@
Cathan (10.04.2021 20:31): Zkusím to ještě jednou a trochu zeširoka.
Počítačové hry jsou zjednodušeně řečeno formou umění. Nejde tedy o vědu, jakýkoli pokus o definici čehokoli bude vždy do jisté míry vágní, bude podléhat interpretacím a půjde o věc názoru. Nebavíme se tady o tom, jestli je nějaká operace komutativní, jestli nějaká entita splňuje definici vektorového prostoru nebo jestli je daná matice singulární. Z podstaty věci tak budou existovat lidé, kteří budou mít na věc jiný názor než Ty. Podle obratů, které používáš ("degradovat hry z tohoto žánru", "je to prostě RPG a přes to nejede vlak", "RPG to prostě je", "redukovat to RPG na nějaký velmi úzký žánr, což podle mě není cesta správným směrem" a podobně), je zjevné, že nejsi schopen se vyrovnat s tím, že si někdo dovolil mít jiný názor než je ten Tvůj. Což je v dnešní době na Vyspělém Západě (tm) zejména mezi mladými lidmi celkem rozšířený problém (ano, jde o problém, protože je úplně normální, že na NEEXAKTNÍ věci mají lidé různé názory).
Pojem strawman znamená, že svému "protivníkovi" (z pohledu zastávaných názorů) vložíš do úst něco, co netvrdil ("Jak chceš udělat sci-fi RPG, kde se nebude střílet? Nebo hra přestane být RPG ve chvíli, kdy se tam střílí?") a pak to "vítězoslavně" rozcupuješ. Tvé "v tom případě není RPG třeba ani Dragon Age" je prezentace Tvého názoru, nikoli strawman.
K samotné sérii Dragon Age nejsem úplně povolán se vyjadřovat, protože jsem hrál pouze první díl. Ten za RPG považuji, protože postava má primární statistiky, které se uplatňují v bojových i nebojových situacích. Dobrou otázkou je, kolik je bojů, kterým se dá vyhnout, v Dragon Age a kolik v Mass Effect.
"Základní statistiky a nebojové skilly netvoří páteř RPG. Tohle je to zkreslování o kterém mluvím. Tady nejde o můj pohled na RPG"
Tady právě jde o Tvůj pohled na RPG. Protože jsi tímto neprezentoval žádnou exaktní široce přijímanou definici RPG, která ani nemůže existovat viz výše. Za mě to zase páteř RPG tvoří, tak to chodí.
RPG prvky jsou jedním z herních morů dnešní doby. Jako by měli producenti pocit, že pokud ve hře neexistují RPG prvky, tak jde o nějakou "degradaci". Z toho také možná pramení Tvůj výrok "Snaha degradovat hry z tohoto žánru je někdy skutečně nepříjemná". Přitom o žádnou degradaci nejde. Existuje mnoho opravdu dobrých third-person stříleček, které vůbec žádné RPG prvky nepoužívají (Gears of War, Giants Citizen Kabuto, první Mafia, série Max Payne, MDK, Rogue Trooper nebo třeba Crusader No Remorse) a nijak je to nedegraduje (a to vůbec nemluvím třeba o těch stovkách FPS, které také žádné RPG nepotřebují). Ale je úplně hmatatelné, jak se dnes každý bojí vytvořit koridorovku místo openworld ... a ještě navíc bez RPG prvků.
Je tedy RPG série Assassins Creed (bez posledních tří dílů, ať do toho nezabředneme)? Série Batman (řekněme bez jedničky)? A co třeba Far Cry 4 a 5? Nebo série S.T.A.L.K.E.R.? Jinými slovy speciálně v dnešní době z výše uvedeného důvodu vycházejí hry, které obsahují RPG prvky (to Mass Effect nikdo soudný neupírá) a na základě jejich přítomnosti je někteří považují za RPG a jiní za cover-based shooter s RPG prvky. Za mě třeba v Mass Effect výběr povolání symbolizuje toliko jiný způsob bojové likvidace protivníků, což je podle mého názoru proti něčemu typu "boj zastane válečník, nebojové špionážní úkoly zloděj a mág bude hlavně překecávat" dost málo. Ale jak říkám, jde o věc názoru.