Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
O hře jsem dopředu nevěděl lautr vůbec nic. Ale když se objevila v akci a já si zde zjistil, že jde o „Nejkrásnější virtuální procházku“ a je to svým způsobem srovnáváno s Dear Esther, které jsem nekriticky napálil 100% (a po pár minutách kriticky stáhl na 90% :), tak jsem neodolal a šel do toho - HNED.

A u konce musím uznat, že nemohu plně říct, jak bych skákal nadšením. Jde mi totiž hlavně o to, že jsem čekal něco trošku jiného, právě více k té Esther, tedy že se budu ve velmi zajímavém prostředí procházet a kochat se a zde do toho bude zasazen příběh a odkrývání jeho částí. Pro pohodové nervy láskyplně hladící procházení to ale moc místa nebylo, protože celý příběh a svět už od začátku spěje spíše k jakémusi syrovému dramatu s prvky hororu, což osobně moc nervy uklidňující neshledávám. Stejně tak nemohu říci, že bych byl na větvi z puzzlů, protože tohle také zrovna 2x ve hrách nevyhledávám. A protože na začátku není také kdovíjak jasně řečeno, jaké jsou herní principy, po čase mě začínalo trochu unavovat všude šmejdit, jestli náhodou se někde něco neválí, jestli to má k něčemu nějaký smysl, protože bezcílně courat tmavým lesem, jakkoliv skvěle vytvořeným, nejde věčně. Tohle hlavně je důvodem nezískání většího hodnocení. A musím se přiznat, že jsem musel vzít za vděk několika radám z průvodce. A třeba až tady z diskuze jsem zjistil, že když vám chybí nějaký předmět a na obrazovce poletují nápisy "Sekyra? Sekyra?" a vy se podíváte směrem, kde se nápisy spojí, tak že když se naprosto spojí, objeví se tip na držení myši a vyplave bublina s nápovědou - do té doby jsem myslel, že spojující se tety se nespojí nikdy a jen mi přibližně napovídají, kde mám věc hledat.

To by byl takový problém mít zdánlivě nijak nezapadající výjevy v prázdném a divném světě ála vesmírná loď, hledání horníků, zaplavený svět s příšerou, tajná místnost s teleportujícími dveřmi a něčím více s jejich povídkami, zakončené tak, jak to zakončené bylo. Museli tam být vraždy a nějaký rádoby kult? Bez vražd a krve by se to celé totiž mohlo krásně obejít a i já bych si to rád znovu procházel.

Také mi trochu vadila ta otevřenost - ano, je to trochu zvláštní. Na mnoha místech jsem totiž dopředu nevěděl, jestli když něco vynechám a půjdu jinou z možných cest, jestli něco úplně neminu, nebudu se moci vrátit a nebude mi tak něco chybět k řešení. Nebo jsem moc netušil kde to jsem, jestli přes les jít musím nebo ho mohu ignorovat a jít jen cestami nebo to, že brána nejde otevřít je záměr, nebo musím běžet někam zpět... Když už ne třebas jen rukou načmáraná mapka v ruce herní postavy, tak alespoň třeba kompas na hodinkách, něco by se mi prostě v těch lesích hodilo pro lepší orientaci. I třebas vědět, že ať na tomhle place půjdu daleko jakýmkoliv směrem, vždycky se mohu dostat ven stejně jen jedním východem, takže je jedno, kde se budu courat a něco tak hloupě neminu. No, stejně jsem všechny ečívmenty nesplnil, takže jsem něco minul :)

V každém případě to, co dokáže Unreal Engine (Redux verze) je skoro neuvěřitelné a přišla mi tak jen trochu škoda oné záměrné vybledlosti barev, což sice dotvářelo onu bubu atmosféru, ale s jasnějšími barvičkami bych se mnohem raději coural po lese i všude jinde. I tak jsou některé výjevy úžasné a pokud to váš stroj zvládne na nejvyšší detaily, budete leckde nevěřícně zírat. Hudba také sedla skvěle a skvěle se prolínala a měnila v závislosti na místě vašeho pohybu, takže když se couráte kolem severského kostela a hrobek, zní odpovídající éterická hudba a jakmile sestoupíte níže k hrobům, přidají se ještě slabé chóry a dohromady to sedne a neruší se zvukové stopy navzájem.

Dovolím si doporučit k zkouknutí následující galerie (POZOR SPOILERY - ty na Flickeru nezakryté!)
Flickr - upravené obrázky, odkaz převzat z diskuze od uživatele Say ;)
Steam - by moje maličkost, jen pár ukázek s označenými potenciálními spoilery
Zonerama - a některé s upravenými barvami

Zpracování a nápad skvělý, raději bych ale byl jen za to procházení a odkrývání příběhu, tady mě to adventurování prostě od hry rušilo.

Pro: Grafika; hudba; nápady na odkrývání osudu skrze bublinu; zdánlivě do světa nepatřící výjevy

Proti: Než přijdete na to, jak ve hře získat automaticky nápovědu na chybějící předměty, zbytečně zakysnete a ruší vás to od příběhu

+18
  • PC 70
Tuhle hru jsem měl na seznamu už od té doby, kdy vyšla, a dost možná dokonce i od doby, kdy byla ohlášena. Důvod je všem jistě jasný. Vanishing of Ethan Carter vypadal a vypadá nádherně. Tehdy jsem si o hře povídal s kamarádem, který mi prozradil, že on ji rozjede jen na pouhých 10FPS. A jelikož jsem měl o pár tříd horší procesor, ani jsem se o spuštění nepokoušel. To se ale změnilo zhruba před měsícem, kdy jsem se ve slabé chvilce rozhodl VoEC vyzkoušet. Navíc můj notebook zvládá u podobných titulů sekundovat ústřednímu topení, což se v zimních měsících velice hodí. To jsem ale ještě nevěděl, že od vydání první verze prošla hra několika změnami. Tou nejzásadnější se zdá být vydání REDUX verze, která dle všeho upravuje optimalizaci hry, což mělo za následek, že jsem ji nakonec spustil i já. A jak! Nebylo to klasické „VERY LOW“ a „OFF“ nastavení, které na svém „EŠUSu“ používám až zoufale často. Já jsem si mohl zahrát i na vzácné „MEDIUM“!!!

Zpočátku bylo mé hraní čistě explorativní záležitostí. První hodinu jsem přehlížel jakékoliv příběhové náznaky a pouze jsem poznával herní svět. Co si budeme povídat … místo, kde se VoEC odehrává, je jednou z nejkrásnějších lokací, kterou si lze virtuálně projít. Můj postup se ale brzy zasekl na tom, že jsem stál na jednom místě a přepínal nastavení grafiky střídavě na nejvyšší hodnoty a zpět, abych se mohl alespoň na okamžik podívat, jak by tenhle masterpiece mohl vypadat, kdybych své finanční zdroje přesouval do paření, namísto dovolených a koníčků. Naštěstí si ještě dokážu udržet zdravou mysl a uvědomuji si, že ten Nejvyšší Grafik, který má na svědomí náš svět, je dosud nepřekonán, a tak udělám nejlíp, když se podívám do přírody na vlastní oči. I tak jsem se ale dlouhou dobu kochal nádhernou mírou detailů popraskaného zábradlí, rezivějících kolejí a textury lesní země. Nakonec jsem hru ze samého zoufalství vypnul a odinstaloval se slovy: „Já bych si to nemohl užít, když si to nemůžu zahrát na plné nastavení.“ Naprosto stejný problém jsem měl i u Rise of the Tomb Raider, který už také pár měsíců leží u ledu a čeká na upgrade mého hracího stroje.

Ten den však právě nastal!!! No, ne tak docela. Bude to znít možná potupně, ale upgradu se dočkala má přítelkyně, takže jsme plynule přesídlili z paření na mé hračce ke hračce její. A právě její mašinka mi splnila přání a dovolila mi všechna šoupátka posunout směrem doprava, takže jsem si konečně mohl vychutnat Ethanovo dobrodružství se vším všudy. Tento fakt vedl ke dvěma zásadním změnám.
Zarpvé – krásami herního světa jsem proplouval ještě dvakrát pomaleji.
Zadruhé – motivován nádhernými zrakovými vjemy jsem tentokrát cílil i na příběhovou složku.

Tady se ale musím přiznat k ošklivému prohřešku. Téměř celou hru jsem prošel s návodem, protože jsem postupně zjišťoval, že hra vás (jak sama avizuje při spuštění) nepovede za ručičku. No a v případě takto rozvleklé hry hrozí riziko frustrace z důvodu neustálého vracení se na stálé stejná místa, protože jsem tam SAKRA NĚCO ZAPOMNĚL UDĚLAT!!! Takže v zájmu zachování dobré pověsti a vlastních nervů, jsem se uchýlil k této neušlechtilé praktice. Tímto děkuji Adventuristovi za naprosto bravurně zpracovaný návod, který díky vyprávění v první osobě funguje jako samostatný příběh. Vyšetřovací část jsem samozřejmě řešil sám, bez návodu, neboť bych se připravil o velký kus zábavy.

Když víte, co dělat, příběh nádherně plyne a dává smysl. Puzzly jsou většinou jednoduché, i když obdivuju člověka, který zvládl sám za sebe hádanku se dveřmi ve starém domě. Herní mechanismus v podobě rekonstrukce případů je velice originálním a svěžím nápadem. Bude to znít asi trochu morbidně, ale kdyby ve hře zemřelo více lidí, tak bych se nezlobil :-D Co jsem určitě nečekal bylo to, že se budu i bát. Při první konfrontaci s „šestým“ horníkem jsem si málem nadělal do kalhot. Zakončení příběhu mě bohužel příliš neuspokojilo. Do hry jsem šel s vidinou pravého mystična, kterého se mi sice dostalo požehnaně, ale stejně se na konec příběh obrátí k mnohem racionálnějšímu vysvětlení všech událostí. Věřím, že to byl pro tvůrce od začátku ten jediný správný závěr, ale mně tyhle twisty občas připadají jako řešení bezvýchodné situace pomocí příběhové berličky typu: „všechno, co jste dosud viděli, byl jen sen hlavní postavy“.

O grafickém zpracování není potřeba znovu mluvit. Napsal jsem toho dost a mnozí přede mnou také. Hra je pro něj přeci jen dobře známá. Co mi moc nesedlo, byly postavy. Ty vypadají na rozdíl od fotorealistického prostředí nepříliš uvěřitelně a pohybují se podivným způsobem. Na animaci by to chtělo trochu zapracovat. Naproti tomu zvuková složka příjemně doplňuje vše, co lze vidět na obrazovce a ve výše zmíněné strašidelné pasáži dokáže i celkem uspokojivě budovat tísnivou atmosféru.

Shrnutí:
Mírně rozčarován (zakončením příběhu) a silně učarován (grafikou a stylem vyšetřování vražd) uděluji 70%. Vizuálně je hra důležitou ukázkou toho, co vše lze vygenerovat pomocí počítače, ale ve své podstatě je to stále „jen“ takový walking simulator+.

Pro: Grafika, vyšetřování, mystičnost

Proti: Rozuzlení, animace postav, může začít nudit když člověk neví co a jak

+18
  • PC 85
Tohle se prostě v moderním herním průmyslu moc nevidí - Stará dobrá prolézačka plná všelijakých originálních nápadů, které nejen že dělají mlhu kolem všeho a k čemuž je vlastně celá hra naprosto přizpůsobená tak, že až d samého konce si nedokážete být jisti co vlastně vidíte a ve finále vám předloží naprosto jasný důvod, proč to tak vlastně všechno je, navíc s opravdu nádhernou grafikou a atmosférickým soundtrackem, při kterém se vám klepají kolena ikdyž víte, že se ve hře zemřít nedá - Naprosto fajnově strávených 5 hodin a u mě ta hra vážně splnila očekávání, která jsem měl, ikdyž v trošku jiném ohledu. :)

Pro: Atmosféra, grafika, příběh, originalita

Proti: Méně prvků při zjišťování vrahů, škoda že málo textu.

+17
  • PC 70
O VoEC toho popravdě není moc co napsat. Nemyslím tím, že bych byl zklamaný, ale asi jsem očekával trošku víc. Tam, kde Dear Esther nabízí mnoho možností pro tvorbu různých teorií "vo co teda go", tam by možná mohl VoEC taky, ale spíš se sám uzavírá do kleští vyšetřováním konkrétních neznámých v příběhu. Jinak je to vše jen procházka, a rozhodně nádherná procházka - technicky perfektně zvládnuté a optimalizované.

Procházka mohla být rozhodně delší, značnou část herní doby mi přidaly doly, kde jsem narazil na jediný bug (nešlo vzít krumpáč). Bonusovou hádanku se Sea-Thing beru jako plus, takovéhle crazy psycho věci, které do kontextu třeba ani moc nezapadají mám rád. Jinak je řešení případů jednoduché a může svádět i k náhodnému řazení sledu událostí, nezabralo by to o tolik déle.

Konec hry naštěstí trochu zvedá konečné skóre, ale i tak si myslím, že by to mohlo být lepší. Už jsem si skoro říkal, že i jen ta grafika bude stačit ke spokojenosti a vysokému hodnocení, ale vypadá to, že i v interaktivních filmech budu chtít možná něco víc hraní.

Pro: Grafika, hudba, zvuky

Proti: Délka hry, dabing

+17
  • PC 75
Herní výzva 5
Zmizení Ethana Cartera je vlastně takový béčkový film převedený do počítačové hry. Jednoduchý příběh podpořený jednoduchou hratelností, výtečnou hudbou a skvělou grafikou. Tyto čtyři části dají dohromady jeden nádherný celek.

Příběh o chlapci, kterého se snaží najít nějaký neznámý, nejspíše detektiv, v nějakém "městečku". Je to jednoduché, ale účinné.

Člověka ve hře drží jednoduché ovládání, kde používáte pouze chůzi, popřípadě běh a občas se skrčíte. A samozřejmě se rozhlížíte myší a klikáte s ní na dané předměty. To je vše, co ve hře děláte. Pouze jdete vpřed po cestě, kolejích, lesem nebo kudy chcete. A zde se dostáváme k tomu, co autoři píší na začátku: "Hra vás nepovede za ručičku". Z části to je pravda, protože se rozhodujete sami, co uděláte, ale ve skutečnosti je to trochu jiné Na konci stejně musíte splnit všechny úkoly, které jste doposud nedokončili, minuli jste je nebo je nepochopili, nechtěli se s nimi zdržovat.

Hudba skvěle dokresluje celou hratelnost a do hry více přináší strach a zároveň nádheru dané lokace. Není příliš akční a je pouze taková (pro mě) frustrující, ale zase neřve tak nahlas, aby vás při hraní rušila.

Nakonec je tady grafika, která celé dílo vede, protože bez ní by to asi nedopadlo slavně. Opravdu jsem se kolikrát přichytil, kdy jsem pouze stál na místě a sledoval vodu, stromy a další předměty, lokace jak jsou nádherně vymodelované, jak na ně působí vítr a okolí.

Pro: hratelnost, příběh, grafika, hudba

Proti: (ne)volnost (bez dvojsmyslu),

+17
  • PS4 85
Netradiční adventura s originálními metodami vyšetřování, která se odehrává v nádherném melancholickém Red Creek Valley, mě bez milosti připoutala k obrazovce a donutila mě přemýšlet nad poetickým příběhem. Radost z postupu mi hlavně zpočátku kazil nejasný směr kudy se vydat, jak řešit úkoly a přehlédnutí nenápadného aktivního místa navíc může přijít celkem draho. Ve finále se vše spojí do smysluplného celku, ačkoliv mi hra mi ještě bude nějakou dobu viset v hlavě. Úplným herním nováčkům bych ale asi radil schovat si tuhle zajímavou jednohubku na později.
+17
  • PC 90
Dlouho mě nevtáhla hra do děje jako právě Ethan Carter. Je to taky možné tím, že tyto žánry prakticky nehraji. Hru jsem si neskutečně užíval do poslední chvíle. I teď po skoro 10 letech od vydání ta hra vypadá tak nádherně. Luxusní grafika vhodná na kochání, luxusní hudba a atmosféra. Skvělý příběh plný detektivní práce. Nechybí ani nějaké to leknutí během hraní.

Ale všiml jsem si, že postupně se dávkování činů celkem snižuje a to i obtížnost. První skládání příběhu byla celkem hádanka, ale to poslední u hráze už bylo prakticky za sebou. Což je celkem škoda. Další zajímavá věc je zasazení hry. Má to být někde v USA ale ve skutečnosti je to Polsko. Ta architektura budov, přehrady, železnice i vagonů, to vše jsou Polské stavby a tím mi vlastně ta hra byla docela blízká. Polsko i podobné stavby mám celkem blízko bydliště :)

A největší sranda je poslední achivement, který vůbec nezapadá do hry. Pravda, kdo hru procházel krok po kroku ho získal automaticky během hraní. Kdo se rozhodl ho splnit po dohrání hry, musí si pomoct sám.  A je to fakt bizár, že se ve hře objeví sniperská puška, kterou vlastně ani nevyužijete.  

Jsem zvědav jestli tvůrci ještě něco vymyslí. Detektiv naznačuje pokračování příběhu, tak uvidíme. Ale jak jsem psal, je to skoro 10 let, třeba se nic nechystá.

Pro: Nádherná grafika, atmosféra, hudba. Skvělá detektivní hra, prostředí i hádanky

Proti: Obtížnost je ze začátku vysoká, posléze spíše nečekaně klesá - jakoby docházely nápady. Absence  pokračování.

+16
  • PC 80
Co hře na první pohled potěší je nádherná grafika. Gameplayově je to poměrně jednoduché, ale hlavní doménou téhle hry je vyprávění zajímavého příběhu a vcítění se pomocí skvěle udané atmosféry. Hra se odehrává v takovém menším otevřeném světe, kde postupně objevujete v libovolném pořadí příběh. Ten není špatný a samotný konec je opravdu nečekaný. Prostředí údolí, kde se hra odehrává se mi silně líbilo. Působilo to na mě strašně reálně. Na někoho je, přesto, jaký je hra žánr, z hlediska tempa až moc pomalá. Sice je fajn, jak je hra otevřená a nelineární, ale v tom je i její zápor. Místy se blbě hledají místa, kde se vypraví příběh a bez všech potřebných nejde hra dohrát. Jinak je to prima oddechová příběhovka.

Pro: Grafika, příběh, atmosféra, otevřenost, prostředí, sound systém, zajímavý konec

Proti: Jednoduchý gameplay, tempo, hledaní postupu jde někdy blbě

+11
  • PC 70
No musím říct,že jsem čekal mnohem víc. Užasné prostředí se super grafikou a velkou volností pohybu působí spíše jako simulator procházky přírodou. Pokud se o hru jedná je tam pár hádanek s krátkým příběhem.Hra se dá dohrát za hodinu a půl,ale pokud se zaseknete mužete bloudit krásnou přirodou hodiny bez jakéhokoliv posunu ve hře. A když už neco najdete může se stát,že nebudete vůbec vědět co po vás hra chce.
Jak jsem psal na začátku čekal jsem mnohem víc a to hlavně od příběhu. Také se hra nazývá horrorovou což teda nevím,nevím,horrorovej moment tam byl jenom jeden,spíše bych to nazval thrillerem.
Zhodnotil bych to asi tak,jako by jste byl celou noc v posteli s užasně vyvinutou sexbombou,ale za celou dobu by jste si jenom sáhnul na prsa.

Pro: Užasná grafika a volnost pohybu

Proti: Krátký příběh a málo herních prvků.

+10 +11 −1
  • PC 75
The Vanishing of Ethan Carter je hra, která je tohoto označení daleko více hodna, než Dear Esther a taky mě i bavila více. Která z nich má hezčí grafiku, to už si říct netroufnu, z Dear Esther si nejvíce vybavuji působivé jeskyně. Zde mě naopak doly štvaly hodně.

Příběh - ok, nic moc jsem nečekal a zklamán jsem nebyl.

Bohužel nedokážu říct, kterou verzi (původní nebo redux) jsem hrál, hru jsem před lety koupil na gogu a nějaký výběr jsem nepostrehl.

Víc adventur s podobně krásnou grafickou stránkou!

(Herní výzva 2018 : sousedy si nevyberes)
+10 +13 −3