Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 65
Druhého Prehistorika bych si nikdy nezahrál, nebýt mé ženy, která mi jej doporučila v rámci herní výzvy. Již od začátku jsem tušil, že mi hra není šitá na míru, ale přesto jsem se do ní pustil.

Dobová grafika a parádní hudba mi připomněla plošinovku Jazz Jackrabbit, která patří ke klasikám svého žánru. Zde jsem však nedostal do ruky laserové zbraně, ale musel jsem se ohánět na všechny strany kyjem, palicí nebo sekerou.

Na obtížnost jsem nadával od samého začátku, postupně jsem se ale zdokonaloval jak v likvidaci nepřátel, tak v překonávání dalších překážek. Nepřátelé se však často objevovali přímo na místě, na kterém jsem právě stál a neměl jsem tak sebemenší šanci zareagovat. Navíc se mi nesčetněkrát stalo, že mě shodily do propasti.

Ta pravá výzva přišla až s osmým levelem. Právě od této sněžné úrovně jsem začal používat cheat na nesmrtelnost, protože turbo tučňáci a propasti s bodáky mě přiváděli k šílenství. Nejtěžší částí je ale bezesporu jáma s bodáky kam se podíváš, kterou šlo překonat jen pomocí pohyblivých plošinek, na nichž se navíc muselo stát zcela správně. Vím zcela určitě, že bez cheatu bych neandrtálce do cíle nedotáhl.

Pro: grafika, animace, hudba, zvuky, zbraně

Proti: obtížnost, teleportace nepřátel, tučňáci

+30
  • PC 75
Zatímco první díl Prehistorik mě v dětství naprosto minul, u toho druhého se mi podařilo prosedět pěknou řádku hodin. Bohužel jsem onoho času ještě nebyl úplně ''skákačkově schopný'', takže mé snažení končilo opravdu pokaždé v pohybujícím se levelu. Tady jde krásně vidět, že se člověk vyvíjí a stárne i herně. Mladé pískle nebylo schopno pochopit jednoduchý princip jinak poměrně snadného kola a neustále umíralo všemi možnými způsoby, puberťák to zvládl na první pokus s cigárem v pravé ruce, no a dospělý, životem už přeci jen malinko jetý jedinec, zase trochu tápal. Ale zvládl to.

Jinak obecně, Prehistorik 2 je celkem kvalitní a vtipnou hopsačkou, nechybí zde bossové, hromada tajných lokací, sbírání všemožných kravin pro dosažení co nejlepšího výsledku, několik typů zbraní a různorodí nepřátelé. Takové houpající se pavouky jsem odjakživa nesnášel, a to nemluvím o neustále se zjevujících medvědech, nejlépe přímo v místě, kde zrovna stojíte.

Chválím originálně pojaté doplňování zdraví formou sbírání rozházených kostí a save systém, kdy se jednou za level na určitém místě objeví kód, který si musíte zapsat na papír! (ano, na papír) nebo si jej zapamatovat. Bez těchto kódů defakto nelze hru dokončit, jelikož je závěrečná pasáž místy až nechutně těžká. Na druhou stranu znám hromadu jiných hopsaček z devadesátých let, které jsou mnohonásobně náročnější. Takže za mě v pohodě a 75%.

Pro: nepřátelé, vtipné pojetí, kosti, prostředí

Proti: náročnost, příběh-nepříběh, skoky

+30
  • PC 85
Stejně jako Jazze a Aladdina řadím druhé pokračování Prehistorika mezi nejlepší plošinovky devadesátých let.

Předně bych chtěl pochválit pěkně propracovanou grafiku, nedávno jsem hru rozehrál z nostalgie znovu a po skoro dvaceti letech vypadá hra stále výborně (někde jsem četl, že v každém levelu je použito vždy jen 16 barev, na to že jich je tak málo vypadá hra až moc dobře). Postavičku pračlověka jsem si doslova zamiloval, hlavně vtipně propracovanou animaci neandrtálce (jeho pohyby, údery zbraní, atd.) a i okolní hudba dotváří skvěle atmosféru. Levely jsou rozlehlé a dá se v nich najít spousta věcí, některé mají i více východů, třeba do bonusových kol.

Pár výtek by se ale určitě taky našlo. Na mě má Prehistorik 2 příliš vysokou obtížnost, asi nemám trpělivost na to procházet úrovně pomalu a s rozmyslem. Prvních 5 levelů se dá celkem dobře zvládnout, ale pak obtížnost strašně moc narůstá a nebýt těch kódů umístěných v kolech nedostal bych se ani do toho osmého levelu. Další problém souvisí s těmi kódy, dělalo mi strašné problémy je ve hře najít (některé jsem ani nenašel), proč je alespoň vývojáři neumístili na začátek aktuálního kola, jako by už tak nebyla ta náročnost moc vysoká. Jako poslední věc do záporů bych uvedl klávesu ESC, stalo se mi nejméně 50x, že jsem chtěl touto klávesou hru pozastavit a ona se místo toho natvrdo vypnula.

Myslím, že jsem napsal vše, co jsem chtěl, ještě bych dodal, že první Prehistorik mě tak moc jako jeho pokračování nebavil. Možná to bylo hlavně tím, že jsem ho hrál až po dvojce, která je prostě ve všech ohledech lepší.

Pro: Grafika, animace, hudba, rozlehlost levelů

Proti: Obtížnost, umístění kódů, klávesa ESC

+26
  • PC 75
Když je v herní výzvě téma "před naším letopočtem," tak není lepší volba než tahle.

Prehistorik 2 je typická plošinovka z první poloviny 90. let plná tajných chodeb a skrytých bonusů. V roli pravěkého lovce se vydáte do divočiny plné nebezpečných zvířat a pastí hledat potravu pro svou rodinu. Každý level se odehrává v trochu jiném prostředí. Počáteční travnaté kopečky a skály brzy vystřídá hopsání po větvích vysoko v korunách stromů, zasněžené svahy a ledové jeskyně. Spolu s prostředím se mění i nepřátelé, kterým musíte uhýbat nebo je pacifikovat jednou z několika pravěkých zbraní.

Na svou dobu má tahle hra úžasnou grafiku v komiksovém stylu. A jak bývalo v té době zvykem, je také brutálně obtížná. Pokud se rozhodnete dokončit všechny levely na 100 % (tj. včetně posbírání všech tajných bonusů), budete mít i s návodem zábavu na hodně dlouho.

Co naopak není zábavné ani trochu je příšerný pohyb kamery a kódy levelů schované až někde u jejich konce. Ve většině plošinovek je kamera buď vycentrovaná na hlavní postavu a posouvá se plynule s ní, nebo je statická a přecházíte mezi v podstatě oddělenými obrazovkami. V obou případech pak máte dostatečný rozhled, abyste mohli včas reagovat na nástrahy. Prehistorik 2 se snaží udělat něco mezi. Mapa levelu je sice souvislá od začátku do konce a kameru můžete ručně posouvat plynule (což vyžaduje chvíli nehybně stát), ale automaticky se posouvá jen když dojdete skoro ke kraji obrazovky. Když na vás těsně za krajem obrazovky číhá nepřítel, tak máte smůlu a přijdete o část zdraví bez možnosti jakkoliv reagovat.

Ve hře nejde ukládat, ale místo toho můžete začít novou hru od některého pozdějšího levelu vložením jeho kódu. Ve většině plošinovek s podobným systémem je běžné, že kód k novému levelu dostanete automaticky na jeho začátku. Tady ho naopak vždycky dostanete až někde ve druhé polovině levelu a skoro v každém druhém případě je schovaný v nějaké tajné oblasti. Podařilo se vám po mnoha pokusech konečně vyhrát tuhý souboj s bossem? Tak si ten samý souboj budete muset dát ještě aspoň 30x od začátku, než se naučíte nazpaměť všechny nástrahy v dalším levelu a konečně najdete jeho kód.

Až na tyhle dvě vady na kráse a místa, kde vám někdy nepřátelé doslova vyrostou ze země přímo pod nohama, je Prehistorik 2 skvělá plošinovka, kterou by si měl zahrát každý milovník žánru. První dohrání je očistec, ale pak teprve začíná ta pravá zábava.

Pro: Grafika, obtížnost, různorodé levely

Proti: Pohyb kamery, umístění kódů k levelům, ovládání občas špatně reaguje

+21
  • PC 75
Prehistorik 2 je v podstatě totéž co první díl. Opět tu máte pračlověka s kyjem, který se vydá nalovit žrádlo pro svoji famílii. Tentokrát ho ale nebude lovit z potvor, nýbrž poctivým sběrem a nejde ani tak o jídlo. Hrdina sbírá i nejrůznější moderní věci, karty, přístroje. Když sesbíráte písmena BONUS, dostanete obrovskou ledničku, občas narazíte na mega verzi hamburgeru, kobliky, hranolek či něčeho podobného. Tentokrát nemusíte naplnit žádnou kvótu, ale na konci se Vám spočítají objevená procenta... no nebudu lhát, 100% jsem měl jen v jednom kole, kde jde hrdina neustále dolů, jinak se mi podařilo dosáhnout i krásných 4% :)

Spousta věcí je totiž skryta. Někam musíte přeskákat po hlavách potvor, někam se dá spadnout, občas se dá projít zdí nebo ji rozmlátit a bohužel spousta secretů je postavená tak, že hrdina mlátí kyjem klidně do vzduchu a z něj se sypou věci. Protože dohrávat plošinovku s youtube návodem se mi fakt nechtělo, na kompletování jsem rezignoval.

Jak jsem psal příběh je tentýž jako v jedničce s prakticky stejným zakončením (obrázek rodinky se žrádlem), grafika si drží stejný styl, akorát je o fous hezčí a prostředí už netvoří jednotlivé obrazovky, ale plynule scrolující krajina.

Hratelnost se změnila jen v drobnostech. Pořád mlátíte potvory po hlavě kyjem, pořád tu čekají nebezpečné skoky, tentokrát na to všechno máte ale 11 levelů (a bezpochyby i nějaké tajné, které jsem nenašel). A je to peklo. Ze začátku je hra pohodová, aby nalákala, navíc Vám dává přístupová hesla k úrovním. Od půlky začne přituhovat a jakmile se dostanete do ledových jeskyní, je to horor. Na vině obtížnosti jsou dvě věci - ovládání a respawn.

Ovládání je jankovité, ze stoje či krátké chůze nepřeskočíte nic, musíte se rozejít, odrazit často na hraně plošinky a skočit. Bohužel odezva a setrvačnost z toho dělají horor, navíc si k tomu přidejte klouzající, padají plošinky, často s nějakou potvorou v cestě a máte představu. Aby toho nebylo málo, tvůrci Vám do cesty hážou potvory, který se objevují doslova ze země, často i pod nohama. Potvory se rády objeví za koncem obrazovky, kde je nečekáte. Pokud ji následně klepnete, vypadne z ní 6 kostí, které když sesbíráte, obnoví se Vám ztracená energie. Na to jsem kašlal, protože při honě za kostičkama se Vám naspawnují pod nohy další potvory a přijdete tak o mnohem více života.

Nebudu lhát, bez Dosboxu SVN-Daum, který umožní ukládání bych to nikdy nedohrál. V předposledním kolem je třeba naprosto šílená pasáž s přeskakováním výtahů mezi ostny, kde jsem zařval asi 50*. Prehistorik 2 je hra, kterou určitě každý starší pařan v 90. letech hrál, ale nostalgie, humorné a grafické ladění hry nezakryje fakt, že se díky mizernému ovládání je to občas peklo hrát.
+20
  • PC 80
Oddechová a vtipná plošinovka, která jen tak neomrzí. Sympatický neadrtálec v hlavní roli, který mlátí do draků, ptáků a podobně je super, ale na mezerník je to trochu náročné. Druhý díl se mi také líbil díky větším lokacím a jejich barevnosti.
+17 +18 −1
  • PC 65
Druhý díl vlasatého neandrtálce ohájejícího se kyjem toužícího nasbírat nejen všemožné plodiny pro svou smečku nebo pro koho se prakticky nese ve stopách dílu prvního s krapet lepší grafikou. Hopsání přes pohyblivé plošiny, vyhýbání se všudepřítomným jeskynním medvědům, toužících roztrhnout Vás na kostičky, houpajícím se tarantulím a trnitým keřům.

Ovládání bohužel stojí za prd, díky velké obtížnosti by jeden vzteky tu klávesnici rozmlátil, v době vydání absolutně po čtvrtém levelu nehratelné, přiznám se, že teď bez návodu a nějakého toho cheatu to bylo skoro nedokončitelné, ale jinak to byla docela zábava v lepším průměru - 65 %
+14
  • PC 80
Prehistorika 2 jsme hráli na základce jako o život a málem jsme ho i dohráli - viribus unitis jsme se dostali až do ledového kola s otravnými pingvíny, co se rádi vraceli... Zajímalo by mě, jestli už někoho napadlo vytáhnout kyj a jít vymlátit z medvědů a želv trochu toho papu... A mezihra s prasetem, kdo by mohl zapomenout:)---
Dnes se mi hru konečně podařilo dokončit. Přiznávám, za pomoci traineru, protože jinak bych tu ostnatou jámu v chrámu nedal ani omylem. Peklo, jojo...
Jinak několik let od vydání hry se po startu hry (tipuju kolem roku 1996-98) objevuje nápis "Yea! I programmed this game in 1991, now is (letošní rok) and it's still working!" A po závěrečném obrazu nenažrané rodinky následuje několik současných fotografií...
+8