Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
fak

fak

Igy • 43 let • Brno (ČR - kraj Jihomoravský)

Komentář

Přejít na komentáře

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky

  • PC 80
Takže: Na Clear Sky jsem se těšil celou dobu od oznámení. A to byla zřejmě ta největší chyba. Čekal jsem moc (čili uvěřil jsem hypu a kecům pana Yavorského) a slibované se rozhodně nedostavilo. Krom grafické stránky, tam GSC opravdu nelhali.

Vezmeme to po pořádku.

Příběh:
Vezmeme si jen hlavní dějovou linku. Hra začíná zajímavě-probuzení, následné zjišťování co se stalo, rozhovory s NPC, pomaloučké odkrývání příběhu-je zde pojímán velmi tajemně a zeširoka, tudíž skýtá velký potenciál (přesně podle mého gusta). Vysvětlení fungování a vzniku Zóny je krásně popsáno a vysloveno a s názorem Clear Sky se stotožňuji i já. Takže našlápnuto výborně. Následně první úkol v Bažinách. Pak se hra pěkně odvíjí dále. Přechod do další lokace, další nakousnutí příběhu Sidorovičem. Pak dál, další nakousnutí od dalších postav. A tak stále dokola. Pak Rudý les a nakousnutí Lesníkem a úkol s mostem. Ale očekávaný zlom, nebo moment pochopení se nedostavuje. Když se chci něco dozvědět, plním úkoly, to je jasné, ale že bych se za to něco dozvěděl?? Nene, pouze kam mám zase jít, abych zjistil, že to co tam mělo být tam už není. Nejdřív se honím za Střelcem, následně ho musím vystopovat skrz Ducha, ale pouze zjišťujeme, že tam kde měl být už není, nakonec ho nikde nenacházíme, takže nás další dějové postavy posílají od čerta k ďáblu, až se najednou ocitáme v Limansku. Wow, to byl fofr, že? Dále už není k příběhu nic, pouze předskryptované scény a naprosto zprzněný zoufalý závěr v podobě 15ti sekundové animace. Vrrrrr.

Atmosféra:
Byla tam. Spousta lidí a fandů tvrdí že ne, ale já si myslím opak. Sice tak 60% původní atmosféry ze SoCh, ale byla. Pořád jsem přemýšlel proč není tak hutná jako dřív.. První věc je, že Zóna žije mnohem více než předtím. Válka frakcí probíhá a je to všude vidět. Za druhé, je stále sluníčko!!! a Zóna už není zdaleka tak temné a Bohem zapomenuté místo jako v SoCh. Pro mě škoda, taky si někdy zahraju hru typu CoD, rozhodně bych to ale nečekal od Stalkera. Co ale hodnotím VELICE kladně, tak to je noc. Noc tady získala nový rozměr a noční pochody Zónou ve mě nechají silný dojem ještě hodně dlouho. Hlavně v Rudém lese. Brrrrr....Za to tedy jednička s hvězdičkou. Na druhou stranu velké mínus za podzemní lokace, brutální syrová atmosféra zde jednoduše není. Hromada Snorků bohužel nevyváží kvalitně udělané a atmosféru dýchající místo. Škoda, v SoCh jsem z těchto míst míval někdy i špatné sny..:-))

Grafika:
Jedním slovem nádhera. Prostě nádhera. Kdo má na to stroj, musí jen potvrdit. HW nároky ale nejsou zrovna příznivé. Je tu jedno velké ALE. A to je pozadí krajiny. V dálce je totiž vidět jen holé kopce nebo rozmazané cosi v mlze (Bažiny) a jinak nic. Při přibližování začnou z krajiny „růst“ stromy a keře a tráva. To je hnus velebnosti a velká hrubka v grafickém provedení. A není to proto, že by PC nestíhal, ale proto, že to tak prostě (ne)udělali. Dohlednost, hustota trávy, bla bla-vše jsem měl na max.

Level design:
Opět špička (krom toho pozadí). Tady bezvýhradně souhlasím s Karasmanem, že je to nejrealističtější ztvárnění ve hrách vůbec. Ikdyž Fallout3 toto tvrzení úspěšně nabourává, ale zatím nemám dohráno, nemohu říci závěr.. Staré lokace mi naprosto vůbec nevadili, naopak říkal jsem si "starý dobrý Stalker"...Bažiny, Rudý les, naprosto super. Limansk obrovské sklamání. Prostě tunel-hnus. Pripjať je oproti Limansku 100x větší, volnější, zajímavější, realističtější, dá se vlézt do baráků, interiéry, prostě vymakanost. Tady začíná být vidět to nehorázné odfláknutí. K samotné NPP Chernobyl není co dodat, to je vrchol nevkusu a lenosti vývojářů. To největší zklamání zkrátka přišlo úplně na konec. Tomu bych řekl jednosuše HNUS. Jak se designéři dokázali vyšvihnout v SoCH a v téměř celém CS, tak tady jako by hru dělal někdo úplně jiný. Nechápu to..A zklamalo mě to.

AI:
Řekl bych že na velmi dobré úrovni. Boje jsou super, dokud nezačnou házet granáty a dávat headshoty ze 100 metrů pistolkou. AI švindluje hrubým stylem, ale mám pocit že nějaký patch nebo mod už to opravil. Jinak spokojenost, opravdu náročné a tuhé bitky s nepřáteli a tak to má být. Bohužel je v Zóně nyní opravdu přelidněno, což kazí atmosféru, ale pro fandy bezhlavého bojování a střílení jistě to pravé.

Upgrady:
Ano, velmi povedené. Zbraně se dají až na pár fatalit modifikovat a upgradovat všemožně a hlavně je to pak při bojích opravdu znát, není to jen kosmetický zákrok. Zbroje jakbysmet. Jen flaschky s daty o modifikacích to krapet brzdily. Ale vem to čert, patří to ke hře.

Obchod:
Opět povedená složka hry, oproti SoCh dotažená opravdu do konce. Funguje, využívá se, pomáhá. Za to VELKÉ plus.

Artefakty:
Super. Opravdu super, artefakty nabyly nového rozměru, jsou vzácné a silné a při jejich získávání nejednou zařvete. Anomální pole v nichž se vyskytují jsou též vydařená, vyzařují různé emise, záření nebo jsou jedovaté, stačí si vybrat. Anomálie "Symbiont" v Rudém lese mi přišla jako jedno z nejděsivějších míst ve hře-přišel jsem k ní totiž v noci.:-)) I za světla vypadá nechutně a vražedně.
Hlavně artefakty výborně fungují, našel jsem si postupem času vyvážnou kombinaci a neměl jsem problém s ničím. Hledání artefaktů se pro mě stalo největší zábavou v celém Clear Sky.

Cestování:
Průvodce jsem ve hře využil dvakrát a to jen kvůli vyzvednutí odměny na druhém konci mapy. Jinak vše pěkně po svých, tak to má být. Absence vozidel mi tady naprosto nevadí, naopak to považuji za klad, protože se zde může člověk kochat.. Prostě to tak nějak ke Stalkerovi patří.

Válka frakcí:
Bojuje se všude, ale nějak jsem nezachytil, že by díky mému přidání se ke Clear Sky tato frakce vítězila. Nakonec jsme se všichni pěkně sešli u NPP Chernobyl, hmm, fakt perfektně podaná válka frakcí. Pokud se někdo přidal k nějaké frakci a zabral s ní celou mapu a tzv. vyhrál, ať mi dá vědět. Ale tuto složku jsem netestoval, hrál jsem jen jednou a nemám na další hraní zatím vůbec chuť. Dám tomu čas.

Ještě bych chtěl vytknout k válce frakcí ten neskutečně zmatený a nestíhatelný začátek hry, kdy se úkoly sypou ze všech stran. Ne jen že se nedají stíhat všechny, ale třeba někam běžíte splnit danou věc a když se tam teda člověk dokodrcá, tak už je po boji a napíše se "úkol selhal". Tak na co to tam teda je? Asi jen pro totální zmatení hráče a navození frustrace a pocitu, že jste tam tak nějak navíc. Opět to přičítám lajdáctví a netestování hry před vydáním.


Celkový dojem:
Nadějný příběh, který se nadechuje, nadechuje, nadechuje……..a pak už jsou závěrečné titulky. Jestli mi někdo poví hlavu a patu příběhu co byl ve hře vysloven (a ne hlavou domyšlen) tak před ním smeknu, protože nic konkrétního se tu prostě nedozvíme. Zamícháním Jizvy do příběhu je podle mě vysloveně kokotina a měli tam dát rozhodně postavu ze SoCh. Vždyť jich je tolik na výběr. Celková nedodělanost a zřejmě nulový betatesting je do očí bijící. Zejména ve finále hry.
Ale i přes to nepovažuji Clear Sky za špatnou hru. Je jednoduše je jiná než jsem chtěl. Podstatná většina toho dobrého z minulého dílu zmizela, část věcí byla naopak doladěna.

Pokud budu hodnotit s ohledem na minulý díl, dám 60%.
Pokud budu hodnotit samotné CS tak rozhodně 80%+.

Jedna věta závěrem:
TATO HRA MĚLA BÝT JEŠTĚ NEJMÉNĚ ROK DOMÝŠLENA A TECHNICKY DOLAĎOVÁNA.

Pro: Grafika, zvuk, artefakty, obchod, upgrady, zbraně.

Proti: Poslepovaný příběh, poloviční atmosféra, nedodělanost, odfláknutí, žádný betatesting

+22