Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Celou dobu, co sleduju info o DA2 si více nebo o něco méně říkám, že se mi to už nejspíš nebude líbit...

Nejnovější informace, která mě nepotěšila je, že parťákům NEPŮJDE změnit zbroj, pouze *cough cough* upgradovat. To mě poser... To je jedna z kratkochvílí v party-based RPG-vyměnovat výstroj a výzbroj vždycky za lepší, zkoušet si různé, radovat se, když člověk najde nějakou novou...
Opět dohráno. Statistika ukazuje, že mi to tentokrát trvalo 71 hodin, což je poměrně pěkné číslo.
Akceptujem, beriem na vedomie, ale vidím to z iného uhla. Skončime pri tom, inač by sme sa už museli začať opakovať.
Tvůj příklad se mi zdá jako spíše hodně neobvyklý. Že by někdo hrál Mass Effect, nebo Dragon Age kvůli soubojům se mi zdá jako opravdu hodně nepravděpodobné. Naopak si myslím (a tak praví i zkušenost), že trend v dnešních hrách je takový, že hráči už příliš nestojí o questy, takže ty jsou tam už opravdu jen pro krajní příznivce, kteří si chtějí s hrou užívat pokud možno co nejdéle. Většina hráčů, teď myslím tech nejmladších, co znám (které bych mohl označit za příležitostné), se hrou prokousala bez questů, zato je velice zaujala intenzivně pojatá příběhová linka, plná charakterů, které si budou moct importovat do druhého dílu a ve svém načatém dobrodružství i nadále pokračovat (což je samozřejmě už nyní, dle známých informací o druhém díle, zcela evidentně vyvráceno).

Proč já mám Dragon Age rád, jsem popsal již níže. ___Důvod, proč nelze porovnávat mainstream ve hrách a ve filmech, je velice jednoduchý. Z mého pohledu, kdy stojím o propracované charaktery a přímo související možnost interakce, se nenajde žádný alternativní titul z nekomerční sféry, který by byl schopen mě uspokojit, vlastně spíše naopak. Spousta titulů, které vzniknu bokem bez zdvižení většího poprasku, mají často dialogy otřesné a charaktery absolutně neživé, kterým nelze uvěřit snad jen jediné slovo. A právě tohle u kinematografie neplatí, jelikož tam jsou snímky, odproštěné od komerčních účelů, schopny mi nabídnout to, co žádám. Ve světě her často ne. A hry opravdu nehraji a ani nehodnotím podle toho, jak moc komerčně zaměřené jsou, nýbrž dle věcí, jenž mi byly schopny dát. (Teď samozřejmě nemluvím jen výlučně o jedné složce, ve světě filmů a ve světě her mám v okruhu daného média zcela odlišné požadavky, ony propracované charaktery by mohly být nahrazeny klidně i něčím jiným.)
Ano, som o tom presvedčený. Prvotný záujem je napumpovaný cez zaplatené recenzie a inzercie (to už budú čoskoro synonymá) a potom sa to vezie. Nikto s $80 milionovým rozpočtom nebude riskovať že im nejaký puberták z IGN zkritizuje neoriginalitu, generickosť, alebo stupídnu linearitu. Priemerný hráč, väčšinu dialogov odkliká a cez cut-scénu si ide po pivo. Mi netvrď, že niekoho ešte zaujíma vnímať tie generické questy - zachráň toho, prines hento len preto že sú nadabované. A o tom hlavnom deji už bolo povedané dosť.

Bioware si je toho dobre vedomý, a tak je combat stále 90% obsahu. Za tie cut scény dostali nálepku príbehové RPG aby si ich fanušikovia nepripadali tak povrche a mohli sa nazývať old school.

Moja analogia s King Kongom je presná. Dej v King Kongovi je približne rovnako dôležitý ako dej v Dragon Age.
Ebb: Nejde mi o to, na co je to zaměřené. Ale funguje zde element "převtělení" se do úhlavního charakteru - na čož, ano, přispívají určitou měrou právě i filmové dialogy a to všechno, co zřejmě považuješ za balast. Nebo si vážně myslíš, že hry od Bioware se hrají kvůli bojům a level-designu?

Srovnávat takhle povrchně hry a filmy je celkem mimo mísu.
Podla mna DA nie je zameraný na príbeh. Dôležité je kolko percent obsahu je venované čomu. 90 percent hráč bojuje, leveluje a lootuje. Príbeh je tam podmaz. To platí o väčšine RPG, ako som povedal, príbehové RPG sú minoritný podžáner. Cinematickosť v hre, neznamená že je to príbehové. To je ako povedať, že Transformers, alebo King Kong je o príbehu, pričom všetci len čumia na gigantickú opicu a megalomanské efekty. To však že bioware hry sú cinematické, samozrejme súhlasim. Niekde na úrovni toho King Konga.
Lenže bez ohľadu na to, aké kvality Dragon Age (ne)má, DA je zameraný na príbeh a to, že je to zlé/dobré hráč predsa dopredu nemôže vedieť, len tušiť, že sa to asi bude zhodovať s ostatnými BioWare hrami posledných rokov.
Kubulus: Úprimne nerozumiem, že hráč ktorý má rád príbehové RPG by si vybral práve Dragon Age. Mne to príde ako paradox. Príbeh v DA je stokrát opláchnutý a všetci sme dopredu vedeli ako skončí(zjednotením rás proti armáde zla s finálnou bitkou na konci). Je príbeh skutočne to čo ta tlačilo dokončiť DA?

To ich spracovanie nemá nič s príbehom, ale súhlasím že je filmové -- presne ako tie popcornové chujoviny, ktoré nonstop zaplavujú naše kiná. A presne ako v Dragon Age, v nich ide o effekty v prvom rade a nie o príbeh. Ten je tam len ako podmaz.
Ebb (25.01.2011 09:20:23): Ano, to je tvůj názor. Já hraji hry za účelem zprostředkování určitého zážitku, a oblast role-playingu je doslova stvořena k tomu, abych se do příběhu dostal a mohl ho určitým způsobem ovlivňovat, a to ať už prostřednictvým dialogů, nebo nějakých jiných voleb, které ve hře (a v mé fantazii) zanechají svůj otisk. A zcela upřímně, všeobecně úspěch BioWare her tkví v tom, že přesně tohle dokáží, byť za pomoci filmového zpracování a větší přístupnosti. O příběhu bychom mohli polemizovat, mně se ale líbí a nepřipadá mi špatný, a propracovaný je. Navíc v něm není natolik patrný kontrast mezi dobrem a zlem, což jsem jen a jen uvítal.

Kdybych si chtěl zahrát nějaké jiné současné RPG, s propracovanými charaktery a dialogy, jaké by jste mi doporučili?
Bodkin: 75% adventůr smrdí? Jako inkvizitor by si zasluhoval operaci zvanou sebevznícení (TLJ ti ale schvaluji :).
Bodkin: Zamítá se. Neodpovídá validnímu matematickému argumentu=)
Snake.: Dobrá volba :) Z hlediska hratelnosti jen těžko najdeš uživatelsky příjemnější RPG z první poloviny 90. let (možna jen Albion, Chrono Trigger nebo FFVI)
Drolin: Dík. V poslední době mám o dobré hry nouzi. Tak rád přijmu dobrou radu. I když hra má koukám taky své léta a pochybuji jestli mi vůbec půjde. Nicméně 90% na tomto serveru už sakra něco znamená...

Edit: Beru zpět, zatím hodnotili jen 3 lidi. Ale i tak to zkusim. :)
John skús Moment of Silence, Overclocked (to sú tie dialogové), a vyšetrovačky napr Darkness Within: In Persuit of Loath Nolder, alebo Scratches. Tie ma tak prvé napadnú.
Say: Blázníš? Není nic horšího než MMORPG.


Krom Fify, NHL a podobných věcí.
Nějakej tip na vyšetřující či dialogovou adventuru? TLJ mě sice hodně bavila, ale rád bych zkusil i něco jiného.
Say: hah, cítim, že nám to teraz prejde. Ešte pred rokom by sme si to tu poriadne zlízli za také kacírstvo.
Ebb: ,,To čo je "podle mnohých" je asi najhorší možný argument v diskusii."
Amen. Ale to některým nevysvětlíš.
Ohladom Planescape a tých fanušíkov si ma nepochopil. Dejové RPG bolo vždy minoritný subžáner RPG - ako som to nazval na začiatku druhá kolaj. Skutočné RPG ako ho poznáme už dekády väčšinou len sleduje šablonovitý dej a ide skôr o levelovanie a lootovanie (presný prípad Dragon Age). Ako vieme, PT mal velmi chabú predajnosť a tak šanca, že sa príbehové RPG "vrátia" do mainstreamu (pričom tam samozrejme nikdy neboli) je prakticky nulová.
To čo je "podle mnohých" je asi najhorší možný argument v diskusii. Longest Journey ma rovnako ako teba moc nebavil. To hladanie podivných kombinácii ma otravuje. Skús niekedy vyšetrovaciu, alebo dialogovo-príbehovú adventúru a možno zmeníš názor na tento žáner.
Soudím na základě The longest journey, podle mnohých Da best adventure ever.

Jediný problém je v tom, že onen Planescape není snaha pár fanoušků. Byl tu a bude se s ním vždy porovnávat.
Hraješ zlé adventúry potom. Také tie nelogické postupy a ultra zdĺhavé komplikovanie jednoduchých vecí sú presne špecifiká zlej adventúry. Na základe toho hodnotiš ten žáner?

Analogia so sekerkou je dosť mimo. To ako vznikol žáner RPG a v akej forme prežil 4 dekády mi príde dôležitejšie ako to čo sa pár fanušikov snaží z neho urobiť posledné roky. Ale necháp ma zle, netvrdím že RPG nemôže mať dobrý dej. Všetka česť Planescape Tormentu.

Eh, nemůžu úplně souhlasit.

To že se tenkrát stříhaly nehty za pomocí obsidianové sekerky neznamená, že si je tak budu stříhat i dnes.
Hry se, chtě nechtě, od starověku (80. let) změnily. Rád si myslím, že se vyvinuly. K lepšímu. Hrát hru pro samotné hraní už není tak fascinující technické kouzlo jaké bývalo. Člověk chce vědět, proč to a to dělá. I v "pitomých" arkádách. A ne, teď zrovna nemyslím záchranu Peach.

Celá devadesátá léta to spělo k vrcholu a na přelomu století/tisíciletí se to zase zlomilo a pozvolna to klesá k dnešním dnům. A nejspíše se dostaneme zase na začátek, provádět herní skopičiny jen proto, že je to technologicky úžasné. Doufám, že je to cyklické a zase se dostaneme na opačný pól a dostaneme dalšího Planescapea.

BTW - Přesně tak vnímám rozdíl mezi Dungeonem a RPG. Dungeon je především o bojích, průzkumu, levelování a inflaci magických předmětů (I když jak si dobře vzpomínám, magický předmět byl set sakra vzácný). RPG je především story-"wise". A ano, IWD i s NWN považuji právě za dungeony.

BTW2 - 75% adventůr smrdí. Já jich nechal a už se jim příliš nevěnuji z jednoho prostého důvodu. Zbytečné dělání jednoduchých věcí složitě. A naprosto nelogické postupy. Bleah.
Ebb: Tomu co píšeš hodně odpovídá NwN. Děj v podstatě jen k podkreslení, ale vývojový systém postavy špičkový, souboje méně, ale také nenudí v kombinaci s obsáhlými možnostmi. Co se DAO příběhu týče... Je to jen mírně pozměněná šablona KOTRu či Mass Effectu (o NwN2 nemluvě, tam je to nachlup stejné, ale postavy podstatně zábavnější, hratelnost taky tak), to všeci ví, jen si to někteří nechtějí přiznat.
Kubulos: dej v RPG najdôležitejší? Po pravde nechápem čo majú ludia s tým, že RPG má mať dobrý dej. RPG vzniklo zo skirmish stolovky s miniaturkami (Chainmail - predchodca Warhammer). Neskôr, sa pretransferoval na vymlacovanie dungeonov, zbieranie itemov a levelovanie hrdinov. Až niekedy koncom 80tich rokoch sa dostal von z dungeonu do prírody, ale so stále tým istým princípom. Dej bol čisto doménou DM, a len velmi málo podporovaný v pravidlách - väčšina tých story templates boli skutočne len velmi jednoduché šablóny.

Čo sa týka cRPG, dej hral rovnako od jakživa druhú kolaj v RPG, a stále hraje. Dej v Dragon Age je len pokračovaním tohoto trendu, spísaní na kolene o zjednocovaní ras voči zlu, čo tu už najmenej sto krát bolo a ešte sto krát bude. Chceš príbeh? Hraj adventúry, alebo čítaj knihy. Hlavne netvrď, že dej je dôležitý pre RPG, alebo že Dragon Age má dobrý a komplexný dej, obe sú totiž bludy.
SilentWolf: "Epický" příběh měl ME1. Příběhy postav z ME2 jsou sice většinou parádní, ale třeba vyvraždění věžáku není moc epické a oproti jedničce je to velké nic :).
snake: ohledně těch draků. Tak v BG1 na žádného nenarazíš, protože by tě vyklepal jak řízek. Ve dvojce pak máš 5 a nemusíš bojovat s žádným (pro znalé BG2 je jich fakt 5? Přepočítával jsem je a furt si nejsu jistý:) ). Prostě se vykecáš, nebo o souboj nestojí, je zákonně dobrý, proplížíš se kolem něj nebo budeš mít něco díky čemu tě neuvidí ...
Co se týče dalších tuhoňů, se kterými nemusíš bojovat (sice se ošidíš o hodně dobrých věciček, ale to záleží na tobě) tak tam máš lichy, demi-licha, démony. Mnohdy když jdeš do nějaké části hry a prokecáš si s NPC a víš co tě tak asi čeká, tak musíš předělat kompletně strategii soubojů (změnit kouzla, vyměnit zbraně zbroje, ochranné kouzla mít neustále připravené, nakoupit svitky, ...).

To se ti v DAO nikdy nepovede protože co jednou chcípáka naučíš, tak musíš používat. Nic jiného k dispozici nemáš.

Dle složení party se ti ovlivňuje velká část příběhu. Není třeba dávat příklad. Snad každá postava bez výjimky má vedlejší questy a třeba při splnění jednoho správně uděláš s naprosto průměrného fighter/klerika jednu z nejlepších NPC ve hře.

Když jsem hrál BG2 poprvé tak mi to trvalo cca 50h na dohrání protože jsem ještě přeskočil celou jednu kapitolu jedním jediným rozhodnutím. Díky tomu jsem nikdy nedal dohromady některé zbraně, jejichž fragmenty najdeš jen v oné přeskočené kapitole. Každé další hraní bylo delší a delší, protože jsem v průběhu měnil partu, abych získal co nejkošatější příběh. To se ti nepovede v DOA a nech si zdát. Tam maj postavy vedlejší quest typu. Tam si pamatuju na jednoho blbečka, je potřeba jej najít, bydlí tam a tam a asi ho i zabijem. Hotovo. :)

Jednoduše řečeno, staré RPB hry nemají konkurenci a pokud člověk hledá opravdu RPG, tak bude hledat ve starých hrách než čekat na rádoby duchovní nástupce ...

Doporučuji ti zahrát si BG a brát hru jako příběch, který ty ovlivňuješ a pokud tě to bavit nebude, tak raděj RPG nehraj ;)
ME2 mělo tolik epických příběhů kolik je tam postav xD teda až na pár výjímek no (negr)
BioWare podle mě excelují v tom, jak ten (ne)příběh (ne, ME2 nemělo skoro žádný příběh) podávají. A ME navíc hraje do karet sci-fi žánr (takových moc není). Jinak i mě se už začínají zajídat ty naprosto stejné schémata při plnění úkolů (u ME2 mě to iritovalu na planetě Tuchanka, tam nebyl snad jediný quest, který by nebyl do puntíku okopírovaný z jiných BW her).
"Bioware sice dělají stále to samé, nicméně udržují si svou kvalitu."

Ta stabilní kvalita je však už nějakou tu dobu na dost nízký úrovni. A mluvit u Bioware her o "rozmanitým a komplexním příběhu"? Srsl? Vždyť v jejich nejnovějších hrách žádnej příběh ani není, jen vedlejší pofoukávání bolístek hráčovejch spojenců.
Kubulus: Po technické stránce v tom mají praxi a jednoduše jim to jde on TOP, ale přesně jak říká Isair... Opakuje se to. A mě by to ani tak nevadilo, ale ať tomu inovují hratelnost (viz. Mass Effect).
Kubulus: "Bioware sice dělají stále to samé, nicméně udržují si svou kvalitu."

V tom máš jistě pravdu, na druhou stranu např. pro mě postrádá smysl hrát jejich další hry, protože po určité době se neustále to stejné začne zajídat.
Bioware sice dělají stále to samé, nicméně udržují si svou kvalitu. Dragon Age je zcela jistě přístupnější, na druhou stranu nabízí věci, které hráčům žádné jiné studio zprostředkovat nedokáže - už třeba ty charaktery s vlastní psychologickou stránkou, chováním a historií. A i ten příběh je tím pádem mnohem rozmanitější a komplexnější. U RPG je pro mne osobně nejdůležitější, abych do toho světa zapadl a cítil se jako jeho součást, už jen díky těm volitelným dialogům, díky nimž se ve mne tvoří pocit, že tam opravdu jsem; nutno říct, že totožný pocit integrace krom Bioware her snad nezažívám nikde jinde, vždy jsem si vědom, že jsem hráč a zkoumám svět, který je „naprogramovaný“, nicméně u her od Bioware (včetně samozřejmě starších kousků, typu Torment, které však spadají do docela jiné dobové kategorie, kdy „vše bylo jinak“) skutečně dokážu ignorovat reálný svět a mít pocit, že jsem vedle skutečných a dýchatelných postav.

V tomhle ohledu např. Divinity II hrozně zaostává, nýbrž všechna NPCéčka jsou jednoduše plochá, opakující ohrané fráze bez špetky emoce, nebo nějaké lidskosti... prostě prázdní. Damien je vzhledově uhrančivý záporák... ale je prázdný. Svět je to hezký... ale prázdný. A i hrdina je statný a sympatický jinoch... ale je opět prázdný. Vždyť ani proti tomu stát se Dragon Slayerem nemůže nic namítat!
Snake.: To že by si divinity 2 zasloužil název Dragon age víc než samotné DA bych bral spíš tak, že v divinity 2 se příběh skutečně týká draků mezitím co v DA jsou jen na druhé koleji. Pokud se nepletu tak v divinity 2 je míň draků (těch velkých) než v DA a i přes to tam jsou důležitější.
USER47: To bylo nadsazené samozřejmě... Ale rozhodně v tom nebyly takové kšefty a teprv jiný záměr.
"Dělali to většinou z vlastní iniciativy, vůbec ne pro prachy/úspěšnost (když už, tak si o tom nechali zdát) a je to prostě znát. Dneska je to u profláknutých her jen a jen kšeft."

Ach jo, tohle je strašnej mýtus...To víš, že to dělali pro prachy, stejně jako teď. Všechny ty oslavovaný "hardcore hry" byly v tý době stejnej mainstream jako je dnes CoD nebo Dragon Age. Ale s tím, jak se rozšířila hráčská základna, tak se holt mění i složení toho hlavního proudu. Zatímco kdysi hlavní proud spočíval v brejlatejch teenagerech se spoustou času po škole, dneska tvoří značnou část herního publika i lidi mezi 20 a 40 lety, co nemaj tolik času ani trpělivosti se zaobírat komplexníma těžkejma hrama...
Ha, Divinity je na DH v poslední době nějak v kurzu.

Snake: Pokud kladeš důraz na příběh na dialogy pak mám pro tebe tip :)
To je možný. Ale já tyto hry nehrál. Proto hru hodnotím čistě z toho jak na mě působí, ne z toho, jaká je v poměru k ostatním hrám. Jinak psal si, že si hra nezaslouží svůj název, protože ve hře jsou vlastně jen 3 draci... No draků je tam ve skutečnosti asi 50. Ovšem těch velkých jen 3. To ale bych asi těžko viděl jako závažný problém. Nikde není psáno že dospělé draky musí hráč potkávat na každém kroku přeci. A mít jich tam třeba 6 by se mi zdálo zbytečně moc... proto si myslim že je to taky trochu mimo mísů a zbytečné kritizování hry.
Snake.: Vývojáři nekladli na nic důraz, bylo to pro ně přirozené. Dělali to většinou z vlastní iniciativy, vůbec ne pro prachy/úspěšnost (když už, tak si o tom nechali zdát) a je to prostě znát. Dneska je to u profláknutých her jen a jen kšeft. Když pak od BioWare dohraješ KOTORy, JE, Neverwintery, Baldury... už ti to bude (zejména u dialogů) smrdět.
Ono celkově i mě osobně připadá že starší hry mají větší potenciál než moderní. Přijde mi že dřív vývojáři kladli důraz hlavně na to aby hra bya promyšlená. Teď spíše na to aby měla hezky vypadající trailery a hodně vydělala. Jinak má obliba v DAO nepramení nikoliv v hratelnosti. To beru dle mého osobního názoru jako průměr. Jelikož jsem jsem moc RPG nehrál. Zažil jsem pár pěkných akcí v DAO ale i pár nudných stereotypů. Ovšem pramení hlavně z příběhu. postavy měli charakter, bylo jich hodně a bylo jen na mě jak s nima budu jednat. U všech postav bylo hodně věcí o kterých se dalo kdykoliv začít bavit a měnily na vás postupem času i názor jako například Sten. A mnoho rozhovorů bylo i dost vtipně udělaných. Rozdíl proč vy hru hodnotíte záporně a já kladně je, že vás sklamala z hlediska hratelnosti protože znáte lepší hry. Já jí hodnotim hlavně z hlediska příběhu. Ten mě zaujal.