Pokud jste ale ochotni prokousat se kvanty textu, otevře se Vám úžasný svět a výborný příběh, který tato hra nabízí. Do hry vstupujete po originálním úvodu, kdy pomocí mapy a popisků jednotlivých událostí tzv. dobývání jednak vnikáte do příběhového pozadí a druhak činíte volby, které následně ovlivní průběh následující hry. Příběh se odvíjí celkem jasně a srozumitelně. Nejedná se o vrcholné fantasy typu Pána prstenů, ale ocenil jsem originalitu celého konceptu, který jen nekopíruje stokrát omleté klišé o elfech a trpaslících ale nabízí něco nového. Líbí se mi také temné a bezútěšné podání celého herního světa. Na příběhu mě mírně zklamal pouze závěr, jinak nemám, co vytknout. S příběhem souvisí i dobře zvládnutá role jednotlivých postav a minipříběhů okolo nich. Postav, které postupně můžete ovládat se v průběhu hraní objeví několik a všechny mají své specifické motivace, které se promítají i do jejich herního stylu. Hra je postavena na dialozích, které jsou velmi bohaté a vrstvené, určité dovednosti navíc umožňují formou různých technik dialogy využívat k přemlouvání, zastrašování či získávání informací z dané postavy, se kterou komunikujete. Mnohdy je dobře zvládnutý dialog lepší variantou, jak se vypořádat s problémem než boj. Především v počátcích hry jsem ocenil, že v dialozích máte zvýrazněné základní pojmy, které si můžete rozkliknout a zůstávat tak v obraze, o čem se přesně mluví. Děj hry budovaný v bohatých a přitom funkčních dialozích je základním kamenem úspěchu této hry.
Na této hře se mi také líbí určitý minimalismus, který se přitom odehrává v poměrně bohatém světě. Tyranny nemá otevřený svět, kde se můžete libovolně pohybovat, ale je rozdělena do jednotlivých lokací, mezi kterými můžete cestovat. Jednotlivé lokace se otevírají tím, jak postupujete příběhem. Lokace přitom nejsou příliš velké. Docela jsem ocenil, že jsem nemusel bloudit v rozsáhlém světě, ale mohl se pohybovat v přehledných lokacích, kde vždy máte jasně daný úkol, můžete případně rozvinout úkol vedlejší a také zde nasbírat různé předměty. Jednoduchost, plynulost, přehlednost. Pro hardcore RPG fandy asi trochu málo, pro mě tak akorát. Prostředí, kterým procházíte přitom není jednolité, ale celkem různorodé. Přesouvání mezi jednotlivými lokacemi je přitom rychlé a můžete na něm zažít mnoho celkem zajímavých situací, kdy Vám vyskočí okno, které Vás informuje, že Vám např. do cesty vběhla skupinka dětí. Vy se následně můžete rozhodnout, zda je necháte být, zda je budete pronásledovat a když je chytíte, co s nimi uděláte, včetně možnosti je na místě zabít. Vše je přitom zobrazeno pouze v textovém okně s možnostmi volby. Rychlé a přitom zajímavé zpestření celé hry. Ocenil jsem také, že zde nejsou tuny "bordelu", který sbíráte a pak se ho složitě zbavujete. Žádných dvacet druhů hub, klacíků, bylin a jiných věcí, které v jiných RPG často jsou a většinou je ani nepoužijete. Zde sbíráte v zásadě pouze vybavení pro svoji postavu, případně nějaké lektvary. Ano i ty byliny a mastě tam najdete, ale je toho opravdu poskrovnu. Správa inventáře pak není zdlouhavou a nudnou záležitostí. Navíc okolo Vás při průchodu lokací nebliká 50 ikonek předmětů, které můžete vzít. Je pravda, že předměty se ukazují poměrně genericky, bez nějaké větší logiky, ale to mě příliš nevadilo. Co mě trochu vadilo, byl celkem nepřehledný popis jednotlivých předmětů, především zbroje, kdy jsem dlouho pořádně nevěděl, co jednotlivé ukazatele např. daného meče znamenají a jeký budou mít vliv v boji.
Důležitým aspektem každé RPG je samozřejmě rozvoj Vaší postavy/postav. V této oblasti se Tyranny opět podařilo zůstat v jakémsi zlatém středu. Možností jak rozvíjet Vaší postavu je poměrně hodně, což Vám umožní Vaší postavu specializovat na určitý herní styl, současně ovšem možností není až moc, aby Vás to mátlo. Ve hře ovládáte až 4 postavy, což Vám umožní celkem bez problémů namixovat Váš tým různými speciálními charaktery. Své postavy pak rozvíjíte jednak bojem, druhak dialogy a nakonec i využíváním základen ve věžích, které se Vám postupně otevírají a kde můžete Vaše postavy trénovat. Systém základen ve věžích mě však příliš nesedl, protože Vás nutil neustále přeskakovat mezi jednotlivými základnami dle toho, jakého jste zrovna potřeboval sehnat trenéra nebo obchodníka či kováře. Ale nejde o žádnou velkou výtku, ale čistě prakticky bych ocenil spíše jednu základnu, kde by bylo vše pohromadě (ale více věží má i svoji logiku v příběhu).
Závěr věnuji několika postřehům, pokud jde o boj. Souboje fungují na principu reálného času, ve kterém můžete pauzovat a vydávat příkazy. Souboje v Tyranny nejsou nejsilnější stránkou této hry, trpí řadou problémů, které jsou časté i u jiných her se systémem boje v reálném čase s pauzováním. Občas nepřehlednost, postavy často nereagují, tak jak chcete, ve schrumáži máte občas problém kliknout na danou postavu... Výhodou je dynamika, kdy Vám souboj většinou zabere spíše vteřiny, max. nízké minuty. Rozsah různých speciálních útoků, kouzel či dalších specialit, které můžete poslat na své nepřátele (a přátele) je poměrně široký. Je však pravda, že jsem často nechával souboj na volnoběh a moje parta i bez mého zasahování většinou vyhrála. To ukazuje, že souboje nejsou v této hře nijak těžké. Stalo se mi snad jen jednou, že jsem dlouho nemohl překonat skupinu nepřátel, která byla v tu chvíli nad mé schopnosti.
Tyranny je poctivou RPG, na které oceňuji velmi dobrý příběh zasazený do originálního, temného světa. Hra vyniká dialogy a jejich vrstvením a jakýmsi minimalismem, který je komponovaný do jinak bohatého světa. Hra by zasloužila ještě zapracovat na soubojovém systému a ocenil bych i přehlednější popis předmětů, ale to nic nemění na vysokém hodnocení, které této hře dávám.
Pro: Příběh, herní svět, dialogy, postavy
Proti: Soubojový systém by potřeboval doladit, nepřehledné popisky předmětů, useknutý závěr