Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@AlieN (05.09.2023 21:18): já se nepokoušel vyzdvihnout NMS ani Elite, jen nesmyslnost jejich srovnání se Starfieldem vzhledem k diskutované věci.

A ne, nebylo by to Outer Worlds, bylo by to klasické Bethesdí RPG, ale ve vesmíru. Pořád by to mělo úpravu lodi, pořád by to mělo stavbu základen, pořád by to mělo všechny typické šarmy a kiksy tvůrce. Za předpokladu, že by pak ty mapy reálně byly větší a otevřenější. S aktuálními limitacemi to připomíná Outer Worlds ironicky více v této podobě, než kdyby to pojali opačně.

Já po starfieldu chtěl pouze další velké otevřené Bethesda RPG, nikdy jsem nechtěl to, co bylo slibováno, nikdy jsem tomu ani nevěřil. Ale ono to není ANI to, jako RPG je to omezenější, jako sandbox je to omezenější. Všechno aby to mohlo mít tisíc stejných planet, které ale nejsou planetami jakož hlavně malými, převážně prázdnými čtvercovými plochami.
@HolyMeatball (05.09.2023 21:13):  "kdyby opravdu udělali jen jednu soustavu o třech čtyřech planetách"... tak by to bylo čisté Outer Worlds. Což by bylo možná fajn, na dvojku Outer Worlds čekám s velkými nadějemi. Ale taková holt Bethesda není. Si teď připadám jak ďáblův advokát trochu, ale je zase nesmysl chtít po té hře něco co není a nikdy nechtěla být. To je jako ti co po Cyberpunku chtěli aby byl jako GTA...
@HolyMeatball (05.09.2023 20:47): Tyhle argumenty nechápu. Nechci Starfield nějak moc hanět ani se ho zastávat než si ho zahraju, nevím jak přesně to vypadá na něm, ale... hrál ty jsi Elite a NMS? A to ty hry mám fakt rád, ale ani ony neumí zázraky.

V Elite lze přistát jen na určitém procentu planet... tzn pořád na stovky miliard planet. Liší se kosmeticky. Resp skoro všechny se neliší nijak, a pak je jich tam pár které jsou nějakou věcí výjimečné, tak výjimečné že na ně lidé pořádají týden trvající výpravy. Odyssey tedy přidalo množství planet na kterých jde přistát, a naopak dost zkrouhlo tu výjimečnost. To je vada Elite, ono tam na povrchu vlastně není co zkoumat, gró hry je, jako vždy bylo, ve volném vesmíru v lodi.

V NMS jde přistát všude, terén pro přistání hraje roli leda na těch tak extrémních, že se na nich nedá ani chodit. Planety se liší... bohužel hlavně na pohled. Po stovce hodin přijdeš na to že typů planet je vlastně jen pár, liší se hlavně dostupnými zdroji a počasím, a jinak jsou mezi sebou rozdílné zase hlavně těmi barvičkami. Ještě menší rozdíly jsou mezi hvězdnými systémy, a to je to co mi dost vadí na téhle hře - není prakticky žádný rozdíl když prozkoumáš hvězdných systémů deset a nebo deset tisíc.

Starfield vypadá že je na půl cesty. Estetické rozdíly mezi planetami jsou velké, podobně jako v NMS, je tam místy i hustá vegetace. Ale je realističtější, jsou tu i čisté měsíční pustiny, nemůžeš přistát na plynných planetách, jako v Elite, etc. Pořád mi to připadá že na pěší průzkum bude z těchhle her nejdál.
@Charllize (05.09.2023 21:00): ale tady není problém to, jak je všude kulový, ale jak je všude to úplně stejné kulové. To nemá s realismem nic společného. Opravdu bych od nich nečekal Spielberga napříč tisíci planetami, ani bych od nich nechtěl kvalitní obsah na scvrknutem prostoru. Ale kdyby opravdu udělali jen jednu soustavu o třech čtyřech planetách a každá by byla denzitou unikátního obsahu srovnatelná s F4/skyrimem, tak je to někde úplně jinde. I pocitově, protože ty tisíce světelných let opravdu během klikání meníčkem nepocítíš. Kdyby byla jen jedna soustava, možná by se dostálo i Toddových slavných slov o volném přelétání mezi planetami. I když, vzhledem k aktuálnímu performance hádám, že toho ten jejich engine legitimně fakt schopnej není.
@HolyMeatball (05.09.2023 20:47): Hele Ja Starfield nehrál a ty jo takže ti moc nemůžu oponovat jestli to je dobrý tam nebo ne. Já mám akorát rad když hra z vesmiru má vesmír co nejvíc blížící se tomu co máme nad hlavou. Moc se mi nelíbí styl ME trilogie v tomhle směru a tak. Andromeda to měla už lepší. Proste když hraju hru kde by měl být vesmír počítám s megalomanii která bude víceméně stejná nebo podobná. Nikdo nemá prostředky a čas udělat tisíce planet aby na každý byl novej Spielberg. A když vesmír radši beru to ze tam bude tisíc planet který jsou podobný než tři a nazdar. Chápu že chceš kvalitni obsah scvrknutý na malem prostoru ale já chci ten velkej nudnej vesmír v kterým je tisíce světelných let kulový, přesně tak jak to je v reálu. Lidi pořád chtějí realismus jen do te doby než se s nim skutečně setkají :)
@Charllize (05.09.2023 20:24): A? Bavíme se o významu tisíce stejných planet v Bethesdim RPG. Elite a NMS jsou hry o průzkumu vesmíru. V Elite lze přistát jen na určitém procentu planet. V NMS se dá přistát kdekoliv, ale člověk to dělá manuálně takže minimálně terén hraje roli. Navíc tam ty planety opravdu poněkud rozdílné jsou.

Co tam máš dál? :)
Zrovna jsem se zamyslel nad tou koncentrací planet vs kvantita a řekl si, že universum bepopa by bylo skvělé RPG ve stylu raypunk westernu.
@HolyMeatball (05.09.2023 18:31): Já se hrozně bojím toho ne moc rozmanitého opakování, co jsem koukal na nějakou recenzi a chlapík to tam přímo ukazoval. Různé planety, jiná barevná paleta, stejná základna, stejně rozmístění nepřátelé. Nebo jinde byla jeskyně kterou šel v hlavní příběhové lince a za hoďku byla ta samá na jiné planetě. Stejně rozmístěné předměty, stejná kostra vetřelce na dně.
@Feidias (05.09.2023 18:14): Tak ty se možná ještě budou teprv objevovat, jak to víc hráčů bude dýl hrát, nicméně hádám, že v tomto kontextu settlements prostě znamenají jakoukoliv vyšší koncentraci NPC a místo pro questaření. Z tohoto hlediska v tom je hlavní město New Atlantis, Cydonia (zmíněná díra na Marsu), Akila (ono westernové městečko) a Neon, předpokládám, že to mají být ty 4 větší města. V každém z nich se bez problému dá zabít desítky hodin, pokud by je člověk chtěl pročistit na completionistu.

Do těchto settlements nicméně určitě spadá třeba Paradiso (hotel a spa), New Homestead, poměrně rozsáhlá kolonie na Saturním měsíci, a taky takovej Den, což je zase stará vesmírná stanice. Předtím jsem se sekl, pokud mě paměť nešálí, tak zrovna na tato dvě místa tě hlavní příběh nevezme, ale rozhodně věřím, že byli dělány ručně.
@HolyMeatball (05.09.2023 17:15): no pokud vím, tak jsou tam 4 "větší města", tedy to co zmiňuješ + nějaké to Wild West městečko (pro mě asi nejméně zajímavé), ale nedávno někdo z Bethesdy (a už to nebudu schopen dohledat) snad řekl něco ve smyslu, že tam jsou i různé menší a nazval to "settlmenty", což chápu jako malou "osadu".
@Feidias (05.09.2023 17:03): Hlavními městy myšleno místa, kam tě nevyhnutelně veme hlavní quest, nebo obecně místa nad rámec New Atlantis a Neon? Celkově, v těchto ručně dělaných lokacích se dá na hodiny ztratit a užívat si atmosféru a už jen vizuální detaily. Jakmile v nich začneš kvestařit, tak ať hlavní město nebo hornická díra na Marsu, všude narazíš na ty stejné problémy s writingem a quest designem. A pokud se nepletu, hlavní questline tě veme napříč všemi ručně dělanými místy. A když už tě něco vedlejšího veme na 'unikátní' místo, tak dané místo klidně může taky být vygenerováno procedurálně, protože žádné unikátní detaily dané místo nemá. Nebo teda aspoň nic z toho, co jsem já za těch necelých 40hod stihl vidět, nemělo.
@S4TW (05.09.2023 16:16): Tak vesmírný průzkum se bude dít tím stylem, že pošleš hromadu robotů do vesmíru. A tam, kde to bude žádoucí a možné a kde něco i je, pošleš živou posádku. To zase v rámci realismu nemusí Bethesda připomínat, že ve valné části vesmíru je kulové. :)
@S4TW (05.09.2023 16:16): Ne, já v prvé řadě nevidím význam v tom mít 1000 víceméně stejných planet, a baví mě ta obhajoba stylem "jo, mohli jsme vytvořit méně světů, ale o to detailnějších, ale chtěli jsme feelingovat scale"

Ta hra opravdu nevytváří dojem toho, jak je člověk malej a nedůležitej, a jak je vesmír nekonečně obrovskej a záhadnej.
Ololo 

"The point of the vastness of space is you should feel small," Cheng told the NYT, "It should feel overwhelming." Addressing fans' worries that   Starfield's 1000 planets   "are going to be boring," Cheng pointed out that not every planet "is supposed to be Disney World… When the astronauts went to the moon, there was nothing there. They certainly weren't bored." 

Jo, mě třeba nenudí cesta do práce, ale nedělal bych z toho hru, že.

That sentiment was echoed by Howard. "All of us, I think, at some point look to the sky and say, ‘Man, I wonder what it would be like to blast off and land on the moon?’" Howard told the NYT, remarking that "We needed the scale [of Starfield] to have that feeling. We could have made a game where there are four cities and four planets. But that would not have the same feeling of being this explorer." 

Jsem si téměř jistý, že mít to čtyři ozaj unikátní planety s ručně vytesaným obsahem, po kterých by bez loadingu šlo trmácet třeba i hodinu v kuse, tak by ten scale feelingoval každý hráč mnohem silněji. V aktuální podobě můžu přistát na vyprahlé Zemi, oskenovat křak, proběhnout se k neviditelné zdi, vlézt do jeskyně, očekovat případně něčí kemp nebo rovnou i základnu. Pak můžu letět na opačnej konec galaxie, nahodile přistát na libovolné planetě, a ta vypadá víceméně stejně, opět skenuju křak + třebas obtloustlou kudlanku, feeling z toho, že bych byl první člověk na této planetě, pochopitelně neexistuje, protože i zde nějaká ta radial základna nebo kemp už je, vlezu třeba do další jeskyně, a všude narážím na ty stejné materiály, ty stejné minerály, ty stejné itemy. Opravdu ten scale feeluju.
Já bych pořád trochu rozlišoval mezi "moc mě to nebavilo" a "lituji každé minuty"... podle mě trochu kecá, aby to víc vyniklo, ale jestli ne, tak je to blázen :D
@Charllize (05.09.2023 14:09): ano, kdyby to byly RPG a ne The Sims, tak mě to baví trochu víc. Ale to ovlivní Bethesda, ne já.

Ale stále řešíme Fallout 4, o Starfieldu zatím nic. To co se všude kritizuje mi tu zas tolik nevadí a naopak to co se chválí, z toho mám předběžně velkou radost. Takže se moc těším na zítřek. Mezitím aspoň dodělají Baldurs 3. :D
Velmi detailní CPU benchmark Starfieldu v městský oblasti:

https://www.youtube.com/watch?v=8O68GmaY7qw

Zaujalo mě že prastarej intel 8700K je tady výkonější než Ryzen 5950X. To se neděje snad v žádný jiný hře na trhu. A přitom je to AMD sponzorovaná hra. Ale asi ten sponzoring zahrnuje jen grafiky, kde to vskutku na AMD běží líp než na nVidii (až do tý míry, že nvidia grafiky prostě nejednou na maximum možností, spotřeba je nižší než v jiných hrách..).
@Charllize (05.09.2023 13:39): Cože? Hry od Bethesdy jsou naprosto ukázkovým příkladem Sims-like hratelnosti a proto jsou tak populární. Doslova tady obhajuješ, že je každý item ve světě 3D vymodelovaný a jde sebrat, přitom je to přesně ta bezvýznamná hovadina kvůli které to potřebuje NASA comp, aby to vypadalo alespoň jako 10 let stará hra. Ale jde si z toho dělat Simíky. Dle mého ne úplně nejšťastnější kompromis.

@Paul (05.09.2023 12:28)These lines are all separately voiced; somebody actually stood in a studio and read out every little variation, over and over again. Imagine how much time and money were invested in this endeavour; imagine how many mind-numbing hours the writers must have spent rephrasing the same damn NPC lines two or three times in each of a thousand different dialogue nodes.  

To si říkám už dlouho, co na to zaměstnanci. Jakože vědí, že by to šlo i líp (doufám) a přesto mají nějaké normy přes které vlak nejede. A být to takový několikátý projekt v řadě..
@Feidias (05.09.2023 12:49): tahle recenze není jen o závěru a doporučení/nedoporučení, ale o cestě, takhle detailní a zároveň zábavnou kritiku jsem na jiném webu snad neviděl :)

A znovu, osobně jsem FO4 dal sedmičku a dost si ho užil (a dohrál dvakrát, podruhé kvůli datadisku), ale přesto dokážu ocenit zábavnou recenzi, navíc podloženou milionem konkrétních příkladů.
@Feidias (05.09.2023 12:49): On to hrál hlavně proto aby pak mohl napsat ten traktát, jakoze aby to vědělo co nejvíc lidi :)
Cely sem to nečetl ale už z těch kousků co jsem četl mi je úplně jasný ze ve F4 hledal něco co tam není a nejspíš ani být nemusí a věci který třeba mně bavili on považuje za nudu. To je pak těžký. Jsou proste lidi co by BGS hry nikdy neměli hrát. Je to jako bych se snažil já hrat Sims který mi přijdou děsně pitomy a plno lidi hodně baví.
@SilentWolf (05.09.2023 13:30): uvidíme... jo, však jo, jen jsem si tady konkrétně myslel, že jsou to spíš nadšenci podle vzhledu a zaměření té stránky. Nicméně možná právě proto to byl schopen zvládnout:).
@Feidias (05.09.2023 13:24): Tak někdo to dělat musí. Je to práce.

Určité procento vývojářů Bethesdy tam taky každý den chodí jen kvůli výplatě.

Na té recenzi F4 je mimochodem fajn, že tam kritizuje věci, které se v případě Starfieldu docela chválí. Takže mi to vlastně připomíná potenciální kontrast a o to víc to ve Starfieldu třeba docením. Viz. třeba skillchecky. A že perky mění dost věcí a pokud chce někdo lepší space combat, musí do toho investovat - prostě to se čte hezky, jde vidět že se alespoň trochu zamysleli a jak píšu níže, já jsem stále opatrně optimistický.
Tak psal, že slíbil recenzi, jinak by to nehrál. Navíc ve Skyrimu nechal 260h a bavilo ho to. Nešel do toho s tím, že ho to nebude bavit.

Plus je to velmi kvalitní recenze, kde zmiňuje snad vše, co se zmínit dá. Velmi detailně.
@Paul (05.09.2023 12:28): jenom jsem to tak projel až nakonec, kde se praví:  "I regret every minute I wasted playing this game. There is nothing more to say."

Tak jako nemusí to hrát 127 hodin když ho to nebaví... Má docela výdrž.
@Hitsuran (05.09.2023 11:40): Já Skyrim dohrál nedávno, a z příběhu si pamatuju jen "hrdinu zachrání velký drak, hrdina se ukáže být vyvoleným, drak se ukáže být prastarým zlem co chce sníst svět, hrdina zabije draka, the end".
No není to zrovna materiál na nobelovku... :D
@AlieN (05.09.2023 11:40): Tak už Skyrim to měl celkem dobře vyřešený, level scaling tam byl, ale všechny monstra měli vlastní maximální level, takže se nestalo, že mrzáckej Skeever byl problém pro vylevelovanou postavu v daedrickym brnění. Jedinej problém byly unikátní zbraně který škálovaly damage spolu s hráčovím levelem, takže pokud si našel unikátní zbran moc brzo tak si ji mohl po chvíli vyhodit, což samozřejmě ve finále upravily mody.
@HolyMeatball (05.09.2023 09:54): "víc by mi dalo smysl kdyby se hlavní quest změnil docela zásadním způsobem"

Tzn chceš aby ze Starfield byl roguelike? Jako představa je to hezká, ale trochu wtf. Už jen to že přibydou vedlejší questy mi připadá dost cool, ale zároveň zvláštní - proč je nezahrnout už do prvního runu? Ale já holt kouzlu NG+ nikdy nepropadl.
@Charllize (05.09.2023 11:03): Neříkám, že to stejně funguje v celé hře, ale v hlavním příběhu každopádně, resp. poslední hlavní misi. Nevázané kreatury volně trajdající galaxií pravděpodobně škálování vskutku nemají vzhledem k tomu, že tu ty systémy mají lvl ukazatele ať člověk ví, co kde čekat.

Mohl jsem upřesnit, že myslím škálování všeho v hlavním příběhu, toe fakt. A ještě více upřesním, že 'vším' nemyslím všechny enemáky, z čehož ale právě vychází to zmatení, ie. většina mobek má zafixovaný nízký lvl a pak je tam jeden pajdulák vyškálovanej vůči mému lvlu, typicky o pár lvlů nade mnou. Srovnal jsem s několika jinými hráči a odpovídá.
@HolyMeatball (05.09.2023 09:54): Ono kdybych měl hodnotit jakoukoliv hru od Bethesdy na základě hlavní příběhové linie, tak je to jako číst komiks na zadní straně cereálií.
Ale o tom to naštěstí není, zůstávám opatrným optimistou. :D

K tomu level scalingu - to by průměrný hráč neunesl aby někde byla potvora +10lvl, kterou nemůže zabít. Vždyť by musel to místo opustit :-O. Nešlo by si z toho dělat The Sims.