Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 55
Pozor! Komentář je plný spoilerů a nejsou označeny!

Těžké po dohrání cokoliv popisovat. Hra je to dlouhá a plno vzpomínek se tak vytrácí, v paměti tak zůstává hlavně konec, ke kterému se dostanu ale později... Nejprve ale pár vysvětlujících poznámek:

1) Až do příchodu ságy Mass Effectu jsem od Bioware nikdy nic nehrál.
2) Knížky Mass Effectu jsem nečetl a nejsem tedy nijak ovlivněn případným popisem jakéhokoliv dění ve světě ME v nich popsaných.
3) Jsem hlavně "singlplejař", u her mě MP netáhne (vyjma dvou tří jiných striktně MP stříleček)
4) Všechny tři díly ME byly hrány na PC, které u třetího dílu již bylo pod minimálními HW požadavky

Tak, a teď tedy už k věci:

Bylo nebylo... Mass Effect, první a druhý díl. Oba měly své bugy, oba měli své nedomyšlenosti, ale oba byly napříč tomu zábavné, něco se v nich dělo, byl daný zloun a cesta k jeho zadku, nevědomky prahnoucím po nakopání Shepardovou Hanne-Kadar okovanou botou. Byl dán vesmír a množství poměrně složitých a promyšlených zákonitostí tohoto vesmíru a ras v něm žijících. Hra a dění v ní žilo, bylo tu mnohé co objevovat, napříč světy a galaxiemi. To se mi velmi líbilo, protože si nepamatuji, kdy bych u střílečky s RPG prvky (ano, ME je pro mě jednoduchá střílečka s RGP prvky, byť ty jsou zde důležitější než u jiných podobných her) prahnul chtít najít nějaký artefakt nebo pomoci někomu v nouzi kdesi na zablešené planetě s nedýchatelným vzduchem. Bavilo mě zkoumat, cestovat a bojovat. Bylo i zajímavé mít vývojáři danou moc ovlivnit rozhodováním dění budoucí. Bylo to místy už zdlouhavé a někdy až zbytečné a jen natahovalo hrací dobu, ale 85% a 80% U MĚ znamená spokojenost (s výhradami, ale spokojenost). A poté přichází díl třetí, finální. Díl, ve kterém má přijít vyvrcholení, díl, který má zajistit, že si znovu nainstaluji ME1 a znovu začnu vše od začátku tak, abych mohl v ME3 pozorovat, co za změny jsem svými skutky a slovy změnil, když budu hrát a konat jinak, než jsem konal doposud.

Hra začala překvapením, kdy i na mé "kalkulačce" fungovala a hýbala se poměrně hbitě. Překvapení nad tím, že mohu pokračovat ve hře a postupovat dál, bylo záhy vystřídáno méně hezkým překvapením nad tím, kde jsem se to vzal a proč. Ano, dohrál jsem ME2 DLC Arrival (Příchod), který sice vysvětluje proč, ale jak? Kdy? Na jak že dlouho? Mezi ME2 Arrival a ME3 je někde půl roku, Nevysvětlených šest měsíců, kdy byl "Shepy" zbaven velení, posazen na postel a zíral do zdi, vědouc, co se blíží, vědouc, že je ignorován. Hráč je ale najednou prsknut do hry a zvrat, který měl být šokující, začne hned na začátku hry. Prostě tu je, vy víte proč, ale zaskočení lidstva nerovná se zaskočení hráče. Vstup Reperů na zemskou scénu nemá žádné kouzlo. V podstatě mi to bylo jedno. Následuje poměrně trapné uvádění hráče do tajů ovládání ála Medal of Honor: Airborne. Ona vlastně celá hra připomíná ostatní hry od EA. MoHA, Gears of War.. Možná tak vypadá hromada dalších her a nikomu to nepřijde už zvláštní, ale já zase tolik her nehraji a tak, když mi hra přijde jen jako přeskinování něčeho dalšího, nadšení se jaksi nedostavuje. Navíc, u třetího pokračování jedná hry mi přijde poněkud trapné a zbytečné učit hráče hrát hru. Výrobce sice chce zpřístupnit hru i těm, kteří předchozí díly nehráli, těm ale stejně bude smysl hra dávat asi stejný, jako kdyby si pustili jen Pána Prstenů: Návrat krále, aniž by cokoliv věděli o dílech předchozích. Stejný hloupý postup se poté táhne celou hrou, kdy jsou setkání postav provázena "Připomeň mi, o co tenkrát šlo", přičemž někdy je minulost popisována podrobněji, jindy se odbude jen jednou větou, takže nováček se ve hře stejně ztratí a nepochopí, jaký smysl má která postava a co ty věty, které mezi nimi plynou, mají za smysl. Zrovna u ME takováto přístupnost nedává smysl a jen působí hloupě.

Obecně vůbec je tu hodně postav z minulosti, ale... zbytečně. Jsou tu JEN proto, že byly v dílech minulých, přežili a měli se Shepym něco společného. Takováhle rozlučková přehlídka mi ale zase připadala jen zbytečná, obýt se to dalo jedním mailem na soukromém terminálu a basta. Tady šlo o miliardy a miliardy životů, tady neměl být moc prostor pro uklidnění, tady mělo jít o systematický postup za zničením Reaperů. A přesto hra připomínala natahovanou, jen pro údaj "koukněte, jak dlouhou máme hrací dobu". Ano, máte. Bez tak minimálně třetiny věcí a blábolů bychom také ale v pohodě mohli žít. Přesto, budiž. Úlitba nováčkům, sice hloupá a nesednoucí, ale ještě jakž takž pochopitelná.

Méně pochopitelné už byly některé dějové zvraty, které vám do ksichtu házely zjištění, že vaše rozhodování v obou minulých dílech bylo k ničemu. Udinu jsem do Rady v ME1 nedal právě proto, že to byl už od začátku jen vychcaný politik. Ve trojce zjistíte, že je to jedno, protože se členem Rady stejně stal. A to jen proto, že někoho napadl pitomý nápad s jeho zradou a útokem Cerbera na Citadelu, kam si evidentně každý chodí zastřílet na cvičné terče. Ani následná vylepšení Citadely nemají žádný vliv na její ocitnutí na Zemi. Ono vlastně drtivé množství rozhodnutí v minulých hrách má minimální vliv na dění v ME3. O to hůř, že nemá absolutně žádný vliv na konec. Ano, Je jedno, jestli hrajete za anděla nebo ďábla, je jedno, koho necháte na Virmiru umřít, je jedno, jestli Wrex zdechne nebo vyhladíte Gethy. Konec máte stejný, stejně blbý, stejně zdlouhavý, stejně zbytečný.

Navíc nevím, jak velký hlas a rozhodovací práva mělo EA a Bioware, který z nich za to může, ale příklon více k "filmovému zážitku" jaksi odpovědné osoby nepochopili. Filmem si totiž představují hrané sekvence, které vám vypráví nějaký příběh a do kterého nemůžete zasáhnout. Bohužel ale inspiraci čerpaly jen z céčkových šaškáren a tak jsem u mnoha a mnoha proslovů a dialogů trpěl tím, že je nešlo přeskakovat. Tak patetické žvásty se slyší málokde a já byl svědkem genocidy nikoliv miliard bytostí na planetách vnitřních i vnějších systémů galaxie, ale miliard mozkových buněk, které v agónii páchaly sebevraždu při neinteraktivních video sekvencích. Znovu, v tomhle ohledu byl nejhorší konec, celá finální mise. Příliš mnoho videí, příliš patetických keců, kdy jsem se už chytal za hlavu, protože neměli konce, další proslovy... áááach, to bylo utrpení. Právě tohle utrpení hře zajistilo to, že po výběru jednoho konce už další konce zkoušet ani nebudu. Nechci. Nechci se zase šourat po centimetrech takovou dobu. Na to už nemám nervy, navíc, když vím, že to nemá ani smysl. Scénáristé totiž zajistili Mass Effectu výhru v nepsané soutěži "O nejpitomější/nejzbytečnější konec". S přehledem vyhráli. Snažili se nastolit hluboce filozofickou otázku, která při rozhodnutích má zřejmě nějak hráče naplňovat a otevírat mu nový pohled na skutečnost, život, jeho smysl a to, zda se Liaře skutečně někdy chapadélka na hlavě pochybují, ale vyznělo to po tom, co jste se hrou prožili, úplně debilně. WTFaktor 100%. Každému musí být jasné, že tvůrci NIJAK nikdy nebudou konec předělávat. Pouze nadhodili, že vytvoří DLC, které bude konce více rozebírat, vysvětlovat a snažit se hráče donutit, aby pochopil PROČ se tak stalo. Na to už ale tvůrcům s**u. Já zdechnul, NĚCO se změnilo, ale pořádně nevím co přesně a pachuť ze "zabité" hry mi za několik měsíců (nebo kdo ví kdy) žádné vysvětlení z huby nevypláchne. Nemyslím, že bylo skutečně nutné být za každou cenu kontroverzní, Jak rád bych byl např. za standardní "pitomý" konec, kdy by došlo k porážce Reaperů a tečka. Ano, nijak objevný konec, konec bez nápadu, ale alespoň by mě bavilo zahrát si hru znovu a nakopávat jim znovu zadky, nově trochu jinak, ale nakopat. Takhle ale přišlo v niveč všechno, co jsem do té doby ve třech hrách provedl. Z konce je mi smutno a teď už i z celé ME ságy.

A přitom nemuselo. Hra má nehorázně moc problémů, které ale ve stínu konce připadají mi poněkud... řekněme druhotné. Jedničku i dvojku jsem místy poplivával za bugy. Trojka je ale bez problémů šoupne do kapsy. Ve trojce některé bugy nedovolovaly postupovat hrou a tak jsem musel opakovaně nahrávat pozice a zkoušet a zkoušet, až se mi třeba snad na podvacáté podařilo sjet ze žebříku. Některé postavy v některých video dialozích prostě chybí. Koukáte na zeď a kecáte s ní a zeď vám hlasem Garra odpovídá. Animace ve hře by taky stála za betatest. Některé totiž připomínají horor, když se snažíte utěšit Liaru nebo povzbudit Tali a postavám se kroutí hlava do pozic, kdy čekáte prasknutí a zlomený vaz. Vyvrácené ruce, nohy, Garus pobíhající prostorem bez nohou, postavy, které chodí skrze ostatní nebo i skrze vás, nereagující dveře nebo reagující, ale s takovou prodlevou, že si můžete jít nejen kávu uvařit, ale zasadit, vypěstovat, sklidit a i vypražit. Interaktivní postavy, postrádající svoji interaktivitu - rád bych předal šifrovací kódy Cerbera postavě, která je potřebuje, ale ona je nechce, odmítá je převzít a tak se musíte vrátit na Normandii a zpět na Citadelu, aby se nahrál nějaký script (přejít jen na jiné podlaží Citadely nepomáhá). Navíc se lze mnohdy, tvůrci neplánovaně, vyhnout šarvátce s nepřáteli, např. když máte stáhnout nějaká data, konzole je v místnosti nad vámi a vám stačí si jen vylézt na bednu a data stáhnout skrze strop/podlahu. Červené kolečko, značící aktivní prvek, prosvítá skrz strop, někdy lékárničky skrz zdi...
Naskriptovaná UI je taky perla sama o sobě. Postavy někdy neumí přeskočit malé překážky, která Shepard přeskočí. A tak tam stojí jak tvrdé Y a buď se nechají pozvolna zmasakrovat a nebo mě prostě opustí a přidají se až poté, co se od nich poměrně hodně vzdálím (v ME2 stačí svolat partu k sobě a opozdilci se vám objeví za zády, tady zdaleka ne vždycky). Nejlepší snad byla část v misi na konci hry, kdy moji dva parťáci nebyly shopní seskočit z nízkého patra budovy a zůstali jen čumět, jak já sám se snažím probít celkem velkým bitevním polem přes přesilu "Gears of War zrůd", aby se ke mě přidali až poté, co se přehraje nějaká krátká animačka.
A hromady a hromady dalších problémů, na které jsem už zapomněl a screenshoty jsem si nedělal. Těžko říct, do jaké míry byly tyhle excesy způsobeny "nevyhovujícím" HW počítače, ale přesto nemyslím, že by na to měly nějaký extra významný vliv dvě procesorová jádra namísto jednoho. Obzvlášť, když i jiné, podobně HW náročné hry, takovýmito chybami netrpí, byť by mi dle doporučení neměly jít ani spustit.

To byly chyby, vrátím se ale ještě k nedomyšlenostem. Některé dějové zvraty jsou vycucané z prstu tak okatě, že tvůrce musel mít, po dopsání děje a scénáře k ME3, namísto prstu už jen holou kost. Celou hru se snažím dát dohromady co největší armádu tak, aby všichni spolupracovali, celou dobu mi jakási bitevní mapa ukazuje, kolik jednotek mám a kolik jich alespoň pro pokus o útok potřebuji, ale jak na začátku s nulou, tak na konci s jakými si 7000+ body mám stále připravenost armády 50%. Stejně tak mi mapa s přehledem, jak je na tom který sektor galaxie, hlásí, že je offline a nemůže tedy informace zobrazit. Nechápu, pátrám a zjišťuji, že se musím připojit k EA serverům a hrát MP či si pořídit iPhone a nějakou jeho aplikaci. S**U! Já hraju singleplayer kampaň, nemám zájem střílet cokoliv v nějakém MP, nemám zájem se v menu hry připojovat k nějakému zbytečného serveru. Já chci hrát hru. Nikde ve hře navíc o takové potřebě MP není ani slovo, žádné vysvětlení, proč je mapa stále "offline". Ani nevíte, jaký na postup hrou by mělo smysl, kdyby byla připravenost armády třeba 100% namísto pouhých 50%. Na konec rozhodně žádný, ten bude blbý, ať už budete připraveni nebo ne.
Normandie samotná mi už začala připadat prázdná. Hra běží na Unreal Enginu, vypadá skutečně moc hezky a narozdíl od ME1 je engine vyladěný, přesto je celá Normandie totálně vylidněná. Ano, někde stojí celou hru nějaké postavy, asi dvě tři na každém podlaží, ale takhle prázdná bitevní loď? Sklep, kde přebývala ve dvojce Jack, je, až na jedno setkání s Jaavikem, stále prázdný. Ubikace, kde sedával Thane, je po CELOU hru přístupná, ale nikdy jsem v ní nikoho neviděl. všechno je hrozně prázdné a probíhat lodí, abych si pokusil pokecat s postavami, je zdlouhavě nudné. Stejně jako přítomnost novinářky, která v podstatě nemá žádný smysl. Ano, pár bodu a navyšování počtů bytostí v armádě, ale stejně mám furt 50% a konec to neovlivní.
Nápad dát EDI tělo se mi taky nezamlouval. Sice je využita jako člen posádky, ale... přišlo mi to příliš vycucávané teď už rovnou z kostní dřeně. Romantickou linku s Jokerem napadlo někoho už asi pod vlivem drog. Proti "jiným" orientacím taky vesměs nic nemám, ale nemusel by to ME s tou kontroverzí tak přehánět (ála "I ty, Kaidane?").
Skenování planet už bylo zbytečné, navíc dost pomalé. K tomu pronásledování Reapery a doplňování paliva bylo zase jen protahováním hrací doby bez smyslu a zábavy.

Prostě po dohrání i během hry nejsem vůbec nadšen a spíš si hru už nezahraji než ano. Je plno jiných her, u kterých mám resty,a plno dalších bude. Proč bych měl nadále ztrácet čas u něčeho, co ve výsledku nemá žádný význam.

Potěšilo mě tak jen pár drobností, jako zjednodušení cestování výtahem po lodi, možnost cestovat napříč světy, shánět podporu válečnému úsilí, bojovat (a zbytečně nekecat). Hra vypadala nádherně a běžela mi. A kdyby byla hra více jako konečná mise, míněno ovšem pouze z té části bojů v rozpadlém městě, které ovšem hrozně moc připomínalo Gears of War díky nepřátelským jednotkám. Hudba se povedla. Rozhovory s Liarou o malých modrých dětičkách se povedly (:D). Dokonce i oběti známých postav se povedly, nerušili a měli smysl. Navíc jsem se zase mohl projít po Citadele, i když škoda, že ne tak volně, jako v ME1. Tak, jak perfektní byl DLC Liar of Shadow Broker pro ME2, byl moc pěkný začátek mise s útokem na Gethskou válečnou loď. jenže víc mě toho nenapadá.

Některé věci se povedly, oproti tomu ostatnímu jsou ale ve stopovém množství a ME3 je tak ve výsledku konec (konec i Konec), který si ME1 a ME2 nezasloužilo. Tohle už nezachrání žádné DLC. Celkově tedy zklamání.

Dodatek: Když jsem umřel a už byl konec, proč jsem se objevil zase na Normandii před útokem na Carberus? Ta "vysvětlující DLC" tedy budou stejný průser jako to s Jaavikem? To sice ještě navíc bylo od začátku jasně součástí hry (bylo, to mi nikdo nevykecá, hra s tím prostě v příběhu naprosto jasně počítá), navíc ale bylo nutné hru s DLC hrát, protože po dohrání nedává DLC smysl. S vysvětlujícím DLC tedy zase budu muset hru hrát? Byť třebas jen neuvěřitelně protahovaný a nudně dlouhý konec? Ne, děkuji. Na ME3 mělo příliš velkou moc samotné EA, Bioware asi byla jen námezdní silou a logem na obalu.

Pro: Grafika, akce, shánění podpory a "politické kličkování", hudba, Liara :), části některých misí

Proti: Céčková patetičnost dialogů, příliš velké množství video sekvencí, kopce bugů, někdy hra odsýpá, někdy se neuvěřitelně táhne, ignorace předcozích dějových rozhodnutí, konec, ignorující snad veškeré předchozí dění ála "pocit zmaru a zbytečnosti"

+7 +12 −5
  • PC 80
KonečněMass Effect který je dobrou hrou - sice jde o stále tentýž ultimátní sci-fi kýč, který vykrádá prakticky všechno co se v žánru objevilo, ale teď už konečně v chytlavě hratelné podobě a bez většiny otravností předchozích dílů.

A i příběhově jde o díl zdaleka nejlepší - přiznám se že příliš nerozumím hloupým reakcím hráčů stěžujících si na rozuzlení hry, vždyť stále je milionkrát lepší tato jednoduchá kopie Já, Robot a Deus Ex, než klasické tupé "zabij hlavního bizarně přemrštěného bosse a hohoho vítězství, davy jásají", z dílu předchozího.
Že se některá rozhodnutí hry projevila tak maximálně v detailech a v závěrečné slideshow vykradené z Falloutu? A co kdo čekal, vždyť ta série už od začátku dávala jasně najevo že volnost hráče je tu značně iluzorní a stejně se jede od prvního dílu po jasně definované přímce.
Hlavně ale konečně má příběh a průběh hry k němu vedoucí nějaký smysl, není to klišé honba za hlavním záporákem, a není to ani babysitting bandy retardovaných postaviček - dát dohromady rozdělenou galaxii už alespoň funguje jako dobrá motivace ke hraní a k detailnějšímu prozkoumávání vedlejších úkolů.

Sice je hra samozřejmě stále nesmírně hloupá, přetékající vylízaně patetickou snahou o "emotivní momenty" pro okouzlení primitivních mas, a odehrávající se v zoufale samoúčelném světě který nepůsobí o nic reálněji než svět Doomu, ale zároveň už se ve ní konečně místy objevuje zdravý nadhled a nadsázka která tu space-opera parodičnost bez uzardění přiznává. Sebeshazování a nahláškované postavy jsou přesně to co celou sérii vytahuje z bahna bezvýrazné šedi macho tuposti běžných mainstreamových stříleček. A otupuje hrany mnohým situacím, kdy nad hloupostí hry zůstává rozum stát.

Jako obalení akce okopírované z Gears of War to tedy funguje velmi dobře, i když je pseudo-adventurního pobíhání po základnách stále zbytečně moc ve srovnání s příliš krátkými akčními pasážemi - osekání rozhovorů jen na čisté cutscény jen s pár zásahy hráče v případech, kdy může nějak ovlivnit směřování příběhu, by hře jen pomohlo. Ono předstírání "dialogu" v současné podobě je zoufale otravné a zcela zbytečné, hlavně ale zdržující od velmi zábavných bojů, které jsou zde výrazně lepší i než v onom GoW, natož pak v ohavně koridorovém a uniformním druhém dílu (ten první raději ani nezmiňovat).

Velká škoda že předchozí díly nejsou stejné.

Pro: velmi hratelná akce, vizuální stránka

Proti: nejzásadnější části hry jsou ve hře jen skrze DLC což je vrchol vývojářského zmrdství, holt je to od EA-Ware; hloupé dialogy; neoriginalita, snové pasáže jsou slizký odpad

+3 +15 −12
  • PC 30
Nedokážem prekusnúť naivné pointy, kde ľudstvo všetkých zachráni, lebo je špeciálne, má city, je odvážne, morálne a podobné bláboly. Je to krok späť do doby spred 16 storočia, kedy cirkev dávala zem a ľudstvo do stredu vesmíru, okolo ktorého sa všetko točí. Nezmyselné interpretácie efektu pozorovateľa v kvantovej fyzike, slobodná vôľa, „hard problem of consciousness" a ďalšie aspekty robia to isté, vychádzajú z toho istého pocitu dôležitosti a jedinečnosti. Dej a pointa celej tejto série len nadväzuje na tento egocentrický a naivný kresťanský princíp, ktorý oblbol mozog desiatkam generácií a len bohvie (ten by totiž mal vedieť všetko) do akej značnej miery narušil zmýšľanie ľudí.

Čo robilo Tolkienov svet zaujímavým a jedinečným v tej dobe? Už pred 80 rokmi sa dokázal vymaniť z tejto dogmy. V stredozemi ľudia nie sú najlepší, ani najmorálnejší. Isildur zradil, Boromir zlyhal, množstvo ľudských národov sa za peniaze pridalo na stranu zla a do popredia sa dostali skôr hobiti a elfovia, vďaka čomu dostal galilejovu víziu do svojho diela, a to napriek tomu, že sám Tolkien bol veriaci, i keď na tú dobu to neni moc prekvapivé.

Tým je pre mňa táto hra a celá séria zabitá. Nech je gameplay, akokoľvek výdatný, pri tomto type hier, kde nejde len o akciu (síce nie žeby jej bolo málo) nie je možné sa zbaviť aj tohto aspektu. Je mi jasné, že to nie je zamýšľané, ako umelecké dielo s filozofickými myšlienkami, ale istý dopad to určite má. Mám rád scifi žáner, ale často to v tomto žánri skĺzne do pátosu. Táto trilógia tomu dala korunu. Chápem, že to toľko ľudí oslavuje - ak si človek dokáže odstaviť mozog, tak je to možno celkom zábavné, mne sa to ale nepodarilo.
  • PC 100
100%. Tak hodnotím. Myslím, že jsem měl tu čest dohrát něco vskutku velkolepého. Opravdu se celá série nádherně uzavřela a všechny otázky byly zodpovězeny. Mass Effect 3 je bezesporu nejlepší díl série. Přijde mi, že jsem právě dokoukal 21 hodinový film. 21 hodinový epos o jednom muži, jehož tíží břímě vskutku galaktických rozměrů. Shepard dospěl. Dospěl a jednoznačně zvážněl. Je až vcelku neuvěřitelné, jak dospělá hra je. Věřím, že mladší hráči tento skvost nemůžou plně docenit, ale to není jejich vinou. Prostě jenom ještě nedospěli do věku, kdy nad věcmi uvažují trochu jinak.

Marně se snažím najít chybu či nedostatek, který by mě nutil snížit z absolutního hodnocení. Opravdu vše mi naprosto sedlo. Příběh je výtečně podán přes naprosto parádní in-game filmečky. Renderovaná videa jsou taktéž vysoce kvalitní. Atmosféra beznaděje vás pohltí. Rozhodnutí jsou tvrdá, ale o to víc pro vás budou znamenat a zaryjí se hluboko pod kůži. Gameplay je dobře vyvážený a nestane se, že by začal nudit. A ten konec? Asi jsem měl jiný konec než většina hráčské populace. Mě naprosto dostal a po shlédnutí závěrečných titulků jsem se ještě nějakou dobu vzpamatovával. Vlastně...stále se vzpamatovávám. Na tuto hru se bude ještě dlouho vzpomínat. Díky BioWare.

Pro: Atmosféra, příběh, Shepard, grafický design a celková ucelenost hry

Proti: Opravdu nepřicházím na jedinou věc, která by mě při hraní vadila.

-1 +19 −20
  • PC 95
Takze ja sa k ME3 vyjadrujem az po 2hom dohrani. 1x sa mi nepodaril import postavy s ME1+2. A dobre robim.
Takze strucne, nesie sa v jasnom duchu ME s tym ze bohuzial este zjednodusili RPG cast a hra viac skonzolovatela.
Pekne sa dokresluje pribeh na zaklade mojich akcii v 1 a 2 dieli (kralovna Rachni, vztahy s milenkami a td.)

Zvlastny koniec ma nerozladil ale prekvapil, bohuzial v podstate ostal otvoreny (kedze Shepard na konci hovori chlapcovi ze mu este jeden pribeh povie)

Pro: Komplexne riesenie podla akcii v 1 a 2 diely. Dostatok dialogov

Proti: Az privelka konzolovitost, malo moznosti v dialogoch, v podstate linearne riesenie

-3 +6 −9
  • PC 100
Mass effect je moje nejoblíbenější série (zatím) zahrnuje vše co vyžaduji od RPG hry, a samotný Mass Effect 3 je epické zakončení celé série.
Nedoporučuji ale hráčum kteří si nechtějí zahrát předtím Mass Effect 1 a 2.

Pro: vše

Proti: konec (nebyl ani tak špatný ale horší je že si pravděpodobně za sheparda nezahrajeme)

-10 +3 −13
  • PC 100
Zkouška, zkouška.... tři....dva...jedna...zkouška....Shepard...zkouška....zkouška.....muzika v uších zapnuta (If ju sik, if ju sik, if ju sik).....Okje vše v pořádku můžeme jít na to

Opět vás zdravím mé věrné ovečky, jak si mnozí všimli včera jsem (4. 2. 2014 141 let před narozením spasitele) jsem sepsal svůj jubilejní dvacátý (čísly 20) komentář a to na Mass Effect 2. Jenže bohužel, některým uživatelům způsoboval krvácení do mozku (promiň Shoggot já nechtěl....jsme v klidu? fakt je mi to líto, tak jsem OK? Jsme? Díky bro, jsi jednička) a taky se mi dostalo tvrdých slov jako "Strči si hlavu do pračky" (odpouštím ti Shoggot). A tak ke mně ve snu přišel samotný Commander Shepard řekl mi abych hned následující den naspal komentář k závěru trilogie který všechny pohladí po duši. A tak jsem opět tu a jdu splnit vůdcovo přání. Takže se připoutejte biči-....ehm přátelé, jdeme to dojet.

!RED! !RED! !RED! !RED! RED! RED! !RED! !RED! !RED! !RED! !RED! !RED! !RED! !RED! !!RED! !RED! !RED! !RED! !RED! RED! RED! !RED! !RED! !RED! !RED! !RED! !RED! !RED!

Mass Effect 3 zakončení monumentální, ne, ne monumentální ale Proguaproepikalní trilogie do které jsem se bezhlavě zamiloval (stejně tak jako se bezhlavě zamiluje úchyl do své oběti a pak jí zavře do sklepa kde nad ní honí a ta holka to neví). Moje láska k tomuhle vesmíru je opravdu hluboká a věřte že jsem na třetí díl čekal jako na smilování (nebo jako nymfomanka na sex). A pak to nadešlo. 9.3.2012, je to tady, konečně! Shepy a jeho družina statečných jsou konečně zde. Zapnu to, importuju svého bad-sex-readhead-ass Sheparda a jdem na to. Hltám každé slovo jako nymfomanka jenž hltá každé seme-....však víte co....(pro ty co neví tak semeno ale pššš). Pak to příjde, Reaper se snáší k Zemi a vypukává den R! Je to tady, Reapři jsou zde začíná boj o naší planetu, přátelé, rodinu, naše milované, o pivo, chipsy, prostitutky, fornax, o tuhle databázi začíná boj o přežití! Jsem naprosto v transu, hraji, hraji, hltám vše co se děje, tolik proguaproepikalních momentů a já chci kurva víc, nemám dost, chci víc!

!BLUE! !BLUE! !BLUE! !BLUE! !BLUE! !BLUE! !BLUE! !BLUE! !BLUE! !BLUE! !BLUE! !BLUE!
!BLUE! !BLUE! !BLUE! !BLUE! !BLUE! !BLUE! !BLUE! !BLUE! !BLUE! !BLUE! !BLUE! !BLUE!

Máme tu nový bojový systém, vzpomínáte si (jako že fakt vzpomínáte) na Šwarcíka misnutého s kudlankou ženského rodu a ty dva říznuté s pumou....přimíchejte ještě Čeki Čena! Oue jes my frends, přesně tak. Shepard skáče, uskakuje, přeskakuje překážky, rozdupává hlavy a nakonec krájí své nepřátelé novou zbraní na blízko. Jednoduše nářez. Hraji dál, potkávám známe (čest Kaidan ty starý prevíte, Jeffe, jak rád tě vidím), potkávám nové borce (James Vega? Těší mě parde), navštěvuji Mars(meh, Liaro, nazdar....Illu? Jsi to ty ty prevíte? Ty teď jdeš po mně...tvou hlavu si nabpdnu na zasranou tyč!), nové lokace Citadely, měsíc Palavenu (Garre, no konečně, ty dva roky jsi mi kurva chyběl příteli) a máme tu další epické, monumentální a proguaproepikalní scény při kterých z mé krypl-držky vytéká slina na klávesnici. CHCI VÍC! PERTE TO DO MNĚ BIOWARE, PERTE TO DO MNĚ!

!GREEN! !GREEN! !GREEN! !GREEN! !GREEN! !GREEN! !GREEN! !GREEN! !GREEN! !GREEN! !GREEN! !GREEN! !GREEN! !GREEN! !GREEN! !GREEN! !GREEN! !GREEN!

A tak hraji dál, seru na školu, spánek, jídlo, na přátelé a rodinu (dělaté si prdel? nejdu od kompu, má skutečná rodina mě teď potřebuje) a dál vedu předem ztracenou válku za svůj milovaný svět! Činím těžká rozhodnutí (Gethi nebo Kvariani? Vždyť Gethi jsou oběti, co se jen bránily...ale co Tali, vždyť já ji doprdele miluji!) a loučím se s přáteli (Sbohem Mordine, Thane) ale já jdu dál bojuji, proplétám se úžasným příběh o boji a teď mi dovolte použít metaforu, o boji mravence proti podrážce boty. Navštěvuji nová místa, opět si rozšiřuji obzory o světě kde budu žít až se konečně odvážím skočit pod vlak. Přestože jsem obklopen zkázou, tak si užívám každou sekundu v tom perfektním dokonalém světě. Každou misí co je za mnou, každými mrtvými jenž za sebou nechávám a každým mrtvým po mém boku cítím že se blížím ke konci, ke dni kdy to vše zkoncuje, kdy se mraven a podrážka setkají na bitevním poli naposled. Nakonec proliji krev toho zkurvysyna Kai Lenga (to máš za Thane ty čubko!) a nachází ta chvíle. CHVÍLE KDY JE NAČASE ZÍSKAT NÁŠ DOMOV ZPĚT!

!TAKE EARTH BACK! !TAKE EARTH BACK! !TAKE EARTH BACK! !TAKE EARTH BACK! !TAKE EARTH BACK! !TAKE EARTH BACK! !TAKE EARTH BACK! !TAKE EARTH BACK!

A je to tady, poslední motivační rozhovor a de se do akce. Spouští se uberproguaproepikalní scéna kde celá galaxie vyráží do boje která rozhodne o jejím bytí a nebytí. Všechno střílí, samé výbuchy, hrdinská hudba, mé chlupy po celém těle řvou! Řvou strachem, hrůzou, obavami ale hlavně odhodláním získat náš domov zpět. Odpoutávám se od bitvy, jelikož válka se má rozhodnout na Zemi a tam jsme potřeba. Přichází obrovský výsadek aliančních sil složených s z celé galaxie, z válečných veteránů, vojáků, mariňáků, chlapů, kluků jenž jdou bojovat za svůj život. Mnoho jich padne dřív než se spustí bitva. My se naštěstí sneseme k zemi. Kde nás však čeká peklo. Bojujem o přežití, bojujem proti mnohonásobné přesile a musíme se spoléhat jen sami na sebe, na přátele. Nakonec se dostáváme do Aliančního operačního střediska (Anderson? Jsi to ty? Ty starý parchante jak rád tě vidím). Promluvím s přátely, možná poslední naše společná slova co si řekneme. Pak přijdu k Tali, řeknu ji že jí miluji. Brečím. Ona též. Pak jdem kout pikle. Cíl je jasný. Cítím že mí přátelé potřebují nabudit, pronesu tedy motivační proslov, který i Adolfa zastíní.

Pak opět vyrážíme do pekla není čas, tam nahoře umíraj vojáci a já mám v plánu tuhle válku ukončit. Prostřílíme se proti tisícovkám nepřátel až k cíli. Jenže ten starý zmrd Harbí se znese z nebe. Není čas vymýšlet nový plán. A tak se rozbíháme k němu, jelikož tam leží náš cíl. Ten však naše jednotky masakruje, nakonec zasáhne i mně. Probudím se. Všichni jsou mrtví. Garre! Tali! Doprdele! Garre! Tali! Nevidím je, všude jsou mrtvá těla, Harbí je pryč, v rádiu mrtvého vojáka slyším že se spojenci stahují do domů. Slyším že prohráváme. Já však postřílím odpor a dojdu k cíli.

Další jednání je jako sen. Jsem na Citadele. Je tam Anderson a Illu. Vedem konverzaci. Illu střelí Andersona. Zabiju Illu. Spustím naší zbraň jenž má zvrátit tu genocidu. Sleduji s Andersonem naš domov. Anderson zemře. Naše zbraň nefunguje. Padnu vyčerpáním.

Najednou jsem na nějakém divném místě. Je tam dítě (ahoj chlapečku, chceš bombónek? pojď ke mně do auta a jeden ti dám...avšak ten parchant bombónek neche). Zjišťuji že ten parchant mi dává možnost zvrátit válku. Vyslechnu ho. Dává mi tři možnosti, buď zničit ty hajzli, ovládnout je, nebo přepsat DNA celé galaxie, čímž vytvořím galaktický mír. Ty dvě možnosti se mi nezdají. Vyberu si zničit ty plechové parchatny, ač mě to má zabít. Následuje výbuch. Plecháči padaj k zemi. Normandy utíká před výbuchem. Havaruje. Na cizí planetu. Z Normandy vyleze Jeff, Garrus a Tali (oni žijí?! chvála bohu! chvála ježíše nazaretského. Kurva ano, oni žijí!). A konec. Titulky. Utírám slzu. Říkám wau. Konec ač jsem čekal jiný, mi přišel dobrý, možná i víc to, přišel mi temný, žádný heppy jend, plecháči mrtvý a galaxie ve sračkách. Konec. A já říkám, že mi to stačí. Cítím se smutný. Vážně už je konec. Vážně kruva. Kurva je. Sbohem Shepy, Garre, Tali a další. Avšak není to konečné sbohem, vím totiž že se sejdem ještě několikrát, stokrát, sice už to nebude tak sladké, smutné a osudové jako poprvé ale stále to bude proguaproepikalní. Díky BioWare za tuhle úžasnou sérii. Tleskám ve stoje a křičím wau! A vy hodlejte též nebo si vás najdu a narvu vám katanu doprdele.

Teď ještě pár slov k multyplajeru. Moc lidí mu nevěřilo, já mu věřil a těšil jsem se. A právem. U žádné hry mě eMPé tak nechytlo. 6 tříd, několik postav se svými schopnostmi a různé kombinace džíru, zbraní a schopností. Šest základních map. Hyperaktivní hratelnost kde na obtížnost Gold a Platinu stát na místě znamená smrt. Navíc několik DLC zdarma jenž rozšířily obsah a to tedy dost. Desítky nových postav, zbraní, schopností a map (a taky ta obtížnost Platina). Přidání stránek s vašimi statistikami z hry, kde se vám odemykají trofeje za úspěchy. Tomuhle já prostě říkám doprdele pořádná podpora. Ať žije BajoWer, ať žije BajoWer, Long live BioWare!

PS: DíeLCí pro eSPí jsou kurva kvalitní matroš, který jsem si fakt užil.

PSS, EDIT: Shoggot mi dal mínus....asi nakonec nejsme v pohodě.
-11 +9 −20