Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Hm, teraz si nie som istý, ale myslím, že v hre má každá postava nastavený maximálny limit skúseností a nie maximálny level. Pri muliclass postavách sa teda 7.000.000 (?) skúseností rozdelí rovnako medzi obe povolania, pri dualclass si to prvé povolanie "šlohne" iba zlomok dostupných skúseností a zvyšok sa potom využije na rozvoj druhého.
No a má v rámci tříčlenné družiny dual-class smysl? Multiclass může dosáhnout úrovně třebas 30/30 či 30/30/30 a pokud máš menší družinu, tak expy budou naskakovat rychleji...
No, to závisí aj na veľkosti družiny. Ak je trojčlenná, úrovne naskakujú dvakrát rýchlejšie a so zmenou povolania sa netreba až tak ponáhľať. Zlodej na piatej úrovni ale naozaj stačí, s pascami si poradí a náročné zámky odomkne aj kúzlom Knock.
Však ano, já tu multi t/m nijak neprosazuji (byť by jím též vyloženě nic nezkazil), ovšem k tomu dual-classnutí mi přijde dosti rozumné zvolit nižší level (nižší než ten osmý)... 5tý by měl být naprosto postačující a ani tímto způsobem nebude muset být delší dobu bez zloděje, což je v určitých fázích hry docela nepříjemné.
Je to tak, Isair. Na otváranie zámkov a hľadanie pascí stačí v IWD1 aj zlodej amatér. Multiclass sa oplatí vtedy, ak si chce človek užiť aj plíženie a prebodávanie.
valcik: Co si tak z posledního hraní pamatuji, byly to 2 celé kapitoly původní hry, což se mi zdálo jako vopruz;). Nadto to takové terno oproti klasickému multi T/M také nebylo. Avšak pokud se chystá na HoF, pak je dual jistě samozřejmostí (to však němění nic na tom, že těch 100% k páčení zámků a hledání pastí ve hře není ani potřeba;)).
Vanilla IWD je spis o hrube sile a soubojich s commony, nez o magii. Nejzajimavejsi me prislo udelat rasove ruznorodou partu a vyuzit ruzna povolani. Hral jsem s :

clovek - paladin (obourucaky/kuse...klasika)
trpaslik - fighter (sekyra a stit, jak jinak)
half-elf - ranger (moje oblibena "Kivanovska" kombinace z BG halapartna/kopi a dlouhy luk)
hobit - multiclass fighter/thief (dagger/short sword plus short bow)
clovek (female) - cleric (libovolna blunt weapon a stit), suverenne nejmin killu z cely druziny. Support character.
elf - mage (staff+sling), typicky v RPG, v prvni pulce hry k nicemu, v Dorn`s deep prebira iniciativu.
Paladin a k tomu traja bojovníci, to je hotová železná légia. Pokojne vyhoď ešte trpaslíka alebo elfa, bude menej starostí s inventárom. :-))
A co mít jen jednoho Zloděje a Mága v podobě Gnome - Thief / Illusionist?

V soušasné době to vypadá s partou takto:

Paladin: 18/50, 18, 18, 11, 16, 18 - Vůdce a kecálista. Zaměřím ho na Luky, Obouručáky a Dlouhý meče. A taky umí trochu léčit. :-)
Trp Bojovník: 18/00, 17, 19, 8, 8, 8, - Tančík se štítem a Sekerou a Kladivem.
Elf Bojovník: 18/00, 19, 17, 8, 8, 9, - Ostřelovač. Dlouhý luk a Dlouhý meč. Možná i Oštěp nebo Halapartna.
Půl-Elf Bojovník / Kněz - 18/69, 18, 16, 12, 18, 8 - Hlavní healer a s Palcátem Anti-Spectral Undead. Taky má zajímavý Kladivo "+ kouzla.
Člověk Zloděj (6. lvl)/ Mág - 16, 18, 16, 18, 13, 8 - Kouzla. Dýka a Luk.
Isair,
v IWD1/HoF má každá postava dostupných až 30 úrovní. V základnej hre je to približne úroveň 15, vtedy má každá postava približne 2 milióny skúsenostných bodov. Zlodej potrebuje na dosiahnutie 7. úrovne 64.000XP, mágovi stačí na dosiahnutie 8. úrovne 125.000XP; rozhodne teda nehráš bez zlodeja väčšiu časť hry, ako píšeš, ale práve naopak. Zlomok hry odohráš so zablokovaným zlodejom a veľkú časť hry + celý mód HoF dohrávaš s perfektne silným mágom, ktorý dosiahne až na úroveň 30. Ak máš teda dobre dualclassnutého zlodejomága, samostatný mág je už úplne zbytočný.
Mám rozehrané s klerikem a mágem. A dvojka je to luxusní. Vlastně si ani lepší moc nedokážu představit.
V tomhle případě je zrovna nepříjemné, že se ti dočasně, než předčíš level zloděje, zablokuje jeho povolání, čili pak velkou část hry budeš mít "jen" mága, což je docela vopruz. Pročež bych se ho snažil dual-classnout na co nejnižší úrovni, odemykání a hledání pastí zase nepotřebuješ mít tak vysoké a případně tu stále ještě jsou lektvary zlodějiny.

Ad. tvá parta... chtělo by to určitě ještě i čistého mága... barda klidně vyhoď a z elfího hraničáře udělej bojovníka... má výhodu vyšší specializace na zbraně (což není vůbec k zahození) a rychleji expí, nadto hraničář nemá v podstatě nic užitečného... skrývání ve stínu= zbytečnost, musel bys mít nasazenou koženou zbroj a navíc beztak nemůžeš backstabovat (na rozdíl od zloděje), tak k čemu to. Těch pár druidských kouzlíček taky není žádné terno a ostatní schopnosti "stopování" a "zmam zvíře" snad během hry ani nevyužiješ, úhlavního nepřítele hravě (a o mnoho) předčí právě vyšší specializace na zbraně, která přidává samozřejmě vyšší/lepší bonusy a proti všem nepřátelům;).

A lepší hrát za dobrou partu, anžto je tu několik silných itemů, které můžou používat pouze dobré postavy viz. "Mihotavá šerpa" apod., nadto zlé postavy tu snad žádný takový item ani nemají, resp. mají pouze nějaké zbytečnosti.
Já si taky myslím, že Zloděj stačí mít odemykání + pasti na 100% (8. lvl) (na plížení stačí itemy) a pak dual na mága.
Pri zlodejovi/mágovi by som vsadil na dualclass. Multiclass je plytvanie, pretože zlodej si bohato vystačí so schopnosťami siedmej/ôsmej úrovne a pre mága je vysoká úroveň veľmi dôležitá, kvôli efektivite niektorých kúziel, ktorá je rátaná podľa úrovne postavy.
S tým, že elf je samozrejme ďaleko lepší tank ako dwarf, kedže má o 2 vyššie AC, čo s prehľadom predčí tie 2 hit pointy za level pri dwarfovi. Bard a Ranger sú najhoršie classy v AD&D, Bard je na roleplay (tj v IWD na nič), zbytočne žere expy a fighter class je lepší lukostrelec ako ranger. S bardom sa dá hrať len ak chceš mať additional challenge a heart of fury ti nestačí.
Ako už bolo spomínané, multi class v AD&D je OP, a treba ísť do toho. Fighter/Thief(alebo F/T/Mage - na melee), Fighter/Mage(melee + mirror image, haste, blur), Fighter(1H+shield) a snád štvrtá postava Fighter/Cleric (ale dá sa aj bez neho). Všetci nech majú 18/00 a 19 DEX a 17 CON a môžeš ísť rovno HoF.
Malignus,
pri móde Srdce běsu sa oplatí aj nejaká dual-class postava, získaš tam dostatok úrovní. Inak parta vyzerá dobre, len tam máš podľa mňa zbytočne veľa postáv. Barda by som vykopol preč, klerické posilovacie kúzla sú efektívnejšie, než vyhrávanie na harfe. :-)
(A hneď na začiatku hry si exportuj postavy, pri ktorých sa ti podarilo nahádzať pekné štatistiky, aby si ich mohol použiť pri ďalšej hre. Ten hraničiar vyzerá bezvadne.)
Pohoda jazz.

Poprvé jsem to tedy s Bardem dohrál, ale pak jsem ho raději nahradil čistým zlodějem a čistým mágem.

A seanci s třema bardama jsem ještě nedohrál :)
Já jsem si včera celý odpoledne roloval partu, a nerad bych ji musel rolovat znova:

Paladin: 18/50, 18, 18, 11, 16, 18 - Vůdce a kecálista. Zaměřím ho na Luky, Obouručáky a Dlouhý meče. A taky umí trochu léčit. :-)
Trp Bojovník: 18/00, 17, 19, 8, 8, 8, - Tančík se štítem a Sekerou a Kladivem.
Elf Hraničář: 18/89, 19, 17, 10, 16, 10 - Ostřelovač a v případě vyčerpání šípů může bojovat zblízka. Dlouhý luk + Dlouhý meč. Možná mu přidám i Obouručák nebo Oštěp. Anti-Troll. A Stopování se mi líbí. :-)
Půl-Elf Bojovník / Kněz - 18/69, 18, 16, 12, 18, 8 - Hlavní healer a s Palcátem Anti-Spectral Undead. Taky má zajímavý Kladivo "+ kouzla".
Půl-Elf Bard - 16, 18, 16, 18, 13, 15 - Kouzla, Kuše, Halapartna, Dlouhý meč.
Člověk Zloděj / Mág: 16, 18, 16, 18, 11, 8 - Kouzla, Dýky, Dlouhý luk.

Doufám, že je to dobrý na celej komplet i mód Srdce běsu? :-)
Ebb: :D To je pravda, je třeba vážit si starých lidí, kteří jsou nekritičtí ke hrám, ale kritičtí ke hráčské obci, pro kterou jsou dělány.
Adieu: V prvom rade, on je nad vecou. On tu byť nemusí. Buďme radi za každý jeden jeho tatkovský príspevok.
MickTheMage: Já hlavně už léta doufám, že ti tyhle rádobyironický řečičky na serveru, kde je věkový průměr možná tak 16 let a zbytečnost diskusí na sta procentech, dělají dobře.

Say: Příště doporučuji odejít s posraným hajzlpapírem omotaným kolem krku. ;)
V IWD1 je výborným povolaním aj ranger. Oproti bojovníkovi má len jedinú nevýhodu, nemôže získať najvyššiu špecializáciu na zbraň. Naproti tomu, môže si zvoliť rasového nepriateľa, dokáže sa ukrývať v tieni a od určitej úrovne (8?) má dostupné niektoré klerické a rangerské kúzla.
Já nejraději volil 1.Paladin- ve hře je jedna bezva, only paladinská zbraň... "meč spravedlnosti", 2.Bojovník/Trpoš- specializace na sekyry či (lépe) elf/bojovník se specializací na dlouhé luky, 3.Bojovník- specializace na meče (ve hře je jeden opravdu dobrý dlouhý meč +5, který si v datadisku můžeš i vylepšit), 4.Kněz, 5.Mág iluzí- nejlépe gnóm, 6.Zloděj/mág- krátké luky.
Na druhou stranu se říká, že často opakovaný a obhájený názor se stává pravdou... A dějiny píší vítězové. :-)
"Ad křest ohněm - no vždyť jsem to napsal, žádná pravda není, protože pravda vzešlá z křestu ohněm je jen pravda toho, kdo vydržel diskutovat nejdéle a nebo prostě dokáže ubít protivníka" Tohle je zbytečně pesimistické a navíc jde o antický sofismus, kterýžto je přece jen už trochu zastaralý. :)
Jab - možná moje chyba, že jsem v té větě nenapsal, že IWD je zatracovaná hra při srovnání s BG, pak by to asi vyznělo přesně tak, jak jsem to myslel, občas holt zůstane kus myšlenky uvnitř a člověk si to ani neuvědomí. Znám jenom málo lidí, kteří by upřednostňovali IWD před BG (což nepřímo plyne i z průměrného hodnocení tady na DH) - na tomto je založeno to zatracení, které je ale myšleno jak nadsázka v souvislosti s BG, nikoliv jako totální zatracení ve smyslu příšerné hry :)

A přitom pro mě jsou si ty hry tak moc blízké, nejen stejným enginem, ale IWD je pro mě v podstatě BG zasazené do jiné krajiny s jiným příběhem.

Ad křest ohněm - no vždyť jsem to napsal, žádná pravda není, protože pravda vzešlá z křestu ohněm je jen pravda toho, kdo vydržel diskutovat nejdéle a nebo prostě dokáže ubít protivníka :)
Thellwin: Polemizoval jsem hned s tou první větou: "Přiznám se, že jsem nikdy moc nechápal, proč je Icewind Dale tak zatracovaná hra..." Icewind Dale není zatracovaná hra, naopak má fanoušků dost a dost. Tzn. zbytečné to stavět tak, jako kdybys zrovna měl IWD bránit proti těm imaginárním zástupům odpůrců.

P.S. Názory jsou od toho, aby se konfrontovaly. Pravda není relativní. Do jisté míry je samozřejmě možné více "pravd", ale i tak to má fungovat tak, že platné jsou jen ty "pravdy", které projdou tenhle "křest ohněm". - Pro účely internetové diskuze trochu zjednodušený popperovský falibilismus. :)
,,Problém je spíš v tom, že současné diskuse na internetu se dnes vedou hrozně konfrontačním stylem, protože každý za vším vidí hned nějakou narážku nebo útok na sebe..."
,,Nejsem nějakým odpůrcem diskuse, pokud mají diskutující rozdílné názory, nicméně základem by mělo být respekt toho druhého a nebrat to jako nějakou křížovou výpravu..."

Přesně tak.
A co na tom je nesubjektivního, vždyť vyjadřuji svůj názor. Tou větou spíš narážím na to, že ve hře v podstatě nelze dosáhnout autentického rozhovoru, který mohu vést tak jak chci a vždy reagovat podle svého (k tomu jsou tady papírová RPG) vždycky to bude nějak omezeno a tady je to holt osekáno na tu nutnou mez, bez zbytečné omáčky okolo, což mě vyhovuje a někomu nemusí. Nevidím v tom absolutně nic, co by někoho mělo snižovat, stejně jako kdybych psal místo o rozhovorech o soubojích ... kteří požadují masakr "miliard" nepřátel, kteří na hráče padají snad i z nebe ... možná blbé přirovnání, ale teď v rychlosti mě nic lepšího nenapadlo. Taky nemám v úmyslu nikoho snižovat (například hráče Diabla, nebo ty, kteří nepodlehli kouzlu IWD obecně).

Problém je spíš v tom, že současné diskuse na internetu se dnes vedou hrozně konfrontačním stylem, protože každý za vším vidí hned nějakou narážku nebo útok na sebe, případně to co má rád, a popadnout virtuální meč, v podobě klávesnice je hrozně snadné, takže hurá na nepřítele :)

Nejsem nějakým odpůrcem diskuse, pokud mají diskutující rozdílné názory, nicméně základem by mělo být respekt toho druhého a nebrat to jako nějakou křížovou výpravu, kde buď ubiju oponenta a nebo za monitorem padnu vyčerpáním.

A jsme krapet OT, takže končím :)
Saruman: lenže v prípade každého ovocia máš iné predpoklady a nároky na to, ako to má chutiť :) Inak povedané, je hlúposť chcieť od jablka, aby chutilo ako hruška.
Thellwin: Zaklínání se právem na subjektivitu je pokaždé vděčný apel. A člověk by ti ho možná i uvěřil, pokud by mu nepředcházel poměrně dost polemický komentář, snižující ty, „kteří požadují absolutní "volnost" rozhovorů, které by měli pamatovat na všechny možné i nemožné blbosti…“ a ostatně hráče nepodléhající kouzlu Icewind Dale obecně.

Tulareanus: Tomuto příměru jsem nikdy úplně neporozumněl. Nemusíš přeci být ovocnářský expert, abys věděl, že ti dobré jablko bude s velkou pravděpodobností chutnat lépe než podřadná hruška.
Jab - kde se stavím na piedestal originality? ID se mi líbí, dal jsem mu hodnocení takové, jaké jsem mu dal a k tomu příslušný koment. Pokud má někdo jiný názor, ať udělá to samé, ale ať si hlavně uvědomí, že nikdo nemá jednu univerzální objektivní pravdu.

Také se mi tu ož mnohokrát stalo, že jsem nesouhlasil s něčím hodnocením, či komentem, ale nechápu, kde s v lidech pořád bere ta potřeba zpochybňovat názor druhého, nebo mu podsouvat svůj.

A trocha ananasu na závěr ... občas musím mírně kroutit hlavou například nad věčným flamem na téma, která grafika je lepší a to je přitom aspoň částečně měřitelné, ale do hádky nad tím, jestli je nějaká hra dobrá nebo špatná nemůže nikdo přinést nic víc, než svůj subjektivní, názor a je to jenom o tom, kdo vydrží šermovat svým e-penisem déle a vydobude si poslední slovo.
Ešte niekto prispeje nejakými hodnotnými ananásmi do diskusie o hruškách a jablkách? .)
Jab: ,,U Diabla se tak nicméně děje alespoň relativně zábavným stylem..."
A já to vnímám přesně naopak. A tak jak jsou tu pro tebe otravné souboje, tak jsou pro mě otravné dialogy mezi NPC u BG.
Isair: Prosím přestaň mě zatahovat do těhle zbytečných diskuzí. Psal jsem o celkovém backroundu. Nikoliv jen o povolání. V PST záleželo na tvém povolání. Mág se ujal nejen u Dakkona, ale i Mebbeth (logicky) nebo Ignuse. Jak to bylo u BG1 mi je šumák, u dvojky na tom záleželo. V IWD jsem měl vždy pocit, že je každému úplně volné, co mám za 6 random charakterů. Důležité bylo jen abych se prokousal tisíci obdobně nepodstatných minionů. Ta hra stojí za bačkoru (pro mě) a pokud pro tebe ne, tak gratuluji. A s tím paladinem trvám na tom, že šlo o nepostatné blbosti (dvojku do toho nepleť). Icewind dale je dílem choré mysli, která z potenciálně skvělé hry udělal škvár v hezké grafice. Ta hra je od začátku až do konce otravná a svírá mě u ní úzkost, jak dobrá přitom mohla být.

P.S. Princip starých dungeonů, IWD a Diabla je stejný. Nahánění dementních statistik. U Diabla se tak nicméně děje alespoň relativně zábavným stylem (u dvojky).
No právě ten Paladin zde měl v dialozích docela slušné využití... tj. v rozhovorech využíval své Paladinské schopnosti "odhalení zla", přestože samozřejmě takových případů bylo ve hře minimum.

Ovšem v takovém Baldur's Gate 1 to nebylo o moc lepší (snad až na ty questy pro zloděje)...až ve dvojce tedy každé povolání mělo svou "pevnost", to samé platí i na Planescape, kde snad pouze mág měl nějaké pozměněné dialogy s Dak'konem(?).

IWD 2 byl v tomhle ohledu docela fajn (v rámci možností, samozřejmě), tj. většina NPCček reagují na rasu i povolání a snad každé povolání má během hry jeden či dva speciální questy + někdy dle povolání získáváš i odměny.

"Tak ve starších RPG /dungeonech/ (EoB, Ravenloft, Lands of Lore, Brány Skeldalu etc.) to takhle fungovalo také a nikomu to povětšinou nevadilo."
Mně to vadilo. K čertu se všemi starými dungeony i kdyby se tím po cestě měly nabrat mnou oblíbené Ishary, Realms of Arkanie atp. (pro Brány Skeldalu bych rozhodně neplakal).
Isair: Pokud někdo v IWD 1 reagoval na to, že v čele družiny je paladin (tuším to tam opravdu bylo v naprosto nepodstatných a minoritních narážkách), tak je to jen stěží to, co jsem měl na mysli.
Tak ve starších RPG /dungeonech/ (EoB, Ravenloft, Lands of Lore, Brány Skeldalu etc.) to takhle fungovalo také a nikomu to povětšinou nevadilo. IWD se snaží, řekl bych, navázat právě na tyto hry. Osobně mě třebas to vybíjení "tisíců" potvor zde bavilo mnohem více, než v takovém Diablu a snad i více, než třebas ve výše zmiňovaných dungeonech.

"Ať se někdo stará i o to, co je hlavní hrdina zač (backround - rasa, povolání atp.). Tzn. ať se k němu postavy chovají jinak, pokud je paladinem a jinak pokud je knězem Bane(a)."

Tohle je ,pravda, v IWD 2 daleko promakanější, nicméně zrovna na toho Paladina v IWD 1 občas opravdu reagují jako na Paladina.
Thellwin: IWD je dost pravděpodobně nejhezčí hra na Infinity enginu. Ale hrát to byla pruda. Houbeles platné, že vše vypadá krásně, když jde člověk z jednoho krvavého souboje do druhého. "Hra na hrdiny" by neměla být jen o zabíjení tisíců nepřátel (občas to ale funguje, pokud se tomu uzpůsobí celá hra - Diablo - ne tak u hovadin typu Wizardry VIII). Ba dokonce by bylo prima, kdyby se některá RPG bez těch soubojů obešla úplně. Když už mám partu dobrodruhů, tak ať mi hra poskytne tu slast vnímat je jako skuečně živoucí i jinak než dle ukazatele životů (och slastná jest vzpomínka na Planescape Torment). Ať se někdo stará i o to, co je hlavní hrdina zač (backround - rasa, povolání atp.). Tzn. ať se k němu postavy chovají jinak, pokud je paladinem a jinak pokud je knězem Bane(a).

P.S. A IWD není zatracovaná hra. Že se ti líbí tě rozhodně nestaví na piedestal originality. ;)
MCZ: Hádáš / víš správně.

Jab: Dnes jsme měli seminář s anesteziology, tak jsem si trochu zaexperimentoval *oops*
yenn: Už si zase zkoušel, zda vydržíš víc rajského plynu než mrtvola?
yenn: Hezké :-) Hádám, že tvé dílo? (I když "hádám" není zrovna výstižné... spíše by se hodilo "vím".)