Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Libor Palička • 52 let • Urolog • Kroměříž (ČR - kraj Zlínský)

Komentář

Přejít na komentáře

Zax: The Alien Hunter

  • PC 80
Zax: The Alien Hunter je izometrickou akční hrou vydanou pod patronátem již zaniklého rakouského vydavatelství JoWood. Autorem titulu je studio Reflexive Entertainment, v posledních obdobích své existence známé zejména casual hráčům. Ale v raných dobách své vývojářské kariéry tvořilo i serióznější hry, například Lionheart: Legacy of the Crusader, Wik and the Fable of Souls a mezi tyto tituly samozřejmě patří i Zax.

V preview jsem četl, že Zax měl být původně prezentován jako RPG. Tomuto žánru nicméně odpovídá pouze izometrické zpracování a jinak jde o čistokrevný akční titul. V dnešní době podobných her najdeme záplavu, na Steamu nebo v indie bundlech, velice často za pár šupů. Ale v době vydání šlo o áčkový titul, který jsem kupoval v tehdy novinkové DVD krabičce jako svou úplně první hru v tomto balení za 1099 korun českých.

Zax je mimozemský humanoid, který bloumá se svým korábem osazeným umělou inteligencí Zelon, vypodobněnou do podoby docela fešné mimozemské divy. Poletuje vesmírem a hledá ložiska cenných nerostů. Jeho pouť končí sestřelením lodi nad neznámou planetou, na níž jsou domorodí obyvatelé zotročováni robotickým bohem Omem, který si stvořil armádu robotických přisluhovačů. Zax musí s pomocí Zelon na drátě opravit loď a krom toho se postaví na stranu revoluce zotročených Korbů proti robotí nadvládě.

Hlavní hrdina pobíhá v izometrickém pohledu po planetě a jeho hlavním cílem je většinou likvidace všeho živého a sesbírání co největšího množství rudy a krystalů. Ale také hledáme různé předměty. které jsou potřeba pro odboj, nebo likvidujeme nepřátelská zařízení. Lokace jsou velmi precizně provedeny, grafika je plná mnohdy titěrných detailů, zejména v oblastech s přírodními scenériemi. Bohužel neexistuje patch pro moderní stroje, takže jde nastavit max. rozlišení 800x600 bodů, ale i tak je vzhled hry solidní, alespoň na mé 23 palcovém monitoru. Škoda, že občas díky spritům místy není zřejmé, jestli je zákoutí v porostu průchozí nebo ne.

Postupně se odemyká poměrně bohatý zbrojní arzenál, používal jsem zejména plazmové zbraně, jelikož do nich vypadává munice z padlých nepřátel, samozřejmě máme i pistole či samopaly a nesmí chybět raketomet i granátomet. Akce poměrně solidně odsýpá, není obtížná, protože máme k dispozici ochranný štít, jenž si rovněž doplňujeme ze zemřelých nepřátel, takže pokud si bedlivě hlídáme svou ochranu, střelba Zaxe nezraní. Navíc je většinou v úrovni teleport, kterým se přeneseme do mateřské lodi, kde si doplňujeme zdraví a vytváříme si nové zbraně a upgrady, které nám nabízí Zelon.

Levely nejsou osazeny předem danými protivníky, ale mnohde jsou teleporty, kterými se neustále zjevují mutanti až do té doby, pokud nezničíme ovládací konzoli. A později jsou občas tyto teleporty statické a nepřátelé se zjevují stále. Ve finálních fázích hry pak přituhne a docela často jsem musel loadovat po úmrtí z neúspěšné akce.

Postaví se nám jednak havěť obývající útroby lesů a vesnic, a potom různé varianty robotických nepřátel. Zpestřením akce jsou hrátky se spínači, naštěstí většinou doprovázené ukázkou, kde se aktivace spínače projevila, protože v některých oblastech jsou aktivované prvky docela daleko. Občas se objeví také logické puzzly, například manipulace se světelnými paprsky v podzemí, které otvírají elektrickým výbojem zavřené dveře.

Ačkoliv se herní obrazovky tváří poměrně komplexně, cesta je většinou lineární, orientaci pomáhá možnost zoomu a oddálení pohledu , takže si na cíle můžeme pěkně z výšky posvítit. Avšak pozor, pokud jsem si zmenšil obraz a hru uložil, po loadingu pozice se projevilo vadné zobrazení a musel jsem hru natvrdo restartovat.

Co mě ke hře přikovalo, je příběh. To, co odlišuje Zaxe od zmiňované řady podobných izometrických akčních her. Je podávaný dialogy mezi zúčastněnými postavami, prakticky bez animací, rozhodně není na Pullitzerovu cenu, ale byl jsem prostě zvědav, jak bude Zax pomáhat odboji zotročených Korbů. A odměnou mi bylo docela překvapivé rozuzlení. Neustále jsou nám servírovány různé příběhové úkoly, kterých mnohdy plníme několik najednou, takže střílení a akce má smysl.

Rovněž herní prostředí se mění, a tak je akce vizuálně oživena a není monotónní. Jen postup v závěru byl už poněkud stereotypní díky nekonečným vlnám poměrně tuhých nepřátel, navíc v neměnném prostředí temných chodeb. Také mise po uvěznění Zaxe byla docela frustrující, než se mi po několikerých pokusech podařilo beze zbraně proběhnout smrtící palbu.

Zax je příjemnou retro akcí, která sice není žádným objevným titulem, ale poutavý příběh a vyvážená obtížnost hráče určitě připoutá. Satisfakce v podobě zachráněného národa Korbů a hory cenné rudy byla odměnou za lítou akci na mimozemské planetě.

Na závěr ještě technická poznámka k české verzi. Použil jsem neoficiální češtinu, která je opravena patchem. Ten jsem nahrál až dodatečně po rozehrání hry s původní verzí češtiny a i poté se chyba objevila. Doporučuji tedy opravenou verzi češtiny instalovat jako čistou instalaci. Ale jak se bude chovat, vyzkoušeno nemám. Jinak mi Zax šlapal na Windows 10 jako hodinky na, takže i při absenci patchů předpokládám, že si hru bude moci užít každý hráč.

Pro: Vyvážená obtížnost, detailní grafika, poutavý příběh, solidní herní doba

Proti: Chyba loadingu při zmenšení obrazu, monotónní hra na konci hry, nízké rozlišení

+18