ale základem geniality té knížky jsou slovní hříčky, ne dramatický popis pádu do propasti drogového šílenství ;)

Halucinace a sny by vůbec měli ve hrách zakázat ;) (štvaly mě třeba i na Dishonored) - obzvlášť když do nich ještě dají "boss fight" prostřednictvím QTE jako tady.

Ještě mě napadá, že co se týče dvou zakončení hlavní linky, tak problém vidím v tom, že málokdo asi vybere ten špatný konec, který jakž takž funguje v rámci "parodie", takže pro většinu lidí končí hlavní příběh tím, že z nesympatického idiota na začátku je nesympatický vraždící idiot na konci - ok, ale co to má společného s Alenkou v Říši divů, proboha :D
@Lucka: S tím příběhem mi mluvíš z duše. Proč proboha vždy když nějací scénáristé nevěděj kudy kam, tam tam strkaj citáty /z Alenky/? Všechny bossfighty na které jsem se celou dobu těšil jak budou epický těma vizema zabili. Proč neukázali nějakou lákavou moudrost přírodních lidí, nebo nějaký opravdový náboženství a okultismus? Místo toho bleh. Nevím co je horší, jestli být s magory z civilizace nebo s magory z džungle. Moderním scénáristickým přístupem je asi udělat všechny postavy nesympatické/ kromě těch co zemřou/