Hráno v co-opu:
Maska Zrádce je nejlepší příběh, jaký Forgotten Realms videohernímu průmyslu nabídlo. Neříkám, že je to nutně lepší hra, než druhý či třetí Baldur's Gate, to není, ale ten příběh je prostě pecka. Konečně se podíváme i jinam než na Mečové pobřeží, a to do rodiště známého berserkra Minsca a jeho wychlaran Dynaheir. Hrdina Letohradu z původní kampaně se neznámo proč probouzí hluboko v jeskynních mohylového pohřebiště a musí rozkrýt tajemství dávné kletby, která sahá dál než si vůbec kdy uměl představit. Jednotlivé prvky děje vám mohou připomínat prokletí hlavního hrdiny v Planescape: Torment, procházení snových realit v Gaimanově Sandmanovi i lehký Stranger Things Upside Down vibe krásným zpracováním stínopádského odrazu Základní materiální sféry. Zkrátka nic, co by připomínalo naprosto generické fantasy předchozí kampaně.
Toto DLCčko také přináší několik zajímavých mechanik, kterými obohacuje původní hru. Předně vás hned zaujme přesné měření času a nutnost osmihodinového spánku pro nabití všech schopností. Ano, i v Letohradu se střídal den a noc, ale byl to jen estetický prvek a odpočinek byl vyřešen pětivteřinovým podřepem celé skupiny. Zde je čas váš nepřítel. Některé události se dějí jen v noci a hlavně musíte postavu pravidelně krmit. Když ji necháte několik dní o hladu, tak umře bez možnosti oživení. A že má opravdu mlsný a vybíravý jazýček. Však uvidíte. Hlad bude váš motor i brzda. Taky se kolem něj točí celý příběh. Kvůli hladu občas budete muset dělat i to, co nechcete, a nebo naopak utéct zpět a vrátit se později.
Přepracováním také prošel velmi sofistikovaný systém tvorby vybavení pro vaši družinu postav. Ten v hlavní kampani byl velmi promyšlený, ale dle mého názoru až příliš složitý. V tomto rozšíření stále funguje, ale už si na něj pravděpodobně vůbec nevzpomenete. Rudí čarodějové z Thaye umí využít esenci všudypřítomných rashemeneských duchů takovým způsobem, že veškeré vaše vybavení, co si přenesete importem postavy bude vypadat jako sbírka dětských hraček, co musíte teprve pořádně potunit. Tím se elegantně vyřešila velká slabina hry, a to naprosto nesmyslný loot z padlých nepřátel. Tady už předměty padají jen z humanoidních nepřátel a ze zbytku padají prostě jen esence na výrobu a vylepšování předmětů. Na konci hry jich budete mít stovky. Stejně jako miliony zlaťáků. Když už epické úrovně, tak se vším všudy.
Družina postav je tentokrát mnohem menší, celkově můžete nabrat čtyři společníky, ale v partě můžete mít jen tři. Menší skupina dovolila autorům mnohem lépe vykreslit jejich zajímavé charaktery, byť rozhovory s nimi pořád působí trochu odflákle. Na jejich povahu, touhy a cíle si však budete muset dávat pozor. Ne nutně se k vám všichni musí přidat a i když už je máte v partě a třeba vás i mají rádi, což tentokrát uvidíte díky ukazateli vlivu, tak to neznamená, že se nemohou obrátit proti vám, když půjdete přímo proti jejich přesvědčení. Může se tak snadno stát, že hru budete končit v neúplné sestavě. Ale třeba aspoň zaženete hlad. Na chvíli.
Maska Zrádce je nejlepší příběh, jaký Forgotten Realms videohernímu průmyslu nabídlo. Neříkám, že je to nutně lepší hra, než druhý či třetí Baldur's Gate, to není, ale ten příběh je prostě pecka. Konečně se podíváme i jinam než na Mečové pobřeží, a to do rodiště známého berserkra Minsca a jeho wychlaran Dynaheir. Hrdina Letohradu z původní kampaně se neznámo proč probouzí hluboko v jeskynních mohylového pohřebiště a musí rozkrýt tajemství dávné kletby, která sahá dál než si vůbec kdy uměl představit. Jednotlivé prvky děje vám mohou připomínat prokletí hlavního hrdiny v Planescape: Torment, procházení snových realit v Gaimanově Sandmanovi i lehký Stranger Things Upside Down vibe krásným zpracováním stínopádského odrazu Základní materiální sféry. Zkrátka nic, co by připomínalo naprosto generické fantasy předchozí kampaně.
Toto DLCčko také přináší několik zajímavých mechanik, kterými obohacuje původní hru. Předně vás hned zaujme přesné měření času a nutnost osmihodinového spánku pro nabití všech schopností. Ano, i v Letohradu se střídal den a noc, ale byl to jen estetický prvek a odpočinek byl vyřešen pětivteřinovým podřepem celé skupiny. Zde je čas váš nepřítel. Některé události se dějí jen v noci a hlavně musíte postavu pravidelně krmit. Když ji necháte několik dní o hladu, tak umře bez možnosti oživení. A že má opravdu mlsný a vybíravý jazýček. Však uvidíte. Hlad bude váš motor i brzda. Taky se kolem něj točí celý příběh. Kvůli hladu občas budete muset dělat i to, co nechcete, a nebo naopak utéct zpět a vrátit se později.
Přepracováním také prošel velmi sofistikovaný systém tvorby vybavení pro vaši družinu postav. Ten v hlavní kampani byl velmi promyšlený, ale dle mého názoru až příliš složitý. V tomto rozšíření stále funguje, ale už si na něj pravděpodobně vůbec nevzpomenete. Rudí čarodějové z Thaye umí využít esenci všudypřítomných rashemeneských duchů takovým způsobem, že veškeré vaše vybavení, co si přenesete importem postavy bude vypadat jako sbírka dětských hraček, co musíte teprve pořádně potunit. Tím se elegantně vyřešila velká slabina hry, a to naprosto nesmyslný loot z padlých nepřátel. Tady už předměty padají jen z humanoidních nepřátel a ze zbytku padají prostě jen esence na výrobu a vylepšování předmětů. Na konci hry jich budete mít stovky. Stejně jako miliony zlaťáků. Když už epické úrovně, tak se vším všudy.
Družina postav je tentokrát mnohem menší, celkově můžete nabrat čtyři společníky, ale v partě můžete mít jen tři. Menší skupina dovolila autorům mnohem lépe vykreslit jejich zajímavé charaktery, byť rozhovory s nimi pořád působí trochu odflákle. Na jejich povahu, touhy a cíle si však budete muset dávat pozor. Ne nutně se k vám všichni musí přidat a i když už je máte v partě a třeba vás i mají rádi, což tentokrát uvidíte díky ukazateli vlivu, tak to neznamená, že se nemohou obrátit proti vám, když půjdete přímo proti jejich přesvědčení. Může se tak snadno stát, že hru budete končit v neúplné sestavě. Ale třeba aspoň zaženete hlad. Na chvíli.
Pro: Skvělý příběh, atmosféra, prostředí, něco takového by si zasloužilo být plnohodnotnou hrou v moderním enginu a ne jen rozšířením pro zapomenutou hru.
Proti: Obtížnost šla mírně dolů a ačkoliv chválím propracovanější společníky, stejně mi úsměv na tváři nejvíce vykouzlili původní Bishop a Sand.