Komentáře
Audiovizuál hry je zase o kousek blíže realismu, velmi mě potěšila přítomnost kamery z kokpitu, kdy si autoři krásně vyhráli i se zpracováním interiéru. To mě tak konečně donutilo vytáhnout a oprášit volant (předchozí hry jsem hrál na gamepadu). Hra je pro tento pohled vyloženě dělaná, při přepnutí na klasický pohled zpoza auta se chová zvláštně a řízení není vzhledem k odezvě moc příjemné.
Předchozí kousky série se mohly chlubit i přítomností příběhu nebo alespoň jeho náznaku. To zde není, máme tu sice kariéru, ale její podstatou je ve stylu Angry Birds sbírat hvězdičky, které hráč dostává za umístění v závodu a zároveň za vedlejší úkoly a postupně si tak odemyká další a další závody a svůj postup v kariéře. Nutno podotknout, že hra odemyká nové úrovně kariéry na můj vkus až příliš rychle - sotva jsem byl v půlce druhé úrovně a už jsem měl odemklou čtvrtou úroveň kariéry a zanedlouho i závěrečný turnaj, který se k mému zklamání nijak nelišil od předchozího průběhu hry.
Velkou předností Shift je pocit z jízdy z již zmiňovaného pohledu z kokpitu - v kombinaci s volantem tak dostáváte ultimátní závodní zážitek. O adrenalinový pocit z rychlosti vás tato hra rozhodně neochudí, navíc vám dá pocítit každý náraz či jen kontakt se soupeřem.
Shift je osvěžujícím přídavkem do zaběhlé série, který si však jde svou vlastní cestou a není příliš věrný svým starším sourozencům z prostředí městského závodění, naopak se vrací až ke svým kořenům z 90. let. To však v tomto případě rozhodně není na škodu. Ve srovnání s předchozím Undercover je hra kvalitativně zcela na jiné výši. Dovolím si tvrdit, že v roce 2009 se tak vývojářům ze Slightly Mad Studios podařilo značku zachránit.
Pro: audiovizuální zpracování, licencovaná auta, tratě, jízdní model, pohled z kokpitu, pocit z jízdy
Proti: absence příběhu, nevyvážená obtížnost, příliš rychlý pokrok v kariéře
Definitivně přesný prototyp Gran Turisma, je mu daleko nejblíž a celková struktura šampionátu silně motivační. Neumíte si představit tu radost z každé perfektně projeté zatáčky, nebo ze samotné výhry. K autům chovám nesmírný respekt a je pro mě požehnání s Pagani či Bugatti jezdit v 400 km/h a kurevsky se modlit, abych nevyjel z dráhy a nezašil blackout po nárazu. Spolu s dokonalým pohledem zevnitř auta, se jedná o skvost, kterej disponuje neutichajícím adrenalinem. Blur efekt mi jindy vadí, zde to v plné rychlosti dodalo potřebný efekt.
Pestrá paleta soutěží vyšachuje z nudy a hlavně drifty, pokud se hráč naučí, jsou strašně zábavné. Závody s dobrou AI, která je agresivní a necheatuje, dokážou nadchnout ale nahnat strach zároveň. Na trať ve tvaru osmičky asi nikdy nezapomenu, takovej nářez, kde házelo AI salta vzduchem a připomínalo spíš derby show z Flatoutů mě skutečně dostalo, ale nebylo to tak frustrující, pořád se dalo na té trati jezdit. AI zpomaluje, pokud si hráč kryje vnitřek zatáčky a snaží se objíždět, ale nebojí se do vás řádně ťuknout. Je nevyzpytatelné, takže kolikrát i po startu hodí smyk a několikrát z důvodu nepozornosti, jsem to do nich napálil.
Soundtrack je fajn, nejvíce mě potěšil track Kasabian - Underdog. Sympatický kolegové ve vysílačkách, grafika, zvuky aut, optimalizace a i vizuální tuning je kvalitní. Chybí jen zrcadlovej efekt u vynilů. Požehnání se projíždět s Nissanem GT-R...
XP systém mě nutí jezdit čistě, férově, ale mnohdy i agresivně a riskovat. Odměny jsou neúprosné, obří a jsem zhruba v 70% kariéry s 13ti melouny na kontě. Nechybí ani Subaru či Mitsubishi, i když zde postrádám třeba Salen S7 či Supru, ale tohle řeší módy.
Chybí mi pouze víc palet počasí, trošku bych omezil loadingy a maličko upravil vizuální tuning, nějaké spoilery či nárazníky navíc, o tom však kořenové NFS nikdy nebylo a právě Shifty se nejvíce ke kořenům přibližují a čerpaj z nich. Protože NFS začínalo na pohledu z interiéru aut, s lincencovanými auty a legálních závodech.
Byla to dřina! To je nějakých odjetých kilometrů, než se člověk prohrabe na konec.
Ve hře je spousta tratí, na kterých se může závodit, bojovat s časem, s protivníkem a taky driftovat. Ale simulace driftování je špatná, s některými auty se ani nedá jet rovně.
V prvních úrovních jsou samozřejmě slabší auta, která se ale nechovají nijak moc realisticky. Jezdil jsem ponejvíc s Porschem Cayman, které leckdy tak divně poskakovalo po dráze a při střetech s protivníky nemělo žádnou sílu. To až když jsem si koupil Murcielago a začal ho pořádně prohánět po okruzích. Tomu už by se jakž takž dalo říkat realistická jízda. A když jsem se ho naučil perfektně ovládat v zatáčkách, zvládl jsem s ním i přímý souboj proti CCX nebo Zondě.
Musím říct, že dosud jsem v žádné jiné závodní hře neměl pocit, že jedu opravdu rychle.
Takže jediné, co mě na hratelnosti u téhle hry vadí je to, že soupeři jsou s přibývající úrovní víc a víc agresivní a zatímco oni lecjakou šarvátku ustojí, já dřu svodidla.
Grafická stránka hry je parádní. Auta, tratě i jejich okolí vypadají moc hezky (hlavně tratě jsou hezčí, než ve hrách od SimBinu). Hra se nijak neseká, všechno běží pěkně plynule.
Hudba je dobrá, ale klidně bych se bez ní obešel. Při jízdě jí stejně mám vypnutou.
Pro: pocit rychlosti, grafická stránka, množství závodů
Proti: drift, agresivita soupeřů při nerovnosti v soubojích
Snaží se totiž nasimulovat pocity pilota závodního auta. I když "pocity" asi není zrovna správné slovo. Tak jinak; SHIFT vám ukáže, jak zatraceně úzká je závodní trať, jak neuvěřitelně hrbolatá je rovinka, která se zdá perfektně rovná, ukáže vám téměř skutečný pocit z vysoké rychlosti a taky že narvat to do bariéry ve stovce je fakt pořádná pecka. Předtím to žádná jiná hra nenabídla tak věrně a intenzivně. U skutečných simulátorů tenhle prožitek chybí, sice vám poskytnou téměr 100% fyziku, ale je to vždy tak nějak sterilní. Slightly Mad Studios bohužel ubrali trochu z realismu fyziky, ale do sedačky posadili jezdce, a svěřili jeho ruce a nohy vám. Rozostření a chvilkové rozplynutí barev do černobíla při nárazu věrohodně simuluje efekt, kterému se v závodní branži říká "blackout", což je taková částečná ztráta vědomí (ztráta zraku a sluchu, byť jen na zlomek vteřiny). Občas je ale tento efekt trošku přecitlivělý, takže se vám rozostří zrak i když trošku silněji kolidujete s jiným vozem v rámci souboje na trati.
Fyzika aut dost odpouští a umožňuje vám neustále tlačit na pilu. Opotřebení pneumatik a teplota čehokoli se nebere vůbec v potaz. Ale rozhodně to není arkáda. Vozy mají vlastnosti nastavené podle skutečných předloh, a to se netýká jen základních verzí aut, ale promítá se i do silně upravených vozů. Tuning se škáluje podle reálných automobilových soutěží, od amatérských závodů až po profesionální série. Některá auta jsou přetáčivá, jiná nedotáčivá a velmi se hodí znát alespoň základy závodění. S autem se musíte sžít, daleko více než v arkádách, a je nutné najít jeho limity. Podrobné nastavení může směle konkurovat některým simulátorům (je detailnější než například v F1 2013), a zahrnuje mnoho komponentů podvozku, svornost diferenciálu, poměr převodových stupňů, sbíhavost a úhel zavěšení kol, aerodynamiku a mnoho dalšího. Změny jsou citelně rozpoznatelné, sám jsem strávil mnoho hodin hledáním nejlepšího nastavení, které jsem ale po nějaké době stejně musel znovu upravit, jak se můj jízdní styl měnil. Pro ty, kdo nehrají na volantu anebo nemají čas a chuť nastavovat každou část auta zvlášť, je tu možnost rychlých úprav nastavením posuvníku např. na vyšší nedotáčivost/přetáčivost apod.
AI je poměrně agresivní, proto jsem sáhl po neoficiálním patchi od komunity (který upravuje nejen AI, ale i force feedback pro lepší čtení trati a pár dalších drobností). S patchem se mi jezdilo o poznání lépe, souboje byli těsnější, AI jezdila více konzistentně a první dvě auta už neodjíždí zbytku pole na míle daleko. Na nejtěžší obtížnost mám i dnes problém některé závody vyhrát. Bohužel při delších závodech ostatní auta nestíhají, SHIFT je zkrátka dělaný na rychlé, krátké a agresivní závody.
Časem mě ale dost omrzela jedna věc, a sice jak vypadá vaše jízda na záznamu z kamery. Auto se i při nastavení na absolutní nedotáčivost sune v zatáčce jakoby bokem. Skutečný smyk to není, je to jen efekt, nejspíš prostě proto, že je to NFS a v NFS musí jízda vypadat pokud možno co nejvíc "hustě". Tuhle malou vizuální záležitost jsem ale začal vnímat i z kabiny, a i když mě fyzika pořád bavila a nevadily mi posunuté hranice reálné simulace, dost mě to omrzelo a ztratil jsem chuť dál jezdit. Chtěl jsem, aby to zkrátka i na záznamu vypadalo věrohodně, protože když už SHIFT umí nasimulovat zážitek z jízdy velmi věrný skutečnosti, chci mít možnost pokochat se záběry na skutečnou jízdu závodního auta.
Komentář už mi trošku nabobtnal do ne zrovna příjemných rozměrů, a tak i když by se toho dalo probrat mnoho dalšího a důležitého, co jsem jistě zapomněl, raději to tu utnu =)
Rozhodně i dnes, po pěti letech od vydání, doporučuji hru vyzkoušet, i když nemáte závody anebo simulátory rádi. Anebo můžete rovnou sáhnout po druhém dílu, který je prakticky úplně stejný, liší se pouze v kariéře, nabídne více aut a mnohem více tratí. Nedostanete bohužel reálnou simulaci fyziky, ale zažijete si rychlost a adrenalin, kterou lépe neumí zprostředkovat žádný jiný závodní simulátor.
Pro: pocit z rychlosti a jízdy,grafika,správně nastavené obtížnost
Proti: Já osobně nevidím žádné mínus
Tvůrci hry se rozhodli vrátit NFS zpět do legálních okruhů z ulic města, tentokrát to ale podle mne dopadlo mnohem lépe, než s ProStreet. Může za to ale více věcí. Jednou z nich je mnohem vylepšený jízdní model, který si nejvíc užijete z kabiny jezdce (která mi ale při závodech na druhou stranu moc nevyhovuje), v něm zaznamenáte každý smyk a každý sebemenší náraz.
Nadále je to vylepšená grafika a to nejen na trati, obohacený "kádr" závodů- najdete zde například nové souboje firem v závodu jeden na jednoho, kdy si budete moci vybrat jedno ze dvou aut a úkolem bude porazit soupeře ve 3 kolech závodu.
Na závěr bych se měl možná omluvit, že nové NFS zde porovnávám s ProStreetem, přesto, že jsou to (alespoň podle mne) naprosto odlišné díly.
Pro: motivace, jízdní model, grafika
Pro: výborná grafika, model poškození, chování vozidla, chování praskliny na skle
Proti: nuda, nedynamičnost
Pro: Naprosto autentické pocity z jízdy, Bugatti Veyron v 300 km/h už je vcelku nápor na reflexy:) Dokonalá grafická prezentace. Množství světových okruhů a automobilů. Příjemná kampaň s motivujícím systémem Tierů a hodnocení. Naplňující pocit z vítězství.
Proti: Nedodělky v podobě maličkostí, jedno velké mínus má hra u mně osobně, a tím je absence automobilu Toyota Supra.
Pro: Vážněji pojaté NFS