Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Dohráno, tedy už před pár dny. Vrtá mi hlavou jedna otázka – je Bezejmenný neplodný? Když uvážíme, že má za sebou mnoho let života a mnoho různých inkarnací, a že je obecně pro ženy velmi přitažlivý, tak je docela zvláštní, že po sobě nezanechal žádné potomky. Čili se nabízí vysvětlení (krom toho, že na to tvůrci prostě nemysleli), že děti mít asi nemůže.
@Vurhor (07.01.2025 07:52): To je dost bizár, to už ani není náhodné ani "náhodné" použití stejného samplu z nějaké veřejně dostupné databanky, ale vyloženě jedna ku jedné použití totožných melodií. Dívám se, že u toho Giants: Citizen Kabuto je Mark Morgan uvedený jako jeden ze skladatelů, takže to možná nebude plagiátorství, ale "jen" sebeplagiátorství. Ale že použije zrovna fakt známé a ikonické melodie, a ne třeba nějaký nevýrazný úryvek ze zapadlé skladby...

Co si budeme povídat, soundtrack k Tormentu je sice skvělý a do hry pasuje, ale obsahuje jen málo hudebních motivů. Na jednu stranu je v tom určitá osudovost, že se ve většině skladeb vrací stále ty stejné motivy, ale na druhou stranu třeba ve všech částech Sigilu hraje ta stejná skladba. Tuším, že Morgan neměl na skládání moc času, protože to měl předtím dělat Lustmord, a nějak na poslední chvíli to neklaplo, tak asi není divu, že Morgan stihl přijít jen s pár nápady, které recykloval. Ale třeba použití Vivaldiho v Civic Festhall je geniální nápad!
@Adieu (06.01.2025 23:22): Co jsem zjistil, tak Mark Morgan celkově strašně kopčí. Jaké bylo moje překvapení, když jsem poslouchal soundtrack k Giants: Citizen Kabuto a v tomhle tracku jsem slyšel hudební motivy z Márnice (1:13), ulic Sigilu (2:14) a Katakomb (2:30).
Plus díky USERovi47 také vím, že Morganovi se zřejmě i líbil Predátor (0:39)
@Zero (06.01.2025 23:07): Souhlasím, že pokud Morte nepřeháněl, tak několik velmi neúspěšných a šílených inkarnací mohlo být mezi Praktickou a Paranoidní.

Mezi Paranoidní inkarnací a tou "naší" bylo ještě cca 50 let a tři další inkarnace. Jedna z nich byla pravděpodobně Ztracená inkarnace (zloděj) a druhá pak mistr Ignuse (arcimág). Incident s Ignusem se nemohl stát příliš dávno, protože Ignusova bývalá milenka (člověk) je stále poměrně mladá.

Edit: Deionařin otec musí mít přes 80 let, na což taky nepůsobil, ale v rámci Planescapu je to určitě uvěřitelný.
@Zero (06.01.2025 23:07): Jsem rád, že se tvé dojmy opětovně zlepšují, myslel jsem si, že by tomu tak mohlo být, a přesto jsi mě trochu vyděsil, abych také neochladnul při příštím průchodu. :-) Jak jsme se o hře bavili, tak od té doby mám absťák po takovém tom zvuku nabytých zkušáků, to bylo v Planescape uspokojující jak v dobré FPS čvachtnutí headshotu (tzv. čochtan, říkáváme přeneseně s kamarádem). :D

A s tou hudbou dobrá haluz, o tom jsem neměl tušení. :D Morgan zjevně solidní vykradač.
Zdárně pokračuju dál. Musím říct, že jak Hive se svými fetch questy úplně dobře nezestárnul, tak ve zbytku Sigilu už to člověka chytne i po letech. Tedy samozřejmě, i tam jsou nějaké ty fetch questy, ale už to tak nevnímám, protože začne být hnacím motorem to, co se hráč dozvídá o Bezejmenném a předchozích inkarnacích. Čili je vcelku jedno, jak se to hraje a jaké jsou tam nesrovnalosti, člověk zahodí ta současná měřítka, o kterých jsem psal níže, a už přemýšlí spíše v rámci hry, než o hře.

Jedna věc mi ale stále nevychází. I po nějakém tom googlení se mi nepodařilo dát dohromady jakous takous časovou linii inkarnací. Ono je tedy zřejmé, že Praktická inkarnace žila opravdu dlouho, protože některé z jeho činů se údajně staly před staletími (mj. i vytažení Morteho), zatímco jeho smrt byla před pouhými desítkami let. Zároveň Paranoidní inkarnace následující někdy krátce(?) po ní zjistila, že ještě další tři inkarnace, a pak je konec zapomínání. Takže ty desítky inkarnací, o kterých Morte mluví, musely proběhnout v krátkém časovém úseku mezi Praktickou a Paranoidní? Jedině takto by mi to dávalo smysl. Googlení nic lepšího neporadilo. A která inkarnace učila Ignuse?

Nevím, jestli se to už řešilo tady, každopádně při pátrání jsem našel to, že jsem před 10 lety dohrál Torment počtvrté. Evidentně není Bezejmenný jediný, kdo zapomíná. :-D Taky jsem našel příspěvek o tom, že ve filmu 8MM s Cagem je použita hudba z Hive. Je to i na YouTube. Patrně jde o sample nějaké melodie, kterou použil i Mark Morgan. Jeden příspěvek na Redditu pak odkazuje i na tohle (cca od 1:20). Je to strašné, protože je tam zcela očividná podobnost, ale zároveň vždycky nepřijde jeden či dva tóny, které člověk očekává z Tormentu.
@Zero (04.01.2025 17:05): Co se té Raveliny otázky týče, tak je tam přece jasně řečeno, že žádnou pevnou odpověď mít ani nemá - vždy je to o tom, aby tázaný pravdivě odpověděl, aby se vidělo, co v něm je. A v každé reinkarnaci Bezejmenného je zkrátka něco jiného :) Proto se na to Ravel pořád ptá. 
Ad "všechno a všichni čekají, až přijde Bezejmenný", tak to je zkrátka asi nevyhnutelný důsledek toho, když autoři chtějí, aby se ukázalo, v čem všem má Bezejmenný prsty. Kdyby ses u někoho objevil a on ti řekl "Jo, to jsi ty, který udělal to a tohle..." tak to takový efekt nemá, než když si na to přijdeš sám :)



Za sebe doporučuju přečíst tu novelizaci. Pokud teda člověk nezápasí s angličtinou...
@Zero (04.01.2025 17:05): Ano, určitě je tam i nějaká naděje stále, že odpověď na vyřešení záhady Bezejmenného změní nějak i její podstatu jakožto entity, jež řeší mystéria sfér, ostatně je to leitmovitem, kdy obdobně jsou přitahováni k Bezejmennému jeho společníci, jako můry ke světlu, jak tu výstižně píše Jab v komentáři ke hře. Rovněž je Ravel zodpovědná za jeho zmučenou existenci. A přesto jí zůstává vždy nedostupný, jako personifikovaný a přesto nedostižný ideál její lásky. Kurňa, hned mám chuť si to zase po mnoha letech pořádně zahrát. :-)
Určitě souhlas, že objevování činů předchozích inkarnací a nějaké vyrovnávání se s nimi (s vlastní a ne zcela vlastní minulostí) je stále jednou z nejsilnějších částí hry. Jsem zvědav, jaké mi to přijde, až se tam dostanu. Momentálně jsem v katakombách.

Asi i souhlas, že tenhle konkrétní aspekt Tormentu zůstává nepřekonaný. Blízko je tedy nejen Disco Elysium, ale i KotOR 2 a NWN2: Mask of the Betrayer. Trochu příbuzná mi přijde vlastně i hra za Dark Urge v Baldur's Gate 3. Vlastně i v Pillars of Eternity je to téma svým způsobem přítomno. Víc mě toho asi nenapadá.

Jak přemýšlím nad tou otázkou "what can change the nature of a man", tak tu podle mě zub času právě ohlodal a nedokážu přijít na způsob, kterým by mi ve hře dávala smysl (viz níže rozbor jedné definitivní i více možných odpovědí). I když vlastně – možná že je prostě Ravel šílená a smysl to dávat nemá, třeba zešílela právě kvůli tomu, že se až moc zamýšlela nad tím, co jí budoucí Bezejmenný manipulativně podal jako složitou hádanku. Ad edit @Adieu: To bude vlastně možná ono, zamilovaná/zmanipulovaná/šílená Ravel má pocit, že když to rozlouskne, Bezejmenný konečně začne opětovat její lásku.

(Mimochodem je fakt, že Tides of Numenera se až moc zaměřilo na to mít svou vlastní velkou otázku, a jak to dopadlo...)

Jo, a teda dík za diskuzi, hned mě baví víc i samotné hraní. :-D
@Jab (04.01.2025 14:58): +1 Přesně, myslet si, že na tu otázku je jedna definitivní odpověď, mi přijde jako nepochopení. A jak říkáš, to přijetí odpovědnosti a zároveň konfrontace s činy psychopatické inkarnace, hluboký náhled do nich třeba v Civic Fest Hall, považuji za naprosto nadčasové a upřímně řečeno nepřekonané.

Jinak mě ani nenapadá nic výrazně lépe napsaného, možná Disco: Elysium, možná Shadowrun, ale že by to byl nějaký jinačí level, to se nedomnívám. A nadto nic jiného nemá ten fascinující svět, tu exotickou, metafyzickou a surreálnou Byzanc všech fantasy. Což tvoří velký díl atmosféry.

@Zero (04.01.2025 16:32): Ravel se ho vždy ptá čistě proto, že jej bezpodmínečně miluje - snaží se tak zaprvé pochopit současný charakter inkarnace, ale i hlubší podstatu entity, jež porušuje pravidla Sfér. Tak jsem to tedy vždy chápal já.
@Jab (04.01.2025 14:58): Pokud tedy plně potlačím odložení nedůvěry, tak:
Proč by vlastně mělo Ravel zajímat, jak na otázku odpovídá současná inkarnace? Kdyby byla otázka myšlena "proč máš jiný charakter než předchozí inkarnace?", tak odpověď je amnézie. Kdyby byla otázka myšlena "proč máš takový charakter, jaký máš?", odpovědí je "protože mě tak hráč hraje", čili současnou inkarnaci může utvářet a měnit spousta různých věcí. Když vezmeme třeba jako ukazatel vývoje/změny charakteru změnu přesvědčení, tak ta může před setkáním s Ravel proběhnout klidně několikrát z různých důvodů. Takže odpověď současné inkarnace je vlastně asi stejně relevantní jako odpovědi spousty těch chudáků, které Ravel pozabíjela.

Původně ji zajímá asi to, co budoucího Bezejmenného vedlo k tomu, že chtěl svůj velký hřích odčinit. Můžeme přijmout, že se ho zeptala, ale on jí to neřekl. A možná Ravel doufá, že současná inkarnace si na to vzpomněla a řekne jí to. (Dozvědět se to skutečně může, ale až ve Fortress of Regrets.) Tím pádem by sice existovala jediná správná odpověď, ale Ravel nemůže vědět, jestli je to ta, kterou jí současný Bezejmenný řekne. A vůbec se ptá asi trochu blbě.

O lítosti a přijetí odpovědnosti je hádám hlavně tvoje interpretace. Může to být i o opájení se vlastní genialitou, protože ti tvoje předchozí inkarnace tak pěkně vyšlapaly cestu. Nebo to může být o promlácení se na konec a následný údiv, proč jde Bezejmenný do jakési války. :-)
@Zero (04.01.2025 14:04): To je ale stále replayabilita vs. osudový příběh. Rozumím, že aspekty gameplay nejsou skvělé. Kritizovali jsme to přece vždy. A stále je nad vším ten příběh.

Ten základní motiv přece není "What can change the nature of a man". Tím skutečně jen Reval zjišťuje, na co současná inkarnace tiká. A hráč ji tím definuje.

Vždy to bylo o lítosti, přijetí odpovědnosti. I přes amnézii. A všude po cestě to Nameless dělá. On stvořil Ignuse; rozbil a zmanipuloval Dakkona (a hráč jej rozbije a opraví znovu), zradil a omluvil se Deionaře. A v Pevnosti lítosti přijal finální odpovědnost i trest. Trest za hříchy, které spáchaly předchozí inkarnace i ta první, když se snažila získat možnost napravit hříchy vlastní (a tím nechtěně vytvořila inkarnace).
@Jab (04.01.2025 08:45): Pak je ale potíž, že by člověk musel hrát Planescape: Torment jen přesně jednou, protože takový příběh se nezapomíná. :-D Právě proto si možná člověk pamatuje převážně ty silné momenty, a ty hlušší má tendenci zapomenout. Taky je něco jiného, když to poprvé hraje v pubertě, a pak se k tomu vrátí po nějakých 15 letech od prvního dohrání; 15 letech, během kterých se setkal s minimálně desítkami dalších kvalitních děl (her, knih, filmů,...).

Disco jsem dohrál tuším dvakrát, ale rozehrál hodněkrát. Taky už to není "ono", ale myslím, že co se týče tempa vyprávění, soudržnosti děje, kvality textů a vůbec jako celek to má potenciál lépe obstát ve zkoušce času. Za tu dobu mezi Tormentem a Discem se neproměnila ani tak kvalita her, jako přímo esence hraní, hráčství, přístupu ke hrám a vůbec. Například v roce 1999 se od RPG asi běžně neočekávaly hluboké myšlenky a emotivní osobní příběhy, ale převážně hrdinský příběh a prolézání dungeonů pro nerdy. Torment tak dost vybočoval z konkurence. Teď jsou hry v podstatě mainstreamová záležitost, a i ti mainstreamoví hráči by to asi považovali za urážku, kdyby nové RPG nebyly dostatečně hluboké a emotivní.

A očima toho, kdo má už něco načteno a nahráno, tak Torment chtě nechtě začíná být takový ten průkopník, jehož obrovský přínos nelze neuznat, ale který jako celek podle současných měřítek už neobstojí jako hra, která si zaslouží 100 %, nebo jako něco stále přelomového. Nejde vlastně jen o současná měřítka a o porovnávání s tím vším, co od té doby člověk hrál a přečetl, ale jak psal @Flowerpot, člověk sám je jinde, má jiné asociace, dojmy, jinak nad tím přemýšlí a podobně.

V Tormentu se toho hodně točí ohledně víry, a mám pocit, že příznačně pokud hráčovo odložení nedůvěry (brr, radši "suspension of disbelief") opadne, hra ztrácí na kouzlu. Najednou si říkám "sakra práce, to fakt žádný z Bezejmenných nevkročil do baru celých 15 let? Proč všechno čeká, třeba i dlouhá desetiletí, než tam přijde Bezejmenný a vyřeší to?" A pokud si dovolím i trochu rouhání, tak proč se sakra Ravel ptá, co dokáže změnit charakter člověka, když musí vidět, že Bezejmenný s amnézií po první smrti je evidentně někdo úplně jiný než ten člověk, kterého zabila? Hned má před sebou jednu z mnoha odpovědí na v podstatě triviální otázku. Je vlastně paradoxní, že člověk nesmí nad hlubokou filozofickou hrou přemýšlet až moc, aby se to nerozpadlo. Ale samozřejmě, když se poprvé někdy v pubertě dostane k Ravel, která mu tu otázku konečně položí poté, co se již nějakou dobu vznáší ve vzduchu, je to prostě WOW!

Když trochu odbočím, připadá mi to trochu jako třeba Joy Division. Bez nich by současná hudba vypadala úplně jinak, do současné podoby by se nikdy ani nedostala. Z určitého hlediska lze říct, že je to jedna z nejlepších a nejvlivnějších kapel. Ale to se nevylučuje s tím, že Ian Curtis moc neuměl zpívat, a celé to zní trochu jako falešný bordel.
@Jab (04.01.2025 08:45): " Tahle extrémně příběhová RPG mají tu potíž, že dokud si příběh pamatuješ, tak je nemá smysl hrát."

S týmto teda silne nesúhlasím, akurát tá replayabilita nespočíva klasicky zas tak v preskúmavaní iných možností, ale proste v tom, ako u kníh (alebo ešte abstraktnejšie, u hudby): v nových asociáciach, vhľadoch, reflexiách, dojmoch z príbehu.

(Disco som dohral trikrát (tam mi práve až na posledný playthrough došlo, čo znamená posledný Esprit de Corps dialóg vôbec, ktorý som predtým čítal len ako takú codu, a z toho som mal regulérne zimomriavky), Planescape svojho času asi tiež...? A roky sa chystám na replay, keď ma pochytí nálada.)
Jak to tak hraju, mám z toho hořkosladký pocit. K některým modlám by se možná člověk neměl vracet a podrobovat je novému zkoumání, protože nutně dojde k ikonoklasmu. Hry se od dob Tormentu již hodně posunuly, a díkybohu za to! Jenomže pak ty návraty...

Když jsem si myslel, že Torment nebyl překonán, asi by bylo lepší říct, že nostalgicky uchovávaný ideál Tormentu nebyl překonán. Protože realita je kromě těch ikonických silných momentů taky plná fetch questů, pobíhání sem a tam, nereaktivních postav, které jen předají svůj bizarní příběh, a textů, které dnes už nepřekvapí množstvím, ani neohromí kvalitou. A opět, díkybohu za to! Protože kdybych po těch letech nehrál nic (v dílčích aspektech) lepšího než Torment, nečetl lépe napsané ať už knihy nebo herní popisy a dialogy, nebylo by to vlastně dost smutné?

Jenomže ten návrat je pak pro mě ona titulní trýzeň, protože si připadám, jako bych se snažil v dospělosti znovu prožívat Vánoce dětským způsobem, nebo se snažil znovu zažehnout plamen dávné lásky místo toho, abych vzpomínal na to pěkné, co jsme spolu prožili. Nebo možná plácám, a holt už neprožívám věci tak jako kdysi a neumím se do nich vžít. Možná se změnil můj charakter.
@Adieu (03.01.2025 15:23): Jojo, u všech. To už je součástí jiného módu, který je nutno nainstalovat zároveň s Book of Torment.

@MCZ (03.01.2025 15:39):  Nějaká snaha o nápodobu stylu tam je, ale je fakt, že plasticita tam chybí, je to takový "komiks rádoby ve stylu Torment". Škoda, že tam není možnost původních rámečků + dialogové okno vpravo.
U toho Book of Torment mě teda nejvíce uhodil do očí ten grafický styl UI, který vůbec nesedí k původní plastické estetice interface - např. ten plochý rámeček okolo dialogového okna, ba co víc - i ty jednotlivé obrazovky vypadají dost nekonzistentně. Zrovna tohle napodobit by neměl být problém (v nejhorším by to zvládla nějaká AI).
@Zero (03.01.2025 15:00): Ok, to je fajn, že je to nastavitelné. A ty portréty u dialogového okna jsou u všech postav, ke kterým ty rendery existují? Tj. nejen důležitá NPC, ale i dejme tomu měšťan/ka, abishaiové, lim-limové? :)
@Adieu (03.01.2025 14:26): Je tam možnost zachovat původní deník. :-)

Dialogy vpravo mi nevadí, naopak je to příjemné ozvláštnění jednak po všech těch hrách, co je mají dole, a jednak po všech těch předchozích průchodech Tormentem.

Co se backgrounds týče, vlastně moc nepoznám rozdíl. Vypadá to asi ostřeji než originál, nejspíš i než klasická EE, ale že by mě to svou ostrostí a kvalitou praštilo do očí, to ne. AI videa jsou vcelku pěkná, třeba ostrost postav v té klasické zvláštní grafice Tormentu se povedla. Ale na detaily na pozadí není úplně dobré se zaměřovat.


Jinak se to teď snažím všechno číst co nejpoctivěji a co nejvíc se do toho ponořit – přeci jen jak jsem to hrál dříve již xkrát, tak jsem mnohé věci prolítnul, protože jsem je už znal. Nu, schopnost imerze už není taková jako při prvním hraní, jednak ano, stále to znám, a jednak dnešní doba přispívá spíše k roztříštěné pozornosti. Každopádně teď při pozornějším čtení se mi líbil třeba dialog s Dhallem nebo fakt, že si hráč už v márnici může spojit, že Pharod prodává Dustmanům mrtvoly, které jim ukradl.
@Longin (03.01.2025 14:05): Mně to tedy přijde příšerné. :D Pokud pominu, že jsem odložil Shadowrun, neboť mě iritovalo číst hromady textů nevycentrované na poměrně velkém monitoru (na menším při hraní Disco Elysium jsem to ještě tak nevnímal), tak vzdát se těch nadčasových 3D renderů v deníku pro nějakou kompresní filtrovanou mr*ku, aby to vypadalo jakože kresleně, nepřipadá pro mě v úvahu. Do toho několik velikostí fontu vedle sebe v nejlepší tradici amatérského mršení Beomdogu a vůbec designová nekoherence jednotlivých UI tabulek.

Ty AI upscaled area backgrounds by mne lákaly nejvíce, ale chtěl bych vidět více srovnávacích screenů, než autor modu nabízí, protože třeba u těch HD videí už si výslednou kvalitou tak jist nejsem, jak když chybí detail, AI tam vycucá nějakou nesmyslnou linku.
Ten Book of Torment je docela mazec. Přemýšlím, jestli to po letech dát v originále bez češtiny.
Kdyby chtěl někdo (jako já) zahájit nový rok starou klasikou, tak existuje pěkný mód Book of Torment, který mění dialogové okno na podobné, jako je v Disco Elysium. Taky přidává sdílený inventář a mění design deníku.

K tomu lze doplnit HD Videa (AI upscale) a HD pozadí (taky AI). Ještě jsem si tam hodil Unfinished Business, který už od dávných dob před Enhanced Edition obnovuje pár věcí, a Dialog Tags, který zobrazuje (v různé míře detailu), která dialogová možnost je ovlivněna kterým atributem, a ke kterému přesvědčení případně povede. V současných RPG už je to vcelku standard, i když někdo to nemá rád. Mě ale třeba překvapilo, že už některé dialogy s Mortem v márnici obsahují možnosti ovlivněných inteligencí.

Jo, a taky jsem si hru konečně oficiálně koupil. :-D
Planescape: Torment I A Retrospective Review  
Masivní fajn analýza Tormentu, v níž je mimo jiné spousta zajímavých informací o jeho výrobě, o kterých jsem neměl vůbec šajna. Akorát to má přes 5 a půl hodiny, naštěstí tam ale jsou time stampy, takže si člověk může úplně na pohodu pustit části, které ho zajímají. :)
@Flowerpot (07.08.2023 17:57): No, BG3 je IMO diskvalifikovaná už tou pátou edicí .-)

Prostě je poslední dobou v RPG nešvar, že i nová postava se má cítit jako "king" - spousta kouzel, dovedností, předmětů... A taky, jak píšeš - hodně rychle se přeřadí na vyšší stupeň, protože jak už jsme řešili kdysi v ToB diskusích - víc levelů, víc Adidas :(
@7c (07.08.2023 17:36): Tak v BG3 som mal doslova flashback z jednotky, keď som dostal fireball, jaký je to úplný game changer.

V trojke to každopádne príde podstatne skôr (a mne to úprimne vyhovuje, aj je to šité na mieru tomu systému, jak píše Adieu, že väčšia sranda prichádza, až keď človek niečo vie), ale ten závan tam chvíľu bol. :)
@Jab (07.08.2023 10:19): Tak myslím, že po letech zkušeností, které začaly s Fallout "pokračování" od Bethesdy, jsme tu snad už všichni imunní kolem "oni zničili naši hru/sérii", ne? Tj. případný P:T2 už nebude P:T (svět se změnil, lidé se změnili a DnD taky) :)

@Flowerpot (07.08.2023 12:55): Ad boje - paradoxně mi přijde, že v dnešní době je málo "low level" dobrodružství. Přitom jsou to často ty nejlepší části všech her (Fallout pobíhání s 10mm pistolí a nožem, kdy nález dvouhlavňové brokovnice člověku dokáže rozzářit oči). Snad od BG1 už si nedokážu nic vybavit (z novodobých RPG) - třeba Nashkel Mines a šokující Long Sword +2.
@Jab (07.08.2023 13:18): Mě humornost OS také odrazovala, dávám přednost vážným látkám a tématům. Hrál jsem jej tedy jen chvíli v coopu a z dobrého humoru si vybavím pouze, jak jsem se s druhým hráčem přetahoval o interpretaci smrti nějakého dědka, zatímco vedle plakala jeho dcera, což bylo až montypythonovské.

Ale v BG3 toho humoru je proporčně stejně jako v jedničce či dvojce a přitom je za mě lepší, protože vyspělejší, občas situačnější, čímž více připomíná papírová RPG, kdy přichází na popis vypravěče překvapivá reakce hráče. Málokdy se mi stává, že bych se u vážné hry srdečně zasmál a larianímu Balduru se to daří. Za mě odkaz série uchopili podivuhodně dobře. I ty souboje začínají být s více abilitami zábavnější, jen doufám, že se nebudou navyšovat počty nepřátel, protože mě nebaví čekat na tahy AI, zatímco bych mohl hrát já. Neoceňuji tento deskovkový přístup k soubojákům v PC hrách. Stejně jako nepotřebuji trávit nad jedním soubojem hodinu.

Na druhou stranu ten souboják BG3 je i přes tahovost pořád výrazně záživnější než třeba v NWN2 nebo takové ty generické mmorpg-like shity typu DA: Inquisition.

Každopádně despekt k německé kultuře a humoru kvituji. :D
@Jab (07.08.2023 13:18): Jako moje najväčšie strachy sú zatiaľ jednak, či sa nezvrhne frekvencia súbojov, a druhak, či to spätne neposerie dej pôvodnej trilógie (preto čakám s úzkosťou, až stretnem Minsca a Jaheiru) - v prvej kapitole to vyzerá presne tak, ako by pokračovanie BG malo vyzerať, ako svojbytný nezávislý príbeh v inej dobe (a kde sú vo svete len okrajovo odkazy na príbeh Bhaalspawna), ktorý si je vedomý, že trilógia je pôvodná trilógia je plne a uspokojivo uzavretá, tak snáď to vydrží.

A už končím s offtopicom, tak nech je nejaká nádväznosť na Planescape - presne tak by som si predstavoval jeho "pokračovanie", ako proste niečo úplne nezávislé zo sfér, kde človek možno akurát narazí na oko Nameless One, a max. na Fall from Grace alebo Dak'kona v roli už etablovaných sage quest giverov/advisorov.
@Jab (07.08.2023 10:19): Aby si nebol prekvapený, ak to nakoniec bude aj dobrá hra :)

Inak, preklikal som ten link čo si poslal a zaujalo ma toto - naozaj neviem, prečo tomu nedajú aspoň inú číslovku (5.1), to bude fakt mätúce pre ľudí.
@Jab (07.08.2023 10:19): Hele, jako toto je fakt nefér - sa do diskusie u samotnej BG3 nezapájam, lebo som too immersed (a zároveň som akurát na konci prvej kapitoly, ktorú som prešiel v Early Access, takže nemám žiadne additional dojmy). Len som nejak postrehol, že Adieua nebavia súboje, čo mňa teda fakt bavia - a to ma v Divinity nebavili, ale ako adaptácia DnD 5e, ktorú mám rád, mi to príde vynikajúce. Akurát furt mám strach, že ich časom bude moc a prestanú ma baviť, lebo ma ubijú - that remains to be seen.

Ale tak jemný offtopic tu - čo sa týka toho "nemeckého humoru", tak ten tam podľa mňa fakt nie je...? Resp. fakt by ma ako prvé ani druhé ani tretie adjektívum k BG3 nenapadlo "humorné". Čo by sa za to dalo považovať, je akurát určitý ironický edgy meta odstup, ktorý ale nie je od Larianu, ale priamo z piatej edície DnD a som za to rád, pretože vďaka tomu si dokázalo DnD vykresať vlastný ksicht, odpustilo si epický pátos a Forgotten Realms nie je už len vyluhovaným Tolkienom a pozliepanou kolážou úplne všetkých mytologických a fantasy tropov.

A pokiaľ mám teda z prvej kapitoly jeden dominantný dojem, že tá hra je fakt písaná zapálenými nerdmi, a čiší z toho jednak až nadšenecká láska, a jednak fakt fundovaná znalosť DnD loru (t. j. že tí ľudia vedia, čo je na DnD najviac cool, a to akcentujú - to je ostatne vidno už len na samotnej premise, keď hlavnými zlounmi sú illithidi, ale nie je len tam.) Takže súdiac podľa prvej kapitoly, takýto voľný sequel Planescape by bol za mňa zatiaľ celkom sen tbh. :)
https://dungeonsanddragonsfan.com/planescape-5e-dnd-2023/

Husté, do DnD se nám vrací po letech s vlastním rulebookem Planescape. Tak že by byla nová PC hra? Planescape: Torment 2? Zase by mohl Larian něco dokurv... Přinést veselou taškařici plnou německého (well Belgičani jsou na tom asi podobně) humoru v dalším univerzu. :)

P. S. On mi to popichování možná Larian ještě vrátí, až po tom opravdu hrábnou. :D
@veselykralicek (30.05.2023 20:46): Kecání není ten problém, v Disco Elysiu jsem si to kecání užíval.

@John Mirra (30.05.2023 20:53): Otázka je, jestli není pro mě problém celkově ten svět a příběh. Ale možná je hlavním problémem to, jak je do hry zasazen. Nic neříkající donáškové questy do ně nejsou moc zasazeny způsobem, že by mě k plnění těch questů něco motivovalo.
@Ringo (30.05.2023 20:40): Kdysi vyšla i knižní verze, bohužel jen v digitální podobě. Má lehce upravený příběh, ale jinak se ho drží docela pevně. Vždycky ji doporučuju všem, komu se ta hra nechce hrát.
Bohužel, nejde to, ačkoliv jsem tomu chtěl asi po 23 letech dát druhou šanci, myslel jsem si, že budu shovivavjejší a budu na to koukat jinak. Pokus o to, aby mě to bavilo, dopadl snad ještě hůře, než když jsem to hrál kdysi. Tahle hra není pro mě. Nebaví mě ani ten svět, ani systém questů, ani vývoj postavy mě nezaujal, vyloženě cítím, že se do toho nutím a nehraji něco, na co se každý den těším. Naopak, vnitřně cítím takové to - povinně s tím kousek zase pohnu, ať to mám z krku. Takže sorry, no. Těšení se, že když mě totálně rozsekalo Disco Elysium, které je k PT přirovnáváno, že jsem možná přišel konečně na chuť gameplayi v PT stylu, skončilo zklamáním, že PT je vlastně pořád to samé, co mě nebavilo kdysi a k DE se to nedá přirovnat. Jediné, co můžu pochválit, tak je to, že grafika tak nějak nezestárla špatně a vypadá to dobře (byť teda vesměs nemalebně pochmurně) i dnes a hudebně je to taky solidní. Hrál jsem teda původní verzi, Být to adventura s cca 8 hodinovým gameplayem, dotrápím se do konce, ale u RPG s beztak 40 nutnými hodinami k dohrání to nedotáhnu
@Longin (01.03.2023 16:32): Za zloděje jsem hrál čistě ze zvědavosti, protože za bojovníka i mága jsem PT už párkrát dohrál. Vůbec to není špatný a objevilo se mi (asi díky vysoké obratnosti) i několik nových dialogových možností. Odhalování pastí je v některých lokacích taky celkem sranda :D Bohužel se mi to ani tak nepovedlo dotáhnout na zlé přesvědčení :(