Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 70
S trochou nadsázky bychom mohli adventurní sérii Polda označit za české kulturní dědictví. Fajn, uznávám, že to je trochu přehnané, ale rozhodně patří mezi legendy české herní scény a důležitý milník v historii českých her, na tom bychom se mohli shodnout. Nicméně, pojďme si to říct na rovinu – Polda je prostě Polda, a to tentokrát, tedy i posedmé. Předpokládám, že každý alespoň trochu tuší, o co se jedná, ale pokud snad náhodou ne – máme zde co do činění s adventurou, jejímž hrdinou je polda, nyní tedy detektiv, Pankrác, jenž se potýká s podivnými i méně podivnými případy, a to pomocí všemožných bláznivých praktik. Během svých pátrání si naplní kapsy nejrůznějším harampádím a potká řadu lidí i bytostí, s nimiž vede jednu debatu za druhou. Tak by se zhruba dal popsat Polda. A ani od sedmého dílu nelze čekat cokoli jiného.

Sedmý díl však dělá mnoho věcí lépe než ten šestý a i nadále spoléhá na svou největší přednost, tedy dabing, jenž je opět na vysoké úrovni a vlastně i hru samotnou povyšuje. Neříkám však, že nemá nějaké ty chybky, ty se samozřejmě najdou. Příběh a postup v rámci (adventurních) možností víceméně dávají smysl, hádanky jsou z většiny zábavné a řešení případů vás bude bavit. Tedy samozřejmě za předpokladu, že je pro vás hra vhodná, což nemusí platit u každého. Pokud víte, že tento typ humor nemáte rádi, případně jste se už v nějaké poldovské hře zklamali, nečekejte, že tomu zde bude jinak. Polda 7 nijak nevybočuje ze zajetých kolejí. Je to klasická point and click adventura v moderním grafickém kabátku, která čas od času pomrkává po své bohaté minulosti a i z ní těží (a to jí jde fakt dobře). Máte-li to jako já, tedy že na tento styl i humor přistoupíte, věřím, že si sedmého Poldu užijete.

Celá recenze zde: https://www.vortex.cz/recenze-polda-7/ | https://youtu.be/z-BxwpS78JI

Polda 7 je hrou, která si zachovává všechny přednosti, které hry z této série měly, současně však i nějaké ty nedostatky. V podstatě jde o sázku na jistotu, nicméně zamrzí, že se jistým způsobem vytrácí jakýsi duch, který doteď prostupoval všemi díly. Pankrác sám o sobě sice zůstává stejný, ale časy se mění a s ním vše kolem něj i nás, což se dnes ve hře zračí mnohem více než v minulosti, kdy všechny díly vyšly víceméně v téže době. Pořád je to ale ten starý dobrý Pankrác, jehož humor i dobrodružství stále mají něco do sebe. Výsledné hodnocení dle mého názoru předurčuje už samotný název hry a věřím, že fanouškům a hráčům sedmý Polda opět nabídne přesně to, co sliboval.

Pro: dabing, dabing a ještě jednou dabing; grafika a pozadí, celková výtvarná stylizace; herní doba, možnost volby obtížnosti;některé opravdu povedené vtípky; Pankrác a Monika; taková jedna část, kterou prostě nemohu vyzradit, ale je prostě skvělá

Proti: slabší animace a jejich nenavazování; některé horší zvuky a nehrající hudba, pár nedokonale zpracovaných miniher, pravopisné chyby a odchylky v titulcích

+35
  • PC 75
Odjakživa platí, že som bol veľkým fanúšikom série Polda. Prvá hra možno nebola najlepšia, no má veľmi pekné animované pozadia a niekoľko absolútne legendárnych hlášok, na ktoré nedám dopustiť. Druhá, tretia a štvrtá hra sú pre mňa absolútne klasiky, ktoré milujem a vždy budem za nimi stáť. Päťka bola naopak celkom slušný pokles s veľmi primitívnym humorom a slabo podaným príbehom, ktorý bol asi viac pre fanúšikov série Horké Léto (hoci aj to mi prišlo viac na úrovni a vtipnejšie) a považujem ju za najslabší článok série. Hrať sa to dá, občas to pobaví a má to svoje momentky a rozhodne to nie je najhoršia hra čo som kedy hral, ale rozhodne to nemalo to čaro čo prvé 4 hry. Návrat série v šiestom pokračovaní ma ale úprimne potešil. Hra bola o niečo jednoduchšia, no pôsobila viac ako návrat ku koreňom a zábave. Jediná škoda bola tá, že sme na hru museli čakať dlhých 9 rokov.

A teraz o ďalších 8 rokov neskôr je na svete siedmy príbeh s našim obľúbeným detektívom Pankrácom. A so všetkými ukážkami, ktoré nám Zima Software na čele s Petrom Svobodom priniesli na YouTube skrz ich "Denník Vývojáře" ma poriadne nadchli. Vyzeralo to, že pôjde o skutočne silný titul, ktorý si všetci milovníci Pankráca užijeme naplno. A hneď ako som hru dostal ako darček, pustil som sa do hrania. Keď som došiel na koniec, vo výsledku som mohol povedať, že som neostal sklamaný. No ide o jeden z najlepších titulov v sérii? Tak vysoko rúbať nemôžem. Myslím, že viac by som mohol odporúčať predošlú časť. Čím to je? Poďme si to rozobrať.

Začnem pozitívnymi aspektami hry. Teší ma dĺžka titulu. Myslím si, že toto je rozsahom najväčšia Polda hra, akú sme tu mali. To je super. Máme tak možnosť si tento svet užiť na plnú parádu. Rovnako super je, že okrem Pankráca tentokrát máme možnosť ovládať aj ďalšiu postavu v podobe Moniky. Neskôr dokonca tvorcovia dajú možnosť si postavy aj medzi sebou prepínať a posúvať si veci z inventára. Z určitých dôvodov akurát Monika nechce Pankrácovi posielať peniaze. Asi by ich minul na mlieko, že?

Vizuálny štýl hry je rovnako dobrý. Pankrác dostal oproti minulej časti menší upgrade. No stretneme aj pár známych tvárí, ktoré vyzerajú v podstate rovnako ako naposledy. Tak nejako sa tvorcovia prvýkrát snažia lepšie previazať jednotlivé tituly so sebou a máme tak možnosť vidieť aj pár osobností, ktoré už poznáme. Ako Paris, Annu Bezkloboukovou alebo Rambouska. A vyzerá to dobre. Uznávam.

Humor tu síce nie je najsilnejšou stránkou, ale keď ma hra rozosmiala, tak som sa úprimne bavil. Myslím si, že vietnamec je tu kapitola sama o sebe. S ním si užijete zábavu a jeho songy budú podľa mňa aj po rokoch legendary. Alebo Pankrác v tanku. Vrátila sa aj možnosť kombinovať veci priamo v inventári a nie je treba hľadať pracovný stôl. To je super. Dabing je stále kvalitný, hoci je treba pripustiť, že tentokrát už celkom cítiť, že Luděk Sobota nie je úplne najmladší. Možno aj preto sa tvorcovia rozhodli priniesť do hry novú postavu. A žezlo hlavného hrdinu tak v budúcnosti dostane niekto nový. Možno práve Monika. Tomu by som sa vôbec nebránil. No hoci sa tvorcovia snažia niektoré veci previazať dobre, inde to trošku nefunguje.

Ako príklad by som mohol uviesť, že neviem prečo sa do hry nedostal Pankrácov syn Fanouš. Neviem prečo sme sa od nášho obľúbeného mimozemšťana nemohli dozvedieť niečo o agentke Mucovej, ktorú piata hra celkom sprosto vyhodila von a stále čakám, že by sme ju niekedy mohli vidieť znova. Prosím. Rovnako mi tu chýba aj Pankrácov kocúr Lenny. Ak som jediný, tak sa ospravedlňujem, ale vidieť ako sa Lenny v minulej hre objavoval raz tam a raz inde ma vždy bavilo. A čakal som, že bude aj tu. Ale nestalo sa.

Rovnako ma mrzí, že často spomínaný Celebritycon sa tu stane doslova obrovským epicentrom celej hry. A tak sa potom variabilita prostredí trošku stratí a budeme mať často pocit, že sa motáme v kruhu. Je super, že ponúka celkom dosť miestností, no z celkovej hry nakoniec zaberie skoro 60% celej hry. A ja som naopak mal rád v starších tituloch, že sa môžeme posúvať rôznymi miestami a neustále objavovať ďalšie a ďalšie lokality. V tomto smere sa síce aj päťka neustále vracala na základňu PRČA, no na druhú stranu počas každej návštevy sme museli riešiť iné problémy a atomsféra sa tam trochu zmenila. Tu budete mať dlho pocit, že sa točíte v kruhu.

Keď sa o tom hovorilo v spomínanom denníku, mal som veľkú radosť z toho, že tvorcovia nám opäť prinesú minihry. V trojke boli zábavné, v štvorke sme dokopy poskladali jeden krížnik a mali súboj myslí. Ale bolo to spracované dobre. No v prípade týchto minihier môžem povedať, že najlepšiu z nich sme už v minulosti hrali. Americké oči. A aj v tom prípade poviem, že variant z trojky je podľa mňa spracovaný lepšie. Hudobné disko s Pankrácom mi nepríde veľmi zábavné, chôdza páva na móle je ok, ale je to len vyslovene stláčanie šípok ako keby máme tancovať. A toto nie je niečo čo by ma chytilo. Box, na ktorý som sa tešil mi ale príde ako veľké sklamanie, nakoľko sa naučíme iba blokovať. Tu som čakal oveľa viac. A čo sa týka laserov, tak tam som sa zdržal asi na hodinu a už som bol skutočne na nervy. Skladanie rozbitých karikatúr prispievateľov je ale tiež celkom fajn a ponúka trošku väčšiu výzvu nakoľko je treba zložiť 5 obrázkov naraz. Záverečná minihra s flaškami je pre mňa ale ďalší slabý moment hry, kde som mal pocit, že nás tvorcovia chceli viac frustrovať než baviť.

Hra ešte okrem toho prináša aj hlasy dvoch známych youtuberov. Fifqa a Flygona, ktorí s dabingom teda moc skúseností určite nemajú. To nie je vyslovene ich chyba a chápem o čo tvorcom išlo, no keď človek počúva ich dialógy a spôsob, akým postavy komunikujú, vzniká často silný pocit, že reálne spolu nikdy nehovorili a herecky to predať nevedia. Proste len svoje vety nahrali. Hre ako takej to ale veľa nepridáva a len pôsobia ako päsť na oko.

Toľko teda k mojim dojmom. Som s hrou spokojný? Áno. Stálo tých 27€ za to? Určite. No myslím si, že všetci sme čakali trošku viac. Nie je to sklamanie ako v prípade päťky, ale rozhodne sa nekoná návrat v najlepšom kabáte ako v prípade trojky alebo štvorky. Ak máte radi Pankráca a jeho dobrodružstvá, myslím si, že hru si pokojne čeknite. Stojí to za tých pár hodín. A pokiaľ vás minihry nebavia, tak si dajte ľahšiu obtiažnosť hry a jednoducho ich preskočte. My ostatní si to užijeme na hard mode.

Pro: vizuálny štýl, dabing, Pankrác a Monika, možnosť prepínania postáv, easy a hard mode, dĺžka hry

Proti: veľmi silno zamerané na Celebritycon, nevyužité možnosti, slabé minihry, Fifqo a Flygon dabing veľmi nedávajú

+18
  • PC 75
Adventurní série Polda patří neodmyslitelně do historie českých počítačových her. Po pátém díle se dlouhou dobu zdálo, že policista a posléze detektiv Pankrác definitivně doúřadoval. Proto bylo pro všechny překvapením, když po utajeném vývoji vyšel v roce 2014 šestý díl . Ten se vrátil k původním humorným kořenům i komiksovějšímu 2D zpracování a setkal se s pozitivním ohlasem. A tak nemohlo být pro nikoho překvapením, že se začalo uvažovat o dalším pokračování. Protože ale chyběly finanční prostředky na vývoj, rozhodl se tým kolem Petra Svobody požádat o spolupráci fanoušky díky crowdfundingové kampani prostřednictvím Hithitu. Z původně požadovaných 400 000 Kč se podařilo vybrat o milion víc a tak bylo jasné, že se sedmého dílu dočkáme.

Ten se nese v duchu úspěšné šestky a obdobný zůstal i tvůrčí tým. Hlavou celého týmu zůstal Petr Svoboda, o grafiku pozadí se postaral airbrushový umělec Karel Kopic, o postavy Jakub Mareš a animaci Jan Fiala. Po grafické stránce se tedy nemáme o co obávat, veškerá humorně stylizovaná kreslená pozadí i in-game animace jsou provedeny do nejmenších detailů, jsou skutečně na velmi dobré úrovni a jde vidět, že se na nich tvůrci vyřádili. Nejzásadnější proměna tak přichází na pozici scénáristů, pod příběhem jsou tentokrát podepsáni Jan Fiala a Miroslav Sábo.

Po návštěvě Ameriky a jejího Hollywoodu se tentokrát vracíme zpět do Evropy. Pankrác si jen tak sedí u televize, řeší banální problém, jak otevřít pivo, aniž by se pro něj nebo otvírák musel natáhnout, když tu je film s jeho oblíbeným akčním hrdinou Rambouskem přerušen mimořádným vysíláním PRD News, které ukazuje tajemnou havárii kosmické lodi na stadionu ve Wembley, po které následně zmizelo nejen zmíněné UFO, ale také oblečení všech zúčastněných. To ještě doplní hrůzná zpráva temného lorda Dorta Vedra, proti které se okamžitě ohradí americký prezident Ronald Trumpeta. Je jasné, že elitní detektiv Pankrác je jediný, kdo může přijít záhadě na kloub. A kdo ví, možná i zachrání svět?

Rozjíždí se tak série zajímavých i ztřeštěných situací, které Pankrác řeší s noblesou sobě vlastní. Vydává se tedy do Londýna, kde se snaží vypátrat podrobnosti ohledně tajemného mimozemského plavidla a spiknutí za tím vším se ukrývajícím. Mnohem větší část hry se však odehrává na Celebrityconu, setkání největších hvězd a mozků naší planety. A tak zatímco v Londýně se potkáváme spíše s neznámými noname postavami, na Celebrityconu přichází na řadu tradiční parodie méně či více známých hvězd počínaje Tomášem „Cruisem“ Krejzarem, Honzou Rambouskem, Elvinem Mlaskem, Ronaldem Trumpetou a konče Andy Hrabišem, samozřejmě s nezbytným kloboukem ve tvaru čapího hnízda. Prostě, v tomto směru je všechno při starém. Přiznejme si, jako u většiny dílů ze série Polda je všechno postaveno hlavně na absurdních humorných situacích a dialozích s všemožnými odkazy na politiku, filmy, hry nebo současnou hyperkorektnost. O příběh jako takový nikdy pořádně nešlo, přesto jako celek celkem drží pohromadě, tradičně se sám nebere příliš vážně a přináší i řadu zajímavých dějových zvratů. Co se týká humoru, některé vtípky či situace jsou podařené více, jiné zase méně. Záleží na vkusu každého, ale kdo má rád poldovský humor, bude určitě spokojený. Třeba vzpomínka na zpívajícího korejského umělce či způsob přeměny německého vozu na francouzský mi vyloudí úsměv na tváři ještě teď.

Předchozímu dílu byla vytýkána nízká obtížnost. Proto se tvůrci rozhodli přisadit na obtížnosti i celkovém rozsahu hry, byť se pravda místy až zbytečně dlouho zabředáváme na zbytečných úkolech na jednom místě, které nás odvádí od hlavního příběhu. Sami tvůrci hovoří o 12-15 hodinách, já sám jsem se do tohoto limitu nedokázal vejít. Může za to asi největší slabina celého Poldy 7 – mezihry. Jako správný adventurista jsem si na začátku zvolil vysokou obtížnost a této své volby jsem v průběhu hraní několikrát velmi litoval. Na těžší obtížnost totiž není možné přeskočit mnohdy otravné a frustrující mezihry. Pokud je mezihra klidnějšího rázu, kde jde o logiku a skládání různých puzzlů, tak se to ještě dá. Ale jakmile jde o postřeh, QTE nebo naopak přesnost pohybů myší, tak se ze zábavy stává velmi brzy extrémně otravná mechanika, která sráží náladu z hraní na minimum a spíš vyvolává frustraci. Sám jsem v průběhu některých meziher hru znechuceně vypnul a musel jsem se přemáhat, abych se k ní vrátil a pokusil se tuto mezihru nějak překonat. Takže jestli můžu doporučit, pokud jsou vám nervy milé, volte radši jednodušší obtížnost.

Po kaňce se dostáváme k tomu tradičně asi nejlepšímu a tím je dabing. I přes svůj vyšší věk namluvil hlavního hrdinu Luděk Sobota a odvedl tradičně špičkovou práci. Nejen kvůli jeho věku, ale i kvůli celkové rozsáhlosti hry se tvůrci rozhodli zařadit i druhou hratelnou postavu, tentokráte ženského pohlaví. Tu namluvila neméně bravurně Ivana Korolová, aktuální hlas Lízy ze Simpsonů. Na dabingu se podílely i další špičky českého dabingového světa – Bohdan Tůma, Miroslav Táborský, Valérie Zawadská, Petr Rychlý, Báča Štěpánová, Tomáš Matonoha, Petr Jablonský a další. Je potěšitelné, že tvůrci těchto hlasů zdárně využili i při jednotlivých parodických postavách. Tomáše Krejzara tak mluví dvorní dabér Toma Cruyse Pavel Vondra, Pavel Rímský promlouvá jako Sylvester „Rambo“ Stallone alias Honza Rambousek, Petr Rychlý se zase představuje v roli Čestmíra Rozmázla. Ve hře se objevují také celebrity z reálného světa, konkrétně Čeněk Cibien se svým muzeem her nebo youtubeři FiFqo a Flygun. Jejich zařazení do příběhu však překvapivě není vůbec násilné a i na jejich účet se častokrát pobavíte.

Po dohrání celé hry musím uznat, že jsem se nadmíru bavil. Hráč znalý předchozích dílů dostává v sedmém Poldovi přesně to, co lze očekávat. Zábavnou adventuru s řadou různorodého více či méně ujetého nekorektního humoru a špičkovým dabingem, tentokrát navíc hodně rozsáhlou. Jenom ty mezihry, ty to celé výrazně kazí. Možná je i trochu škoda, že se příliš velká část hry odehrává na Celebrityconu, vycestovat ještě někam pryč by neškodilo.

Uvidíme, kam se bude série vyvíjet dále. Tvůrčí tým nedávno vydal remaster druhého dílu a připravuje slibovaný krátký předěl mezi dvojkou a trojkou, případná osmička tedy přijde na řadu později. A jak se nechal slyšet hlavní šéf Petr Svoboda, v případném pokračování by již nejspíš nebyl hlavní postavou Pankrác, hlavně kvůli věku jeho hlavního dabéra. Než se tedy tvůrci do nového pokračování pustí, je potřeba pořádně promyslet novou hlavní herní postavu, kterou bude současný Pankrác zaučovat tak, aby zodpovědně převzala štafetový kolík této úspěšné adventurní série.
+17
  • PC 70
Polda Pankrác se již po sedmé vrací opět na scénu.
Od minulého šestého dílu, musím podotknout že se o velký převrat nijak nejedná a tato hra je pouze určena pro fandy celé české série nebo pro ty, kteří se vyžívají ve starých adventurách s všemožnými narážkami a vtípky okolo. Pro dnešní generaci hráčů tato hra nepřinese nic záživného a pravděpodobně to ani ne po půl hodině hru vypnou.
Všechny postavy byly nadabované kvalitními a profesionálními herci ale bohužel si nemohu pomoci buď byl napsaný špatně scénář, nebo se to tááááááhlo strašně nudně. Luděk Sobota daboval každé slovo jako by to bylo jeho poslední a nehledě na to, chyběla tak jakákoliv herecká snaživost. Jestli to chtěli mít rychle za sebou?
Podlovi dávám 70% vývojářům za snahu a za nostalgii, kterou mi přivedli.

Nicméně i přes aféru pirátění, která se na české scéně odehrála, a měly to snad všechny herní webové stránky jako obrovské téma, musím zdůraznit a podotknout, že vybraná částka na hit hitu byla přes nějakých 300%, dle mého názoru to otázkou pirátění nebude.

Pro: Nostalgie, humor,

Proti: Zdlouhavé dialogy, utahanost.

+16
  • PC 80
Sedmý a zatím poslední Polda byl tentokrát částečně předfinancován fanoušky. Jak nakonec u mě dopadl?

Příběh mi přišel určitě zajímavější, než v případě předchozího dílu. Ale pořád je potřeba myslet na to, že hrajeme Poldu, najdeme v něm tedy spousty absurdních situací a hlavně zde je takový ten typický devadesátkový humor, který ne vždy sedne. Na sebe však můžu beze studu prozradit, že jsem se některým vtípkům i zasmál. Příběh se později stáčí k Celebrity Conu, takže dojde i na parodování známých osobností, včetně zkomolení jejich jmen po vzoru předchozího dílů. 

Asi nejzajímavějším novým prvkem hry je hraní za novou postavu Moniku, což přineslo do hraní svěží nový vítr. Zvláště pak v pozdější fázi, kdy je možné se přepínat mezi ní a Pankrácem a je potřeba spolupracovat a to včetně předávání předmětů. 

Hratelnostně jsem spokojený, dostal jsem přesně to, co jsem očekával. Občas došlo i na méně logické řešení úloh, ale zase tak moc jich nebylo. Pomyslným vrcholem trapnosti pro mě pak byla scéna s nafukovacím tankem, ale při hraní předchozích dílů jsem musel skousnout větší blbosti. 

Co mě ale opravdu hodně potěšilo, je větší množství miniher a hádanek. Některé jsou sice nic moc, jako hraní na "hudební nástroje" nebo přeskakování balíků, ostatní minihry mi pak přišly super. Vyzdvihnout musím určitě protahování prstýnku přes laserový paprsek, pěstní souboj s Rambouskem a hlavně mé oblíbené Americké oči! Musím taky ocenit zákeřné achievementy, kdy jsem musel porazit Rambouska bez jeho jediného zásahu (naštěstí jsem po chvíli přišel na to, že sekvence jeho útoků je vždy stejná, tak se to dalo naučit) a vynucenou prohru v Amerických očích proti Flygunovi, který se sám snaží prohrát házením mincí na kraj. Bylo tak potřeba nastřelit jeho mince na terče a přitom svoje ponechat pokud možno mimo, takže vlastně takové otočení celých pravidel. Super nápad.

Graficky hra vypadá prakticky totožně, jako u předchozího šestého dílu a tento styl se mi pro Poldu hodně zamlouvá. Animace postav mi taky přišly v pohodě, takže celkově spokojenost. Navštívených lokací je slušné množství s tím, že se hlavně v druhé polovině některé z nich recyklují, protože se hra odehrává již jen v jedné velké oblasti. Ale to není zase tak moc na škodu.

Dabing je tradičním pilířem většiny dílů a zde mi přijde snad nejvíc vydařený, co kdy byl. A to jak jeho kvalitou, tak i množstvím dabérů zvučnějších jmen ve vedlejších rolích. Když se podívám na ten výpis jmen jako: Tůma, Švarc, Vondra, Rímský, Rychlý, Táborský, Zawadská, Korolová, Ďurdinová, Matonoha, Jablonský, následné poslouchání dialogů tak byla slast pro moje uši. Zamrzí snad jen tolik diskutovaná absence pana Lábuse. A pak možná i to, že na hlavním hlase pana Soboty je už slyšet trocha únavy, ale to je s ohlédnutím k jeho věku ospraveditelné . Naopak jsem moc rád, že se role Pankráce ujal i na posedmé. 

Občas jsem narazil i na pár věcí, které mi na hře vadily. Byly to především některé předměty, které byly nejprve neaktivní a později se zaktivněly, až když byly potřeba. Pak se mi často stávalo, že přestávala hrát hudba. Naštěstí stačilo na chvíli skočit do menu a hudba se zase rozehrála. A taky jsem občas narazil na rozcházející se dabing s textem a několik hrubek v textu.

Celkově jsem se sedmým Poldou velmi spokojen, servíruje mi přesně to, co jsem od Poldy očekával a to rovnou na stříbrném podnose. Příjemně mne překvapila i druhá hratelná postava Moniky, kterou si v pohodě dokážu představit jako hlavní představitelku případného dalšího pokračování.
+15
  • PC 75
Herní výzva 2022 – 1. Novinky z domova (Hardcore)
Jedna z mých nejoblíbenějších sérií domácí herní scény se dočkala pokračování. Ačkoliv na první pohled nelze úplně říci, zda výsledek dopadl na úrodnou půdu, jsem velmi rád za každý další přírůstek. Bohužel, hra se v době vydání nesetkala s přílišným uznáním, čemuž nepomohlo ani hledání výmluv vývojářů, kteří za hrou stojí. I to mi bohužel trošku otevřelo oči, že dokonce i tak známý humor, který bych řekl poměrně věrně kopíruje své předky, nedozrál nejlepším možným způsobem. Jak se ale samotný výsledek hraje?

Čemu u hry nelze vytknout takřka nic, je její kreslená grafika, která odpovídá šestému dílu z roku 2014. Skvěle se do daného příběhu a komedie hodí a asi si ani neumím představit lepší grafické zpracování. Tím se dostáváme k již zmíněnému příběhu, který si naopak kritiku zaslouží. Ačkoliv se hra snaží vtipně parodovat současné události a skutečné postavy, přeci jen od dob zesměšňování jmén a jejich chování doba značně postoupila. Zkrátka dnes již opakování hlášek nikoho přiliš nepobaví, stejně tak často sexistické a rasistické narážky nemusí být každému po chuti. Ačkoliv opravdu nechci působit jako člověk, kterého se dotkne každá narážka, myslím si, že řadu těchto poznámek by bylo pro příště lepší vynechat. Dalším, co je poměrně zklamáním je také jen několik lokalit, které ačkoliv se s příběhem postupně rozšiřují, nedočkáme se tolik jejich střídání jako v dílech předchozích. Nezaměnitelný dabing je opět nejspilnější zbraní a dokonce i nápad se střídáním postav, je proveden více než dobře a dochází tak k zajímavému spestření hry. Stejně tak určitě potěší herní doba, která bez problému překročí 15 hodin. Hádanky nejsou tentokrát ani lehké ani příliš těžké. Co však může potrápit značně jsou některé typy miniher, kterých je ve hře plno. Hra však také nově obsahuje výběr ze dvou možných obtížností, se kterými lze hru projít.

Ačkoliv vím, že v rámci recenze jsem hru poměrně dost kritizoval a i přes to uděluji značně vysoké hodnocení, nedokážu se v tomto jedno případě zbavit citového vztahu, který s touto sérií mám. Je až ukázkové, jak je každý díl (krom posledních dvou) rozdílný a těším se, s čím vývojáři přijdou příště. Jen bych pro přístě poprosil, bez těch stížností a výmluv. Fanouškovskou základnu máte i tak poměrně značnou.

 Hodnocení: 75 %

Pro: Grafické zpracování, dabing, více hratelných postav, herní doba, výběr obtížností

Proti: Příběh, zastaralý humor, málo lokalit

+14
  • PC 80
"Make VHS great again!" 

Patří série Poldy do českého zlatého fondu počítačových her? Ostatně jak samotná hra samolibě uvádí? Pokud jste si s ní užili již od samotného počátku, tak určitě ano. Pokud ne, tak vlastně také klidně ano. Proč? Vysvětlím dále.

Na sedmý díl Poldy jsem se dlouho chystal. Tak dlouho, že když jsem ho finálně pustil a u toho se podíval na datum vydání, tak jsem se zhrozil. Dva roky? Nu, dobrá. Co se dá dělat. Crowfundingová kampaň tu ale měla smysl. Sakra smysl. Jedná se totiž o jednoznačně nejpovedenější českou adventuru posledních několika let. A ano, můžeme brát v potaz i fakt, že jich na rozdíl od 90. let zase tak moc nevycházelo, takže se těžce hledá konkurence.

Nicméně Polda 7 konkurenci úplně nepotřebuje. Polda 7 totiž na poli adventur úplně na pohodu obstojí. Když začnu od konce, tak nakreslená je poctivě s odkazem na neméně vydařený šestý díl. Pak tu samozřejmě nelze nezmínit dabing. Tam je štěstí, že se vrátil Luděk Sobota a další herci. Je to totiž jeden z těch největších důvodů, proč si tuto hru pustit. Letitým hráčům šlape na nostalgickou strunu a novým hráčům může minimálně udělat radost, že po jak obrazové, tak zvukové stránce se tu jedná o naprosto adekvátní záležitost.

No a pak tu máme samotný příběh, kde, co si budeme nalhávat, nemůžeme čekat zázraky. A já je ani nečekal. Ty nejlepší adventury oboru jako je Monkey Island, Grim Fandango nebo Sam a Max jsou také založené na absurditách. Na šílenostech, na popkulturních odkazech. Na tom, že než abyste se dostali dál, musíte trošku klikat. A je vlastně jedno, že ne vždy to úplně dává smysl. Byť tvůrci se zde na rozdíl od předchozích dílů opravdu snažili, aby kombinace předmětů dávaly alespoň nějaký smysl.

Nicméně právě příběh je to, co mě nesmírně bavilo. Sice je to šílenost na entou, ale šílenost prostě a jednoduše zábavná. Navíc i na poměry předchozích Poldů poměrně dlouhá. Na rok 2022 krásně využívá tehdejší politické terče, které v českém rybníku časem zlidověly, baví se s nimi a přidává i celou řadu nejen dobových, ale i letitých popkulturních odkazů. Na možnost hrát za dvě postavy nebo další sérii mini her tu vlastně nenabízí nic nového. Ale co naplat...já jako hráč série Poldy to ani nepotřebuji. Od začátku do konce se tu bavím, tak co bych potřeboval víc, že?

Polda 7 je jednoznačně povedená záležitost. Řádně absurdní, pro někoho třeba prostinká, až trapná, ale z mého úhlu pohledu naopak hodně vtipná a zábavná. Navíc s takovým dabingem, že už dnes můžeme říct, že Luděk Sobota bude navždy jak Koudelka, tak Pankrác. A pokud se u tohoto vážený čtenáři shodneme, tak pak si znovu musím položit onu otázku. Opravdu tu nelze nemluvit o českém zlatém fondu počítačových her? Já mám v tomto třeba jednoznačně jasno.
+11
  • PC 45
Část prvního dílu jsem hrál zhruba v době jeho vydání na základní škole na počítači u kamaráda (takže si z toho nic moc nepamatuji), z druhého pak pouze demoverzi pravděpodobně z CD z časopisu Level, takže nejsem jeden z nadšených pamětníků, kteří by ze sna slintali nad příslibem dalšího dílu. To dělám u jiných herních sérií :) Také proto byla pro mě hra takovým malým šokem. Jestli tohle má být kulturním dědictvím českého národa, tak to potěš Rambousek. Ale popořadě.

Polda 7 je zjevně hrou založenou na humoru, a to na humoru poměrně specifického ražení, který nemusí být pro každého. Možná je to jenom můj dojem, ale většinou jde o humor založený na politické scéně posledního období, aktuálně propíraných celebritách, určité nekorektnosti ale přitom je z větší části poměrně pubertální. Aniž by mě nějak urážel, tento styl humoru pro mě každopádně nefunguje, takže pokud ho vynechám, zbyde dabing, který je dobrý, ale postupně jsem přehršel textů spíš rychle přečetl a přeskočil, příběh, jehož kvality komentovat nebudu, protože zjevně existuje pouze proto, aby spojil sérii scén, minihry, které jsou z větší části otravné a špatně se ovládají, a samotná hratelnost.

No, tak se to třeba alespoň příjemně hraje. Adventury bývají založené na řešení rozličných problémů a hádanek všelijakého druhu, které plynou z příběhu, prostředí, ve kterém se hra odehrává, zákonitostí herního světa nebo jiných konzistentních prvků hry. Zkrátka daný problém a jeho řešení mívají nějakou logickou souvislost, i když může jít o logiku specifickou pro daný svět. Na tuto souvislost můžete přijít, protože to hra umožňuje, a když na ni přijdete a s její pomocí problém vyřešíte, zalije vás příjemný pocit zadostiučinění. Polda 7 je jednou z těch her, kde v některých případech Pankrác prostě přijde na scénu a začne dělat náhodné věci, ze kterých následně nějak vyplyne jakési pokračování do další scény. V řadě scén víte, co máte vyřešit, pravděpodobně vás i napadne možnost řešení, ale zároveň jste si téměř jistí, že to nepůjde, protože je to moc normální. Tady se musíte naladit na myšlenkový proud tvůrců, nebo náhodně klikat na všechno a používat vše na vše. Mohl bych to přirovnat k řadě jednotlivých situací v rozličných adventurách, třeba ke starému Dr. Šílenec, kde ke zbavení se bodyguarda musíte použít kečup na kočku, ale jde o to, že ve většině z nich je to právě občas nějaká jednotlivost a ne v podstatě celá hra. Každopádně řešení velké části problémů pro mě nebylo ani uspokojivé, ani vtipné.

Jasně, i tak pro mě hra měla řadu světlých momentů a hrát se dala, ale spíš jsem se u ní trápil, než abych si ji užíval. Je mi ale jasné, že pro publikum, pro které je hra určena, tento můj komentář nemá vůbec žádný význam (také bych se ho zdržel, kdybych hru neřadil do herní výzvy) a budou ji hodnotit mnohem výše.

(Ke hře jsem se dostal v rámci Herní výzvy 2022.)

Pro: dabing, několik pěkných nápadů, občas nějaký povedenější vtípek, možnost přeskočit minihry při volbě lehké obtížnosti (což nebyl můj případ)

Proti: styl humoru, příběh, zbytečně dlouhé dialogy, špatně ovladatelné minihry

+9 +10 −1
  • PC 75
Zatím poslední díl této kultovní české série. Osobně mě bavil, i když na kvality nejlepších dílů dle mě nemá. Zajímavé na tomto dílu je představení nové hratelné hlavní postavy. Tato postava není špatná, ale na poldu Pankráce určitě nemá. Příběh mě bavil, až na občas otravné minihry.
+5
  • PC 85
Polda 7 je povedený díl. Co mne překvapilo byla délka hry, která se trochu prodloužila, ale zároveň s tím hra potom působila už trochu utahaně a zbytečně některé dialogy natahovala, ale oceňuji snahu. Svěžím vítrem v tomto díle je hratelnost druhé postavy, která mne opravdu bavila a bylo zajímavé vidět takovou kooperaci v týhle sérii, to se opravdu povedlo. Dabing je pořád super, akorát na panu Sobotovi už se podepsal věk, ale i tak musím před ním smeknout klobouk, ostatně je těžký si představit někoho jiného v týhle roli. Každopádně celkově je hra pořád zábavná, vrátila se svému humoru, ale ne každý tohle může ocenit, ale na tohle prostě já slyším. Hra nabízí i více miniher a hádanek a jak to tak u této série bývá, ne vždy to dává úplný smysl a musíte zase nechat svou představivost působit. Jinak ale bylo fajn se vrátit k této sérii a zahrát si další díl.

Pro: grafika, dabing, příběh, hratelná druhá postava

Proti: ne každému sedne humor, utahanost, některé dialogy jsou prostě zbytečný a zdlouhavé

+3