@AiMLEzZz (05.01.2022 15:51): No, vzhledem, že v té herně ze mě žádné další vedení nešlo, řekl bych, že to umělo obojí!
Diskuze
@Gordon (05.01.2022 08:49): To není kabel pro (primárně) napájení, ale pro signál.
@OndrejVasicek.cz (05.01.2022 02:56): V herně, kde jsem si VR zkoušel, měli baterku, kterou jsem si připl za opasek. :-)
Pro ty, kdo řeší problém kabelu, který mě osobně taky vadí (prostě se podvědomě snažíte minimalizovat jakýkoliv pohyb, abyste si na kabel náhodou nestoupli a netrhli s headsetem), tak existují různé systémy kabeláže. Většina z nich je ale docela naprd, protože trpí na kroucení kabelu a na silné táhnutí.
Můžu ale doporučit tento https://vr-wire.com/ Geniálně vyřešené, sleduje vás to po místnosti a kroucení kabelu také minimalizováno. Sice mě doprava a clo stáli jako celý produkt, ale stojí to fakt za to. Ani nebylo nutné vrtat do zdi, ty jejich připínáky drží parádně.
Můžu ale doporučit tento https://vr-wire.com/ Geniálně vyřešené, sleduje vás to po místnosti a kroucení kabelu také minimalizováno. Sice mě doprava a clo stáli jako celý produkt, ale stojí to fakt za to. Ani nebylo nutné vrtat do zdi, ty jejich připínáky drží parádně.
Zkoušel jsem cca před rokem porovnat Oculus Quest s kabelem a promítáním obrazu přes wifi a popravdě jsem v tom neviděl rozdíl. Mezi Valve Index a Oculus Quest už ten rozdíl byl (o něco lepší kvalita obrazu a refresh rate), ale popravdě i tak ta cena Questu a možnost to hrát bez kabelu u mě převáží kvalitu Indexu. Hádám, že za 5-10 let to už bude samozřejmost ve 4k na 144Hz.
@StriderCZ (08.05.2021 06:49): Všechno jednou bude :P
@StriderCZ (08.05.2021 06:49): Slušnej router by s tím na krátkou vzdálenost neměl mít v rámci LAN problém. Já ovšem nevím, jestli mám slušnej router :).
@Steve (komentář): Pěkná recenze. Díky.
Každopádně co se týče bezdrátové VR. Parádní představa. Ale je zde limitace, nutnost kompromisu
1. Buď máš helmu s hardwarem, pak nepotřebuješ kabel, ale logicky výkon nebude na 2x4k
2. Nebo máš helmu s příjmačem, pak je ale problém, jak bezdrátově přenést tak velký datový tok.
Každopádně co se týče bezdrátové VR. Parádní představa. Ale je zde limitace, nutnost kompromisu
1. Buď máš helmu s hardwarem, pak nepotřebuješ kabel, ale logicky výkon nebude na 2x4k
2. Nebo máš helmu s příjmačem, pak je ale problém, jak bezdrátově přenést tak velký datový tok.
@Mendoza (07.05.2021 21:08):
@AiMLEzZz (07.05.2021 21:52):
Ha my bad, na to jsem úplně zapomněl. Už tak to byl na mě moc mentálně náročnej setup. Ale streamovat si to do vedlejší místnosti, tak si to asi užiju o kapku líp no.
@AiMLEzZz (07.05.2021 21:52):
Ha my bad, na to jsem úplně zapomněl. Už tak to byl na mě moc mentálně náročnej setup. Ale streamovat si to do vedlejší místnosti, tak si to asi užiju o kapku líp no.
@Steve (komentář): Takžes to přes tu wifi nezkoušel?
@Steve (komentář): Dokud nepůjde do samostatného stroje jako Oculus Quest, narvat dostatečný výkon, aby na něm šlo hrát takto náročné hry, tak prostě ještě nejsme vývojově tam, kde bychom chtěli. Do té doby musíte být svázáni káblem se svým výkonným PC, ale to je snad jenom otázka času.
Ono to naštěstí právě s Questem bez drátu hrát jde.
Ono to naštěstí právě s Questem bez drátu hrát jde.
Tak to bacha, už se naučili :-D
@Steve (komentář): Ta první věta mě úplně rozsekala :D
Pokud jste meli dohráno na 100% tak už nemáte. Alyx dostala nový achievment. Reality se prolínají.
@H34D (11.07.2020 20:49): Uf, to by bolo asi fakt na veľmi dlhú debatu a úvahu. :) Ale rozpísal som sa sem: http://dbher.cz/dp292843
@S4TW (12.07.2020 00:08): Ono to asi bude tak ze ho proste jen nektery hry stvou, tak jim dava nulu, je to trochu troleni a vyjadreni nazoru zaroven.
@SimonEndt (11.07.2020 23:56): Nápodobně. :) A asi i proto většina her, co mám ohodnocených z poslední doby, má ode mě slabší hodnocení. Dřív jsem každou nudnější hru vypnul, teď se snažím zůstat o trochu déle a zjistit, jestli ta vysoká hodnocení opravdu nejsou něčím podložená (Max Payne 3, u kterého jsem měl chuť to vypnout prakticky od začátku do konce :D)
nebo asi bych nemel nejoblibenejsi hry silent hill 2 a Cry of fear kdyby me s nimi nespojovala zivotni situace.
a je to proste subjektivni, zalezi taky na rozpolozeni a nalade cloveka, coz dokaze divy. Je rozdil hrat hru kdyz mam tyden volno a mam na hrani cely den a hraju jednu hru za druhou kdy uz at je hra jakakoliv tak hraju z donuceni a na silu a hrat hru po tydnu v praci kdy se vylozene tesim jak sednu za PC a ponorim se do sveta hry at je jakakoliv
Nebo asi bych nedal tak vysoke hodnoceni Black mese pokud bych ji nehral jako prvni hru,kterou sem hral na graficke karte (predtim sem hral jen hry do roku tak 2000 na integrovane intel grafice).
Nebo asi bych nedal tak vysoke hodnoceni Black mese pokud bych ji nehral jako prvni hru,kterou sem hral na graficke karte (predtim sem hral jen hry do roku tak 2000 na integrovane intel grafice).
@Tommywise (12.07.2020 08:23): Ne, ne. Je to "Pekna diskuze." Precist sis to mohl rovnou dvakrat.
Malokdy se nekdo otevrene vyzna, ze je tak povrchne chytnutej znackou. Kudos.
Malokdy se nekdo otevrene vyzna, ze je tak povrchne chytnutej znackou. Kudos.
trosku ulet takova trapna diskuze o tom jak se nekdo opovazil vybocit z davu tim ze da takove hodnoceni
Ja sem treba Bioshock: Infinite jeste ani nehral, nebot to na mem PC nerozjedu plynule a dal tomu 100 procent proto ze je to hra ktera zachycuje odkaz na Biblli, svetovy rad a okultismus a jen z gameplaye na YT sem dosel na to ze by me to vtahlo stejne jako prvni dil kteremu sem taky dal 100 pro
Ja sem treba Bioshock: Infinite jeste ani nehral, nebot to na mem PC nerozjedu plynule a dal tomu 100 procent proto ze je to hra ktera zachycuje odkaz na Biblli, svetovy rad a okultismus a jen z gameplaye na YT sem dosel na to ze by me to vtahlo stejne jako prvni dil kteremu sem taky dal 100 pro
@H34D (11.07.2020 20:49): Jop, Perkmanovo hodnocení je přehnané, ale má na to prostě právo... ale teď jsem si sám ověřil, jak nerelevantní od něj je, kdy nejpopulárnějším MP hrám poslední doby dá všem 0% :-), to se pak ten člověk fakt už nedá brát ani trochu vážně, kdyby k tomu byl aspoň koment, ale tam by ani žádný relevantní koment být nemohl, tak vlastně chápu, že tam není :-) i ta frekvence hodnocení (a vlastně i známky) naznačuje, že se nejspíš podívá na pár minutový gameplay a pak to prostě pálí, asi chce být prostě kontroverzní...
@H34D (11.07.2020 20:49): Pravda. Taky jsem se nad sebou musel tuhle zamyslet, že většině her dávám 70+. Ale došlo mi, že já si dopředu a dlouze vybírám to, u čeho mám jistotu, nebo alespoň silné tušení, že mě to bude bavit. A stejně tak jsou lidi, kteří prostě jdou do všeho a pak to lítá od 0 do 100 a stejně tak lidi, kteří prostě nejsou spokojení s ničím :)
Pěkná diskuse. Myslím, že každý z hlavních aktérů jste napsali dobré pointy a přijde mi zajímavé, že i opačné názory zde mají hlavu a patu. Má úcta Vám! Nechci to nějak moc narušovat, ale chvilku jsem odpočíval, poslouchal hudbu a zamyslel jsem se nad tím, že tady existuje uživatel, jehož průměrné hodnocení her je těch 44% nebo kolik a přišlo mi to velmi zvláštní. Pokud u hry člověk stráví třeba 10-30 hodin, proč se někomu líbí si tak ubližovat a znova a znova se pouštět do činnosti, která mu přináší tak málo potěšení?
Řekl bych, že pro běžné hráče by hodnocení na databázích mělo mít nějakou vypovídající hodnotu. Myslím, že hry pořád nejsou tak subjektivní jako filmy a i u těch filmů si obvykle podle hodnocení uděláme nějaký obrázek. Ale zase na csfd.cz (a osobně) jsem poznal několik velmi inteligentních lidí, kteří se absolutně neshodnou s mainstreamem, recenzemi, či průměrnými hodnoceními a umí si to perfektně obhájit. Nejvíc subjektivní si představuju třeba hodnocení obrazů, soch apod. U videoher by nám hodnocení ale mělo alespoň něco málo sdělit, hra musí být přeci i nějak funkční (nemyslím technicky), aby se dala hrát, musí mít nějaká pravidla, systém apod. Třeba hra fotbal má jasná pravidla, jasné benefity, ale samozřejmě stále nemusí řadu lidí bavit. Dát fotbalu 0% by bylo ale takové divné, ne? Já třeba fotbal nemám rád, ale chápu, že kopání do míče s lidmi v týmu je takový základ sportu a pro děcka je to fajn na vyřádění a pobavení. Může podporovat sportovního ducha, fyzičku, no zkrátím to, i když nemám rád fotbal, nedal bych tomu 0%, protože na tom "objektivně" shledávám nějaká pozitiva. Naproti tomu určitě existují obrazy, které bych si nikdy nikam nepověsil, dal bych jim 0% a třeba bych ani nevěděl, resp. nezajímalo by mě, že jsou to veledíla Van Gogha nebo někoho podobného...
Člověk, co odehrál 200+ her a průměrně hodnotí podprůměrně má tedy podle mě velmi zvláštní způsob trávení volného času. Přeci jen videohra je věc, u které strávíme podstatně delší dobu, než u prohlížení obrazu, sochy nebo filmu. I špatný film můžu po 20 minutách vypnout, ohodnotit za odpad, ale jakou relevanci má takové mé hodnocení, když jsem 80% díla ani neviděl? Co když mi byl jen subjektivně nesympatický hlavní herec, který může být ostatním sympatický? Pokud nenapíšu aspoň jednou větou, proč takhle hodnotím, je mé hodnotící číslo opravdu k ničemu. Dohrál Perkman všechny hry? Dle profilu vidím, že jich dohrál 110, z toho 106 jich ohodnotil, kdy průměrné hodnocení je 56%. Z toho vyplývá, že u her, kterým věnoval více času a dohrál je, se bavil alespoň lehce nadprůměrně, zatímco polovinu her, kterou nedohrál odpálil v průměru ještě nižším hodnocením než 44%.
Pokusím se oprostit od faktu, že průměrné hodnocení her je v realitě někde kolem 70% (a nebudu teď řešit, proč tomu tak je), však na toto sám Perkman poukazoval, že pro něj je průměr skutečně 50%, přesto mi přijde zvláštní, že člověk si vybere zábavu, u které není schopen se pořádně bavit (osobně bych dal 56% třeba mytí nádobí, když tam není zrovna nic zaschlé). Anebo těch pár kousků, kterým dal 90-100% stojí za zkoušení neustále nových a nových her? Přesněji v podání Perkamana za podstupování neustále dalších a dalších zklamání? Co by na tuto cestu věčného a přitom málo úspěšného hledání slasti pověděl někdo více znalý filozofie? (Tulareauns).
Už píšu moc dlouho, tak to zkrátím, osobně bych si rozhodně nenechal poradit v čemkoli od někoho, kdo vlastně s danou oblast nemá rád. Osobně tedy nemůžu brát hodnocení videohry od Perkmana jako relevantní, podobně bych si nenechal poradit při výběru auta od někoho, kdo vlastně nemá moc rád auta apod. Myslím, že když něco nemáme rádi, nedokážeme v tom být ani moc dobří a mít v tom přehled. Nechuť a odpor se překonává jen velmi těžko a jde to jen do jisté míry...
Řekl bych, že pro běžné hráče by hodnocení na databázích mělo mít nějakou vypovídající hodnotu. Myslím, že hry pořád nejsou tak subjektivní jako filmy a i u těch filmů si obvykle podle hodnocení uděláme nějaký obrázek. Ale zase na csfd.cz (a osobně) jsem poznal několik velmi inteligentních lidí, kteří se absolutně neshodnou s mainstreamem, recenzemi, či průměrnými hodnoceními a umí si to perfektně obhájit. Nejvíc subjektivní si představuju třeba hodnocení obrazů, soch apod. U videoher by nám hodnocení ale mělo alespoň něco málo sdělit, hra musí být přeci i nějak funkční (nemyslím technicky), aby se dala hrát, musí mít nějaká pravidla, systém apod. Třeba hra fotbal má jasná pravidla, jasné benefity, ale samozřejmě stále nemusí řadu lidí bavit. Dát fotbalu 0% by bylo ale takové divné, ne? Já třeba fotbal nemám rád, ale chápu, že kopání do míče s lidmi v týmu je takový základ sportu a pro děcka je to fajn na vyřádění a pobavení. Může podporovat sportovního ducha, fyzičku, no zkrátím to, i když nemám rád fotbal, nedal bych tomu 0%, protože na tom "objektivně" shledávám nějaká pozitiva. Naproti tomu určitě existují obrazy, které bych si nikdy nikam nepověsil, dal bych jim 0% a třeba bych ani nevěděl, resp. nezajímalo by mě, že jsou to veledíla Van Gogha nebo někoho podobného...
Člověk, co odehrál 200+ her a průměrně hodnotí podprůměrně má tedy podle mě velmi zvláštní způsob trávení volného času. Přeci jen videohra je věc, u které strávíme podstatně delší dobu, než u prohlížení obrazu, sochy nebo filmu. I špatný film můžu po 20 minutách vypnout, ohodnotit za odpad, ale jakou relevanci má takové mé hodnocení, když jsem 80% díla ani neviděl? Co když mi byl jen subjektivně nesympatický hlavní herec, který může být ostatním sympatický? Pokud nenapíšu aspoň jednou větou, proč takhle hodnotím, je mé hodnotící číslo opravdu k ničemu. Dohrál Perkman všechny hry? Dle profilu vidím, že jich dohrál 110, z toho 106 jich ohodnotil, kdy průměrné hodnocení je 56%. Z toho vyplývá, že u her, kterým věnoval více času a dohrál je, se bavil alespoň lehce nadprůměrně, zatímco polovinu her, kterou nedohrál odpálil v průměru ještě nižším hodnocením než 44%.
Pokusím se oprostit od faktu, že průměrné hodnocení her je v realitě někde kolem 70% (a nebudu teď řešit, proč tomu tak je), však na toto sám Perkman poukazoval, že pro něj je průměr skutečně 50%, přesto mi přijde zvláštní, že člověk si vybere zábavu, u které není schopen se pořádně bavit (osobně bych dal 56% třeba mytí nádobí, když tam není zrovna nic zaschlé). Anebo těch pár kousků, kterým dal 90-100% stojí za zkoušení neustále nových a nových her? Přesněji v podání Perkamana za podstupování neustále dalších a dalších zklamání? Co by na tuto cestu věčného a přitom málo úspěšného hledání slasti pověděl někdo více znalý filozofie? (Tulareauns).
Už píšu moc dlouho, tak to zkrátím, osobně bych si rozhodně nenechal poradit v čemkoli od někoho, kdo vlastně s danou oblast nemá rád. Osobně tedy nemůžu brát hodnocení videohry od Perkmana jako relevantní, podobně bych si nenechal poradit při výběru auta od někoho, kdo vlastně nemá moc rád auta apod. Myslím, že když něco nemáme rádi, nedokážeme v tom být ani moc dobří a mít v tom přehled. Nechuť a odpor se překonává jen velmi těžko a jde to jen do jisté míry...
Pekna diskuze. Cisla sou orientacni (takze pro Phoenixe jako pro veterana defacto zbytecny), co nejfaktictejsi argumenty urcujici. Ze objektivni neznamena v kontextu medialnich databazi vedecky, nybrz rozumny, je ale jasny uz 20 let :) Umeni nemuze byt veda. Mechaniky nelze zopakovat s meritelne stejnym ucinkem. Je to zalezitost instinktu; to na nem miluju. Prenesene se tohle tyka i kritiky a dalsich mekejch skillu.
@Charllize (10.07.2020 10:09): Ehm, teraz neviem, či trollíš, alebo nerozumieš, ja nikomu nič nediktujem, ja len píšem ako veci fungujú a nie je to mojej z hlavy alebo vychádzam z Hegela, Adorna a Foucaulta. Nie je to o žiadnom KONKRÉTNOM názore, ale o tom, ako takéto veci fungujú. Zároveň ako píše Dlaha, debatu je zbytočné v tejto diskusii rozvíjať ďalej.
Doporučíte někdo nějaké pěkné počiny ze Steam Workshopu do Alyx? Něco co se ideálně blíží atmosféře základní hry?
Charllize a Tulareanus nechť si to klidně přesunou do soukromé pošty ;-)
Charllize a Tulareanus nechť si to klidně přesunou do soukromé pošty ;-)
@Tulareanus (10.07.2020 05:26): Mozna by sis mel zacit davat pozor. Balancujes mezi rozumnou diskuzi a tim jak kdo ma nahlizet na svet. To uz jsme tady meli 40 let. Ono ti to mozna tak neprijde, protoze jsi to nezazil ale podobne kydy nam v sedmdesatych letech pomalu a opatrne hustily do hlavy uz od zakladni skoly a jen se to s vyssim vekem zhorsovalo a nabiralo na jasnejsich obrysech. Selsky rozum a jedinecne nahlizeni na ruzne veci byl velky problem s kterym se rezim kolikrat vyporadaval dost drsnym zpusobem. Nevim, mozna to myslis jinak, ale kdyz te tady tak ctu, ta podoba mi proste neunikla.
@SimonEndt (09.07.2020 19:07): Nemusí to byť názor jedného konkrétneho človeka, ale súbor názorov/názor komunitný, z časti od rodičov a rodiny, z časti škola, kamaráti, národnostná či náboženská príslušnosť. Ani nevieme, čo všetko sa nás nalepí. Ide o to, že si vytvoríme isté návyky - konvencie, podľa ktorých veci hodnotíme podvedome (napr. že vysoký muž znamená u nás chlap od 185cm, zatiaľ čo japonec si môže povedať, že vysoký muž je od 175cm), takže aj keď berieme názor ako "štandardný" (imho lepší výraz ako objektívny), tak niekde inde si pod tým istým človek predstaví alebo akceptuje niečo iné. Preto je ťažké sa dohodnúť aj na to, čo je pre hodnotenie čohokoľvek adekvátne. Ono je ale fajn vedieť, čo očakávať aj z hľadiska hodnotenia od svojej sociálnej bubliny a v našom prípade do nej patria aj ľudia na DH a čo vlastne pipboy na začiatku spomenul je v podstate inými slovami to, že perkman narúša ten koncept toho, na čo sme u ľudí zvyknutí, že ako bežne hodnotia, aby sme ho chápali ako súčasť systému na ktorý sme zvyknutý. Je to v podstate aj súčasť podvedomej sebakonfirmácie - že rozumieme niekomu alebo niečomu ako funguje, v našom prípade spôsob hodnotenia a tým pádom ho vieme z nášho pohľadu používať (napr. vieš že používateľ x zvykne nadhodnocovať AAA hry, používateľ y nadhodnocuje hry z 90. rokov, používateľ z podhodnocuje hry, ktorú majú veľa dialógov atď...)
@Dlaha1 (09.07.2020 22:22): Vítej na DH. :)
What have I done! Takovou nevinnou otázku jsem si dovolil položit a kam až to vyrostlo. Nesedlo by to víc do všeobecné diskuze o DH, nebo tak třeba?
Tak teď něco k Half-Life: Alyx :-D Nevíte kdy má vyjít třetí kapitola OST? Já vím, že Valve má s těma trojkama problém, ale třeba to fakt tentokrát prolomí.
Edit: a teď se dívám, že zrovna dneska vyšly The Final Hours of Half-Life: Alyx. Dokument by měl naznačit i spoustu mrtvých projektů, na kterých Valve dělalo od Episode Two.
Tak teď něco k Half-Life: Alyx :-D Nevíte kdy má vyjít třetí kapitola OST? Já vím, že Valve má s těma trojkama problém, ale třeba to fakt tentokrát prolomí.
Edit: a teď se dívám, že zrovna dneska vyšly The Final Hours of Half-Life: Alyx. Dokument by měl naznačit i spoustu mrtvých projektů, na kterých Valve dělalo od Episode Two.
@pipboy (09.07.2020 18:24): Vezmu v úvahu to, co jsem hrál v poslední době a hodnocení na agregátoru Metacritic
Stanley Parable (88/80) - čekal jsem tedy hru roku / výbornou hru ... a dostal lehoučký nadprůměr
Far Cry New Dawn (73/38 - co si z toho mám vybrat?) - podle mého lehký nadprůměr
The Precursors (68/66) - za mě 70, tedy shoda
Metro Exodus (82/70) - za mě 65
Ori and the Will of the Wisp (88/85) - za mě 65
Operencia The Stolen Sun (78/61) - za mě 80
Gears 5 (82/68) - za mě slabota na 45
Call of Duty Infinite Warfare (73/36, opět, co si z toho mám vybrat) - za mě výborné (75) Call of Duty, porážející profláklé díly typu MW/MWII rozdílem minimálně třídy (oba díly považuji toliko za lehoučký nadprůměr, zatímco agregátor první díl za téměř legendu a druhý opět nějaká kontroverze 86/44)
Máš tady různé žánry, různě staré hry ... a zjevně se příliš "netrefuju" do toho, jak hodnotí jak "profíci", tak hráči. Chceš to dál svádět na existenci odchylek či kontroverzí nebo je pochopitelné, že pokud člověk jako já používá minoritní množinu kritérií (ať už je to cokoli), tak pro něj agregátor hodnocení lidí, hodnotících odlišným způsobem, nepředstavuje relevantní informaci?
Jestli Tvé hodnocení 70 znamená predikci výsledku akcelerátoru hodnocení a ne Tvé vlastní hodnocení, tak asi opravdu nejsme na stejné vlně a další debata nemá smysl. Já hodnotím hry podle vlastních kritérií, nikoli podle toho, jak si myslím, že budou hodnotit ostatní.
@SimonEndt (09.07.2020 19:07): jj, gameplay/mechanizmy/interaktivita.
Je to asi tím, že funguju obecně celkem abstraktním způsobem (studoval jsem matematiku a dobře se mi chápaly právě ty výrazně abstraktní předměty, které děsily ostatní a zároveň jsem měl nadprůměrné problémy třeba v matematické analýze). V žánrech, kterým dávám přednost, nehrála historicky grafika (potažmo její technická vyspělost) zase takovou roli a navíc hraju už 30 let. Ne že bych nechápal lidi, kteří trvají třeba na technicky skvělé grafice a výborném příběhu, ale já u her hledám něco úplně jiného.
Stanley Parable (88/80) - čekal jsem tedy hru roku / výbornou hru ... a dostal lehoučký nadprůměr
Far Cry New Dawn (73/38 - co si z toho mám vybrat?) - podle mého lehký nadprůměr
The Precursors (68/66) - za mě 70, tedy shoda
Metro Exodus (82/70) - za mě 65
Ori and the Will of the Wisp (88/85) - za mě 65
Operencia The Stolen Sun (78/61) - za mě 80
Gears 5 (82/68) - za mě slabota na 45
Call of Duty Infinite Warfare (73/36, opět, co si z toho mám vybrat) - za mě výborné (75) Call of Duty, porážející profláklé díly typu MW/MWII rozdílem minimálně třídy (oba díly považuji toliko za lehoučký nadprůměr, zatímco agregátor první díl za téměř legendu a druhý opět nějaká kontroverze 86/44)
Máš tady různé žánry, různě staré hry ... a zjevně se příliš "netrefuju" do toho, jak hodnotí jak "profíci", tak hráči. Chceš to dál svádět na existenci odchylek či kontroverzí nebo je pochopitelné, že pokud člověk jako já používá minoritní množinu kritérií (ať už je to cokoli), tak pro něj agregátor hodnocení lidí, hodnotících odlišným způsobem, nepředstavuje relevantní informaci?
Jestli Tvé hodnocení 70 znamená predikci výsledku akcelerátoru hodnocení a ne Tvé vlastní hodnocení, tak asi opravdu nejsme na stejné vlně a další debata nemá smysl. Já hodnotím hry podle vlastních kritérií, nikoli podle toho, jak si myslím, že budou hodnotit ostatní.
@SimonEndt (09.07.2020 19:07): jj, gameplay/mechanizmy/interaktivita.
Je to asi tím, že funguju obecně celkem abstraktním způsobem (studoval jsem matematiku a dobře se mi chápaly právě ty výrazně abstraktní předměty, které děsily ostatní a zároveň jsem měl nadprůměrné problémy třeba v matematické analýze). V žánrech, kterým dávám přednost, nehrála historicky grafika (potažmo její technická vyspělost) zase takovou roli a navíc hraju už 30 let. Ne že bych nechápal lidi, kteří trvají třeba na technicky skvělé grafice a výborném příběhu, ale já u her hledám něco úplně jiného.
@Tulareanus (08.07.2020 18:24): Jestli to chápu správně, tak máš na mysli, že spousta lidí převezme názor někoho, koho má oblíbeného a svůj názor si už nevytváří. No, co k tomu dodat .. je to tak. V tom případě se asi nedá moc hovořit o selském uvažování ani o objektivním hodnocení. S tím naprosto souhlasím.
@Phoenix (08.07.2020 19:31): Jestli tomu dobře rozumím, jsi tedy spíše člověk, kterého zajímá gameplay. V tom případě pak chápu to nepochopení ze stran grafiky, příběhu apod. Každý má nějaké preference co ho zajímají u her a naopak něco co tolik neřeší. Což není výtka, je to jen otázka vkusu. Každý pak může do hodnocení projevit právě ty své preference.
@Phoenix (08.07.2020 19:31): Jestli tomu dobře rozumím, jsi tedy spíše člověk, kterého zajímá gameplay. V tom případě pak chápu to nepochopení ze stran grafiky, příběhu apod. Každý má nějaké preference co ho zajímají u her a naopak něco co tolik neřeší. Což není výtka, je to jen otázka vkusu. Každý pak může do hodnocení projevit právě ty své preference.
@Phoenix (09.07.2020 16:31): ... jestli teď budeš poukazovat na výjímky, existenci odchylek nebo případy kontroverzních titulů, tak můžem tuhle komedii skončit. Že někoho zajímá, proč dal PERKman 20 je snad normální a nic jako "jak jen mohl" tu afaik nezaznělo. (Btw pipboyovo 70 znamená, že si pipboy myslí, že by to v průměru mělo dostávat cca 70. Než začneš hledat, kde jsem se v tom nejvíc seknul, důvod proč jsem už psal včera a opakovat to nebudu.)
@pipboy (09.07.2020 00:36): Nepochybuji o tom, že v ideálním světě by skutečně fungovalo to, že hra má na nějakém agregátoru hodnocení 7/10 a tím pádem dopředu vím, že to bude slušný nadprůměr.
V reálném světě naflákají "profesionální" recenzenti (kteří mají nahráno asi tak desetinu toho co já) 10/10 každé trochu lepší hře (pokud možno po pár hodinách hraní, ovlivněni různými dárky či výhrůžkami, že příště nebudou mít co recenzovat nebo stádním chováním "přece nebudu první, kdo hře s průměrem 95/100 dá 6/10"). Tím se úspěšně setře rozdíl mezi lehkým nadprůměrem a legendou, o které se dalších dvacet let hovoří šeptem u táborových ohňů. Následuje review bombing samotných hráčů, kteří na základě nasranosti na kde co dají hře v průměru o tři (v obzvláště vypečených případech i o víc) body méně než "profesionálové". A další věc, co hraje roli, je třeba nemožnost desetibodového hodnocení, kdy na Steamu má kdejaká průměrnost 95 %, protože tak, jak je systém nastaven, to nemůže dopadat jinak. Takže ne, agregátory hodnocení dnes nevypovídají vůbec o ničem (a to speciálně v případě, kdy většina lidí hodnotí podle jiných kritérií než člověk, který se pak agregátorem řídí, což je přesně můj případ). A ne že by to bylo dříve lepší, nedávno jsme tady řešili s Richmondem případy her typu Creature Shock, u kterých se sekali recenzenti o čtyřicet procent už před 25 lety, protože grafika (o psaní recenzí pouze na základě obrázků a podobných vypečenostech nemluvě). Myslím, že jediné, co skutečně funguje, je přečíst si, co na konkrétní hře lidé kritizují (to nemám z vlastní hlavy, to psal už před lety Rybka).
Takže zbytečně považuješ za trolla člověka, který chápe, jak to celé funguje a že to (agregace hodnocení) zase tolik o ničem nevypovídá. Z agregovaného hodnocení her, které vzniká na základě názoru lidí s méně zkušenostmi než mám já a jinými hodnotícími kritérii totiž speciálně pro mě nevyplývá opravdu (logicky) vůbec nic, možná krom krajních případů typu "recenzenti i hráči tomu dali v průměru 2/10, tak to asi nebude hit desetiletí". Konkrétní příklad je třeba Fable III, 7.5 "profíci", 5.5 hráči a podle mého hra, která je vysloveně urážlivá svou záměrnou stupiditou (jak herně tak technicky). A to je deset let stará záležitost.
Když o něčem prohlásíš "je to sedmičková hra", tak to znamená "je to sedmičková hra z pohledu pipboye", nikoli je to sedmičková hra z pohledu člověka s odlišnými zkušenostmi a hodnotícími kritérii. A právě proto se lidé mého typu místo agregátorů hodnocení řídí spíše gameplay videi nebo názory jiných lidí se stejným vkusem, hodnotícími kritérii nebo herními zkušenostmi. Když dostane třeba nový dungeon 6/10, tak to pro mě neznamená nic, podstatné je, co o něm napíše mazar1234, Richmond a Ringo.
A přesně na základě toho, co jsem uvedl, je mi stav, kdy jeden člověk dá jakékoli hře 20/100 a zbytek 90/100, úplně ukradený. A reakce typu "jak jen mohl" považuji za přestřelené.
V reálném světě naflákají "profesionální" recenzenti (kteří mají nahráno asi tak desetinu toho co já) 10/10 každé trochu lepší hře (pokud možno po pár hodinách hraní, ovlivněni různými dárky či výhrůžkami, že příště nebudou mít co recenzovat nebo stádním chováním "přece nebudu první, kdo hře s průměrem 95/100 dá 6/10"). Tím se úspěšně setře rozdíl mezi lehkým nadprůměrem a legendou, o které se dalších dvacet let hovoří šeptem u táborových ohňů. Následuje review bombing samotných hráčů, kteří na základě nasranosti na kde co dají hře v průměru o tři (v obzvláště vypečených případech i o víc) body méně než "profesionálové". A další věc, co hraje roli, je třeba nemožnost desetibodového hodnocení, kdy na Steamu má kdejaká průměrnost 95 %, protože tak, jak je systém nastaven, to nemůže dopadat jinak. Takže ne, agregátory hodnocení dnes nevypovídají vůbec o ničem (a to speciálně v případě, kdy většina lidí hodnotí podle jiných kritérií než člověk, který se pak agregátorem řídí, což je přesně můj případ). A ne že by to bylo dříve lepší, nedávno jsme tady řešili s Richmondem případy her typu Creature Shock, u kterých se sekali recenzenti o čtyřicet procent už před 25 lety, protože grafika (o psaní recenzí pouze na základě obrázků a podobných vypečenostech nemluvě). Myslím, že jediné, co skutečně funguje, je přečíst si, co na konkrétní hře lidé kritizují (to nemám z vlastní hlavy, to psal už před lety Rybka).
Takže zbytečně považuješ za trolla člověka, který chápe, jak to celé funguje a že to (agregace hodnocení) zase tolik o ničem nevypovídá. Z agregovaného hodnocení her, které vzniká na základě názoru lidí s méně zkušenostmi než mám já a jinými hodnotícími kritérii totiž speciálně pro mě nevyplývá opravdu (logicky) vůbec nic, možná krom krajních případů typu "recenzenti i hráči tomu dali v průměru 2/10, tak to asi nebude hit desetiletí". Konkrétní příklad je třeba Fable III, 7.5 "profíci", 5.5 hráči a podle mého hra, která je vysloveně urážlivá svou záměrnou stupiditou (jak herně tak technicky). A to je deset let stará záležitost.
Když o něčem prohlásíš "je to sedmičková hra", tak to znamená "je to sedmičková hra z pohledu pipboye", nikoli je to sedmičková hra z pohledu člověka s odlišnými zkušenostmi a hodnotícími kritérii. A právě proto se lidé mého typu místo agregátorů hodnocení řídí spíše gameplay videi nebo názory jiných lidí se stejným vkusem, hodnotícími kritérii nebo herními zkušenostmi. Když dostane třeba nový dungeon 6/10, tak to pro mě neznamená nic, podstatné je, co o něm napíše mazar1234, Richmond a Ringo.
A přesně na základě toho, co jsem uvedl, je mi stav, kdy jeden člověk dá jakékoli hře 20/100 a zbytek 90/100, úplně ukradený. A reakce typu "jak jen mohl" považuji za přestřelené.
@Phoenix (08.07.2020 22:07): ... z mý strany je tahle debata primárně o principu věci. Jako tomu je ostatně asi vždycky, když se začnou objevovat moudra typu @Walome (08.07.2020 21:48).
Drtivá většina lidí, která sleduje hodnocení her, má dobrou přibližnou představu o tom, co může kvalitativně zhruba čekat od hry, která má hodnocení x a s touhle představou dál operuje v momentě, kdy sama něco hodnotí. Pokud tvrdíš opak, děláš to buď proto abys tady měl argument (a hádej kam si můžeš "*já* jsem ale zrovna jinej" argument strčit), případně proto, že hodnocení her dlouhodobě nesleduješ, nebo proto, že seš trol, případně seš idiot, kterej sice hodnocení her dlouhodobě sleduje, ale není schopenej z něj vyvodit jakýkoliv předpoklady.
Důvody proč se s tou představou operuje jsou jednoduchý ad1 - je to jediná obecná reference, ad2 - to znamená, že takový hodnocení ta většina lidí správně pochopí. Když o nečem prohlásim, že je to sedmičková hra, tak průměrně zběhlej hráč pochopí, že je to v zásadě dobrá hra, která ale má nějaký nezanedbatelný nedostatky - páč takový hry prostě obvykle fasujou sedmičky a člověk co hraje hry a sleduje jejich hodnocení, tohle ví a já díky tomu nemusím nutně dopisovat komentář, ve kterým budu extra vysvětlovat, co že to znamená 7/10.
Do důsledku vzato, kdyby ten konsensus neexistoval, nemělo by číselný hodnocení praktickej význam a nikdo by se tím nezabejval, jenže číslený hodnocení význam má a lidi zajímá kolik hra dostane. (A to mnohem víc než od koho.) Když si Bethesda s Obsidanem nasmlouvaj bonusy za Metacritic score 85+, tak to překvapivě nedělaj v pomatení smyslu, ale proto, že 85 předpokládá nějakou měřitelnou úroveň kvality.
Z principu věci, to co dělá PERKman jde proti tomuhle systému - je to asi jako mít teplotní mapu oblasti a na pár náhodnejch místech do ní místo Celsia sekat Fahrenheity. Každej možná tu teplotu meříme jinak, ale na konci dne nám z toho lezou jakš takš podobný čísla.
Praktický důsledky toho že PERKman na DH hodnotí jako vůl jsou druhotný a nehodlám je řešit, jen poznamenám, že plnohodnotný algorytmický řešení by bylo absurdně drahý, obzvlášť proti dejme tomu možnosti ho prostě z průměrů vyškrnout.
Drtivá většina lidí, která sleduje hodnocení her, má dobrou přibližnou představu o tom, co může kvalitativně zhruba čekat od hry, která má hodnocení x a s touhle představou dál operuje v momentě, kdy sama něco hodnotí. Pokud tvrdíš opak, děláš to buď proto abys tady měl argument (a hádej kam si můžeš "*já* jsem ale zrovna jinej" argument strčit), případně proto, že hodnocení her dlouhodobě nesleduješ, nebo proto, že seš trol, případně seš idiot, kterej sice hodnocení her dlouhodobě sleduje, ale není schopenej z něj vyvodit jakýkoliv předpoklady.
Důvody proč se s tou představou operuje jsou jednoduchý ad1 - je to jediná obecná reference, ad2 - to znamená, že takový hodnocení ta většina lidí správně pochopí. Když o nečem prohlásim, že je to sedmičková hra, tak průměrně zběhlej hráč pochopí, že je to v zásadě dobrá hra, která ale má nějaký nezanedbatelný nedostatky - páč takový hry prostě obvykle fasujou sedmičky a člověk co hraje hry a sleduje jejich hodnocení, tohle ví a já díky tomu nemusím nutně dopisovat komentář, ve kterým budu extra vysvětlovat, co že to znamená 7/10.
Do důsledku vzato, kdyby ten konsensus neexistoval, nemělo by číselný hodnocení praktickej význam a nikdo by se tím nezabejval, jenže číslený hodnocení význam má a lidi zajímá kolik hra dostane. (A to mnohem víc než od koho.) Když si Bethesda s Obsidanem nasmlouvaj bonusy za Metacritic score 85+, tak to překvapivě nedělaj v pomatení smyslu, ale proto, že 85 předpokládá nějakou měřitelnou úroveň kvality.
Z principu věci, to co dělá PERKman jde proti tomuhle systému - je to asi jako mít teplotní mapu oblasti a na pár náhodnejch místech do ní místo Celsia sekat Fahrenheity. Každej možná tu teplotu meříme jinak, ale na konci dne nám z toho lezou jakš takš podobný čísla.
Praktický důsledky toho že PERKman na DH hodnotí jako vůl jsou druhotný a nehodlám je řešit, jen poznamenám, že plnohodnotný algorytmický řešení by bylo absurdně drahý, obzvlášť proti dejme tomu možnosti ho prostě z průměrů vyškrnout.
@pipboy (08.07.2020 21:14): Ok, jelikož se Ti z nějakého důvodu nechce smysluplně reagovat, rozeberu po jednotlivých logických celcích.
1) "jediný systém hodnocení s praktickou informační hodnotou, je tady ten, kterej sleduje mainstreamový hodnocení a reflektuje do něj subjektivní odchylky."
Jinými slovy máš pocit, že jedno hodnocení někoho, kdo hodnotil výrazně jinak než ostatní, pokazilo praktickou informační hodnotu systému hodnocení (která spočívá ve zprůměrování čísel bez ohledu na kritéria, protože ta jaksi u jednotlivých uživatelů nikdo nezná). Já jsem Ti níže napsal, proč to není jediný problém, že je to algoritmicky řešitelné (problém s tím měl třeba Steam a po určité době systém nějak změnili) a že je to podle mého stejně jedno, pokud jsou uživatelé gramotní (problém by to asi způsobovalo pouze uživatelům, kteří by se z nějakého důvodu rozhodli hrát pouze hry s hodnocením 80+ a zákeřná diverzní akce PERKmana by jim to tak v případě Half-Life: Alyx úspěšně znemožnila).
2) "Co dělá PERKman, je nějakej PERKman index - číslo, který dává smysl jen v kontextu ostatních hodnocení PERKmana."
Já tak nějak předpokládám, že číslo coby hodnocení osoby X dává smysl jen v kontextu ostatních hodnocení osoby X a už ne v kontextu hodnocení osoby Y, která používá jiná hodnotící kritéria. Ale třeba existuje nějaké bijektivní zobrazení, které umí převádět hodnocení osoby X na hodnocení osoby Y tak, že oba hodnotící žebříčky jsou dobře uspořádané množiny, co já vím.
3) "Jenže na DH PERKmanovo čísla existujou v kontextu všech ostatních uživatelských hodnocení, což má logicky negativní dopad na informační hodnotu výslednejch průměrů."
Což platí o jakémkoli dalším hodnocení kohokoli, pokud se toto hodnocení odchyluje od vypočteného průměru již existujících hodnocení. A nové hodnocení má na hodnotu nově vypočteného průměru tím větší dopad, čím méně hodnocení je zatím uděleno. Nějak mi tady uniká, proč by to měl být problém v případě jedné konkrétní osoby, když jde o vlastnost celého systému.
@Walome (08.07.2020 21:48): jj, celá kauza je zajímavá coby svébytný fenomén :-)
1) "jediný systém hodnocení s praktickou informační hodnotou, je tady ten, kterej sleduje mainstreamový hodnocení a reflektuje do něj subjektivní odchylky."
Jinými slovy máš pocit, že jedno hodnocení někoho, kdo hodnotil výrazně jinak než ostatní, pokazilo praktickou informační hodnotu systému hodnocení (která spočívá ve zprůměrování čísel bez ohledu na kritéria, protože ta jaksi u jednotlivých uživatelů nikdo nezná). Já jsem Ti níže napsal, proč to není jediný problém, že je to algoritmicky řešitelné (problém s tím měl třeba Steam a po určité době systém nějak změnili) a že je to podle mého stejně jedno, pokud jsou uživatelé gramotní (problém by to asi způsobovalo pouze uživatelům, kteří by se z nějakého důvodu rozhodli hrát pouze hry s hodnocením 80+ a zákeřná diverzní akce PERKmana by jim to tak v případě Half-Life: Alyx úspěšně znemožnila).
2) "Co dělá PERKman, je nějakej PERKman index - číslo, který dává smysl jen v kontextu ostatních hodnocení PERKmana."
Já tak nějak předpokládám, že číslo coby hodnocení osoby X dává smysl jen v kontextu ostatních hodnocení osoby X a už ne v kontextu hodnocení osoby Y, která používá jiná hodnotící kritéria. Ale třeba existuje nějaké bijektivní zobrazení, které umí převádět hodnocení osoby X na hodnocení osoby Y tak, že oba hodnotící žebříčky jsou dobře uspořádané množiny, co já vím.
3) "Jenže na DH PERKmanovo čísla existujou v kontextu všech ostatních uživatelských hodnocení, což má logicky negativní dopad na informační hodnotu výslednejch průměrů."
Což platí o jakémkoli dalším hodnocení kohokoli, pokud se toto hodnocení odchyluje od vypočteného průměru již existujících hodnocení. A nové hodnocení má na hodnotu nově vypočteného průměru tím větší dopad, čím méně hodnocení je zatím uděleno. Nějak mi tady uniká, proč by to měl být problém v případě jedné konkrétní osoby, když jde o vlastnost celého systému.
@Walome (08.07.2020 21:48): jj, celá kauza je zajímavá coby svébytný fenomén :-)
Koukam jedna dvacka a dh matadori se zase muzou posrat :)
@Phoenix (08.07.2020 15:30): presne tak. "Nehodnotis tak jak chci ja, tak hraj neco jineho, protoze ze sebe delas hlupaka" je kouzelna logika.
Jako mel by se nad sebou zamyslet ten, kdo bere vazne hodnoceni jednoho coveka na (jakekoli) databazi, ne ten, kterej ho udelil. Nejsrandovnejsi je, ze dotycneho uz to tady davno nezajima :D
Achjo, dh, dh never changes.
@Phoenix (08.07.2020 15:30): presne tak. "Nehodnotis tak jak chci ja, tak hraj neco jineho, protoze ze sebe delas hlupaka" je kouzelna logika.
Jako mel by se nad sebou zamyslet ten, kdo bere vazne hodnoceni jednoho coveka na (jakekoli) databazi, ne ten, kterej ho udelil. Nejsrandovnejsi je, ze dotycneho uz to tady davno nezajima :D
Achjo, dh, dh never changes.
@Phoenix (08.07.2020 19:31): .... tak si to běž přečíst ještě jednou.
@M.a.t.t. (08.07.2020 17:24): Beru 10 hodnocení z poslední doby (zrovna to vyšlo na 8. 7. 2020). 2x 80, 5x 60, 1x 40, 1x 20, 1x 0. Průměr 54. Stále nevidím nic "podezřelého". Já osobně jsem to (hodnocení) udělal tak, že jsem si dopředu popsal, co pro mě která kategorie hodnocení znamená a snažím se trefovat do tohoto subjektivního popisu. Hodnotím pouze hry, které jsem dohrál (jediná výjimka byl Pinball Fantasies, který se v pravém slova smyslu dohrát nedá). Nevím, jestli to ostatní dělají stejně nebo jinak ... a hlavně je mi to úplně jedno.
@pipboy (08.07.2020 17:27): Chápu to tak, že Ti vadí situace, kdy jeden uživatel s výrazně odlišným hodnocením srazí hodnocení něčeho, co má početně málo hodnocení (u her, které hodnotily tisíce lidí, se to ztratí). To lze stále ošetřit nějak algoritmicky, je to problém i na druhou stranu (pokud dá 10 lidí stovku, tak pro jedenáctého je problém dát nulu, i kdyby padaly trakaře) a tolik to podle mého zase nevadí (pokládám uživatele za gramotné, takže se podívají, kolik a jaká hodnocení hra má a udělají relevantní závěr). Nehledě na to, že třeba já si hry nevybírám podle hodnocení, ale podle žánru (z časových důvodů už hraji jen pár subžánrů) a musí to být opravdu totální průser, abych to alespoň nevyzkoušel, takže jestli má hra 90 nebo 70 je mi dost jedno.
@SimonEndt (08.07.2020 18:13): Jenomže hodnocení koho? Třeba mně je ukradená grafika (minimálně stran technické pokročilosti to až na nějaké velké extrémy opravdu neřeším, speciálně dnes v době pixelartové), příběh (důležitost jako v pornu), crunch (jak se přítomnost nebo nepřítomnost crunche má projevit v hodnocení?), trailery nesleduju (není čas, takže o různých manipulacích typu Alien Colonial Marines se dozvím maximálně zpětně a neovlivňují mé rozhodnutí si hru koupit, propagace ditto), bugy samozřejmě problém jsou (ale snažím se kupovat hry dost dlouho po vydání, aby to problém už nebyl), lokalizace je mi taktéž ukradená (Blade and Sword 2 jsem hrál rusky, protože čínsky neumím, první Mafii anglicky, protože se mi nelíbil český dabing, já na stěžování si na lokalizaci skutečně nejsem dobrý vzorek :-) ) Co se týče ideologie, politických názorů nebo cenzury, naštěstí se to (zatím) týká spíše žánrů, které nehraji. Takže nepochybuji o tom, že existují lidé, kteří tohle všechno zahrnují do hodnocení, ale mě skutečně jako u jakékoli jiné hry (deskovky, karetní hry) zajímají mechanizmy ... a pak dlouho nic.
@pipboy (08.07.2020 17:27): Chápu to tak, že Ti vadí situace, kdy jeden uživatel s výrazně odlišným hodnocením srazí hodnocení něčeho, co má početně málo hodnocení (u her, které hodnotily tisíce lidí, se to ztratí). To lze stále ošetřit nějak algoritmicky, je to problém i na druhou stranu (pokud dá 10 lidí stovku, tak pro jedenáctého je problém dát nulu, i kdyby padaly trakaře) a tolik to podle mého zase nevadí (pokládám uživatele za gramotné, takže se podívají, kolik a jaká hodnocení hra má a udělají relevantní závěr). Nehledě na to, že třeba já si hry nevybírám podle hodnocení, ale podle žánru (z časových důvodů už hraji jen pár subžánrů) a musí to být opravdu totální průser, abych to alespoň nevyzkoušel, takže jestli má hra 90 nebo 70 je mi dost jedno.
@SimonEndt (08.07.2020 18:13): Jenomže hodnocení koho? Třeba mně je ukradená grafika (minimálně stran technické pokročilosti to až na nějaké velké extrémy opravdu neřeším, speciálně dnes v době pixelartové), příběh (důležitost jako v pornu), crunch (jak se přítomnost nebo nepřítomnost crunche má projevit v hodnocení?), trailery nesleduju (není čas, takže o různých manipulacích typu Alien Colonial Marines se dozvím maximálně zpětně a neovlivňují mé rozhodnutí si hru koupit, propagace ditto), bugy samozřejmě problém jsou (ale snažím se kupovat hry dost dlouho po vydání, aby to problém už nebyl), lokalizace je mi taktéž ukradená (Blade and Sword 2 jsem hrál rusky, protože čínsky neumím, první Mafii anglicky, protože se mi nelíbil český dabing, já na stěžování si na lokalizaci skutečně nejsem dobrý vzorek :-) ) Co se týče ideologie, politických názorů nebo cenzury, naštěstí se to (zatím) týká spíše žánrů, které nehraji. Takže nepochybuji o tom, že existují lidé, kteří tohle všechno zahrnují do hodnocení, ale mě skutečně jako u jakékoli jiné hry (deskovky, karetní hry) zajímají mechanizmy ... a pak dlouho nic.
@SimonEndt (08.07.2020 18:13): Ja chápem ako to myslíš a že to nemyslíš zle, ale bohužiaľ si neuvedomuješ, ako veľmi tie mnou spomínané veci reflektujú spôsob, akým človek hodnotí veci a ako ich píše. To, čo nazývaš "selským rozumem" v podstate v preklade znamená "ľudia, ktoré využívajú rovnaké kritéria na hodnotenie, aké ja ako človek považujem za logické". Inými slovami si každý z nás nájde autorov, predstaviteľov kultúry alebo má známych/kolegov/kamarátov, ktorých názorom dôveru. A na prvý pohľad je to preto, lebo ich považuje za logické, ale v skutočnosti je väčšina toho konfirmácia toho, ako vníma svet a veci v ňom ten človek.
Ak v tomto so mnou nesúhlasíš, tak si schválne skús definovať, čo podľa teba patrí pod "selský rozum". Nedá sa to objektívne urobiť. A takisto ak sa niečo tvári ako objektívne hodnotenie, tak to naozaj môže len naivne tak vyzerať, lebo v skutočnosti je subjektívne. A opäť, keby si si skúsil definovať, čo treba, aby autor a jeho názor spĺňal, aby bol taký, tak buď by si to definovať nevedel (čo je normálne a zbytočné) alebo by si následne zistil, že ak postavíš vedľa seba 5 ľudí, tak môžu mať úplne rozličné kritéria, ktoré to má spĺňať.
To čo vnímaš ako čisto zaujaté, tam s tebou súhlasím, ale to nie je otázka subjektivity, ale to ako človek vedome alebo nevedome stavia názor na absurdných základoch.
Ak v tomto so mnou nesúhlasíš, tak si schválne skús definovať, čo podľa teba patrí pod "selský rozum". Nedá sa to objektívne urobiť. A takisto ak sa niečo tvári ako objektívne hodnotenie, tak to naozaj môže len naivne tak vyzerať, lebo v skutočnosti je subjektívne. A opäť, keby si si skúsil definovať, čo treba, aby autor a jeho názor spĺňal, aby bol taký, tak buď by si to definovať nevedel (čo je normálne a zbytočné) alebo by si následne zistil, že ak postavíš vedľa seba 5 ľudí, tak môžu mať úplne rozličné kritéria, ktoré to má spĺňať.
To čo vnímaš ako čisto zaujaté, tam s tebou súhlasím, ale to nie je otázka subjektivity, ale to ako človek vedome alebo nevedome stavia názor na absurdných základoch.
Ok pánové, něčí názor neznamená, že to tak skutečně je. Nerad jsem v diskuzi v roli obránce, když pouze vyjadřuji svůj názor. Tak to zkusme ještě jednou.
@Tulareanus (08.07.2020 16:16): Nikde jsem nepsal, že hodnocení lidí je čistě objektivní. Samozřejmě, že je to vždy subjektivní názor, ale hádám snad každý člověk svým selským rozumem dokáže rozlišit, co se tváří jako objektivní hodnocení a co je čistě zaujaté hodnocení...
@Phoenix (08.07.2020 17:20): Hodnocení hry se nevztahuje jen na grafiku, příběh a gameplay. Je tam daleko více aspektů, třeba vkládání politických názorů a ideologií, firemní crunchování na onom projektu, falešné trailery, downscale, bugy, technické problémy, optimalizace, jak vývojář/distributor propaguje hru (viz Valorant), povinná cenzura (viz TLOU2), lokalizace (viz Kingdom Come, kde to dostávalo 0 protože je to přece česká hra bez češtiny) atd. Některé z výše uvedených sice nemusí přímo ovlivňovat hru samotnou, ale jelikož lidi hodnotí na základě emocí, tak se to do hodnocení projeví.
@Tulareanus (08.07.2020 16:16): Nikde jsem nepsal, že hodnocení lidí je čistě objektivní. Samozřejmě, že je to vždy subjektivní názor, ale hádám snad každý člověk svým selským rozumem dokáže rozlišit, co se tváří jako objektivní hodnocení a co je čistě zaujaté hodnocení...
@Phoenix (08.07.2020 17:20): Hodnocení hry se nevztahuje jen na grafiku, příběh a gameplay. Je tam daleko více aspektů, třeba vkládání politických názorů a ideologií, firemní crunchování na onom projektu, falešné trailery, downscale, bugy, technické problémy, optimalizace, jak vývojář/distributor propaguje hru (viz Valorant), povinná cenzura (viz TLOU2), lokalizace (viz Kingdom Come, kde to dostávalo 0 protože je to přece česká hra bez češtiny) atd. Některé z výše uvedených sice nemusí přímo ovlivňovat hru samotnou, ale jelikož lidi hodnotí na základě emocí, tak se to do hodnocení projeví.
@Phoenix (08.07.2020 17:20): jediný systém hodnocení s praktickou informační hodnotou, je tady ten, kterej sleduje mainstreamový hodnocení a reflektuje do něj subjektivní odchylky.
Co dělá PERKman, je nějakej PERKman index - číslo, který dává smysl jen v kontextu ostatních hodnocení PERKmana. Jenže na DH PERKmanovo čísla existujou v kontextu všech ostatních uživatelských hodnocení, což má logicky negativní dopad na informační hodnotu výslednejch průměrů. A jelikož tu nejsou zrovna tisícovky aktivních uživatelů, není to dopad nezanedbatelnej.
(btw bysme to asi měli převýst jinam?)
Co dělá PERKman, je nějakej PERKman index - číslo, který dává smysl jen v kontextu ostatních hodnocení PERKmana. Jenže na DH PERKmanovo čísla existujou v kontextu všech ostatních uživatelských hodnocení, což má logicky negativní dopad na informační hodnotu výslednejch průměrů. A jelikož tu nejsou zrovna tisícovky aktivních uživatelů, není to dopad nezanedbatelnej.
(btw bysme to asi měli převýst jinam?)
@Phoenix (08.07.2020 17:20): Prišiel som na to tak, že som pozrel ako dotyčná osoba hodnotí v poslednom čase.
@SimonEndt (08.07.2020 15:43): Nic z toho, co jsi popsal, nemá vliv na kvalitu hry (ok, v krajním případě možná optimalizace, ale to by musela vyústit v totálně nehratelný produkt, Deadly Premonition je technicky průser a herně kult). Můžeme samozřejmě objektivně porovnat, kolik která hra zabere GB na disku, ale o kvalitě nám to neřekne nic. A to je ten stěžejní rozdíl třeba proti sprintu, kde objektivně lepší běžec byl (v daném závodě) ten, který v porovnání s konkurencí dosáhl nižšího času. A nevím, jak si u produktu, který má krom jiného vzbuzovat emoce, představuješ neemotivní hodnocení, obsáhleji to velmi správně popisuje @Tulareanus (08.07.2020 16:16). Jediné, co víme, že se subjektivní hodnocení osoby A nějak liší od převažujícího subjektivního hodnocení nějaké množiny jiných osob (že je těch jiných osob hodně z toho objektivní hodnocení nedělá).
@M.a.t.t. (08.07.2020 15:44): Nevím, na základě čeho jsi dospěl k závěru "drvivá väčšina odskúšaných hier nebaví". Dotyčný ohodnotil 262 her, průměrné hodnocení 44,35 (tedy lehký podprůměr), od normálního rozdělení se rozložení jeho hodnocení zase tolik neliší (6x 100, 16x 90, 13x 80, 67x 60, 78x 40, 70x 20, 12x 0). Ty hlavně vůbec nevíš, na základě čeho hodnotí a že majorita něco považuje za kvalitní je u něčeho tak subjektivního velmi vachrlatý ukazatel (v prvé řadě by majorita musela používat stejné metriky, mít nějaký netriviální přehled atd.). Takový CRPG Addict si vymyslel hodnocení hraných RPG (GIMLET) tak, že klasické dungeony pravidelně dostávají v některých kategoriích 0 bodů, protože dané kategorie běžně nepoužívají (typicky NPC interaction / economy). Je to jeho systém, tak to chodí.
@pipboy (08.07.2020 17:19): Neexistuje žádný logický důvod pro to, aby se většina hodnocení her pohybovala v oblasti 70+. A to už z toho důvodu, že hodnocení je subjektivní a neexistuje jediná množina hodnotících metrik. Setkal jsem se s argumenty typu "na hraní a hodnocení opravdových průserů není čas", což třeba u herních periodik organizačně chápu, ale stále platí, že pokud chce člověk hodnotit jakž tak rozumně (záměrně nepíši objektivně), tak musí dobře znát celou kvalitativní škálu (tedy včetně totálních průserů).
@M.a.t.t. (08.07.2020 15:44): Nevím, na základě čeho jsi dospěl k závěru "drvivá väčšina odskúšaných hier nebaví". Dotyčný ohodnotil 262 her, průměrné hodnocení 44,35 (tedy lehký podprůměr), od normálního rozdělení se rozložení jeho hodnocení zase tolik neliší (6x 100, 16x 90, 13x 80, 67x 60, 78x 40, 70x 20, 12x 0). Ty hlavně vůbec nevíš, na základě čeho hodnotí a že majorita něco považuje za kvalitní je u něčeho tak subjektivního velmi vachrlatý ukazatel (v prvé řadě by majorita musela používat stejné metriky, mít nějaký netriviální přehled atd.). Takový CRPG Addict si vymyslel hodnocení hraných RPG (GIMLET) tak, že klasické dungeony pravidelně dostávají v některých kategoriích 0 bodů, protože dané kategorie běžně nepoužívají (typicky NPC interaction / economy). Je to jeho systém, tak to chodí.
@pipboy (08.07.2020 17:19): Neexistuje žádný logický důvod pro to, aby se většina hodnocení her pohybovala v oblasti 70+. A to už z toho důvodu, že hodnocení je subjektivní a neexistuje jediná množina hodnotících metrik. Setkal jsem se s argumenty typu "na hraní a hodnocení opravdových průserů není čas", což třeba u herních periodik organizačně chápu, ale stále platí, že pokud chce člověk hodnotit jakž tak rozumně (záměrně nepíši objektivně), tak musí dobře znát celou kvalitativní škálu (tedy včetně totálních průserů).
... Já prostě nevim, proč některý lidi odmítaj akceptovat *naprosto logický* důvody za tím, proč se většina hodnocení pohybuje v oblasti 70+ a že to neznamená, že 70- pro lidi neexistuje. A hlavně teda že než aby se nad tím zamysleli, tak radši začnou dělat hovadiny typu 0 is the new 70 a ještě se u toho tvářej, jako by měli intelektuální higher ground, či co... a u PERKmana mě to mrzelo o to víc, že co ho pamatuju před DH, tak to prostě nebyl takovej vůl.
@PERKman (08.07.2020 12:10): Jaký emocionální outbursty? :DD Oni jen chtěli vědět, proč že jsi hodnotil mimo stádo. Jestli ještě umím dobře číst, nikdo tu žádný "jAk si dOVoLujEš tOmU dáVaT 20 %" nenapsal, dlaha se tě dokonce slušně zeptal.
@SimonEndt (08.07.2020 15:43): To je taká lož, ktorú ľudia hovoria sami sebe, že ak je hodnotenie/recenzia bez emócii, tak nie je subjektívna. Subjektivitu ti tam robí už samotné vnímanie reality, spoločenské postavenie jedinca, jeho vzdelanie, sociálne zázemie a znalosť oblasti, v ktorej hodnotí ako i kopec iných vecí. A hodnotenie bez emócii navyše znamená, že by mala byť vynechaná estetická hodnota diela a brana len jeho funkčná hodnota. A to je pri kultúrnom artefakte nielen nesprávne, ale zároveň "it misses the point".
@SimonEndt (08.07.2020 15:43): Odproštění od emocí není znak objektivity, je to spíš znak nevyzrálosti (a to nejen při hodnocení kulturních děl).
@Phoenix (08.07.2020 15:30): Pokiaľ niekoho podľa hodnotení drvivá väčšina odskúšaných hier nebaví, a to vrátane tých, ktoré sú majoritou považované za kvalitné, nejde o povýšenecké, ale o čisto racionálne konštatovanie. Každý nech si, samozrejme, hodnotí ako chce, no za seba nevidím zmysel, aby som sa venoval niečomu, čo skoro vôbec nenapĺňa.