Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 85
 "My name is Guybrush Threepwood, and I want to be a pirate!"  

Pokud budeme mluvit o legendě mezi žánry, tak studio LucasArts a jejich geniální série o Monkey Islandu, bude jeden z prvních titulů, který mi vytane na mysl. A já jsem rád, že jsem s touto sérií měl konečně čest setkat se i já, čímž jsem uzavřel (nebo spíš otevřel, když vidím, kolik dalších dílů tato série má) další z mých dětských kapitol, kdy jsem si hru pamatoval akorát tak z dema. Tak nyní vítej, plná verze...

Navíc ve speciální edici, takže s fungl novou grafikou, prostředím, hratelností, vychytaným hudebním doprovodem a atmosférou, kterou je třeba znova si užít. Nicméně Vy všichni nostalgií chtiví nezoufejte, na klávesnici se nachází tlačítko F10, které Vás navrátí do doby cirka před 30 lety, aby Vám připomnělo, jak se dříve adventury ze studia LucasArts dělaly. A ano, i já musím říct, že nostalgie je svině. Hodně často jsem přepínal a připomínal si dobu, kdy jsem hry na počítači teprve objevoval...

Na adventurách raných 90. let (a obzvlášť u těch LucasArts) mi vždycky hrozně vadilo to nepřeberné množství příkazů. Ve výsledku jste stejně používali tři a zbytek sotva, což tvůrci žánru postupně naštěstí pochopili. Jenže tady s tím speciální edice musela nějak pracovat a tak i zde to ovládání není jedno z těch nejintuitivnějších. Co ale naplat, pořád je to série o Monkey Islandu, takže je třeba počítat s tím, že kvality tato hra získá u hráče jinde.

A ty tu hra naprosto jednoznačně ovládla prostředím, vtipným příběhem a dialogy, které od začátku do konce nenudí. Dokonce bych si dovolil tuto hru označit za jednu z nejvtipnějších adventur v oboru. Je, podle mě, poměrně zajímavé, jak dříve humorná adventura byla devíza, zatímco dnes je taková hra spíš za odměnu. Pokud vůbec. Ve výsledku se totiž setkávám spíše s výrazně vážnějšími tituly. Přitom ale stačí málo, stačí mít nápad, být trošku komik a umět to převést do jednoduchého, ale účinného příběhu odehrávajícího se v Karibském moři.

Při překlikávání mezi starou a novou verzí musím zároveň neskonale uznat, že tvůrci si s touto verzí dali obrovsky záležet. Přidali dabing, který nemá chybu a celkově to upravili do krásně hratelné a zábavné adventury, která, pravda, má trošku kostrbaté ovládání, ale ve výsledku si na to zvyknete. Ona původní hra nebyla o moc lepší, co si budeme povídat. Takže to tu máte s tím nejlepším možným odkazem na původní titul. No a já se už teď těším, až se budu moct pustit do dalších dílů...

Pro představu, úvodní melodie, kterou jsem měl při hraní mnohdy tendenci jen sedět a poslouchat stále dokolečka dokola...do zblbnutí.

Pro: Opravdu krásně převedená legendární záležitost do aktuálního, dnešního hávu. Ve všech ohledech. Zábava, vtip, povedený dabing, překrásná animace, scenérie. Co dodat.

Proti: Snad jen, že tato edice si kostrbaté ovládání přebrala i z původní hry. Když už vydat hru znova, tak se vším všudy.

+18
  • PC 85
Pirátům a pirátské tématice jsem snad nikdy pořádně nepropadl… Samozřejmě mám rád Piráty z Karibiku, přičemž jsem hrál jejich tie-in titul The Legend of Jack Sparrow na PS2, poté demo LEGOvé adaptace a chvíli jsem hrával Assassin’s Creed Black Flag a Sid Meier's Pirates!. Proto se není čemu divit, že se mi dařilo celé ty roky vyhýbat sérii The Secret of Monkey Island… Ač se jedná o nadčasovou a kultovní sérii, která ovlivnila svůj žánr, tak jsem se k prvnímu dílu dostal až teprve nedávno a celkem lituji, že jsem tento svůj rest nedohnal mnohem dříve…

(POZN.: hru jsem celou dohrál v původní grafice, tedy můj komentář bych i klidně mohl dát k původnímu releasu, ale nechám oh zde.)

Děj se točí okolo floutka Guybrushe Threepwooda, který si přeje být pirátem. Když začne plnit tři úkoly, které mu zajistí zářnou nebo minimálně jistou budoucnost piráta, tak mu do toho hodí vidle nechvalně proslulý duch piráta LeChucka, který unese krásnou Elaine, guvernérku ostrova Mêlée, do které se Guybrush zamiluje. Guybrush neotálí a vydává se na strastiplnou cestu za vysvobozením guvernérky na tajuplný ostrov Monkey Island.
Premisa jako taková mě zase tolik neoslovila, kde si to ale hra vykompenzovala, tak bylo jednoznačně scénářem, který humorem a hláškami praská ve švech. Gilbertův milý a naivní humor mě jednoduše přinutil se několikrát od srdce zasmát. Takový sympatický svět by člověk jen tak snadno nenašel. Každá postava je něčím zajímavá, zábavná nebo jinak ujetá. Co dialog nebo Gybrushova utroušená poznámka to perla. V této rovině hra válí a mohl bych jí snad vytknout pomalejší tempo ve třetí části, která se odehrává na Monkey Islandu, k tomu se ale ještě dostaneme...

Hratelnost se drží klasických LucasArtsových pravidel, díky kterým se stavěl do protipólu tehdejší Sierry – tedy nenarazíte zde na slepé konce a ani vám nehrozí smrt… Do určité míry. Hra na mě nepůsobila ani nijak archaicky, samozřejmě je potřeba si zvyknout na vybírání úkonů z tabulky, ale nejedná se o žádný dealbreaker – zvykl jsem si na to hned. Co jsem tím spíše myslel bylo to, že hádanky jsou logické, hezky vymyšlené a hra je vůči vám férová… Do určité míry. Po návodu jsem sáhl jenom párkrát, když jsem opravdu nevěděl, co mám dělat dál. Pokud bych měl něco vyzdvihnout, tak to jsou jednoznačně šermířské souboje, které jsou už z principu geniální a dlouho na ně budu vzpomínat.

Audiovizuální stránka hry také hezky zestárla. Pixel-artová grafika je hezká i dnes, zejména, co se týče kreslených výjevů a pozadí. Noční ostrov Mêlée, kde hra začíná, je jedním slovem úchvatný, a právě proto bych ho označil za nejlepší část celé hry. Neříkám, že by byla část odehrávající se na Monkey Islandu nějak horší, přeci jenom většina nejlepších fóru se soustřeďuje tam, ale pocitově mi nejvíce sedlo noční pirátský ostrov. Líbila se mi atmosféra, kterou na mě tato úvodní část dýchala, jak bylo všechno zalito do tmavě modré barvy, můžeme vidět kousky krásné noční oblohy a v oknech každého domu svítí světlo, díky kterému se necítíte, že jste osamocení. V případě animací mohu jedině říct, že šarvátka ve vile guvernérky patří k jedné z nejlepších bojových sekvencí, které jsem kdy ve hrách viděl (mrk, mrk). Třešničkou na dortu je poté hudební doprovod, který si zaslouží všechnu chválu… Díky němu má hra tak skvělou atmosféru a spousta motivů se mi vypálila do hlavy (The Voodoo Shop, LeChuck's theme) a to taky díky tomu, že jsem si soundtrack několikrát pouštěl jako kulisu – mám ho puštěný i teď během psaní. Opening theme a The Scumm Bar by se měly zapsat do zlatého fondu videoherní hudby.

The Secret of Monkey Island je klasika, která uzrála jako víno. Neměl bych skoro co vyktnout, možná jenom slabší příběh, který spíše táhnou postavy a humor a pomalejší část na Monkey Islandu. Jinak je to povinná pařba pro všechny milovníky adventur a řekl bych i milovníky her obecně – přeci jenom zlatá éra point'n'click adventur 90. let je kus herní historie, na který by se neměl zapomenout. Určitě se hodlám pustit i do pokračování, od kterého si slibuji, že všechno bude ještě lepší a vtipnější.
+18
  • PC 80
Ačkoliv jsou adventury mým oblíbeným žánrem her již od počátku věků, série Monkey Island se mi po celou dobu úspěšně vyhýbala. První díl se tak ke mně poprvé dostal až letos a já sáhl po remasterované speciální edici. 

A i z hraní v dnešní době musím uznat, že příběh má své kouzlo, které mě chytilo a nepustilo, dokud jsem se nedostal až ke konci. Líbí se mi, jak jsou některé činnosti brány až do absurdna, ale přitom do hry skvěle zapadají. Myslím hlavně souboje v podobě voleb správných urážek, jejichž úspěšné dokončení s mistryní bylo pro mě dost náročné, nebo fakt povedenou "akční" scénu s šerifem ve vile starostky nebo jak se dostal z pasti pod vodou. Hodně jsem se pak bavil u dialogů, stejně tak i u některých dobře zapamatovatelných postav, kde bych vyzdvihl hlavně nezapomenutelného prodavače lodí Stana, Voodoo Lady nebo starého námořníka Hermana Toothrota.

Vzhled remaku vypadá dobře, je super že je možné se přepnout i do původního vzhledu a porovnávat, jak to vypadalo v původní hře. Jen škoda, že v detailnějších pohledech na postavy během dialogů není vidět pohyb jejich rtů. A taky mohli do hry zakomponovat už v té doby snad standardní dvojklik pro rychlý přesun postavy z lokace a nebo možnost přeskakovat dialogy, což kupodivu jde jen v klasickém zobrazení.

Co se ovládání týče, hra si zachovala svůj styl se systémem výběru typu činnosti, co se má po kliknuti stát. Pro mě je to první hra s tímto systémem a popravdě, za celou dobu hraní jsem si na to pořádně nezvykl. Obzvláště pak při práci s inventářem a následné interakci s cílem, na který chci zvolený předmět použít. Layout remasterové verze mě doslova vytáčel při jedné časově omezené činnosti, kdy jsem musel přehazovat grog z korbelu do korbelu a vždy než jsem nalistoval daný typ činnosti, tak se mi korbel rozpadl. Nakonec jsem to řešil přepnutím do starého rozhraní, kde jsem mohl tu činnost vybírat přímo. Na druhou stranu chápu, že to zde museli vývojáři zachovat. Nepochybuji, že by je v opačném případě fanoušci původní hry sežrali, protože to ke hře prostě patří.

Celkově jsem se hrou velmi spokojený. Už dlouho jsem se u komediální adventury nepobavil v takové míře jako u této hry. Ovládání mi sice dělalo trochu problémy, ale nakonec jsem se tím v pohodě prokousal.
+18
  • PC 80
Kdy jindy si zopakovat tuto legendární adventuru než při oznámení pokračování samotným jejím tvůrcem, Ronem Gilbertem. Mému adventurnímu srdci byla vždy blíže produkce firmy Sierra, ale Monkey Island je jednou z her od LucasArts, kterou hodnotím také vysoko. Originál jsem hrál několikrát a tak jsem pro aktuální rozehrávku zvolil speciální edici. V té zůstává zachováno mnoho hlavních prvků - zábavný příběh, lokace i samotné hádanky. Tohle vše funguje stejně dobře jako při vydání a dává to v kontextu nastaveného stylu smysl. Na některé lokace a situace jsem se vyloženě těšil. Stále povedené a originální jsou i souboje pomocí urážek.

Hlavní změny se týkají technické stránky. Dabing se povedl na výbornou, hudba je nahraná v nejvyšší kvalitě, ale i stará MIDI verze zní skvěle, obzvláště na reálném hardwaru. Tohle je ovšem pro většinu lidí dostupnější a hraje parádní skladby kdekoli. Ovládání je sice trošku kostrbatější, ale jde spíše o zvyk - klávesové zkratky jsou stejně nejrychlejší. S grafikou je to trochu horší, sice není špatná, ale často nevystihuje podstatu originálu. Především postavy si někdy nejsou vůbec podobné a mnohem více se mi líbí původní verze. Hra sice nabízí možnost přepínat mezi původní a novou grafikou, ale to bohužel ovlivní i audio stránku. Nakonec jsem hrál v moderním kabátku a v jednotlivých lokacích přepínal pro porovnání - skvělá možnost, kterou jsem využíval na každé obrazovce. Problém je to u animací, přepnutí sice funguje také, ale nejde to vždy stíhat. Existuje nástroj pro vytvoření ultimátní verze pro ScummVM (původní grafika a nové audio), ale chtěl jsem si hru projít tak, jak to vývojáři zamýšleli. Při případné další rozehrávce ovšem této možnosti využiji. Fanoušky LucasFilm Games potěší i upravené easter eggy. Objevil změnu sošky Sama a Maxe za Purple Tentacla a hra potěší i fanoušky Grim Fandanga, které vyšlo až dlouho po původní verzi. Mimochodem, narážka na Sierru moderním zpracováním dost ztrácí.

Ve výsledku jde o velmi dobrou hru a remake, kterému k dokonalosti chybí jen pár položek v nastavení. Ideální by byla možnost v obou grafikách samostatně zapínat dabing a volit verzi soundtracku.
+26
  • PC 80
Herní výzva 2022 - 4. Zvířecí instinkt 

Kdysi v pradávných časech, když měl puberťák Karas ještě na stole obstarožitní 486, se mu na plotny disku dostal i první díl Opičího ostrova. Zkusil ho, ale protože neuměl anglicky ani nadávat, po pár obrazovkách ho uložil k ledu a šel se věnovat smysluplnějším činnostem (rozuměj Doomovi). Dnes je z puberťáka takřka čtyřicátník a na DOSovskou éru vzpomíná jen a jen s láskou. A protože tu máme Herní výzvu, nastal čas se k některým restům vrátit.

Přestože jsem ze hry na vlastní oči nikdy neviděl víc než jen několik prvních obrazovek, skrze nejrůznější recenze, screenshoty a vyprávění jsem měl o celé hře vcelku přesnou představu. Co se týká příběhu, nejedná se o žádnou megaperlu, ale to jemné protkání všudypřítomným humorem je tak mistrně zvládnuté, že jsem se nenudil ani chvilku. Kdybych tenkrát v devadesátých letech uměl anglicky nebo byla hra v češtině, pravděpodobně bych ji hrál pořád dokola. Naštěstí tu ale máme tuhle edici a já si mohl užít jak nové, tak staré vydání.

Hra se dá kdykoliv stiskem klávesy F10 přepnout do původní podoby a přiznám se, že jsem to používal každou obrazovku a porovnával, kde si s jakým detailem grafici vyhráli tenkrát i nyní. Musím říct, že se to v té moderní grafice nehraje špatně, ale pixel art je prostě pixel art a ta stará verze má tu atmosféru zkrátka lepší. Občas jsem sice trochu prskal na ovládání, ale nebylo to ještě tak hrozné. Plusové body získává tento remake dabingem, který je povedený a nahrazuje to trapné ticho staré verze.

Ve finále jsem rád, že je tento rest za mnou a můžu ze sebe shodit další tížítko. Díky možnosti přepnutí do staré verze můžu tohle dílo doporučit jak pamětníkům, tak těm, co se k originálu nedostali jako já.

Pro: Humor; dabing; přepínání mezi novou a starou verzí.

Proti: Trochu horší ovládání; některá grafika je horší než originál.

+22
  • PC 70
Herni vyzva 2017: Only the best.

Puvodni Monkey Island jsem hral pred nekolika lety a jen chvili, prilis me nezaujal. Nakonec jsem sice dohral remake, ale jeste rad jsem vyuzil one moznosti (kterou by dle meho nazoru mely obsahovat vsechny moderni herni remaky) a hru casto prepinal do puvodni podoby. Netajim se, ze to vnimam jako nejvetsi klad Special edition - plus samozrejme snadne spusteni na dnesnich pocitacich a snadne ziskani legalni kopie.

Hra v remasterovane podobe sice nabizi novou hudbu, novou grafiku a dabing, ale jednotlive vety v dialozich neni mozne preskocit. Preskocit lze jen cely rozhovor, coz mi rozhodne nevyhovovalo - dalsi duvod, proc hrat hru v puvodni podobe. Sice bez dabingu, ale to mi nevadilo.

Co se tyce hry same, asi nejvice me zaujaly ony se serii spojene urazkove souboje (na dialozich se opet podilel Orson Scott Card, mimochodem). Jinak musim rict, ze jsem hral uz i vtipnejsi adventury, typ ve hre uziteho humoru mi nejak nesedl.
+8
  • PC 95
Původní verzi jsem nikdy nehrál a teď toho lituju. I přesto, že nově namalované scenérie jsou překrásné a plné bohatých detailů, alespoň polovinu hry jsem prošel přepnutou od původního vzhledu. Ten je prostě dokonalý, tečka. Nic víc netřeba říkat. Nezbývá než se rozplývat nad grafikou, která pomocí několika pixelů zvládá vykreslit mihotající plameny i širé mořské scenérie. Přes všechnu chválu, však jednu věc přináší i nová verze a tou je dabing. Nevím, zda byl přítomný i v CD verzi původní hry, v remasteru je přítomný pouze při hrání v nové grafice. A to je důvod, proč jsem nakonec neodehrál celou hru v původním vzhledu, dabing je totiž hodně povedený!
Samotná hra vůbec nezestárla. Vtípky jsou i po čtvrtstoletí svěží, tedy na rozdíl od odéru vznášející ho se ve SCUMM baru. Ostří mečů a urážek čas také neotupil a chytré gagy a hlášky připomínají spíše suchý anglický humor a jsou tak vhodné i pro neplavce. A logika řešení hádanek? Kéž by tuto hru měl každý začínající tvůrce za etalon kvality. To vše však měla už původní hra a remaster to pouze zdědil. I tak si zaslouží tu nejvyšší známku za to, že to vše přináší i dnešnímu hráči!

Herní výzva 2016, kat. 3

Pro: hůmor, vtipy, gagy a hlášky zděděné po orig., citlivá předělávka grafiky, dabing

Proti: skončilo to :(

+19
  • PC 95
The Secret of Monkey Island je pro mě srdcovkou. Jako pískle jsem hrál původní verzi a vlastně jsem vůbec neměl tušení, o co jde. Mile rád jsem si to všechno připomenul.

Special edition má oproti staré verzi kompletní dabing, živě nahraný soundtrack (mimochodem naprosto boží) a ručně kreslenou grafiku, která je příjemně pohádkově stylizovaná a barevná, jak se na vtipem hýřící adventuru sluší a patří.

Vtip je ostatně největší devizou Opičího ostrova. Vlastně neuplynula minuta, kdy bych se alespoň neuculil něčemu, co postavy ve hře trousí. Legendární hlášky při šermování pak všemu nasazují korunu. Stylem humoru se v mém případě vývojáři jednoduše trefili do černého. Musel jsem se smát, když jsem hrozně dlouho nevěděl, jak vzít zombie hlavě zneviditelňovací náhrdelník, což se vyřešilo tím, že jsem ji úpěnlivě prosil tak dlouho, až mi ho dala. Primitivní, vtipné, logické :).

Pokud jde o hádanky, většina z nich je protkána nějakou vtipnou situací, ale to neznamená, že by byly úplně primitivní. Jako např. v The Legend of Kyrandia jde hlavně o logické hlavolamy, které staví na hráčově nepozornosti. V souvislosti s tím nelze nezmínit, že v téhle hře není nutné skákat z okna po čtyřech hodinách neúspěšného luštění. Stačí stisknout tlačítko pro nápovědu a je vystaráno. Příjemné je, že nápověda nevykecá všechno hned, ale zpočátku třeba jen udá směr, kterým se hráč má vydat.

Asi největší radostí je, že v Monkey Islandu nelze něco podělat tak, že by bylo nutné začít hru znovu nebo se patlat s předešlými uloženými pozicemi (Kyrandie a tvoje dvě jablka, na tebe narážím).

Poslední skvělou věcí je možnost přepnout si hru do starého grafického rozhraní, kterou pravděpodobně ocení jen staří mazáci nebo mladí herní archeologvé. Jde však o sympatickou funkci.

The Secret of Monkey Island je povinností pro každého hráče adventur. To je prostě fakt :).

Pro: Remasterovaná grafika, hudba a dabing, příjemná atmosféra, vtip, hádanky, nápověda, hra není frustrující

Proti: Nenalézám nic

+14
  • PC 90
U remasterované verze druhého dílu jsem se náramně bavil, a tak když jsem zjistil, že je stejně tak "předělán" i první díl, bylo o náplni několika dalších volných večerů rozhodnuto. Grafika je opravdu povedená a je vidět, že si tvůrci opět pohráli s každým detailem. Občas jsem si jen tak pro zvědavost přepnul do staré verze a ač má své kouzlo, přišla mi všechna ta vylepšení v podobě dabingu postav, stálého hudebního podkresu a pop-up menu s možnostmi co dělat, povedená a zvyšující zážitek z hraní. Samotný příběh není nikterak zamotaný, úkoly jsou poměrně logické (ač občas s přihouřeným okem, jen občas trvá než po splnění úkolu zjistíte co vlastně máte dělat dál. Většinou však na toto zjištění nemusí člověk čekat nějak dlouho a tak jediné co mě trochu vadilo bylo závěrečné věčné přecházení mezi 3 lokacemi na Monkey islandu, které trvalo docela dlouho. To je však jen malá vada na kráse rozjezdu jedné z nejlepších adventurních sérií.

Pro: grafika, hudba, vtípky

Proti: občas zdlouhavé časté přesuny mezi lokacemi

+8