Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Rok s Apexem

Kdyby mi někdo na začátku loňského roku řekl, že mojí nejhranější hrou se v následujícím roce stane online týmová FPS, tak se budu válet smíchy. No a pak přišel Apex Legends. Bez ohlašování, slibování, hajpování a odkládání prostě BUM a hra byla vydaná a herní vesmír se otřásl. Dokonce i gigant Fortnite na chvíli dostal strach, pak se sice vše vrátilo do normálu, neboť Epic od Respawnu okopčil, co se dalo, ale tohle všechno šlo nějak mimo mě. Vlastně za to můžou kluci z Vortexu, kdy jsem se po nějakém záhadném hnutí mysli rozhodl kouknout na jejich gameplay video, které docela zaujalo. “No tak dobře, když je to teda F2P tak já to zkusím…”, a už mě měli.

Nutno říct, že až do Apexu jsem žádnou hru ze žánru Battle Royale nehrál. Sice mě to docela lákalo, ale dobře jsem věděl, že online FPS nejsou moje silná stránka, a DH kvejkáři vědí, že většinou jsem okupoval spodní patra tabulky. Takže jsem očekával, že dostanu nakouříno, co se do mě vejde, a velmi rychle se vrátím k nějakým pomalejším singleplayer hrám. Nakouříno jsem samozřejmě dostal, a dostávám i dneska, ale také se mi hned druhou hru podařilo vyhrát. A tam to asi někde začalo. V Apexu totiž můžete vyhrát, i když jste vlastně úplná lama. Stačí mít štěstí na tým, držet se jich a hlavně jim to moc nekazit. :) Pamatuji si, jak na mě v prvním týdnu řval nějakej nervák přes voice chat: “Why are you so USELESS???” :D

Voice chat je kapitola sama pro sebe a podle mě asi ta nejslabší stránka hry. Dost často si zbytek týmu tlumím, protože to co se ozývá ve sluchátkách mnohdy připomíná vysílání mimozemské civilizace. Výhodou ovšem je, že v Apexu se bez voice chatu obejdete. Ten totiž přišel s vynikajícím ping systémem, kdy vše důležité můžete spoluhráčům sdělit pomocí myši. Samozřejmě úplně to hlasovou komunikaci nahradit nedokáže a sehrané týmy se bez ní neobejdou, ale na publicu se s tím úplně v pohodě vystačí.

Hra má podle mě velmi dobře vymyšlenou práci s inventářem, takže jakmile se naučíte, co k čemu je, tak vám rozhodně neháže klacky pod nohy nějakým nesmyslným ovládáním, naopak ještě pomáhá v tom, že vám nedovolí omylem překliknutím vzít horší věc, než máte. Zbraně jsou docela rozmanité, a i ten nechvalně vyhlášený Mozambique je dneska na blízko velmi účinný, a zvláště pokud na něm máte přídavek Hammerpoint, tak dokáže být smrtící na jednu ránu.

Za ten více než rok, co uplynul od vydání hry, Apex přinesl mnoho novinek. Přibylo několik postav, kontinuálně probíhá balancování zbraní i schopností postav, některé lokace v mapě byly updatovány, nakonec přibyla i nová mapa a hlavně byl zaveden systém žebříčků, takže můžete hrát proti lidem, kteří jsou na podobné úrovni, jako vy. Pravidelně se objevují krátkodobé speciální eventy, ve kterých je herní systém něčím obzvláštněn, což příjemně rozbíjí stereotyp.

Velká kritika se snesla na přehnané ceny za herní kosmetiku. Někdy mi fakt zůstává rozum stát, proč bych měl uvalit nehoráznou sumu za skin postavy, kterou navíc v FPS hře kromě pár vteřin v úvodu nevidím. Na samotnou hru to naštěstí nemá vliv, snad jedině pokud se snažíte často skrývat a kempit v temných zákoutích, tak je lepší mít nějaký nevýrazný skin. Ty jsou ale většinou snadno dostupné i bez utrácení peněz. A pokud vás kosmetika skutečně zajímá, tak je tady za rozumný peníz tříměsíční Battlepass, který navíc stačí koupit jen jednou, protože pokud ho dohrajete tak si vyděláte na další.

Asi je zbytečné opakovat, že mě Apex baví a asi ještě nějakou dobu bavit bude. Takže rozhodně můžu doporučit. Jen se samozřejmě připravte na to, že to přeci jen chvilku trvá, než se člověk ve hře zorientuje. Podle mě to ale stojí za to.

Pro: Zábavná a rychlá BR hra; Ping systém; Práce s inventářem; Ranking system; Dostatek hráčů; Super hra pokud máte tým kámošů

Proti: Nekvaltiní voice chat; Předražená a nepotřebná kosmetika; Občas holt dostanete do týmu úplnýho kreténa

+27
  • PC 90
Asi je na místě upozornit, že nejsem hráčem FPS her. Tuto formu jsem doposud upřednostňovala svátečně v offline variantě a až Apex mi ukázal, že i online verze může být skvělá. Velkou zásluhu na tom má systém pingování, který vám jedním klikem ve zvukové podobě podle situace vygeneruje, co potřebujete. Tamhle je nepřítel, tady je helma, někdo už tu byl, půjdeme na ten kopec, potřebuji těžkou munici. Jen ukážete na předmět a celý váš tým ví, co mu chcete. Skvělá věc pro lidi, kteří nestojí o vokální rozhovor s cizinci pochybného chování. Obzvláště na Origin platformě, která navíc z každého proslovu udělá nesrozumitelnou hatmatilku špatné slyšitelnosti a kvality.

Tým skládající se ze tří hráčů mi vyhovuje. Domluva není složitá a není problém sestavit tým ze známých, i když jich moc nemáte. Se dvěma cizinci to však není o nic horší. Boj sám o sobě je zábavný a záleží na každém, jestli se chce k vítězství prostřílet od samého začátku nebo se raději někam uklízet a procampit se až k posledním týmům. Ostrov, na němž se bojuje, obsahuje celou řadu různých typů oblastí, přičemž výsadková loď a tedy startovací pozice začíná pokaždé jinde a stejně tak je pokaždé jinde i konečný střed zmenšujícího se kruhu. Musíte tak znát a pohybovat se po celé mapě. Trochu zamrzí, že je nevyužitý potenciál zbraní. Mezi nejlepší zbraně v zásadě patří všechny sniperovky a jedna brokovnice. Zbytek, včetně všech pistolí, samopalů apod. už je účinností trochu jinde, což hráče táhne ke uniformnímu konzervatismu.

Pokud jde o stabilitu, měla jsem s ní problém jen do minulé soboty, kdy hra často padala, když byl hráč v lobby a čekal na zápas. Během zápasu jsem zatím zaznamenala jen jeden lag, jinak vše běží jako na drátkách. Od sobotního (9.2.19) pádu serverů nezaznamenávám žádné potíže.

TL;DR verze: Po prvním týdnu jsem nadšená. Apex je dynamický, akční, nabízí variabilitu a pingová metoda prozatím efektivně eliminuje vliv toxických hráčů. FPS se tak otevírá i hráčům, které přímý kontakt s cizinci na netu odrazuje.

Pro: pingová metoda komunikace, rozmanité prostředí, velké množství malých týmů, stabilita hry, zábavnost

Proti: Origin voice chat, nudný výběr efektivních zbraní

+25
  • PC 90
Apex Legends si bere to nejlepší z Battle Royale žánru, zatímco se poučuje ze zásadních nedostatků svých předchůdců. Z toho, co je zde zásadním upgradem (např. oproti PUBG), bych vyjmenoval následující. Hned při výběru místa dopadu si můžete zvolit některou z "high tier loot" zón a jít si tak rovnou pro nejlepší gear, pokud se nebojíte. Řízení dopadu navíc můžete nechat jen na kapitánovi a nemusíte nic řešit. Sebrané zbraně už jsou rovnou nabité, upgrady a scopy se rovnou umisťují na zbraně, takže práce s inventářem se značně zjednodušuje. Akce je dost svižná, málokdy jsem zažil opravdu hluché momenty. Navíc když nedejbože ztratíte parťáka už hned na začátku, máte pořád šanci ho oživit. Pokud tedy hrajete s kamarády, odpadá ta nepříjemná situace, kdy někdo musí jenom čekat do konce.

Další plusy jsou určitě pohyb a mechanika zbraní, tam opravdu není moc co vytknout. Sprint, slide, šplhání po stěnách, jízda na lanech, do toho nějaké teleporty a launch-pady... No je to jízda :) Zbraně mají fakt dobrý "feeling", ať už se jedná o brokovnice, útočné pušky, či sniperky.

Samozřejmě hra není perfektní a kde co by se dalo zlepšit (a zřejmě se i zlepšuje, ale nemám moc čas sledovat updaty). Jednotlivé zbraně bylo ze začátku fakt těžký rozeznat, navíc třeba energetické zbraně se navíc chovají dost zvláštně, což se člověk zpravidla dozví až při první tragicky neúspěšné přestřelce. Jednotlivé postavy a jejich ultimátky mě kdovíjak nezaujaly, osobně bych si vystačil s pasivními skilly, případně jenom těmi "tactical" utilitkami. Taky bych ocenil přítomnost nějakého solidního skill-based matchmakingu. Některé hry byly pocitově dost snadné, jinde jsme zase dostali výprask raz dva. No a nakonec zmíním i klasickou rakovinu dnešní doby, otravné loot boxy a dementní skiny. Já vím, nějak si to vydělat musí, ale je to prostě akorát otravný :)

Pro: pohyb, zbraně, tempo hry, vychytávky oproti jiným BR hrám

Proti: ultimátky, lootboxy, z počátku dost nepřehledné

+22
  • PC 80
Na Apex Legends přešlo dvoučlenné jádro mého bývalého týmu Blow z Quake Live v podstatě vzápětí po jeho vydání. Čili netrvalo dlouho a i mě lanařili do trojky. Já jakožto 30letý mládenec, do té doby zvyklý na jiné trojky, s úsměvem odmítal namítaje, že jsem již z her vyrostl a staré časy už se nikdy nevrátí. Párkrát jsem si s nimi skočil, častokrát jsem chcípl, moje K:D ratio bylo asi 0.5 a tak i celkem brzy se mnou přestali moji bývalí spoluhráči hrát.

Nabídky na jiné trojky se však po 31. roce přestaly objevovat a jal jsem se tedy vyhledat Discord, kde bylo stále vše v pořádku a hrál se zde Apex. Moji dva bývalí spoluhráči si našli jiného do třetice. Píchla ve mně žárlivost, tak to ne.

Pamatuju si ty začátky:

Kámoš: Chceš Skullpiercera?
Já: Na co se to dává?

Kámoš: Kdybyste někdo našel heavy mag, pingněte mi ho.
Já: Jak to vypadá?

Hrozný.

Baví mě plnit denní i týdenní challenge. Postavy jsou dost rozdílné a za každou se hraje trochu jinak. Některé jsou slabší, pravda, jiné silnější, ale vývojáři se o balanc snaží častými patchi a změnami. Se sezónou 5 pak přidali i Questovou linii, která vás zase nutí o něco častěji se přihlašovat do hry.

Samotný gameplay je velmi zábavný. Jde o celkem rychlou (i když v rankedu kolikrát kempící), reflexy bystřící hru, která moc chyb neodpouští (ranked je více vyvážený skillově, ale taktičtější). Je třeba se naučit zbraně a najít si takové, které vám vyhovují. Osobně mám nejradši asi Longbow, full auto Prowler a Havoc. Naopak nejméně rád, celkem překvapivě, hraju se zbraněmi s light náboji - R301, R99 a podobně. Taky celkem nemusím bolt action sniperky (Sentinel a Kraber), i když si na ně začínám zvykat.

S postupně nahranými hry a hodinami jsem se však začal ve hře orientovat mnohem lépe a rychleji, a hlavně i můj starý skill (CHACHA) se začal znovu objevovat. Momentálně v Season 5 mám K:D ratio 1.51, přičemž za celou dobu hraní mám hrozivých 0.70 - i z tohoto ukazatele je zřejmé, jak slabý jsem byl v počátku a jaký je to rozdíl oproti dnešku. Z kempící lamky, která hraje opatrně a neumí zaregovat na náhlou situaci, se ze mě ve většině her stal tahoun a myslím si že i celkem dobrý team leader. Především se však vrátily ty staré dobré časy, kdy jsme byli bezstarostní, měli na hraní čas a nic nás netrápilo. Samozřejmě tomu nahrála situace s koronavirem, ale myslím, že budeme skákat i do budoucna.

Pro: Gameplay, gunplay, pingy, ranked, challenge

Proti: Dlouho mi trvalo naučit se všechny zbraně a attachmenty

+18
  • PC 85
Nejsem zrovna fanoušek kompetitivního multiplayeru. Vždycky to pro mě byl spíš vergl přilepený ke kvalitnějšímu singleplayer zážitku a ani multiplayer-only tituly jsem nikdy neocenil.

A pak přišel Apex Legends. Cák ho tam, už mi to sežralo přes 300 hodin a pokračujeme. Může za to hned několik faktorů.

Předně je to co-op, který jde hrát i s cizinci úplně beze slov. Pingovací systém je snadno uchopitelný a velmi mocný. Velikost týmů (3, potažmo 2 lidé) je ideální k tomu, aby se i za tu krátkou dobu dal navázat se spoluhráči trochu vztah a rozpoznat jejich individualitu. Díky tomu může člověk naskočit kdykoliv bez domlouvání do hry a každá hra je jiná. Troufnu si dokonce tvrdit, že mnohdy je hra s random spoluhráči zábavnější než s domluvenými kamarády.

Navíc vývojáři neustále hru někam posunují, vylepšují a mění pod rukama. Mění se mapy, schopnosti legend nebo i zbraně. Nebojí se do toho říznout a díky tomu nemá hra čas zevšednět.

K tomu všemu Respawn Entertainment investuje prostředky i do budování lore a příběhu, čímž uspokojí fanoušky příběhových her, jako jsem já. Jen příběh kolem postavy Revenanta je sám o sobě kvalitnější než co nabízí některé čistě SP hry.

A aby toho nebylo málo, tak je to ZDARMA. A to tak, že jsem nemusel zaplatit jedinou korunu, abych si zpřístupnil všechny hrdiny ve hře (což je jediná ne-kosmetická položka, která se musí odemykat). Těžko uvěřit, že taková hra vyšla pod křídly Electronic Arts.

Pro: úžasný zážitek nabízející obrovské množství obsahu, do kterého je jednoduché kdykoliv naskočit a nezevšední

Proti: sem tam bugy, které ale Respawn většinou kvapně řeší

+15