Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 65
Zajímavá akční "odreagovačka" s proudovými letadly. Je to vyloženě akční hra trochu připominající prastaré geniální Terminal Velocity. Prosím neplést se simulátorem !! Jako zápor bych uvedl, že je hra po čase stereotypní. Je to furt to samé.
  • PC 70
Tady se někdo vzhlédl v legendárním Retaliatoru, který jsem pařil každý den po škole, než přišli rodiče, na jejich 486tce. Nemohl jsem se od toho odtrhnout. A mám na tu hru nej vzpomínky. Takže děkujeme TC za moderní zpracování. Ano, opravdu tady takový "simulátor" chyběl. Když vás nezaujme napoprvý, tak o pár let později třeba ve srovnání s WiC určitě. Musíte totiž i něco dělat, aby vás nesestřelili z oblohy. Neproletíte ani budovou, za to je instantní smrt, žádný body! Modely letadel jsou opravdu nádherný, fotorealistická grafika taky, ovládání nemám co vytknout, podle mě mají jednotlivé typy letadel i vlastnosti těch reálných (třeba těžkej Suchoj nejde nad zemí zvednout tak jako F16 a samozřejmě ovladatelnost). Je radost se tam jen tak prohánět po obloze, zapnout si pohled z dálky a cítit se jako Tom Cruise v TopGunu. Muj splněný sen.
+3
  • PC 70
Upozornění: Tento koment berte jako zážitek hráče, který s leteckými simulátory má pramalé zkušenosti, právě proto neočekávejte žádné odborné názory, či porovnávání s jinými simulátory!

H.A.W.K. jsem koupil za pakatel, abych konečně okusil opět něco nového a svým způsobem originálního. Popravdě jsem nechtěl žádný simulátor, takže mi arkádová hratelnost sedla velmi dobře. Zpočátku jsem sice tápal, jak využít všechny fíčury hry, jak bojovat s letouny, pozemními jednotkami, či se vyhýbat nepřátelským raketám. V tomhle směru jsem byl potěšen – každá mise nahazuje nové vlastnosti / možnosti hry a já jsem byl poměrně často nucen se za chodu učit novým kouskům, jinak by můj stroj na obloze dlouho nevydržel. Lehce jsem byl překvapen i určitou propojeností se sérií Ghost Recon a bojem u městečka Juarez (příjemné prolnutí her od Ubisoftu).

Některé mise mě silně nudily, v rozpoložení jsem byl několikrát i z přemrštěných misí, které hraničí s šílenstvím. Jako například moje jednotka stíhačů o třech letounech - to včetně mě - stojící proti nepřátelské flotile, která čítajá desítku plavidel v čele s letadlovou lodí. Každopádně na arkádovku se i něco takového dá zvládnout. Pocit, který ve většině misí máte je asi takový, že jen a jen Vy útočíte, a odoláváte nepřátelům, kterých je někdy opravdu požehnaně!

Graficky hra nikterak neuhrane, i když jsou stroje perfektně vymodelovány, tak je stejně jedno, v čem zrovna sedíte. Důležitá je akorát výbava, kterou si zvolíte před začátkem mise a jde se na to. Na necelou dvacítku misí, kterou hra obsahuje, je kampaň poněkud krátká. Nejhorší na tom ale je, že sedmihodinová kampaň připadá, že má hodin minimálně patnáct. I přesto mě hra zaujala, vytrhnut jsem nebyl, básnit o tom nikde nebudu, jen mohu říci, že to není tak hrozné a hraje se to příjemně :)

Založeno na skutečných pocitech z hraní!

Pro: arkádová hratelnost, modely letadel, spousta možností, hodně lokací, náznak jakéhosi příběhu,

Proti: nepřekvapí, neuhrane, občas nudí, mise jsou prapodivně poslepovány,

+1
  • PC 75
HAWX se mi na disku válel docela dlouho. Jelikož letecké simulátory moc nehraji, nechtělo se mi o něj. Nakonec mě ale zburcoval bratranec, že to jde hrát v kooperaci a tak jsem se přenutil. Zapli jsme Tunngle a už to jelo.

Ve hře je 19 misí. Každá zabere okolo 15 minut, což je nějakým slabších 5 hodin hraní čistého času. To by odpovídalo, protože nám kampaň vydržela na 2 večery. A úplně by to stačilo, protože HAWX je sice hra zpočátku zábavná, ale později velmi stereotypní. Úkoly se opakují, vždy je to jen o destrukci nebo o ochraně někoho. V SP by mě to možná ani nebavilo, ale v Coop režimu je to docela jiné kafe. Je docela sranda se takticky domlouvat (Skype) a přitom válčit. Hlavně u defenzivních misí je nutná kooperace (obtížnost a počet letadel závisí na tom, kolik je ve hře hráčů). Právě díky multiplayeru jsme si oba HAWXe užili.

U hry mi vadila hodně statická kamera za letadlem, která tlumila akční požitek. Na druhou stranu byl zase dobrý přehled nad situací. Ovládání je intuitivní a není potřeba myši. Na výběr je obrovská škála stíhaček a letadel - od klasických F16ek až po takové té hypermoderní letouny neviditelné radarem (název si už fakt nevybavuju).

Graficky je HAWX velmi solidní. Engine je stabilní a velmi optimalizovaný. Satelitní snímky GeoEye jsou z výšky ostré (při nízkém letu už to není žádná sláva) a troufám si říci, že HAWX má nejlepší grafiku v celé historii leteckých her (tedy v době vydání). Některé bitvy jsou doslova epické: vzpomínám na leteckou řežbu nad Washingtonem, nebo bitvu o Rio de Janeiro. Nebo také obrana námořní flotily v zátoce, kde nepřítel útočil ze tří stran a tedy kooperace byla opravdu nutností. Škoda, že občas padalo spojení. Holt osud... :) ... a nebo blbej net. Poslední mise mě zklamala svou jednoduchostí, krátkosti a faktem, že byla určena pouze pro jednoho hráče. Teda dala se hrát v coopu, ale druhý hráč neměl prakticky co dělat.

Přes počáteční nechuť me HAWX docela bavil. Škoda, že skončil poměrné brzo. A větší rozmanitost v úkolech by taky pomohla. Za zmínku ještě stojí solidní česká lokalizace. 75% (bez kooperace bych 20% ubral)

Pro: grafika, výprava, škála strojů, určitě kooperativní multiplayer, některé mise, opravdu vymakané herní mapy, optimalizace, solidní překlad

Proti: stereotypnost, příběh, až moc arkádové, statická kamera, poslední mise, nám občas padalo připojení, krátkost (?)

+10
  • PC 45
Tahle mě vůbec nezaujala. U her nehledám realitu, ale absolutní antirealističnost H.A.W.X. je do očí bijící. Letět na dovolenou Boeingem 737 je zábavnější.
-7
  • PC 60
V podstatě souhlasím s xxxfuckerem, jen dodám pár svých postřehů:

Co mi vadí:
Nulový pocit z rychlosti, nepoměr velikostí objektů, tanky jezdící rychlostí cca 400km/h, helikoptéry pak 1000km/h, spawnující se nepřítelé (nikdy neslyšeli o koordinovaném útoku?), mise o ničem, stabilita letadla (bez zpomalení lze stoupat do 15km a pak najednou během 200m letadlo zpomalí na cca 100km/h), nemožnost dostat letadlo do problémů v extrémních manévrech v módu s Asistencí (stoupání, střemhlavý let, radikální zpomalení). Šablonovité mise, wingmani jen do počtu. Skoro žádný rozdíl mezi letadly (A10 nebo SU-25? V podstatě to je jedno). Mód bez asistance je blbost, pominu-li ovládání vzaté k obrazovce, tak je to šíleně nepřehledné a i přes fajn vychytávky je efektivnější létat s asistencí... kéž by bylo možné asistenci vypnout, ale používat standardní pohled. Mizející objekty (sestřelená letadla, rakety), nemožnost kolize s ostatními letadly... pamatuje někdo ještě to nadšení při sledování padajících trosek letadla v replayi z 5km výšky ve hře Dropship? Příběh je absolutně směšný (Proti USA se znenadání obrátí soukromá vojenská společnost, obsadí půlku země, hrozí atomovkami, dva nebo tři protiútoky, konec hry).

Resumé:
HAWX se snaží tvářit ultra originálně, ale ve skutečnosti jde je o kopii série Ace Combat (3/4 misí naleznete už v prvním díle série Ace Combatu a.k.a. Air Combat). V rámci PC scény to je ale jenom dobře, nic podobného totiž v posledních mnoha letech nevyšlo. Bohužel ale spousta věcí skřípe, včetně poměrně monotónní náplně misí (způsob, jakým jsou úkoly podávány), které kopírují neustále stejné schéma (hlavní cíl: něco zničit; zvrat v misi: nepřátelské posily). Nicméně po celou dobu hraní (19x 5-15 minut) jsem se poměrně dobře bavil, několik misí překvapí, grafika plní účel (větší pocit z rychlosti tu ale mohl být), zkušenosti možná někoho motivovat budou (podle mě jsou zbytečné)... Chválím ale poměrně zdařilou implementaci multiplayeru, od coopu až po versus.

Poznámka k módu Asistance Off: V tomhle módu je pohled přepnut na vnější kameru snímající letadlo z boku, respektive tak, aby byl vidět zaměřený cíl. Ovládání je vztaženo k poloze obrazu (ne letadlu), je vypnuta většina ukazatelů. Hlavně ale lze provádět různé krkolomné manévry a minimální rychlost není pevně omezena na cca 1000 km/h (lze dostat letadlo do "stallu" a lépe manévrovat v "kontaktním" boji do 1000m). Škoda, že jeho použitelnost je díky zmatku v podstatě nulová (zvlášť pro lidi, kteří jsou zvyklí na ovládání modelů letadel pomocí vysílačky...).

Poznámka k ERS (Enhanced Reality System): Slouží k navádění na cíl pomocí letového tunelu znázorněného a HUDu (viz třeba přistání na planetu ve filmu Aliens). Jeho použití je ale minimální a kromě 3 průletů daných v misi a jednou v závěrečné misi je také v podstatě k ničemu.
+12 +13 −1
  • PC 80
H.A.W.X. přináší na pcčka konečně hru, která tu tak dlouho chyběla. V záplavě různých simulátorů se jaksi zapomnělo na jednoduchou arkádavou letadélkovou akci, ke které si nemusíte kupovat knipl za tisíce.

Jak jsem již řekl, jde o čistě arkádovou záležitost. Ovládání je nesmírně jednoduché, u simulátorů by vám nestačil stejný počet tlačítek ani pro plyn. Vše je maximálně zjednodušeno, až vám to dá zavzpomínat na starý dosový letadýlka s milionem raket. Jediné ovládací prvky (kromě forsage, směru letu a střelby) tu jsou přepínání cílů, výběr zbraní, vypouštění světlic a možnost vypnout si elektronickou kontrolu letu. Ta vám dovolí provádět věci, při kterých by v reálu pilotovi nezbyla kapka krve v hlavě a letadlo by se rozlámalo na sračky. Tento extrémní dogfight trochu kazí občas debilní kamera a nepohodlné přepínání cílů.

Hra nabízí velký výběr různých letadel. Od stařičkého Mig-21 nebo Blackbirdu až po supermoderní mašinky jako F22, SU-47 a navíc přidá pár experimentálních specialitek. Hlavními rozdíly mezi nimi jsou ovladatelnost, rychlost a pancíř, z nichž poslední jmenovaná je víceméně k ničemu.

Hlavním záporem hry je absence náhodně generovaných střetů. Můžete lítat jen v misích přístupných pro kampaň. Příběh nestojí za zmínku. Dlouhou herní dobu ale zaručuje systém sbírání zkušeností a dosahování nových úrovní, kdy se vám odemykají nové letadla a zbraňové systémy. Navíc hra obsahuje tzv. Challenges, které by se daly přirovnat k achievmentům. Když například zvládnete jednou bombou zničit 8 cílů, dostane bonus ke zkušenostem.

H.A.W.X. je ve výsledku neuvěřitelně návykovou hrou s krásnou grafikou (ano, krajina je ošulená, ale z výšky 1km vypadá pěkně s příjemnými nároky na HW). Nepřináší sice nic moc nového a kopíruje konzolovky, ale jak jsem říkal, na pcčku nic podobného není, takže who cares. Vyzkoušejte minimálně demo, uvidíte, že se budete skvěle bavit.

Pro: Jednoduché ovládání, moře letadel, grafika, extrémní dogfight

Proti: Neexistující generátor náhodných střetů, občas blbá kamera, alespoň rychlost letadel mohli autoři udělat stejnou jak v reálu

+7