Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 60
Nemáte-li se rádi, zahrajte si Another World.

Tam, kde jedni vidí zábavu, já viděl frustraci, nudu. Výzva zde totiž nespočívá v tom, že byste si snad měli osvojit mechaniky, dostat do ruky krkolomné ovládání a triumfovat. Za rohem vás prostě čeká smrt, není zbytí. Jedině tak pochopíte, co se po vás vlastně chce. Try again. Fail again. Fail better.

Zaujme pozoruhodným světem, barevnou paletou, mimořádnou animací. Ale také si žádá, abyste byli, alespoň mentálně, ve správný čas, třeba v roce 1991, na správném místě, třeba u kamaráda, který má Amigu, a to já bohužel nebyl, a tak ani není divu, že jsme se minuli.
+15
  • PC 75
Herní výzva 2022 - Ticho jako v hrobě      

Příjemně nahořklá chuťovka. Nenechte se zmást, nahořklá nemyslím v negativním smyslu, ale celkového pocitu, jaký na mě, jako hráče, hra měla. Po celou dobu jsem měl takový zvláštní pocit, takové to lehké napětí, mravenčení. Něco na pokraji obav, strachu, ale nikdy to do toho bodu úplně nedospělo, nicméně hra ve mě celý čas tento zvláštní pocit udržovala.

Jedná se o takové komorní, krátké dílo. Vizuálně má hra pořád co nabídnout, ačkoliv se jedná o hru skoro stejně starou, jako jsem já. Tento krásný styl nikdy úplně nezestárne a mému oku lebedil. 

Hratelnost je velmi jednoduchá, vystačíte si se šesti čudlíky, nicméně mě hra mockrát dokázala potrápit. Největší nervy jsem chytal opět v hádankách a opět jsem si potvrdil, jak moc tupý na tento styl gameplaye jsem. Proto jsem některé krátké úseky opakoval a opakoval a opakoval, až jsem se nechal podat a zjistil jsem, že pokud nejdete úplně přímo, jak si hra přeje, tak se dál nedostanete, ačkoliv některé lokace k tomu svádí. Často to jednoduše zjistíte tak, že se hra delší dobu neuloží a po vaší smrti se objevíte dost lokací zpět. Jakmile ovšem uděláte, co hra zamýšlí, tak se většinou uloží váš progres. 

Není to úplně nejlehčí skákačka, ale jakmile zjistíte, co máte dělat, tak to také není příliš velká výzva. Celkově se jedná o vyvaženě těžkou skákačku. Trochu mě zklamala herní doba, která je opravdu krátká. Zkušení hráči tohoto žánru jí nejspíš zvládnou do hodiny, pak už jen záleží na tom, jak moc hru dokážete prokouknout. AW mě zaujal, bavil, deprimoval, ale pořád je to spíš jen taková jednohubka a do absolutního herního zážitku mi něco chybělo.

Pro: vizuál, silná atmosféra, záhadnost

Proti: herní doba, občas matoucí checkpointy

+17
  • PS5 80
Herní výzva 2022 - Ticho jako v hrobě

Využil jsem této kategorie v letošní herní výzvě, abych si zahrál tenhle klenot o kterým jsem samozřejmě mockrát slyšel, ale doteď si ho nikdy nezahrál. Pravděpodobně to splňuje i hardcore verzi výzvy, ale já jedu standardní kategorie.
Sáhnul jsem po 20th Anniversary verzi s vylepšeným zvukem a uhlazenou grafikou a hrál jsem na PS5. Na to o jak starou záležitost se jedná, drží si to standard a musím říct, že to vypadá moc hezky a i to vyprávění příběhu, v podstatě téměř bez zvuku je moc fajn. Nedá se snad zahrát jinak, než najednou, protože vtáhne do děje a od začátku do konce je to prostě tak akční a rychlý, že není čas vydechnout.

Pro: nadčasovost, vizuál

Proti: možná už na někoho bude zastaralá mechanika ovládání

+10
  • PC 95
Wow! Wow! Wooow!
Tohle je pecka i dnes. A je jedno, zda si zvolíte dobově kostičkovanou nebo zvolíte „vyžehlenou“ grafiku výroční edice. Pár šipek a jedno tlačítko jsou totiž všechno, co potřebujete k tomu, abyste zapomněli na váš běžný život a byli jste vtaženi do děje. Během pár chvil vás chytne hratelnost a vám nezbývá čas přemýšlet nad ničím jiným než jak přežít v tomhle nehostinném světě. Všechno, všichni a snad i sám autor vás chtějí vidět mrtvého. Ani netuším kolikrát jsem umřel a kolik míst jsem proklínal, než jsem odhalil, kde že to dělám chybu a kudy se vydat. Naštěstí jsou ukládací pozice časté a problémy a jejich řešení logické. Snad jen tank. Tank mě opravdu potrápil.
Tenhle kousek herní historie by, i díky krátké herní době, neměl vynechat nikdo. Po dohrání totiž i vy pochopíte, proč existuje tolik jeho remasterů …

Pro: Užijte si ji klidně v browseru...

Proti: ...ale pak stejně půjdete a koupíte si i vylepšenou verzi.

+20
  • PC 75
Another World je povedená plošinovka, která má svou nezaměnitelnou originální atmosféru a vizuál, který v 90-desátkách nebyl moc k vidění. Po dohrání jsem si vzpomněl na podobně laděný, ale daleko mladší LIMBO, který mě uchvátil.

Hra je v podstatě v minimalistickém prostředí cizí planety, kam se dostane Lester po nehodě v laboratoři při spouštění částicového urychlovače a musí rychle jednotlivými posunujícími se obrazovkami nalézt cestu plnou nepřetelských tvorů, místních obyvatel a dalších hádanek a neztratit život,

Bohužel jednotlivé checkpointy jsou od sebe vzdálené a jedna chybka znamenala opakování, je mi až stydno přiznat, kolikrát jsem některé epizodky znovu a znovu začínal, hlavně díky systému ochranné bariéry a střelby z blasteru, no díky bohu za kódované levely, ke kterým je možné se vrátit. Obtížnost je opravda místy šílená, nakonec jsme po spoustě škaredých slůvek došli do velkolepého finále, takže dávám lehký nadprůměr - 75 %
+13
  • PC 95
Dech-beroucí úvod zaskočí 100% každého. Neskutečný soundtrack a parádně vykreslená laboratoř. Vtáhnutí do hry je okamžité a to takovým způsobem, že člověk zapomene dýchat. Já když to poprvé vzhled, tak mi běhal mráz po zádech a bál jsem se co bude následovat dál a strach to bych opodstatněný!

Příběh hry se točí kolem vědeckého pokusu, který nedopadne úplně jak by vědec předpovídal a nějakou náhodou nastaně chyba, která zapříčiní teleport na jinou planetu a tady to dobrodružství začíná.

Celé to řádění se skládá v řešení různých hádanek prolínajícími se s bojovými lokacemi. Zemřete hodně-krát na to se připravte a jediné co bude pomáhat vašemu postupu vpřed jsou checkpointy, které ukrývají vždy nové heslo.

Vizuální stránka je neskutečně nevídaná v podstatě v dané době DOKONALÁ, vyšperkovaná k naprostému úžasu, co napomáhá atmosféře, která se dostane úplně pod kůži.

Obtížnost je vysoká, podobná jako v Prince Of Persia. Celé to veledílo se obejde bez jakéhokoliv textu, celá obrazovka je věnována dění a kresbám v pozadí. Nadšení vzbuzuje aj sebevražedné řádění, protože každá smrt odhaluje novou animaci.

Putováním dobrodružstvím narazíte aj na přítele, na kterého budete vzpomínat ještě léta po dohrání.

Jako celek je to velmi povedené veledílo, které zanechává, tak silné pocity, že při závěrečné scéně neudržíte slzy na uzdě.

Rework tyhle pecky se povedl a to hlavně proto, že oproti originálu nejsou žádné změny a to je jenom dobře.

verze hry: Another World 20 Anniversa Edition (Steam)

Pro: atmosféra, animace, obtížnost, příběh, začátek střed konec, legenda

+14
  • PC 90
Another World je trošku jiné kafe, než většina hopsaček, co v té době vznikala. Schválně jsem si ho nechával chvíli, kdy mě plošinovky začnou nudit, abych si vrátil chuť do žánru.

Another World vznikl v roce 1991, tedy v roce, kdy standardem byly arkády od Apogee, ID Softu a předběhl je všechny o parník. Příběhem, grafikou i hratelností.

Začnu vizuální stránkou, která je na rok vzniku neskutečná. Už úvodní intro je vymazlené. Na tu dobu parádní stylová animace nám představí vědce, který provádí pokus s teleportací. Zásah blesku dá teleportu ale nečekanou šťávu a milý hrdina skončí na mimozemské planetě - uprostřed vody pronásledovaný chapadly. Sotva vyleze, čelí nebezpečným hadům, nahání ho obří opice, které se nejde ubránit a když je opice zastřelena mimozemšťany, hrdina je omráčen. A začíná velký útěk a boj s nekonečnou přesilou ufounů, přičemž na straně hrdiny je jen jeden přátelský mimozemšťan.

Ruku v ruce s příběhem jde grafická stránka - pár barev, zvláštní tónování, naprosto vymazlená detailní animace postav, vzrušující laserové přestřelky, potvory rozpadají se na kosti a prach, spousta dílčích animací.

A do třetice hratelnost. Another World je hopsačka/střílečka. Hrdina umí skákat, běhat, střílet - a to prosím všechno jedním tlačítkem. Naprosto úchvatně jsou vymyšlené přestřelky. Hrdina nemá žádné životy ani energii, vlastně na obrazovce není vůbec žádný status bar. Jeden zásah znamená smrt pro něj, ale i pro všechny protivníky. A tak nastupuje taktika. Laserová pistole, které se zmocní totiž umí kromě rychlé palby vytvořit i provizorní štít (který se dá rozstřílet) a také mocný výstřel, který zlikviduje jednou ranou většinu štítů. Štít vzniká krátkým podržením střelby, silný výstřel delším. Problém je, že ufouni umí totéž, nestojí na místě, pokud jich je víc, vytváří si vzájemně štíty a tak musíte přemýšlet, zda se vyplatí udělat ještě jeden štít, nebo radši nabít mocný výstřel, nebo střílet jak o život.

Kouzlo hry ale stojí na něčem jiném. Stojí na neobvyklých řešeních situací, nečekaných zvratech a dá se říci prvotních skriptovaných scénách. Už úvodní útěk před opicí nebo rozhoupání klece jsou nesmrtelné, adrenalin Vám nažene i únik ze zaplavující se jeskyně, zažijete situace kdy Vám pomůže kamarád, nebo naopak Vy jemu. Finále ve kterém si sednete za futuristický tank plný tlačítek, nebo se plazíte o život k záchranné páce je rovněž nezapomenutelné.

Zdánlivě tedy 100% záležitost, jenže ještě je tu obtížnost. A ta není malá. Ano tvůrci hrají fér - hra je poseta checkpointy, které mají zároveň i heslo, takže ji můžete vypnout a vrátit se do ni později až se uklidníte. Checkpointy jsou totiž od sebe dost daleko, než se k nějakému dostanete, musíte vyřešit spoustu situací a to tak, že přijít na to, co po Vás hra vlastně chce a ještě to i bezchybně provést. Takže Vás čeká opakování do zblbnutí, frustrace, nadávky a pocit "seru na to to nezvládnu". No zvládl jsem to. Bez ukládání, podvádění, s jedním mrknutím na youtube návod. Tahle hra mi totiž za to vztekání a pocit, že ji opravdu pokořím stála.

100% ale nemůžu dát nejen kvůli obtížnosti, ale také chybkám. Skoky fungují se zpožděním, takže musíte skákat o fous dříve, než je potřeba a stejně laguje i ovládání pistole. Nespočítám kolikrát jsem zařval kvůli neproběhlému skoku, nebo tomu že jsem nevytvořil potřebný štít. I přes výtky je Another World bezesporu legenda a jen mě mrzí, že jsem si nikdy nemohl zahrát na Sega CD druhý díl. Arkáda roku 1991.
+23
  • PC 80
Herná výzva 2017 - "Zapomenutý kousek"

Do tejto kategórie som nemal problém zaradiť hru, keďže Another World je asi jediná hra, ktorú vlastním a nedohral som ju. Túto hru som mal pôvodne už v minuloročnej Hernej výzve, ale nejako sa mi ju nepodarilo dohrať. No teraz prišiel čas, kedy ju už dohrať musím.

Veľmi zaujímavý príbeh kde sa hlavný hrdina po úvodnej cutscéne ocitne v inom svete a musí sa dostať preč, ale to nebude také ľahké. Celý postup hrou musíte utekať, strielať a niekedy aj nejaké veci spraviť v správnom postupe, lebo ak nie, tak sa nedostanete ďalej. Niektoré pasáže ma vedeli riadne vytočiť a to hlavne vtedy, keď sa strielalo. Buď som nestihol spraviť ochrannú bariéru alebo som z nej omylom vybehol. To využili nepriatelia a zabili ma. Pre mňa bol najlepší záver, pri ktorom mi bilo srdce tak silno, až som si myslel, že mi vyskočí z hrude.

2D grafika bola pekná, soundtrack úchvatný a spolu tvorili výbornú atmosféru počas celej hry. Len ovládanie ma niekedy vedelo nahnevať, lebo niekoľko krát sa hlavná postava rozhodla skákať úplne opačním smerom, až kým to neskončilo smrťou, ale to mi až tak nevadilo.

Popravde, som rád, že Another World som nedohral skôr a mohol som si ho vychutnať v tejto výzve.

Pro: Príbeh, atmosféra, grafika, soundtrack, záver,...

+25
  • PC 80
Intro téhle hry jsem viděl snad tisíckrát a pokaždé si představuju, jaké to asi muselo být zjevení v roce 91. Úplně vidím ty vykulené oči a brady až na zemi tehdejších hráčů, kteří takhle kvalitní animaci mohli vidět leda u o něco staršího Prince of Persia, jinak nic podobného neexistovalo.

Já se ke hře dostal až několik let poté a i tak jsem byl unešen. Bohužel jsem se jako mladé ucho nikdy nedostal dál, než do prvního jeskynního komplexu, kde jsem nebyl schopný vyřešit hádanku s vodou. Ale i tak jsem hru rozehrával po menších pauzách znovu a znovu. Vzpomínky na četné neúspěchy z dětství ve mě asi zůstaly zakořeněné :) a i když jsem chtěl Another World konečně dohrát, neustále jsem to odkládal a na ToDo listu hra visela několik let. Až dnes spadla klec...

Stáhl jsem si 20th Anniversary edici na iPad a světe div se, ovládání úplně v pohodě a navíc je zde skvělá možnost přetažením dvou prstů zezhora dolů instantně přepnout mezi původní a HD verzí, což jsem dělal neustále a popravdě se mi víc líbí originál. Ze hry vyzařuje unikátní atmosféra, kterou jsem nikde jinde neviděl (podobný je pouze Blackthorne, jenž se podle mě dost inspiroval) a některé scény jsou svým zpracováním vskutku nadčasové.

Problém je, že se ve hře hodně umírá a systém checkpointů je nedokonalý. Nikdo nechce 50x probíhat 3 lokace, aby se dostal na místo souboje, kde po dvou vteřinách opět zemře. Edice, kterou jsem hrál, naštěstí počet záchytných bodů oproti původní verzi zhruba zdvojnásobuje, ale i tak se na několika místech dostavila frustrace.

Hra je také velice krátká a při prvním hraní koukáte zhruba po 2 hodinách na outro, zkušenější hráči jí proběhnou za 30 minut. Je to málo, na druhou stranu tu nenajdete žádnou vatu a za každým rohem čeká nějaký zajímavý nápad (rozkývání klece, místnost beze světla, kde vidíte jen pokud vystřelíte, tank, atd.). Rozhodně jedna z must-play záležitostí.

Pro: filmová atmosféra, nadčasovost, povedená verze pro iOS

Proti: příšerně krátké, systém checkpointů, některé hádanky jsou opravdu hodně těžké

+28
  • PC 95
Eric Chahi vytvoril umelecké dielo. Another World (Out of this World) je jedna z najatmosférickejších hier a vo svojej dobe excelovala snáď vo všetkých herných prvkoch.
Originálna, krásna, celoobrazovková vektorová grafika (v 16 farbách!) a celková prezentácia, kde Eric navrhol hru bez akýchkoľvek rušivých prvkov ako interface, HUD, informatívne texty alebo dialógy a snažil sa maximálne vtiahnuť hráčov do diania na obrazovke. Súčasťou hry boli jedny z prvých celoobrazovkových animácií (cutscén) priamo v engine hry, ktoré vytváral pomocou rotoskopickej animácie (prekresľovanie z filmového materiálu).
Osobitnú zmienku si zaslúži hudba, ktorú skomponoval Jean-François Freitas a spolu s hrou tak vytvorila pre väčšinu hráčov nezbudnuteľný zážitok. Zvlášť záverečná, emotívna pasáž sa postarala o nejednu slzu v oku.

Another World obstál aj v skúške časom, o čom svedčí aj jeho znovuvydanie (s bitmapovými pozadím vo vyššom rozlíšení) a jedná sa o najúspešnejšiu hru Erica Chahiho.

Pro: Atmosféra, originalita spracovania, vektorová grafika, hudba

Proti: jedna z mála hier kde žiadne mínusy nenachádzam

+52
  • PC 95
Další z legend mého mládí. Překrásná hra, ovšem též velice obtížná záležitost. Ve hře nebylo moc míst, které bych proběhl na první pokus. No no, dosti obtížná hra. A to byla původní ještě těžší.

Hrál jsem předělávku, Another World: 15th Anniversary Edition. Podpora rozlišení 1280x800 (a zrovna jsem hru hrál na notebooku, který měl přesně toto). Prý zjednodušené ? Ale kuš, v žádném případě. "Rebalanced" difficulty - spíš jen upravená obtížnost pro lepší (ale ne lehčí) hratelnost.

Tato hra asi nejvíce exceluje graficky. Intro je revoluční (Flashback mohl nabídnout tolik, ale ne - měl ho příliš krátké) a velice povedené. Řekne vše podstatné, hezky se na něj dívá a zapsalo se do dějin, co víc si přát. Jednotlivé obrazovky mají plno detailů (s většinou nejde nic dělat, ale i tak fajn) a pozadí v dáli je něco neskutečného.

Level design je velmi dobrý, i když je hra vlastně dost lineární a řešení bývá jen jedno. Tak to dřív bývávalo často a tady to vůbec neškodí. Jednotlivé levely se od sebe dost liší náplní úkolů - akcí, které ve hře děláte. Nepřekonatelná je ta část, kde prostřelení příčky způsobí záplavu, nebo padání do hlubin ke konci. Levely, hlavně v obydlených oblastech, většinou nejsou pusté, něco se děje v popředí, pozadí a často i na rovině hráče. Lezoucí "kamarád" je také důkazem myšlení "out of box".

Abych pravdu řekl, do návodu jsem se podíval dvakrát (v tom bojovém stroji a co dělat na konci), přičemž zákysů jsem měl asi deset. Než jsem se naučil plynule ovládat zbraň a štít, také mi to chvíli trvalo.

Nejlepší mi ale přijde spojení "filmového" zážitku se hrou. Krátké animace ve hře doplňující příběh, rozmanitost akcí, atmosféra hry, líbivá architektura budov, celkem těžcí nepřátelé (které jde porazit chytrostí a rychlostí) a možnost opakovat úsek dokola pro mě znamená hodně.

Pro: Grafika, Rozmanitost prostředí a úkolů, správná filmovost

+15
  • PC 90
Stejně jako u literatury a filmů, kvalitu díla prověří jen čas. Čert vem dobovou grafiku, hratelnost je to podstatné. Klasická plošinkovka podmalovaná příběhem, která díky své atmosféře posouvá tenhle trochu bezduchý žánr výš. Už jen to úžasné intro...

Pro: atmosféra, intro

Proti: obtížnost

+14
  • PC 90
Tuto kultovní hru nebylo možné nehrát a nedohrát v době, kdy vznikla. Nedokážu spočítat kolik pokusů mě stály některé lokace. Hra je skutečně neuvěřitelně obtížná a občas vyžaduje přesný sled akcí. Ovšem atmosféra je nadpozemská, vtáhne člověka do hry jako málokterá hra.

Pro: Atmosféra, design lokací

Proti: občas nelidská obtížnost

+21
  • PC 100
Dle mého názoru 2D plošinovka s nejlepší atmosférou. Úžasné animace, jednoduchá grafika v temných tónech, hratelnost, zvuky i hudba skvěle navozují pocit, že jste sám uprostřed neznámého světa. Hra je sice obtížná, ale když týden řešíte jak se od někud dostat a pak na to přijdete o to větší radost z toho máte.

Pro: Atmosféra, animace, hratelnost, zvuky, hudba

+5 +6 −1
  • PC 90
Tohle je výtečná hra s dokonalou atmosférou která člověka úplně pohltí. Sice sem ji sám nedohrál, jen podle návodu, ale i tak se mi vryla hodně do srdce. Pokračování hra měla, ale vyšlo pouze na konzoly SEGA-CD. Viz. odkaz http://www.youtube.com/watch?v=VBMN1NB7aNs

Pro: Atmosféra

Proti: Obtížnost

+6 +7 −1
  • PC 90
Tak tohle je hra, na kterou se neda vzpomenout jinak, nez se slzou v oku. Jak uz psal nize Zephyr, kazdy okamzik hry je neskutecny adrenalin, ktery ve vas necha vzpominky na cely zivot. A ten zaver! Zaver hry je jedna z nejemotivnejsich scen, jake jsem ve hrach kdy videl. Je sice kratky a zas tolik se toho v nem nedeje, ale to co se deje, je proste na plac jak delane.Eric Chahi je proste borec. Vsem hracum, at uz hru tehdy hrali nebo ne, doporucuju si zahrat reedici po patnacti letech (moje recenze, je prakticky stejna jako ta puvodni, jen grafika je trosku jemnejsi a vsechno jede pod widlema bez problemu).

Pro: Atmosfera, jakou nenajdete nikde jinde.

Proti: Kratke.

+14
  • PC 90
Klasika mezi plošinovkami. Ve své době mě tato hra připoutala k monitoru a já hrál a hrál a hrál. Poté jsem inteligentně ztratil přístupové kódy a tak jsem hrál od začátku a hru si užíval úplně stejně. Úrovně jako když jsem seděl v aréně a všude okolo mě zuřil boj a já musel najít tu správnou kombinaci tlačítek na panelu, abych se vystřelil ven, nebo když jsem utíkal, za mnou hromada stráží a puštěných zvířat a najednou konec chodby, propadnutí panice a následně se otevřivší poklop ve stropě a natáhnutá ruka mého parťáka, či válení sudů v potrubí, kde unikala pára, takové věci se nezapomínají. Hra si svým koncem vyložene říkala o pokračování, ale co vím, nevzniklo, Flashback do toho nepočítám.

Pro: Atmosféra, hratelnost, spád.

Proti: Velice jednoduchá grafika v kombinaci se slušným pozadím, když člověk ví co a jak, hra je krátká.

+17