Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Vypadá to na oznámení Xbox verze na TGS. A nejen tohle, ale všechny nové FF (VII, pixel remastery). Rumory, ale fakt, že si Squeenix pochvalovali start FF14 na Xboxu a nedávno řekli, že pojedou multiplat strategii, tak bych tomu docela věřil. Když už oznámili i Forspoken

Museli si prostě na těch exkluzivitach první vylámat zuby než jim to došlo…
Tak jsem zkusil demo a je to dobre. 2.5 hodiny dlouhe demo, slusne. Ale ten konec dema... To je jak vystrizeny z Last of Us nebo neceho podobneho, jen si tam lidi nahradte "draky". :D Kazdopadne navnadi to, clovek chce videt, jak to bude pokracovat.
Venku je PC demo, plná vychází 17 září.
Tenhle konec roku je masakrální, ještě že to KCDčko odložili.
@Solidor (komentář): No, já bych to teda jinak udělal, aspoň tak abys tomu dal 90% :)

Ale jelikož ti ohledně jrpg důvěruji a celkove ten koment zní lip než bych čekal, možná to i nakonec zkusím. Možná..
Pokud jim to vydělá dost peněz aby mohli dělat ještě více vymazlenější díly a DLC tak jen do toho :-) Dojte, dojte a chrlete další remaky, remastery a nové díly :-)
Vy dva níže:)
Pokud se to mladým progresivcům líbí tak ať si to užijí, koneckonců je to pro ně určené. Mně se to nelíbí a vliv na úspěšnost značky v tom nevidím. Jsou lepší způsoby jak dostat značku mezi lidi, třeba dělat dobrý hry, ale chápu ze šaškovaní v Apexu dá míň práce. Úspěch mnoha až možná většiny kvalitních věci je v tom že jsou vyhraněné a autonomní. Možná tak megatovárny v Číně funguji jinak. Nah, stačilo :)
@Charllize (09.12.2023 08:42):
Je to normální marketing. Lidi to chtějí, proto to modují do her, a současně to rozšiřuje povědomí o značce. Nezapomínej, že pořád žijeme v bublině.
Nejprodávanější FF je 15. A ta prodala 10 milionů kopií. Což zní jako hodně ale nejsou to to žádná šílená čísla jako 185 milionů GTAčka.

FF je RELATIVNĚ velká značka mezi hrami. Pokud jsi v Japonsku tak i mimo ně. Ale není zas tak velká.

A jakmile jdeš mimo hry tak spousty a spousty lidí o FF porádně ani neslyšelo. Navíc lidi se docela obměňujou, spousta mladých nových hráčů se o té sérce musí nějak dozvědět.

A když si někteří z nich zahrajou po škole se spolužákama Apex a díky tomu zjistí že existuje nějaké Final Fantasy a zaujme je to, tak proč ne.
A čistě statisticky takových případů nebude málo.
@Charllize (08.12.2023 19:10):  Ale prosímtě. Final Fantasy mělo crossover momenty a eventuelně eventy už od roku 1991 nebo tak nějak. Stejně tak Dragon Quest a ostatní velké japonské frančízy.
Nevím v jakém žiješ světě, ale není to fakt nic nového ani to není nic ponižujícího. :/
Ve vtipném a docela zábavném Power Wash Simulatoru mohl hráč umývat věci z FF série. No to je ale hrozné.
Čím je to "dno", mi pověz? Co je tak hrozného a ponižujícího na tom, že FF má frančízové crossovery s jinými hrami. Ať už je to zábavná blbina nebo úspěšný mainstreamový shooter.
@Marcusss (08.12.2023 18:41): Můj záběr je poněkud širší než u běžného mainstream jrpg hráče takže o tohle strach nemám. Ale jde spiš o to ze u te FF mně to mrzí nejvíc. Přitom to ta série nemá absolutně zapotřebí jelikož je natolik bohatá že z toho jde brát donekonečna aniž by bylo třeba dávat do jiných znacek, tedy pokud to má v rukou někdo kdo má všech pět pohromadě :)
Bohuzel existuje i FF addon do power wash simulátoru, což už bylo větší dno než ten Apex..
@Charllize (08.12.2023 13:45): Tak to abys seknul s úplně všemi jrpg. Není snad ani jedno, které by už nemělo crossover s néjakým mainstreamovým shitem od Apexu, Fortnitu nebo jakékoli mnohem horší japonské gatcha hry... XD
@Stapu (08.12.2023 10:27): Ja bych zas řekl že FF v Apexu je pro mně taková poslední kapka k tomu abych nad tou sérii definitivně zlomil hůl podobně jako jsem to před pár lety udělal u Star Wars :)
Square mile překvapil. Vypustil trailer na obě plánované DLC rozšíření a zároveň vydal i první z nich na PS store. :D
@DaymondeuX (komentář):  Tendence redukovat RPG prvky na absolutní minimum je samozřejmě sérii vlastní a nikdy se v tomto ohledu nedala srovnat se západními RPG,  

Hah, to jsi mně pobavil :D
@Charllize (14.09.2023 13:54): Tak jasně, je to v podstatě znovu udělaná hra na PS4, ale když koukneš na ta srovnání, tak tam jdou vidět položené základy lokací apod. z té 3DS verze. Zda z toho pramenily nějaké omezení je jen můj odhad, nevím. :D Tipl bych si, že jo, protože ta PS4 verze není žádný zázrak vzhledem ke konkurenci. A nebo prostě byli jen liní/neměli budget. :)
@Charllize (14.09.2023 13:38): 12 už nebude limitovaná handheldem, takže očekávám úroveň Tales of Arise minimálně. Ale je taky dost možné, že to vyvíjejí pro PS4 a Switch furt, takže tam nějaký extra posun nebude. A za mě by to bylo i dobře. Stejně tak by to bylo i dobře pro ně nejspíš, protože grafika je fandům DQ u zadku bych řekl a pokryli by všechny potenciální zákazníky. Pokud to teda vydají příští rok třeba, od oznámení to budou tři roky.

Především by ale někdo mohl novému CEO říct, že na Xbox se nezapomíná. Zas tak malý trh to není a ty jejich slabé prodeje jsou beztak i následkem toho, že ignorují 50M hráčů.
@Fritol (14.09.2023 13:03): No ta první verze DQ 11 pro ps4 byla na tu dobu dost AAA. Ty downgradnute Switch verze co vyšli později ten pocit nižšího rozpočtu vzbuzovat můžou.

Nechci tvrdit ze DQ11 měl rozpočet jako FF XVI nebo XV, ale určitě bude patřit k těm vyšším. A myslím ze DQ 12 půjde ještě výš ( jestli se nezhroutí :)
[neexistující příspěvek]: To chce plno lidi ale vyjádření BandaiNamco před par lety bylo ze finanční návratnost investice do remasteru je špatná a nic nebude. Třeba se to už změnilo ale nevypadá to.

Si to smáznul? Fck :)
Já u Squeenixu ze všeho nejvíc nechápu, proč máme remake Trials of Mana nebo Live a Live třeba. Jako dobrý, fajn, ale proč máme tohle a nemáme remake Xenogears, Parasite Eve nebo Chrono Trigger? Vždyť sami musí vědět, že to má mnohem větší komerční potenciál. Za HD-2D remake Chrono Trigger by jim lidi urvali ruce, ale oni raději udělají Live a Live, které většina lidí ani nezná.

Každopádně s novým CEO to stejně vypadá, že už se nedočkáme ničeho, když prohlásil, že se chce soustředit na big-budget hry. Viděl bych to teda na dojení Final Fantasy, Dragon Questu, Kingdom Hearts a Nieru. Nejhorší je, že chce otstříhnout outsourcing, takže to teoreticky znamená konec Star Oceanu, Octopathu, Triangle Strategy, ale i různých remaků a remasterů, protože téměř nic z toho nedělaly jejich interní studia a pochybuju, že na to mají kapacity bez nich.

A ten článek evokuje, že za to může FF16, ale sami řekli, že tu hru považují za úspěch. Navíc až vyprší PS exkluzivita, tak to na PC prodá další milion během prvního měsíce. Pokud teda zas nechytnou nějaký retardovaný nápad stylu prodáme exkluzivitu Epicu... vůbec bych se nedivil. :D Jinak ale všem musí být jasné, že největší problém je Forspoken a Babylon's Fall a teď to na ně dopadá.

No, nejvíc ze všeho mě mrzí, že neprodali Life is Strange tehdá. Ta značka je pod nimi mrtvá nejspíš. Kéž by u nich koupil majoritní podíl nějaký jiný japonský vydavatel, třeba Namco. Těm se teď krásně daří.

Jinak nezapomeňte, že DQXI je původně 3DS hra, kde se beztak počítalo s budgetem, který bude návratný u pár stovek tisíc kopií. A i na tom remasteru jde znát, že produkční hodnoty má úplně jinde, než FF VII. Tam bych tu úspěšnost na základě prodejů úplně nesrovnával.
@Tainaru (14.09.2023 12:39): Mne by zajímalo jak by ta dvojka octopatha dopadla kdyby zůstala jen na Nintendu. Ono to dělá svoje.



Jinak evidentně jim nové značky moc nejdou a presto sedí a nechávají vyhnít věci které by je mohli značně posílit. Ale i když na to dojde kolikrát poserou co muzou. Viz Valkyrie Elysium nebo Front Mission Evolved. A vzasade i ten FF7 remake. Jediny kde se jim fakt povedlo navázat je ten DQ 11. Mají Xenogears, Parasite Eve ( tam by mohli oslovit RE fandy ) Grandia, a plno dalších známých a kdysi úspěšných značek.
@Charllize (14.09.2023 08:48): Já do toho zas tak moc nevidím, takže se k tomu vyjadřovat nechci, ale možná měli Octopath Traveler 2 přejmenovat na FF XVI místo té akčňárny a byli by na tom líp :D
Teď vážně, s tím OT2 je to škoda. Myslím, že mě to bavilo srovnatelně nebo i víc než Zelda TOTK, i když gameplayem se to liší.

A v tom článku mě pobavilo, že si v závěru neodpustili srovnávací poznámku s Nintendem:
Nintendo has been able to keep The Legend of Zelda relevant, and in growth, for nearly 4 decades, perhaps Square Enix should take a page out of Nintendo’s playbook.   

A co plánují jako další FF? Remake FF9, myslím? To by jim snad mohlo vyjít.
@Charllize (14.09.2023 08:48): tak furt FF XV prodalo 2x tolik než DQ XI, i ten remake VII prodal o 3 mega víc... jako DQ v podobě, jako byl poslední díl má podle mě své limity a nevěřím, že by se dostal přes 10 mega, takže na tom taky takový moloch, jako je SE neutáhnou...
@Tainaru (14.09.2023 02:12): Si napíšu takový svůj dojem. Mně přijde ze co se FF týče to začalo být celkem problémové od vydání FF 12. Tu už plno lidi nějak nedokázalo přijmout, ačkoliv si reputaci napravila s vydáním remasteru. FF13 dopadla u hráčů ještě hůř a nevyhrabala se z toho dodnes. FFXV byl vzasade taktéž průser i když nakonec prodejně asi nezklamal. FF 16 se začíná ukazovat taky jako problém. Za úspěch se dal považovat FF 11 a 14, ale tam si nejsem jistý jestli to má stejnou hodnotu jako single část série. FFVII Remake také spiš rozvířil vody místo toho aby je uklidnil a mám obavu ze Rebirth pokračování na tom nebude lip. Po té první části na to už plno lidi není zvědavých. Ale třeba se pletu.
Veci jako Forspoken a k tomu menší věci typu DioField, WoFF a tak taky nikam moc nevedly. Dokonce nějak dokázali zazdít i ten Octopath Traveler kdy to po prvním dílu působilo jako zrod něčeho legendárního tak dvojka zapadla.
SE neměl takový ten mega hit od vydání FFX. Prodejně jim to asi nějak fungovalo ale minimálně je dost divny ze pixel remasteru prodali pomalu stejně jako FF16. Jasne, pixel remastery vyšli na víc platforem.

Dragon Quest XI je kupodivu se svým poměrně starobním přístupem možná to nejlepší co za poslední roky v rámci velkých her vydali a dá se o něm říct ze uspěl. Nabízí se mi vysvětlení ze od te FF12 to byl takový hokus pokus se sérii a možná by to fakt chtělo vrátit se ke kořenům. Ty prodeje pixel remasteru a úspěch DQXI tomu dost nasvědčují .

Taky mi přijde ze ta nutná dnešní akčnost není nic důležitého a souboje na tahy/ATB můžou pořád fungovat a hra muže mít prodeje a zájem. Viz DQ11/PR nebo třeba i teď BG3. Když se k tomu přidají dobré postavy, příběh a gameplay určitě by to fungovalo dobře a core fanoušci by byli taky asi spokojenější.
Osobne vůbec nestojím o to aby SE padnul na hubu a zašel nebo ho někdo koupil. Doufám že něco vymyslí.
@SilentWolf (03.09.2023 10:24): Já si toho rozepsání cením a tohle mě rozesmálo

Je tam taky dost věcí, jakoby ti lidi dělali poprvé nejen hru, ale cokoliv. 

Je tedy škoda nenaplněnýho potenciálu, ale furt je to slušná hra. Tak někdy ve slevě asi neodolám.
@Paul (03.09.2023 09:49): Nedohrál, problém je, že tam je ta nejnižší forma fetch questů a divných dialogů přímo v hlavní lince. Prostě po velmi epickém momentu někdo najednou jakoby vypl zvuk a ty lítáš mezi lokace a sbíráš kytky a bavíš se s postavami, které se chovají klasicky japonsky (tzn. nedávají smysl a melou slámu) a musíš to udělat než ti hra dovolí zúčastnit se zase něčeho co připomíná hlavní úkol. RPG prvky neřešíš, při každé takové nudné návštěvě hideoutu si koupíš lepší meč a rukavice. Vždy se doplní obchodníkovi inventář o lepší kousky, vždy teda jeden kus od všeho a vždy si ho můžeš v pohodě koupit. Nestalo se mi nikdy, že bych s něčím musel počkat. Vše ti přidává jednotky bodíků, které působí naprosto imaginárně.

A ty epické momenty jsou v podstatě mortal kombat s obřími potvorami a fajn hudbou. To nevím zda úplně chceš od Final Fantasy. Pokud je taková věc světlým bodem hry, je asi něco špatně.

Je tam taky dost věcí, jakoby ti lidi dělali poprvé nejen hru, ale cokoliv. Vem si že je tam nějaký časový skok, ten druhý je myslím 5 let, za tu dobu se absolutně nic nezmění. Kdyby tam nebyl nápis, že se skok odehrál, prostě to nevíš. Hlavní postava je pořád stejný idiot a holka co s tebou těch 5 let putovala je stále stejně tichá. To museli dělat autisti.

Má to geniální obrazovky časového vývoje a historie světa, je tam skvělý active time lore kdy hru kdykoliv pauzneš a zobrazíš si lore toho, o čem se postavy baví, kde se nacházejí a o koho vlastně jde. V kombinaci s demem, které mě opravdu nadchlo to slibovalo něco velkého. Ale je to v podstatě klasické japonské RPG o pomstě jen se na pozadí děje trochu toho politikaření. Hloupé dialogy, fetch questy, ok combat který by byl lepší tahový a zajímavý a krásně vypadající svět - bohužel sloužící jako kulisa. Ani zde nikdy nebudeš uvnitř nějakého města. Všechny ty majestátné monumenty z trailerů budou jen pozadí lokalit, na kterých budeš dělat hlavní úkoly.

Ale mít čas tak to rád dohraju, akorát tohle léto dvě dovče a svatba - to se hrát fakt nedalo, a momentálně každým dnem očekávám to PC, to už konzole upadne do zapomnění, než vyjde třeba nová Persona nebo Death Stranding 2.

Měl jsem tehdy radši dohrát toho Pathfindera. :D
Ale pokud zmiňuješ tu 15 tak to prostě zkus. Pořád je to pro mě sedmička kterou jsem dal i patnáctce. S tím, že tento díl mi sedí o něco víc. Ale zase mi chybí setting bandy kamarádů která v autě roadtripuje. :D

edit: ježiš, to jsem chtěl odpovědět max pár větami.. :D
Mám se o to ještě zajímat? Patnácka mě koneckonců bavila, byť s výhradami. Tady mi přijde že byl megahajp při vydání a pak to nějak opadlo. Dohrál to SilentWolf vůbec?

edit - jo už vidím níže že asi ne
@Stapu (10.07.2023 23:17): To jsi fakt čekal ze to tam otevřeš a budou tam jen negativní názory, to snad ne. Proste sis to vytrhnul z kontextu abys mi hnul žlučí ještě víc než Marcus, to je celý :)
@Stapu (10.07.2023 22:34): A co myslíš ze teď mám dělat. Jakoze ti vypsat názvy pěti vláken kde to je naopak? Meh, to určitě :)
Mimochodem je tam taky k nalezení hlasování asi 900 lidi jestli to je RPG. 56% si mysli že ne.,
@Charllize (10.07.2023 18:54): Koukal jsem se na asi první tři stránky boardu na gamefaqs a jsou tam následující vlákna.
This is the greatest story told in FF
FF12, FF13, FF15 and FF16 are all great games
XV was not better than XVI
This game was amazing
I want a FF16-2
:D
Díky za reakce a argumenty. S některými souhlasím, s jinými nikoliv, ale každopádně oceňuji, když nad tím někdo dokáže přemýšlet. Více se vyjádřím v komentáři až FF16 dohraji.
@Marcusss (10.07.2023 20:48): Já se nahajpoval demem. Tam jsem měl 100% zážitek a tipoval jsem to na GOTY. Ale pak sešup no.

Uvidím, ale jo, těším se až budu pokračovat v hraní, ale bude to teď až za hodně dlouho.
@SilentWolf (10.07.2023 20:42): To už je věc osobního názoru. Za mě průměrná není.

Tím neříkám, že je nějak zázračná. Můj osobní současný pohled je 85% (jsem krátce po boji s Bahamutem). Jak už jsem předtím zmiňoval, má své chyby. Rozhodně ale není nejslabším článkem své série a je lepší než FFXV dle mého názoru.

@Charllize (10.07.2023 19:57): Ale rozhodně nemůžeme považovat nás pár nýmandů na DH.cz za nějaký relevantní vzorek globálního názoru, že ano.
Je úplně jedno, zda to je nebo není RPG případně Final Fantasy. Ve výsledku je nejsmutnější, že je to prostě průměrná hra.
@Marcusss (10.07.2023 19:38): Tak diskuze, lidi píšou do diskuzi, co čekáš. Co je špatně? Jakoze názor ze to není FF nemůžu zveřejňovat?
A je to přesně naopak. Ja tu hru sleduju hlavně proto ze pořad doufám ze mne to nějak dokáže přesvědčit to koupit. A nedaří se.

Proč? To jsem ti snad už napsal. Čteš to vůbec?

Prostě, sleduješ hru, nepřesvědčí te to ke koupi z nějakýho důvodu tak ji prostě nekupuješ.
On ten pocit ze to není FF není jedinej aspekt, moc se mi nelíbí zasazeni, soubojak, rozvoj postav, omezení party a tak.

Mimochodem, ta hra se tu fakt líbí jen tobe, jinak to je takový mediocre.
Mozná bys měl odložit ty FF14 brýle :D
@Charllize (10.07.2023 19:19): Já z nás dvou nemám potřebu lézt do diskuzí o hře a tvrdit, že není součástí své série, aniž bych ji hrál, zakládajíc svůj názor na nějakém neurčitelném pocitu a tom, že ke je netu zlomek lidí co tomu postoji přitakávají.

Peach vyjádřila názor že to není RPG a já jsem jí na to reagoval. To ty jsi zjevné cítil potřebu se do toho zase zapojit a expandovat to tvrzením, že to není Final Fantasy. Proč? Pokud tě ta hra nezajímá a ani ki nechceš hrát, proč máš potřebu ji takhle degradovat v napojení na FF sérii?
Abysis víc omluvil svůj důvod ji nehrát?
Takové to "když budu tvrdit, že "špatný" díl série není součástí, tak nebudu cítit potřebu ho hrát, když tu sérii mám rád"?
(aneb "Škoda že nikdy nevyšel sequel na Highlandera)
@Charllize (10.07.2023 18:54):  To je naprosto absurdní přístup, uvědomuješ si to? Taková téměř konpirační mentalita.
"Existují lidi co tvrdí, že Země je placatá. Takže asi na tom něco bude, jinak by to netvrdili."
To, že existuje na zlomek hráčů co se chopila tohoto hesla z toho nedělá pravdu. A Gamefaqs je sajta jako každá jiná se svojí vlastní interní kulturou a vlastní echochamber.
Nehledě na to, že tyto hesla byly, jak už se probíralo, vykřikované už na FF7.
Je to prostě naprostý blábol.

Jmenuje se to Final Fantasy.
SE říká že je to Final Fantasy.
Obsahuje to svět, který je velice Final Fantasy se všemi jeho klasickými prvky - od chocobů, přes monstra, jména skillů, jména postav, krystaly, eather, schopnosti nepřátel a způsoby jak je používají, až po summony.
Je to Final Fantasy.

Má to pocit Final Fantasy. Ty ho možná z videí necítíš, ale je tam. Já ho tam rozhodně cítím.

Možná bys měl prostě odhlédnout od tvého odporu k FF14. Který i Hirunobu Sakaguči označuje za kulminaci a love letter všem Final Fantasy hrám.
@Marcusss (10.07.2023 18:37): Si procti diskuze na gamefaq, nevím jak tam funguji algoritmy, asi nijak :)

No u těch dvou FF co nechceš hrát to má nějaký důvody ne? A můj důvod je ze mi to nepřijde jako FF. U tebe to kvůli tomu asi nebude evidentně.

A čím víc mi někdo tvrdí ze to je FF tím víc si myslím ze není, aby mi to někdo obhajoval to totiž nikdy nebylo třeba .
@Charllize (10.07.2023 18:20):
"Není to Final Fantasy protože to nechci hrát." je rozhodně postoj. XD
V tom případě FFX a FFXIII nejsou Final Fantasy, protože ty zase extra nechci hrát já. :P

A ten "plný internet nesouhlasu" je pořád jen zlomek hráčů. Nebo spíš zlomek komentářů, protože nemálo z nich jsou děcka co jim vadí, že to není na XBoxu.
Obrovské množství fanoušků FF je s tím nadmíru spokojeno.
Algoritmy ti prostě cpou promárně ty negativní postoje, protože ty zřetelně vyhledáváš.
A taky nezapomeň, že internet a sociální sítě jsou jinde než před lety a tyhle žabomyší války jsou prostě u všeho větší, vyhrocenější a jdou víc vidět (pokud po nich člověk kouká), což jen stupňují různí youtubeři se svými hot takes a autoři plátků jako Kotaku se svými absurdními články snažícími se vzbudit kontroverzi pro návštěvnost...

Metacritic je sice naprd, ale u uživatelských hodnocení přinejmenším naznačují trend. A ten je vůči té hře velice pozitivní.
@Marcusss (10.07.2023 17:55): Sice jsme to už řešili ale ještě teda dodám.
Je to těžké, a ani se mi nechce, vtesnat do příspěvku pomalu 30 let co tu sérii hraju a nějak komplexně rozebrat pocity co z FF 16 vs série mám. Ja ji nehrál a uznávám ze se může stát že můžu změnit názor. Nikdy se mi nestalo ze bych novou FF nechtěl hrát, až teď. Prostě v tom tu FF s ohledem na moji fakt velkou praxi ze sérii nevidím. A nejsem sám. Máš toho plný internety.
Spiš se pozastav nad tím proč někdo kdo tu sérii hraje desítky let v tom tu FF nevidí. Nemůže na tom náhodou něco být? :)
Ja nedávno se známým co FF hraje zhruba stejně dlouho jako já, sesnactku a její vztažnost k sérii rozebíral asi tři hodiny a nestačilo na to aby jsme se dostali k něčemu čím by se to dalo uzavřít. Za ty roky je to komplexní věc založená na stovkách detailů a nějaké argumentační shrnutí proč to není FF do diskuze je povrchní zbytečnost s kterou nikam nedojdeme. Můžeš zkusit moje videa o jrpg, tam by mohlo být celkem znát moje vnímání žánru a možná ti to něco napoví i o tomhle problému.
@Peach (10.07.2023 15:31): Pokud toto není RPG, tak z hlediska soubojáku není RPG ani Witcher, Dark Souls atd.

A pokud jde o to, že příběh je lineární, tak žádné FF není RPG... a v principu ani Kingdom Come: Deliverance, například. Nebo Xenoblade série, která má defacto MMORPG souboják a absolutně lineární story i sidequesty.

Je to RPG. Sice akční rpg, ale absolutně rpg.

Postava leveluje a získává expy za které odemyká nové skilly.
Ty skilly narozdíl od her jako DMC nemá k dispozici všechny jakmile je odemkne, ale vytváří si setup 3 Eikonů a 9 schopností, které finálně vytvářejí různé buildy. Na začátku děje těchto skillů nemá hodně, ale postupně se to hodně rozšiřuje. V tomto směru je to víc RPG, než třeba Nier Automata, u které bych souhlasil s tím, že je to primárně akčňárna.

Zbraň má sice Clive pořád stejnou (meč) a pouze navyšuje její číslo, tak ale fungovalo FF vždycky.
Accessories naopak dokážou mít dost velké efekty na gameplay, a to nejen ty "easy mode", ale i spousta dalších. Například "berserk ring" (nebo tak nějak) docela dost mění jak funguje Precision Dodge.

Celkově to má souboják, který je 100% víc RPG než co měl třeba Witcher 3.

Ale to je ve výsledku šumák, protože o souboják nejde. Witcher, Mass Effect, Diablo, Final Fantasy 7 i 12, Skyrim, Fallout i Kingdom Come jsou RPGčka a každé z dost jiných důvodů.

A FF16 je RPG taky. Má spoustu prvků zmíněných her jen je prostě míchá trochu v jiném pořadí.
Má propracovaný svět, ve kterém má hráč určitou dávku svobody a který živě reaguje na události, které se v něm dějí, a to i co se týče následků sidequestů.

Pokud se teda nechceme hádat o tom, že FF7 není RPG, ale adventura s tahovým soubojákem. Pak ale Final Fantasy NIKDY nebylo RPG. :/
Tato hra evidentně není RPG (ani JRPG :D). Navrhuji změnit žánr na 3rd person akci. Co si o tom myslíte?

Pro srovnání:

Devil May Cry tu má 3rd person akce, 3rd person akce + bojová nebo bojová + 3rd person akce dle dílu
Staré God of War tu mají 3rd person akce + bojová
Nier tu mají 3rd person akce + RPG
Horizon Zero Dawn tu mají 3rd person akce + RPG
Bloodborne tu má 3rd person akce + RPG
...
Já to po 60% vidím na 7/10. Řekl bych, že v roce 2023 bychom měli být trochu dál. A možná kdyby se ti pitomci neplácali po zádech a nepadaly prohlášení o nějakých životních dílech, tak jsem trochu mírnější. Ale pak si vzpomenu, že jsem nešetřil ani Cyberpunk a ten je teda o řády lepší.

Že já radši nepokračoval v Pathfinderovi. :-D tam to je zatím na 10/10.
@raisen (komentář): A je to, 75 :)
Diky za potvrzení toho co jsem tušil, a toho ze když si to zahraju třeba za dva roky tak se nic nestane. Ty zmínky o plytkem a nudnem systému mně u FF dost mrzí, v 95% případu to bývalo naopak.
@Charllize (28.06.2023 13:56): Neviděl bych to tak černě. :) Další díl bude zase úplně jiný, bude vyhovovat jinému publiku, třeba i těm ortodoxním fanouškům a zase se stejně rozpoutá diskuze, že tohle není už Final Fantasy. :D
Torgal neléčí normálně jako potionky Léčí jenom světle zelené HP. Pokud není nějaká porce health baru světle zelená, tak Torgalův heal jic nedělá.
@SilentWolf (28.06.2023 09:02): Já si dala ovládací schéma B. Taky mi ten úhyb na R1 moc nesedl. Takto to mám jak v Dark Souls. K tomu léčení vlčiny, já si myslela, že to nefunguje nebo že to funguje jen někdy. Nějak jsem si toho milimetru přidaného zdraví asi nevšimla :D

To mně osobně ten souboj s Titánem přišel vyčerpávající, ale atmosférický, to zase jo. A ty jeho schopnosti mě baví.
Včerejší seance byla fajn. Jsem v 50%. Teď bych nad tou devítkou i uvažoval. Až se mi to zas nechce moc rychle dohrávat, což je dobré znamení. Ale docela mě zaráží, že to má nejen špatné vedlejšáky, ale stejně "kvalitní" úkoly hráčovi cpou mezi hlavní, aby děj natáhli. Ty hlavní příběhové momenty jsou na jedničku, lokality skvělé, skoro vždy jim vévodí nějaká obří dominanta, většinou teda krystal, ale vše vypadá perfektně. Tyhle věci mám rád na Soulsovkách, chci vidět epesně kolosální lokace, které bych v reálu nikdy neviděl. A co nejzničenější svět.
Souboj s (spoiler z 50% hry) Kupkou byl skvělý, dokonce natolik. Že jsem se modlil ať přežije, že si to chci zopáknout ještě jednou.
Každopádně od té doby, co ve mě alespoň trochu "kliknul" ten souboják, tak mi ta výplň tolik nevadí. Už se těším, až vyzkouším schopnosti titána. Stále ale ten nepovažuji systém za nic světoborného a popravdě nechápu, proč se ten jeho tvůrce plácá po rameni, že je to jeho životní dílo. Systém založen na kombinování 6 schopností a jejich cooldownů = souboj může vypadat i tak že naběhnu na vlky, vyvolám obří bleskovou bouři, pak hned ze země vytrhnu skálu a vše okolo umře. A do dalšího střetu se mi ty schopnosti nabijí. Řeší se to tu tím, že jsou souboje často ve 2-3 vlnách a že každý druhý nepřítel má miliardu HP. A možná někdo bude nesouhlasit, ale víc se mi líbí precizní animace útoků a řinčení mečů, zde to připomíná ohňostroj který se nepovedl a vše bouchlo najednou. Vypadá to efektivně, ale často nevidíte absolutně nic. Ale jak říkám, alespoň trochu se to zlepšilo, a mám pocit že už v soubojích alespoň něco vymýšlím.

@Marcusss (28.06.2023 08:08): no mě štvalo, že mu fakt musíš dávat input pokaždé. Třeba jeho schopnost heal ti uzdraví tak 1% HP. A musíš to furt mačkat. Nepamatuji si, kdy bych v nějaké hře takto používal dpad v soubojích. Spolu s úhyby na R1 je to už dost divoké a pro mě nepřirozené. Navíc Torgal může útočit v podstatě neustále, záleží jen na tom, jak zvládáš drtit ten dpad. Tak jsem časem přestal vidět smysl v tom nepoužít pro něj toho autopilota. Mám ho teď o cosi radši. :D Už mi přijde jako plnohodnotný člen party.
@SilentWolf (27.06.2023 19:39): Zkusil jsem si sundat všechny podpůrné prsteny a dostávám slušnou nakládačku. Přišlo mi divné, že nemám nutkání se léčit přes lektvary. :D A jestli jsem předtím neměl čas rozdávat Torgalovi příkazy, tak teď nemám ani čas kontrolovat, které ability můžu znovu použít. :D
Co se combatu týká, zvládáte někdo ovládat vlka? :-D Já si u něj dal ten prsten, který to ulehčuje. Už tak nevím občas kam dřív sáhnout, když vezmeme v potaz, co zmiňuje Marcusss, že jde nabíjet střela i meč současně. Od té doby co jsem dal vlka na automat si to celé užívám víc. :-D

@Marcusss (27.06.2023 19:14): jsem si říkal, k čemu je to mastery dobré, když jsem na to narazil. Už to začínám chápat. :-D

@Charllize (27.06.2023 19:23): objevil si lásku k izometrii. Teď už JRPG nepotřebuješ. Cesta ke spáse je volná! :-D
@Marcusss (27.06.2023 19:19): Ja bych ti to obhájil u každého dílu co znám stejně jako u te FF12, jen se mi to nechce vypisovat. V háji to začlo být až u patnáctky, tam ten systém poprvé za moc nestál.

A ano, první verze FF 12 job systém neměla, ale měla gambity i to vybavení, což bylo i tak víc než dost.

A ne nehrál, ale nic nepapouskuju. Zrovna tak jak jsem ve většině případu u FF věděl z dostupných věci před vydáním ze to bude pro mne dobré tak stejně teď vím ze ne. Ne tím stylem ze bych kupoval ps5. A neboj ja si to casem zahraju :)

Za mne se FF stalo to samé co Tales of sérii, proste stejně jako Arise už to není to co se mi na těch sériích líbilo, a klidně tedy říkám ze to už není FF.
@Charllize (27.06.2023 19:17): Nejde o to, že bys měl mlčet. Jde o to, že to co říkáš zjevně zakládáš na tom, že jsi tu hru nehrál a jen papouškuješ co čteš na netu. :/

A to celé dneska spuštěno videem, které jen probírá to, že "toto není Final Fantasy" je v kontextu té série nesmyslné tvrzení. Upřímně mi přijde, že ses prostě rozhodl, že se ti to nelíbí a snažíš se obhájit svůj postoj.
@Charllize (27.06.2023 19:05): Jo, Zodiac Age má promakaný systém. Ale to je jedna hra z celé série. V principu víc výjimka, než něco co by bylo klíčovým RPG prvkem celé série.
Navíc nebylo to tak, že při vydání byla FF12 docela osekaná v tomto směru a zlepšilo se to až s novými verzemi? (nejsem si jistý)
@Stapu (27.06.2023 19:02): Nemyslím jen přepínat eikony, jak teď můžeš s tou Garudou, ale doslova vzít schopnost Garudy a zvolit si ji místo jedné ze schopností Pheonixe apod. , a tak si nastavit setup s vhodně nastaveným chainem schopností. To dokáže kompletně změnit flow boje a přístup.

Jsou i takoví, kteří si tak víceméně poskládali "mage" setup, kde se můžou víc soustředit na projektilový přístup k boji.
Je tam taky spousta věcí, které si hráč hned neuvědomí. Např, že můžeš chargovat meč i střelu současně (pro tohle je lepší hrát v B nebo C setupu) a navázat tak na Flame strike přímo heavy střelou - nebo že můžeš chargovat střelu během útoků mečem, takže můžeš provést 4-hit-combo+heavy shot, což nepřítele fakt dobře odpálí. Jsou tam special útoky, které může provést Torgal, pokud jeho útok načasuješ do správného momentu v různých combech. Je tam funkctionalita toho, že pokud provedeš "down strike" na protivníka ve vzduchu abys ho shodil dolů, tak čím je víš je tím větší damage to dá nejen jemu ale i dalším nepřátelům v místě kam dopadne. A spousta dalšího o čem ještě ani nevím.

A přesně tak, co se mapy týče. Pokud by ji člověk rozkouskoval, přehodil do izometrického pohledu a hodil na hráče každých deset metrů random encounter (v jiné scéně), tak jsou to mapky pro FFVII-X jak vyšité.
@Marcusss (27.06.2023 18:49): U FF12 Zodiac Job a Age třeba na gamefaq lidi řeší buildy už asi 15 let a pořad to je aktuální. V kombinaci s gambit systémem a vybavením to má tisíce možnosti jak k tomu přistoupit a jak to hrát.

Ale nemá to smysl, evidentně to pro tebe není důležité co te tak čtu :)
@Marcusss (27.06.2023 18:49): Nejsem moc daleko, podle ukazatele asi jen 13 procent v příběhu. Teprve se mi odemkla možnost kombinovat schopnosti od Garudy.

Souhlasím s tím, že co se týče lootu a equipmentu připomíná to starší díly. Hned jsem si vzpomněl, jak jsem u IV nebo V šel do nového města a šel za kovářem prohlédnout nové vybavení. Porovnal staty s vybavením a koupil jen to, které bylo prostě lepší. :-) A v dalším městě zase to samé. :D
Prozkoumávání mi taky připomíná starší díly. Jen zkrátka v lepší grafice. Cesta je předem daná, sem tam nějaká menší odbočka nebo alternativní cestička, která vede naokolo. Prostě jsou to ta nádherná předrendrovaná pozadí z dob PS1, s rozdílem, že si v nich můžu točit kamerou. A ani mi nevadí ten přehršel filmečků. U XV mi naopak vadilo, jak jich bylo žalostně málo. :)
Kéž by to bylo jako to GoT. Že by třeba chování postav dávalo smysl. A dialogy byly dobré. (myslím knihy nebo první série). Ale zatím jedno velké nope. Klasické Final Fantasy. :-D
@Stapu (27.06.2023 18:16) @Charllize (27.06.2023 16:58): Navíc, jak už jsem jednou zmiňoval, to fakt GoT připomíná jen povrchně. Pořád je to hodně Final Fantasy a to nejen v porovnání se čtrnáctkou.
Naopak ty největší výtky co vůči té hře mám jsou právě věci, které jsou "až příliš oldschool FF" - některé prvky map designu, loot selekce a ingame ekonomika, systém zbraní kde jediné co se zvedá je číslo.
A co se soubojáku týče, tak ho to má rozsáhlejší a propracovanější, než takový Witcher 3. A rozhodně se postupně rozšiřuje a graduje. Eventuelně obsahuje i možnosti míchat schopnosti různých eikonů aniž by mezi nimi musel hráč přepínat a s tím už taky lidi vyrábějí velmi zajímavé setupy.



A co se týče toho jak propracovaný RPG systém mělo FF v minulosti - upřímně nevím o čem to mluvíš?

Sphere Grid u FFX kde hráč mohl neúmyslně zdrbat postavu tak, že byla nepoužitelná?

FFXII Zodiac Board? Quina v FF9? Systém kradení magie v FF8? Job system, který použilo jen pár dílů?

Protože nikde to nebylo moc extra a v některých dílech to bylo spíš na škodu pro většinového hráče.

Nebo snad čísla u atributů, které v každém FF při levelupu naskakují samy a hráč nad nimi nemá kontrolu, nemají efekt nikde mimo souboják (a rozhodně ne v dialozích)?

Z toho co vidím na soubojáku pro FF16 tak mi nepřijde, že by byl nějak víc plytký než soubojáky předchozích dílů. Spíš naopak.
To vnímání série se muže lišit ale těch opravdu hc fandů FF kterým se FF16 nelíbí není zrovna málo s je to slyšet mnohem víc než u FFXV. To ze je něco špatně je evidentní a doufám ze to vnímají i v SE. Ne ze bych si myslel že to něco změní, prodeje budou ok, non hc FF komunita a GoW/Horizon mainstream to utáhne jak nic, koneckonců je to hra pro ně.
@Stapu (27.06.2023 18:16): O te FF12 jsem tu už psal. Ta podobnost s SW je očividná, ale neorůkazná, SE to nikdy nepotvrdil, ani nijak nenaznačoval a dle mého šlo spiš o náhodu. Což se u FF16 dist spatne obhajuje ze by šlo o náhodu.
Prirozený přechod to je, ale ne přechod FF, je to přechod k jinému publiku. :)
A když už někdo chce zmiňovat vážnější FF měl by začít u Type 0, protože to byla dosud jediná FF kde tekla krev proudem a bylo to militantně politická polizanice až běda s naprosto tragickým závěrem .
@Charllize (27.06.2023 16:58): Svého času FFXII bylo považováno za japonské Star Wars. :-) Jinak nevidím, kde je problém s tím GoT přirovnáním. Tactics nebo právě zmiňovaná FFXII měla obdobný vážnější a politicky zaměřený příběh. Ale ano, jinak přechod do akčního ražení ve stylu DMC nebo Dragon Age 2 chápu jako něco, co se nemusí fanouškům líbit. Ale tohle třeba beru jako přirozený přechod, který začal už u XV dílu.
@Marcusss (27.06.2023 16:44): No žádná FF nikdy nepripominala GoT, DMC a Dragon Age 2 a 3. Všechny díly byli originální a k něčemu je přirovnat dalo fakt hodně práce. Dále plytkost rpg systému tak jak bývá zvykem u akčních rpg nebo her s rpg prvky. Což FF taky nikdy neměla a vždycky obsahovala naprosto originální rozvoj postav který se vrstvil a vyžadoval víc a víc v poměru postupu hrou až do post game části kde gradoval. Chápeš kdyby to bylo v pořádku tolik lidi by neřvalo :)
Taky si nejde nevšimnout ze se ta hra hodně líbí lidem co FF doteď nehráli a spiš hráli věci jako God of War nebo Horizon, což má taky určitou váhu v tom jak to s tou FF16 je. Prostě hodně hc hráčů FF to SE nesezralo a je to dost znát. Jen tak pro nic za nic ten hate není.
Další fajn fíčurka, podobně jako se mi líbí Active Lore, které po pauznutí vyhodí krátké info o lokalitě, postavách a tématech, které se na scéně odehrávají, tak nabízí hra i jakýsi "State of the Realm", který ukazuje časovou osu, kde se jednotlivé postavy nacházely a jaké národy spolu vedly jaké bitvy, součástí je i pavouk postav a jejich příslušností, potomků atd..

Sice jsem zatím v 36% hry a hra s tím nijak nepracuje, trochu doufám, že se to teď konečně rozjede. Asi to ve výsledku zklame, ale tyhle fíčurky si dokážu představit v nějakém rozmáchlém a vážném politickém RPG. Třeba takové Tyranny 2.