Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 65
Backbone nebo chcete-li Tails Noir. Dva názvy, jedna hra. První pohled? Úchvatný! Realita? Trošku rozporuplná.

Obecně mám pixel artové hry hrozně rád. A když jde o adventuru, jsem o to šťastnější. Splynutí pěkné stylové grafiky a vyprávěného příběhu je pro mě totiž to, co na hrách vysloveně s radostí vyhledávám. No a jedna z těch her, která tentokrát dostala příležitost, je hrou, ve které je mnoho věcí jinak, různě, neobvykle, ale i přesto stojí za vyzkouení.

Hlavním hrdinou je mýval a soukromý detektiv Howard Lotor. Ano, zvířecí hlavní hrdina, jehož příběh začíná v dystopickém prostředí Vancouveru, na kterém byste kromě zvířecích postav nenašli příliš rozdílu oproti typické atmosféře 50. – 70. let zámořského velkoměsta. Jenže je tu ten dystopický motiv a ten na první dobrou nepoznáte. Ten je skryt povrchním očím běžného diváka a začne se projevovat až postupem času, jak budete příběhem postupovat.

Příběh začíná ale poměrně jednoduše, byť má obrovský nádech přesně typických noir detektivek. Prostě k Vám do kanceláře přijde nějaká panička/lasička, která si říká Odette, a které se ztratil manžel. Ha! Začátek jak ze šestákového románu.

V tu chvíli začíná samotná hra, která není nijak složitá. Z boku a la pro mě legendární Oxenfree, se rozjíždí příběh, který je převážně o diskuzích s postavami a procházením jednotlivých částí města. Žádné složité kombinace jednotlivých věcí, ke kterým se nějak dostanete, žádný inventář, nic. Prostě prolejzáte město a postupujete podle toho, co si s kým kde řeknete. Docela to dává i logiku a hlavně to hraní nijak závratně nekomplikuje. Co je na hře v tu chvíli krásné, tak úchvatná grafika. Ta se tvůrcům hodně povedla. Ta temná městská atmosféra byla naprosto boží a je jednou z největších devíz hry.

Tady už ale veškeré pozitiva končí. Respektive to zásadní jsem už vypsal. Po chvíli hraní, kdy jste v grafickém úžasu, zjišťujete, že příběh je notně slabší. Jednak Vás moc netáhne k dalšímu hraní a druhak se v něm začnou dít různé divnosti, které vyvrcholí ve třetím aktu z pěti, který úplně absolutně mění celkové vyznění samotné hry. Pro někoho šok pozitivní, pro mnohé řekl bych spíš ale negativní, byť závěrem to tvůrci vlastně odstřelili tuplovaně. Záměrně teda nebudu říkat, jestli je to ve výsledku dobře nebo špatně :-)

Hra toho také nic moc víc nenabízí. Žádné minihry, jen nekonečné dialogy, které mnohdy nudí víc, než by bylo záhodno. Jediný trošku různorodý moment je, když se rozjede jedna z pár stealth scén, kdy musíte prošmejdit scénou bez povšimnutí. Toť vše. Takže ve výsledku ano, v rámci Kickstarteru můžu říct, že se opravdu mohlo jednat o zajímavý projekt, který krásně vypadá, ale obsah už tak krásný a vydařený není. Byť si v těch příběhových výkrutech může zalíbení najít každý, kdo má trošku vztah k Weird sci-fi/fantasy. U mě to ale spíš časem vstoupí do zapomnění, než hodné k zapamatování.
+11
  • PC 70
Pixelartové hry mám veľmi rád a bez zaváhania môžem povedať, že Backbone je najkrajší pixelart, aký som kedy hral. Aj hudba, postavy a príbeh majú zo začiatku čo povedať. Hra je na adventúru pomerne svižná, ale stále sa naozaj zameriava na adventúrne úlohy a občas ponúka aj viacero možností, ako tieto úlohy riešiť (vyriešiť problém pre postavu, alebo postavu podplatiť nejakým predmetom, prípadne dialógmi zastrašiť/ukecať, alebo sa vynájsť a nájsť cestu tak, aby nebolo potrebné s postavou vôbec niečo riešiť).

Samotný setting noirového zvieracieho Vancouveru s vyšetrovateľom mývalommá šmrnc a veľký zmysel pre detail- Za to vďačí tej už spomínanej pixelartovej grafike a ozvučeniu. Už chýba len dabing, ale to nevadí.

Prečo teda 70%? Čo sa stalo? Posledná kapitola/epilóg sa rapídne zvrtne a a to aj štýlovo z noiru do žánru iného (ale ostáva stále adventúrou) a dynamika hry sa tiež zmení, zrazu sa všetko deje strašne rýchlo a BUM je tu koniec. Otvorený ako vráta od stodoly. Neviem, či došiel budget alebo boli autori až tak hrrr do pokračovania, ale pripomína mi to americké seriály 90. rokov, kde sezóna vždy končila cliffhangerom s "to be continued..." o rok. Vadí to o to viac, že prvé tri kapitoly mali svoje tempo, neboli uponáhlané, rozdávali sa karty "hráčom" na poli príbehu a ten zrýchlený a useknutý záver ide až príliš neprirodzene proti nim. Nuž čo, ja len dúfam, že sa dočkáme pokračovania, kde sa veci rozvinú, vysvetlia a uzavrú, lebo za toto fakt nemôžem ísť hodnotením vyššie a aj to sa cítim tak trochu milosrdne...

Pro: krásny pixelart, hudba, atmosféra, setting, viacero riešení postupu

Proti: na konci sa rapídne zmení tempo hry a hra je necitlivo useknutá

+17
  • PC 75
Backbone je mnoho věcí. Tak třeba je to důkaz toho, že pixel art rozhodně ještě má co říct. A tohle je pixel art, který běží na Unreal enginu. Těšit se tak můžete na pixel art netradiční efekty, jako jsou odrazy, dynamické světlo, živoucí rozpohybované prostředí (v parku ve větru třepotá listí na keřích, ulice je plná chodců atd.) nebo déšť. Backbone je parádní noirová adventurka jako ze zlaté éry, která se ale nejlíp hraje na ovladači. Svět zvířecích lidí, jako by vypadl z komiksů Blacksad. Jste Howard Lotor, soukromé očko a ještě k tomu mýval. Ten se při pátrání po nevěrném manželovi zaplete do mnohem temnějšího případu, než očekával. Co nelze opomenout je hudba, která vás úplně pohltí dobovou atmosférou a závanem tajemství. Hodně mě potěšila i hudba se zpěvem, která rozhodně ve hrách není obvyklá. Autoři přišli s kupou nápadů, které ze hry dělají unikátní zážitek. Jsou to drobnosti v prostředí a příkazech - v kolika hrách si můžete prostě jen tak sednout do baru a poslouchat hudbu, nebo krmit holuby na lavečce v parku. Co mě trochu mrzí je trochu uspěchaný a nedořešený závěr.
+11
  • PC 80
Pixel art hry nejsou něco, co bych vyhledával. Jediné, co mě dokáže přesvědčit takovou hru dohrát, je silný příběh. Backbone nabízí nejen originální příběh, ale i extrémně povedenou grafiku! Moc pěkně se na to dívá, rozhodně lépe než třeba na Unavowed, přestože příběhem jsou si hry asi vyrovnané. Všechna prostředí jsou zde zpracovaná do detailu.

99% hry lze ovládat pomocí kláves WSAD a pár nejvíce přilehlých, což se nakonec ukázalo jako docela dobrý nápad. Předměty a místa se kterými lze interagovat se objevují přirozeně podle toho, jestli jsou zrovna v daný moment relevantní. Není tady tedy skoro žádný backtracking, což velmi oceňuji. Příběh je sice lineární, vyvolává ale pocit volby, což třeba mě nevadí, ale jsou tací, kdo se tím může urazit. Možností volby odpovědí v konverzacích je spousta, a málokdy jsem měl pocit, že jsem nucen si vybrat z možností, které nedávají smysl, nebo je nechci říct. Rozhovory jsou velmi dobře napsané, a dokáží být vtipné bez trapnosti, která se často s tímto tónem nese. Není tu dabing, což osobně nevidím jako mínus, ale ani jako plus. Často jsem si připadal, jako bych četl nádherně ilustrovanou knihu.

Hra obsahuje pár "stealth" pasáží, ale není to nic, co by nezvládl člověk, který takové věci bytostně nesnáší. Jsem toho důkaz.

Během hraní jsou postupně odkrývány informace o neobvyklém světě, ve kterém se nacházíme, ale je na nich stavěno pomocí témat, které známe ze života. Nemůžu se tady o tom moc rozepsat, protože v podstatě všechny úvahy by byly spoilerem. Řeknu ale to, že se zde díky propracovanému světu dá budovat ještě hodně zajímavých příběhů, které nemusí nutně souviset s dějovou linkou této hry. Uvidíme jakým směrem se studio vydá, docela by se mi líbilo, kdyby postupovali podobně jako Wadjet Eye Games.

Pro: nádherná grafika, lore, příběh

Proti: je zde jen autosave

+17