Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 85
Mrkněte na první věty nejlépe hodnocených komentářů. Ať mi nikdo netvrdí, že Mafie není zdaleka nejvíce mýtotvorná hra, jaká u nás uzřela světlo světa. Prohlášena národním zlatem, kritika se nejen nepřipouští, ona dočista vymizela. Jakkoli dobrá hra to opravdu je, domnívám se, že to emocionální pouto, jaké si hráči ke hře utvořili, přerostlo jak je, tak hru. Mýtus už má vlastní život.

Když slyším člověka mluvit o Mafii, slyším chválu příběhu. Má to být „filmová hra“, bezprostřední průnik dvou médií. Jestli ne formálně (dnes už máme všechny ty interaktivní filmy atd.), tak tedy správným užitím postupů, z nichž plyne zážitek blízký filmu. Začal jsem opětovně hrát, abych si ověřil, co je na tom pravdy.

Ve spojení s Mafií vždycky padají tituly Kmotra, Mafiánů a Casina. To jsou ikony samy o sobě, navíc obecně známé svou kvalitou, proto si je žádný fanoušek neodpustí. Při hraní mě zarazilo, jak málo si z nich vlastně Mafie bere. Jsou sice připomenuty v detailech (Hotel Corleone, Scorsese Import-Export, dále zápletka s Frankem a prostitutkou z Millerovy křižovatky, vražda v telefonní budce z Cotton Clubu), ovšem Mafie nakládá s příběhem gangstera docela jinak.
Kmotr protěžuje paralelu dvou rodiny – rodiny mafie a rodiny skutečné, jejich nutné vznětlivé koexistence. V Mafii nic takového není, Tomův vztah se Sárou se časem úplně vytratí. Absentuje i Copollův vnějškově objektivní pohled, kdy odhaluje a nezakrývá amorálnost všech mafiánských praktik, ale z dostatečné distance, aby se citově nezapojoval a raději dokonale vyprávěl.
Mafiáni, potažmo jiné spřízněné Scorseseho snímky, milerády omamují svůdností mafiánského života a moralizovat přímo odmítají. Je to zpověď a o zpovídaném si má mínění udělat až divák sám. Mafiáni a Casino jsou tak fantasticky stylové, protože vám nikdy nepodsouvají, že jsou předváděné scény závadné. Vy se jen bezpečně díváte, užíváte si.
To v Mafii rozeznáte, kdy je mise "špatná" a kdy "dobrá", Tommy vám to rád připomene. V každém výlevu jeho pocitů je trocha tezovité sebereflexe. Tu Mafie naštěstí obhajuje způsobem vyprávění. Tomův subjektivní pohled si emocionální moudra dovolit může. Scorsese se bez toho obejde, ale popravdě, je to schopnější vypravěč, než Vávra. :-) Ten si od Martyho vypůjčuje ještě jednu věc – postavu italoamerického cholerika à la Joe Pesci nebo De Niro v Zuřícím býkovi.

Hlavní inspiraci, možná nevědomou, protože se stala zažitou a ovlivnila žánr, vidím v gangsterkách 30. let, prominentně vyráběných u Warner Bros. Nejznámějšími exempláři jsou Malý Caesar, Zjizvená tvář a Veřejným nepřítel. Ty opravdu představily hrdinu, svedly ho na zločineckou cestu, aby byl na konci ze strachu z ikonizace potrestán. Mafie sice Tommymu dovoluje napravit se, ale trestu neunikne. Inspirace by objasňovala i onu zjednodušující bipolárnost, s jakou je nakládáno s životem v Lost Heaven. Mezi osou Salieri – Morello leží policie a jinak vůbec nic. Mafie je opravdu ryzí příběh klasického Hollywoodu, se všemi nedostatky. Soustředí se jen na relevantní informace a je řetězcem příčin a následků. Uznávám, má spád a ke konci i správnou osudovost. Linearita se jen hodí.

Cutscény mají zvlášť zásadní postavení. U "filmové hry" překvapivé zjištění. Způsob komponování do velké hloubky upomíná Hollywood 40. let, je ale drobet nemístně kombinován s novodobými postupy, rádoby ruční kamerou a zpomaleným pohybem v akčních scénách, efektními nájezdy a podhledy. Flashbacky zase zpopularizoval Občan Kane a ve větší míře se začaly využívat až později. Tím neříkám, že by Mafie měla být věrná svému starému předobrazu, ale rozhodně to není dokonalá nápodoba ani novota. Obohacuje vzorec? Vůbec ne, možná svou netečností. Je to spíše pastiš – míchanice nejrůznějších žánrových motivů a poznávacích znaků (jak píše Bodkin), které ALE v podobě počítačové hry mají jistou originalitu a kouzlo. I pokus může být prohlášen za veledílo, pokud nemá obdobu.

K postavám bych se vyjádřil, že jsou to většinou vážně jen karikatury, co srovnání s plně plastickými filmovými gangstery nesnesou (pokud odhlédneme od studiového Hollywoodu). Obecně by nevadilo trochu jim pročistit dialogy ("Opravdu jdeme do války?", "Tohle znamená opravdickou válku!" "Opravdu nám vyhlásil válku.", „Otevřeně nám vyhlašuje válku." + asi pět dalších deklarací války). Výjimečně dobře napsaný je jen Tom. Je důsledkem správného pochopení významu antihrdiny, čímž se liší od sobeckých kariéristů z GTA III / Vice City (v pozdějších dílech už tvůrci nepochybili). Zkrátka, v jeho dobré vlastnosti je vkládána jistá důvěra, není jen cynická bestie a snadno se s ním sympatizuje.

Vyprávění pomáhá na dobu dost propracovaná obličejová mimika postav a detailní interiéry. Všechna klíčová místa jsou nádherně ikonická. Grafika je na jisté úrovni a ani dnes není nijak odpudivá.

Hudba je mistrovská. Stále má jeden z nejkrásnějších motivů stvořených pro hru.

S názory na gameplay víceméně souhlasím. Hra je v mnoha ohledech docela nekompromisní, třebaže na podesáté jsem to už prošel levou zadní. Jízdní model je realisticky těžkopádný (převodovka!) a policajti sakra rychlí. Nemůžu opomenout, že mě ke konci hry nebavilo neustále někam dojíždět, před i po misi. Vypustit pět takových pasáží, hře by se zlepšilo tempo. Střelné zbraně nejsou samozřejmostí, celé bloky misí se bez nich obejdete. Počet zabitých nepřátel není zas tak absurdní, až na poslední misi.

Takže kolem a kolem, rozumím, že se tomu snadno podlehne. Je to nejlepší hra na světě pro toho, kdo rád vzpomíná na chvíle, kdy měl všechno lehčí. Udělal si domácí úkol a šel hledat jeskyni a kasino. Já se vrátil, pořád schopný citovat každou větu, ale z nostalgie se najednou staly věci, co se dají pochopit, změřit a porovnat. A to se u náboženských artefaktů dělá nesnadno.
+53
  • PC 100
Mafii jsem hrál již v době vydání. Oproti konkurenční GTA mě do hry vtáhl hlavně skvělý příběh a po letech musím říct, že i grafika. Hlavní rozdíl mezi GTA3 (s níž bývá Mafia někdy porovnávána) je v tom, že když jsem se po letech k Mafii vrátil, tak jsem si ji užil jako před léty. Znovu jsem si užil silný příběh a jeho postavy. Znovu jsem se rád vrátil do Lost Heaven. Naproti tomu k GTA3 jsem se po letech vrátil s kritickým pohledem. Ne, že by to byla špatná hra, ale už to nebylo ono. Prostě GTA3 chybělo určité kouzlo, které Mafia měla.

Hratelnost je povedená, i když obtížnost je poměrně vysoká a nelze si vybrat její stupeň. U mě je to spíše klad. Některé mise jsem musel dělat několikrát než jsem je dohrál. Přesto mi to tolik nevadilo. Frustrace se nedostavila. Obtížnost není nějak strašlivá, jen vysoká.

Příjemná je také přítomnost 4 módů. K příběhu se ještě vrátím a k výcviku není moc co dodat. Jízda dává hráči volnost, kdy má celé město a jeho okolí jen pro sebe. Nutno říct, že herní svět je ohromný. I s venkovem dává apa dohromady asi 50 km čtverečních (podle dostupných informací). Jen pro porovnání - San Andreas má 36 kilometrů čtverečních. Je však pravdou, že v městě toho tolik není, ale je opradu skvěle zpracované. Obzvláště se mi líbila přítomnost hromadné dopravy. Naproti tomu extrémní jízda nabízí jen město, které však obsahuje 20 (šílenách) úkolů a několik skokánků. Úkoly mě tolik nebavily, ale příjemně mě překvapilo co obsahují za "postavy" (hlavně mořská nestvůra, ale i mimozemšťané) Nejvíce mě však zaujaly skokánky. Ty (a nejen ony) hráči umožňují si zablbnout jako nikde jinde.

Mafia má také velmi líbivou grafiku, za kterou by se nemusel stydět ani dnes. Obzvlášte se mi líbilo zpracování, přírody která však nemá tak důležitou roli jako město, ale ani to není zpracováno špatně. Naopak je na svou dobu zpracováno skutečně výborně.

Tak jsem přišel na příběh, který je asi to nejlepší ta i tak úžasné hře. Je to také hlavní mód celé hry. Příběj sledujeme očima mladého gangstera Toma Angella. Ten se k rodině dona Salieriho přidává pod tíhou okolností. Je však schopný a získává si své místo. Některé mise dělá i s Paliem a také se Samem. Nutno říct, že každá postava má svou osobnost a lze si ji oblíbit. Další význmné postavy v rodině jsou Salieriho pravá ruka Frank, koktající Ralph, Vicenzo a který vás vyzbrojuje. Po většinu času bojujete proti donu Morellovi, jehož rodina působí dojmem "těch zlých", naopak Salieriho rodina působí dojmem těch hodných. Takže tu máme přesně rozdané karty - Salieri=hodný a Morello=zlý. Teprve později zjišťujeme, že to není tak jednoduché a že neexistuje hodný nebo zlý gangster. Existuje jen gangster. Kromě toho musím zvláště zmínit konec hry. Ten je velmi silný a podle mě uspokojivý, i když nejde o happy end a někoho může naštvat. Avšak může takový příběh skončit šťastně? Kromě toho mě v příběhové kampani příjemně překvapilo množství easter eggů a předmětů s kterými je možná interakce (třeba záchod v Clarkově motelu, nebo sklenička na lodi). I po letech se dozvídám o řadě věcí, které mi unikly a je příjemné se k nim vrátit.

Musím taktéže pochválit hudbu, která se ke hře hodí a dokáže navodit správnou atmosféru. No, ale to už jsem se moc rozepsal.

Pro: Příběh, technické zpracování, design, herní módy

Proti: Pro někoho vyšší obtížnost

+29 +31 −2
  • PC 100
Mafia je asi nejznámější hra, kterou náš český národ vytvořil. Smekám. Jsme dobrý i v tomto. Mafia je český "re-make" GTA s trochu jiným příběhem, který se mi líbil, protože Mafia Story je můj oblíbený žánr i na poli filmu. Příběh je elegantní a propracovaný do dobré mafiánské tvorby. Díky za krásný duben.

Pro: Úžasný příběh, dobrá grafika.

Proti: Omezení možností, některé části příběhu mohou působit jen jako doplněk.

-12 +11 −23
  • PC 95
Pecka nejen ve své době, ale i dnes. Od hudbu, přes atmosféru, grafiku, příběh až po hratelnost se jedná o dokonalý skvost, který nemá obdoby. Povinnost pro každého.
-8 +7 −15
  • PC 90
Herní legenda, kterou řadím mezi nejlepší hry, které jsem kdy měl tu čest hrát, a rozhodně to není způsobeno nějakým (rádoby) vlasteneckým cítěním.

Vzpomínám si, jak jsme byli s kamarády vypleskaní z grafického kabátu hry, když jsme už v menu obdivovali oprýskané dveře a jiné detaily; grafika je ale v tomhle případě jenom špička ledovce, která pouze dotváří naprosto vynikající počin.

Co v mých očích udělalo z Mafie legendu, nejsou totiž textury na starých dveřích a podobné záležitosti, nýbrž nezapomenutelná atmosféra a příběh, jenž pohltí. Když k tomu přidám svobodu pohybu po (na tehdejší poměry) rozlehlém herním světě, dobovou hudbu, parádní dabing, slušný vozový park a zábavné přestřelky, které byly nezřídka poměrně solidní výzvou, dostávám hru, ke které se rád vracím i několik let potom, co jsem ji poprvé dohrál, což bych u obyčejné hry rozhodně neudělal.

Pro: Atmosféra mafiánského prostředí, poutavý příběh s výjimečnými postavami, skvělé grafické i hudební zpracování, různorodé mise

Proti: Snad jen pro někoho možná příliš obtžný závod, ale to uvádím spíš jen proto, abych sem vůbec něco napsal. :-)

+31 +32 −1
  • PC 100
Mafia výjímečná hra z rukou českých tvůrců. Mezi nejsilnější stránky Mafie bezesporu patří její poutavý příběh. Ten sledujete osudy mladého taxikáře Tommyho Angela, který se připlete k první práci pro italský mafiánský gang Dona Salieriho. Autorům se podařilo skvěle zobrazit atmosféru 30. let plné strachu,mafiánských gangů a automobilových honiček. Hra se skládá z honiček, přestřelek a občas máte někoho někam dovést a z závodu o kterém se ještě zmíním. Na honičky budete mít několik desítek dobových aut, které autoři velmi pečlivě navrhli přesně podle historických předloh. Od obyčejného taxíku po luxusní limuzíny. Ty si budete moc ukrást nebo je získáte za odměnu.

Grafika je zpracována do nejmenších detailů. Ulice jsou plné lidí a troubících aut takže dodávají atmosféru skutečného žijícího města. Lidé na vás dokonce reagují (spíše negativně) když se jich zeptáte. Co je silnou stránkou Mafie je skvělý dabing. Sešli se zde takové osobnosti jako Marek Vašut,Petr Rychlý,Antonín Molčík a další, kteří odvedli skutečně vynikající práci. Hudba skvělá dodnes mi v uších znějí ty svělé songy, které hrály v Mafii

Nakonec se dostanu k závodu, který jsem na začátku zmiňoval. Nejproklínaněnší část Mafie. Moc lidí tento závod neoznačí za hračku,kromě vášnivých fanoušků závodních her, ovšem zvládnout se po několika pokusech dá. Ovšem je to o nervy. Až tohle budete číst možná si budete ťukat na čelo, co vám to tu vyprávím, když v závodu se dá nastavit obtížnost. To ale máte novou verzi hry, kde už je to upraveno. V té původní Mafii byl závod těžký pokud jste neznali fígl se zkratkou (já sám jsem se o něm dozvěděl až poté co jsem po mnoha pokusech závod zdolal) se kterou byl závod lehký. Pokud chcete pocuchat nervy můžete si zajezdit extrémní jízdu, která se otevře po dohrání hry. Je velmi skutečně extrémní :) Mafia je rozhodně skvělá hra, která stojí za to si jí zahrát i po tolika letech.

Pro: Příběh,grafika,hudba,dabing

+25 +26 −1
  • PC 100
Nostalgická hodnota tohohle šperku ve mně naprosto přebíjí jakékoliv možné negativní pocity či zárodky kritiky. O Mafii totiž nelze říct něco co by ještě nebylo řečeno a já vím jistě, že Lost Heaven prostě nepřestanu milovat.

Pro: Atmosféra, Příběh, Postavy,...

Proti: První Taxi mise

  • PC 100
Napsat komentář ke hře, jako je Mafia je velmi snadné – hře totiž nelze téměř vůbec nic vyčíst. Abych to zkrátil a zbytečně se tak příliš neomílal již uvedené, napíšu jen stručný výpis subjektivně vnímaných největších kladů:

Bezchybná atmosféra Chicaga (teda aspoň myslím, že Chicago je předlohou) 30.let, výborná muzika (na té se nešetřilo a je to SAKRA slyšet!), fungující živý město, dechberoucí retrospektivní příběh, nejlepší český nadabování hry co jsem kdy slyšel, skvělej ovládací model aut s možností nastavení řazení včetně klávesy pro spojku (ty starší káry holt do kopce musely na jedničku! Tomu říkám příjemná změna!), hra skvěle simuluje i průběh doby (mimo změny aut i např. móda)

Pokud bych pátral v hlavě, co by se dalo hře vyčíst, tak vzpomenu na jedinou věc: Vím kde bydlel Paulie, vím kde bydlel Luigi, vím kde bydlel kdekdo, ale kde jsem v tom městě, co znám doteď zpaměti bydlel já (Tom) jsem bohužel zjistil až z přídavku- pozdě, což mě v průběhu hry dost mrzelo.

Jó to bylo tenkrát, když sem pravidelně jezdil na špeka k majáku na útes se žlutym kabrioletem… Už teď se těším, až si tam na něj zase jednou zajedu!

Opravdu kultovní dílo. 100% jako vyšitejch!

Pro: atmosféra, hudba, příběh, design, obtížnost, délka

Proti: absence vlastního bytu/domova

+33 +35 −2
  • PC 80
Jelikož českou herní scénu moc nemusím(přijde mi totiž dost amatérská), musím se vyjádřit alespoň k této hře, která na mě působí nejméně amatérsky, je to čistě profesionální práce.
Graficky celkem zdařilá věc, ale o proti dnešním hrám působí už dost zastarale. Prostředí ve kterém se hra odehrává je velmi příjemně zpracováno, ale i tak jsem v něm bloudil až do konce hry. Po dějové stránce se ale jedná o opravdu slabej odvárek GoodFellas a dalších mafiánských filmů. Autoři se s tím moc nemazlili a vzali to téměř přes kopírák, ale o děj v téhle hře naštěstí stejně moc nejde. Spíš a parádní akci, kterou mi jen kazila "špatná" fyzika modelu aut, uvítal bych něco více arkádového.
Co mi ale celkem vadilo byl velmi byl dabing, který mi nejednou vykouzlil úsměv na tváři. Pro mě je Mafia o něco slabší GTA, není tam tolik možností a tak i celkem brzo omrzí. Což je naprostá škoda, větší sandboxový model by tuhle hru posunul a tři třídy výše, protože takhle člověk ve velkém městě nemá vůbec co dělat.
Stále však nadprůměrný herní kousek.

pozn: Mafia není žádnou legendou, už se s tím smiřte.

Pro: povedená akce

Proti: špatný dabing, fyzika aut, slabý děj

-56 +14 −70
  • PC 100
Tak to je totální výhra na české scéně, světoznámá hra. Jedna z prvních avšak nejlepších her co jsem kdy hrál. Každá postava má svůj vlastní charakter ať je to od tvrďáka Sama, přes bláznivého Paulího , až po dementního ''Fofrmana'' Ralpha. Největší osobnost je ale hlavní hrdina Tom, kterého si oblíbíte po pár minutách hraní. Hra obsahuje propracovaný děj a v některých misí může být víc konců. Co je ale hlavní tahák je hudba - žádná hra v historii nemá tak chytlavý soundtrack který si i po 11letech pamatuju. No a pro většinu her je problém závěr - část kdy by měla hra důstojně skončit. Moc her nemá dobré konce ale Mafia mezi ně nepatří. Konec beru jako špičku celého dění kde mě osobně se chtělo i brečet při pohledu na Toma v doznívání jeho řeči..Málo která hra si zaslouží 100%..Na Mafiu nestačí zdejší měřitko ;)

Pro: Chytlavá dobová hudba, Atmosféra tehdejší doby, Volný velky svět, Zbraně, Propracovaný příběh, Česká dabing,Pozdější extrémní úkoly

Proti: Občasné bugy ve hře, jako neviditelné zdi, propadaní texturou, občas nevyzpytatelně velké poškození při jízdě v autě

+28
  • PC 90
Klasika všech klasik.

Tuto hru jsem si neskutečně užil ještě na svém starém počítači když jsem ještě měl spousta času. Hra je ve všech ohledech vyjímečná a byla ve své době revoluční. Hrozně se mi třeba líbila jízda kdy jsem si jen tak prostě začal střílet, jezdit a s**t mafiány. Je pravda že bugy se tam najdou ale dají se přehlédnout přece jenom na to kdy to bylo uděláno je to úžasné dílo. Kampaň je dost dlouhá a příběh je prostě famozní který bych asi nikdy sám nevymyslel. Dabing postav byl také úžasný když jsem slyšel známe hlasy například Petra Rychlého. Celkově ty věci kolem mafie mě nehorázně vtáhly do sebe a já se nemohl nějaký ten měsíc odtrhnout od počítače.

Pro: Dabing, Grafika, Kampaň, Volnost, Mod jízdy

Proti: Nějaké ty bugy, AI

+21 +23 −2
  • PC 100
Mafia the city of Lost Heaven
Naprosto užasná hra
Užasný příběh
Užasná ovladatelnost
Užasný všechno
Hra se mi líbila i po grafick stránce

Pro: Všechno

Proti: nic

-16 +11 −27
  • PC 100
Jedna z nejlepších her, co jsem měl kdy tu čest hrát a jsem patrioticky šťastný, že pochází z takřka výhradně české produkce.

Brilantní příběh tvořen vynikajícím filmovým scénářem, který by se nemusel stydět ani před špičkou žánru typu Kmotr nebo Tenkrát v Americe a přitom nabízí i solidní herní propriety jako jednoduchou hratelnost a tuny interních vtípků, jenž si může dovolit pouze toto interaktivní médium.

Grafická stránka je pak odpoutána od přehnané stylovosti a nabízí realistický a vskutku rozsáhlý profil města, aut, zbraní, šatů a dalších dobových reálií. Ona hranatost a skelné pohledy postav pro mě nepředstavovaly, až na pár dobře míněných uchechnutí po pozdějším dohrání, žádný problém, neboť byly tak dobře nasnímané i nadabované, že i skuteční herci by se od nich mohli inspirovat.

Edit 2020: Dohrána GOG verze a dohráno naposledy (asi potřetí). Snad všechny auta zahýbají mírně doleva. Procítěný český dabing oproti generickému AJ. Detaily (hysterická žena v bance - Paulie ji za to oddělá; Vašut, když nesejmete letadlo s Morellem: "Do piči!") Hluk prostředí neodpovídá ději prostředí - chybí mi tam terasy, balkóny, interiéry restaurací, knihoven, opravy silnic, rybáři, 3D okna, děcka na ulicích, poletující noviny, vajgly na chodníku, přetékající kanál dešťovou vodou, sportovní události a přehlídky. Proč tam v novejch verzích cáká krev na monitor?! Fuj. Vůbec se to nehodí k realismu hry. Mafie má neobyčejně nádherné indigové večery. Neudělané multiplayer závody po městě zamrzí. Citát z bible taky stojí za povšimnutí, ne jen konec. V mise Sára se nejvýrazněji projevuje, že by se měl Tommy umět krýt při soubojích na blízko. V Extrémní jízdě mi chybí jetpack. Je dobrý si od začátku přepnout kameru do max. nadhledu nad autem.

Univerzálně oblíbená je Mafie proto, že má všechny (skoro - monotónnost ježdění vynikne, kdyz prohlídnete iluzi, že Lost Heaven je sice uvěřitelně navrhnuté, ale bez života - chce to jezdit na nákupy, za holkama a tak) složky poctivé. Filmové techniky jsou dobře skloubeny s herními, ale nikdo nepopírá, že hratelnost je sluha ne pán. Realismus je promyšlený, ale praktický, takže nepřátelé musí být panáci. Technicky je hra velmi nadstandardní až revoluční. Nejatmosféričtější mise je Výlet do přírody. Nejnapínavější Fairplay. Nejtradičnější Molotov párty. Nejobyčejnější Smetánka. Nejkomplikovanější Bastard se štěstím. Nejmíň znovuhratelná Uprchlík. Nejsvobodnější Melouch. Nejdrsnější Smrt umění. Nejpřekvapivější Nabídka, která se neodmítá. Nejnudnější Volební kampaň. Nejmorbidnější Kněz. Nejakčnější Coura. Nejsrandovnější Jen tak pro radost a úkol pro Lucase s postřelenym kámošem.

Je tam málo antagonisty. Tommy není jen dokonalej chlapík, ale zároveň to z části odpovídá charakteru Ray Liotty v Goodfellas, kde slouží jako pozorovatel. Kdyby to nebylo poplatný hře, moc by se to filmovou náročností od Kmotra neodlišovalo. Kmotr je taky hlavně čisté řemeslo. Nikdy mi nedošlo v čem to Tommy slovy bručivého hlasu Marka Vašuta tak "posral". Užil si, zažil dobrodružství jak cyp, otestoval svoje schopnosti na maximum, zažil přátelství, bohatství i lásku, má rodinu a je hezkej. Vyvázl z toho bez úhony jeho individuality a morální celistvosti a vděčně pak dožil v klidu, usmrcen dřív než začal trouchnivět a užírat se nesmyslama. Poučný příběh to není, ale zato inspirativní! Nejlíp se mi jezdilo Bob Mylanem.

Abyste se dostali do toho zpíčenýho kasína musíte udělat na Terranova Bridge s Crazy Horsem driftem 6 obřích koblih a v zimním módu je pocukrovat. Z mostu pak seskočte na p-p-p-p-p-p-p-arník, kterym vás Ralph doveze do tajný pátý Pepého restaurace u stok. Vstupte a ocitnete se v kasínu. Paulie už na vás čeká a společně musíte zachránit Sama, protože na ruletě prohrál všechny rodinný úspory. Pak se vraťte do Salieriho baru.

Proč 100%? Protože je to jediný holywoodský film, který Češi mají.

Pro: Technická poctivost (jízdní model, gunplay, LS3D) a filmová atraktivita (mistrný scénář, storyboarding scén, dabing, orchestriální i pečlivě vybraná ingame hudba) - pořadí je subjektivní.

Proti: Mrtvé exteriéry.

+28 +32 −4
  • PC 95
O většině her to říct nemůžu, ale k mému (ne)překvapení, Mafia ani po 10 letech neztratila nic ze svého kouzla. Co na tom, že postavy jsou hranatější než v současných next-gen hrách. Atmosféra(!), to je to, co Mafii udělalo (a pořád ještě dělá) legendární, originální a nezaměnitelnou. Úchvatně stylově zpracované město, nakažlivá retro hudba, která se snad nikdy neobehraje, dabing, který z hry (aspoň pro mě) dělá film a nějaký ten příběh, kde mě víc než samotná zápletka baví mafiánská moudra a hlášky. S chutí jsem si tenhle audio-vizuální koktejl dal znovu a jestli mi to Windows 15(?) dovolí, rád si tuhle herní legendu vychutnám i za dalších 10 let. P.S. V DH má tahle hra id = 1... myslím, že to sedí.

Pro: Filmová atmosféra, hudba, dabing, retro styl, uvěřitelný příběh, konec.

Proti: Občas nesmyslné chování postav (hlavně policajtů :) a místy nevyvážená hratelnost.

+37 +38 −1
  • PC 100
Jedna z mých prvních her . Vynikající zážitky z této hry . Už jenom hudba v menu mě donutila abych si zahrál . Tutorial v této hře dokáže dobře naučit . Město Lost Heaven ,které je jedním ze symbolů celé hry je velmi a to opravdu VELMI efektní a uchvátí i náročné hráče . Další věc je dabing . Dabing v podání Marka Vašuta alias Tommyho , Antonína Molčíka alias Dona Salieriho a Petra Rychlého alias Paulieho je skutečně kouzelný . Zábavu vám zajistí Paulie , zážitek na celý život vám zajistí tato hra . Velice dobrý je samozřejmě design aut a interiéry bytů jsou též vynikající . To je vše co bych řekl o této hře .

Pro: Dabing, Hudba, Město, Postavy, Grafika, Auta, Příběh a Hra sama o sobě

Proti: Postavy jsou občas velmi neinteligentní

+11 +13 −2
  • PC 95
Je to nádherná hra se skvělým příběhem.
Až na zastaralou grafiku této hře nemám co vytknout a myslím si že by si ji měl každý správný hráč zahrát.
+3 +16 −13
  • PC 100
Čas, hromada jiných her a taktéž oficiální pokračování - to vše hovoří v prospěch Mafii, ideální hry pro někdejšího konzumenta počítačových her, který byl bezesporu vkusnější než ten dnešní. Kulturní bohatství, které si však své místo v učebnicích vedle Koljy, Pelíšků a Žertu nejspíše nikdy nevybude, leč by si ho bezesporu zasloužilo.
-3 +18 −21
  • PC 100
Tohle to dílo z ruk českých mistrů je jedna z legend mezi hrami která se asi nikdy neomrzí.
Na téhle hře mě jako první zaujal název hry tak jsem si ji pořídil a nainstaloval.Po zapnutí hry jsem chvíli čučel na obrazovku a nevěřil tomu co vidím. Po vzpamatováni jsem začal hrát a hrál jsem den za dnem a hltal jsem příběh hry. Najednou se však nachýlil konec hry. Po zabití
Pauliho se mě ta hra zdála krutá,ale hrál jsem dál a stálo to zato. Vendeta v podobě zabití zrádce Sama byla jak dobrá mise tak i skvělé ukončení hry.
-Mezi moje nejoblíbenější mise patří PŘÍSTAV kde je hodně nepřátel a hráč není chvíli v klidu protože neví za jakým rohem stojí chlap s brokovnicí nebo thompson 1928 a největší úleva je když odjíždíte z přístavu v nákladáku a víte ze jste všechny pozabíjel a splnil jste úkol.

Proto jsem této hře dal 100 ze 100

Pro: Grafika,hudba,hratelnost a hlavně příběh hry

Proti: Jen pár drobnějších vad(ale fakt malé).

-7 +12 −19
  • PC 90
Když jsem se podíval na počet komentářů, co je k téhle hře napsáno. Nedalo mi to. Musím taky přispět svou vodou do mlýna a napsat jubilejní osmdesátý devátý komentář.

Na začátku asi půjdu trochu proti proudu, ale samotná hratelnost hry mi nepřijde kdovíjak skvělá. Kdyby takové přestřelky jako jsou v Mafii udělali v nějaké čistě akční hře. Kdyby takové ježdění auty udělali v nějaké čistě závodní hře. Byly by to asi propadáky. Ovládání vozů je asi dáno dobou, to se nedá nic dělat, ale díky tomu jsem musel některé mise doslova přetrpět. Akce je zase taková pomalá, nemotorná.

Jenže, o tohle v Mafii ani tolik nejde. Jde tu hlavně o skvělý filmově pojatý příběh, který mi nedovolil vstát od monitoru dřív, než jsem byl na konci. Příběh je to neskutečně chytlavý. Své taky určitě udělá skvělý český dabing. Je ale pravda, že pokud máte načteného Kmotra, životopis Al Caponeho, či jakoukoliv jinou mafiánskou knížku nebo film, budete přesně vědět, jak se to asi bude vyvíjet, a jak to dopadne. Neznalci předloh mají určitě výhodu v tom, že je příběh může překvapit.

Druhá věc, co dělá Mafii Mafií je město. Obrovské žijící, fungující město, kde musíte dodržovat předpisy a zákony. Když Vás to například nebaví vlastním autem. Můžete se projít, či se svézt nadzemkou. Vzdálenosti ve městě jsou až překvapivě reálné, takže chůzí si dost protáhnete herní dobu. Celé to má navíc skvělou atmosféru třicátých let a jazzu, který Vám do toho hraje. Prostě pohoda.

Napodruhé už mě Mafia moc nebavila, ale první dohrání byl pro mě skvělý příběhový zážitek, kterým jsem doslova žil. A o to hlavně jde, ne? Už se těším na dvojku, někdy, až budu mít lepší počítač.

Pro: filmový příběh, atmosféra, velké fungující město, dabing, slušná délka

Proti: kolísavá hratelnost

+30 +33 −3
  • PC 95
V Illusion Softwork vytvořili něco co se zkrátka nezapomíná. Zde vznikali pod zlatýma ručičkama českých vývojářů skvosty, které dodnes zdobí pomyslnou světovou síň slávy her. Mafia rozhodně je to nejvrcholnější dílko českých her všech dob. Vždy když opět dohraji Mafii (už sem ji dohrál snad 70 krát) děkuji, že mě do žil a do celého těla vlila něco čemu já říkám Vitamín M. Co je na Mafii tak vyjímečného? Jednoduše všechno! Tahle hra znamená pro většinu (zejména) české komunity hráčů něco jako pro fanouška Sparty Sparta. Tahle hra je jednoduše legenda, která se vryla do srdce snad každého z nás a jen tak tato vzpomínka na ni nevybledne.

Co se týče grafiky neměla Mafia ve své době konkurenci jako jedna z prvních obsahovala stínování postav, do detailů propracované modely aut, žijící město, lidé procházející se po Lost Heavenu, legendární zvedací se most jednoduše celý design města je parádní a na svou dobu neuvěřitelně graficky zpracován, a i dnes vypadá často líp než hry co vyšly kolem roku 2007.
I když dnes spustím Mafii grafika se mě stálé líbí, prostě mě po skoro 10 letech nedokázala omrzet a to nedokázala zatím ještě žádná jiná hra.

Příběh hry byl, až neuvěřitelně filmový (příběh Mafie mě bavil daleko víc než spousta filmů) vynikající úvod, který dokáže hráče upoutat, zápletka, která způsobí to, že už si hráč myslí, že ví co může od hry očekávat, ale zápletka mu dokáže, že se spletl! A hra vyvrcholí tím dech beroucím koncem !
Mafia mi dokázala zatím nejlépe vylíčit nekompromisní svět 30-40. let 20. století kdy Amerikou otřásala prohibice a světová krize, které dala dobrou půdu pro vznik dodnes nejkrutějších mafiánských rodin.

Ale důležitým prostředkem k udržení hráče u hry je i hudební doprovod, který je v Mafii pro mě zatím nejlepším soundtrackem ze všech a nejspíš to tak i zůstane. (Někdy si jen tak poslechnu soundtrack z Mafie místo nějakých dnešních přeplácaných disko blbostí.)
Ještě bych měl zmínit dabing Tomyho a jeho mafiánských kumpánu v podání českých herců (Vašuta, Rychlého atd.)

Nemá smysl můj komentář dál prodlužovat, proto už napíšu poslední větu. Nejlepší česká hra!

Pro: Hudba, Příběh, Grafika, Design, Dabing

Proti: Jenom maličkosti, které nemá ani smysl zmiňovat.

+32 +34 −2