Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Já si neumím představit lepší vývojáře. Chtěli to posunout dál, udělat to trochu moderněji (jo, pravidla nemusí vyhovovat všem) a je na tom vidět obrovský kus práce a hlavně chuti. To RPG jádro je zatraceně robustní, kostka nezahálí, možnosti v dialozích, přístupu k úkolům taky ne (opět je to o kus dál než poslední Divinity). No a pak je tu ta BG esence co se mi hned vybaví - poutavý příběh a společníci s duší. To si troufám tvrdit, že tu bude taky, i když příběh první kapitoly se rozplétá jen malinko a vrší spíš otázky než odpovědi. Ale společníci jsou výborní.

Tohle vyprávění mě bude bavit, ale už by to mohli dodělat :D
Já to zmiňuju proto, že mi pak na vyšších levelech (cca 12+) ta pravidla přijdou trochu zmatená. Pak se pořádně nevyznám v tom, komu jsem co dal za schopnosti a mám v tom prostě zmatek, navíc když jich je tolik... U Pathfindera to bylo dost markantní.

Ale ono je to dáno hlavně tím, že jsem ho hrál cca 1x týdně. A taky je pravda, že od dob NWN 1 se zas tak moc nezměnily...
@Tarhiel (06.09.2021 09:19): Dyť jsou OS 2 strašné koridory. BG 2 a zvláště BG 1 měly řadu "čtvercových" map, kde se dělo množství věcí. Resp. jednička jich měla více. Ve dvojce se na nich dělo více věcí (Athkatla, Trademeet...). V tomhle je OS 2 dost ústupek zpět.

@Adieu (06.09.2021 09:39): Pěkně se ti rozhodilo kódování. :)

Jinak ta Warcraft grafika imho stále v OS 2 vidět je. Ale nebylo to tak hrozné. To spíše to interaktivní prostředí začalo být s neustálými souboji trochu na palici. A působilo to pak jak hra pro mobil.

@John Mirra (06.09.2021 17:25): Těžké. Ale vytváření postavy v NWN 2 jsem si nakonec užil více.
Asi jsem tu jediný, komu by nevadil návrat ke starým pravidlům (tedy např. čistokrevný mág si prostě koženou zbroj neobleče, i kdyby se na hlavu stavěl), což?
@Saruman (05.09.2021 18:37): Tak zrovna třetí Fallout je pak díky opět do GameBrya napasovanému New Vegas krásnou ukázkou toho, že důležitější než jednotlivé hratelnostní aspekty jsou design a atmosféra, protože ta původní bethesďácká hra byla neuvěřitelná sračka a přesto s velmi omezenými možnostmi Obsidian dokázal svým dílem navázat obsahově a kvalitativně spíš na Fallout 2.<span class="k-widget k-dropdown form-control input-sm" aria-haspopup="true" aria-expanded="false" aria-owns="553e7c6c-40ab-4717-a4a3-0807ec262e62_listbox" aria-live="polite" aria-disabled="false" aria-busy="false" aria-activedescendant="2d343360-6d06-4e92-9cba-229ff8f27bc3"><span class="k-dropdown-wrap k-state-default"><span class="k-input"><span class="k-widget k-dropdown form-control input-sm" aria-haspopup="true" aria-expanded="false" aria-owns="2fc77daa-8b77-4071-aac2-ae12c73c19ad_listbox" aria-live="polite" aria-disabled="false" aria-busy="false" aria-activedescendant="660796a9-d7c2-4c52-b270-59d469f109ae"><span class="k-dropdown-wrap k-state-default"><span class="k-input"><span class="reply">

@Jab (04.09.2021 20:40): A jakkoliv mě Divine Divinity tituly nikdy netáhly, pokud Larian neselže ve world buildingu, narativu a hra bude ve svých principech zábavná, asi pro mě to interaktivnější prostředí a tahový souboják nebudou velkou překážkou. Dost si vážím toho, že se např. odpoutali od grafické stylizace svých předchozích her, což není vůbec samozřejmé, podíváme-li se na poslední přihřáté WoW Diablo. Mimochodem, mnohé Steam recenze tvrdí, že BG3 se sice hraje více jako Larian tituly, ale duchovně má skutečně blíže k Baldurům a má být důstojným pokračovatelem.
@Zoltan (04.09.2021 20:21): @Jab (04.09.2021 20:24)

Vďaka za vysvetlenie. S tým enginom tomu vážne nerozumiem, je bežné a správne, že firmy si použijú svoj už vyladený enigne na budúce hry (preto ten D:OS2 ide tak dobre, stavali na D.OS EE), ale s tým príbehom to chápem, akurát to beriem, ako dalšiu hru v univerze, nie pokračovanie pôvodného príbehu, ten je naozaj uzavretý (ja viem, mohli to nazvať inak).

Šancu hru určite dám a dúfam, že to bude dobré RPG, ich hry sú také svojské, ale mňa zatiaľ nesklamali.
@Jab (05.09.2021 16:10): Ha, zrovna posledního rok a půl bylo moje celoživotně nejaktivnější RPG období. Pokud bych se přirovnával k někomu na Národní třídě, tak ke gerontovi s igelitkou, který vykřikuje, že před dvaceti lety byly hry prostě lepší. Ale dost o mně.

Když už jsem se vetřel do debaty o BG 3, tak přispěju svojí troškou. Hra mě principiálně odrazuje jako svého času třetí Fallout. Studio zhabe slavnou značku a vyplní ho svým "tradičním" obsahem. Pak dostaneme postapo Elder Scrolls nebo Divine Divinity z Forgotten Realms. Děkuji, nechci. Tím netvrdím, že to nemůžou být výborné hry, jen nejsou určené pro mě.
@Saruman (04.09.2021 22:04): Moc ti nevěřím. S tím, jaké hry teď v poslední době hraješ, budeš brzy spíše tak na úrovni Mravenců. Když vezmu, kolik novějších RPG už sis nechal protéct skrz prsty... Je to vlastně smutné. Je to jak potkat kdysi výjimečně nadaného spolužáka, jak na Národce vybírá žvára z popelnice. Mezi opileckým hulákáním občas pronikne cosi jako "Mástr" a "Anach", ale je jasné, že už je to jen blouznění z alkoholové demence. Na druhou stranu... Na svém pracovišti nebudeš první ani poslední. :(
@Sarno (04.09.2021 00:23): Já jsem s ukázkami které občas zahlédnu docela spokojený - ale s tím že to bude jen "nové dnd rpg" a ne "třetí Baldury" jsem smířený už dávno. Je to ostatně nesmyslné, ten příběh je uzavřený, prastarý, i se používají výrazně jiná pravidla, a tohle je tak pokračování spíš skoro ve stylu jak na sebe navazují díly Final Fantasy.
@Ronik (04.09.2021 21:25): Druhé Pillars budou. Jen z prvních ve mně zůstal takový šedivý, mdlý pocit. Jistě, některé pasáže byly skvělé, ale na drtivou většinu obsahu se mi vzpomínky dost rychle vytratily. Potřebuju čas.

@Jab (04.09.2021 21:37): Disco Elysium jsem si koupil. Je v pořadí. Na třetího Witchera si musím pořídit lepší počítač.

Taková Athkatla se vyslovuje o tolik lépe.
Já se těším tak nějak přiměřeně. Co mi vůbec nic neříká je ten příběh s útokem mozkoužroutů. Já se bojím, aby to nebyly další zplozenci a ten svět byl pořád pohodové fantasy putování a nebylo to nějaký bojiště kde by se všude řešila ta invaze. Jestli to je tak či onak nevím, mimo zdejší DH diskuzi nic nesleduji:)
@Charllize (04.09.2021 20:40): Přesně tak, myslím, že D&D opravdu nepotřebují a hlavně je úplně jedno, jestli mají hry zasazené do Forgotten Realms nebo Golarionu.

@Jab (04.09.2021 20:40): Ta velká vlna napodobitelů Infinity Engine se už nejspíš opakovat nebude, za tu vděčíme souhře několika faktorů. Vidím tam třeba neutěšený stav západních RPG kolem roku 2010, rozmach crowdfundingu a hlavně to, že těm studiím žádný vydavatel nechtěl zaplatit nic ambicióznějšího, tak vsadili na osvědčenou klasiku. Řekl bych, že do budoucna v téhle linii bude pokračovat maximálně Owlcat. BG3 mezi ně osobně nepočítám.

@Saruman (04.09.2021 21:11): Souhlas a určitě někdy dej šanci Pillars 2. Neketaka sice není úplně Athkatla, ale nemá k ní daleko :)
@Jab (04.09.2021 20:40): Oživovat něco slepou nápodobou je samozřejmě nesmysl. Ale současně trvám na tom, že jsme tu měli na přelomu tisíciletí milý RPG subžánr, který ve jménu jakéhosi nevyhnutelného pokroku zašel. Kromě Infinity Engine her můžu zmínit starý Fallout nebo Arcanum. Není přehnanou nostalgií doufat, že jednou vznikná podobná hra, s hezkou 2D izometrickou grafikou, velkým pseudootevřeným světem a ideálně monumentální metropolí k prozkoumání, která se svými předchůdci bude inspirovat. Hratelnost tohohle typu RPG prostě měla a má svůj specifický půvab.
@Ronik (04.09.2021 20:33): Právě. Tohle neustálé oživování Infinity Engine her mi nedává smysl. Ať už se tak děje stylem hry (jako ty Pillars of Eternity) nebo jménem (jako BG 3). Je třeba se vydat vlastní cestou. Zkoušet nové. Být trochu "odvážný". Však nedávno Disco Elysium předvedlo, že není třeba opakovat stále stejné postupy. Všechna ta RPG, která vzdávají hold těmhle velikánům přelomu tisíciletí, už jakoby předem říkají, že nevyjdou z jejich stínu a neumí je tak ani "překonat".
Vážně míněná otázka - které studio si myslíte, že by BG3 podle vašich představ zvládlo? Moderní Bioware by hru v stylu dvojky samozřejmě neudělalo. Obsidian to už zkoušel, taky se všem nezavděčil a pochybuju, že D&D licence by Pillars nějak výrazně pomohla. Siege of Dragonspear od Beamdogu taky úplně přesvědčivá nebyla. Možná by to mohli zkusit inXile, ale tam si myslím, že by to dopadlo stejně jako u Obsidianu. Owlcat se asi nejvíc blíží k tomu, co chcete, ale tady má Kingmaker tři roky po vydání jen mizerných 18 hodnocení. Za sebe bych vám ho vřele doporučil, pokud ke štěstí vysloveně nepotřebujete Forgotten Realms setting (který mi je osobně ukradený). Žádné další schopné studio mě nenapadá.

Nevím, na mě to působí tak, že Larian prostě udělali chybu v tom, že pro své D&D RPG vybrali tohle jméno. Značka měla zůstat mrtvá. O kvalitě hry za mě není pochyb, i když někoho, komu nesedlo Divinity OS, nejspíš nepřesvědčí. Ale myslím, že spokojených hráčů si najde víc než dost.
@Tarhiel (04.09.2021 20:15):
1) OS 2 jsem hrál a nedohrál. Koukal jsem u tohohle, jak to vypadá. A je to OS 3.
2) Děj BG 2 byl ukončen v datadisku ToB. Abdel Adrian případně ukončil svůj život o něco později v jiné novele. Tak či tak ten příběh nenabízel třetí díl.

P. S. Naopak já velmi pravděpodobně hře šanci nedám. To by se tu musely hromadit pozitivní komentáře od prověřených hráčů.
@Tarhiel (04.09.2021 20:15): Nevím jak ostatní, ale ve výsledku vlastně ano, já frflu, protože použili ten stejný engine co u D:OS1/2. Bude to nejspíš dobrá hra a šanci ji dám. Možná mě bude i bavit a dohraju ji, první Divinity: OS mě také bavilo. Ale ten feeling BG tam prostě není a nebude.
Jak ta hra podle vás zatím vypadá? Co jsem slyšel od svých známých tak ti o to velice rychle ztrácí zájem. Ví se vůbec jaký je final release date?
@MIGtheDRAGON (24.12.2020 20:20): Docela dost hnus, doufám, že ta nechutnost nebude ústředním motivem případné sběratelky. Nechci žádné odporné PVC sošky a už vůbec ne skulptury parazitů. Cover by měl vypadat jako nějaký starý kodex, jestli by tam měl být někdo napadený tou pijavicí, tak je to pro mne sběratelská stopka. Něco podobného kazilo krábli od druhého LoL. Tak snad se to nebude u BGIII opakovat, pokud tedy vůbec nakonec bude nějaké spešl vydání na placce.
Myslím, že řešit early access u Larianu, potažmo BG3 je naprosto zbytečný. Dělají tak hry posledních x let a zdá se, že s tím mají dobré zkušenosti. A já jako koncový uživatel s jejich hrama taky :)
@Richmond (05.12.2020 11:03): Slůvko "vždy" jsem nepoužil. Nicméně existují desítky případů her, které vznikly nebo jsou HC díky early accesu. Znám taky pár příkladů kdy si tvůrci vytřeli s komunitou early access hráčů nehorázně prdel. O opačných případech nic nevím.
@Sadako (05.12.2020 15:54): Pokud jde o podněty hráčů, kteří již hru koupili, tak samozřejmě tato výtka padá. Současně s tím je ovšem třeba vzít v úvahu právě to, že lidé, kteří nějakým způsobem přispěli na vývoj (early access, kickstarter atd.) se o to více cítí být oprávněni do následného vývoje kecat.
@Phoenix (05.12.2020 15:19): Kde se bere jistota, že lidé, kteří hru takto kritizují na fórech, jsou ti samí, kteří si ji nakonec (a pokud možno v Day 1) koupí?
Mně (nejen z toho posledního postovaného videa) vyplývá, že ony hráčské podněty pocházejí od lidí, kteří si hru již zakoupili v early access - tzn. bavíme se o reflexi ze strany hráčů, co tu hru už měli možnost procházet.
@Richmond (05.12.2020 11:03):

Já bych dokonce neřekl ani ústupek většině, klidně to může být ústupek velmi hlasité menšině. Jako by to zrovna dnes takto nevypadalo všude možně.

Co tvůrce udělá v momentě, kdy se zformují dvě velmi hlasité skupiny, které budou požadovat protichůdné postupy, vyvine dvě různé hry?

Kde se bere jistota, že lidé, kteří hru takto kritizují na fórech, jsou ti samí, kteří si ji nakonec (a pokud možno v Day 1) koupí?

Dovedu si představit situace, kdy komunita má dané dílo (nemusí jít jen o hru) tak namemorované, že tvůrce pokračování třeba upozorňuje na nelogičnosti/nekonsistence. Ale postup, kdy komunita výrazným tvůrčím způsobem zasahuje do vývoje považuji za nešťastný. Speciálně v situaci, kdy je na PC následně možné omodovat kde co.
Tak já asi zrovna v tomhle případě Charllizeho pohled chápu. Early access mi dává smysl spíše u těch nekonečných/sandboxových her.

Stačí se totiž jen zamyslet nad tím, jak by asi vypadala komunutou dirigovaná Baldur's Gate II nebo rovnou Torment a člověku se udělá nevolno. Tímto způsobem by ty hry ve své stávající podobě nikdy nevznikly.

Na druhou stranu - zrovna v tomhle konkrétním případě to asi opravdu vypadá, že nebýt té komunitní odezvy, mohlo by to dopadnout hůře. Zkrátka jako když se zavedená značka dostane ke studiu, které vůbec nemá dostatečné znalosti a cit pro pokračování a chybí jakákoli skutečná kontinuita, takže nový díl má s těmi předešlými společný jen název.
@Red (05.12.2020 10:42): No beru early acces jako prostor pro odchytání chyb a zjevných problémů v UI. Ovšem co se týče obsahu nebo designu hry, tam jsem tedy dost skeptickej. Dovedu si (bohužel) představit ústupky vůči většině komunity, což může znamenta větší prodeje, ale ve finále to bude něco co třeba mě bude vadit mnohem víc než záměr autorů (např. prosazení nízké obtížnosti (souboje, puzzly, omezení ras atd.). Takže použít slovo "vždy" může být zavádějící.
To jsou námitky typu jestli v ekonomice neškodí peníze nebo jestli v managmentu neškodí komunikace. Pokud je tvůrce pablb bez tvůrčího záměru, tak se do nějaké sociální bubliny hardcore RPGčkářů nebo naopak snahy vyhovět všem potenciálním zákazníkům může vtáhnout, potom ovšem žádná škoda nenastala a pořád vznikne lepší hra než by vznikla bez zpětné vazby.