Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Tak si přemýšlím, jakou evolucí prošly jednotlivé herní žánry od dob raných 90. let (popř. dříve) a přijde mi, že bojové hry, tyhle jednoduché dvourozměrné mlátičky, ani nemají pořádně jak vyspět a kam dospět. Ať už je to MK z roku 1992 nebo tento, již jedenáctý (na počítači sedmý) díl o 27 let později, vždycky vidíme pár svalovců, ninjů nebo kozatých bojovnic na protilehlých stranách obrazovky a hráče, jak zuřivě mlátí do klávesnice ve snaze přimět svoji postavičku předvést nějakou pořádnou držkovanou.

Grafický pokrok je samozřejmě znát s každým dílem, i MK11 je v určitých drobnostech detailnější a ostřejší než jeho dva předchůdci vycházející ze stejného grafického (Unreal) enginu, o to mi ale nejde, přemýšlím, zda je vůbec možné někam posunout samotný žánr? Co nového dokážou borci z NetherRealm vymyslet, aby po jedenácté zaujali hráče? MK11 na to jde jinak, jednodušeji a přesto chytřeji – s přimhouřením oka to staré dotahuje k dokonalosti. Jako úplně nejlepší vývojářský tah hodnotím v MK11 tutorial, byl jsem z něho nadšen. Tutorial vám představí nejen jednu konkrétní hru, ale jak psal i kolega výše (a poté, co mě zasypete pluskama, tak níže) představí vám i celý žánr. MK Komplete a MK X byly pro mě trochu záhadou, dohrál jsem singl, pak jsem zkusil multiplayer a s nulou výher jsem dělal spíše boxovací pytel dětem z Ruska a Německa. MK11 mi krásně vysvětlil veškeré pokročilé mechaniky hry, kdy a jak blokovat, jaké údery jsou rychlejší a jaké pomalejší, jak mohu jednotlivé situace otočit ve svůj prospěch a jak se bránit tomu, když mě někdo zažene do rohu a tam si ze mě udělá hadr na podlahu. Došlo mi, že třeba frame data musela existovat už dříve, ale běžný hráč o ně povětšinou ani nezavadil, silnějším soupeřům pak nemohl konkurovat a herní komunita se rychle rozpadla. Výsledkem byly prázdné, zpomalené servery a mrtvá hra. MK11 dělá všechno proto, aby hráče zaujala, můžete hru hrát jen tak pro zábavu téměř jednou rukou, donekonečna se točit ve „věžích času“ a šmejdit kryptou, nebo se můžete do toho zakousnout a při nejmenším pochopit, jak se dá MK hrát dobře. Po tak skvělém tutorialu jsem opravdu cítil chuť se naučit aspoň něco málo a zkusit si rvačku s živým soupeřem. Takže jsem šel ven a dal prvnímu kolemjdoucímu bez varování pěstí mezi oči, no a pak jsem se vrátil zpět, zapnul počítač a spustil MK11. A můžu říct, že je to docela sranda, umím sice jen jednu postavu (Skarlet, protože je silná na dálku a má jednoduché special moves), ale čas od času si hru rád zapnu. Velmi kladně hodnotím i to, že v multiplayeru si nelze se soupeřem psát, určitě by se kdejaké utkání plné emocí zvrhlo ve zbytečné hecování, nadávky a cyka blyat…

Samotné herní mechaniky také dozrály ideálního stavu, MK X nám přidalo x-rays, které vypadaly spíše jako menší fatalita a šlo je použít pouze jednou za kolo. MK11 je má taky, ale už pro ně nemusíte „nabíjet“ energii, odemknou se vám automaticky, když vám zdraví klesne na 30%. Ona energie, kterou získáváte se nyní dělí na ofenzivní a defenzivní a zatímco ta první vám umožňuje zesílit, či prodloužit určité special moves, ta defenzivní vám přidává možnost uniknout z nějakého nepříjemného soupeřova komba, případně ho potrestat flawless blockem, anebo nečekaným kotoulem opačným směrem. Zkrátka další výborný vývojářský tah. K tomu je třeba dodat, že komba jsou oslabeny i tím, že čím déle trvají, tím menší damage dávají, popř. tím jednodušší je se z nich osvobodit. Myslím, že hra je nyní mnohem zábavnější, už to není o tom, že se naučíte jedno super silné kombo, které vezme soupeři 50% života, aniž by s tím mohl cokoli dělat. V tomto směru je MK11 opravdu perfektní a docela vybalancovaná bojová hra. Zatím se mi zdá, že má i to, co každá správná progamingová hra potřebuje – tedy schopnost rozlišit hráče podle skillu a zásluh do mnoha pomyslných kategorií. Tím, že téměř každý tah má svůj protitah nejde vyhrávat nějak „haluzácky“, musíte se snažit a čím více se snažíte, tím více se musí snažit i soupeř, až se třeba hra na nejvyšší úrovni zvrhne v boj o každý „snímek“ (frame data – každý úder zabere svůj počet snímků a tedy logicky ty pomalejší lze trestat těmi rychlejšími). Tahle myšlenka se mi líbí…

Singleplayerová kampaň zabírá nějakých 6 hodin, je to taková příjemně stupidní a zábavná jednohubka. Zmiňované věže a věže času slouží spíše jen k tomu nějak zabavit hráče a zasypat ho důvody, proč u hry zůstat. Ani pořádně nevím, k čemu všemu sbíráte miliony artefaktů a zlaťáků. Kryptu jsem popravdě nepochopil, nebo takhle - jasně, že chápu, že tam můžu dělat něco s penězi a artefakty a moje Skarletka pak bude třeba mít hezčí podprdu, ale tohle mě moc netankuje. Celkově s hodnocením nejdu výš jen proto, že MK11 přeci jen oproti svým dvěma předchůdcům nepřinesl TOLIK nového, s trochou nadsázky dříve takové hry vycházely spíše jako datadisky…
+26
  • PC 90
Mobilní Kombat 11: Grind Le Grand je mimořádný počin. Je to 1v1 arkádová bojovka, ve které jsem po 60ti odehraných hodinách splnil bajvoko 10% obsahu. A nemyslete si, že by to bylo přemírou času stráveného v onlinu. Online zápasů jsem si zatím nestřihl ani celou desítku.

Je to až úchylným množstvím singleplayer obsahu, a hlavně pak způsobem, kterak se k tomuto obsahu hráč dostává a jak jím následně prochází. Tak třeba oblečky - každá jednotlivá postava jich má v nabídce kolem šedesáti (nevzrušujte se, reálně jde o takové čtyři odlišné skiny s třemi zádelemi Haliny Pawlowské barevných variací), a každý se dá získat výhradně buď ve Věžích Času, nebo Kryptě. Ruku v ruce s outfity jdou augmentace pro jednotlivé kusy výbavičky (kdy každá postava má tři), ona výbavička samotná, a dokonce i takové prkotiny, jako odlišná intra/outra pro každou postavu, a dokonce i žblepty, které výherní postava vyhrkne mezi jednotlivými koly libovolného souboje. Toto všechno hráč získává, opět, v oných rotujících věžích a Kryptě. Ad. Věže Času - většinově se obměňují v časové rotaci, většinově každá hráče odmění primárně na jednu konkrétní postavu, a většinově jsou naplněny tak imbecilními modifikátory, že bez pořádné zásoby consumables si v nich hráč věru nevrzne. Tyto consumables hráč získává - řekněte to se mnou - v samotných věžích, a taky v Kryptě. Ale nevzrušujte se, akutním nedostatkem consumables nikdy trpět nebudete, ba naopak - budete ten inventář mít tak přecpanej, že se v něm bude až problém orientovat. Ad. Krypta - voni nekecali, když se chvástali, že pro nás tentokrát ukuchtili obzvláště vypečenej rohlíček. Krypta za poslední tři díly série prošla tou nejrazantnější evolucí - od devítky, kde hráč jen levitoval kamerou mezi několika málo náhrobky, přes desítku, kde celá minihra byla koncipována jako horrorový krokovací dungeon, až zde po jedenáctku, kde je Krypta legitimní 3rd person adventurkou plnou hádanek, občas až úchylně skrytých tajemství, kovárny (kde si hráč může potvořit zmíněné consumables a dokonce i klíčové předměty pro zpřístupnění dalších částí Krypty, a glhf se zkoušením nalezených receptů - které se nikam neukládají pro zpětné shlédnutí, a nikdy nejsou kompletní - na vlastní pěst; serte na ego a strýčka Gůgla mějte po ruce pro zichr už před zapnutím hry), neskutečné hromady opravdu potěšující fan service a odkazů nejen na starší hry, ale i filmy (nad jídelním stolem v Gorově noře, u kterého se válela Kanova kostra, jsem bez ostychu blaženě pohonil jak ranný puboš nad prvním pornem), a v neposlední řadě samozřejmě i všemožných truhliček, nahodilých meteorů, Kronika™ koulí, a duševních batůžků. Ale nevzrušujte se, těch nádob ukrývajících všelijaký loot (včetně opravdu ohyzdných concept arts) tam je kolem 600, a slušná porce je zamknuta za speciálními požadavky, které hráč zase musí splnit v oných věžích či onlinu (jako třeba Shang Tsungův trůnní sál, k jehož kompletnímu otevření je zapotřebí nejdřív provést 25x fatalitu na každou jednotlivou postavu. To je dohromady 625 fatalit. A takto je to až post-patch, původně to chtělo těch fatalit na každého jednotlivce 50.) Já, po těch 60ti hodinách, mám tuto část splněnou zatím u šesti postav. Z dvaceti pěti...

A nejlepší je, že jakmile člověk otevře opravdu každou truhlu a vysaje každou dušičku, stejně nebude mít všechno. Pak bude nasnadě utrácet penízky na resetování určitého počtu truhel, popř. věnování neskromných částek u jedné tamní svatyně a získávat tak NÁHODNÝ loot. Hence, grind le grand. Štítím se představy, v jaké podobě budou Kryptu mít ti, kteří někdy v budoucnu, dlouho po vydání všech DLC, zakoupí nějakou kompletní edici. D:

"Tož ale Jaryn vole, já slyšel, že to má mikrotransakce. Si možu teda kupit přesně to co chcu ni?" Dream on, můj naivní příteli. Ano, lze do toho narvat dodatečné reálné love ku zisku tzv. časových krystalů. Za ty ovšem v 'prémiovém obchůdku' lze nakoupit pouze z pěti NAHODILE nabídnutých předmětů, které se obměňují v permanentní rotaci každých 48 hodin. Tyto krystaly samozřejmě lze získat i čistou hrou - primárně za každý level up hráč obdrží deset kousků. Obleček sice stojí 500 krystalů (což se překládá do 5 USD/necelých 120kč), a já jsem po těch 60ti hodinách na 63. úrovni (a to je ještě velmi rychlé tempo, vzniknuvší z občas velmi povedeného hraní), takže pokud člověk do Krypty vůbec nechce, a zároveň do toho nechce rvát žádné rýl maný navíc, při kvalitní hře si na jeden nový obleček průměrně vydělá za 50 hodin hraní. Pak už jen čekat neodhadnutelně dlouho na to, kdy mu rotace nadhodí přesně to, co si přeje. Je evidentní, že tento díl NRS připravili na dalekosáhle delší podporu, než u jejich předchozí tvorby (kdy podpora běžela bajvoko rok a ňáký drobný), a že tento grind bude teoreticky, po dobu fungování serverů, nekonečný. Což mi dává smysl, protože i s přihlédnutím k příběhu to na mě celé působí tak, že hlavní herní sérii MK si už někdo navrchu přeje ukončit. A já s tím vůbec nemám problém.

Stejně tak nemám problém ani s tím grindem a nádechem mobilní aplikace, páč to se celé vztahuje jen, a výhradně, na singleplayer. Pokud do tý hry půjdete s mentalitou 'dám si příběh, občas vyplním nudu klasickou věží, a jinak podrtím online', vůbec se vás nic z toho všeho kolem nemusí dotknout. A když už budete hrát, budete se moci kochat nad mechanicky tím nejhlubším, nejvyspělejším soubojovým systémem, jaký se v MK kdy objevil. Ano, balancovat se to bude ještě dlouho. Ano, vstupní bariéra pro nováčky je nastavena poměrně vysoko, neb s tímto dílem se tvůrci naprosto neomylně snaží apelovat především na tu kompetitivní sortu hráčů - tedy nečekejte, že budete předvádět úžasná komba a vytírat s protivníky podlahu na hajzlících jen zuřivým, absolutně bezmyšlenkovitým mlácením všech aktivních čudlíků. Ale zároveň se nebojte - s trochou vůle se zase jednou nějakou hru učit vám eMKej 11 poskytne více než adekvátní prostor tak učinit, anžto - narozdíl třeba od takového Tekken 7 - obsahuje až maniakálně obsáhlý a detailní tutorial a tréninkový program, ve kterém vám vysvětlí a názorně ukáže nejen každou jednotlivou mechaniku hry, ale dokonce vás i naučí správně číst frame data, a projde s vámi základní komba u každé jednotlivé postavy. Kdysi jsem označil Skullgirls za ideální hru pro nováčka, poněvadž tamní tutorial neučil jen samotnou hru, ale de facto celý žánr; MK11 je doposud teprve druhou bojovkou, která si s tím tu práci dala taky (afaik), takže všechna čest.

A příběh? Absolutní vygumovanost, dějově děravá jak švýcarák, která je ovšem královsky zábavná, a příslušné produkční hodnoty prostě na poli nejen arkádových bojovek absolutně nemají konkurenci.

Takže tak. V novém MK můžete vrazit absurdní kvanta času do neomezeného grindu, a pak můžete mít růžového Sub-Zera, tyrkysového Škorpíka, nebo třeba černobílou Jade. A nebo se na to všechno můžete zvysoka vybodnout a prostě jen hrát. Což doporučuje 9 z 10 Jarynů. Ten poslední je magor, který prostě chce mít všechno.

Ad. politická stránka věci, aneb dejme hře nulu, protože si dovolila ženské postavy víc obléct - Jo, bije to do očí. Jo, Ed Boon se stal přesně tím puritánem, proti jakým bojoval kdysi v devadesátkách, kdy joudové argumentovali, že MK vzbuzuje v hráčích násilné choutky, a celé to dalo vzniknout ESRB. A víte co? Je mi to oooouuuplně šumák. MK hraju, abych se s někým brutálně pobil. Že u toho už ženským neposkakujou přefouklý silikony bez problému oželím.

Pro: Soubojový systém; audiovizuál; OST; produkční hodnoty (bojovky s vysokým rozpočtem <3); Kronika jakožto ústřední záporák je dosti povedená; Krypta z koncepčního hlediska; HW optimalizace

Proti: Grind a velkosběr lootu á la mobilní appka; ukončení příběhu, byť relativně chytré, je docela silně odfláklé; Ronda Rousey fakt neumí hrát; Krypta z praktického hlediska; Geras je hroznej pamrd

+18
  • PS4 80
Vývojáři z NetherRealm každou svou bojovkou posouvají hranice žánru o kousek dál. Přinejmenším vizuální stránkou. Je až neuvěřitelné, o jak velký posun se jedná. Příběhové cut-scény (on je celý story mód vlastně jenom dlouhý film, občas přerušený souboji) nám přináší solidní Mortal Kombat podívanou. Hloupou, to ano, ale veskrze zábavnou.

I samotné mlácení soupeřů dává vzpomenout na díly, které jsme hráli před dvaceti lety. Zůstávají v zásadě 2D (aneb nelze uhýbat do stran), rychlé a hlavně brutální. Brutality a Fatality vykouzlí na tváři nejeden úsměv. Postav je dostatek a další přibudou jako (placená) DLC. Každá z nich má navíc unikátní počátečný dialogy podle konkrétního soka, takže potěší i srdce zarytých fanoušků.

Horší už je nepřeberné množství obsahu. Stovky obleků, zbraní a dalších blbůstek se odemykají zcela náhodně v neustále se měnících časových věžích. Do zbraní navíc ještě můžete vkládat vylepšení. Potřebujete tak nejen konkrétní vylepšení pro danou zbraň, ale musí mít i správný tvar, aby do slotu ve výzbroji pasovalo. Ještě před tím si ale onen slot musíte otevřít bojováním. Upřímně, je to naprostá magořina a otevřít si všechno nikdy nedokážete, neb pravděpodobně dříve skonáte stářím. Běda ale, jak vám vypadne uprostřed věže spojení se serverem, pak si ji dáte znovu celou hezky od začátku.

Vše si lze zpřístupnit hraním nebo otevíráním truhel v překvapivě propracované Kryptě, kde na ostrově řešíte jednoduché hádanky a hledáte klíče k dalšímu postupu. Máme tu několik druhů platidel a desítky (možná i stovky) všemožných itemů pomáhajících s postupem hrou.

Když ještě vezmu v potaz, že tu plníme všemožné týdenní žebříčky sloužící k (jak jinak) odemknutí dalšího obsahu a úplně pitomé AI boje, kdy pošlete svého upgradovaného válečníka do spárů upgradovaného válečníka jiného hráče, ať můžete sledovat, jak si dávají vzájemně po držce a ve výsledku pak obdržíte (hurá!) další odměny.

Je vážně škoda, že MK je tak nemožně grindovací hra, že kdejaká mobilní gacha aplikace bledne závistí. Držet se klasičtějšího pojetí, tak by se jednalo o jednu z nejlepších bojovek všech dob.
+15
  • PC 85
Mortal Kombat známe snad všichni. Drsná gore bojovka už nás provádí nějaký ten pátek a podle mě se jen zlepšuje. MK 11 bych totiž mile rád označil za jednu z top bojovek. Ve všem je zase o podstatný kus lepší, než díl předešlý.

Prvotní návštěva vás pravděpodobně zavede ke story. Kdo by čekal, že u MK bude filozofický příběh plný emocí, tak...ať vynechá story. Je to totiž další ultimátní béčkovka.
Shinnok je mrtvý. Teda ne tak úplně. Jelikož je to jeden z elder god, tak mu Raiden uřízne hlavu a na věky ho bude mučit, protože jsou přece horší osudy, než smrt. Shinnokův amulet podkopává dobro v Raidenovy. Liu Kang je mrtvý. Kung Lao je mrtvý. Teda ne tak úplně. Jejich dobro bylo taky podkopaný a vrátili se jako prvotřídní zlobivci. Kotal je Khanem Outworldu a všechno je víceméně ve sračkách. Na scénu vstupuje ale nová postava, která dokáže manipulovat s časem, protože jak jinak chcete pořádně vyhrotit příběh, aniž by jste poničili původní lore? Prostě se pohrabete v času a uděláte tak extrémní bordel.
Možná se to zdá jako přepálený vysvětlení a taky dost stručný, ale věřte mi, že jde o násilnou béčkovku, která fantasticky funguje. Celou dobu krátkého příběhu jsem se bavil. Dostal jsem totiž přesně to, co jsem čekal - akci a krev.
V DLC se dokonce vrátí Shang Tsung, jehož motion capture mě nepřestala bavit po celou herní dobu. Opravdu se jedná o chutnou story. Neměli by jste ji minout, pokud máte rádi MK lore.

Samotný souboje se ještě více zlepšily. Převážně vytvořili autoři praktický prvky, který zabraňují nesmyslným juggle kombům (rychlejší padání, menší dmg při řetěžení komb, jednodušší breakway...), takže i nováčci si naprosto v pohodě zahrají. Sice budou frustrovaní, pokud skočí do multiplayeru po hlavě, ale škrtnou si. Nijak to ale neubralo na zábavě v řetězení komb. Přidaly se i "krushing blow", který fungují jako efektivní punish proti lidem, kteří nesmyslně mlátí do tlačítek. Naštěstí můžete tuto mechaniku použít je při specifických útocích a pouze jednou. Celkem dobrá rovnováha.

Pokud si pořídíte rovnou ultimate edici, tak si sáhnete i na tradiční crossover bojovníky jako je Rambo, Robocop, Terminator nebo třeba Spawn. Všichni jsou šetrně zařazeni do děje a jejich existence nepůsobí teda tak těžkopádně, jako v desítce. Jednotlivý útoky a schopnosti mají zábavný a využívají samozřejmě své unikátní útoky, které můžete znát z oblíbených filmů.

A teď ta největší prdel. Singleplayerový obsah je šílený. Towers of time točí jednotlivý druhy věží, jak všichni známe, ale s parádním opepřením. Většina soubojů je ovlivněna modifikátory. Některý jsou naprosto dementní (tma po ráně pěstí) a některý fakt vtipný (explodující krocani). Oživuje to tak celý gameplay a díky jednotlivým předmětům, které můžete v omezeným množství použít, můžete vytvářet některý opravdu chutný komba a pořádně nepříteli zatopit. Od léčení po prdy, který omráčí nepřítele. K tomu přidejte časově exkluzivní towery a výběr obtížnosti. To mi v bojovce ze strany módů ke štěstí stačí.

Možná si pamatujete šílený grind v Injustice 2, kde jste si sestavovali vlastní sety. V MK11 už nedostáváte gear s atributy. Dostáváte v podstatě jen kosmetický věci, který mají tři sloty. Jakmile si pomocí hraných zápasů odemknete všechny, tak máte k dispozici 3 augmentace, který můžete do předmětů vložit. Naštěstí povětšinou nijak razantně neudělají z postavy extrémně OP mutanta. Jednotlivý sbírání je tedy odměňující a motivující. Samozřejmostí jsou skiny, brutality, fatality a...je toho prostě fakt kotel.

Rád bych taky zmínil mód Krypty. Ten je opět posunutý trochu dál. Prozkoumáváte totiž z pohledu třetí osoby ostrov duší Shang Tsunga. Ne jen že otevíráte hromadu bedýnek s lootem (skiny, gear a podobně), ale taky řešíte jednoduchý puzzly. Mě tohle oživení strašně sedlo. Co mě ale sere, tak je absence možnosti vyvolat recept na jednotlivý gear, který můžete pomocí kovárny vytvořit. Musíte zajet zpět do menu a tam hledat, co můžete vytvořit. Zapomněli jste, co vlastně máte z tý hromady předmětů? Smůla a pro mě nepochopitelná záležitost. Kromě týhle blbosti to funguje fakt příjemně.

Já ani pořádně nevím na co bych si mohl stěžovat. Možná absence Kenshiho a málo stage fatalit. Taky pořád nechutný netcode, který se už táhne se sérií nějakou dobu. Nepochopitelná velikost hry je také zaražející. 109gb je celkem šupa. Asi špatně zkompresovaný textury, nevím.
Pokud jste tedy fanoušek bojovek a nevadí vám pár kapek krve, tak nemůžete šlápnout vedle. Rozhodně hodlám ve hře i po 43h pokračovat.

Pro: příběh, variabilita módů, sbírání gearu a skinů, krypta, uspokojivé řetězení komb, efektivní brutalita, Mortal Kombat :)

Proti: netcode, sem tam chybějící "quality of life" věci, velikost hry, absence Kenshiho

+8
  • PS4 90
Tak s čekáním na další díl, který bude restart série, tu mám další povinnost okomentovat tenhle 11tý díl. No co říct asi víc než již bylo řečeno? Z mého pohledu zase povedený díl, který sice neposouvá nijak výš značku jako takovou a nedodává hodně nového, ale z herního pohledu ovládání je zase trochu lepší a propracovanější a grafika samozřejmě taky nezahálí. Jinak je to klasický MK jako v posledních letech i s příběhovou linkou, která je jak béčkový film z 90tek ale přesně tohle si já u bojovký dokážu představit a vůbec mne to nepohoršilo. Jinak nové mechaniky tady jsou, ale vše vám vysvětlí tutorial. Jinak teda se tu zase nacházejí krypty a opravdu šílené množství udělátek pro vaše postavy, kostýmy a já nevím co všechno a to trochu i otravuje protože řekněme si to narovinu, krypty nejsou nijak zvlášť top zábavná část. Ale věže mne třeba nijak nevadili. Zkoušel jsem i online verze a díky tomu, že sice jsem trénoval dlouho tak jsem nedostával tolik naklepáno a dokonce si i tuhle složku hry užil. Každopádně pokud nejste fanda bojovek, asi ani tady vás nic nepřekvapí a hra vám nenabídne něco, díky čemu budete už hrát jen tyhle typy her. Ale pro fandy série je to další fajn díl, který jsem si rád zahrál.

Pro: postavy, vylepšené mechaniky ovládání, brutalita, fatality, mne bavil i příběh

Proti: potřebujete spoustu času aby jste se zlepšovali, vracení se do hry může po chvíli nudit, krypty, obtížnost

+5