Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Aha díky, koukám, že v Deus Ex bude ještě pořád co objevovat (krom nových cest/skrytých lokací), no musím si ho co nejdříve znovu zahrát:).
Isair: Jop, staci si pokecat s nim a nasledne s Morganom Everettom. Popripade ho rovno zabit.
Ještě jednopu si tady přečtu něco o nějakých neprokázatelných chybách, tak vám shodím server plantážníci!
Isair: Vidím to taky tak a proto spoustu RPGček rád rozehrávám po dohrání znovu (no, spíš jsem to dělal dřív).

Chuck: To je přijatelný kompromis :)
Kubulus: A také z toho jasně vyplývá, že nejlepší je RtCW. :-D
Kubulus:Však proto se snažím od většiny takto vysoce hodnocených her nic extra nečekat a většinou mě nakonec opravdu zaujmou. Deus Ex byl i pro mě výtečný, ale holt jsem tam našel pár chybek, které mi občas i trochu vadily. Někdo holt ale může být zklamaný (a že už jsem na DH viděl spoustu takových hráčů, ale jak říkáš, je to z velké části i jejich chyba).

Také je pravda, že takovéhle hry kolikrát otestuje až čas, možná po několikátem odehrání své hodnocení ještě zvýším (prakticky takovému Baldur's Gate 2 bych asi také po prvním dohrání tu stovku nedal, ale čím vícekrát jsem ho hrál, tím více mě bavil (neboť teprve při dalších hraní hráč u takovýchto her vidí ten celkový potenciál... více různých možností, více si všímá detailů, každé dohrání je rozdílné atp.), je to sice zvláštní, ale je to tak:)(alespoň u mě tedy určitě).
Isair: Ne, dobrý. Respektuju tvůj názor. Mě šlo jen o to, že nechápu, co nechápete na tom, že nám ta hra přijde výborná. Odpověď, že je hra dokonalá, najdeš i v diskuzi a komentářích u Falloutů, a i tam bys mohl říct, že je nadhodnocená (jak sám říkáš, platí to tak u všeho). Pokud se vám ale dostane takové odpovědi, tak je spíš vaše chyba, že si pod tím představíte, že i ta hra vám bude dokonalá připadat.

Chuck: Deus Ex má chyby - jako všechno - proto mi přijde divné tomu vytýkat, že zrovna ona je označována za dokonalou (nehledě na to, že takhle je označováno spousta her v předních příčkách, a všechny jsou z tohoto pohledu nadhodnocené).

Ale dobrý, mě je jasný co se tím snažíte říct, ačkoliv s tim nesouhlasím.
Já nic nechci:). Pouze jsem konstatoval, že tvrzení, že se jedná o dokonalou hru, může pak leckoho při rozehrání zklamat (ať už se jedná o jakoukoliv hru). Navíc, když potenciální hráč přemýšlel, jestli ho hra bude vůbec bavit (neboť třeba jiné FPS/RPG ho zklamaly) a na to dostane odpověď, že Deus Ex je dokonalá hra (téměř bez chyb)... což mě osobně nepřipadá jako dobrý tah, neboť právě tyto tvrzení většinu hráčů dokážou po rozehrání nejvíce odradit. Ovšem nerad bych to rozebíral dál, mělo to být pouze takové konstatování, nečekal jsem, že se to rozšíří ve větší diskuzi.

Navíc jak už jsem psal Deus Ex své chyby má (a nejen podle mě). Většina fanoušků na ně ovšem neberou ohled (buď se s tím nějak smířili, či to dle nich dohání jiná stránka hry), na druhou stranu to dokážu pochopit.

Chuck: Přesně tak, díky za podporu:).
Mám dojem, že Isair tím chce naznačit, že ta hra skutečně svoje chyby má a že to většinové hodnocení 100% je trochu nadhodnocené a vyvrátit tak trochu mýtus té pověstné dokonalosti. Nechce určitě nikomu brát iluze o hře a o jejich kvalitách a zároveň s tím vás nechce přesvědčit o přehodnocení, ale jen připomenout fakt, že ačkoliv má hra spoustu kladů, má i svoje zápory. Nevidím tedy Isairovi do duše, ale tak nějak bych to chápal, jelikož takovou myšlenku mám i já a sdílím ji s ním.
Isair: Přestávám chápat, co přesně vlastně chceš. Proč se mám zmiňovat o záporech, které mi jako zápor nepřišly (a přišli tak lidem, kteří je hráli na popud tvrzení, že jde o dokonalou hru)? Proč bych měl o svém názoru pochybovat, když na hru můj názor všichni nesdílí? Myslíš si, že když dneska (nebo před nějakým tím rokem) vrazím někomu do ruky Torment s tím, že se přiučí filozofii a že něco tak vyspělého, z jeho dohraných her, nikdy nehrál, myslíš, že bude jeho reakce lepší než těch, kteří se díky podobným informacím dostali k DE, a nebavilo je? Já odpověď znám.
No ty souboje příliš RPG právě že nejsou... ale dobře také nechci rozpoutávat další zdlouhavou diskuzi.

Samozřejmě já nikomu jeho názor neberu a dokážu pochopit, že tahle hra je pro mnohé kultovní (vždyť já sám se u ní neuvěřitelně bavil). Ovšem tím, že některé ty chyby hráči přehlížejí, nevytýkají (byť pro mnohé to chyby jsou- dle diskuzí/některých komentářů), tak potom se nedá divit, že často někdo očekává hru perfektní po všech stránkách a je zbytečně zklamán.

Falagar: Jistě, to ti nikdo nebere:). Já reagoval hlavně na příspěvek od Marwela u Dark Messiah, který Deus Ex označoval za dokonalou (bez chyby), což i kdyby to podle něj byla pravda, může mnohé potencionální hráče zklamat (když zjistí, že to a to se jim až tak kvalitní nezdá).

A když už jsme u toho, dá se nějak zabránit výbuchu Jockova vrtulníku? Třeba zabitím toho mechanika? Si pamatuji, jak tam ležel ten opravdový mechanik mrtvý a kolem něj tedy chodil ten falešný a já si jen říkal, co to má sakra být:)
Isair: Můžeš mít pravdu, ale vždy je to o přístupu. Netvrdím, že je hra stoprocentní, tvrdím jen, že jsem se u ní stoprocentně bavil. Stejně jako např. u TLJ nebo BGE. Proto 100%. Nebyl tam moment, který by mne štval. Prostě mne hra chytla detaily a atmosférou za srdce a perfektně jsem si ji užil. Nezaznamenal jsem, že by byla akční stránka nějak nepovedená - baví mne tak, jak je, nebo možná pro mne není podstatná, ale nikdy mne o tom ani nenapadlo přemýšlet.
Je to prostě A T M O S F É R A. Jen když pomyslím, jak jsem reagoval při prvním hraní v Area51, když mi vybuchl Jock nad hlavou a já tam jen stál s otevřenou pusou a zíral, svět jakoby se mi rozpadl před očima a pak smrt od snipera... pak load... a pak doslova jeden dlouhý bloodlust, 3/4 kola jsem si později vůbec nepamatoval, vše jsem zuřivě proletěl, střílel jak šílený a z jakéhosi tranzu se probral až hluboko v podzemí téměř bez nábojů... :-) To se prostě musí prožít, málo co jiného na mne v pc hrách zapůsobilo takto silně...
Isar: Já se o tom už nechci hádat, ani tu psát další příspěvky pořád o tom samém, shrnuto tedy: ty souboje jsou jako v RPG, převedeném do pohledu z první osoby. Nic víc, nic míň. Člověk je zklamán, pokud od toho čeká FPS/RPG, protože jako FPS ta hra prostě selhává naprosto ve všem (vlastně jediné, co si od toho žánru bere, je ovládání a kamera), což jí moc lidí mile rádo připomíná. Deus Ex není pro člověka, který si chce ve hře zastřílet, to je prostě fakt. A ten systém je vůči všem těm vlastnostem nejfunkčnejší, jak to snad bylo možné a spousta lidí by ti řekla, že to ráda hraje právě s tím akčním modelem, který tam je. Nemusí se ti líbit, ale to mě se zas nemusí líbit systém táhového boje, můžu ho nazvat zmatečným a blbým, a můžu protestovat, jaktože něco tak zmrveného můžou mít lidi rádi a díky tomu za svou modlu mít Fallout (to byl jen příklad, tahové systémy mám naopak velmi rád).

A že je Deus Ex dokonalá hra? No tak mnohé lidi tento názor v jejich hodnocení ovlivnil, já ho hrál bez zaujetí, bez očekávání. Taky jsem ho nedokázal ze začátku pořádně docenit, to přišlo až časem. Deus Ex je dokonalý asi tak stejně, jako je dokonalý Fallout (kultovní hry to nejsou jen tak pro nic) - obě můžeš popřít - to ti nikdo nezakazuje, ale chápat to můžeš. Pro mě je Deus Ex nejoblíbenější hrou proto, že je ve všem naprosto detailisticky zaměřený. Howgh!
Kubulus: Máš naprostou pravdu, ovšem to nic nemění na tom, že je "zbytečně" považována za dokonalou a může i leckterého trpělivého/old school hráče pak tedy zklamat. Stejně jako třeba tebou zmiňovaný Planescape: Torment. Přitom třebas ta akční stránka hry v Deus Ex není povedená i na tu dobu (navíc Deus Ex není kdovíjak stará hra), navíc když tvoří též velmi důležitou část ze hry (ty souboje zde nejsou jen tak mimochodem, jako třebas v Planescapu), tak to trochu zamrzí (ještě že tu máme stealth).
Musím si to chtě nechtě přiznat, ale Deus Ex je asi tedy opravdu hra, ktera doplatí v tomto ohledu na své stáří. Tahle hra byla dělaná pro trochu jiné hráče, než kteří jsou dnes. Současné hry jsou v podstatě o tom, že hráč si hrou projde - toť vše - případně si to, pokud se mu to líbilo, dá znovu. Tyhle hry se museli spíš než projít, dovolil bych si použít slovo, prožít. Je vcelku ojedinělé, aby dnešní mladí hráči, odkojeni v podstatě těmito novodobými hrami, postavenými na uplně jiných principech, si oblíbili tyhle starší. Vybavte si třeba Torment, to je hra, ke které si prostě nejde jen sednout a jen tak ji dohrát - a od člověka vyžaduje hlavně trpělivost a pochopení - za což ho ale odměňuje naprosto výborným zážitkem. Deus Ex byl v tomto směru, stejně jako Fallout a ostatní, hrou vcelku investigativní, se spoustou textu, vedlejších (někdo by řekl až nepodstatných) detailů. Pokud chtěl mít někdo z Deus Ex prožitek, musel si vůbec tyhle detaily uvědomit. A i ty nepodstatné dokumenty, nepřátelská hlášení, novinové články, reklamy atd. té hře prostě hrozně prospívali a člověk z nich odhaloval různé věci o tamnějším světě. Nebylo to třeba, jen hra takto hráče odměňovala. Tyhle věci vcelku významně umocňovali celou hru, ale o tom tenkrát prostě hry (nebo tak jsem to alespoň já vnímal) byly. Dneska se ti to vyčte, že jim to přijde zdlouhavé a o ničem, že to postrádá svůj smysl a zbytečně to zpomaluje tempo hry. Myslel jsem si, že ta hra nebude působit staře (grafika patří mezi ty lepší z postarších her), ale celým svým konceptem, ona působit staře, zřejmě opravdu bude.
Pravda u Chucka to bude asi něčím jiným, ale často to tak bývá, že pokud je hra až příliš vychvalována (považována za dokonalou), tak poté může leckoho zklamat. Přitom své jasné chyby má (jen většina fanoušků na ně nebere zřetel ).
Isair: Problem neni v tom, ze by Deus Ex vsichni vychvalovali, a proto budou nekteri jako Chuck zklamani. Pokud se kouknu na Chuckovy oblibene hry, neni tam jedine RPG. Dokonce tam neni ani jedina hra, ktera by se byt jen vzdalene podobala RPG. V tom vidim ten problem. Ja se taky nechystam hral Total War kdyz jsem pouze svatecni strateg.

edit: Reakce na Isairuv prispevek v diskusi Dark Messiah.
Chuck: Ona výraznější účinnost ani není moc potřeba. Už od začátku zabiješ pistolí běžný nepřátele na jednu ránu do hlavy. Ale musíš se trefit, což je hlavní věc, kterou levelování ulehčí.
Isair: "A jak to vlastně vůbec je s tou schopností páčení a elektroniky? Snižuje i počet potřebných šperháků/multi-nástrojů, nebo pouze zvyšuje rychlost páčení/obcházení zařízení?" Oboje.
Isair: Vrazil jsem do ni dost bodů (otázkou je, co se dá považovat za dost), ale výraznější účinnost jsem nepociťoval.
A jak to vlastně vůbec je s tou schopností páčení a elektroniky? Snižuje i počet potřebných šperháků/multi-nástrojů, nebo pouze zvyšuje rychlost páčení/obcházení zařízení? Nějak jsem si nebyl jist, neboť potřebné zkušenosti byly docela vysoké a nevím, jestli mezi tím se potřebný počet těchto nástrojů nezvýšil. (pokud je to ta druhá možnost (zvyšuje pouze rychlost), pak by ta schopnost byla docela zbytečná).

Chuck: JJ, to je logické, jinak by tam to trénování postavy bylo úplně k ničemu, zkrátka to chce používat pouze tu zbraň, na kterou máš trenink a máš ji alespon trochu upgradovanou.

Edit: Nebo ty jsi měl vytrénovanou i schopnost používat pistole na maximum?
USER47: Pokud si tu pistoli vylepší, tak potom snad jo, ale když si vzpomenu, jak jsem honil přede mnou běžícího teroristu a pražil jsem mu do hlavy a on byl vcelku v klidu, tak bez vylepšení doslova ani ránu.
Say: Pravověrná sniperka je tam jen jedna, ale optika se dá přidat třeba i na pistoli či pistoli stealth. Já jsem s sebou pušku nikdy netahal, pistole mi ji zcela nahradila.
Say: Hlavně je důležité zvážit, co všechno si z těch nalezených věciček nechat a co odhodit. Mně třeba připadalo, že se bude hodit skoro všechno a pak jsem to neměl kam dávat. Ale na moje rady radši moc nedávej. :-)
Falagar: Tak to doufám, že se odstřelovaček najde víc... Pušky já rád=) Akorát jde nějak přibližovat a oddalovat optiku?
Falagar: Da sa to bez problemov aj bez toho (ja do plavania nedavam skoro nikdy), ale faktom je, ze ked si mam vybrat medzi lockpickingom za 6000 a plavanim za 800 (alebo kolko), tak si to plavanie kludne vezmem - az taky drahy ten prvy stupen nie je.
Rovnako ako u mediciny. :)
Say: Kouzlo je v tom, že ke každému přístupu se vyplatí vylepšovat trochu něco jiného. Z mého pohledu jsou zbytečné Enviromental Training + Medicine. Ale záleží hlavně na tobě. Pak je také alespoň zpočátku vhodné specializovat se jen na jeden typ zbraní - ale třeba si jako všeuměl budeš připadat líp.
Teď jak jsem to rozehrál znovu, musím uznat, že plavat s nevylepšeným plaváním je fakt pruda - jak kvůli pomalosti, tak kvůli zásobě dechu - takže alespoň jedno vylepšení jsem do toho investoval. Vodních cest tu není zase tak málo...
Když jsem potřeboval bejt pod vodou dlouho, tak jsem JCho nechal trochu topit a zároveň si k tomu pustil plně vylevelovanou regeneraci:-D.
No jo, ale jak se pak bez aqualungu dostat do tajných oblastí? Vím že to jde, jen sio myslím, že plavání není zbytečné. Stejně se můžeš rozvinout už ve Vandenbergu do plna.
Já jsem do plavání nedal ani bodík a ani v hong kongu, ani v základně jsem nikdy neměl problém:). Stejně tak mi přišel zbytečnej ten environmental training či jak se to jmenovalo.

Naopak nejdůležitější pro mě vždycky byla elektronika, lockpicking a pistole.
Say: To jsem zvědav, jaký dojem to na tebe udělá. Nečekej od toho radši moc, abys nebyl, jako tady Chuck, zbytečně zklamanej. Investuj do čeho chceš, tady moc chybu udělat nejde (jen to plavání není na první hraní příliš dobrá vlastnost).
Asi ani ne, maximálně můžeš zkusit třeba textury z New Vision balíku, jiný modifikace jsou obvykle nedokončený a vůbec je šílenej problém je zprovoznit (aspoň na tý goty verzi z KK).
Nějaké užitečné utility či modifikace před začátkem hraní?
Takže nejde procházet hlavní dějovou linií ve více hráčích? Too bad...
Já to nikdy na ostro nehrál, pač mi to přišlo jako nuda (Deus Ex DM? Hmmm), ale prošel jsem třeba mapu v přístavu nad tou podmořskou základnou...
Pokud vím, tak jsou to ale pouze nějaké fan mapy na způsob multi-playerových FPSek typu Capture the Flag, či jak se to píše :)