Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Abel (13.05.2012 15:52): Že je tam toho oveľa viac, podobne ako tvrdiť, že futbal je preto futbal, lebo sa hrá s loptou (hoci sú i iné športy, ktoré to používajú a tie ich pravidlá, ktoré ich definujú sú komplexnejšie). Ale ako vidím, je tu pridlhá diskusia a mne sa to celé nechce čítať, tak sa bohužiaľ nezúčastním. :D

@90210 (13.05.2012 16:02): Názov bakalárky bol "Videohry ako kultúrny a mediálny fenomén" a primárnym cieľom bolo priblížiť videohry laickej verejnosti ako médium z hľadiska základných pojmov (čo je to hra, videohra, hardware+software), histórie, žánrológie, fandomu a estetickým potenciálom/kvalitám. A tú bakalárku som si presadil na obore Masmediálna komunikácia. :)
K čemu jsou ty spory o žánrovosti? Pokud by, čistě teoreticky, Diablo tedy nebylo RPG, co to na něm změní? Debaty o žánrech mi v tomto případě připadají, mohu-li být tak drzý, jako veskrze irelevantní.

"Jinak jestli mě chcete přesvědčovat že diablo je rpg, tak ho tak i ohodnotím, jestli je diablo rpg, tak kurevsy špatné!!!!!" Tomu nerozumím. Chápu, že narážíš na žánrové konvence, které Diablo podle tebe nesplňuje. Ale ptám se, jak můžeš na tom trvat, když je ti rovnou řečeno, že jde o subžánr, jenž se má od těch konvencí lišit? To mi není jasné.

Nebo jde o dogmatismus, kdy je pro tebe termín RPG doslova a do písmene religiózní pojem, který nad vše ctíš, takže ti ho hra jako Diablo, která se do něj běžně řadí, "špiní"?
Více rozepsané příběhové pozadí, včetně pozadí jednotlivých postav, lze nalézt v manuálu ke hře. Stejně jako v mnoha starých RPG hrách.
@Guldy (13.05.2012 19:52): děkuji za opravdu podmětný a duchaplný příspěvek do debaty. Jsem rád že nemáš na moje argumenty co říct, protože jak tě znám jinak by jsi tu už začel rozjíždět ty své pindy a označovat protidiskutující za trolly, jak u tebe bývá zvykem, snižovat se jen na osobní laciné útoky, které jsou typické jen pro zoufalce bez argumentů(vlastně toho jsi se dopustil :D).
@Karasman (13.05.2012 19:59): Rád bych aby jsi mi zde převyprávěl poutavý rozvětvený příběh diabla 1 Na víc než jednu a4 to nebude, respektive ani na její polovinu. Scifi svět je stále fantasy. Diablo jedna má rozsáhlý svět? Samozřejmě budu rád když pak odpovíš až budeš mít více času. Zatím ahoj. Nechci ti do toho kecat, ale rozhodně příběh žádný nemá, Stále je možnost porovnat, a to hezky vedeckou komparativní metodou, přepiš všechny dialogy a informace o diablu 1 do normostran(1800) a já přepíšy bG(bude mi stačit první chaper, prolog :D) Můj hrubý odhad je že Diablo má tak 1% těchto informací narodíl od ostatních rpg. Pokud i přesto budeš chtít tvrdit že má děj, tak asi debata skončila. Pokud však v počtu textu dosáhne čistého průměru jako v porovnání s osattními rpg hrami, můžeme se bavit o ději, ale je ti zřejmě, stejně tak jako mě že to prostě nemá. Anonymita prostředí a postav, je pro rpg nepřípustná.
@konvice (13.05.2012 19:42): Nemám teď moc času se rozepisovat, jen pár připomínek. Role vypravěče je dobrý argument, ale zase musíš uznat, že je spousta RPG, kde se ti tyhle věci (cítiš podivný zápach apod.) nezobrazují. Odkdy musí být RPG ve fantasy světě - je spousta sci-fi RPG. Jo a sice v Diablu nevíš nic moc o příběhovém pozadí hlavních postav, ale svět a příběh má hra docela rozsáhlý a poutavý, i když ho samozřejmě můžeš vcelku ignorovat.

P.S. Rozděluj delší texty do odstavců, strašně blbě se to jinak čte.
bohužel mi nejde možnost upravit poslední příspěvek, chtěl jsem pokračovat a upravit ten bordel co jsem tam místy nasekal a dovršet shrnutí.

takže zpátky k rekapitulaci: "Malá rekapitulace: co diablo nemá a jsou charakteristické rysy rpg: Vypravěče, fantasy svět s reáliemi, rozpracovaný charakter postavy(minulost), absence dějové linie." To všechno co diablu chybí je nesmírně pro rpg důležité, je to jeho podstatou díky reáliím světa, charatkeristickým rysům(přesvědčení atd.) se ve fiktivním fantasy světě dokážeš orientovat, "žít" reagovat na podměty a vědět co očekávat, (když jako elf potkáš pět drowů, víš že je zle apod.) To ti dává prostor pro tvoji roli! V diablu není, tudíž diablo není Role play game(ale když už tak Rule play game což je ale každá hra) Jediný prvek který má společný s rpg je jak již jsem zminoval expericen a strom zkušenosti, což je po čertu málo. Opět si dovolím to prirovnání, ne všechno co má motor(v našem případě expy a strom zkušeností) je Auto, Automobil dělají automobilem další jeho rysy(v našem případě vše zmíněé co diablu chybí a sakra ted sjem zapoměl další argument co jsem chtěl přidat..shit :D)
@Karasman (13.05.2012 18:56): Ahoj opět Karasmane, dobrá otázka. Pokusím se ti alespoň částečně odpovědět. Na čem se spolu shodnem, že Diablo 1 je skvělá hra, které jsme věnovali oba dva moře času a dostali za to supráckou zábavu. Tím že se přikláním k názoru rpg hráčů, kteří tvrdí že diablo není rpg, mu nic neubírá na kvalitě, je to kvalitní hra, je suprácká hra, ale rpg. Rozhodně není. Jdu tedy rovnou k věci.

Největší rozdíl, který je podstatou rpg(vytváří roli) je vypravěč V bG byl přítomen formou texotvých popisů(vidíš tak a tak vysokou postavu) podobně jako v adventuře podrobněji popisuje detailně předměty, tedy na něco najede klikneš, popisuje prostředí, jestli pamatuješ BG často byli lokace Kde se ti červeným textem napsalo např. v případě koboltího dolu něco ve smyslu "citíš zápach mrtvol, přičemž v tu chvíli slyšíš hluk bližícíchs e koboltů" atd. Kdybychom šli po stopách vypraveče v rpg hrách, zjistíme že je jejich podstatou a rysem rpg her, jak prvních gamebooků(šel jsi tam máš možnsoti a) b) c) otoč na tu a tu stranu podle rozhodnutí) tak v prvních stolních RPG(DnD) vypraveč je ten, který se podílí na vytváření role hráče. Tudíž již zde odpadá slůvko Role a zbývá jen play game :D. Veřím že tenhle arument ti samozřejmě nestačí, proto pokračujme. Další důležitou věcí jsou reálie fantasy světa, které opět mají vliv na roli hráče( v příkladu dnd nevraživost a nenávist vůči drowům, fyzické předpoklady a nadání vycházející z rasy+ perky rasové), jeho historie a celkově prostředí, fantasy svět je jeviště/hřiště a veškeré historické reálie a fungující principy jen umocnují opět slůvko Role a celkový prožitek(rpg je odkakživa blíže k adventuře, než k jakému koliv jinému žánru) to Diablo postrádá a nejvíce samozřejmě jednička. Jak se jmenuje země ve které se jeho děj odehrává? Kdo je panovníkem oné vesnice, existují jiné rasy? jaká je historie světa? jejich bohové, k jakému bohu se modlí paladin??(ve dvojce) Je to monoteista nebo polyteista? Takže Diablo naprosto postrádá jakékoliv reálie fantasy světa, které jsou klíčové v rpg(pro vytváření role) Fyzické atributy se liší jen v počátku, nejsou limity, země je anonymní, o tom že se nejedná o rpg ještě nasvědčuje fakt, že svět je náhodně generován(v případě jedničky jeden rosáhlý dungeon), což naprosto odporuje konceptu rpg, kde existjí mapy a historicky pevně daná fakta a geopolitická(napříkla sněžného obra nepotkáš subtropickém pásu, pokud ano hráč ví že něco není v pořádku a má před sebou quest/hádanku) a geografická mapa(jinač by to byl bordel jak prase) vytvářející hluboké podvědomí o celém světě. Pro rpg je charakteristická dějová linie(ač lineární či nelienární to už není tak podstatné), často se větvící a odrážející reálie fantasy světa. Diablo(1/2) opět ji naprosto postrádá, přijdeš do vesnice a kos, rpg věnuje prostor a dějovou linii(to je naprosot ve všech). v Dnd jsi věděl že jsi sirotek(respektive zjistil a co si buem povídat 50% dejě bylo odkrývání charakteru a podstaty vlastní postavy= polobůh/ konkureční bratři atdt.). Co víš o postavách Diabla, krom specializace? odkud jsou? z jaké části země, provincie. atd.? nic. A zde bych přestal a dal si pauzu. :D pak napíšu dále.

Malá rekapitulace: co diablo nemá a jsou charakteristické rysy rpg: Vypravěče, fantasy svět s reáliemi, rozpracovaný charakter postavy(minulost), absence dějové linie.

Co má: expy a strom zkušeností.
konvice & Say: Mě by teda zajímalo, co by podle vás mělo mít Diablo navíc, abyste ho uznali jako RPG. Řekněme, že budu srovnávat dva extrémy Diablo a Baldurs Gate (o RPG kvalitách tohodle dílka se snad hádat nebudeme).

V Diablu přijde postava do vesnice sužované nájezdem démonů, prokecne prvních pár postav a zjistí, kam má jít. Před vlezem do dungeonu leží zraněný člověk a dá gerojovi quest. Vleze do dungeonu, začne pobíjet monstra, dostávat XP a nacházet lepší předměty, splní quest, dostane další, mezitím zase sílí, nachází lepší předměty, těžší questy a postupuje dále v příběhu až k final bossovi.

A teď mi řekni, co děláš v BG - krafeš s postavama, zabíjíš monstra, získáváš expy a lepší vybavení a postupuješ v příběhu. Jediný velký rozdíl je v rozvětvení dialogů, případně možností zapauzovat souboje. V Diablu je sice soubojů daleko víc, ale třeba Icewind Dale je taky zaměřeno daleko více na souboje a je to pořád RPG.

Zkrátka a dobře, pro mě je prostě Diablo bez debat RPG, jen zaměřeno více na akci, proto také [b]akční[/b] RPG.
@valcik (13.05.2012 18:22): jak v kterem rpg. Ale vseobecne myslim ze vyvoj vlastnosti postavy, ktery ma podstatny vliv na schopnost postupovat hrou, je vystizne specifikum rpg her. (I kdyz z toho dneska nejeden vyvojar dela linearnosti/level-scalingem tak trochu vtip.)
@pipboy (13.05.2012 18:10): Aha, už chápem. Aj tak je to ale divný argument, pretože v ostatných RPG môže postava obvykle používať pokročilé zbrane a zbroje aj na nízkej úrovni, akurát pri tom dostane nejaký postih. o:-)
V Diablu se rozdávají body, vyvýjí se postava, takže to je rpg. Kdyby existovali cheaty pro přeskakování úrovní. Postavu z prvního levelu byste si přenesli do posledního, vzali byste si nejsilnější zbraň, brnění, a zvládali byste. Pak by to nebylo rpg.
@Abel (13.05.2012 16:59): :DDD Jako samozřemě Dia 1 pak Nox pak dia 2(u mě tedy :D)

ale jestli se nepletu tak jestli trojka opouští rozdělování bodů do statů(co jsem pochopil z toho co jsi mi řekl) tak to měl už nox takže je skutečný průkopník!!!! Skutečný průkopník moderních akčních her s prvky rpg! (dobře...oka..přeháním.. :D)

Komu nadáváš do nevzhledného porcelánového doplňku!!! Neštvi mě nebo řeknu Kainovi, kde tě má hledat a tentokrát to jistě udělá pořádně! :DDD
Say si z vas jen dela srandu. Teda doufam, jinak je to na call Dr. Chocholouskovi.
@Say (13.05.2012 16:32): Kevlar a helma jsou pořád jen předměty. A je pravda, že můžu mít stejnou zbraň v 1. i 5. aktu, ale nebude použitelná (narozdíl od např. desert eagle.


@konvice (13.05.2012 16:30): Postavě budou přibývat HP, mana, síla atd., jen se budou body mezi atributy rozdělovat samy.
@Abel (13.05.2012 16:27): Abele já jsem se díval na rozhovor s vývojáři a typické bude prý pro diablo 3 že nebude žádnej skill tree rozvětvenej ale že sílu postav přesunou na itemy na výbavy(protože podle nich se to míjelo účinkem, každej si nechával body jen na ty největší od levelu tricet). Takže trojka taky nejspíš o rpg nenaběhne, uvidíme.
@Tulareanus (13.05.2012 15:39): Přesně tak ! jenže to prostě jistým lidem nevysvětlíš! To je to co se jim snažím vysvětlit celou dobu kill tree a expy neznamená rpg! Je to jako tvrdit že všechno co má motor je posrané auto! Auto autem teprve dělá x faktorů!

Respektive chtěl vysvětlit nastínit všechny faktory atd. ale příspevěk byl tak dlouhej(a to píšu plynule všemi deseti, přes třista úhozů za minutu) že mě to odloglo :D
Pravidlo (nejen) internetové diskuse č. 1: "Never argue with an idiot...".
@Abel (13.05.2012 12:17): V rámci svojej bakalárskej práce pár rokov som presne túto definíciu študoval vo viacerých odborných publikáciach (áno herná teória existuje! :D) a to, čo ty popisuješ, je len jednou z vlastností RPG, nie jeho plným obsiahnutím.
RPG je jen pojem, termín. Každý pojem může mít více definic. Můžete přijít s logickou definicí (bez problémů), která Diablo do žánru nepustí a stejně tak přijít s jinou, která jej přijme bez problémů.

Tak či tak ale půjde o zbytečnou práci. Jsou zde určité zavedené standardy a Diablo prostě většina "odborné" veřejnosti kolem PC her do žánru RPG řadí. Souhlasit s tím nemusíte, je to upřímně vaše věc. Nicméně moc nevěřím, že má někdo na tomto fóru "kapitál", aby obecné chápání jednotlivých žánrů změnil.

Dohadovat se o tom je pak "ohrané" a tedy k uzoufání nudné.
@Matthias (13.05.2012 13:58): Taktéž je rysem arkády "odlehčení" fyziky aby postava získala hrdinských rozměrů, je akční a sbírá serepetičky(v diablu z každého monstra).
Já to zase chápu :D Jsem rpg hráč takže zcela jistě o celém žárnu(jako jiní co tu to tvrdí taky) mám jisté podvědomí a rpg není jen o expech a skillech to je prostě matoucí a zavádějící.
Arkáda je ale hra, ve které jsou herní prvky ovládány fyzikou - tj. gravitací, silou atd.