V naší České kotlině se čas od času urodí několik her, které se ve světové konkurenci mohou poměřovat se špičkami ve svém žánru. Na tyto hry můžeme být právem hrdí a po Mafii, Poslu smrti, Vietcongu a dalších sem můžeme zařadit i Machinárium.
Machinárium je klasická 2D adventura od pražských Amanita design, která ve své době posbírala řadu ocenění a zpětně se není vůbec čemu divit. I když hru posuzuji s několikaletým zpožděním, mohu konstatovat, že Machinárium jaksi nezestárlo. Jde o jednu z těch mála her, které časem spíše zrají jako víno, a které budou lidé pravděpodobně hrát a obdivovat i za desítky let. Jemná poetika robotího světa jakoby dokázala hráče okouzlit svojí dětskou bezprostředností a úžasnou hratelností. I když většinu ocenění ve své době Machinárium získalo hlavně za grafiku a za hudbu (vynikající Floex), vůbec to neznamená, že by hratelnost byla zatlačena dopozadí, spíše naopak. I bez audiovizuální stránky by bylo Machinárium výbornou adventurou. Narazíte tu dokonce na některé vyloženě inovační prvky žánru, jako třeba postupné odkrývání lokace, natahování a smršťování hlavní postavy nebo hra za jinou postavu. Rébusy jsou přiměřeně složité a logické. Málokdy se vám stane, že budete potřebovat pomoc návodu. Kladně bych ocenil i velké množství miniher, jsou jich opravdu desítky. Narazíte mezi nimi i na některé nudné a pár jich je opravdu hodně obtížných, ale celkově mě bavily téměř všechny.
Machinárium je prostě roztomilé, dětsky hravé, inteligentní... Jsem fakt rád, že jsem na tuto hru zpětně narazil.
Machinárium je klasická 2D adventura od pražských Amanita design, která ve své době posbírala řadu ocenění a zpětně se není vůbec čemu divit. I když hru posuzuji s několikaletým zpožděním, mohu konstatovat, že Machinárium jaksi nezestárlo. Jde o jednu z těch mála her, které časem spíše zrají jako víno, a které budou lidé pravděpodobně hrát a obdivovat i za desítky let. Jemná poetika robotího světa jakoby dokázala hráče okouzlit svojí dětskou bezprostředností a úžasnou hratelností. I když většinu ocenění ve své době Machinárium získalo hlavně za grafiku a za hudbu (vynikající Floex), vůbec to neznamená, že by hratelnost byla zatlačena dopozadí, spíše naopak. I bez audiovizuální stránky by bylo Machinárium výbornou adventurou. Narazíte tu dokonce na některé vyloženě inovační prvky žánru, jako třeba postupné odkrývání lokace, natahování a smršťování hlavní postavy nebo hra za jinou postavu. Rébusy jsou přiměřeně složité a logické. Málokdy se vám stane, že budete potřebovat pomoc návodu. Kladně bych ocenil i velké množství miniher, jsou jich opravdu desítky. Narazíte mezi nimi i na některé nudné a pár jich je opravdu hodně obtížných, ale celkově mě bavily téměř všechny.
Machinárium je prostě roztomilé, dětsky hravé, inteligentní... Jsem fakt rád, že jsem na tuto hru zpětně narazil.
Pro: grafika, hudba, roboti, hádanky
Proti: příběh tu moc nehledejte, některé minihry jsou hodně těžké