Maniac Mansion je jedna z posledních osmdesátkových adventur, které jsem tu ještě nehodnotil a tak jsem se rozhodl dohnat své poslední resty z této dekády.
Budu srovnávat hlavně se Sierovkami, protože ty v té době měly na adventury prakticky monopol. A oproti hardcore hrám téhle společnosti je Maniac Mansion mnohem přívětivější. Ovládání Vás nenutí kličkovat po šílených schodištích a padat vstříc jisté záhubě. Nemusíte složitě vypisovat příkazy, namísto nich tu je Scumm systém, kdy si kurzorem vybíráte jeden z mnoha předdefinovaných příkazů. Dá se říct, že Lucasové přinesli do žánru revoluci, na kterou Sierra zareagovala až o pár let později. Grafika je v původní verzi samozřejmě prehistorická, ale přijde mě o fous čistější než rozkostičkované grafiky sierovek. Co je špatné je ukládání - uložit se dá F5 do jediné pozice, takže když něco pokazíte, máte smůlu a můžete jet znovu.
Příběh v podstatě neexistuje - je tu teenager Dave, který z domu šíleného génia Freda chce zachránit svoji dívku. Na začátku si k němu vyberete dvě další postavy (z šesti možných) v průběhu hry potkáte dvě chapadla - zelené (hodné) a fialové (zlé) a ke konci se ukáže že za vším je nějaký meteor. Prakticky žádné dialogy, bohužel ani žádný humor.
A hratelnost? Inu pekelná. Desítky předmětů, které se navíc nijak nehlásí, spousta mísností, úkoly které je možno udělat pouze ve spolupráci s někým jiným. Časované eventy kdy musíte na něco počkat (oprava automatů, následně hra na nich). Objevující se předměty. Tmavé místnosti, kde musíte zuřivě klikat naprázdno, abyste objevili světlo - díky bohu že později máte baterku. A 4 subquesty, které může splnit jen určitá vedlejší postava a díky nimž se dostanete přes fialové chapadlo.
Zkrátka bez návodu bych si tady ani neškrtnul. Na prozkoumání herní historie dobré, ale dnes už se to moc hrát nedá.
Budu srovnávat hlavně se Sierovkami, protože ty v té době měly na adventury prakticky monopol. A oproti hardcore hrám téhle společnosti je Maniac Mansion mnohem přívětivější. Ovládání Vás nenutí kličkovat po šílených schodištích a padat vstříc jisté záhubě. Nemusíte složitě vypisovat příkazy, namísto nich tu je Scumm systém, kdy si kurzorem vybíráte jeden z mnoha předdefinovaných příkazů. Dá se říct, že Lucasové přinesli do žánru revoluci, na kterou Sierra zareagovala až o pár let později. Grafika je v původní verzi samozřejmě prehistorická, ale přijde mě o fous čistější než rozkostičkované grafiky sierovek. Co je špatné je ukládání - uložit se dá F5 do jediné pozice, takže když něco pokazíte, máte smůlu a můžete jet znovu.
Příběh v podstatě neexistuje - je tu teenager Dave, který z domu šíleného génia Freda chce zachránit svoji dívku. Na začátku si k němu vyberete dvě další postavy (z šesti možných) v průběhu hry potkáte dvě chapadla - zelené (hodné) a fialové (zlé) a ke konci se ukáže že za vším je nějaký meteor. Prakticky žádné dialogy, bohužel ani žádný humor.
A hratelnost? Inu pekelná. Desítky předmětů, které se navíc nijak nehlásí, spousta mísností, úkoly které je možno udělat pouze ve spolupráci s někým jiným. Časované eventy kdy musíte na něco počkat (oprava automatů, následně hra na nich). Objevující se předměty. Tmavé místnosti, kde musíte zuřivě klikat naprázdno, abyste objevili světlo - díky bohu že později máte baterku. A 4 subquesty, které může splnit jen určitá vedlejší postava a díky nimž se dostanete přes fialové chapadlo.
Zkrátka bez návodu bych si tady ani neškrtnul. Na prozkoumání herní historie dobré, ale dnes už se to moc hrát nedá.
Pro: Revoluční SCUMM systém, spolupráce postav, úkoly specifické pro určitou postavu.
Proti: Nulový příběh, tradiční hardcore hratelnost, bez návodu nehratelné.