A u konce musím uznat, že nemohu plně říct, jak bych skákal nadšením. Jde mi totiž hlavně o to, že jsem čekal něco trošku jiného, právě více k té Esther, tedy že se budu ve velmi zajímavém prostředí procházet a kochat se a zde do toho bude zasazen příběh a odkrývání jeho částí. Pro pohodové nervy láskyplně hladící procházení to ale moc místa nebylo, protože celý příběh a svět už od začátku spěje spíše k jakémusi syrovému dramatu s prvky hororu, což osobně moc nervy uklidňující neshledávám. Stejně tak nemohu říci, že bych byl na větvi z puzzlů, protože tohle také zrovna 2x ve hrách nevyhledávám. A protože na začátku není také kdovíjak jasně řečeno, jaké jsou herní principy, po čase mě začínalo trochu unavovat všude šmejdit, jestli náhodou se někde něco neválí, jestli to má k něčemu nějaký smysl, protože bezcílně courat tmavým lesem, jakkoliv skvěle vytvořeným, nejde věčně. Tohle hlavně je důvodem nezískání většího hodnocení. A musím se přiznat, že jsem musel vzít za vděk několika radám z průvodce. A třeba až tady z diskuze jsem zjistil, že když vám chybí nějaký předmět a na obrazovce poletují nápisy "Sekyra? Sekyra?" a vy se podíváte směrem, kde se nápisy spojí, tak že když se naprosto spojí, objeví se tip na držení myši a vyplave bublina s nápovědou - do té doby jsem myslel, že spojující se tety se nespojí nikdy a jen mi přibližně napovídají, kde mám věc hledat.
To by byl takový problém mít zdánlivě nijak nezapadající výjevy v prázdném a divném světě ála vesmírná loď, hledání horníků, zaplavený svět s příšerou, tajná místnost s teleportujícími dveřmi a něčím více s jejich povídkami, zakončené tak, jak to zakončené bylo. Museli tam být vraždy a nějaký rádoby kult? Bez vražd a krve by se to celé totiž mohlo krásně obejít a i já bych si to rád znovu procházel.
Také mi trochu vadila ta otevřenost - ano, je to trochu zvláštní. Na mnoha místech jsem totiž dopředu nevěděl, jestli když něco vynechám a půjdu jinou z možných cest, jestli něco úplně neminu, nebudu se moci vrátit a nebude mi tak něco chybět k řešení. Nebo jsem moc netušil kde to jsem, jestli přes les jít musím nebo ho mohu ignorovat a jít jen cestami nebo to, že brána nejde otevřít je záměr, nebo musím běžet někam zpět... Když už ne třebas jen rukou načmáraná mapka v ruce herní postavy, tak alespoň třeba kompas na hodinkách, něco by se mi prostě v těch lesích hodilo pro lepší orientaci. I třebas vědět, že ať na tomhle place půjdu daleko jakýmkoliv směrem, vždycky se mohu dostat ven stejně jen jedním východem, takže je jedno, kde se budu courat a něco tak hloupě neminu. No, stejně jsem všechny ečívmenty nesplnil, takže jsem něco minul :)
V každém případě to, co dokáže Unreal Engine (Redux verze) je skoro neuvěřitelné a přišla mi tak jen trochu škoda oné záměrné vybledlosti barev, což sice dotvářelo onu bubu atmosféru, ale s jasnějšími barvičkami bych se mnohem raději coural po lese i všude jinde. I tak jsou některé výjevy úžasné a pokud to váš stroj zvládne na nejvyšší detaily, budete leckde nevěřícně zírat. Hudba také sedla skvěle a skvěle se prolínala a měnila v závislosti na místě vašeho pohybu, takže když se couráte kolem severského kostela a hrobek, zní odpovídající éterická hudba a jakmile sestoupíte níže k hrobům, přidají se ještě slabé chóry a dohromady to sedne a neruší se zvukové stopy navzájem.
Dovolím si doporučit k zkouknutí následující galerie (POZOR SPOILERY - ty na Flickeru nezakryté!)
Flickr - upravené obrázky, odkaz převzat z diskuze od uživatele Say ;)
Steam - by moje maličkost, jen pár ukázek s označenými potenciálními spoilery
Zonerama - a některé s upravenými barvami
Zpracování a nápad skvělý, raději bych ale byl jen za to procházení a odkrývání příběhu, tady mě to adventurování prostě od hry rušilo.
Pro: Grafika; hudba; nápady na odkrývání osudu skrze bublinu; zdánlivě do světa nepatřící výjevy
Proti: Než přijdete na to, jak ve hře získat automaticky nápovědu na chybějící předměty, zbytečně zakysnete a ruší vás to od příběhu