Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@S4TW (23.04.2020 00:39): Tak nás 70-tkárov je tak málo, že by ste sa okamžite spojili proti spoločnému nepriateľovi a umlátili by ste nás routermi.
Tak radšej takticky ustúpime necháme, nech sa vymlátite medzi sebou....
Tady zase všichni sežraly to Šalomounovo a Charlieee má pravdu, tohle je snad poprvé, co se 90-ky přou se 100-vkami... :-)))
@Red (23.04.2020 00:18): To, že ťa to subjektívne oslovilo viac, pretože ti to prišlo tematicky, či v niečom inom, bližšie, je, samozrejme, legitímne. Tiež to tak občas mám, hoci si uvedomujem i scenáristické nedostatky. No to neznamená, že je niečo písané lepšie. O to viac, že strhujúco podaný príbeh Sleeping Dogs si až vtipne zjednodušil, čo je pre mňa asi signál, že v tejto debate nemá zmysel pokračovať :)
@M.a.t.t. (22.04.2020 23:42): No právě při hraní LA Noire jsem si říkal, jaký je vlastně Cole? Má ho Roy svým způsobem rád? Bude si někdy Kelso vážit Cola? Jsou tam vidět i velkohubý kecy rádoby rozhodnýho šéfa, kterej stáhne ocas jak máš problém a i další tví parťáci mají každej svou osobnost. Celou dobu se tam prolínají téma hrdinství versus rozum, kamarádství versus odovědnost, vlastní touha versus dělat co společnost očekává. Oproti tomu jediné drama v Sleeping dogs byl ten tvůj "mladší brácha", viděný v každém druhém béčku.
@Red (22.04.2020 23:06): Vrstvy vidím v jednotlivých postavách, ktoré často nie sú jednorozmernými figúrkami, ale majú vlastnú osobnosť a vzťahy medzi nimi, ktoré chápeš. Hlavný hrdina je celý čas rozpoltený medzi dvoma stranami a scenáru sa to darí adekvátne predávať. To že hra pracuje s klasickou premisou, je, samozrejme, pravda, ale to isté sa dá povedať aj o prvej Mafii, ktorá sa v ničom nevymyká klasickým mafiánskym klišé. Nehovoriac o tom, že toto nie je samo o sebe negatívom, pretože nejde o tému ako takú, ale o jej podanie.

To v čom podľa mňa nevyniká L.A. Noire som popísal nižšie. Mimo slabo prekresleného ústredného protagonistu, ktorého bez problémov strčí do vrecka aj druhá hrateľná postava, ktorá je tam extrémne krátko. je tam toho rozhodne i viac. Jeho vzťah s rodinou je na vedľajšej koľaji, jeho vzťah s Elsou taktiež, no a už spomínaná zaverečná výmena ústrednej postavy za novú, ktorá sa pritom dovtedy v rámci hlavnej zápletky vôbec nevyskytovala nie je žiadnym búraním klišé, ale menším scenáristickým faux pas. Aby sme sa rozumeli, L.A. Noire má natoľko unikátnu atmosféru, že mám tu hru v zásade rád a samotná narácia je pomerne zaujímavá. No príbeh ako taký svojou výstavbou nemá čím ohromiť.
@M.a.t.t. (22.04.2020 20:44): Já hrál obě hry o těhle Vánocích podruhé. LA Noire nabídl opravdu postavy, které se vymykají i filmovým klišé a vážný příběh a vztahy mezi nimi, nic podobně působivého jsem nikde neviděl. Sleeping dogs je naproti tomu klasický policajt v přestrojení na hraně se zákonem, nevím kde vidíš ty vrstvy. Obojí jsou to výborný hry, kde bych chtěl vidět duchovní pokračování.

@Tulareanus (22.04.2020 21:15): Dík za zajímavý gameplay, nicméně realističnost je vždycky v nějakým poměru, v tomto kontextu je mafia opravdu realistická vůči konkurenci. Až začne lidi bavit nestřílet ze zbraně a nemlátit lidi, tak možná přijde něco realističtějšího.
@Tulareanus (22.04.2020 21:00): a proto jsem tam dal toho smajla, abys mi captain obviousově vysvětlil jak to teda je...

Fakt, moc děkuju za vysvětlení že dabing není scénář. Podej si se shoggotem ruku :)

(jinak tedy, imho ač Mafie nemá dokonalej scénář- ano, morello je nedostatečně prokreslenej, to samý sára atd, tak na poměry her - a dobu vydání - je to silná nadčasovka).
Samozřejmě ho svedla tím, že mu řekla že je zlý jako výčitku i jako obdiv zároveň.
Ten vztah nebyl unáhlený, prostě ho dokonale svedla tehdejší technologickou špičkou: "Mám gramofon, víš."
A teď si představme, kdyby to Mafia stihla před GTA III... Změnil by se svět? :D
@M.a.t.t. (22.04.2020 21:14): https://www.youtube.com/watch?v=S5t0_WVinF8 :)
Myslel jsem hlavně to že je to akční hra výrazně doprovázená příběhem. V starých západních akčních hrách jako Quake a Half-Life byl příběh buď nepodstatný, nebo tam nebyl mluven přímo. A realismus jsem myslel hlavně ohledem hratelnosti, například to, že tam musíš dodržovat rychlostní limit nebo jinak dostaneš pokutu, jízdní model je taky úplně jinde než GTA a její klony. A ta cheesy zápletka se mi líbí více než ten edgy příběh ve druhé Mafii, kde řeknou F slovo více než 200 krát :)

A s Godfather a Sopranos kvalitu ani nesrovnávám protože jak jsem řekl gangsterky mě moc nebaví a spolu s Mafii je moje nejoblíbenější věc z tohohle prostředí Baccano a 91 Days.

Mafie předala více než 2 miliony kopií, co se může jevit jako nic oproti GTA III, která prodala 15, ale i tak jede o veliký úspěch pro hru tohohle typu, nedovedl by si představit, že by podobná hra měla taký veliký úspěch i dnes.
To mi připomíná, že teď na Mafia koncertu ten citát trochu "pofejlil", když to tam přednášel, ale stejně to mělo epický efekt jako prase :D
O tý filozofii. Nádherný je jak se Vašut na konci opraví: "nějakou míru, ne rovnováhu to je lepší". To jsou ty detaily, který mě na tom scénáři baví dodnes.
Teď se to sem docela hodí: (http://www.modrak.cz/index.php?action=clanek&id=690)
A co si Dan o příběhu Mafie myslí po šesti letech od jejího vydání? Samozřejmě je rád, že se lidem líbí, ale sám má poměrně vysoké nároky, a i když o některých svých dialozích stále říká, že dodnes překvapují svojí kvalitou, jiné mu připadají děsné. Co konkrétně ho irituje? Co by dnes udělal jinak? ?Já tohle říkám nerad, protože to lidem nechci kazit, ale trochu mi dnes vadí, že se děj ke konci hry zvrtne bez zjevných příčin. Chybí tam trochu uvěřitelnější zdůvodnění zvratu ? něco se stane, všechno se změní, ale mohlo by to mít větší souvislost s celkovým vývojem příběhu,? vybavuje si a přidává, že některé dialogy byly zbytečně ukecané.

Většina fanoušků hry by s ním nesouhlasila - Mafia se spíše než filmové struktuře podobá televiznímu seriálu, kde nějaké nové impulsy nepochybně být mohou (ohledně příběhu se mimochodem Dan Vávra rozpovídal také v tomto článku). A ukecané dialogy? Pusťte si někdy Sopranos! Nešlo se samozřejmě hlavního designéra Mafie nezeptat, na co je naopak hrdý. ?Některé pointy byly dobře vymyšlené a hodně se mi líbí i nejrůznější filozofické hlášky. Nechápu, jak jsem na to tehdy přišel ? ta hra měla jisté poselství. Vzpomínám si, že se to docela líbilo i Markovi Vašutovi při výrobě dabingu, což mě potěšilo,? konstatuje Dan a vzpomíná například na rozhovor hlavního hrdiny s Frankem na letišti a následné filozofování.
@Tulareanus (22.04.2020 21:15): Mě docela mrzí, že nemohu dohledat své staré texty, názory atd. k Mafii zhruba z toho roku 2013/2014. Tehdy to pro mě bylo jasno zjevení. Opravdu ráda bych se zpětně podívala, jak jsem to vnímala, jediné, co vím, je, že jsem byla v mnoha věcech zaslepená právě tím ohromením, to je však málo na to, abych si zpětně dala dohromady vývoj a proměnu svého vnímání. Ale myslím, že ani tehdy jsem příběh Mafie nepovažovala za realistický, to bych se skoro vsadila.
(U M2 to jde snáz, tak mohu vycházet ze své staré recenze – dnes by zněla neskutečně jinak a byla bych schopna zpochybnit, ale následně jistým způsobem uznat, téměř vše, co jsem tam napsala. Asi bych na to měla mrknout... Ale nedivím se, přišel věk, přišla škola, přibyly další desítky hodin a znalostí, v tomto případě o obou hrách.)
@Naginata (22.04.2020 21:06): Realistickosť? Are you kidding me? Je to síce k dvojke, ale pozri si toto:
https://www.youtube.com/watch?v=ycFziHLcxdY

@Brasikona (22.04.2020 21:06): Tak áno, máš pravdu v tom, že v niečom (nie vo všetkom) to stačí, lebo predsalen základom tej hry je tá časť, kde hráč hrá. A úplne súhlasím v tom, že hra je zidealizovanou romantizovanou predstavou o mafii. Akurát niekedy to škrípe (hlavne ten Sam a Sára) a vyrušuje to od hry. Čomu však nerozumiem, je že ako vidno na diskusii (nemyslím teba), tak niektorí tu majú takisto zidealizovanú a romantizovanú predstavu o príbehu Mafie a jeho podaní. :)


EDIT: @Naginata (22.04.2020 21:06): Mafia nikdy nebola casual hra pre casual hráčov. Je jedno či sú mladí teraz alebo boli mladí pred 20 alebo 10 rokmi. A nemyslím tým teraz náročnosť.
@Naginata (22.04.2020 21:06): Bez ohľadu na to, že Mafiu by som skutočne neporovnával s Maxom Paynom a už vôbec nie s Metalom Gear Solid (a skutočne mi nie je jasné, čo je na tej akcii cinematické), by som dodal iba toľko, že realizmus v Mafii je mýtus. To nemyslím ako kritiku, pretože zápletka a postavy majú svoje čaro, ale súčasne ide o silne prikrášlenú, zromantizovanú rozprávku o mafiánoch, ktorá sa navyše snaží až príliš cheesy spôsobom o istú poetiku (viď meno hlavného hrdinu verzus názov mesta, ak to ešte niekomu nedošlo).
@Naginata (22.04.2020 21:06): "I když si nejsem jistý jestli by jsem to teď já a mladí casual hráči věděli dohrát, protože tahle hra opravdu vyžaduje velkou dávku trpělivosti a vůbec nevodí hráče za ruku, některé mise jsem tolik krát opakoval, že jsem si musel zapamatovat množství i lokaci všech nepřátel, pořád doufal v další checkpoint a často jsem vyvázl z mise jen s 20 HP :D"

Já třeba zpětně vlastně zjišťuju, že každou kapitolu jistým způsobem nesnáším, vždycky proklínám pozice nepřátel, ukládání a zdraví... Ale 20 HP je ještě pohoda, většinu času jsem končila s posledními zbytky sil tak na 5 HP :D
@Tulareanus (22.04.2020 21:00): V té hře neřeším hloubku postav, pro potřeby tohoto vyprávění v podobě jakýchsi střípků příběhu a pohledům do minulosti mi stačí to, jak jsou načrtnuté. A jednoduše si užívám ten styl, baví mě to a během hraní nedělám analýzu, beru to jako zidealizovanou romantizovanou představu o výšlapu taxikáře na vrchol mafie. A cutscény zkrátka fungují, to tomu celému pomáhá, pak samozřejmě dabing, který vylepšuje i postavy samotné a dává jim jistým způsobem duši.

Ale tu analýzu bych teď měla jít dělat, bohužel něčeho jiného, a ne si tu číst, i když je to fakt zajímavé... :D
Mafie je podle mně hlavně příklad výborné cinematické akce jako Max Payne a Metal Gear Solid, protože příběh do hry tak pořád nezasahuje narozdíl od moderních her jako Max Payne 3 a přeceňovaná Uncharted série. Hratelnost taky poskytovala opravdovou výzvu a nebyl to jen interaktivní film. A na poměry her je velmi dobře napsána, nejde ani o kvalitu příběhu, ale o to jak byl vyprávěn a jak jsem se dokázal vžít do hlavní postavy Tommyho a jeho cesty do podsvětí i když mě gangsterky moc neberou. Proto je podle mne nesmysl porovnávat Mafii se sérii s GTA protože kromě otevřeného města a prostředí zločinu nemají skoro nic společného. Mafie má velký důraz na realismus a detail, který nemá ani mnoho moderních her, takovéhle passion project hry se na západě už moc nedělají. Ta hra je v mnohém mechanicky zastaralá, ale pořád má svůj šerm a proto například mnohé jiné staré hry jako Half-Life a Deus Ex mají tak silný cult following.

I když si nejsem jistý jestli by jsem to teď já a mladí casual hráči věděli dohrát, protože tahle hra opravdu vyžaduje velkou dávku trpělivosti a vůbec nevodí hráče za ruku, některé mise jsem tolik krát opakoval, že jsem si musel zapamatovat množství i lokaci všech nepřátel, pořád doufal v další checkpoint a často jsem vyvázl z mise jen s 20 HP :D

ColourShed na hru nedávno udělal recenzi a řekl že prvních pár hodin hru dokonce nesnášel a že až později se mu začala líbit :D
https://www.youtube.com/watch?v=IO1OPgsYWhM

@Charllize (22.04.2020 20:31): Mafie měla veliký kritický a komerční úspěch i v zahraničí. U nás z té hry stál národní klenot jako v Polsku zaklínač. Zajímalo by mě ale jestli na nějaké Finské databázi her takhle obdivujou Maxe Payna a na Dánské Hitmana :D

@jones1240 (22.04.2020 20:49): A Yakuza má také úplně jiný styl hry protože je inspirována Shenmue a je tam mnohem větší důraz na bojové umění než střelbu.
@Paul (22.04.2020 20:53): V prvom rade Yakuza 0 nie je prvá vydaná hra série. V druhom rade dabing a scenár sú dve rôzne veci.

@Brasikona (22.04.2020 20:54): Počkaj, či to chápem správne. Ty si vlastne sama vymenovala kritiku a nedostatky hry a oni ťa vlastne bavia? Nie je to tak trochu oxymoron? Lebo ako som napr. napísal, ja som sa pri hre bavil, ale bavil som sa pre hrateľnosť, pre to, čo ma nechala hra robiť, doslova hrať a nie ten jej príbeh.

Inak mi tak napadlo, že neviem, ktorá iná hra sa brala tak vážne ako Mafia. Aj mafiánske filmy si vedia zo seba vystreliť a byť sarkastické.
Sakra, tahle diskuze se mi začíná líbit! :D

Popravdě, mně byly postavy v Mafii krutě ukradené, dokonce i Tom, se mnou jeho smrt nijak nezamávala, maximálně ten soundtrack, ale to je tím, že kombinace Calm a Fate mě prostě dojímá sama o sobě. Někde to tady padlo, jestli má fakt někdo aspoň trochu propracovaný charakter, je to Frank. Tom je pěšák plnící úkoly, kterému se občas naskytne příležitost říct něco stylového nebo se tak tvářit, Paulie je vtipálek, Sam to vždycky schytá a nakonec je z něj zrádce (Toma) ve víře, že koná správnou věc (což tedy tak je), Salieri je moudrý Don, který vlastně není zlý, jen ho musíte nechat si dělat své věci, a Morello je ztělesněním zla. Nebo tedy, hra se to snaží tvrdit, ale pro mě to byla vždy jen překážka v cestě na vrchol. Žádné dopady, popsané konflikty a tak, prostě je to ten zlý, musíme se ho na konci zbavit. Vlastně mě popravdě víc vytáčel Sergio, protože se hůř zabíjel, cutscéna s dělníkem v přístavu je vlastně dosti prvoplánová a slouží jen k navození toho dojmu, jak moc špatní jsou. Ale jo, jsou ti prostě útržky Tomova příběhu, není to souvislá linie, je to romantická představa románu o mafiánech, tak to prostě je a Vávra to i později přiznal. A víte co? Právě to mě na tom baví. (Ale právě i kvůli tomu přístupu k příběhu mám raději dvojku...)

Jo, a úplně jsem zapomněla na Sáru, to je další důkaz, jak je ta postava plochá. Jejich "vztah" mě iritoval už kdysi a zůstává to tak i dnes, ten vývoj v rámci jedné mise se mi jeví jako značně nepřirozený.
Napriklad serie Yakuza má tisíckrát lépe prokreslený chod v mafiánském prostředí. Narozdíl od ní je Mafie jen slepenec scén které Vávra viděl ve filmech a zvast ze by se z toho mel Hollywood ucit... to je smutny :(
@Red (22.04.2020 20:11): Sleeping Dog má oveľa lepšie podaný príbeh ako prvá Mafia a ako celok i vrstevnatejšie postavy. L.A. Noire naopak nemá až tak dobrý príbeh, pretože hlavný hrdina je slabo prekreslený, zápletka nemá až na záver jasné smerovanie a je to vlastne iba sled epizodických prípadov naskladaných na seba a to ani nehovoriac o tom, že na plné pochopenie zápletky je nutné zbierať novinové útržky. I have spoken :)
Nah, není to dobré ani formou. Hromada misí nijak neposouvá děj, neodhaluje nic z postav nebo nijak netematizuje. Důvod proč se zmiňuje, že je to jak kdyby se splácalo několik mafiánských filmů dohromady, protože jsou tam z nich náházené dějové body, aniž by něco pořádně vyjadřovaly. Dodnes mi přijde vtipné, že Sára zpo svě jedné misi prakticky zmizne a pak se hra tváří jakou neskutečnou mají lovestory.

Tulareanus to zvládl vyjádřit lépe a rychleji :(
@Red (22.04.2020 20:11): Jo. Antagonisty je tam málo, proto tam dali alespoň ten flashback jak Tommy vypráví historku o Morellovi. Ale hlavně jde o perspektivu hlavního hrdiny a pro něj představovalo téma, že vůbec je Mafiánem než proti komu bojoval. Mě chybí v Mafii holky obecně, ne v hlavní linii, ale v exteriérech města, což mám jako jedninou výtku ke hře. Že to město je moc mrtvý. V tomhle mohlo a šlo GTáčko dál a ty volnočasový věci zakomponovalo.
Teda páni, neviem ako ste na to prišli, ale stačí si pozrieť Coppolov a Scorseseho katalóg a Coppola bol určite umeleckejší. To však neznamená, že Scorseseho filmy sú zlé, sú dobre zahrané, technicky zvládnuté (niektoré longshots a steadyshots sa aj učia a ukazujú ako príklady na filmárskych školách, napr. príchod do Copacabany v Goodfellas. Každopádne Scorsese bol vždy viac remeselník a nie umelec. A ak hľadať umenie, tak v jeho nemafiánskych filmoch ako The Last Temptation of Christ, Age of Innocence a podobne.

No ale hlavne dúfam, že z Mafie si fakt žiadni hollywoodsky ani nijakí iní režiséri a filmári brať vzor nebudú. Nielen preto, že celá Mafia vykráda rôzne romantizované mafiánske filmy, ale aj pre prehnanosť for the sake of fun. Samozrejme v hre je to dobré, keď sa bavíme a gameplayovo Mafia bola a pravdepodobne stále je veľmi zábavná a pestrá hra. No scenáristicky je to zlepenec scénok a skečov bez toho, aby vlastne poriadne vykreslila postavy. Spomínaní Scorsese a Coppolova vo svojich filmoch detailne vykreslovali pohnútky a povahu rôznych postáv, nielen protagonistu. Napr. Capovia a bossovia dostávali obzvlášť priestor. No v prípade Mafie je napr. Morello jednorozmerný - pred tým, než sa s ním hráč má vysporiadať je len jedna scéna, kde akože rozbije chlapíka o kapotu auta, pričom on sám spôsobil, že do neho ten civilista nabúral. Ok, je to megazloun. A to je ten jeden jediný rozmer, ktorý Morello dostane. Salieri tiež nemá nejakú bohatú škálu scén a čŕt, v podstate je len nasraný alebo ulísnoplánovací. Nič viac. Paradoxne jeho Consiglieri má oveľa vrstevnatejší a uveriteľnejší charakter, no z hry zmizne v polovici. Sára? Extrémne plytká postava, o ktorej vieme len to, že je naivná a inak je len krovie bez povahy a bez názoru. Sam? Keď som hral Mafiu po prvý raz v 2003, tak mi prišlo až absurdné, ako mi na konci tlačila myšlienku, že Sam je super kamarát a je to strašne hlúpe a smutné, že Tom ho musí zabiť. Za celú hru nie je jedna jediná bonding scéna so Samom. Nie je vyjadrený názor a jeho "povaha" je scvrknutá na to, že vlastne nikdy skoro nič nepovie a neprejaví náklonnosť ani vtedy, keď ho v prvej tretine hry Tom zachráni pred smrťou.
Mafia ako hra ma bavila, ale vymýšľať jej fiktívne kvality a laureácie mi príde ako blúznenie a videnie toho, čo tam jednoducho nie je. To nestačí mať hru rád preto, že človeka baví, ale treba ju glorifikovať fiktívnymi atribútmi? Načo?
Videoherní konkurence, ať už GTA, Sleeping Dogs nebo Watching Dogs kouká Mafii na záda. Takovej protipól mafie je LA Noire, ten má lépe napsaný příběh ale právě to tempo, orientace v postavách a motivech jsou strašný. Když pominu tedy neoriginalitu, haprujou mi příběhu mafie asi dvě věci. První skřípe lovestory a druhý je záporák. Mohli si trochu s oběma postavama pohrát, abych k nim víc cítil.