Laura Bow 2 - takže rovnou začnu pozitivy a zlepšeními od minulého dílu. Ovládání je díky bohu klasické sierrovské z počátku 90 let, kdo hrál nějaké King Questy nebo jiné série, bude tady jako doma. Na rozdíl od Lucasů si vystačíme s pár ikonami a nejsou tu žádné zbytečnosti. Grafika se také celkem povedla. Není to žádný zázrak, ale na rok 1992 standart a hlavně některé lokace jsou působivé (například nádrže s různými mytologickými či herními postavami). Docela mě potěšilo roztomilé intro a neodfláklé outro, kde se dovíte osudy všech postav (i těch mrtvých) a následují vtipné titulky.
Co se bezesporu povedlo je atmosféra. Nechybí tu prohibice a tajné nálevny, rasismus a hlavně všudypřítomný šovinismus, ani bych nespočítal kolikrát někdo hrdinku nazval hloupou nánou (volný překlad) či podobně. A mezi námi, ona na mě jako naivní husa taky působila, hned na začátku se nechá nadvakrát okrást, celým příběhem se proplétá s divením se všemu a naivními dotazy, její románek s přitroublým Stevem stojí taky za to. Atmosféru dokresluje celkem zajímavý swing včetně jednoho songu. Pobavily mě docela brutální a vtipné úmrtí.
Co se nepovedlo? Systém výslechů. V deníku máte asi 18 postav, 7 lokací, x předmětů a pár obecných témat a v rámci postupu hrou je třeba se každého zeptat na všechno. V praxi to znamená otevřít deník, vybrat téma, zavřít ho a tak dokola a to všech postav... z toho by jednoho švihlo. Prasárna největší je, že v některých místech nejde ukládat!!! Něco podobného jsem v adventuře ještě neviděl a pokud to nebyl bug GOG verze, tak to nechápu. Obzvlášť to potěší při přechodu z 4 do 5 kapitoly, kde prozkoumáte místo činu, následně máte prchat před vrahem, nevíte co dělat a nestihnete uložit. A znovu. Moc mě nebavily ani sáhodlouhé historické výklady o obrazech, zbraních, brnění, na rozdíl třeba od druhého Gabriela Knighta jsem to přeskakoval. Nehlásící se předměty pod kurzorem rovněž nepotěší.
Jinak hratelnost se celkem dá. Ze začátku jezdíte po městě a sbíráte stopy pomocí výslechů, později v muzeu vyslýcháte, odposloucháváte, šmírujete, občas něco použijete. Lupa a sklenice na odposlech budou nejlepšími kamarády. V druhé půlce přituhne, protože musíte v určitý čas být na určitém místě, abyste získali stopy a posunul se čas a hra se promění v procházení lokací stále dokola, kde se co objevilo. Závěrečný útěk před vrahem je parádní, ale kazí ho nemožnost ukládání v některých místech.
Málem bych zapomněl na příběh. Inu je to klasická detektivka - v muzeu někdo ukradl cennou dýku, brzy se objeví mrtvola a tak je muzeum uzavřeno, mrtvoly přibývají jak na běžícím páse a Laura musí na vše přijít. Sbírka podezřelých je pestrá, ale takovým tím béčkovým způsobem - francouzská asistentka která ojede každého, německý strážný s náckovskými manýry, snobský archeolog, úlisný práskač, profesorka se zálibou v mrtvolách a jizvách atd.. přiznám se že konec, kdy máte odpovědět kdo, co a proč mě trošku dostal a musel jsem kouknout do návodu. Podezření jsem měl, ale copak jsem nějaký Sherlock Holmes?
Zkrátka Laura Bow 2 je bezesporu lepší, než první díl, ale do klasiky má celkem daleko.
Co se bezesporu povedlo je atmosféra. Nechybí tu prohibice a tajné nálevny, rasismus a hlavně všudypřítomný šovinismus, ani bych nespočítal kolikrát někdo hrdinku nazval hloupou nánou (volný překlad) či podobně. A mezi námi, ona na mě jako naivní husa taky působila, hned na začátku se nechá nadvakrát okrást, celým příběhem se proplétá s divením se všemu a naivními dotazy, její románek s přitroublým Stevem stojí taky za to. Atmosféru dokresluje celkem zajímavý swing včetně jednoho songu. Pobavily mě docela brutální a vtipné úmrtí.
Co se nepovedlo? Systém výslechů. V deníku máte asi 18 postav, 7 lokací, x předmětů a pár obecných témat a v rámci postupu hrou je třeba se každého zeptat na všechno. V praxi to znamená otevřít deník, vybrat téma, zavřít ho a tak dokola a to všech postav... z toho by jednoho švihlo. Prasárna největší je, že v některých místech nejde ukládat!!! Něco podobného jsem v adventuře ještě neviděl a pokud to nebyl bug GOG verze, tak to nechápu. Obzvlášť to potěší při přechodu z 4 do 5 kapitoly, kde prozkoumáte místo činu, následně máte prchat před vrahem, nevíte co dělat a nestihnete uložit. A znovu. Moc mě nebavily ani sáhodlouhé historické výklady o obrazech, zbraních, brnění, na rozdíl třeba od druhého Gabriela Knighta jsem to přeskakoval. Nehlásící se předměty pod kurzorem rovněž nepotěší.
Jinak hratelnost se celkem dá. Ze začátku jezdíte po městě a sbíráte stopy pomocí výslechů, později v muzeu vyslýcháte, odposloucháváte, šmírujete, občas něco použijete. Lupa a sklenice na odposlech budou nejlepšími kamarády. V druhé půlce přituhne, protože musíte v určitý čas být na určitém místě, abyste získali stopy a posunul se čas a hra se promění v procházení lokací stále dokola, kde se co objevilo. Závěrečný útěk před vrahem je parádní, ale kazí ho nemožnost ukládání v některých místech.
Málem bych zapomněl na příběh. Inu je to klasická detektivka - v muzeu někdo ukradl cennou dýku, brzy se objeví mrtvola a tak je muzeum uzavřeno, mrtvoly přibývají jak na běžícím páse a Laura musí na vše přijít. Sbírka podezřelých je pestrá, ale takovým tím béčkovým způsobem - francouzská asistentka která ojede každého, německý strážný s náckovskými manýry, snobský archeolog, úlisný práskač, profesorka se zálibou v mrtvolách a jizvách atd.. přiznám se že konec, kdy máte odpovědět kdo, co a proč mě trošku dostal a musel jsem kouknout do návodu. Podezření jsem měl, ale copak jsem nějaký Sherlock Holmes?
Zkrátka Laura Bow 2 je bezesporu lepší, než první díl, ale do klasiky má celkem daleko.
Pro: Atmosféra 20. let, politicky nekorektní, slušná grafika, slušný příběh, celkem snadné ovládání.
Proti: Časové limity, béčkové postavy, pro mě hrdinka a nemožnost ukládat v některých místech.