@
Karasman (13.05.2012 18:56): Ahoj opět Karasmane, dobrá otázka. Pokusím se ti alespoň částečně odpovědět. Na čem se spolu shodnem, že Diablo 1 je skvělá hra, které jsme věnovali oba dva moře času a dostali za to supráckou zábavu. Tím že se přikláním k názoru rpg hráčů, kteří tvrdí že diablo není rpg, mu nic neubírá na kvalitě, je to kvalitní hra, je suprácká hra, ale rpg. Rozhodně není. Jdu tedy rovnou k věci.
Největší rozdíl, který je podstatou rpg(vytváří roli) je vypravěč V bG byl přítomen formou texotvých popisů(vidíš tak a tak vysokou postavu) podobně jako v adventuře podrobněji popisuje detailně předměty, tedy na něco najede klikneš, popisuje prostředí, jestli pamatuješ BG často byli lokace Kde se ti červeným textem napsalo např. v případě koboltího dolu něco ve smyslu "citíš zápach mrtvol, přičemž v tu chvíli slyšíš hluk bližícíchs e koboltů" atd. Kdybychom šli po stopách vypraveče v rpg hrách, zjistíme že je jejich podstatou a rysem rpg her, jak prvních gamebooků(šel jsi tam máš možnsoti a) b) c) otoč na tu a tu stranu podle rozhodnutí) tak v prvních stolních RPG(DnD) vypraveč je ten, který se podílí na vytváření role hráče. Tudíž již zde odpadá slůvko Role a zbývá jen play game :D. Veřím že tenhle arument ti samozřejmě nestačí, proto pokračujme. Další důležitou věcí jsou reálie fantasy světa, které opět mají vliv na roli hráče( v příkladu dnd nevraživost a nenávist vůči drowům, fyzické předpoklady a nadání vycházející z rasy+ perky rasové), jeho historie a celkově prostředí, fantasy svět je jeviště/hřiště a veškeré historické reálie a fungující principy jen umocnují opět slůvko Role a celkový prožitek(rpg je odkakživa blíže k adventuře, než k jakému koliv jinému žánru) to Diablo postrádá a nejvíce samozřejmě jednička. Jak se jmenuje země ve které se jeho děj odehrává? Kdo je panovníkem oné vesnice, existují jiné rasy? jaká je historie světa? jejich bohové, k jakému bohu se modlí paladin??(ve dvojce) Je to monoteista nebo polyteista? Takže Diablo naprosto postrádá jakékoliv reálie fantasy světa, které jsou klíčové v rpg(pro vytváření role) Fyzické atributy se liší jen v počátku, nejsou limity, země je anonymní, o tom že se nejedná o rpg ještě nasvědčuje fakt, že svět je náhodně generován(v případě jedničky jeden rosáhlý dungeon), což naprosto odporuje konceptu rpg, kde existjí mapy a historicky pevně daná fakta a geopolitická(napříkla sněžného obra nepotkáš subtropickém pásu, pokud ano hráč ví že něco není v pořádku a má před sebou quest/hádanku) a geografická mapa(jinač by to byl bordel jak prase) vytvářející hluboké podvědomí o celém světě. Pro rpg je charakteristická dějová linie(ač lineární či nelienární to už není tak podstatné), často se větvící a odrážející reálie fantasy světa. Diablo(1/2) opět ji naprosto postrádá, přijdeš do vesnice a kos, rpg věnuje prostor a dějovou linii(to je naprosot ve všech). v Dnd jsi věděl že jsi sirotek(respektive zjistil a co si buem povídat 50% dejě bylo odkrývání charakteru a podstaty vlastní postavy= polobůh/ konkureční bratři atdt.). Co víš o postavách Diabla, krom specializace? odkud jsou? z jaké části země, provincie. atd.? nic. A zde bych přestal a dal si pauzu. :D pak napíšu dále.
Malá rekapitulace: co diablo nemá a jsou charakteristické rysy rpg: Vypravěče, fantasy svět s reáliemi, rozpracovaný charakter postavy(minulost), absence dějové linie.
Co má: expy a strom zkušeností.