Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Za hodinu odemčeno. Můj finální player peak odhad: 530,000 (a čekám to spíš o víkendu než dneska).

Ria Kon - 200K - 250K
Pajmič - 120K
@Jab (03.08.2023 13:27): O Xbox verzi se tu mluvilo níže. Ve zkratce je problém s bramborou Series S a tudíž vyjde s největší pravděpodobností na přelomu roku 2023/24. Jde o to, že Microsoft požaduje, aby byl i na Sku funkční split co-op.
Jinak taky pojedu na 1070, ale mě tu stále smrdí FHD monitor, takže není co řešit :D
Já se se trochu děsím, páč na 1070 to ve 4K nedám. Takže asi vypojím monitor a budu hrát jen na notebooku. Nebo zkusím, jak to na tom 4K monitoru bude vypadat downgradnuté na FHD. :)

Kde je xbox verze? :/
Úspěšně sem se od dopoledne zabavila vařením na 3 dny, aby mi to do páté rychle uteklo xD Plus nebudu muset mrhat časem na vaření po vydání :D
Co-Op multiplayer:
1, online - random: host vede hru a dialogy, připojený hráč se ujme ovládání jedné companion postavy v bodě hry kde se host právě nachází. Volby v dialozích dělá host, připojení hráči o nich jen hlasují. Připojení hráči ale mohou dělat bordel (útočit, jít kam chtějí apod.)
2, online - friends: host jako jediný má save hry, hráči můžou hrát za companiony nebo si každý může vytvořit jakou chce postavu a hraje se od začátku. Každý může jít kam chce, sólovat své dungeony, nebo může parta držet pohromadě. Parta např. jde dál, zatímco jeden hráč se vrací do města prodat loot. Dialogy vede ten, kdo promluví, ostatní (vč. hosta) mohou hlasovat v jeho dialozích, ale právo volby má ten, čí je to dialog. Když se nesejde celá parta, můžete místo chybějícího hráče doplnit companionem. Jediný kdo nesmí chybět je host, protože ten jako jediný má save file. Pokud mají dva hráči stejnou iniciativu, můžou odehrát svůj turn oba zároveň. Jinak se klasicky podle iniciativy čeká až na vás v boji přijde řada.
3, offline - split-screen: stejné jako online - friends.

Bacha na friendly fire.
Na nativní 4K to prý bude potřebovat velmi silnou grafiku (4080, 4090).
" With a good CPU and a GeForce 3060, you can play at 1440p at 60fps. Native 4K will require double fill rate, so we recommend using a top-end GeForce 4080/4090 or AMD equivalent. And of course, with DLSS, you can reach 4K with lower requirements, thanks to the wizards at Nvidia. "

Zítra postnou další informace o tom, jakými hejblátky hnout aby to běželo optimálně. Velikost downloadu 122GB, od čtvrtka 5večer.

Některé dialogy umožní dialog opustit, a začít dialog s jinou postavou ale jinak platí to co se tu probíralo - s kým se zeptáte, ten mluví. A kdo dělal poslední akci, ten mluví v nečekaných dialozích. (bez upřesnění zda fungují ta nastavení v menu, aby se po konci fightu přepla osoba na vás nebo na toho, kdo inicioval fight, nebo zůstala označená ta co dělala poslední akci).

Žádná odpověď není špatná, ale každá má své důsledky.
@veselykralicek (31.07.2023 08:44): tak ten bonus je většinou právě ta sleva a možnost to hrát při vydání levněji. U BG3 sleva není, ale zas tam maj bonus že kdo si koupí normální edici před vydáním, dostane zdarma upgrade na deluxe edici. Ikdyž ta pokud vím obsahuje věci jako soundtrack a artbook, než nějakej ingame obsah.
@Paul (30.07.2023 14:43): tak JA3 jsem kupoval zrovna krabicovku na Xzone, jinak bych si počkal na slevu.

Ale chápu, prostě jsi to myslel tak, někde koupit klíč levněji a pak to aktivovat stejně na Steamu. To si to koupím na Steamu rovnou, až to bude opatchované a levnější v nějaké slevě, stejně to nebudu hrát hned. Pokud teda není nějaká krabicovka nebo bonus třeba za předobjednávku. Což tady není.
Oni to prej vymajnujou (data mining). Takže všechny konverzace ven, všechny fortky, statyx a nevím co ještě. Ale nevím, zda proti tomu jsou dnes hry líp chráněné. Jestli to fakt půjde ven jen skrz gameplay.
@Tarhiel (30.07.2023 19:01): Já bych řek, že to souvisí s DnD, tak jsem googlil jestli tam jsou nějaké sety brnění nebo nejsou, a nic ani reddit nic nepřinesl.

Ale kovář tam někde má být. To už je skoro spojler.. přichází čas vše dávat do spoilerů :D
Dnes dostali recenzenti klíče takže ode dneška začnou brutální úniky informací.
Povedzme si to na rovinu, Minsca nedabuje  Jim Cummings , ta hra je automaticky sracka... ;-) Bodka. Don't at me. :)
@MiDlo (30.07.2023 16:14): To je celkem škoda. V druhém BG mi přišlo strašně cool to sestavování zbraní/brnění etc., kdy hledáte části jednotlivých zbraní a u speciálního kováře si jí necháte sestavit a často to jsou samozřejmě jedny z (nej)lepších zbraní/zbrojí ve hře. Ať se jde bodnout nějaké přiblblé craftění, které teď všude cpou, kde po sebrání 150 gobliních uší a přidání 23 netopýřích očí si vylepším zbraň o +5% dmg.

Tohle v BG 3 sice působí jako obšlehnuté z druhého Diabla, ale proč ne, tam se mi to líbilo moc.
Co nebylo v Early Accessu: Armor sety (sety brnění, kde při použití třeba 3 částí z 5 dostanete určitý bonus, a při použití celého setu kompletní setový bonus). Hledal jsem k tomu nějaké info, a nikde nic, takže brnění zřejmě budou bez setových bonusů, a možná žádné sety ani nebudou. Pak v EA nebylo k nalezení skoro žádné těžké brnění, ale k tom se Larian vyjádřil, že to je specifikum EA. Nevím jak vás, ale mně hledání částí brnění do setu baví, takže jsem tím trochu zklamán.
@veselykralicek (30.07.2023 14:18): klidně v krabici kdyby byla levnější, nebo na jakémkoliv z těch dalších obchodů jak jsem zmínil níže - gmg, fanatical, nebo třeba etail, dlgamer..díky jejich konkurenci je možné kupovat většinu her levněji už při vydání. Od toho existují weby jako gg.deals. Ale jen když je jim umožněno nakoupit klíče, což larian neumožnuje.

Třeba Jagged Alliance 3 stojí na steamu 45 eur, na dlgamer stojí steam verze 33. A takhle je to skoro se vším :)
@veselykralicek (30.07.2023 14:18): Tak on by stačil Epic exkluzivně a byl by oheň na střeše :)
Podle mně Steam a GoG jsou nejrozumnejší možnosti. Lidi to koupi a Larian nebude muset pak smutně koukat jak jim to nevydelalo ani na svačiny:) Krabicovky na pc zřejmě běžně v obchodech nebudou jak u Larianů bývá zvykem?

Jediný co možná bude problém ze za rok vyjde nějaká definitivní edice a teď se bude hrát nehotová hra, ale třeba ne. I když u OS 1 i 2 to tak bylo.
@Paul (30.07.2023 12:01): na druhou stranu, kde bys to chtěl koupit? Na Xzone ve fyzický podobě na disku a stejně aktivovat Steam kód?

Za mě je Steam nejlepší řešení. Hlavně, že se nerozhodli naprogramovat nějakej vlastní klient s možností to koupit / hrát jenom přes to. Jak bylo v jednu dobu dost módní.
Tak koupeno. To jsou stejně parchanti ti lariani že to prodávaj jen na steamu a GOGu a nikde jinde, takže není možná cenová konkurence :) Za plnejch 60 éček jsem nic nekoupil už spoustu let.

A btw Smejki co dělal 8 let ve warhorse designéra/skriptéra tak je od září v Larianu, takže bude na BG3 i česká stopa :)
Me tedy docela zarazi, ze to nejsou schopni na ten Xbox dodat. Uz me trochu s tou platformou dochazi trpelivost.
BG není nijak obtížná hra. Co se týče kopy textu v DOS, ano tam je to horší, ale kvalita textu to určitým způsobem vyvažuje. Na druhou stranu tu pořád máme ty různé Mass Effecty a jiné.
@Isair (29.07.2023 17:39): Galdur's Gate a hlavně ta trojka na konci prostě táhne, ale mě je upřímně úplně jedno. Hrála jsem první Baldury asi před rokem a absolutně mě to neoslovilo - přestože jsem to dohrála (ale nebýt nesmrtelného modu tak asi ne). Co už mě lákalo daleko víc je D:OS. Tam kdybych se kousla, tak to asi dohraju, ale byla sem přehraná her s kopou textu. A to je právě ten velký a podstatný rozdíl u BG3 - plně dabované cinematické cutscény. Doufám, že se dočkám duchovního nástupce Dragon Age: Origins v prostředí DnD s o něco taktičtějším soubojem.
@Isair (29.07.2023 17:39): S tím souhlasím, mám z toho taky rozporuplný pocity, D:OS 3 z toho kouká na první pohled. Mně osobně se jak D:OS, tak pokračovaní D:OS 2 líbily, ale tady si nejsem úplně jistý, že se jedná o krok správným směrem..
@Neelixx (29.07.2023 17:27): Pak je tedy otázkou, jestli má vůbec smysl navazovat na takovou značku, když to hraje generace, která předchozí díly stejně nezná :).

Samozřejmě že cílovka by měly být spíše veteráni, resp. mělo by to nalákat jménem. Jenže je očividné, že z toho jsou spíše pokračování Divinity, o tom žádná (ono se asi ani nic jiného nedalo moc čekat). Mě třebas vývoj hry jako fanouška série absolutně nezajímal, ale hra mě zajímá spíše jako svébytný počin, který nevypadá zle. Kdyby se to jmenovalo dejme tomu třeba Forgotten Realms adventures a nemělo to se sérií nic společného (dejme tomu by se o tom mluvilo jako o hře s inspirací v Baldur's Gate), asi by to bylo putna :). A taky doufám, že se to nebude nějak příliš snažit příběhově navazovat a bude to tedy vážně ta svébytná hra.
@7c (29.07.2023 16:12): Ja myslím ze je od pohledu videt ze mají jasný cíl a to přitáhnout k tomu i hráče co to nikdy moc nezajímalo. Dle ohlasů co čtu to funguje. Podobne jako u FF16. Sám jsem zvědav co na to budou říkat veteráni série. Ja vím o BG houby z octem jelikož se mi do ni i přes vícero pokusů nepovedlo dostat. A můj největší problém není návaznost nebo jak to bude ohledně starších dílů ale to že to bude podobné OS které mně moc nevzalo.
@7c (29.07.2023 16:12): Ja tiež dúfam, že ide len o marketingový ťah a do príbehu prvých dvoch BG hier nebudú rýpať, a že toto bude samostatný príbeh, zasadený do mesta Baldur´s Gate (plus preživší hrdinovia, ktorých chceli použiť, prípadne nejaké poukázania/pomrknutia na hry minulé).


@Peach (29.07.2023 16:12): Rozhodne to, že si napísala, ako sa vecí majú z hľadiska 5E univerza, neberiem ako mínus a na hru sa teším a myslím si, že pôjde o fenomenálny kúsok.

Už len to, že Lariani použili osvedčenú taktiku od D:OS - vydať EA, komúnikovať s hráčmi a zozbierať od nich feedback a zapracovať ho do hry - a urobili to (snáď) dobre, ma necháva pokojným a mám nádej, že to bude skvelá hra.
Pro ty kdo váhají jestli BG3 hrát nebo ne tu hodím i něco pozitivního:

Já jako DM v (papírovém) DnD když tvořím nějakou novou kampaň ve Forgotten Realms, tak tento svět beru jen jako neudržovanou zahradu plnou nádherných rostlin, jezírek, skalek, které však k sobě vůbec nesedí. Dle vkusu mého a mých hráčů si tuto zahradu musím upravit, tu něco osekat, tu něco zahrabat, tu pár děr zabetonovat a postavit na tom zámeček pro hosty.

Podle toho, co jsem hrála v Early Accessu je Larian více než schopný tyto zahradnické úpravy udělat tak kvalitně, že už teď je to skvělé RPG na cca 30 hodin a pokud se jim to v dalších aktech celý nesesype a udrží si kvalitu, tak to bude masterpiece v žánru cRPG.
Název (3) a odkaz na předchozí hry staré 20 let je dle mě spíš marketingová záležitost - nikdo soudný přece nemohl čekat pokračování (už když je BG sága v zásadě uzavřená a do stejné řeky...).

IMO jim to může maximálně spíš ublížit, když budou někteří hráči (jako třeba já :) zklamaní (což je dané čistě právě názvem a odkazy). Podobně jako Post Nuclear Elder Scrolls.

Na kvalitu samotné hry to (myslím) nebude mít vliv - ostatně Bethesda hry jsou (myslím) mnohem úspěšnější než původní Fallout 1 a 2 (dané i konzolemi a tím, že hry jsou už mainstream).
@Tarhiel (29.07.2023 13:54): Larian s tímto nemá vůbec nic společného a pochybuji, že si mohli sami zvolit, jestli se budou držet DnD5e kanonu nebo umožní importovat save z BG2. Dostali licenci od Wizards of the Coast a tak se imho musí držet DnD5e kanonu a nic s tím neudělají. Wizardi si na tom staví vlastní marketing, vydávají k tomu příručky/adventures a musí jim do to DnD5e sedět. Chápu, že ve videoherním světě je toto nezvyklý přístup, ale podle mých dojmů z early accessu to skutečně bude spíše nová DnD hra než přímé pokračování Baldur's Gate. Kdyby se to jmenovalo Dungeons&Dragons 5e: Baldur's Gate, tak by to sedělo lépe, ale zas by to nebylo tak marketingově silný.

Jinak tady ty přechody mezi edicemi bývají plné takových "laciných" a "pitomých" odůvodnění, proč se něco změnilo. Forgotten Realms je hlavně generický svět, ve kterém si mají hráči DnD vymýšlet a hrát co nejlépe vlastní příběhy. K tomu tvůrci vždy vymyslí cílový stav Forgotten Realms po nějakém timeskipu pro novou edici a pak se narychlo domýšlí jak se ten svět změnil z bodu A do bodu B, aby to dávalo aspoň trochu smysl. Často je k tomu přizvána hromada autorů příruček a knih, kteří tu změnu nějak románově zpracují, ale je hrozně vidět, že na tom nepracují společně, ale jen se drží nějaké kostry.

Každopádně chápu vaše rozčarování. Já se 2x doslova učila z příruček, knih a wiki jak hrát (a vést) DnD ve 4e FR a poté 5e FR a pochopit ty změny mezi jednotlivými edicemi pro mě bylo těžší než naučit se na zkoušku z fyziky. Několikrát jsem u toho měla opravdu WTF moment, kdy jsem naprosto nechápala, jak tohle někdo mohl myslet vážně a návrat některých bohů byl oproti tomu zrovna úplně v pohodě...
@Peach (29.07.2023 01:16): Ak je to pravda, tak je to strašne laciné a je to pekná kravina, lebo:

Príbeh hry tým pádom nedáva zmysel - celý čas (!) išlo len o to, že "there can be only one" - v momente, ako náš hrdina z BG2 v ToB porazil posledného Bhaalspawna (toho mnícha, meno som už zabudol) - nebol by vôbec pripustený k Amelyssan - pretože nebol posledný! Jendoducho by sa mu tá cesta neotvorila. Takže by vedel, že ešte niekto ostal.

A rozprsknutie do krvavej kaše je facka fanúšikom - opäť, načo by Bhall robil tak prekombinovaný a komplikovaný plán, aby klamal vlastným splodencom a dával im nádej, že jeden z nich bude jeho inkarnáciou a dúfal (!!!) že to pochopia a nazvájom sa povraždia (kriste, to je ale debilný kretén, on asi v živote nepracoval s deťmi :D), tak ako si to on naplánoval a pritom stačilo ich nechať všetkých v nevedomosti, nakoľko to len šlo, a poslať na nich nájomných vrahov, profesionálov, ktorý by spustili jeho znovuzrodenie?

Ja viem, že mi povieš, že to je dôsledok prepisovania a presne preto by si tvorcovia zaslúžili vyfackať - buď nech to neprepisujú a povedia, že jeden z koncov hry je kanonický (alebo, ak budú takí odvážni - tak všetky, s tým, že človek by si preniesol finálny save z BG2/BG2:EE), alebo, ak už teda k tomu písali príručky (ktoré určite písali PO vydaní hry), tak nie takto lacino.
@Hitsuran (28.07.2023 20:05): Ta problematika je trochu složitější:
1) Ona BG3 ani tak nebude navazovat na BG2 jako spíše na oficiální dobrodružství pro DnD5e Murder in Baldur's Gate a Baldur's Gate: Descent into Avernus, které se odehrávají cca 100 let po konci BG2.

2) Pak je otázka, co znamená "BG2"? Máme tu tři různá odvyprávění, ze kterých BG3 může vycházet:
a) Hra od BioWare
b) Knihy
c) Příručky pro DnD, které prý napsal přímo hlavní designer BG1, BG2 a Neverwinter Nights. Konkrétně Heroes of Baldur's Gate a Minsc and Boo's Journal of Villainy.

Osobně jsem přesvědčena, že c) je správně. V těchto příručkách je osud některých postav trochu jiný, než jak to vypadalo ve hře. Můžete být tedy překvapeni, že potkáte někoho, o kom jste byli přesvědčeni, že děj herního Baldur's Gate nemohli přežít. Konkrétní nebudu, nechci spoilerovat. Fanoušci hry tak můžou prskat, že ve hře to přece bylo jinak, ale DnD je zejména Pen and paper RPG hra, která prochází řadou proměn. BG1 a BG2 byly vytvořeny na základě druhé edice DnD, dneska máme pátou edici, kde řada mechanismů, kosmologie, sféry atd. zkrátka fungují jinak. Musí se tedy přepisovat, aby to dávalo smysl v rámci konkrétní edice, což má za následek, že se přepisuje děj příběhů z předchozích edic (+ marketing, oživení starých postav táhne, co si budem). Tohle se děje v DnD každou změnou edice, musí se to přijmout jako fakt.

No a s pochopením tohoto se konečně můžeme bavit o otázce "na jaký konec BG2 bude BG3 navazovat?" Pokud to hodně zjednoduším, tak na ten, kdy hlavní postava odmítla stát se bohem, ale jak nám ukazuje dobrodružství Murder in Baldur's Gate, i tady to bylo trochu jinak. Raději dám do spoileru, ale jedná se již o 10 let starou příručku, tvůrci určitě počítají s tím, že řada hráčů její děj zná a pokud bude pro příběh BG3 důležitý, určitě tam bude nějaká rekapitulace.

Stejně jako v ToB, Amelyssan byla Bhaalspawnem poražena. Bhaalspawn pověsil na hřebík dobrodružný život a stal se vévodou v Baldurově Bráně. Díky svému původu stárnul velmi pomalu, takže jako postarší pán působil v baldurské politice více než 100 let. A teď přichází ten plot twist. Všichni věřili, že plán Bhaala na znovuzrození selhal, ale nebyla to pravda. Ukázalo se totiž, že náš Bhaalspawn není jeho posledním dítětem. Stále žije Viekang, dítě Bhaala, které si můžete pamatovat ze hry jako chlapíka, co se vždy teleportoval na náhodné místo, když se vyděsil. Byl tam s ním quest, kdy jsme ho mohli zachránit z Amkethranu, takže přežil Amelyssaninu čistku zplozenců. Viekang jednoho krásného dne přišel za naším Bhaalspawnem a napadl jej. Není jasné, kdo duel vyhrál a vlastně je to jedno. Jakmile zbyl jen poslední Bhaalův potomek, rozprskl se do krvavé kaše, veškerá esence Bhaala se uvolnila a znovuzrodil se bůh zabíjení.
@Hitsuran (28.07.2023 20:05): Nemám nastudováno, ale pro kompletní zážitek prý není potřeba znát/hrát předchozí díly. Není to přímé pokračování, jen se to odehrává na stejném místě.

@Charllize (28.07.2023 17:39): Jsou to závistivý a ustrašený kecy. Především od těch vývojářů z velkých studií. Indie trochu chápu, ale fakt se nemusej bát, že by si lidé mysleli, že indie studio bude vytvářet špičkové AAA hry. Ale ve výsledku, ať si BG3 anomálií klidně je. Stejně tak to byly svého času Witcher 3, Dragon Age: Origins a další skvělé hry, které hráči hrají dodnes. Najdou se lidé, kteří klidně "sedí" na takových klenotech i dekádu, než vyjde další hra podobného standartu. A že se bojí o zvýšení laťky? Ta se zvedne vždycky s každou netradičně skvělou hrou a je jedno, kdo a za jakých podmínek ji vytvořil. Hlavně, že se nikdo z těch vývojářů nezmínil o strachu z likvidace morálního standartu kvality, o který se především velká studia už roky snaží nejrůznějšími lootboxy, mikrotransakcemi a copy/paste/reskin mechanikami.
To já mám teda radši nové světy než pokračování nějakých starých značek. I ten Baldurs 3 mi přijde jako hovadina, ale asi jsem se v tom spletl. Vypadá, že jim ta sázka vychází.
@Charllize (28.07.2023 18:03): Jo, to pořád slibuje a já věřím, že Lariani jsou schopni to jednou dokázat. Vlastně je to vidět i na tý historii, kdy teď v nějakém tom rozhovoru říkal, že ta jejich první hra, kterou nakonec zrušili byl vlastně Original Sin. Jen to tenkrát neuměli udělat, tak se na to vykašlali a vyzniklo Divinity, pak postupně zabředli do problémů a dělali pro jiné. A zase se mi líbí, že nakonec řekli, hele, zkusíme to s naší značkou a buď to vyjde a nebo to asi zabalíme. Oprášili Original Sin a byl úspěch na světě. Takže věřím, že mají v záloze vymyšlenou spoustu dalších šíleností :D