Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 75
V době vydání této hry jsem měl ve svých deseti letech k dispozici stařičkou 486/80 MHz, 8 MB RAM a nějakou grafiku podporující maximálně 256 barev. Windows byl tehdy ještě na hony vzdálený a vše obstarával slavný MS-DOS, v mém případě systém M602. Po několika hodinách strávených hraní prvních dvou dílů Test Drive jsem se přesunul k průkopníkovi asi nejslavnějších arkádových závodů všech dob.

Hra působí překvapivě realisticky, minimálně do obtížnosti během jízdy. Vozidla rozhodně nesedí a nepronikají zatáčkami jako nůž máslem. Častokrát budete muset volit prudké brždění, někde ručkou, jinde pouze klasickou brzdou. A bude to místy zkouška ohněm, protože osm ikonických supersportů té doby se s dopravními předpisy rozhodně mazat nebude. Nejvíce jsem si oblíbil Porsche 911 Carrera a Lamborgini Diablo, což mi zůstalo i pro pozdější NFS. Co se týče tratí, budete se projíždět zasněženými horami, klasickým mírným pásmem a zavítáte i do pískem zasypaných pouští. Samozřejmostí té doby byl kvalitní a dle mého názoru i nadčasový hudební doprovod. V uších vám zněly rockové rytmy namíchané s rytmy techna a troufnu si říct, že víc než zdařilé. Jakou dokázaly vytvořit atmosféru při honičkách s policií asi nemusím příliš detailně zmiňovat. Ono rozdat si to ve dvou proti policii o první místo v cíli mělo něco do sebe.

Na dnes již téměř třicet let staré hře se samozřejmě podepsal zejména grafický zub času. Zásadním nedostatkem hry ale je absence něčeho na způsob kariérního módu. Ano, tratě a auta se tvůrcům velice povedly a dokáží zabavit na pár odpolední. Na dlouhé hraní to ale dnes už není, protože tehdejší prvky vás ke hře nedokázaly připoutat na delší dobu. Už tehdy mně navíc vadilo, že nešlo vyjet ze silnice a namísto toho vás hra výrazně zpomalila a vrátila zpět na asfalt. Policie chytala výhradně jen mě, což víc než naštvalo ve chvíli, kdy jsem se řítil do cíle těsně na prvním místě a zásah strážců zákona mi zhatil těžce vydřené vítězství. A o to víc, když ještě policista při udílení pokuty pronesl rýpavou poznámku. I tak si ale TNFS čas od času pustím přes DosBox a zavzpomínám na pařby v dobách chození na základní školu.

Pro: licencovaná auta a velice detailní informace o nich, rozmanité tratě, pohled z interiéru vozidla, honičky s policií, nadčasový hudební doprovod

Proti: grafika dnešním pohledem, aut a tratí mhlo být víc, policie jde výradně po vás, chybí kariéra, nejde vyjet z trati, krátkost a po čase nuda

+14
  • PC 85
  • 3DO 80
Po mnoha letech jsem si připomněl tuhle legendární hru a počátek stéle běžící série. Ve své době jsem nejvíce času strávil s původní DOS verzí, později už jen trochu se Speciální edicí. Vydání dvojky totiž těsně následovalo. Jednička si mě ve své době získala nejen grafikou, ale i bonusovým obsahem. Hrávali jsme Need for Speed tenkrát pravidelně a stejně tak často si pouštěli ty úžasné filmečky. Hra ale původně nepochází z platformy PC, ale 3DO. K té jsem se ovšem tenkrát nedostal a tak na ni došlo teprve nyní, při nostalgickém výletu.

Je překvapivé nakolik se hry liší. A to od první chvíle, už menu hry je jiné. Zarazí omezená nabídka 3DO - pouhé tři tratě, naštěstí ne ty okruhové. Vozový park je stejný a mé oblíbené Lamborghini Diablo se osvědčilo ve městě obou verzí. Liší se i jízdní model. Neřekl bych, že je jeden realističtější, ale změny si člověk všimne okamžitě. Nakonec se mi lépe jezdilo v 3DO verzi, respektive pro mě bylo snazší zajet slušný výsledek. Auta lépe poslouchají a není takový problém projet prudší zatáčky. Ke srovnání grafiky jsem pomocí YouTube přizval i jiné verze a PC jasně vede. Nejstarší 3DO je překvapivě na druhé příčce, PS1 a Saturn jsou nejošklivější. Zvuky má zase o chlup lepší 3DO. Celkově stojí za vyzkoušení obě verze. Need for Speed byly ve své době unikátní a svým zpracování, informacemi a videi o každém z vozů jsou zajímavou hrou dodnes. Na vážné i nevážné ježdění jsou už lepší hry, ale zde je i po 27 letech skvělá atmosféra a dojem exkluzivity.
+23
  • PC 70
Může být závodní hra z roku 1994 (resp. 1996) pořád ještě zábavná? První Need for Speed ukazuje, že ano. I když je potřeba hře leccos odpustit, především audiovizuální zpracování, které ve své době sice patřilo mezi špičku, je na moderních monitorech hůře stravitelné, zvláště u závodní hry. S přimhouřením obou očí se to ale dá, o rok později vydaný druhý díl je na tom však z tohoto pohledu mnohem lépe.

Byl jsem mile překvapen hratelností, čekal jsem mnohem větší arkádu. Jízdní model však poměrně dobře odráží podrobně popsané vlastnosti plně licencovaných vozidel, jen to brždění je takové zvláštní a zvlášť při něm má člověk občas pocit, že řídí traktor a ne sporťák. Hra navíc k jednotlivým vozidlům poskytuje nejrůznější technické informace, dále videa jak vypadají v reálu a dokonce i jejich historii v rámci automobilky. Milovníci dobových vozidel si tak přijdou na své.

Co se herního obsahu týče, na dlouhé hodiny to není. Tratě jsou povedené a dostatečně rozdílné, je jich však dost málo, stejně jako herních módů a aut. Se hrou jsem byl hotov tedy poměrně brzy, i přes to, že jsem si poctivě projel všechny tratě, vyzkoušel všechny vozy a módy. Avšak kvůli absenci kariéry/kampaně či obecně nějakého vyššího cíle nemám další motivaci ve hře pokračovat či se k ní někdy vracet. Jako kratičký retrovýlet jsem si ji ale užil.

Hru tak vřele doporučuji všem, kdo stejně jako já má zájem poznat prvopočátek této dnes již rozsáhlé série.

Herní výzva 2021 - kategorie č. 7 - Čas je relativní - Hardcore

Pro: licencovaná auta a informace o nich, tratě, jízdní vlastnosti

Proti: absence kariéry/kampaně, stáří, málo obsahu

+20
  • PC 80
Nejsem si jistý, jestli série Need for Speed přinesla do herního světa nějakou revoluci, ale minimálně pro mě platí, že když se řekne: "Závody na počítači", vybaví se mi automaticky právě NFS. Celkem si i vzpomínám na dobu, kdy jsem hrál jedničku poprvé. Byl jsem nadšený především z grafiky, kterou jsem si často užíval i tak, že jsem nechal soupeře ujet a přitom jsem pomalu projížděl trať a kochal se (obzvláště most v druhé části trati Alpine je fakt hezký). To platilo výhradně pro úsekové tratě, protože zde byla i jiná auta a hlavně policie. Jízda na okruzích mě zde nikdy moc nebavila.

Z dnešního pohledu má hra celou řadu neduhů. Grafika už vypadá hodně zastarale (ale zmíněný most je pořád cool :) ), ovládání je těžkopádné, nedá se vyjet mimo trať, policie honí jen mě, na soupeře kašle, AI soupeřů je přizpůsobivá, takže je těžké jim ujet, ale dohnat 10 vteřinovou ztrátu je otázka chvilky, atd. Hře se však nedá upřít to, že má stále své nostalgické kouzlo a tak jsem si těch pár hodin s ní opět užil a zavzpomínal na staré časy.
+17
  • PC 70
The Need for Speed mě ve své době minul. Vyblbli jsme se s kamarády až u dvojky ve split screenu. Na počátek této slavné série jsem se tedy musel vydat až v rámci svých archeoherních výletů. A nutno kriticky přiznat, že dneska už hra skutečně nemá moc co nabídnout. Pár aut, pár tratí, pár herních módů, za dvě hodinky nemáte co dělat.

Jenže ono to tak není úplně pravda. Proháním tady ty extrapixelovaté supersporty po jednom z okruhů a najednou se přistihnu, že mě to vlastně baví. A že si dám ten závod ještě jednou, protože přece se kurňa od toho blbýho počítače nenechám porazit. A hlavně si dám bacha na tu ostrou zatáčku v druhý půlce trati ... sakra ona je tam ještě tahle šikana, na tu jsem zapomněl... tak znovu. :)

Ne na nějaké dlouhodobé hraní to dneska skutečně není, ale ve své době to byla fajn hra, tehdy i s pěknou grafikou. CD verze má i pěkné filmečky a spoustu informací o autech. Nicméně na rozdíl od některých jiných herních žánrů, k závodním hrám je bohužel čas nemilosrdný.

Pro: Zábavné závodění, licencované supersporty, zajímavé tratě, na krátko může zabavit i dnes

Proti: Strašně to zestárlo, jen pár herních módů, na delší hraní to není

+23
  • PC 95
Jeden z mých prvních kontaktů se závodním simulátorem mi dopřál titul The Need for Speed. A že jsem si s ním užil zábavy, i když nabízí jen osm aut a sedm tratí.

Těch osm aut totiž nejsou žádná prdítka, ale supersporty té doby. Objevil jsem a značně si oblíbil hlavně čtveřici Dodge Viper, Ferrari 512TR, Lamborghini Diablo (nejlepší do rovinatého města) a Porsche 911 Carrera, díky kterému nedám na značku Porsche dopustit.

Tratě jsou dobře vymodelované a různorodé od zasněžených Alp po písečné pobřeží. Když jsem se je naučil, projížděl jsem je celkem bez problému. V menu a během jízdy hraje parádní hudba, která umocňuje celkový zážitek.

Pro: auta, tratě, hudba

Proti: nabídka aut a tratí mohla být větší

+17
  • PC 95
První (automobilová) hra co nás tak bavila, hráli jsme jí s kamarádem ve dvou, s tím, že každý jel jednu a tu samou trať a kdo měl lepší čas, doslova šlo o vteřiny, jo to byly nervy ! :-)
+2 +9 −7
  • PC 85
První díl světoznámé série Need For Speed se vývojářům velice povedl, v té době se mu asi nic nedalo vytknout. Nejvíce mě ve hře překvapily velmi povedené jízdní vlastnosti vozů a pěkné tratě. Nejraději jsem měl trať v Alpách (byla rozdělena na tři etapy), kde se ze začátku jelo za pěkného počasí a ke konci již byl sníh. Vozy v této hře jsou pěkně zpracované, hlavně interiéry se povedly. Potěšila mě přítomnost policie v modu head to head.

Rok po vydání prvního dílu vyšla speciální edice, která navíc obsahuje dva překrásné okruhy a především přináší podporu DirectX 2 a protokolů TCP/IP.

Pro: nádherné tratě, sportovní vozy, menu hry, mody hry, pohled z interiéru, policie

Proti: docela málo aut

+13
  • PC 95
První závodní hra, kterou jsem hrál. Ač se dnes může zdát, že hra vlastně nicmoc nenabízí (jen pár aut, okruhů a módů), tak byla dozajista revoluční. Projel jsem ji skrz na skrz a stávil s ní možná i stovky hodin, a stále mě bavila. Překonávání rekordů, či pouhá snaha o lepší projetí zatáčky mě nutilo nepřestat. Dnes už samozřejmě tuto hru moc nehraji, ale rád se k ní vrátím. Ač měla série dalších pár dobrých dílů, tenhle je asi nejlepší. Každému bych hru doporučil, ale novým hráčům už nebude asi pro své stáří moc vonět.

P.S. jet 202,5 mp/h s Diablem je stále skvělý pocit :)

Pro: auta, tratě, policie, rekordy

Proti: pouze stáří

+28
  • PC 60
Čistá klasika, která už dnes z pochopitelných důvodů není tou revoluční a prdel nakopávající hrou jako kdysi. Kdo by to byl řekl, že z NFS nakonec vyroste obří továrna na prachy, co?
+5 +8 −3
  • PC 90
Už v týchto dobách bolo jasné, že EA kopíruje čo sa dá, ale v tomto prípade vďaka jej za to. Predsalen Test Drive bol už nejakú dobu malinko starý, takže keď v 95 prišiel NFS, každý privítal Test Drive vo vynikajúcej grafike (na tu dobu) a podobne kvalitnej hrateľnosti. Skrátka klasika.
+10