Fable je hrou, kterou jsem kdysi viděl na vlastní oči jako jednu z prvních adventur. Spolu s Broken Swordem byla někde v roce 1997 k zahrání v jedné staré herně. Broken Sword byl úžasný, Fable ušel a ani po pozdějším dohrání mě z něj v hlavě moc nezůstalo.
Fable není úplně špatná hra. Grafika je hezky namalovaná a vypadá pěkně i dneska. Hudba je pěkná zejména na úvodní obrazovce, prostředí jsou zajímavě rozdílná - ledová země, bažiny, podvodní svět a podsvětí, přičemž na závěr přijde i trochu sci-fi. Nechybí spousta zajímavých fantasy potvor a na pohádkovou adventuru i překvapivě dost mrtvol v různém stádiu rozkladu a umírání.
Příběhově je to taky celkem zajímavé, tedy aspoň většinu času. Hlavní hrdina Quickthorpe dostává za úkol zabít čtyři monstra a získat čtyři gemy, aby zachránil krajinu Balkhan, přičemž při toulkách krajinami narážíte na zmínky o pradávné rase Mecubarzů, která přišla z vesmíru a obyvatele světa zotročila a nakonec zjistíte, že jste jen pěšákem. Jenže to má dvě ale. Zaprvé - Quickthorpe vypadá jako nanicovatý chcípák, s kterým bůhvíproč flirtují ženy a který hází naprosto pitomé poznámky a odkazy na budoucnost nedávající v jinak vážně pojaté adventuře smysl. Zadruhé - příběh končí obrovským mindfuckem kdy hrdina je ve skutečnosti kriminálník, který zabil rodinu a vše si jen představuje ve vězení. Být to film, je to na odpad.
Hratelnost je víceméně tradiční. V každé oblasti máte mapku po které se přesouváte jednotlivými lokacemi, prokecáváte lidi, sbíráte předměty a používáte je. Žádný otravný pixelhunting nebo lovení cesty se nekoná. Používání předmětů je celkem logické a potěšilo mě, že likvidace démonů je většinou intuitivní. Nicméně spousta obrazovek je dost nevyužitých, člověk si říká že musí něco udělat a ono je to jen na okrasu (lovec a králík, podvodní pevnost hlídaná úhořem). Problémem jsou předměty, které sbíráte od začátku, většinu z nich použijete jen jednou a zůstanou v inventáři do konce hry. Některé předměty (a není jich málo) nepoužijete ani jednou - takové laciné triky fakt nesnáším.
Ovládání je místy dost krkolomné - vyvolání menu Entrem by mě nenapadlo, googlit jsem musel i to, jak předmět do inventáře vrátit. Máte jeden kurzor ale můžete předmět na osobu použít, nebo ho darovat (a je to rozdíl). Vůbec práce s inventářem ala Windows 3.11 okno je za trest.
Shrnuto? Fable není špatná adventura ale má dost much na to aby byla klasikou.
Fable není úplně špatná hra. Grafika je hezky namalovaná a vypadá pěkně i dneska. Hudba je pěkná zejména na úvodní obrazovce, prostředí jsou zajímavě rozdílná - ledová země, bažiny, podvodní svět a podsvětí, přičemž na závěr přijde i trochu sci-fi. Nechybí spousta zajímavých fantasy potvor a na pohádkovou adventuru i překvapivě dost mrtvol v různém stádiu rozkladu a umírání.
Příběhově je to taky celkem zajímavé, tedy aspoň většinu času. Hlavní hrdina Quickthorpe dostává za úkol zabít čtyři monstra a získat čtyři gemy, aby zachránil krajinu Balkhan, přičemž při toulkách krajinami narážíte na zmínky o pradávné rase Mecubarzů, která přišla z vesmíru a obyvatele světa zotročila a nakonec zjistíte, že jste jen pěšákem. Jenže to má dvě ale. Zaprvé - Quickthorpe vypadá jako nanicovatý chcípák, s kterým bůhvíproč flirtují ženy a který hází naprosto pitomé poznámky a odkazy na budoucnost nedávající v jinak vážně pojaté adventuře smysl. Zadruhé - příběh končí obrovským mindfuckem kdy hrdina je ve skutečnosti kriminálník, který zabil rodinu a vše si jen představuje ve vězení. Být to film, je to na odpad.
Hratelnost je víceméně tradiční. V každé oblasti máte mapku po které se přesouváte jednotlivými lokacemi, prokecáváte lidi, sbíráte předměty a používáte je. Žádný otravný pixelhunting nebo lovení cesty se nekoná. Používání předmětů je celkem logické a potěšilo mě, že likvidace démonů je většinou intuitivní. Nicméně spousta obrazovek je dost nevyužitých, člověk si říká že musí něco udělat a ono je to jen na okrasu (lovec a králík, podvodní pevnost hlídaná úhořem). Problémem jsou předměty, které sbíráte od začátku, většinu z nich použijete jen jednou a zůstanou v inventáři do konce hry. Některé předměty (a není jich málo) nepoužijete ani jednou - takové laciné triky fakt nesnáším.
Ovládání je místy dost krkolomné - vyvolání menu Entrem by mě nenapadlo, googlit jsem musel i to, jak předmět do inventáře vrátit. Máte jeden kurzor ale můžete předmět na osobu použít, nebo ho darovat (a je to rozdíl). Vůbec práce s inventářem ala Windows 3.11 okno je za trest.
Shrnuto? Fable není špatná adventura ale má dost much na to aby byla klasikou.
Pro: Pěkná grafika, tradiční fantasy příběh, zajímavé prostředí, většinou logické akce.
Proti: Dementní konec, nesympatický hrdina, boj s ovládáním inventáře, zbytečné předměty.