Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 95
Ke hře jsem se dostal špatnou informovaností nejmenovaného e-shopu, kde mi při zájmu o koupi dílu úvodního cpali do hlavy, že samostatně úvodní díl neseženu a že pokud mám zájem, musím sáhnout po zlaté edici, která navíc obsahuje datadisk Extraction Point. Nakonec se ukázalo vše jinak, ale jisté je, že poté, co jsem byl úvodním dílem nadšen, bych po tomto datadisku nakonec přece jen sáhl sám.

Hra dobře navazuje na předchozí díl a po klidném úvodu začne opět klasická akce, která mě u této série maximálně oslovila, přestřelky mají opět pořádnou šťávu, nemluvě o přidání dalších zajímavých zbraní. Prostředí fádních kancelářských budov je občas obměňováno, takže určitá monotónnost dospěla ke zlepšení. Po stránce příběhové je zapotřebí i u tohoto dílu vzít v potaz, že v ději a především jeho logice bude mít hráč zmatek. Mně osobně tento neduh nevadil, jelikož akční stránka hry mi vše dokonale vynahradila.

A závěr? Vše by mohla shrnout jedna věta: Během následujících dnů začnu hrát další díl "Perseus Mandate". :-)

Pro: super akce, slušná grafika, lepší prostředí, nové zbraně

Proti: příběh

+30
  • PC 85
Opět parádní, atmosférou nasycená střílečka ze stále nepřekonanýma přestřelkama kdy před sebou opravdu cítíte ten pocit z dobře odvedené práce, když vystřílíte místnost plnou vojáku rotačním kulometem s odpovídajícím efektem čili nic nezůstane na svým místě a barva na zdech už nebude nikdy stejná jako před vaším příchodem :-). Takže v oblasti akce pořád vrchol.
Dalším výrazným prvkem, který se od minula zlepšil jsou hororové momenty, které jsou tentokrát nahuštěné do více míst a hlavně v nemocnici jsou mnohem víc intenzivnější.

A jako klasický datadisk přibylo pár zajímavých zbraní mezi nimiž vévodí hlavně již zmiňovaný rotačák, který se fakt povedl. Dále laserová zbraň a přísavný kulometný věžičky ve formě granátu, který jsou v některých místech dost potřebný :-)

Závěrem je nutno říct, že se od originálu nic zásadního nezhoršilo ani nezlepšilo, proto stejný hodnocení :-).

Pro: opět skvělé přestřelky, mise v nemocnici, atmosféra

Proti: chudé venkovní prostředí

+30
  • PC 85
Výborný přídavek, který přímo navazuje na příběh původní hry a o malý kousek jej posunuje. A to je právě kámen úrazu. V době, kdy tento datadisk vyšel by mě hodně vadilo, že jsem se po dohrání zase tak mnoho nedozvěděl, ale jelikož vím, že je v přípravě již třetí díl, tak by od vývojářů bylo špatné prozrazovat více než je obsaženo zde. Klady této hry jsou téměř totožné z původním kouskem, zůstala zachována skvělá atmosféra i ty tzv. baf scény, ruku v ruce spojené se zvuky a nejednou ve mně zamrazilo (hlavně ve 2 v noci), se mně líbily a byly dobře načasované, po grafické stránce to bylo taky bez námitek. Jako ve správném datadisku přibilo pár novinek. Hlavně nepřátelé a souboje s obrněnci, které jsem si více užil, nové zbraně (luxusní rotačák a laser rifle) a nový předmět v podobě kulometných věžiček u granátového inventáře. Taktéž, alespoň podle mě přibyl nový pohyb při otvírání dveří.

Jak jsem psal dříve, záporem pro někoho může být ne mnoho objasňující příběh a tak trochu s tím souhlasím. A ještě dodám cca poloviční délka, větší příklon k akčnější formě, leč výborné a v jedné části neschopnost vylézt z vody, i když to mohlo být chybou mezi klávesnicí a židlí.

Pro: atmosféra, grafika, přestřelky, nový nepřátelé

Proti: délka, příběh

+28
  • PC 85
Skvělé pokračování. Všechno, co tak nějak mohlo být vylepšeno, tak tu je. Prostředí se tu mění. Už se to celé neodehrává skoro ve stejné budově. Co mi vadilo na původní hře, tedy dlouhé pasáže bez střílení, tu jsou také docela eliminovány. Hra má snad ještě bombastičtější hudbu.

Nové zbraně jsou skvělé. Nový nepřátelé taky. Konečně Vás tu hra tak nějak nutí využívat všechny zbraně. Hra je akčnější. Předvede pár skoro až epických bitek. Hlavně bitka s obr mechy stojí zato. Rotačák. Přesně zbraň, která tu chyběla. Pálit s ním v plné ráži do obrněného protivníka a koukat jak od něj lítají jiskry je skvělý pocit. Porcování laserem řadové panáky taky není k zahození.

Co se ale vylepšilo nejvíc je atmosféra. Konečně pořádný horor. Šílené halucinace, noční můry. Řezničtí démoni. Alma se tu činí a ukazuje zlo v nejčistší podobě. Tak neni to až zas tak úplně hustý, že bych se bál jít dál. Na střílečku ale více než solidní. Autoři přesně vycítili, kde bylo potřeba přitlačit na pilu. Jen škoda, že je to jen krátký datadisk.

Všichni tu nadávají na příběh. Myslím si, že neni špatný. Přináší totiž jednoduché a srozumitelné poselství. Všechno je v prdeli. Žádná spása nebude. Smrt dřív nebo později stejně přijde, a žádný kecy nebo činy na tom nic nezmění. Neměli jste dopustit, aby byla Alma vypuštěna. Tím se Váš osud zpečetil

Pro: atmosféra, skvělá muzika, akčnější, nové zbraně, nové prostředí, nový nepřátelé, skvělé bitky

Proti: jen krátký datadisk

+24
  • PC 70
První datadisk dějově navazuje přímo na původní hru, která skončila cliffhangerem. Už to tak dává dobrou motivaci ho spustit. Autoři se zjevně poučili a jednotlivá prostředí při průchodu hrou jsou značně rozmanitější. Z nějakého důvodu mi však celkově výborná a hutná atmosféra původní hry v datadisku přišla mnohem řidší.

Může to být způsobeno snad tím, že už jsem věděl, co čekat, a že datadisk se zásadními novinkami či zvraty nepřichází. Snad za to může i level design, který v mnoha částech připomínal čtverečkové multiplayerové mapy, kde je vždy hráčovým úkolem zlikvidovat velkou přesilu nepřátel před postupem zase do dalšího čtverečku, kde se to samé opakuje. Menší koridorovost je tu z tohoto pohledu tedy spíše na škodu.

V datadisku mi na rozdíl od původní hry nešlo nastavit rozlišení 2560x1440, musel jsem tedy přes ini soubor. Hra mi navíc padala při načítání některých nových levelů s hláškou "disconnected from server" - pomohlo jen snížení grafických detailů před načítáním nového levelu a jejich vrácení zpět po načtení, což jsou neduhy, které původní hra nemá.

To nejlepší na fearu - tedy svižné a nápadité přestřelky v datadisku jako když najdete. Přibylo i pár svěžích novinek v podobě nových zbraní a nepřátel. Škoda jen, že dějově datadisk takřka nikam neposunuje.

Pro: audiovizuální zpracování, rozmanitější lokace, pocit ze střelby, svižnost akce, AI nepřátel

Proti: nelogičnosti v příběhu, technické potíže, slabší atmosféra

+18
  • PC 80
Inu první přídavek nám servíruje přesně to, na co jsme si zvykli v původní hře:
Super souboje, některý nový zbraně, nepřátelé.

Co se týče příběhu tak tam už trochu autory pohaním: Nechápu, proč musel bejt Fettel "oživenej" - asi měli vymodelovanou postavu a nechtělo sem jim dělat další záporáky (no i toho tlusťocha tam někde použijem) Celá motivace hráče jít kupředu nyní nespočívá v odhalení nějakého tajemství, nýbrž v pouhém dosáhnutí dané lokace. Spadnul vrtulník – dostaň se na místo, kde přistane jinej vrtulník – bájo!

Alma a její pasáže už nedosahují kvalit, na kterou jsem navyknul. Dokonce některé, zdá se mi, pouze prachsprostě autoři zkopírovali a doufali, že si hráčstvo nepovšimne, nicméně konec třeba scéna v cele mi to trochu vynahradil.

Prostředí mi pak přišlo i malinko variabilnější než prve, aspoň metro se mi vcelku líbilo.

Celkově tedy máme v rukou zásobárnu dobré akce a i když kvalit původního tažení nedosahuje, stále je to důstojnej datadisk, kterej potěší, i když nenadchne 80%

Pro: boje, UI, Alma, zvuky a hudba

Proti: předimenzovanost, málo změn, příběh

+16
  • PC 60
Le Datadisk - nejkratší a nejvýstižnější popis "Odběrného místa" (Google Translate ;)

Extraction Point (EP) totiž splňuje do puntíku vše, co má dle nepsaného pravidla datadisk mít:
- nové lokace
- nové nepřátele
- nové zbraně
- rozvíjení příběhu či alespoň navázání na něj

A to je zároveň také největší slabinou EP - je to prostě JEN datadisk. Nedočkáte se ničeho nečekaného, vše jede z místa A do místa B stále po stejné už milionkrát ohoblované koleji a tak se celých 6 aktů setkáváte stále s tím stejným, s čím jste se setkávali už v prvním FEARu. Stále se snažíte někam dostat, stále je vám v tom nějak blokováno, ale vy si vždy najdete cestičku, abyste o kousek dál zase narazili na překážku a tak furt dokola. Takovýto postup mi přijde ale poněkud nevhodně "oldschool", protože je prostě nudný. Jen jsem se furt dostával dopředu a ve výsledku mi bylo jedno proč, protože autoři jen vytvořili lokace, ale už se nesnažili vytvářet atmosféru, jaká se vám zahryzávala do kostí ve FEARu. Všude je krev a blikající světla a tma - OK, ale na to už jsme si z FEARu zvykli, takže mě to neděsí. Všude se sem tam objevují duchové (proč tu vůbec jsou?) a sem tam stojí za sklem Alma1 nebo Alma2 nebo Paxton, což má být asi "bubu", ale na to už jsme si taky z FEARu zvykli. Přesuny "jinam" už taky nejsou kdo ví jak inovativní a tak vás prostě ani nevyděsí ani nepřekvapí. Celou dobu totiž čekáte, že to přijde a když to přijde, říkáte si už je "Tak už". Navíc lze odhadnout, kde se co bude dít, takže o to je překvapení menší. Děsivá strategie FEARu už byla prostě profláknutá prvním dílem a tak už prostě víte.

Největší chyba EP je podle mě poměrně absence příběhu. Mám se bát asi Paxtona a velké Almy, ale v prvním dílu už bylo řečeno ve finále tolik, že nechápu, proč bych se měl bát, když se kolem mě někde objeví, ve výsledku mají jen lekat, což už nefunguje. Setkáváme se tu jen s koncentrovanější akcí, kdy se nepřátelé prostě hrnou, ale už jaksi nedává smysl proč. V minulém díle jsme Paxtona "vypnuli" a tak tedy o čem bude datadisk? No tak ho zase "zapneme" a pojede se nanovo. Sám Paxton a tedy i autoři nám na začátku vysvětlí, že to nedává smysl - také proč vymýšlet složité pohádky, když prostě rovnou můžeme přiznat, že to nedává smysl. Alespoň + za tu upřímnost.

Musím uznat, že si nevybavuji moc akční hudbu ve FEARu, v EP mi ale jaksi přišla divná ona tamtamoidní indiánská hudba, která jako by sem omylem vypadla ze hry Prey. Autoři tedy přidali i více prostředí, které mi ale z nějakého důvodu připomínaly Blood a díky pasážím v metru i Soldier of Fortune. Přidány byly i další zbraně, ale jen pro efekt, ve skutečnosti jich moc třeba nebylo. Přibyly i noví enemáci, ale jedná se jen o variace dodané proto, že v datadisku musí být nový enemáci. Už v prvním díle byla rozličnost zbytečně velká. Ani mě moc nedostávaly nové smrti parťáků, kteří mi byli poměrně ukradení, ve výsledku jste s nimi ve hře nikdy nijak nespolupracovali a byli to jen panďuláci z cutscén. Navíc smrt doprovodného kolegy z SFOD byla zbytečné dlouhá - už jsem chtěl, aby byl konec, ale on furt poletoval okolím, zííív.

Sem tam se i projevila jakási chyba v designu, kterých jsem si ve FEARu nevšiml - nemožnost pořádně vyskočit z vody na můstek, který je hned u hladiny, nemožnost se pořádně dostat na žebřík kvůli jeho velmi zvláštní pozici, nemožnost se pořádně vymotat ze změti haraburdí, do které jsem se dostal... Nebo divným scriptům, kdy přistoupím k autu v garážích a ono začne vydávat "žuchající" zvuk a začne se sebou házet sem a tam (popojíždět), což asi ten předmět dělat neměl :) Oproti poněkud nudné koridorovce, ve které se lze občas pěkně zamotat, jde ale o drobnosti.

Prostě JEN datadisk, jehož absence existence by příběhu absolutně v ničem nevadila. Je to škoda a nutí mě to se poněkud obávat následujícího datadisku Perseus Mandate i následných dílů.

Pro: Nová prostředí; akce; dobře naskcriptovaná UI; sem tam pěkně zrežírované filmově-hororové prvky a scény; upřímnost autorů nad smyslem děje datadisku

Proti: Prázdný nudný koridorový datadisk; způsob lekání a vyvolávání strachu už známý a tudíž příliš prohlédnutelný; recyklace už jednou viděného

+13
  • PC 65
E.P. není špatná hra. Je zde celkem slušné množství lekacích scén a scén plných strachu, akce je přesně taková, jako v prvním díle a prostředí dokonce sem tam i překvapí. Například na konci v "snovém" blázinci je atmosféra vyhnána do maximálních hodnot a závěrečné střetnutí obou Alm a po dlouhé době kontakt s centrálou nemá chybu.

Celá hra je ale až příliš jednotvárná. Něco se někde děje a hráč nemá sebemenší tušení o co jde. Žádné náznaky (záznamníky či videa) se nekonají. Ze začátku, dokud se postupuje spolu s dalšími členy F.E.A.R.u, to nevadí, ale jakmile se hráč ocitne sám, veškeré snahy o udržení celistvého děje jsou v tahu. Jedinou záchranou jsou občasné výstupy a šeptání Fettela a Almy.

Zkrátka celý datadisk působí nedodělaným dojmem. Nápady tu jsou (Alma a Fettel), ale jako celek hra působí spíš jako obyčejná střílečka s promakaným BulletTimem, ale stereotypní hratelností a nulovým příběhem (1/3 hry je ok, pak to jede z kopce). Navíc celková nápaditost jednotlivých lokací je horší jak v původním FEARu i přes jejich častější střídání.

Je jedině dobře, že pánové z Monolithu se rozhodli ignorovat tuto část příběhu v jejich pokračování (Project Origin).

Pro: Bullet Time, AI, zničené město, některé oblasti jsou hodně působivé (blázinec, zřícené letadlo)

Proti: nudné lokace, příběh tu skoro není, málo rozhovorů vysílačkou a minimum záznamníků, nedotažený koncept

+12
  • PC 65
Počet hodin v Xfire: 11 Pln očekávání jsem instaloval tuto hru, ale byl jsem mírně zklamán. Nastavovaná kaše kdy jen jdete z konce původního F.E.A.R.a do nového. Během hry se téměř nic nedozvíte, jen kosíte nepřátele. Celkem nuda, ale AI nepřátel pořád na slušné úrovni a i grafika stále ušla, takže si i tentokrát užijete ve slow-motinu rozsekané nepřátelé M2G2 nebo Penetratorem. // Hrál jsem s českými titulky.

Pro: Spousta nepřátel pro slow-motion, grafika, dvě nové zbraně

Proti: Příběh zůstal nedotčen, velmi krátké (11 hodin a dvakrát dohráno)

+12
  • PC 80
By mě zajímalo, co dělali s tím rozlišením, které neumožnilo widescreen. Docela to zmrvilo hru. Extraction point není uplně špatné rozšíření Fearu. Je ale dost rozdílné, používá rozdílnou dějovou linii a hned ze začátku lze poznat, že to bude trošku o něčem jiném, což je plus. Kdo např. hrál hodně první díl a už ho omrzel, je extraction pro něj správná volba. Bohužel ale nenabídne skoro nic víc, než tu rozdílnost. Lekačky slušný.
+10 +11 −1
  • PC 75
Herní výzva 2021 - bod č. 8 Herní nášup (2. část)

Klady:
- Oproti základní hře je nejvíce změn poznat především v hororové části, která je mnohem obsáhlejší a také nápaditější a strašidelnější.
- Vychytralost nepřátel zůstala na stejně vysoké úrovni, s tím rozdílem, že přibyli novější a odolnější nepřátelé.
- Prostředí doznalo změn, především díky většímu zapojení venkovních prostor, které jsou méně stereotypní.
- Plusem je i kooperace s jednou z postav, kdy alespoň na chvíli nejste sami.

Zápory:
- Příběh navazuje, kde skončil, ale hned ze začátku nedává úplně smysl, kdy se vrací postava, která zemřela.
- Upozaděny byly záznamníky a také hovory přes vysílačku. Pokud ovšem na nějaký záznamník narazíte, uslyšíte pouze pár slov a nic víc.
- Horší mi přišlo rozmístění lékárniček a také dostupnost nábojů, kdy někdy všeho byl přehršel, a dlouhou dobu následovalo pouze minimum, takže jsem často chodil bez lékárniček a když jsem nějakou našel, hned jsem ji vypotřeboval.

Pro: Akce, více hororových scén, vychytralost nepřátel, méně stereotypní prostředí, kooperace s další postavou

Proti: Více upozaděný příběh, který dává menší smysl, málo záznamníků a chudé rozhovory

+10
  • PC --
Větší duraz na hororovou stránku. Konečně nejde jen o nějaké přeludy, ale musíte se jim bránit. Nicméně pro mě je to pořád prvek navíc, nejde mi to skoro s taktickou akční hrou dohromady. Vylepšili zaměřovač při zoomnutí. Prašné prostředí – to jako že když bouchne granát, tak nic není vidět. Jinak je to zajímavá změna, podíváte se vesměs do metra a na ulici, ale na puvodní FEAR to level designem nemá.

Ty jeho kecy nejsou špatný: "I didn't have a fear of heights until last year. And I'm 25? If these fears are innate, then why wasn't I afraid before?"

Nejvíc mi připomínalo: HL2 (komunikace vojáku), Sina (hl.postava), SOF, Kingpina (buhví proč), asi ty kanály a motion capture.

Výtečná grafika a efekty zbraní.

Nevim, co zvláštního vidíte na rotačáku, mně přišel uplně tuctovej. Aspon hned střílí, ne jako v Crysis, kde jsem ho kvuli tomu nepoužíval.

Pro: Zábavný jízdní model, který má ambice vás časem pohltit. Dá se to hrát na šipkách.

+7
  • PC 55
Problém tohto datadisku spočíva v tom, že kvalitatívne je čosi ako kompilácia nevydaných slabších levelov. Leveldesign je tu naozaj len v podobe striedania industriálnych chodieb za kancelárske, príbehu je tu nielen oveľa menej než v pôvodnej hre, ale zároveň je aj zápletka trápne a nelogicky ako keby naťahovaná. Datadisk je strašne predvídateľný, včetne baf momentov. Jediné čo človeka poteší, sú rovnako kvalitné prestrelky ako v pôvodnej hre, bohužiaľ aj to časom prestane baviť.

Pro: prestrelky

Proti: leveldesign ešte horší ako v pôvodnej hre, nelogická pitva príbehu, predvídatelnosť a hlavne nuda

+5 +7 −2
  • PC 85
Přez určitou zmatenost v ději musím uznat,že jsem se "bál" víc než u původního F.E.A.R.u.Lekací momenty jsou kvalitně rozmístěny, design levelů nepřekvapil. KOnec, který je často vytýkán, mi osobně sedl.

Pro: lekačky, délka

Proti: stereotip

+5 +6 −1
  • PC 75
S datadiskem vývojáři poněkud přitvrdili co se týče atmosféry, ale pořád mi vadí předvídatelné situace. Pokaždé, kdy už jsem se měl dočkat záchrany, bylo mi jasné, že k tomu nedojde (tak se mi zdá, že někdo tu má hodně rád vybuchující helikoptéry).
-1 +4 −5