Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

To vieš, sme ako ženské na trhu, len ten trh je mierne digitálny. Move along, there's nothing to see here. :D
baví vás už třetím dnem psát furt to stejný dokola?? mě rozhodně nebaví třetím dnem odklikávat nový příspěvky v diskuzi...
MCZ: v tom, že je to porovnateľné s filmami máš pravdu, ale zas ber to tak, že filmy ako Metropolis, Občan Kane, Kabinet Doktora Caligariho si dnes už pozrie fakt len málokto, čo sa v podstate stáva aj hrám. Samozrejme v tých konkrétnych filmoch sú dodnes doceňované originálne prvky, bez ktorých si nevieme predstaviť súčastné filmy (Metropolis ako prapôvod filmového scifi, Kane ako prvá poriadna práca so strihom a záberom, prvé použitie záberu na tvár a kabinet ako začiatok experimentátorstva a expresionizmu vo filme), ale zároveň u nás fungujú už len ako pojmy, toto čaká určite kopec hier, v HL budeme spomínať na to, ako priniesol integrovaný príbeh bez rozloženia hry na zvlášť FMV príbehové sekvencie a hranie samotné, Planescape Torment za jeho filozofiu a neortodoxnosť atď...Čiže v podstate v 99% súhlasím, ale napr. Space Oddity mi príde ako blbý príklad, to že je na vinyle, cd, alebo digitálne je len zrovnateľné s tým, že napr. hra je diskete, cd,dvd, aj keď možno by sa to dalo aj porovnať s dosom, win98, winxp a podobne, ale priamo do hry/albumu to nijak nezasahuje, nie je to žiaden remake/re-recording, čiže jedine to ovplyvňuje možnosť spustenia a samozrejme ako popisuješ, pri čoraz novšej technológii, to bude čoraz ťažšie. Ja som chcel však poukázať na určitú nadčasovosť, tak ako prvé adventúry, ktoré vypustili všetky tie "give, talk to, pick up" alebo príkazový riadok a prešli na premenlivý kurzor, tak HL má v sebe prvky, ktoré dnes nachádzame v moderných FPS, čiže ako keby "súčasti HL" prežívajú v moderných hrách a možno práve od toho sa dosť aj odráža názor človeka. Keď máš niečoho prototyp, ktorý nemusí byť dokonalý, ale je proste prvý a originálny a potom máš xy novších a technologicky vylepšených verzii, ktoré ľudia uprednostia pred originálom, je skutočne lepšie a adekvátnejšie povedať, že verzia 14.08 je lepšia než 1.00, pričom vieme, že tu je tých 14.07 verzii, ktoré opakujú ten istý koncept s malými zmenami?
Á áno umenie sa tak nechová, ale na druhej strane, sú určite hry, nazvime ich všeobecne klenoty, ktoré sú aj po rokoch populárne, pretože z istých hľadísk, napriek čoraz novšej technológii neboli vôbec prekonané. A možno práve tam je aspoň štipka estetična, umenia, whatever...
Indian: Mladej si, ale 22 a 15 let je sakra velkej rozdíl. A ty si HL určitě hrál dřív než před pár dny. Berte to tak, že kdyby HL vyšel dnes ve stejné, nezměněné podobě, pak to bude průšvih jak blázen. Prostě technické zpracování na úrovni je u dnešních 3D akcí nezbytné. A kdyby se měl dnešní hráč rozhodovat, zda-li si zahrát Black Mesa Source nebo originální HL, tak šáhne po nové verzi. To je prostě běžný trend, vývoj a pokrok. A třeba tvrzení, že originální Half-Life je lepší než Black Mesa Source je stejně subjektivně nostalgické, jako když někdo upřednostňuje první generaci golfu oproti té nejnovější. Vždycky když něco využívající nějakou technologii bylo v něčem první, stalo se to legendou. Ale kvalitu si to nepřenáší donekonečna a postupem času je nahrazováno novějšími verzemi, modely atd.
všechny ty dohady mi přijdou pro mě zbytečný...pořád se mi jeví HL v mých očích jako parádní, atmosférická hra a připadam si jako mladej hráč :-) u mě neni co řešit
Nejhorší na tom je, že Half-Life už v době vzniku nebyl nějaký velký technologický zázrak (modifikovaný Quake 1 engine byl, v porovnání např. s tehdy aktuálním Unreal enginem, trochu "out"). Nicméně spojení suprového příběhu, skriptovacích sekvencí a naprosto geniální modifikovatelnosti udělalo z Half-Life zaslouženou legendu...

I přesto ale chápu, že mladší generace hráčů může nad Half-Lifem ohrnovat nos, protože, co si budem povídat, zub času na téhle hře solidně zapracoval.
Už jsem to nechtěl dál rozvádět, kus práce za mě udělal MCZ. Určitá kvalitativní součást každé hry je "měřitelná", což u hudby není. Záleží samozřejmě na žánru a zpracování, které mělo v té době určitý cíl, určitou maximálně možnou úroveň. A v případě žánru 3D akcí je stárnutí her neuvěřitelně rychlé, právě kvůli stárnutí použité technologii. U 3D akcí moderní technologie výrazně přispívají k intenzivnějšímu, reálnějšímu a tudíž i lepšímu zážitku z hraní. To, že já osobně budu nejspíš mít navždy jako Nr. 1 hru Half-Life je spojeno s jistým šokem, ohromením, které prostě už nejspíš nic nepřekoná. S tím jak stárneme se učíme, více chápeme, máme více zkušeností a proto už pro nás některé hry nepředstavují takový "šok", abychom si řekli, tak to je to nejlepší co jsem kdy hrál. Ale je jasné, že dnešní 15-ti letý hráč, pokud si zahraje první 3D akci třeba Crysis, pak je to pro něj stejný šok, jako třeba pro nás byl Half-Life.

Pak jsou zde jiné hry, jako třeba World of Goo, různé adventury, které nestárnou, protože jejich podstata není v použité technologii, ale v příběhu, herních mechanismech atd. Ale 3D akce je prostě 3D akce, tam se toho příliš vymyslet nedá a proto prakticky jediné co se za posledních 10 zlepšilo je technické zpracování. A proč by někdo měl hrát zastaralou, ošklivou 3D akci, když zde má nové, moderní, hezčí hry? Pokud někdo nezažil tu dobu, nehrál ostatní dobové hry, pak nemůže vědět, co to bylo za revoluci. Maximálně si to může zahrát pro doplnění svého přehledu, ale nějaký WOW efekt či snad nadšení asi jen těžko někdo při hraní HL dnes pocítí (kromě naší nostalgie). Skoro mě napadá přirovnání k rychlé jízdě. Když už někdo někdy jel 250km/h, pak ho jen těžko ohromí 180km/h.

A pro mě je zkrátka komentář vyjadřující úctu ke staré hře od někoho, kdo jí nikdy nemusel ani vyzkoušet, protože má dnes jiné, lepší alternativy, něčím mimořádným. Nehledě na to, že si nejspíš o HL našel nějaké další informace a věděl, s čím má tu čest.

(btw. díky této mimořádně zajímavé diskuzi mě napadlo téma na super článek, až bude hotov a publikován, hodím sem odkaz).
Last jedi: abych se vrátil k předchozímu (s Tolisterovým komentářem to nemá žádnou souvislost)...

Ještě jednou bych rád upozornil, že se hudba a hry nedají moc srovnávat. Pokud už, tak bych hry srovnal spíše s filmy, ale i tomu bych se vyhnul, protože těch rozdílů je stále dost.

Každopádně, jak jsi zmínil, jeden z rozdílů a to tím nejpodstatnějším je technologické zázemí. Zatímco Space Oddity vyšla prvně jako vinyl, dnes je po čtyřiceti letech oficiálně stále dostupná nejen jako vinyl, ale i v CD a MP3 formátu (ano, i oficiálně) a nepochybuji o tom, že pár desítek let - ne-li déle - to ještě vydrží. O něčem takovém si i největší herní pecky vč. Half-Life mohou nechat jen zdát. Maximálně vyjdou nějaké fanouškovské remaky (viz ostatně BM Source), to se ale stěží dá srovnat s autorskou reedicí (která by takové době navíc ani moc neměla smysl - za tu dobu budou hry už někde úplně jinde), pozor - nezaměňovat s autorským remakem (např. TR: Anniversary).

Zatímco hudba/filmy zvládají změny formátů poměrně dobře (teď tedy nemyslím tržně, ale spíše technologicky), i jen deset let staré hry už občas potřebují (neoficiální, nestabilní) emulátory, protože vývoj jde hodně rychle dopředu. A ještě jedna zásadní věc - v podstatě 99% produkce se točí okolo platformy Windows/DOS patřící komerční firmě. Lze dost dobře očekávat, že ta tady rozhodně nebude věčně (buď ji nahradí jiná nebo se prostě bude vyvíjet dál a dál, k nepoznání od své současné podoby). Pak se rázem všechny staré hry - propadáky či hity - stanou totálním undergroundem, bez šance na jakoukoli zachránu (rozuměj - nikdo stará PC a OS masově vyrábět nejspíše nebude).

V undergroundové/indie scéně se možná zdá být situace více podobná; hry i hudba můžou díky internetu oslovit a najít si své publikum. Jenže...

"A inak to upadnutie v zabudnutie, to nie je ani tak otázka kvality ako popularity."
Tady bych rád navázal: pokud něco zapadlo tak, že je to již v jakékoli formě nesehnatelné, tak nejspíše proto, že to nemělo v podstatě žádné posluchače; opět díky internetu se dá říct, že prakticky celá zajímavější hudební produkce za uplynulá desetiletí existuje i v digitální podobě, takže abych zopakoval dříve napsané:

Pokud něco [hudba, film...] po padesáti letech upadne v téměř naprosté zapomění, tak je to "právem", indie i mainstream hry upadnou časem v obecné zapomění nekompromisně všechny.

Ne kvůli kvalitám, ale technologii. A tady bych rád dodal: tak se přece umění nechová.
Ako som napísal nižšie, to vstřícné hodnocení je pochopiteľné, ale nič to nemení na fakt nedocenenia a to, že nejakí 15roční by teraz v tieni Crysis alebo FEAR, poslali HL do p...,to je smutné. Lenže xy starých hier je dnes stále hrateľných (ja napr. posledné roky dohrávam staré adventúry, ku ktorým som sa nemal šancu v dobe ich vydania dostať) a okrem nejakého toho neexistujúceho pozlátka a určitej možnej nekomformity zo strany ovládania a pod. sú stále hrateľné a za ich prípadne nedocenenie nebudem predsa uznanlivo kývať hlavou, hlavne ak sú xkrát lepšie ako najnovšie tituly.
Bodkin: Ano, hodlám každého 15-ti letého kluka, kterému v době vydání Half-Life bylo 5 let a který ho dnes neodsoudí za hnusné technické zpracování, velebit až do nebes. To je to tak těžké pochopit? Kolik takových je? Navíc on hru kritizoval za nezábavnost, která právě může být vyvolána faktem, že před deseti lety nemohla být hratelnost doplněna o "zábavnou" (rozuměj lepší) fyziku, "zábavnější" AI, "zábavnější" grafiku atd., ale hru za to neodsoudil a uznal její dobové kvality (kolik 15-ti letých hráčů vyrůstajících na Doom 3, Far Cry či FEAR by se takto zachovalo?).

LJ si začal s tím rejpáním jako první, když nepochopil můj výraz "vstřícné hodnocení", které je výrazem úcty k dané hře i přes její nespornou nekvalitu z pohledu dnešní doby.
Stáhl jsem si na to češtinu a dohrál sem to s ní. Abych hru měl při každém spuštění česky, musel sem češtinu vždycky nainstalovat a pustit hru rovnou z instalace, nevíte proč? Podle mě je nejpravděpodobnější to, že verze udělaná pro tu češtinu a verze hry nebyli stejné. Chtěl sem to hrát s češtinou, abych tomu rozuměl a ve hře stejně nebyli titulky. Takže mi čeština byla celkem na nic.
Bodkin: Presne tak!
Sa čudujem, že ostatní to nepochopili...
Tolister: viz. Bodkin, tvoj názor beriem a ani komentár nezakopávam pod zem, len to protirečenie mi prišlo proste divné.
MCZ: Samozrejme, vkus sa mení s dobou. S tým princípom ohľadom hudby, som to v podstate nemyslel tak, že ide o nejakú "porovnateľnú kultúrnu hodnotu", ale princíp v dvoch vrstvách: 1.vrstva je čo spravila daná hra/hudba pre žáner, ako posunula určité prvky ďalej a čo možno v nej považovať za novinku či vybudovanie trendu svojej doby.
2. vrstva je určitá nadčasovosť, ktorá je možno v prípade hier ťažko predstaviteľná, ale určite sa kope ľudí stalo, že nejaká hra sa po rokoch od vydania stáva nehrateľnou (dokonca aj pre ľudí ktorí ju hrali cca v čase vydania), samozrejme nie z technologického hľadiska, či nejde spustiť, ale skôr z hľadiska hrateľnosti, môže byť priveľmi uživateľsky nepríjemná na súčastnú dobu (napr. krokové dungeony asi veľa ľudí dnes neoslovia), môže byť priveľmi ťažká, môže byť z vizuálneho hľadiska odpudivá (odpudivá nerovná sa zastaralá, kopec hier v kreslenej grafike sú malebné aj teraz, za odpudivosť považujem predovšetkým začiatky 3D hier z pohľadu tretej osoby), jednoducho môže vyznieť smiešne. A tak sa trebárs môže stať, že niektoré 60s hitovky sú dnes ľuďom na smiech, ale tí istí ľudia si s obľubou môžu pustiť Beatles, Pink Floyd. Napr. v mojom prípade sú z toho staršieho veľmi odpudivé rôzne okázalé, gýčové, farebné pop/rockové hitovky 80s, ale zároveň sú z tej doby aj veci, na ktoré nedám dopustiť...samozrejme zase subjektivita, ale chcel som tým povedať, že doba samotná nemá vplyv na kvalitu/nekvalitu, ale ide skôr o ten konkrétny titul a samozrejme preferencie uživateľa.
A inak to upadnutie v zabudnutie, to nie je ani tak otázka kvality ako popularity, hlavne napríklad v otázke hudby, existuje obrovské množstvo hudby, aj tej súčastnej, ktorá je považovaná za underground/okrajovú sféru a napriek tomu, že môže byť lepšia než mainstream (čo častokrát aj je), jej budúcnosť a docenie sa dočká od oveľa menšieho množstva ľudí než mainstreamový velikán s poriadnym marketingom.
Takže abych to shrnul, LJ dotyčnému komentáři vytknul jen to protiřečení a pak ho vlastně pochválil ("V poriadku, ono dokonca aj dnes je pre niektorých nevídaná. :)"

A jediné nad čím se rozhořčoval bylo Vodnyho - "Tolister: Ale zase z pohledu dnešního hráče je to maximálně vstřícné hodnocení i s uznalým pokývnutím nad kvalitami pro tehdejší dobu mimořádnými. +1" - což po pravdě trochu zní, jako by jsme dotyčného měli velebit za to, že ač s tím nebyl úplně spokojen, nevykřikoval tady, že je to hlusný blitek ožralého goblina, jak je dnes v módě.

Člověk by pomalu ocenil, aby lidé četli příspěvky do konce a pořádně, než začnou aktivně reagovat.
LJ: Nejde o objektivní posouzení kvality ať už s odstupem času 10, 20 nebo 100 let. Half-Life vždycky bude zapsán v análech jako NEJ FPS té doby, to si ostatně bude moct každý přečíst na Wiki. Jde o to, že hráči, kteří si jej zahrají s takovým odstupem let a kteří jej ohodnotí tak vkusně jako Tolister i přesto, že už je HL ve "všech ohledech" o míle překonaný, se jen tak nevidí. Pokud někdo dokáže ohodnotit hru způsobem zohledňujícím dobové možnosti, dobové trendy a dobovou konkurenci, pak je to jenom dobře. Moc takových ale není.
Last jedi: vnímání různých uměleckých děl se přeci s časem a vývojem doby mění. Pokud něco po padesáti letech upadne v téměř naprosté zapomění, tak je to "právem" (což ale nevylučuje případnou subjektivní hodnotu, kterou to pro někoho stále může mít). Tu by se ale slušilo říct, že počítačové hry nejsou v globálu umělecký obor (a ne proto, že to říká zákon, kteřý je řadí mezi spotřební SW - to je jen následek) a popravdě nemyslím, že tomu tak v nejbližší době bude a proto bych se přirovnávání k hudbě raději vyhnul - není to to stejné (z principu), ani trochu.

Jinak mně ten komentář také příjde dobrý.
Last jedi: Já nejsem žádný machr na psaní komentářů, tak proto něco napíšu blbě nebo tak jak sem to nechtěl vyjádřit. A svůj komentář sem nechtěl napsat tak, abych Half-Life nějak odsuzoval, když vím že je to velice vychvalovaná hra a klasika.
Tolister: V poriadku, ono dokonca aj dnes je pre niektorých nevídaná. :)
Ad tvoj komentár, skôr sa mi tam bilo "jsem se mírně nudil velkou část hry" s "Hra krásně utekla" a toto "Pokud vím, ve hře se nemusí sbírat žádné (do sbírky přidávané) bonusové blbůstky, tím pádem jsem se tímhle sbíráním nezdržoval.".
Inak asi chápem, prečo sa ti možno nemusí až tak pozdávať, predsalen ako si napísal, je to "tradičná FPS", alebo skôr lepšie povedané, nastolila módu a štýl a stala sa tak základom pre novodobé tradičné FPS, ale ak si hral najprv tie ostatné, mohol si sa jednoducho nimi prejesť...
ja som si HL prešiel znova cca pred rokom a bol som rovnako nadšený ako pred desiatimi rokmi, ale možno ma ovplyvnila v tomto práve nostalgia...

Vodny: No ale koľko ľudí počúva Mozarta, Bacha a podobne a koľko ľudí počúva Lady Gaga, Akon a podobne? Jasné, že je to otázka (aj keď nepriaznivých) trendov, ale to, že si niekto povie, tých Beatles nepočúvam, ale tak vtedy to možno bolo zaujímavé, dnes je to jednoduchá nuda...to neberiem ako vstřícné (sakra neviem si teraz vybaviť slovenský ekvivalent toho slova vôbec :D), ale skôr ako nedocenenie dnešným hráčom, hoci je to nedocenenie logické a oddôvodnené, nič to nemení na fakte, že to je stále nedocenenie. Niekto si pozrie teraz Vesmírnu Odysseu od Kubricka alebo pôvodnú Star Wars trilógiu a povie si, že je to nudné a nezaujímavé, aj keď vtedy to asi ľudí bavilo...či už sa jedná o hry/film/hudbu, princíp je rovnaký aj keď časová os a detaily môžu byť rovnaké, znamená to nepochopenie nielen kontextu doby, ale v niektorých prípadoch hlavne nadčasovosti. To, že si napr. za 50 rokov nespomenie niekto na nejakú dnes dobrú hru/film/hudbu, neznamená, že tento kultúrny produkt je automaticky kvôli tomu poslabší...
LJ: A právě proto, že technickou stránku věci, která se zlepšuje každým dnem u HL neodsoudil tak jako většina hráčů, kteří nehráli nic staršího 5-ti let, tak jeho hodnocení beru jako vstřícné, realistické a nekonfliktní. Pokud se k HL dostal až nyní a dal mu 75%, pak je to skvostné hodnocení. Nemůže to přeci srovnávat z pohledu tehdejší doby, když ho to v té době minulo?

Nebo ty by si snad 30 let staré počítače vážící několik tun v dnešní době hodnotil jako něco mimořádného? Asi těžko. Jen můžeš uznale pokývnout, jó, to asi bylo něco. A srovnávat to s hudbou, která má úplně jiné parametry týkající se vkusu a ne technického zpracování, je úplně mimo. Mozarta, Bacha, Dvořáka posloucháme i dnes a jsou to skvosty, ale Half-Life za 100 let nebude hrát nikdo a asi jej ani nikdo z pohledu aktuální doby nedokáže ocenit. Jen si někde přečte, že to v té době byla pecka.
Já si myslím že ten stereotyp v Half-Life je. Ale podle většiny hodnocení usuzuji, že HL je velice povedená hra a že taková hra byla ve své době nevídaná. Ale já jsem to hrál až teď a i když si myslím že stereotyp je tím že hra je starší, tak ji respektuju.
Flyer: Lenže to nebolo predmetom mojej poznámky, netvrdím, že sa mu to MUSÍ páčiť, skôr mi prišli hlúpe reči o vstřícnosti, ako keby staršie veci boli v zlom svetle brané na milosť a nemilosť len preto, že sú staršie. Tak ako v hudbe, sic hry starnú rýchlejšie, vždy je to skôr otázka konkrétneho titulu než jeho veku a prístupu hráča. To, že niekomu dnes niečo príde zastaralé, náročné, s jednoduchým ozvučením, či leveldesignom (aj keď práve leveldesign napr. v dnešných RPGčkach ako keby ani nevedeli robiť) neberiem ako mínus hry, ale problém hráča. Ako mínus môže človek v nejakej hre brať zlý príbeh, bugy, zdĺhavé stereotypné pasáže, jednoducho chyby, ktoré boli chybami už v čase vydania.
Last jedi: Hry stárnou rychlejc než hudba. Určitě si dovedu líp představit 15ti letýho kluka, kterej rád poslouchá The Beatles nebo Pink Floyd než stejně starýho kluka, kterej s podobnym zaujetím paří Dungeon Mastera nebo Wolfensteina 3D.

Jinak na komentáři Tolistera mi nepřijde nic špatnýho.
Vstřícné hodnocení? To akože keď dnešný poslucháč povie, že Dark Side of The Moon od Pink Floyd alebo Sgt.Pepper's Lonely Hearts Club Band od The Beatles sú priemerné-nadpriemerné albumy a mám to brať ako vstřícné hodnocení?
"Edit: Taky mě na něm dostalo, jak usuzuje z průměrného hodnocení, pro kolik lidí je HL nejlepší hra :-))"

Teď jsem si toho všiml, hádám, že tenhle capart v matice zrovna nevyniká :-).
Aby jsme si rozuměli, dal jsem mu "plus" právě za tu mentalitu komentáře/vyjádření. Netradiční rozhoně není, naopak - přesně ukazuje jak se vyjadřují 10iletý caparti :-))

Edit: Taky mě na něm dostalo, jak usuzuje z průměrného hodnocení, pro kolik lidí je HL nejlepší hra :-))
Mně řekni, co je na něm tak zvláštního? Není netradiční, je hroznej. Se to nedá ani číst.
No, já chyby přehlížím. Samozřejmě, že kdybych chtěl opravovat, tak přijdu nejspíš na všechny, ale mě chyby nevadí - neřeším je.
Ale netradiční koment to opravdu je. Taky jsem mu dal plus.
Kdyby alespoň v každém třetím slově nebyla "brutálnídookabijící" pravopisná hrubka, tak by se to možná i dalo brát jako netradiční komentář. :-))

Edit: Každopádně díky tomu si u mě zasloužil opravdu překvapivě "plus".
Mě se tenhle typ komentářů líbí :-)
Takové příhody se hrou - propojení hry s reálným životem ( myslím to jak hrál na školních počítačích ). Prostě takový netradiční komentář plný dojmů. Mě se to i líbí, navíc když se chci o hře dozvědět, dovím se z popisku nebo si najdu recenzi a i tak se tu najde komentář, který ukazuje fakta ze hry.

No, nic to nemění na tom, že mám radši komenty, ve kterých je spousta dojmů ze hry.
BM Source na twitteru psali ze urcite letos, jestli na to spolehat je jina vec :)
Já mám i ten HL: Source jenž byl v HL2: Collectors Edition, ale nikdy sem jej nehrál, jen omrkával trénink.
Slayer: Tvá vytříbená logika, dialektika a schopnost psychické analýzy jsou skutečně obdivuhodné věci.
Adieu - narozdíl od tebe se já naštěstí ani nemusim moc snažit, dokážeš se znemožnit dokonale sám. Možná ti došlo že s Ajantisem nesouhlasím a proto jsem napsal co jsem napsal, jen můj názor, což evidentně nějak nedokážeš zkousnout, jelikož to neni stejný názor jako ten tvůj a to tě asi neskutečně štve. Jen nechápu proč musíš věčně psát takový kraviny, narozdíl od tebe mě už opravdu nevzrušuje, že si měl tehdy opačný názor a už vůbec bych někomu nenadával do špíny, ale chápu že si asi vyrajcovanej tou sladkou anonymitou internetu, tak snad si si aspoň ulevil a bude klid.

pipboy - ani ne jen asi ještě nějak nerozdejchal, že jsem s ním kdysi před několika měsíci v nečem nesouhlasil a furt se to snim táhne.

pipboy: Nejspíš ani ne, mé opovržení trvá již mnoho měsíců.
Slayer: Špína jako ty by si slovo hodnota do huby nikdy brát neměla. Ale vzhledem k tomu, že pro tebe nikdy nebudu mít ničeho jiného než urážek (vždy to nejlépe sedí, víš), pak s touto diskusí, směšnou již před tvým úžasně dementním vystoupením na scénu, kdy se přifaříš k Ajantisem racionálně vyvrácenému názoru ignoruje veškeré řečené argumenty, končím.
Ajantis: Já bych ty hry s filmama či hudbou moc nesrovnával. Hudba je zde od pradávna, filmy nějakých 120 let a hry? Od roku 1958, kdy vznikl Tennis for Two od Williama Higinbothama. Oficiálně první hrou byla Spacewar! (1962). Takže to máme 47 let historie her. Ale než vznikly první komerční hry, hry na PC, tak to trvalo ještě nějakých 15 let. Suma sumárům herní průmysl je na světě nějakých 32 let a to se s vývojem hudby a filmu nedá srovnat. Tím jsem chtěl říct, že hry jsou pořád stále v plenkách. Problém je v tom, že nápady jak oživit žánr 3D akcí, tak nějak nepřicházejí. HL vznikl před 10-ti lety a co se od jeho dob kromě grafiky změnilo? To samé Diablo. A těhle her, co poližily základním kámen žánru (v nové éře) je několik kousků a všechny ostatní, které vznikly po nich, z nich těží. Nechci být v tomto ohledu skeptický, ale žádná jiná hra od dob HL mě tak nedostala. A je úplně jedno, jestli dám BioShocku, nebo Left 4 Dead 100% jako jsem dal HL, protože se s ním nemohou měřit v prvcích, které by z nich dělaly takovou revoluci jakou HL v té době byl. Ale chápu, že třeba mladí hráči, kteří rovnou přičichnou k těmhle novým kouskům se na HL z vysoka vykašlou. Ale to je normální. Já bych si teď taky nekoupil ojetou Škodu Rapid, ačkoliv v dobách jeho největší slávy to bylo vlastně jediný český "sporťák".
Vodny - přesně tak, ubírat hře na hodnocení po nějakých deseti letech s argumentací, "že se žánr posunul a hra zestárla" je trochu mimo a osobně to taky zcela nechápu, zdá se, že za nějakých dalších deset let nakonec Half Life skončí s čestnými 10% procenty jako odpad, tomu říkám logika.

Na druhou stranu jsem nějak nepostřehl že by se žánr posunul ku prospěchu věci.