Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Je mi do pláče při představě mladých dychtivých vývojářů, jako Mark Darrah, Mike Laidlaw, David Gaider a spousty dalších, sedících nad vznikem nového vzrušujícího dark fantasy světa, které vytváří doslova od píky. Velkým vzorem před sebou na jedné straně Faerun, na druhé Středozem, uprostřed touha se odlišit. Ve firemním úložišti schovaná tajemství celého Thedasu ve skryté části souboru s celým lore sloužícímu k zajištění kontinuity, ke kterým měla přístup pouze hrstka vyvolených. Hrubá vysněná představa o pěti hrách. Epické sáze, která měla začátek i konec. Tou dobou jen zbožné přání, které záviselo na úspěšnosti prvního titulu. Tedy, alespoň to si tenkrát všichni mysleli...

Často přemýšlím, jak by vypadal Dragon Age, kdyby BioWare šlo cestou Larianu.
@Malignus (03.10.2024 19:32): Tím myslíš tento příspěvek? Protože v něm neříká, to co tvrdíš. Místo toho říká, ať se ho zeptají až za 3 měsíce, částečně proto, že je to Gaiderova postava a částečně, proto že pak může dát zajímavější odpověď. Žádné slovo o tom, že by mělo být jejich vyprávění lepší než to Gaiderovo.
@pajmič (03.10.2024 13:30): Před pár dny reagoval na X John Epler na otázku, jak vyřešili osud Kierana zprávou, že Kieran je dílem Davida Gaidera, který z BW odešel po začátku prací na DAV, a že fakt netuší, jak hodlal jeho příběh rozvíjet, ale je přesvědčen, že jejich zakončení příběhu Kierana a dalších postav z předchozích her je lepší než to Gaiderovo.

Jinými slovy - DA tak, jak jej dosud známe, končí s DAV. Jeho tvůrce, David Gaider, odešel z BW krátce po začátku vývoje DAV. V dalším průběhu vývoje byl z BW vyhozen i zbytek tvůrců původního DA. Příběhy jeho postav se zakončily, protože je současní vývojáři chtěli zakončit, aby měli "blank slate". Pokud tak někdy v budoucnu vznikne další DA hra, bude v úplně jiném světě / části světa s úplně jinými postavami od úplně jiných tvůrců s úplně jinou vizí a s prvními čtyřmi hrami nebude mít už nic společného.

Každopádně se BW zmenšilo natolik, že je jen jeden tým, který bude střídavě pracovat na Dragon Age a Mass Effect hrách a není schopen přijít s vlastní novou IP. Já myslím, že by možná bylo lepší, kdyby EA BioWare po dalším Mass Effectu definitivně rozpustilo.
@Vurhor (03.10.2024 07:40): Dragon Age nemá nic co by ho definovalo :D Žádný konstatní hudení motiv, jak pravíš, odlišný art style, odlišné UI, odlišné vedení dialogů, jiný souboják, partáci a jejich (ne)ovládání, průzkum prostředí, level design. DA je jako Frankestein sešitej jehlou z částí ostatních populárních her včetně Massu. Ten, jak víme, podobnou krizi identity nikdy neměl. Dokonce i andromeda vypadala a zněla jako ME.
@Ria Kon (03.10.2024 00:43): Jo, to jsou dobrý výběry. Mně by se i moc líbil Dmitry V. Silantyev, jehož práci strašně žeru po dohrání obou dvou Pathfinderů. A pak samozřejmě one and only Jeremy Soule, který už je ale zdá se navždy v tahu. Ale ten fakt uměl jak ambiance, tak i themes, byť je hodně takovej "williamsovskej". Třebas v Icewind Dale měla skoro každá příběhově důležitá lokace svůj vlastní memorable theme, což... prostě respekt. :D

Celkově mě vlastně trochu mrzí, že Dragon age obecně nemá žádný ultimátní hudební motiv (podobně jako třeba Elder Scrolls a Mass Effect), který by definoval celou franšízu. Thedas by si svůj vlastní theme určitě zasloužil.
@Steffie (02.10.2024 20:51): Ale na legendární "Marvel Main Theme" od Michaela Giacchino a "The Avengers" od Alana Silvestri nesahej! :D

Hele, Zimmera miluju, ale do DA mi prostě nesedí. Neseděl mi ani Morris v Inquisition. Jsem zastáncem Inona Zura z Origins a dvojek, ale klidně bych si dokázala představit někoho jako Borislava Slavova, Nimu Fakhraru, Marcina Przybyłowicze... Prostě skladatele, co vybírají unikátní nástroje a cílí spíš na themes než ambience.
pajmič (01.10.2024 14:48) : Od čtvrté minuty mě ty smyčce hodně baví, klasické shit goes down :D Já jsem z hudby, kterou normálně poslouchám, zvyklá na dlouhé songy a dávám za pravdu, že tenhle soundtrack krásně utíká. A ústřední melodii si pobrukuju, je to docela pěkně zapamatovatelné (ne jako třeba příkladem soundtracky z Marvel filmů).

Jsem zvědavá na další soundtracky. Lidé na X, kteří už měli Veilguarda v ruce, vychvalují hudbu do nebes, takže nějaká očekávání na mistra Zimmera tam jsou :)
@Vurhor (01.10.2024 15:42): Chápu tě kolego. A s tím záchodem bezpodmínečně souhlasím :D Hádám, že hlavním záměrem Hanze bylo vybudovat epickou, temnou atmosféru, která má evokovat beznadějnou situaci monumentálních rozměrů. Což, jak doufám, bude reflektováno i ve hře samotné. Za posledních několik let se ze mne stal trochu music snob a ačkoliv stále velmi ocenuji chytlavé melodie a efektivní jednoduchost, tak komplexní a dynamické kousky jsou pro mne číslo jedna. Tento theme, není tak chytlavý jako DAI, leč Honzík Zima do 6 min vrazil opravdu hodně dobrých nápadů a i vzhedem k nadstandardní délce velice dobře utíká. Jinými slovy mi vůbec nepřipadá, že má tento track 6 min, což je základní známka brilantní kompozice.
@pajmič (01.10.2024 14:48): Kompozičně to sice je komplexní, to všechna čest, ale dle mého by měl mít snad každý main theme (ke hře i filmu/seriálu) nějakou fakt zapamatovatelnou melodii, která tě donutí pobrukovat si ji při každé přestávce na záchod. :D Tady sice taky je něco slyšet, ale oproti těm fakt výrazným znělkám, které měly Origins a Inquisition, mi to přijde jako slabý kafe.
@Vurhor (01.10.2024 08:54): Za mě to je úderný více než dost. Ta intenzita je místy tak hustá, že to jde skoro až do metalu, jsem po 4 min házel makovicí :D Tohle je kompozičně nejkomplexnější theme z dragon age série. Jasně, ta ústřední melodie v DAI je boží. Ale tohle má taky dobrej motiv. Nemluvě o prdukci, která je absolutní top.
Tak ono celkovo to importovanie postavy cez XYZ dielov je vždy veľmi ošemetná záležitosť a tenký ľad pre developerov.

Napr. ja som hral Wizardry 6 > import do Wizardry 7 > import do Wizardry 8.
Pričom W7 počíta so všetkými eventualitami (sú tam myslím 4 rôzne konce (alebo až 5?)) z W6 a W8 počíta s možnosťami W7, ale už nie s W6.
Konkrétne ja som dohral W6 s koncom, že som zabil draka Bela a v intre W7 sú scény s ním potom vystrihnuté. Ale ku koncu W8 je tam miesto kde je Bela živý a zdravý lebo hra nepočíta s tým, že by nejaký magor dohral celú (tzv. Savant) trilógiu importom jednej družiny už od W6, takže pri práci na W8 na nejakú W6 úplne kašlali.
@pajmič (26.09.2024 18:26): Ve Witcherovi to nebyl kdovíjakej selling point tak jako to bývalo u Bioware, ale i tak se tam těch rozhodnutí do trojky propsalo víc než z DAI do DAV

Kill or spare Aryan La Valette
Keep or not the tattoo of the Blue Stripes from the quest Hung Over
Side with either Iorveth or Roche
Kill or spare Henselt
Aid them on their respective paths, or rescue Triss (this ensures that only the conspirators for the "Lodge Of Sorceresses" are purged on "Loc Muinne")
Save Síle de Tansarville or allow her to perish
Kill or spare Letho
A jen tak mimochodem, Witcher 3 je tu nejlépe hodnocená hra roku. Baldurs Gate 3 byla jasná goty. Obě hry naprosto ignorovali rozhodnutí z předešlých her. Nikoho to nezajímalo. Ale hle, Bioware portne jenom 3 zásadní rozhodnutí a už je otevírá peklo.

Nesnažim se to nijak obhajovat, mělo tam těch rozhodnutí být víc, ale to pokrytetví mě jako upřímně docela sere.
@Steffie (26.09.2024 06:33): Já to vidím tak, že se primárně snažej upřít tíhu rozhodnutí na Rooka a věci kolem něj, než na to jak moc velký vliv budou mít rozhodnutí inkvizitora. Pochopitelně by bylo lepší, kdyby toho bylo víc, to by pak ale ta hra nevyšla nikdy, protože za ty 3 hry je tam těch věcí tak moc, že by se z toho Bioware nakonec leda podělalo. Holt si na sebe upletli bič.
@Marcusss (26.09.2024 09:51): Já to chápu. Já jako překladatel vidím, co všechno za dialogy je ve hře, když máš 4 rasy krát dvě pohlaví (a extra to je u blbky, jejíž výrazivo nedokáže dekódovat vůbec nikdo). :-D Taky chápu, že implementovat všechno je nesmysl, a to nejen kvůli větvícím se možnostem, ale i kvůli tomu, že 70% má v podstatě nulový význam, pro další hry. Kdyby tam bylo nějaký submenu, jak píšeš, nikdo by nic neřekl. Nicméně tohle je prostě rezignace a zdvižený prostředníček hráčům.
Příběhy mohou být epické i bez toho aby dělali ze světa fašírku. Takový Neverwinter se svou modulárností byl v tom dobrý, třeba v jednom datadisku se reálně mluvilo o možnosti, co by zničila universe v Rashmenu a nakonec to hra prostě hráči nedovolila. Plebs však jsou stále víc vázaní na jednotlivé postavy a hlavním krédem je svoboda. A tak i příběh o psu musí být o tom psovi doprovázejícím hrdinu v DA1. Mým snem je naopak universe kde se může odehrávat spousty příběhu, které občas na sebe pomrknou.
Vracím to zase trochu k BG3, ale když se nad tím zamyslím, nedivil bych se, kdyby to byl jeden z důvodů proč Larian nechce dělat na BG4. Pokud by je WoC tlačili k tomu aby navázali na úspěšné postavy z BG3, tak vytvořit provázanost rozhodnutí z té hry by byl absolutní nightmare.
@Malignus (26.09.2024 09:35): Nebudu popírat, že 3 je málo, ale jako vývojář ti řeknu, že je to naprosto primárně o té komplexitě. Pokud by bylo jednoduché ty věci, i z jen z toho Keepu, implementovat, tak by to udělali, protože by se to vůbec nepralo s možností tam dát jednoduchou volbu malého množství přednastavených možností.

Ale ono to není jenom o tom jak komplexní by to bylo technicky, ale prostě i obsahově - zásadně by to nafouklo množství replik pro napsání i nadabování a tím i rozpočet pro ně.

Kdyby je to nic nestálo, nechali by to komplexní. Ale zjevně, a pochopitelně, ta cena to všechno implementovat byla zhodnocená jako něco co by se jim nevrátilo.

Opakuju se, ale mít tam při tvorbě postavy možnost vybrat si jen ty velké odchylky z původních her pro nové hráče by jim nijak nebránilo tam mít submenu pro hráče co si chtějí nastavit každou blbinu, co si Keep ukládal.
@Marcusss (26.09.2024 09:17): Ono to není ani tak komplexitou, jako spíš ideologií maximální přístupnosti. Vždyť rozhodnutí jsou dokumentována v DA Keep a ne všechny se musí promítnout v další hře. Ovšem 3 jsou případě DAV skutečně málo.
@Malignus (26.09.2024 08:53): Jako jo, je to výmluva. Ale je to pochopitelná výmluva.

Reálný důvod prostě je, že už pro Inquisition byla ta komplexita naprosto šílená a téměř nemožná pro udržitelný vývoj. A Inquisition sám to ještě zhoršil.
Přenášení rozhodnutí mezi hrami byl super nápad, ale prostě ho nejde táhnout donekonečna, protože každý díl tak komplikuje vývoj následujího. A je vidět, že číslo 3 je prostě ta hranice udržitelnosti.

Myslím si, že kdyby nebylo toho jak Inquisition nastavil Solase, tak by se Veilguard neodehával 10 let po něm, ale klidně 100, aby se mohli ještě víc odloučit od toho nánosu.
@Steffie (26.09.2024 06:33): John Epler v rozhovoru pro IGN uvedl, že hra bude skutečně reagovat pouze na tyto tři volby, což odůvodňuje:  “Our philosophy when it comes to integrating past player choices and world states is wherever possible we want to avoid contradicting what has happened before. We never want to invalidate your choices.” Zároveň však uvádí, že pro přesun do severní části Thedasu je pro BW nový čistý list a i hráči by to měli brát jako Brave New Dawn.

Podle mě to jsou prostě kraviny. DAO, DAE a v základu i DAI jsou založené na vizi a příběhu týmu kolem Davida Gaidera, který s částí týmu odešel po započetí prací na DAI. Nový tým má prostě jinou vizi a jiný příběh a to se prostě neslučuje s předchozími hrami. Jestli v budoucnu vzniknou další Dragon Age hry, budou to hodně volná pokračování bez jakýchkoliv referencí na předchozí díly.
Jo no, jestli to bude všechno pokrývající Inquisition, tak je to smutné. Zvláště když prostě mají ten Dragon Age Keep, kde se všechny ty věci zaznamenaly.
Ale na druhé straně... je to 10 let od Inquisition. Nedivím se, že se rozhodli to nekomplikovat.
@Cathan (25.09.2024 19:19): Tohle jsou jediné možnosti, které lze do hry dát.

Co jsem tak pročítala na X, tak spooousta lidí je tímhle hodně zklamaná. A já se nedivím. Vždycky si člověk přeje, aby ve hře byla nějaká zmínka o předchozích volbách a postavách. Vývojáři se ohánějí tím, že teď je to prostě o Solasovi… Ok, jenže: Solas mě v DAI prakticky nutil, přemlouval mě, abych nepila z Well of Sorrows. A teď to nebude mít žádný význam?

Půjdeme do Weisshaupt, takže se úplně nabízí volba o tom, co se stane se strážci v bitvě o Adamant?
@Steffie (25.09.2024 19:03): Jestli je to opravdu omezený jen na tyhle tři volby, tak mě to dost zklamalo, i když by mě to nepřekvapilo. BW už několik let jebe na fanoušky ohledně následků voleb v navazujících hrách ve jménu maximální přístupnosti. To aby náhodou debílci, co se rozhodnou hrát sérii od 4. dílu nebyli zatěžováni ničím, co by mělo souvislost s předchozími díly + dalším zklamáním bylo prohlášení, že lore a fungování světa se mění dle možností enginu dle nálady scénáristy. Snad to tak blbý s těma volbama nebude, ale obávám se, že v případě Dragon Age "Choices doesn't matter."
Lore předchozích her, role Inkvizitora  

Tak tohle mě hodně zklamalo. Čekala jsem těch možností z předchozích her víc a ne jen tři(s kým měl Inkvizitor vztah, jestli se rozpustila Inkvizice nebo spadá pod Divine, a jak chceme Solase zastavit).

Well of Sorrows k ničemu, Kieran k ničemu,… jsem hodně zvědavá, jak se k tomu postaví, vzhledem k tomu, že zrovna Morrigan prezentují už v rámci marketingu…
@pajmič (24.09.2024 17:23): Já jsem na to taky antitalent, když se snažím, tak z toho většinou vypadne nějaká zrůdička. Takže většinou jen doupravím nějaký default a s tvarem obličeje zásadně nehýbu :D
@BUMTARATA (24.09.2024 16:27): pád civilizace je hooodně přehnané. Tohle rusakum fakt nezobu, neboj. Každopádně ja v character creationech travim narozdil tady od Reda casu hafo a proto chci zakladni preferenční filtr, když tim nikoho neomezují. Ale dobrá, budu od teď opět načas předstírat, že nejdůležitější je jako vždy LGBTQ. :-) A máš pravdu, mraky krásné.
@Adieu (24.09.2024 16:07): Intersex, undefined, whatever, šašek třeba, jistě, pomalu se dostáváme k tomu, proč za zkratkou LGBTQ+ je to plusko. Doufám, že se neživíš návrhem UI. Tohle je přesně ten důvod, proč je dobrej nápad z toho gender vyhodit a kategorii nazvat jednoduše body type, ať si pak každej ve svý hlavě představuje, co chce. Promysli to. A jestli takhle často blouzníš o trans lobby a pádu civilizace, zvaž digitální detox, nad Prahou visí krásný mračna.
Mně některé současné trendy taky nejsou při chuti, ale zrovna ve vytvoření vzhledu postavy strávím maximálně minutu a nejradši mám tlačítko randomizer. To není zrovna bojiště na kterém chci zemřít. Když mi tam naskočí prsatej eunuch, tak kliknu podruhý nebo si udělám zajímavý run. Jsem takhle ve Wasteland 2 vytvořil 4 černošky a roleplayoval jsem Sister Sledge:)
Tak a teď si běžte radši něco zahrát. Ideálně bez character creatoru, ať to zbytečně nikoho netriggne :)
@Marcusss (24.09.2024 15:55): Tak jaksi už to mizí jako základní filtr a kategorie přesně v nejrychleji rostoucím zábavním médiu, kde si vybíráš od těchto základních znaků charakter. :D Asi se mi to jen zdá a ani jinde se nic takového neděje, ani ten bill C-16, kterým to všechno odstartovalo, když unhignul J. Petersona, nikdy kanadským parlamentem neprošel. Holt žijeme skutečně v trochu jinak vnímaných realitách a už mě tato diskuze přestává bavit, točíme se v kruzích. Přesto ti i všem zúčastněným děkuji za podle mě vcelku zajímavou debatu.

@BUMTARATA (24.09.2024 16:05): Pokud chce všechny typické atributy, může přece hrát za ženu/muže. Pokud chce nějaký netypický, jde na intersex/undefined, whatever, jistě by tak kreativní komunita našla vhodné označení, kdyby chtěla.
@Adieu (24.09.2024 15:49): Oddělit body type od genderu je nejefektivnější řešení. Problém s tradičními kategoriemi (muž, žena) je právě v tom, že tyhle dvě věci směšují. Představ si trans ženu (oblečenou), na co má v tvým ideálním světě kliknout? Muž, žena, custom? A proč custom, když je to žena? ;)
@Adieu (24.09.2024 15:49): "nakonec voilá, to je překvapení, mizí naprosto funkční terminologie, vyhovující většině lidem" - tady ho máme, naprosto čistý argument šikmou plochou. Protože pár her s výrobou charakteru nepoužije přímo nějaké termíny, tak ty termíny zaniknou. Doktoři už slova "samec a samice" nebudou používat. Biologové taky ne. Termíny vymizí z úzu, protože videohry.

A mezitím jediná skupina která se uřvaně dožaduje toho aby UI bylo šité na jejich míru jsou takoví jako ty.

Uvědomuješ si vůbec jaké protikladné nesmysly tu v kuse píšeš?

Řeknu ti jedno tajemství - pokud nějaké termíny vyhovují většině lidí, tak NIKDY nezmizí z úzu. Tak funguje lidský jazyk.
@BUMTARATA (24.09.2024 15:37): Ne, ty další podkategorie, nespadající zcela mezi muže a ženu, by sis mohl naklikat přesně takto nevyfiltrované, stále stejně, jen o jednu elementární volbu více, nechápu, co to komplikuješ. Je prdel, jak relativizujete to všudypřítomné normalizování transgender ideologické polívčičky bagatelizováním, že tohle je jednotlivina, tohle je píčovina, a nakonec voilá, to je překvapení, mizí naprosto funkční terminologie, vyhovující většině lidem. A proto to některým lidem včetně mně vadí i jako jednotlivost, protože to posuzují v celkovém kontextu. Expanduje to do všeobecného prostoru a jakkoliv mohu souhlasit, že je to správně v lidskoprávní rovině, nepotřebuju mít v základu každý UI ušitý na míru nejuřvanější minoritě současnosti, stejně jako jsem a budu konzervativní ohledně zasahování této aktivistické komunity do jazyka.
@BUMTARATA (24.09.2024 15:37): Já jen dodám, že když už, měli by se vážně řešit problémy které na hráče mají vliv. V Hogwarts Legacy kupříkladu je postava neustále označována they/their, očividně z důvodu zmíněného šetřenì, i když z toho jsou jistě nebinarni jedinci nadšení, skutečně to má na hru negativní vliv. Kdyby se lidé soustředili na podobné problémy, ani nekvaknu.
@Adieu (24.09.2024 13:50): I see your point, ale zároveň řešíš strašnou čurákovinu, že jo. Ten systém, jak je teď, je simple as fuck a dá se v něm bleskurychle naklikat jakákoliv kombinace bordelu, kterej máš v hlavě, a bordelu, kterej máš mezi nohama, v tvým světě by se muselo přepínat mezi *zííív* kategoriema muž s penisem, muž s vagínou, žena s penisem, žena s vagínou, atd., jen aby na tebe náhodou nevykouklo něco, co by tě mohlo poznamenat. Vtipný, že zrovna ze všech lidí jsi to ty, kdo potřebuje trigger warning, než vleze do character creatoru. Vytáhni si hlavu z prdele (tohle říkám s usměvem na tváři a dobrotou v srdci), be kind a dopřej těm lidem těch pár her, co jim tohle umožňej. Případně popros gf, aby za tebe ty genitální volby checkla a vybrala toho nejreprezentativnějšího. :)
@Marcusss (24.09.2024 14:01): A vím snad já dopředu jistě, jestli změna z "default" změní jednotlivé genitálie i co se jejich ocekavatelnych pohlavních znaků týče? Protože stejně tak hra může nabídnout více genitálií jednoho typu. A když tam ty volby jsou, podívám se, co tam je, protože to dopředu nevím a ten editor něco blíže nespecifikovaného nabízí.
@Adieu (24.09.2024 13:50): A jak už jsem psal přímo tobě v níže uvedeném rozpisu = změna bodytype mu přiřadí genitálie pro něj očekávatelné (= ten default co zmiňiuješ)
Jediný způsob jak se to nestane je, pokud už sám předtím budeš do genitálií hrabat a změníš to a až potom změníš body type. Ale to už v té chvíli je tvoje chyba.
To je to teda ve finále jenom o tom, že je ti za těžko, že se může stát, že jednou klikneš navíc v zobrazení penisů a (gasp!) na postavě najednou bude vagína?
@BUMTARATA (24.09.2024 13:38): Hele co si vzpomínám, tak přece v BG3 volíš body type nezávisle na genitáliích a genitálie jsou horizontální jezdec, zobrazující pouze aktuální volbu, jež začíná nekonkrétním označením Default. Je to pravda, nebo ne? Co já vím, třeba to po těch patchích změnili a teď už visej dicky přímo shora UI, aby hráč mohl okamžitě zvolat: "That one!" :)