Komentáře
Líbilo se mi vtažení hráče do příběhu. Například i tak, že musíte mačkat klávesy, aby se při konverzaci psal „Váš“ text. Možná bych to dotáhla a v čísti, kde se má opakovat text, bych donutila hráče tento text opravdu napsat. I když chápu, že to by mohlo být problematické ve VR a při hraní na ovladači.
Já bohužel hrála hru „jen“ na počítači v normálním režimu (i tak mě hodně bavila), ale dovedu si představit, že ve VR to bude úplná pecka.
Hodně se mi líbily opakovací scény na konci každého levelu v normální rychlosti, možná i trochu zrychlené. Když jsem viděla, jak jsem se elegantně všemu vyhnula a všechny zabila, měla jsem z toho dobrý pocit. Ten byl určitě potřeba, protože po těch všech neúspěšných pokusech, jsem byla občas dost frustrovaná. Hra rozhodně není jednoduchá. Samozřejmě mi dělalo obrovský problém někoho trefit. Zvláště pak pokud neběžel přímo na mě.
Hra není příliš dlouhá, ale to mi nevadilo. Zážitek je o to více intenzivní a já se nedostala ani k tomu, že bych mě začala otravovat jednotvárnost, která je menším problémem hry. Zajímavou výzvou rozhodně byla challange, kde bylo možné pouze použit katanu.
Pro: originální hratelnost
Jde o hru polského studia, a kombinace polských barev je typická i pro vizuál této hry. Ve finále jde spíše o logickou hru, než o střílečku. Hra se hýbe podle vašich not (nebo jsou to noty někoho jiného?), a každý pohyb, ať už myší, nebo klávesou, může mít fatální následky. Příběh je ujetý a občas je spíše na obtíž. Originalitu však této hře nejde upřít. A k tomu je ještě hra akorát dlouhá. Ve chvíli, kdy už mě přestala bavit, skončila.
Pokud chcete vyzkoušet něco nového s časovým vkladem zhruba tři hodiny, hru mohu vřele doporučit.
Herní výzva 2020- 2: Heuréka (hardcore): Dohraj hru, ve které je řešení logických problémů její hlavní herní náplní.
Pro: Originalita, logická hříčka, vizuál, akorát dlouhá
Proti: Občas otravný příběh, mnohdy je potřeba i krapet štěstí
(Hrano bez VR, VR tomu určitě musí dodat nový rozměr)
Pro: Originalita, "creepy" příběh, a záznamy na konci úrovně.
Proti: Hrát to na klávesnici je občas o nervy
Ve spoustě případech mi přišlo, že jsem měla více štěstí než rozumu. Osvědčila se mi taktika, nezůstat stát uprostřed místnosti, jak tydýt, ale nejlépe zalézt do rohu či někam, kde jsem byla krytá z více stran.
Každá lokace se naprosto lišila od té předchozí, a tak jsem pokaždé musela vymýšlet novou strategii.
Mojí nejoblíbenější zbraní byla klasická pistole, kvůli rychlosti střelby, a katana, kterou šlo na nepřítele i v případě potřeby vrhnout z dálky. V rukou nepřítele byl však nejnebezpečnější samopal a brokovnice, jejichž střelám se mi dařilo vyhýbat s velkými obtížemi.
I když SUPERHOT není úplně můj šálek čaje, hra mě bavila od začátku do konce. Krátkou herní dobu považuji v tomto případě za klad, jelikož mě hra nestihla omrzet.
Tohle mi znělo v uchu ještě dlouho po dohrání a stejně tak mi to zní pokaždé, když hru někde vidím.
Za mě neskutečná akce s divokou atmosférou a jedinečnými herními mechanikami. Již v beta verzi byla hra velice zábavná a mechanika, že čas plyne pouze, pokud vy se pohybujete, mě už tehdy zabavila na pár hodin. Klobouk dolu, co těch pár lidí dokázalo. Během několika měsíců do hry přibyl - ač kratší, tak vydařený příběh v několika misích a postupem času přibývaly i různé challange a herní módy. Verze ve VR je též podařená.
Teď trošku zpátky na zem. SUPER HOT je přesně ten typ hry, který má poměrně velké ambice, ale ta hrstka vývojářů je nedokázala vytěžit na maximum. Což není ani tak výtka, jako spíše opodstatnění. Je to hold low budget a musí se k němu takto přistupovat.
Každopádně jestli vás baví akce typu Hotline Miami, Clustertruck, apod., tak tohle vás zabaví nejspíš taky :)
Štýlovo je spracované už samotné menu, a to konkrétne v štýle starého CTR monitora a systému MS-DOS, ktoré prudko kontrastuje s futuristickým prostredím a príbehom. V menu sa zjaví niekoľko položiek, spolu s najdôležitejšou s názvom superhot.exe. Po spustení tejto položky začne intenzívna akčná jazda, v ktorej môžete nielen strieľať, ale aj sekať katanou a hádzať rôznymi predmetmi. Je pritom nutné plánovať každý ďalší krok, pretože bezduché pobehovanie vás bleskovo pošle do virtuálneho pekla.
Našťastie ale SUPERHOT nie iba o prechádzaní kratučkých levelov bez hlbšieho významu a za všetkým je zaujímavý a pomerne temný príbeh. Ten je ale jednoduchý a predvídateľný, takže pri bližšom opise by som sa iste nevyhol spoilerom. Zrejme úplne stačí, keď spomeniem, že vychádza z dnes už známej pop kultúrnej značky Matrix.
SUPERHOT musím zhodnotiť pomerne pozitívne. Celkom ma bavilo sledovať, ako sa nepriatelia trieštia na malé čiastočky, ako letia okolo mňa vystrelené guľky a popri som mal čas rozmýšľať, či to ďalší nepriateľ schytá do hrude, alebo hlavy. Celé to trvá tak akurát, aby vás to nezačalo nudiť a v prípade, že nebodaj SUPERHOTu prepadnete, nič vám nebráni po skončení hry skúsiť viacero ďalších herných režimov. Samotní autori vás k tomu v úplnom závere dosť presvedčivo vyzývajú...:)
Pro: Intenzívny zážitok z prestreliek, jednoduchá pozoruhodná štylizácia
Proti: Slabá variabilita prostredia, potenciál nie je úplne využitý
Superhot je bezesporu velmi originální, zábavná, ale krátká střílečka. Čili přesně hra, která se hodila do mé výzvy.
V prvé řade musím říct, že se autorům povedlo vytvořit něco originálního, kde se snažíte pracovat s časem. V podstatě hra stojí a čas běží jen, když se hýbete, vy si tak musíte velmi dobře rozmyslet své kroky (o ten čas úplně nestojí, ale plyne fakt hoooodně pomalu). Díky tomu se jedná o takové strategické fps. Je to herní mechanika, která je velmi zábavná, navíc je obohacena i tím, že můžete vrhat různé předměty či se převtělovat do nepřátel. Samotný nápad hodnotím velmi dobře, i jeho zpracování se povedlo.
Příběhová kampaň je také velmi originálně udělaná, kdy vám je příběh vyprávěn pomocí "chatování". Nečekejte žádný zázrak, vypiplaný scénář, ale spíš takovou zvláštní zápletku. Navíc musím říct, že jsem měl i takovou zvláštní husinu, když jsem se vcítil do toho, že mě skrze hru takto někdo ovládá. Zvláštní pocit... Svým způsobem je to stejně děsivé jako vtipné, kdy vás v jednom okamžiku autoři donutí hru vypnout. Obrovskou škodou ovšem je, že je kampaň příliš krátká a za 2-3 hodiny je po všem, určitě by to sneslo nějakou hodinu navíc.
Na druhou stranu se vám po dohrání odemknou různé herní módy, kde se můžete vyřádit a co si budeme, v této hře jde především o samotnou mechaniku, než nějaký příběh (ač nebyl špatný).
Chválím také grafické zpracování, které do celého konceptu náramně zapadá. V jednoduchosti je síla a autoři si vystačili se třemi barvami. Navíc to roztřepování nepřátel, účelové lagy či ztrácení obrazu, má to prostě kouzlo. Už se těším, až si to někdy dám ve VR, tahle hra na to bude jako dělaná!
Obtížnost není bůhví jak hrozná, ale při poslední levelu se snad (jako já) už zapotíte (asi 1/4 celkového herního času). Hra asi snese více dohrání či vyblbnutí se v jiných módech, ale především si jí budu chtít zkusit ve VR. Na Indie hodně dobrý, ale plnou cenu bych za to nedal.
Jak už tu bylo zmíněno, SUPERHOT je opravdu hra jednoho nápadu. Staví na jedné originální mechanice. Trvá sice asi jen dvě a půl hodiny, což se může zdát na takovouhle hříčku až dost, ale opak je pravdou. Měl bych jednoznačně chuť pokračovat. Grafika je sice jednoduchá, ale pokročilá fyzika červených panáků utváří velmi příjemný pocit ze střelby. Škoda, že herní mechanismy nejsou ještě o něco rozvitější a design nápaditější. Jednotlivé úrovně jsou až příliš krátké a jednoduché. SUPERHOT tedy rozhodně ani zdaleka nevyčerpává svého potenciálu. Na druhou stranu to, co hra obsahuje, je zpracováno bezchybně a zábavně.
V kampani je tento "cíl" orámcován chytlavým příběhem, který mi připomněl nedávnou hříčku Pony Island a to především svou meta atmosférou. Škoda, že hra opravdu skončí dříve než začne. Po dohrání se sice otevřou různé challenge režimy, ale jakmile mi chybí ve hře cíl, nemám chuť hrát dál. Pokračování či třeba i dodatečnou kampaň bych rozhodně uvítal.
Pro: nápad, hratelnost, originální a vyladěné mechanismy, red dudes a jejich fyzika, meta příběh
Proti: nevyužitý potenciál - krátké úrovně bez nápadu, až příliš minimalistické herní mechaniky
Díky originalitě, suverénní stylizaci a pošahanému zasazení do pseudo operačního systému však hra i přesto po celou dobu skvěle funguje. Jen by člověk tak nějak čekal víc. Tak třeba příště.
Grafika se omezuje na černočervenobílou paletu, která je čistě funkční a společně se stylizací dělá hru dobře vypadající, i když ne zrovna originálně. Vše je udělané čistě a jen aby se vám lépe vymlacovali panáci. V poslední části hry dostane i hráč schopnost převtělování se, která ale spíš koncept trochu rozbíjí a spíš vám ani nepřijde na mysl. Hrát bez ní je efektnější a přirozenější.
Příběh je úsměvný, ale do konceptu hry zapadá dobře a jinak volnou sérii úrovní aspoň nějak částečně drží pohromadě. Pomáhá si hodně vizualizací a za to mu patří plus. Zvuky zbraní a ozvučení obecně je taktéž čistě funkční, neurazí a ani nenadchne.
Škoda jen, že některé úrovně jsou udělané evidentně rychle halabala.
Všehovšudy se SUPERHOT dá máloco vytknout. Je to příjemná a rychlá oddychovka. Skončí v momentu, kdy kdyby trvala ještě hodinu déle, už by začala hráče štvát. Nic víc od ní nečekat a budete spokojeni. 23 euro je za takovou legraci nejspíš docela dost, ale ve slevě nelze než doporučit. Ve vašich chladných a prázdných životech zaplní jeden zimní večer.
Pro: stylizace, akce, délka, vizualizace narace, oddychové
Proti: některé úrovně neoplývají zrovna komplexností nebo dobrým designem
Aby čas plynul musíte se hýbat, pokud se hýbáte/otáčíte hlavou, čas plyne rychleji, pokud bez pohnutí stojíte na místě, čas je téměř stopnutý a to i pro projektily a objekty kolem vás. To je pro hru totiž prim, musíte se hýbat chytře jako Neo v Matrixu a vyhýbat se kulkám letících na vás, to vše v monotónní grafice o třech barvách a triangonálním fyzikálním rozpadu objektů a nepřátel.
Nápad je to opravdu pěkný ale nepříliš zábavný. Opakování celé úrovně kvůli škobrtnutí mezi salvou z brokovnice již po třetí není totiž příliš zábavné, dokonce je to trochu frustrující a to je důvod proč hra zas tolik nezáří. Naštěstí to vše povzbuzuje pěkně vypiplaný jednoduchý příběh o tom jak testujete přenos své mysli do softwaru a jak se tomu někteří snaží zabránit. Příběh u kterého se vás snaží hra skutečně pohltit do sebe aby jste si na chvíli mysleli že jste opravdu v tom počítači a dokonce se jí to na chvíli povedlo. Už jsem uvažoval nad tím zdali hraji pořád hru nebo jsem skutečně součástí příběhu a že jsem ponořen ve virtuálním vidění skutečného světa.
V jednoduchosti je krása, zde je té jednoduchosti možná příliš. Nejvíce mě odrazovali zbraně které se i na plynutí času pomalu přebíjejí a kulky příliš pomalu létaly, ovšem katana to zachránila! Doporučuji, ale nepřehnat dobu hraní, jinak se dostaví únava.
Pro: Katana, Příběh, Tok času.
Proti: Zbraně, Po delší době otravné.
Ako prvé, grafika je veľmi jednoduchá, ale zaujímavo štylizovaná, kombinácia jasnej bielej farby prostredia a červenej farby nepriateľov mi pripomínala Mirror's Edge. Rozhodne ale nie je odfláknutá, lebo sú tu rôzne naozaj pekné časticové efekty keď zostrelíte nepriateľa alebo rozbijete predmet. Niekomu by mohlo byť ale s tej žiarivej bielej farby zle na oči, tak odporúčam nastaviť nižší jas.
Superhot má pomerne zvláštny meta príbeh, začne ako sa vy rozprávate cez chat so svojim kamarátom o novej hre superhot.exe a postupne sa hacknete do systému a hra sa stane realitou a vy stratíte nad svojím životom kontrolu. Celý príbeh končí dosť zvláštne, ale milo ma prekvapila titulková pieseň od kvalitnej Poľskej post-punkovej skupiny Republika.
Samotná hrateľnosť stojí na veľmi jednoduchom ale efektnom nápade. V superhot.exe čas plynie o dosť pomalšie keď stojíte, čo vám umožňuje likvidovať vlny nepriateľov štylovo ako Max Payne alebo Neo s Matrixu. Môžete k tomu používať vlastné päste, katanu, pálku, 3 strelné zbrane (pištoľ, brokovnica a puška) a aj bežné predmety ako hrnček a kufor, ktoré môžete hádzať a omámiť tak nepriateľov a uchmatnúť im zbraň.
Porovnania hry k Hotline Miami rozhodne nie sú mimo, vy aj váš nepriateľ padnú po jednom zásahu a hrateľnosť funguje hlavne na princípe pokusu a omylu, kde je najdôležitejšie zapametať si pozície všetkých zbraní a nepriateľov (narozdiel od HM tu ale nehrá žiadna štýlová synthwave hudba).
Dosť potom vás vytočí, keď nejaký nepriateľ sa zjaví priamo pred vami a zasiahne vás a vy netušíte kto to bol. V tejto hre je veľmi dôležité dávať pozor na každý roh, hlavne preto, lebo aj keď zoberiete zbraň alebo s nej vystrelíte tak čas začne plynúť trochu rýchlejšie a v tomto momente ste zraniteľnejší. Tiež si je potrebné dávať pozor, lebo po každom výstrele zbrane musíte čakať kým ju môžete znova použiť. Neskôr budete mať schopnosť prevtelovať sa pomocou hotswitch, čo vás určite zachráni keď vás nepriatelia obkľúčia.
Chýba mi, že sa v hre nemôžete skrčiť aby ste sa vyhli guľkám, ale môžete skákať, čo som využil asi 2-krát.
Čo sa týka celkovej náročnosti, tak mi hra neprišila ťažká, hoci na konci bolo niekoľko mierne frustrujúcich levelov, hlavne ten posledný. Veľmi ale uspokojí keď prejdete jednu úroveň a vidíte seba ako ste ju prešli v normálnej rýchlosti zatiaľ čo hlas opakuje SUPER HOT.
Najväčším problémom hry je ale to, že napriek 2 a pol ročnému vývoju a momentálnej cene 20 eur ponúka veľmi málo obsahu. Hlavná kampaň zaberie priemernému hráčovi menej než dve hodiny. A ak nemáte záujem o nekonečný Arcade Mode a rôzne výzvy kde znovu prejdete kampaň pod určitými podmienkami, tak Superhot jednoducho pre vás neponúkne dosť. Rozhodne dúfam že hra dostane v budúcnosti nejaké free updaty s novými mapami a zbraňami.
Takže tu celkovo máme F.E.A.R. s grafikou Mirror's Edge a efektnosťou Hotline Miami. Ide o určite zaujímavý herný experiment, ale ak vás koncept príliš nezaujal, tak z hry veľa nezískate.
Pro: Netradičný nápad, štýlová grafika.
Proti: Dĺžka a málo obsahu, občas trochu frustrujúce
Samotná gameplay je parádní a je vidět, že právě jejím vylazením strávili autoři většinu času. Každý malý detail je přizpůsoben tomu, aby se hráč cítil nepřemožitelně, ale zároveň hra byla výzvou a hlavně vypadala SUPER HOT. Jeden příklad za všechny - ve hře není žádný HUD - nedozvíte se třeba počet zbývajících nábojů ve zbrani, což je pěkný způsob, jak generovat zajímavé a překvapivé situace. Ale například délka přebíjení zbraně (v této hře naprosto kritický indikátor) je šikovně znázorněna otáčejícím se zaměřovačem.
Excelentní core gameplay si však vzala daň na jisté variabilitě herního obsahu. Kampaň je krátká (což by mi samo o sobě nevadilo, zdravím Firewatch) a snad kromě jedné mechaniky nabídne hráči jen to, co bylo prezentováno ve videích (to už je větší problém).
Čekal bych, že se autoři pokusí základní prvky hry více rozvinout a kampaň bude gradovat i jinak, než jen zvyšujícím se počtem nepřátel s lepšími zbraněmi. Nedošlo například ani na v KS videu slibované granáty. Můžeme jen spekulovat proč tomu tak je, osobně si myslím, že se tvůrci stali tak trochu rukojmími svého vlastního geniálního nápadu a hodně věcí prostě a jednoduše nefungovalo dostatečně dobře ve spojení s hlavní mechanikou. Právě balancování "nepřemožitelné schopnosti" a rostoucí výzvy musel být opravdu oříšek a domnívám se, že je to hlavní důvod, proč hře chybí větší variabilita a vývoj.
I to bych autorům odpustil - věřím, že toho vyzkoušeli dost a ponechání pouze toho skvěle fungujícího jádra mělo dobrý důvod. Co už se ale odpouští hůře, je absence nějaké větší variability levelů a prostředí, ve kterých se odehrávají - třeba vlak nebo výtah fungoval skvěle a jde o momenty, které si člověk chvíli zapamatuje. Hra díky své stylizaci (která je mimochodem parádní a funkční) nemá žádné velké nároky na texturování a grafiku obecně, což je takový level designérský ráj - nebýt ničím omezen - proto absenci více zajímavých levelů nechápu. Doufejme, že v budoucnu autoři vydají editor a dočkáme se nějakých velkolepějších sekvencí.
Vlastně celá struktura kampaně, kde jsou jednotlivé arény odděleny jakousi simulací operačního systému a pro mě ne moc pochopitelným meta / wtf příběhem, mi moc nesedla.
ALE...
I přes poměrně kritický komentář mě nechápejte špatně - ta základní gameplay je tak nová a zábavná, že si těch 80% zaslouží a i za současnou cenu ji doporučuji ke koupi a zahrání. Podobnou FPS jste totiž ještě nehráli - a kolikrát jste si tohle u nějaké hry z nedávné doby řekli?
---
Zajímavost na konec: Hra jde trochu proti svému vlastnímu claimu a čas se pomalu hýbe, i když stojíte - jednoznačný ústupek hratelnosti (a obtížnosti). S trochou fantazie jsem si to vysvětlil tím, že i dýchání hlavního hrdiny způsobuje nepatrný pohyb. :)
Mechanika je perfektne vymyslená a záleží len na vašich schopnostiach ako efektne sa dokážete uhnúť guľkám, ako rýchlo a akým spôsobom nepriateľov zlikvidujete. Môžete použiť strelné zbrane, zbrane na blízko, môžete do nepriateľov predmety hádzať alebo si to rozdáte pekne ručne stručne. Je to len na vás, ako budete postupovať úrovňami. Gameplay by som prirovnal k takému Hotline Miami, ale bez krvi, bez hudby, z pohľadu vlastných očí a s možnosťou kontrolovať čas.
Príbehová kampaň sa vydarila. Je vtipná a nápaditá a celú hernú dobu som sa na monitor usmieval. Jediný problém je ten, že je veľmi krátka a za 2 hodiny som ju mal hotovú. Čo ma rozhodne sklamalo a chcel by som toho aspoň raz toľko.
Po dohratí príbehovej kampane sa odomkne Endless mód, kde likvidujete nepriateľov v arénach dovtedy, kým vás to neomrzí a odomknú sa aj Výzvy, kde prechádzate úrovne s nejakou špeciálnou výzvou - napríklad zlikviduj všetkých nepriateľov len katanou. Autori sľubujú do budúcna viac obsahu, tak sa snáď ešte nejakých levelov dočkám.
Rozhodne si to zahrajte.
Pro: Originálne, vtipné, svieže, hravé a dosť návykové.
Proti: Krátke
Pro: perfektní nápad na hrátky s časem
Proti: časem (ehm) jsem se toho přejedl a po kampani jsem neměl moc důvod hrát dál