Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@S4TW (08.05.2019 13:38): Jinak víš co, ber ten lehký stres jako pozitivum, to je přesně takový tem milý stres přinášející mrazíky v zádech a to je to, co nás na hrách má právě lákat, že nevíš, do čeho jdeš, co tě tam čeká a co když to bude nebezpečné :-) O to vřelejší vztah si ke hře vypracuješ a o to více do ní budeš ponořena bude tě těšit překonání každé větší překážky.
@S4TW (08.05.2019 13:26): rozhodně se nijak nestresuj, každý jsme nějak začínali a zdárně jsme to i přežili ;) Kvalitnější přípravu vyžadují až složitější dungeony, kde už jde třeba dost zvorat volbou družiny apod.
@jvempire (08.05.2019 13:31): ja vim, ze driv to tak bylo, je clovek za ta leta, pokud se zanrove posouval, tak trochu zdegeneroval, navic ja v tom obdovi hral uplne jine kousky, takze predpokladam, ze budu trochu tupejso a ta trpelivost u me taky neni nejsilnejsi stranka... ale jo, ja si to rad prectu...
@Ringo (08.05.2019 13:38): Jj, verim tomu. Ja sam jsem docela uchyl na vsechny mozne serepeticky kolem, takze dotvorit atmosferu zni idealne... jak rikas s tim rozezranim zbroje, tak podobne amatersky jsem hral Fallout 1, na jeden save, no kdyz jsem zjistil, ze v pulce hry mam radioaktivitu v tech nejvyssich cislech a zadny antirad, tak ve me hrklo, nastesto to nakonec nejak proslo, ze jsem dosel do mesta a ukladal jsem po policku a loadoval dokola./.
@S4TW (08.05.2019 13:26): Když se do toho začteš, tak objevíš kouzlo, jaké hry měly tehdy. Třeba tě to mile překvapí. Jinak hra je spíše z těch lehčích, co se týče mechanismů. Takže je to typ hry, který jde po instalaci hned rozehrát a pustit se do něj rovnýma nohama.

Na co je třeba dávat bacha, to přijde spíše později. Je důležité trochu postavy potrénovat v jednotlivých povoláních, aby měly lepší útoky. Pak bacha na potvory, které rozežerou brnění, jsou myslím v jedné oblasti, ale naštve to, takže tam po fightu zkontroluj, jestli ti nerozežraly brnění, když jo, loadni :-)
@S4TW (08.05.2019 13:26): Hele nezbytné to není, dříve jsme hráli všichni bez manuálů. Ale já to mám rád, doplní to atmosféru(třeba ta historie) a vyvaruješ se někdy zbytečných chyb a zesložitění hry. Třeba v rozvoji postavy.
tak jsem se rozhodl a tohle bude můj první pokus o Dungeon :-)... zatím nainstalováno, stáhl jsem si manuál a historii, dohromady někde kolem 40 stránek (má to cenu číst?, je to spíš pro doplnění nebo to i pomůže do startu?), ještě mám resty (musím zase trochu stáhnout herní výzvu, abych nebyl ve stresu na konci roku), takže jsem nainstaloval, teď teda uvažuji, jestli přečíst manuál, a po MS se na to už chci vrhnout... ještě nějaké třeba doporučení, než člověk začne? Já ani nevím proč, ale z dungeonů mám poprvé u hraní pocit, že to musím pustit po nějaké kvalitnější přípravě, asi mě vyděsili ty diskuze tu :D
@Phoenix (26.03.2019 20:42): Pohár jsem pravda nezkoušel. Jenže pointa zůstává stejná. I pohár je spotřební předmět a když ho použiju k jeho účelu, tak jsem prostě v řiti, aniž bych měl šanci zjistit, že jsem udělal něco špatně. Pro mě je to špatně navržený puzzle.
@Phoenix (25.03.2019 23:20): Přesně tak, myslel jsem level, ve kterém mě příběh nutil vyhubit jednu z ras obývajících podzemí. Léčivá bylina je zapotřebí v jedné lokaci, v níž se dá získat klíč od truhly, ve které je jeden ze dvou finálních klíčů vedoucích ke Scotii. Je potřeba obětovat léčivou bylinu, zbroj, zbraň a šperk. Což je vzhledem k tomu, že léčivé byliny jsou k mání tak maximálně do poloviny hry, a tohle je tři minuty před koncem, docela podraz.
Ve vsech Isharech se vyhazujou postavy a nema smysl mit stabilne vic jak 3 postavy. Pravda je, ze v jednicce se pocita s tim, ze se nabere Morgula na finalni souboj, ale neni to nutny. Najmuti a propusteni Delorie si ale vyhnout nejde. Ve dojce se pocita s tim, ze se nabere gta slepa klericka ve vezeni a jeji fotr druid, kterej ma ochranu proti ohni, ale predpokladam, ze se to da opet obejit a neni to nutny. Jsou tam ale mista, ktery ocarujou jednotlivy cleny party, ktery pak na sebe utoci a odstranit to jde tusim jen lektvarem. Ve trojce je nutny vzit do party 2 postavy, jednu holku v dungeonu v kleci a pote ji vzit do palace, kde se k ni prida jeden typek a odvezt je do lesa, je to opet bezpodninecne nutny, takze 3 postavy max.
@StriderCZ (25.01.2019 14:01): Já projel Ishar 1 - 3 se stabilními postavami od prvního dílu, které jsem si přetahoval, pamatuji si, že od prvního dílu mě provázela úvodní postava, ten rytíř a ten starý kouzelník s holí, strašně se mi líbil jeho portrét :-) Třetí postavu už nepamatuji, dvě místa jsem nechal pro fluktuanty :-)
@Jab (25.01.2019 13:48): Vyzkouším, až se tam dostanu, protože mi to taky vrtá hlavou (vždycky jsem hrál partu s rytíři chaosu Unknownem a Braglem), navíc jsem v návodu četl, že se časem musí vyměnil někdo v partě...
S tou hudbou u PC verze te´d nevím, Amiga hudbu má myslím po celou dobu hry, u PC se mi zdá nešlo zapnout hudbu i zvuky zároveń, buď jedno a nebo druhé, ale už se přesně nepamatuji. Teď nevím, jesti nebyla PC verze bez doprovodné hudby a to přepínání mezi buď zvuky nebo hraní melodie nebylo na té Amize. Už je to hodně dávno.
@StriderCZ (25.01.2019 13:25): Ja z toho pokazdy dostal akorat ty zvuky, ale poradnou hudbu ne, jen tam obcas neco zahralo.

Zkusim verzi z GOGu, koukam ze tam je trojka v disketove verzi a tedy i s lidmi ve meste.
@90210 (25.01.2019 13:00): Ishar 2 má kvalitní hudbu a zvuky i na PC. Včetně čvachtání bot v močále a kuňkání žab. Právě jsem ji (po iks letech) znovu rozehrál s tím, že tentokrát už ji vážně dohraju. Nejdříve jsem ji nedohrál z časových a technických důvodů - hru měl bratranec na Amize, ve francoužštině, k dispozici byl jen neúplný návod v Excalibru. A hrával jsem jen než jsem musel na noční vlak ....
Později jsem skončil , protože jsem neměl v partě scholara a nikdo z party neuměl kouzlo zbavení prokletí.

remasterovaný soundtack:
https://www.youtube.com/watch?v=ce-klFQL0hI
@90210 (24.01.2019 23:23): Beholdeři a Dungeon Master 2 opravdu na PC vypadaly lépe, ale není to tím, že by se Amiga nechytala, ale tím, že to autoři udělali primárně na PC a na Amigu hodili nedokonalý port, prostě to nebylo vypixelované a vystínované dle palety barev Amigy, když to napíši hodně laicky. PC neumělo s 16 barvami to, co uměla s nimi Amiga. Když jsi hodil 256 barevnou PC grafiku na 64 barevnou Amigu, logicky to vypadalo hnusněji. Ale ne proto, že by to nešlo udělat lépe.

S těmi Ishary se mýlíš opravdu hluboce, jelikož si Silmarils nechali na Isharech záležet, vypadá Amiga a PC verze graficky naprosto identicky. A to se týče cvšech tří dílů (nepočítám odlišnost intra v Isharu III nebo jestli jsou na ulici lidi jako dekorace -Amiga verze a Windows verze, v DOS verzi chyběli). Navíc Ishar III je už v AGA grafice, plně srovnatelné s VGA.

Ishar 2: PC: https://www.mobygames.com/game/dos/ishar ... s/gameShotId,215418/

Ishar 2 Amiga: https://www.mobygames.com/game/amiga/ish ... s/gameShotId,368670/

@Richmond (24.01.2019 19:31): Já jsem PC verze hrál taky, protože z nepochopitelných důvodů, třetí díl, Dark Queen of Krynn vypadá naopak na Amize jako Death of Krynn na PC a na PC to vypadá jako Death Knights of Krynn na Amize :-) A jelikož přetahuji partu z dílu do dílu, nejsem si zcela jist, zda jde přetáhnout parta z Amiga verze do PC, tuším, že ne, že jsem s tím kdysi bojoval. Zajímavé ale je, že třeba u M&M II je save kompatibilní pro obě verze, stačí jen přehrát soubor se savem :-)

Jinak Hoborg nemá na Gold Boxy balíčky. Kdysi jsem s ním Krynny pod WinUAE rozjížděl a konfiguroval a povedlo se, ale nakonec to nezařadil do svého portfolia Amiga her, Gold Boxy on nesnáší :-)
@90210 (24.01.2019 09:23): Nevím, no, odborník na Amigu nejsem, ale pár jich znám a ti mi to vždycky vysvětlovali jinak. PC prý na Amigu graficky prostě nestíhalo a přeskočilo ji až v 3D, tam už nestíhala Amiga.

Z mých osobních zkušeností, když to nazvu laicky, tak do roku 90 vypadaly hry na Amigu jako VGA, zatímco PC se trápilo s EGA grafikou. Příchodem VGA grafiky na PC se to srovnalo, respektive PC mělo více barev a bylo to pak už znát a Amiga si musela počkat na AGA grafiku, v které běží zrovna Ishar III. Jinak když porovnám Ishar II na PC a Ishar II na Amize, tak vypadají graficky naprosto stejně. Takže to bylo fakt o tom, jak se který grafik a programátor snažili.
@Jab (21.01.2019 07:50): Je to takovej mix prostorovyho pohybu a 2D spriteu, ktery IMHO vypadaji docela dobre na malym monitoru/notebooku, protoze si drzi celistvy graficky styl hry. Ve mestech je to pravda trochu malo prehledny, ale tam se az tak moc pohybovat nebudes, vetsinou tam je ten pohled z vrchu a v dungeonech ten pohled z vlastni osoby neni tolik matouci, byt zrovna ten minidungeonek po "pristani" na planete ponekud graficky matouci je,

@Ringo (21.01.2019 07:50): Amiga ve svy dobe spis kralovala u scrollovacek jako treba Agony, u RPG nevim. Ambermoon je bohuzel Amiga only, takze nejde rict jak by vypadala PC verze, ale jinak je snad pokazdy Amiga verze graficky horsi, respektive osekanejsi, pokud tedy mluvime o hrach ze zacatku 90.let. Samozrejme jsou tu hry jako Darkmere s takrka umeleckou grafikou, ale na PC by nejspis vypadal stejne.
@90210 (20.01.2019 23:48): V AGA grafice vypadaly hry na Amize minimálně stejně dobře jako na PC, stejně tak hry, které byly pro Amigu udělány primárně (Black Crypt, Crystal Dragon). Jinak spusť si pod WinUAE Ishary a porovnej. S tou Amigou a její grafikou je to celkově zvláštní, do roku 90 vypadaly hry na amize, jako později na PC VGA hry, po roce 1990 vypadaly mnohé hry na Amize jak v EGA, dokud nepřišla ta AGA grafika, která se té VGA pak zase vyrovnala. Vidět to jde hlavně na Eye of the Beholder 1, 2, Dungeon Master II. Na Amize mají hodně osekanou grafiku, jako by měly méně barev, přitom současník Beholdera, Ambermoon vypadal pořád na úrovni te VGA. Asi to bude o tom, jak moc to grafici na Amize flinkli. EoB a DM 2 vypadají spíše jako nepovedené porty z PC. Až si někdo pohrál nedávno s tím Beholderem a předělal jej do AGA rafiky, tak vypadá stejně jako na PC (+ do něj navíc přidali automapu).
@Ringo (20.01.2019 22:17): Amiga verzi to nebylo, to by ta hra nevypadala tak dobre, hry na amigu vypadaly lip o par let driv, ale v dobe, kdy vysel Ishar 3 uz fakt ne. Rozdil byl mezi CD a disketovou verzi, bylo tam jiny intro a z neznameho duvodu byly ty postavy IMHO jen v disketove verzi. Hral jsem obe verze a dohral jen cd, protoze disketova nejak blbla, ale byly tam ty postavy.

Cystals of Arborea jsem taky kdysi chvili hral a dostal se do nejakeho dungu, ale je to ten typ stary hry, ktera se neda poradne hrat ani ovladat bez manualu. Ma to smysl jen kvuli grafice.

Importovani u Isharu nemelo moc smysl, protoze tam byla vzdycky velka fluktuace postav v druzine a ja mel rad hledani oblibenych charakteru po hospodach.
@90210 (20.01.2019 22:04): Já jsem kdysi dojel Ishar 2 a pak jsme se pustil do celé trilogie a importoval jsem si postavy, takže až do trojky jsem měl postavy, které jsem nabral v Isharu I.

Jinak u Isharu III se domnívám, že postavy ve městech, tedy ti lidi, byli u Amiga verze a PC verze je neměla. Intro je taky úplně odlišné u PC a Amiga verze. Amiga verze se zdá být i v té době paradoxně lepší.

Co se týče Crystals of Arborea, bohužel té hře jsem na chuť nepřišel nikdy, jen jsem chvíli hrál a nebralo mě to.
@Ringo (19.01.2019 18:20): Jeste bych tam zaradil Crystals of Arborea, kde jsou taky ojedinely staveni a sloh je podobnej, jako v Ishar: Legend of the Fortress, kterej se odehrava nejakych 50 let pote, dvojka je opet cca 100 let po jednicce a u trojky tezko rict, protoze hrac zacina znovu se Zubaranem, kdyz si nevytvori vlastni partu, ale kontinuita je tam zrejma. U trojky je opravu uzasny to mesto, predevsim pak ve verzi, kdy tam jsou v ulicich staticke postavy, coz bohuzel z nejakeho duvodu nebyla cd verze. Jsou to opravdu zvlastni hry a strasne me mrzi, ze se o nich neda nic vic docist, je tam spousta zajimavych a originalnich prvku.

@Jab (19.01.2019 18:47): IMHO uz pro tebe nema smysl zadny starsi RPG, protoze jsi moc kritickej a zhyckanej. Albion a Ultima 7 jsou super, ale maji samozrejme i svoje mouchy, i kdyz u Albionu to IMHO rozhodne neni grafika.
@90210 (19.01.2019 17:36): Jojo. To jsem poznal u té dvojky, že to nejsou tak dlouhé hry, jak si je pamatuji z dětství. A tu jedničku jsem hrál už v dospělosti. Když jsem se kdysi koukal do návodu, tak jsem byl už hodně daleko.

Pokud bych ale hrál další RPG z před roku 1997, tak spíše Ultimu 7 a Albion (ten na menším monitoru a snad už bez "motion sickness"). Tam mám pocit, že jsou blíže těm RPG, které mám rád. Ale kdo ví, třebas mě novodobá tendence rvát všude lootboxy a další šmejdy donutí se k těm klasikám vrátit. Ale byl by to hořký návrat. Kór teď ani nemám na hraní obecně moc pomyšlení. Což se ale snad změní. :)
@90210 (19.01.2019 17:36): Ty slohymě napadly asi částečně opravdu proto, že Ishar 2 byl gotický a Ishar 3 fakt renezanční, lze poznat hlavně z Amiga verze, kde oproti PC verzi byly v ulicích i lidé oblečeni opravu jak z doby renezance a město tak i působilo architektonicky. Slohově je pak ten Ishar 1 ranně gotický :-) Nickéně mi šlo opravdu spíše o naturel jednotlivých dílů Isharu. Je fakt, že Ishar 1 má něco do sebe tím prostředím - malá vesnička v lese, jezerní městečko a pak větší kamenné město a nakonec podzemní dungeon.
@Jab (19.01.2019 17:09): Jak te znam, tak ti radsi nepisu, abys Ishar spustil a dohral, i kdyz je to zalezitost na par hernich seanci...;)

Svet to ma celistvej, rozdelenej na nekolik sekci prehrazenych vodou a mostem. Neni problem dojit z jednoho konce na druhy za par minut.

@Ringo (19.01.2019 17:14): Docela zajimavej poznatek, pokud to nemyslis na architekturu, tak na tom neco je.

BTW Ishar 1 vypada na Amize jinak nez na PC, dokonce jsem kdysi koketoval s myslenkou, ze bych tu amiga verzi jen proto, abych si prohlidl to rozdilny graficky pojeti.

@Drolin (19.01.2019 17:33): DM ma myslim peknou nestarnouci minimalistickou grafiku, ktera je podstatne lepsi, nez treba novejsi Wizardry VI: Bane of the Cosmic Forge
@Richmond (19.01.2019 17:23): U některých dungeonů mám pocit, že lidi propadli tomu, co se říká, i když to až tak nebylo. LoL opravdu není začátečnický dungeon a je těžší než EoB 2.

Stejně tak si myslím, že EoB III je totálně podceněný a paradoxně za to může recenze v Excaliburu od Andrewa, přitom sám v ní psal, "nepochopte mě špatně, EoB 3 není vůbec špatná hra".

On je totiž EoB 3 podle mě mimo technické chyby lepším dungeonem než EoB 2. Mnohé lokace mi dodnes utkvěly v paměti více než ty z EoB 2.
@90210 (19.01.2019 17:05): S tím Eobem III vesměs nesouhlasím a co se týče LoL, tak já bych to tehdy za nějakou lidovku zdaleka ještě neoznačil. Některé místa tam byly opravdu HC více než v EoB 2. Jmenovitě lokace, kde byly potvory ,které rozkládaly brnění, a ta věž s potvorami procházejícími zdmi, to je moje noční můra. EoB 2 byl ve své podstatě naprostá pohodovka. Eon 1 a 2 jsou legendy, nicméně patří jednoznačně k nejjednodušším dungeonům. Až trojka uměla pořádně zatopit.

Co se týče Isharu 1 - mně to připadá jako takový románský Ishar, dvojka šla do gotiky a Ishar III do renezance a u každého dílu je vlastně podstatné, který sloh si hráč oblíbil nejvíce.
@90210 (19.01.2019 17:05): Ishar 1 mě překvapivě bavil víc jak dvojka. Nikdy jsem jej sice nedohrál (na chalupní 386 DX odešel monitor a s tím i snahy dohrát právě prvního Ishara a BaK). Asi mě více chytl ten svět, který na rozdíl od dvojky byl méně rozsekaný.
@Ringo (17.01.2019 14:36): LoL je podle me takovy pokus Westwoodu udelat z dungeonu takovou trochu lidovejsi zalezitost, po lehkych naznacich v EoB2, coz je jeste HC zalezitost. Moznost pustovani po venku, obchodovani a castejsi interakce je neco, co naprosta vetsina hracu chtela. Nebylo by prece uzasny, kdyby srackoidni EoB3 misto vykradenyho intra z dvojky zacal ve Waterdeep, hraci by si mohli projit cast mesta, pripadne splnit par rozjizdecich ukolu, aby nasledne skoncili v hospode, odkud je badguy teleportuje do lesa u Myth Drannor? Nicmene i les by se musel predelat, mauzoleum by se muselo predelat, no...radeji uz trojku necham, nema smysl resit spatnou hru.

@Drolin (17.01.2019 14:13): Zajimavy, vetsina lidi ma LoL radsi, nez EoBy, specialne pak prvni dil. Ted bys mel dohrat Dungeon Mastera.;)

@Ringo (29.11.2018 14:45): Ishar 1 je moje srdcova zalezitost, jsem ho schopen dohrat na posezeni a hru znam prakticky nazpamet i diky tomu uzasnymu Iceho navodu ve Score, IMHO jednoho z nejlepsich navodu vubec, byt tam jsou samozrejme nepresnosti, ale je zabavny to cist a je to evidentne hand made a ne prelozeny z EN odjinud. Ishar 1 ma spoustu chyb, kdyby ho chtel nekdo strhat, tak to jde opravdu lehce, ale je tam spousta nakousnutych hernich moznosti, ktere se treba ani neprevedly do dalsich dilu, ta hrqa pro me ma velky kouzlo.

Jinak to jezerni mestecko je hned na zacatku a je to tusim 6 baraku, ten herni svet je prekvapive docela plnej ruznych zajimavosti.