Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PS5 100
Nakonec jsem podlehl všeobecnému nadšení a přestože obvykle čekám na slevy a v podstatě tak nehraju aktuální hry, tak u Astro Bota jsem udělal výjimku. Komentář zkusím napsat kratší, protože stejně každý ví o co ve hře jde a jak vypadá (myslím, že se tomu nedalo vyhnout v herních mediích kromě teď remaku Silent Hillu 2 žádná podzimní hra nedostala víc prostoru).

Autoři vzali demo ochutnávku Astro's Playroom a posunuli ji o několik úrovní výš. Plnohodnotný díl je výrazně delší, výrazně obtížnější, i když jak píše komentář přede mnou, tak pouze v dodatkových úrovních, ty hlavní jsou pořád snadno průchozí, ale pokud se snažíte kompletovat boty i puzzle kousky, tak obtížnost je v hledání než v přesnosti a preciznosti plošinkování. A třeba skrytých levelů jsem bez nápovědy našel možná menší polovinu (po dohrání každé úrovně při dalším průchodu je k dispozici minibot s detektorem, který vás upozorňuje na chybějící collectibles, ale nepovažuju to za zápor, je to možnost, kterou můžete a nemusíte využít).

Hrozně mě potěšili boti, kteří odkazovali na některé z her z historie Playstationu, i když jsem jich dost neznal. Tohle propojení s minulostí Sony mě fascinovalo už v Astros Playroom. Každý z pěti světů končí levelem, který přímo odkazuje na nejpopulárnější série a třeba God of War level se sbíráním Odinovým havranů mě připoměl, když jsem je sbíral v původní hře.

Žádnou podobnou hru jsem nehrál přes dvacet let, nejblíž k tomu má možná Crash Bandicoot, možná množstvím nápadů, které jsou použity v jednom levelu a pak už nikdy příště mi to připomnělo It Takes Two, což je ale úplně jiný žánr. Možná jedinou malou slabinou může být, že ovladač není využíván tolik jako v Playroomu, ale tam ho chtěli představit hráčům a byl na to maximální důraz (ale třeba šplhání s opičím kostýmem nebo let raketkou pomocí Dual Sensu byly superzábavné a kdyby to bylo i tady, tak bych byl rád).

Astro Bota by nikdo neměl minout, i když si nejste jistí, jestli je to hra pro vás. Protože v té záplavě open worldu, soulsovek, rogue like, které si prostě bývají často hodně podobné je Astro Bot zjevení a doufám, že prodeje budou super a Playstation rozjede v budoucnu plošinkovou sérii.  A musím se přiznat, že mě Sony s Astro Botem přinutilo pořídit Switch a budu sjíždět všechny ty Super Marie a Donkey Kongy, které mě zatím míjeli.
+18
  • PS5 80
Prvni Astro's Playroom byla naprosto skvela plosinovka dostupna zdarma s launchem PS5, jejiz jedina objektivni nevyhoda byla prilisna kratkost. Hra samotna skytala uzasnou zabavu, prijemny a odlehceny humor a zejmena spoustu originalnich napadu a hernich mechanik, casto zalozenych za vyuzivani haptickych a gyroskopickych moznosti ovladace DualSense v mire, jake se zatim zadna jina hra ani nepriblizila. To vyniklo tim spise, ze byly koncentrovany a prezentovany na plose nejakych peti hodin, takze mel hrac nejen dojem, ze mu hra nabizi neustale neco noveho, originalniho a zabavneho.

Astro Bot je v podstate vice tehoz. Nebo spis mnohem vice tehoz. Hlavni prednosti hry je konecne na pomery zanru solidni herni doba, respektive mnozstvi planet, ktere na sve ceste navstivite. Na ceste za cim? Za zachranou nekolika set roztomilych robutku a hardwarovych soucastek nutnych k oprave vasi kosmicke lodi, tedy konzole PS5. Kolem znacky PlayStation a hernich ikon z jeji minulosti se zde toci vse, ale zaroven je to take vse, co je nutne o pribehu vedet.

Herne hra asi nejvice pripomina Super Mario Odyssey z konkurencni platformy a zabavnosti se ji minimalne vyrovna. Kazdy svet, ktery na sve ceste (v relativne libovolnem poradi) navstivite, je necim unikatni, zajimavy, predstavuje nove moznosti, napady a obcas i nejakou novou zajimavou herni mechaniku. K tem se jeste dostanu. Nektere schopnosti jsou unikatni jen pro konkretni svet a tomto ohledu hra skutecne pripomina onu bombonieru z Foresta Gumpa, u ktere predem nevite, co si priste vytahnete. Ale zarucene vam to bude chutnat.

Presto me bohuzel ve finale hra bavila vyrazne mene, nez jsem i na zaklade mnoha absolutnich hodnoceni ocekaval. Svuj podil na tom maji asi tri aspekty, jakkoliv jsou ryze subjektivni a jedna se spise o mekke vlastnosti, nez tvrde chyby. Mne ale proste nesedly.

Zaprve, hra je prilis jednoducha. To sice neplati pro nektere specialni levely, ktere jsou naopak vylozene a zamerne obtizne (ale take mnohem kratsi, zamerene na nejakou konkretni vyzvu), ale plati to pro vetsinu "zakladnich" misi. Bohuzel je Astro Bot trivialni az tak moc, ze jsem se do hry nemohl poradne ponorit, nainvestovat a uzit si ji tak, jak bych chtel. Ta hra me proste nedokazala poradne "probudit" a dostatecne zamestnat, coz je velka skoda. 

Zadruhe, a tim se vracim k tem "novym mechanikam," Astro Bot jich zdaleka nenabizi tolik, kolik bych ocekaval i vzhledem k rozsahu hry a rozmanitosti planet a radu z nich naopak recykluje. Nejvic me prekvapilo, jak malo hra vyuziva samotny gyroskop v ovladaci DualSense a pocitove jsem si tohoto konkretniho aspektu uzil vic snad i v tom petihodinovem Astro's Playroom.

A treti a posledni bod je mozna jen detail (ktery ale mnozi povazuji naopak za klad), ale z meho pohledu hre uskodil mozna nejvice. Je jim moznost vzit si na zacatku kazdeho standardniho levelu ptacka, ktery vam ukaze, kde se nachazi veskere veci - roboti, puzzle a skryte portaly, ktere muzete v danem svete hledat. Toto je vsak potencialne jedina vyzva a poradna motivace ke znovuhratelnosti, jakou hra nabizi a prijde mi hrozna skoda, ze uz tak zbytecne trivialni hra tuto vyzvu a motivaci timto zpusobem naprosto pohrbila. Ano, nikdo vas nenuti tuto moznost vyuzit, ale je to tam, vy to vite a proste to mate v hlave a alespon ja pak k tomu samotnemu hrani a objevovani pristupuji jinak. Pritom by stacilo, aby se tato moznost dala vypnout pred samotnym zahajenim hry anebo se s vyuzitim ptacka pojilo vypnuti nekterych achievementu. Ostatne platina, kterou vlastni petina vsech hracu, nema ten spravny lesk, ze ano.

Astro Bot je skvela, krasna, vymazlena, roztomila a peclive nadesignovana hra a po ctyrech letech od vydani PS5 po hrichu jedna z mala exkluzivit, ktere si (zatim?) jinde nezahrajete. Ale stacilo malo, aby byla mnohem lepsi. 

80 %
+8
  • PS5 100
Každý, kdo dohrál Astro's Playroom tak nějak tušil, že tu existuje potenciál na něco mnohem většího. A ano, tam kde Playroom působí jako techdemo pro PS5 a Dualsense, u nového dílu všechny tech fíčury doplňují skvělou hratelnost.

Astro Bot mi připomněl, proč jsem vůbec kdy začal hrát videohry. Plošinovky jako core videoherní žánr ustoupil velkým story driven akčňárnám. To všehovšudy nemusí být špatně, i já mám takový hry rád. Ale vždy u nich rychle prokoukne, jak jde hlavně o tu story, zatímco gameplay se smrskne na překombinovaný ovládání jednoho a téhož. Astro se ovládá dvěma tlačítky a situačně jedním nebo dvěma triggery a během necelých 12 hodin na hráče vyvalí tolik mechanik, že každá 100+ hodinová openworld hra může závidět. Vždycky si vzpomenu na Cušimu, kde je 150 kombinací tlačítek pro vykonávání jedné činnosti. V jednoduchosti je prostě krása a díky příjemnýmu jednoduchýmu ovládání je Astro instantně moje topka minimálně tento rok.

Ono je textem hrozně těžký popsat, proč zrovna plošinovka s dětským art stylem si ode mně odnáší plnou palbu v hodnocení. Není to jen to responzivní výborný ovládání. Je to krásná ostrá grafika, doslova 0 glitchů a 0 bugů. Haptika v DualSense dělá divy. Jakože Asobi nejspíš vymetlo úplný zákoutí možností, co ten ovladač dokáže pomocí různých vibrací hráči předat. Prostředí, ve kterém se pohybujete, je plně interaktivní, doslova každý list, o který se opřete, se ohýbá, každý povrch, na který šlápnete, má specifický zvuk, každý ořech, jablko, krystal nebo střep má svoji fyziku a v levelu zůstává, i když takových malých objektů je na obrazovce několik stovek nebo tisíc. A všechno, čeho se dotknete se nějak projevuje haptikou. Za ty roky s PS5 je jasný, že Astro bude ta jediná hra, kde si člověk užije DualSense na plno.

Nejlepší na Astrovi je, že i po 10 hodinách vám představí nějakou novou mechaniku, kterou využije klidně i jen na část úrovně. To množství abilit, který si chcete užít víc než jednou je ve hře opravdu hodně. Nechci je schválně prozrazovat, protože jejich objevování je největší kouzlo hry, ale jen řeknu, že chci DLC s houbičkou do vody. Jako wtf, že tak legrační fíčurka je jenom v jednom levelu. Levelů je jinak celkem obří množství, jen těch plnohodnotných bude kolem 40 a jednou tolik potom menších výzev, které jsou mimochodem někdy překvapivě dost těžké.

Nebudu se tvářit, jak je to nejoriginálnější hra ever, jsem Nintendem nepolíbený a tak nějak tuším, že tam mají plošinovky víc prostoru než na ostatních platformách. Ale je dostatečně originální pro mě. Je to ve všech směrech výborná hra, která na plno využívá potenciál své platformy. Je to nejlepší plošinovka, kterou jsem hrál.
+24
  • PS5 100
Na Astro Bota jsem se neskutečně těšil a je to jedna z mála her, kterou jsem si předobjednal a dopadlo to naprosto fantasticky.
Hned na začátku zmínit to co mi vadilo, a to je to, že to nemá lokální co-op a to je vše opravdu jinak nemám co vytknou.
Teď ty klady, a že jich je hodně. Jako první tu mám nádhernou a roztomilou grafiku, každá planeta je neprosto překrásná a hrozně mě bavilo se jen tak zastavit a kochat se, jak skvěle to vypadá a ještě k tomu hraje fantastická hudba. Pak je level design, ten je taky fantastický a dost nápaditý, pak jsou tu různé schopnosti, kterých sice není moc, ale jsou dobře provedené a level, ve kterém jsou tak je využijete na maximum a ještě k tomu si budete užívat, jak je skvěle udělaná haptická odezva v DualSensu, když jsem u ty hapticky a ta funguje, i když ty schopnosti nemáte a to stejně jako ve čtyři roky starém Astro's Playroom. A jako poslední zmíním tu nádhernou nostalgii a obecné ohlídnutí se za třicetiletou historii Playstationu, to neskutečně hřeje u srdíčka, a i když jsem neznal všechny narážky a postavy, které jsem našel tak mě to hřálo u srdíčka, a ještě ty souboje s bossy jsou správně adrenalinové a zábavné.
No Astro Bot je pro mě adept na hru roku a já doufám, že se časem vrátí a zažiju sním další skvělé dobrodružství 100%.

Pro: Nádherná grafika a světy, level desing, souboje s bossy, hudba, nápaditost a maximální využití ovladače DualSense, pocta třiceti let Playstationu.

Proti: Chtělo by to i co-op,

+17