Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Drákulovskou trilogii jsem si vždycky chtěl zkusit, ale odrazovala mě absence titulků a fakt, že jde o 3D adventury, které prostě neumím. Jenže na GOG ji měli za 27 korun v přepočtu... no nekupte to. Tak jsem koupil, chvíli ji doma "sušil", no ale co je lepšího na Štědrý den než pořádný upírský horor :)

První díl začíná tam kde končila knížka (a částečně film z roku 1992). Píše se rok 1897, Drákula je přepaden na cestě domů a po krátké bitce zlikvidován. Jonathan Harker se raduje z vítězství, jeho milá Mina se zotaví z upírské nákazy, ale oba mají strach, že se jednou vrátí. A za 7 let se tak skutečně stane - Mína podléhá vábení, odjíždí na Drákulův hrad a Harker se vydává za ní do Transylvánie. Toť v podstatě celý příběh, ale vůbec to nevadí. Atmosféra je famózní i přes lehce obstarožní 3D grafiku. Přestože se píše rok 1904, v malé hospůdce a okolí to vypadá jak ve středověku, lidí se křižují, rozvěšují česnek a bojí démonů - to ti slušní. Grázlové naopak terorizují okolí ve jménu Drákuly.

Hra má tři kapitoly, v té první prozkoumáváte okolí, kecáte se starým ožralou a hospodskou a snažíte se vyzrát na bandu gaunerů. V té druhé jste zavaleni v dolech a snažíte se uniknout a ve třetí prozkoumáváte Drákulův hrad plný skrytých místností, prapodivných mechanismů a hejblat, kde Vám pomáhá jedna čarodějka. Atmosféra je ve všech lokacích parádní, líbila se mi představa Drákuly fascinovaného moderními mechanismy i jako tajemného muže v pozadí (v celé hře se s ním nesetkáte a objeví se jen v jedné videosekvenci). Protože hra je z roku 2000, obsahuje spoustu filmového pozlátka a videosekvence stojí za to - zejména famózní cesta na důlním vozíku nebo i finální útěk. Titulky nakonec problém nebyly, všemu bylo perfektně rozumět.

Moje dvě čistě subjektivní výtky - zaprvé je to šíleně tmavé, ale tak že jsem neviděl kolikrát vůbec nic. Na vině je spíše než hra můj dosluhující monitor, ale i tak bych bral nějaké tlačítko Brightness.

A zadruhé - já jsem na tyhle 3D adventury prostě blbej a slepej :) Ve hře se pohybujete podobně jako v Atlantis - když se kurzor změní na šipku, skočíte do další části místnosti a tam se volně rozhlížíte s kurzorem uprostřed a hledáte aktivní místa. A zatímco první kapitolu jsem zvládl s vypětím sil a druhá byla i celkem lehká, na hradě jsem byl beznadějně ztracen. Aktivní místa jsem prostě neviděl, nebo mě ani nenapadly (část zdi, plíšek nad jednou z mnoha polic v knihovně, horní část dvířek na puzzle). Nebo třeba truhla, co se otevírá jen na jednom místě, či puzzle co se musí použít dvakrát s dvěma různými předměty. Není to otázka toho co kde použít - spoustu věcí řeší dračí náramek a další jsou intuitivní, ale spíše abyste ty aktivní místa vůbec našli. V jednu chvíli jsem měl asi 8 předmětů a naprosto žádnou představu kde je použít, takže návod jsem bohužel konzultoval dost často.

I tak jsem se ale výborně bavil a moje subjektivní výtky do hodnocení nepromítám. Drákulu mám rád a tohle bylo dobré zpracování. A už se těším na další díl.
+10
  • PC 80
Už delší dobu jsem nehrál nějakou klasickou adventuru, problém je že většinu těch známých mám už projetou. Naštěstí jsem si všimnul, že vlastním na mém GOG účtu, celou pentalogii Draculovských adventur. Nebyl čas ztrácet čas a huspnul jsem rovnou do prvního dílu.

Jedná se sice o adventuru ale o adventuru viděnou z vlastních očí. Stejně jako třeba série Atlantis nebo Myst. Klasicky se tak rozhlížíte po okolí a když se někam chcete vydat tak se objeví velká směrová šipka. Jistá nevýhoda tohoto typu her je, že mohou snadno sklouznout k frustraci, vinou špatně viditelných aktivních míst. Naštěstí to není zdejší případ a nenarazil jsem ani na jedno místo které bych nemohl hned najít. Ono těch míst kde jde něco dělat, ani moc není. Hra je totiž až překvapivě krátká.

Nepovažuji se za adventurního génia, a často končím u postupu "zkombinovat všechno na všechno". Ovšem zde, jsem nenarazil ani na jeden jediný zádrhel a hrou jsem prosvištěl za 3 hodinky. Což je na adventuru ( nota bene adventuru z roku 2000 ) skutečně překvapivě málo. Je to dáno i tím že zde vlastně klasických puzzlů a hádanek moc není. Až na samotném konci se hra trochu rozšoupne ale to už je celkem pozdě. Většina zádrhelů je navíc striktně logických a vzhledem k tomu, že budete mít u sebe vždy jen málo předmětů, tak zásek skutečně nehrozí. Navíc tvůrci až nezdravě využívají jeden předmět, který vyřeší většinu už tak po málu hádanek. Krátkost a jistá jednoduchost hry může být zápor i klad. Ano hra je krátká ale za to je i více intenzivní. Hra vás neustále odměňuje i na dnešní dobu stále slušnými animacemi. Díky tomu neztrácí tempo a působí více "filmově".

Animace jsou solidní a v roce 2000 to muselo být opravdu lákadlo na hráče. Dnes už pochopitelně hra zestárla a jde to vidět hlavně na animacích postav, nicméně žádná tragédie se nekoná. Samotná hra mi pak přišla hezká a i pro dnešního hráče stravitelná. Díky grafice pak můžeme vidět všechny ty ponuré lokace jako katakomby, hrad ale i venkov. Atmosféra hry je parádní a máte-li rádi staré gotické horory od Hammeru, tak tady si vážně příjdete na své. A to i když hra navazuje na Coppolův snímek z roku 1992 ( který se mi moc nelíbil ). Atmosféra prostě hraje prim.

Soudtrack zde sice je ale abych pravdu řekl, tak mě nějak nezaujal a spíš prošuměl. Určitě dokresluje atmosféru ale o nějakou pecku se nejedná. Ani anglický dabing mi nepřišel zrovna dvakrát kvalitní, což společně s absencí titulků ( anglických, hra u nás vyšla v komplet české verzi ale tu se mi nepodařilo sehnat ) zamrzí.

Dracula je zábavná adventura která je sice krátká ale o to více svižná. Absence záseků a frustrujících pasáží je spíše plus a ačkoli bych uvítal více puzzlů, hádanek a větší délku, tak si nemohu stěžovat. Hra je správně atmosférická a i dnes neudělá ostudu svým grafickým zpracováním. Je dost pravděpodobné že původně byla vytvořena jedna hra která byle ale později rozseknuta na dva díly. Ostatně díl druhý Dracula: The Last Sanctuary, vyšel ten samý rok a využívá prakticky stejné rozhraní, grafiku i hudbu. Ať to bylo jak chtělo, já jsem s Resurrection spokojený a směle se pouštím do dalšího dílu.

Pro: Atmosféra, grafika, svižnost, animačky, svým způsobem i krátkost

Proti: nevýrazný soudtrack, krátkost a absence více puzzlů, horší anglický dabing a nemožnost zapnout titulky

+9
  • PC 70
První díl Dráculovské adventurní pentalogie vyšel již roku 2000. Stejně jako zbylé díly jde o francouzskou klasickou P&C adventuru, která využívá styl pohledu z vlastních očí s možností otáčet se o 360°. U francouzských adventur není sázka na legendární engine Omni3D ničím zvláštní. Hry na tomto enginu sice mají svá rizika v čele s problematickým hledáním trasy, ale umě podporují autentičnost a vůbec sžití se s hrdinou, což je v hororu docela zásadní prvek.

Dracula je velice vděčné téma s bezpočtem variací. Někdy je Dracula komický trouba, jindy nagelovaný frajírek, ale klasická představa o Draculovi jde ruku v ruce temnému hororovému prostředí s nádechem romantismu, v němž lze nesmrtelného hraběte charakterizovat jako ctižádostivou, inteligentní a velice mocnou bestii. Snad nejznámější verzí příběhu je původní kniha Dracula od Brama Stockera, která se dočkala i mnoha filmových zpracování, z nichž nejlepší je film Drákula od Francise Coppoly z roku 1992. Příběh o Drákulově touze získat mladou a krásnou Mínu, která je však snoubenkou doktora práv Jonathana Harkera zná snad každý. A kdo ho nezná, ten by si měl rychle doplnit mezery ať už knihou, či filmem, protože právě na tento příběh herní série navazuje, přičemž vizáž hrdinů si půjčuje právě z Coppolova snímku. Laciná vykrádačka, řekli by mnozí, ale pokud zkusíte k sérii přistoupit jako k hernímu sequelu filmu, zase tak špatné to není.

Význam podtitulu Zmrtvýchvstání je víceméně odhaleno a každému musí být jasné, že po událostech v románu nebyl Drákula definitivně zničen. Mina se nestačí ani řádně zotavit z Drákulova kousance a znenadání odjede do Transylvánie. Zanechá Harkerovi dopis v němž ho žádá, aby ji nehledal. Harker tuší, že něco není v pořádku a vydává se za svou milovanou. A tím tento příběh začíná.

Ponuré temné prostředí odlehlého venkova i kobek hradu působí navzdory stáří hry pěkně. Rozlišení 640x480 je bídné, avšak po vizuální stránce je vše v pořádku a okolí vypadá hezky realisticky. Adventuristé veteráni si jistě vzpomenou na technologicky podobnou hru a to druhý díl Atlantisu, který navzdory stáří (1999) přinesl fantastickou grafiku. Pravda, Dracula je o krok pozadu, přičemž nejvíce trpí statickým prostředím, ale i tak je na co se dívat. V roli Harkera navštívíte místa jako je krčma, doly, či samotný hrad Drákuly. Zdařilé zvuky pomohou navodit atmosféru a oficiální český dabing (!) zase sedne příznivcům mluveného slova. Nutno však uznat, že dabing není nijak valný, překlad kolikrát trhá uši (např. svatý George namísto svatého Jiří) a navíc mluveného slova je ve hře poskrovnu. Na druhou stranu, hra nenabízí možnost titulků, takže ať už je CZ dabing jakýkoli, hráči, kteří nezvládají mluvenou angličtinu za něj budou vděční.

Ještě zbývá to nějak sesumírovat. Zmrtvýchvstání je obstojnou adventurou a pěkným začátkem série, která těží z klasického pojetí Drákuly a snaží se navazovat na Stockerovo dílo. Právě té návaznosti, byť místy připomíná spíše ždímání tématu, si lze velice cenit. Asi nebudu jediný, kdo za pravého a jediného Drákulu považuje toho od Stockera, zatímco všechny ostatní variace jsou pouze druhořadé napodobeniny. Zmrtvýchvstání je tedy pěkný a ponurý, byť poněkud komorně laděný krátký počin. Ostatně, s výjímkou druhého a třetího dílu se celá Drákulovská pentalogie řadí k těm kratším kouskům. Nicméně kvalita hry se nikdy nepozná v délce.

Pro: Prostředí, atmosféra, návaznost na Stockera (a Coppolu)

Proti: Nevyužitý potenciál, dějově slabé, mrtvé prostředí, místy orientace

+10
  • PC 70
Sice jsem ji dohrál dvakrát, přesto je Zmrtvýchvstání hrou tak na jedno dohrání. Vzhled postav si trochu vypůjčuje z Coppolova snímku, příběh má atmosféru, přesto nevidím důvod se ke hře vracet - zvláště, když mám pouze česky dabovanou verzi. Dvojka (the Last Sanctuary) je o něco propracovanější a obtížnější.
+1