Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

je to přece jen dětská hra:-) Představ si, že by měli dnešní děcka hrát BG. By se zbláznili nad systémem a složitostí. Takže se musí dělat hry jednodušší, snazší a hlavně nekomplikované :-)
To už začíná být docela trapné, nechápu, proč neustále tu obtížnost snižují, nejdříve s prvním oficiálním patchem přišlo docela drastické snížení a teď další... :/. A to jsem si původně říkal, že konečně zase nějaká novější hra, která je obtížností alespoň trochu vyzývavá.

Hmmm, kdyby se alespoň u aplikace těch patchu dala obtížnost nějak zachovat.
Tak, podruhe dohrano a uz jsem si naprosto jisty, ze procentualni dokonceni hry se pocita pouze ze splnenych achievementu. Dohrano na hard - obtiznost jsem snizoval pouze dvakrat a to u Velke sane (priserne otravny fight) a Gaxkanga (souboj probiha v jedne male mistnosti a Gaxkang ma zjevne nekonecno many, takze na hard - unbeatable) - a celou dobu jsem mel pocit, ze museli vyvojari obtiznost s patchem 1.3 (isntaluje se zaroven s datadiskem) jeste snizit. Znovu mi to trvalo 60 hodin a to se vsemi vedlejsimi questy, ktere jsem ziskal (coz je minialne 90 procent vsech vedlejsich questu ve hre a neverim, ze by ten zbytek zabral vice nez par hodin), takze pokorit hranici sta hodin jedine ve snu.
Ach jo, celý týden čekám, jestli bude v EA akci na Steamu sleva na DA, a když konečně je, tak nestojí za řeč...:(
Tarhiel (koment): Ten dvojklik bude asi nějaká ojedinělá chyba, neboť já osobně nic takového nezpozoroval a ani neznám nikoho, kdo by o podobné chybě hovořil.

Btw a nevím proč to házíš do spoiler tagu:).
marwel: Bylo tam pár soubojů, během kterých hráč musel (nebo mohl) odstraňovat pasti, není jich sice mnoho ale přece. Tuším jeden takový ve stokách, dále v tom doupěti otrokářů v chudinské čtvrti, občas snad i v planární kouli atp. určitě se toho najde vícero, ale pravda, že ty pasti nejsou (až na vyjímky) zase tak otravné, čili je hráč často snadno přehlédne. V BG1 je jich vícero, například celý zahalený les 2 byl kvůli pastím (pavučinám) peklo.

Ovšem v DA to taktéž nebylo zase tak časté, ale pravda pár bojů to trochu oživilo, ale jen minimálně... zkrátka ta variabilita tu chybí, rozhodně jsem nemusel nějak často měnit taktiku, abych měl menší ztráty, spíše přímo naopak, ta osvědčená taktika (zamrazování) byla vždy nejlepší a to je trochu smutné. Také jsem často se snažil sesílat jiná kouzla (ač jich v DA moc není a nebo jsou si velmi podobná), ale povětšinou to boj spíše ztížilo.

Jinak na DA rozhodně nenadávám, mně se i vcelku líbil, což dokazuje mé hodnocení, ale zkrátka BG se mi líbíl daleko více.
Elfian: Yop. Už jenom hodiny trávené u tvoření party se oplatilo. Hra pak měla úplně jiný nádech a zásadně ji ovlivnila. Tady se to už slévá v jedno. Tvorba obličeje je fajn, ale zakomponovat ji to promakanějšího potenciálu. O tom se mi třeba zdá=)
Marwel: dvakrát jsem to dohrál kvůli tomu, že jsem chtěl zjistit, jak složení a postup ovlivní děj hry. S hrůzou jsem zjistil, že jen minimálně.
Co se kouzlení v BG, tak ano některé kouzla trvají sakra dlouho a jeden šíp a je konec, ale od toho tu je ochrana před šípy, zbraněmi, magickými zbraněmi, kamená kůže atd.
Nic takového v DA není a když si vezmeš jak dlouho trvájí ohnivé, ledové a bleskové bouře, tak taky žádná rychlovka. Navíc ta pestrá varianta kouzel...
Proste nie je komerčný potenciál, aj z hľadiska, že kedysi na to stačilo desať ľudí, teraz potrebuješ 100 už len na renderovanie a vytváranie grafiky hoc máš povedzme aj licencovaný engine a nástroje, ktoré sám nevyvíjaš a RPG ako najkomplexnejší žáner tým pádom ide extrémne do peňazí a aký to má pre byznys zmysel, ak ty vynaložíš xkrát toľko úsilia a zdrojov do produktu, ktorý nielen, že bude za rovnakú cenu ako 8hodinová FPS, ale zároveň si to nekúpia príležítostní a masoví hráči . Čím nechcem povedať, že s tým súhlasím, len popisujem ako to je v každom odvetví, áno je to paradox, že tým pádom sa firmy zamieriavajú na ľudí čo s tým majú čo najmenej spoločné a "verní hráči" sú takto v podstate posielaní do prdele s tým, že buď sa prispôsobíš, alebo máš smolu. Vo filme to tak funguje roky, len ten má vďaka svojmu veku a "dospelosti" výhodu v tom, že je braný oveľa serióznejšie a tým pádom sa na to ľudia pozerajú aj z estetického/umeleckého hľadiska a sú ochotní do toho takto aj investovať, zatiaľ čo pri hrách ťa s takou myšlienkou 99% ľudí vysmeje klepajúc si na čelo. Smutné? Rozhodne. Možno treba len počkať, kým príde tá fáza, keď sa hry začnú brať seriózne. Si Vezmi športy, taký futbal bol koncom 19. a ešte dokonca začiatkom 20. storočia braný s výsmechom a ako sa presadil v "serióznosti".
Say: No vidis, a ty si ho treba koupis, ale 10 hracu, co jsem popsal ja, uz ne, protoze je hrani takove hry pro ne jiz prilis komplikovane. Takovi hraci si ovsem koupi hry jako je Dragon Age, protoze jim pripominaji stare dobre casy, ale zaroven je jejich hrani dostupne i pro ne.

Jeste pred 10-15 lety se hraci nedelili na prakticky zadne skupiny, kazdy hrac byl na 99% hardcore v nejake sve oblasti (at uz RPG, FPS nebo v jakemkoliv jinem zanru), jenze ted uz je to spektrum hracu uplne jinde a hardcore hraci uz tvori kdyz ne zlomek, tak velmi malou cast komercni sfery, proto je pro ne take tvoreno velmi, velmi malo komercnich her.
Neříkám, že si taky občas nezahraju nějakou tu odreagovačku a skvěle se u toho bavím, ale co bych dal za nějaké současné, nové, opravdové RPG...
Say: To neni tak uplne pravda, spousta z hracu, kteri predtim hrali slozita RPG, uz na to proste nema cas (prece jen je k tomu potreba jak cas, tak i dost premysleni a uvazovani o hre a o jejim svete, coz casto nezabere jen vylozene propareny cas), a vzhledem k tomu, ze tito lide casto hry kupuji (na rozdil od spousty lidi, co ma spoustu casu a hry stahuje), je to holt taky lukrativni skupina :)
Marwel: Ale proč? Proč se dělají primitivnější hry? Protože hráči jsou víc a víc primitivnější... A vývojáři nepůjdou proti davu. Tak to prostě je. Neznám propracované RPG za poslední 3-4 roky. Předpokládám, že u NwN2 to končí. Drakensangu dávám šance, ještě jsem se k němu nedostal.

Btw, v ID se výborně používá Otikulova koule. Pro mě klíčové kouzlo, obzvlášť v úzkých dungeonech.
Kouzla znam a vim co ktere dela (alespon vetsina),t akze vim jake mam na zacatku hry moznosti. Vzdycky jsem daval spanek tak jsem chtel vyzkouset jine. Barevna sprska mi vzdy z popisku prisla hodne uzitecna, ale vzdycky se proti ni nepratele dobre zachranovali. Na zacatku ale jak vidno ne.

v BG si snad nepamatuji jediny pripad kdy bych narazil na past primo behem souboje. Vetsinou je to prede dvermi nebo tak, ale ze by byli nepratele obklopeni pastmi to jsem nezazil. Rozmisteni jsou ruzne to ano, ale pro priklad vzpomenu jednu situaci z DA. Mas hned za rohem partu ctyr lucistniku (vsichni automaticky pouzivaji talent, ktery ti omraci celou skupinu), kteri jsou chraneni barikadou a pred nimi je olejova skvrna. A samozrejme u ni ohniva past. Docela zapeklita situace.

Jo a pokud jde o sesilani kouzel v BG. Spousta kouzel se vyvolava opravdu silene dlouho a pritom staci jeden zasah sipem a je po prdeli. Jedna z veci, ktera mi v BG nesedela. V NWN2 uz je to bohudik vyresene. V DA je kouzel mene, ale v mem pripade jsem pouzival vetsinu. Hlavne obrana kouzla, ktera jsou na prvni pohled outsidery se pouzivaji na tezsi obtiznosti neustale. Nekomu staci kdyz da fight s odrenyma usima s jednou prezivsi postavou. Takovy clovek motivaci ke zmene taktiky nema. Ja se vzdy snazil utrpet co nejmensi zraneni a fight vybojovat stylove (proto me neuveritelne nasral fight s arcidemonem, ktery se stylove vybojovat neda - to je proste jeden velkej bordel).:) Nj, ale takovou motivaci ma holt malo hracu.

Nj, kazde ma neco. BG/IWD jsou hodne chytlave hry podobne jako Fallout (a Fallout se rozhodne neda povazovat na hardcore rpg). DA se snazi zaujmout dnesni hrace. Fallout 3 se nelibi vetsine ortodoxnich fanousku prvnich Falloutu, DA se nelibi ortodoxnim fanouskum BG. Tak to proste je.

Uff.
Muzes ho uspat i kouzlem "Spánek", nebo klerickým kouzlem "Příkaz:Spánek", načež házet nemusíš + taktiky je tu ještě více.

V BG a IWD samozřejmě také často jsou nepřátele různě rozmístění + v okolí jsou pasti, což taktéž boj různě komplikuje. V BG 2 můžeš sakra dynamicky reagovat:), prakticky jsem to posilování, až na několik tuhých bojů (draci atp.) moc nepoužíval (občas jsem si postavy posílil pouze během boje).

V DA zkrátka ta změna taktiky v 90% případech není potřeba, čili se boj zvrhává pouze v tupé mlácení a zamražování nepřátel.

A možná naopak ty hody i trochu té změně taktiky atp. napomáhají (teď myslím u některých kouzel), neboť pokud ti selže jedno, musíš rychle (Dynamicky) změnit taktiku:), ovšem nikdy to není taková pohroma, abys musel kvůli tomu boj zopakovávat (navíc u většiny kouzel se nehází, jen zpočátku může nastat trochu problém, pokud máš špatná kouzla) a i kouzla první úrovně se často hodí v pozdější fázi hry, např. barevná koule a magické střely, ale je pravda, že v BG a IWD je až příliš kouzel, kde některé jsou naprosto k ničemu, ovšem v DA jich je méně a také využiješ jen některé... čili pořád má BG,IWD v kouzlech několikrát navrch, neboť já osobně většinu využíval (tak cca 70% určitě) a vzhledem k počtu je to hodně:).

DA tě prostě nenutí používat jinou taktiku, protože ta tvá osvědčená (např. zamrazování) se prostě vždy 100% vyvede, čili boje jsou pak nezáživné, nudné a stereotypní a pouze v minimum případech je nutnost změny taktiky (narozdíl od IWD, BG a jiných RPG).

Zkrátka v IWD a BG jsem se při bojích perfektně bavil, u DA jsem si pouze znechuceně povzdechl při pomyšlení na další nudný boj, který je naprosto stejný jako všechny předchozí. (a vypadá to, že nejsem sám:))
To je dosť absurdné povedať, že kúzla na prvých leveloch v AD&D sú zbytočné.
Save spellov na nízkých úrovniach je viacmenej rovnaký ako na vysokých, jediné čo sa mení je odolnosť ciela. Čiže v skutočnoti, viackrát spell prejde na nižšej úrovni ked je ciel slabší.
A povedz mi ako slabé je Sleep, Charm Person, Grease, Fear, Sanctuary, Command, Bless, Cure LW, Magic Missile, Chromatic Orb. Identify, Color Spray. Väčšinu tých spellov používaš aj na vyššej úrovni. A to som určite pár level 1 spellov vynechal. Snád nebudeme porovnávať flexibilitu a variablitu AD&D systému s Dragon Age. Variablita čisto level 1 spellov strčí do vrecka celý výčet abilít v Dragon Age. .

Dragon Age je strojový. Všetko je riešené cez jednoduchý matematický klúč a všetko sa scaluje na level. Je jedno či hodíš fireball X+5 fire damage alebo icebolt X+5 cold damage, ale či zaútočíš zbranou Y+5, kde X je level a Y je damage zbrane ktorý sa scaluje na tvoj level. Celý algoritmus je symetrický pre všetky classy a ability a podľa mna nudný.

edit: Color Spray (barevná sprška) ma sámozrejme tiež SAVE ciela. Rovnaký mimochodom ako všetky ostatné čo som vymenoval.
V IWD/BG se stavaji kouzla na prvnich urovnich temer zbytecne, protoze se proti nim da snadneji zachranit (nektera kouzla dostavaji bonus urovne, ale ne vsechna), v DA vyuzijes vsechna kouzla na vsech urovnich. Ne vzdycky ta sama taktika funguje, nepratele jsou treba jinak rozmisteni, mistnost je plna pasti apod. DA je proste postaveno hodne odlisne a i kdyz ma spoustu negativu (ktere zminim v komentari), hra je to skvela. Hlavni rozdil v soubojich DA a BG je, ze v DA muzes dynamicky reagovat na zmeny v boji. BG je predevsim o priprave (prvni krok je na sebe nahazet vsechna mozna ochrana kouzla).

edit: Uspal jsem ho barevnou sprskou a na to se hazet musi.;)
Ale tak vymyslet se lecos dá, například to uspání a tam ani nemusíš házet kostkou, dále pak na něj seslat pár silných kouzel a rychle usekat, popř. odlakat a ukouzlit:), dále pak klerik má i užitečná kouzla... taktéž uspání na 1 kolo atp.

Ten zlobr je jen moc silný nepřítel na začátek, ale to nemá nic společného ani tak s pravidly, jako spíše s obtížností a ve většině jiných RPG (především starších, které jsou tedy alespoň trochu obtížnější) to není o moc lepší.

Právě to se mi na BG,IWD apod. RPG líbí, že ty boje jsou především o taktice, nutnosti používat celou škálu různých schopností a kouzel. Kdežto DA je prostě pouze nudný stereotyp, ve kterém ti jedna taktika postačí po celou hru.
Toho presne myslim a toho zabit samozrejme musis. A taktiku s tim co mas na nej zadnou nevymyslis.
Ebb: On asi myslí toho Zlobra v jeskyni ve východnim pristavu, s tim snad zadny quest spojeny neni. To az pozdeji v Kuldahar Pass ne?
marwel: To je nepochopenie systému AD&D v IWD. Pravda je, že ak ideš nepripravený bojovať s Ogre {ktorému sa dalo jednoducho vyhnúť a dokonca to malo aj quest ak si ho nezabil) tak sa niet čo čudovať, že ti zabil figthera jednou ranou.
Je množstvo spôsobov ako zabiť ogra v D&D bez straty či spoliehania sa na hod jednou kockou.
DA je z velke casti o soubojich. Pokud te nebavily, nechapu, proc jsi to dohral dvakrat.

Isair: Vetsinou to hraji podle DnD pravidel. Ta je myslim v IWD normalni (v BG je tusim o jeden stupen vys nez normalni obtiznost). No nic, ted se jeste musim probojovat tim udolim do Kuldaharu coz je dost otravna zalezitost.
Souboje v DA jsou nudné a je jich strašně moc. proto jsem vždy dělal maximum aby to bylo hned dobojované a mohl jsem jít dál.
Nevim no, mne vazne nikdy nejak ten zlobr nevadil a vzdy jsem ho daval napoprve bez ztraty na zivotech:). Na jakou jsi hral to IWD 1 obtiznost? Pokud na hard, tak vez, že to je skutečný hard:), ne jako v DA. Holt tyhle starsi RPG nepatri uplne k nejjednodussim... i kdyz DA je na pomery novejsich her take o neco slozitejsi, alespon bez patche urcite (kteryzto snizuje obtiznost).

Jak uz jsem rikal ja i Say, ze bych nekdy v IWD ci BG loadoval o neco vic jak v jinych RPG kvuli smule, to opravdu rict nemohu, cili bud jsi tedy pouzival horsi taktiku, nebo jsi mel slabsi partu (pravda ze mi zpocatku bg2 take pripadal trochu tezsi, ale rozhodne ne kvuli smule/stesti, jako spis kvuli slabym hrdinum a spatne taktice), jenze tendence dnesnich her je neustale neco zjednodusovat a pak to takhle dopada.... a to DA je na tom jeste velice dobre ve srovnani s jinymi.
Rozhodne to nebyl critical. Zabil mi tri bojovniky, kazdeho jednou ranou (a to bych rekl, ze by byla az prilis velka smula na critical hity). Neslabsi mel 11 hp. Ja uz si to pamatoval z drivejsika ze ho nejde zabit jinak nez ho predem uspat a pak se se vsema na nej vrhnout. Tak jsem to udelal ve vsech pripadech kdy jsem to hral a tak jsem to udelal i nyni. Konecne uz bych to mel dohrat (nejdal jsem se dostal do trpasliciho mesta, tak snad to konecne dam).

No v DA da prvni zlobr taky docela zabrat, ale rozhodne nezabiji jednou ranou.:D
Snad jen pokud hodí critical, jinak by měl být v poho (a to je opravdu malá šance), však ono to ve většině jiných RPG není o moc lepší řekl bych, alespoň co já mám zkušenosti... nikdy jsem nějak extrémě ani v bg sérii ani v IWD sérii nemusel kvůli smůle nějak extra loadovat (ne více jak v jiných RPG hrách).
U hazeni jsem stravil dostatecne dlouhou dobu, takze skupinku mam vypracovanou dobre. Ja bych tomu nerikal 'problemy', spis jsem mel pri prvnim pokusu trochu smulu. Ten zlobr je totiz co zasah to smrt jedne postavy (ten ma snad hody na zraneni 15+), takze selhat je prekvapive snadne.
Nerekl bych, ten zlobr na zacatku mi nikdy nedelal vetsi potize, hlavne to chce nahazet zpocatku dobre statistiky u postav - na zasah hlavne silu (coz je asi jedina vec, kterou bych oproti jinym RPG vytknul, protoze to pul hodinove hazeni pri tvorbe postavy zabavne opravdu neni). V pozdejsi fazi hry se bojovnik trefi snad pokazde a zpocatku se tedy pravda spise vyplati pouzivat kouzla na niceni silnejsich protivniku, ale byva to tak ve vetsine RPG (o starych Dungeonech ani nemluvim:) a vetsina zadne DaD pravidla nemela).
DA mi prijde momentalne hodne lehka hra. Hraju to na hard a uvazuju o nightmare (nebo jak se tam nejtezsi obtiznost jmenuje). Je to zpusobeno prave tim, ze jsem uz DA jednou dohral a take dohranim datadisku (ten hrace jeste trochu vyskoli v pouzivani vsech kouzel a krom toho je jeste jednodussi nez Origins). Hraju take IWD1 a uz na zacatku mi prislo hodne frustrujici kdyz mi zlobr vymlatil celou skupinu. Pak jsem to nacetl znovu a ani si neskrtl. To prave nemam rad na hodech kostkou. Prevedeno na procentualni uspesnost mohou mit postavy tak kolem 30 procent (pravdepodobne jeste mene). Pozdeji se to sice zlepsi, ale rozdil proti jinym rpg je to ohromny.
marwell: Zas a znova. DA má stereotypní souboje (přesně jak píše Isair), kde stačí klikat na lištu dovedností. Zkus si zahrát nějaké RPG s pravidly D&D (třeba IW2 na Srdce běsu s dvěma postavami) a pochopíš, co to znamená promýšlet každý tah půlhodinového boje (za který je obstojná odměna v podobě XP a užitečných věcí), každé vyspání a načtení kouzel z knihy, investování bodů tam a tam, závislost dovedností na jednotlivých povoláních a tím tvořit skupinu na sobě závislou... atd. atd. Hrál jsem DA kousek za lotra a můžu tě ujistit, že jsem loadoval na kritických místech (kyklop ve věži) víckrát jak v jednom celém aktu BG2 nebo IW... A to si guma na RPG říkat nemůžu. Nevyváženost, nudnost, stereotyp, žádné vymoženosti... Společník je chodící automat, většinou s frakturou lebky, samotný hráč je pak dobíjecí panel na manu a zdraví. Krůček po krůčku se to stáčí do plynulé akce, nebo-li hack'n'slash. A zkus si představit hrát nějaký starší dungeon nebo propracovaného Fallouta na konzoli = LOL.

Ale pořád jsem DA nedohrál tak mě neber vážně... Snad jednou.
Však já zde nezačal srovnávat (alespoň ne nyní), DA samozřejmě beru jako odlišnou hru.
Ale jde mi o to, že zkrátka ty souboje mi nepřišly dvakrát zábavné, neboť se zpravidla jednalo pouze o používání jednoho kouzla (nejlépe zamrazování) a usekání nepřátel bojovníky.

To házení kostkou není o moc více odlišné, jako procentuální úspěšnost zásahu/vykrytí zásahu v 99% jiných RPG, čili tohle bych moc nevyzdvihoval. Pokud máš své hrdiny dobře vycvičené, jsou dobře vybavení, tak se téměř vždy trefí naprosto bez problému, zkrátka jako v každém jiném RPG, bez ohledu na pravidla, akorát zde se to počítá na hody, v jiných RPG (včetně DA) na procentuální úspěšnost.
DA ma dle mého spoustu kladů a určitě patří k těm lepším novodobým RPG, ale boje (ač taktéž nejsou špatné) me zde trochu zklamaly.
Isair: DA je hodne odlisna hra a srovnavat ji uplne ve vsem s BG2 je nesmysl. Dokonce i ty souboje jsou nakonec dost odlisne. V BG muze byt jakakoli taktika, ale furt je v pozadi to debilni hazeni kostkou kdy tvoje skvele promyslena taktika nevyjde kvuli nevydane smule a musis fight znovu opakovat (v takovem pripade slouzi fighteri pouze jako brzda na nepratele a vse ostatni musi obstarat magove a klerici). DA se naopak vice priblizuje strategiim kdy mas temer jistotu zasahu a taktika spociva v rozmisteni postav a nacasovani utoku. To se ale poradne ukaze az pri hrani na vyssi obtiznost a casto pouze u fightu s 'bossy' (silnejsi postavy ci skupinky postav)ci Bossy (no ti opravdu hlavni, macati hajzlici).

BG2 neni lepsi v soubojovem systemu, ale predevsim v kvalite a mnozstvi obsahu, kterym je narvany. Toho zadna moderni hra nikdy nedosahne.

Say: Takze tobe tedy pripada BG2 jako inteligenti hra a DA jako stupidni? To by me ale zajimalo proc. Protoze je DA kvuli dynamice hrani 'ochuzeno' o radu otravnych prvku z predeslych her jako je umirani (smrt spolecnika stejne vedla pouze k loadovani)? Nektere veci na DA me take zarazi, ale dost pravdepodobne nepujde o veci, na ktere myslis ty. To ale rozeberu az pri psani komentare.
marwel: A jaké teda? Inteligenčně odpovídající hráčské skupině...? Budiž=)
Doupe Beholderů se samozřejmě vybít dá, jen to chce více taktizovat (jako v 99% soubojů v BG2- tzn. používat celou škálu kouzel, zlodějské schopnosti v boji, popř. nutnost si boj nějak předem promyslet), ty předměty(předmět) který vyjmenováváš slouží pouze k zjednodušení souboje (takový bonus).

V DA samozřejmě o žádnou pořádnou taktiku nejde, je to pouze o tupém sekání a sesílání jednoho a toho samého nejsilnějšího kouzla (zkrátka takové to klasické zjednodušování)... neříkám, že je vyloženě špátný, ale rozhodně za BG2 značně zaostává (nejen podle mého názoru), ale zase je rozhodně lepší, než v některých jiných moderních RPGčkách.
Say: V pripade DA rozhodne nejde o konzolove zjednoduseni.

Isair: Soubojovy system v DA je zpracovany dobre, pouze je tam malo druhu nepratel no. V BG casto stojis pred az adventurnim rebusem jak to a to udelat (treba vybit doupe beholderu proste nejde bez pouziti amuletu, ktere te delaji imuni vuci jejim kouzlum) a to imho nepovazuji za spravne zpracovany soubojovy system. BG2 je rozmanitejsi co se tyce nepratel a jejich seskupovani, ale pokud se podivam na samotny soubojovy system, pak je DA minimalne na stejne urovni.
Isair.. já to mám naopak.. všechny celkem můžu, i Stena když se rozkecá ale koho nesnáším je prostě Morrigan.. ona má to chování strašně umělé. Ano je to můj oblíbený styl doktora house ale ten pro to má odůvodnění.. Morrigan je prostě jen pi*a.. xD
"Nj, to jsou pak ty lidi co si porad stezuji na kvalitu souboju. Neni se co divit kdyz pouzivaji tak nudne taktiky."

Imho by tě hra měla sama vést k nutnosti používat jinou/různorodou taktiku (na různé typy nepřátel například), pokud jsou pak boje stereotypní (stačí používat jedno či několik stejných výrazně silnějších kouzel a nic dalšího potřeba není), pak to není kvalitně zpracovaný soubojový systém.
Tech opravdu sympatickych je tam ale bohuzel mensina. Tedy alespon pro me. Morrigan je v pohode, ale ten jeji mnohdy az nucene negativni postoj k nekterym situacim me sere. Prijde mi, ze si vyvojari s jeji postavou trochu nevedeli rady. Dobre je to provedene podle me v datadisku, kde se vyvojari ve vykreslovani postav drzeli vice pri zemi, takze tam neni jedina postava, ktera by mi ve finale lezla na nervy. A z Oghrena tam konecne udelali poradny hovado (v dobrym slova smyslu). Presne takoveho, jakeho jsem ocekaval v Origins.
Když už jsme u těch sympatií, stejně jsem si nejvíc oblíbil Morrigan. Vlastně jsem na tom stejně jako MCZ, raději sympatickou postavu než silnější ale (pro mě) otravnou.
K cemu mi je bardi pisen kdyz mam v parte Morrigan, ktera umi podobne ucinny spanek ci masovou paralyzu. Schopnosti na 'znehybneni' nepratel je v DA habakuk. Krom toho, proc vsechny hned znehybnit kdyz je pak fight nudny?

Nj, to jsou pak ty lidi co si porad stezuji na kvalitu souboju. Neni se co divit kdyz pouzivaji tak nudne taktiky.

Hmm, sympatie. To bych pak musel hru projit sam. A vlastne ani to ne. Volby v rozhovorech udelaji i z hlavni postavy hovado.
Co se party týče, tak mnohem výkonější byla ta zrzka jako bard. Se čtvrtou písní 70% nepřátel bylo furt omámeno a to pak šlo vraždění jedna báseň. Proto Zevran - palec dolů
Zevran je mozna buzik, ale pokud ti nevadi se o postavy starat (ovladat je), pak nenajdes nikoho, kdo by zabijel rychleji a ucinneji nez Zevran. Maximalne pokud je hlavni postava mag nebo lotr se stejnym zamerenim jako Zevran, tedy vrah.
Zevran byl neschopný a nepotřebný buzík, když jsem to hrál tak výhodnější a silnější rozhodně ta zrzka. Ale ta byla dobrá akorát na kradení.
Pro mě byl Zevran jeden z nejoblíbenějších parťáků v DAO :-).