Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Jan Maršík • 39 let • Freelancer • Dubaj - UAE (Zahraničí)

Komentář

Přejít na komentáře

Get Even

  • PC 80
Když jsem Get Even přidával do své knihovny na Steamu, věděl jsem, že to bude zajímavá zkušenost. Že mě to ale naprosto zaujme svoji nekompromisní atmosférou, zvukem, postavami a kompletním bez příkras podaným příběhem který jsem fascinovaně sledoval až do konce závěrečných titulků jsem už netušil. Inu, stalo se a díky studiu The Farm 51 jsem si prošel vskutku nevšedním herním zážitkem jež ve mě zanechal hluboký šrám a na konci mě vyplivl dumajícího nad tím, jak to všechno do sebe krásně zapadlo a že jsem si prošel něčím, co není u videoher na denním pořádku.

Celé to začíná tak, že se ocitnete v kůži člověka, jež si nechá říkat Cole Black. Jste na záchranné misi při které se snažíte někoho osvobodit. Po ruce máte mobil a pistoli. Venku prší a vy se mezi kapkami deště prodíráte do opuštěného domu kde nacházíte první stopy k případu. Střih - za pár minut stojíte před dívkou jež má na sobě nasazenou bombu a vy se snažíte naťukat správnou kombinaci pro přerušení výbuchu. Ozývá se exploze. Cole Black se ocitá v opuštěném blázinci a k němu promlouvá záhadná postava z obrazovky která bude jeho kroky vést až do konce hry. Vy jako hráč máte v hlavě absolutní bordel. Čeká na vás cesta při které zjistíte kdo jste, kdo je muž který k vám promlouvá, co se stalo, kdy, jak a hlavně proč. Později se dozvíte, že existuje jistý přístroj Pandora/Savant díky němuž se vám kdosi hrabe v hlavě kde hledá vaši spojitost s celou věcí. Vy se snažíte spolupracovat a tak před vás hra postaví několik různých levelů, paměťových paláců, ve kterých se budete pohybovat, hledat důkazy, plížit se a zažívat věci, jež jste dávno pravděpodobně zapomenuli. Prvních pár hodin to bude působit lehce zmatečně ale jakmile se do toho dostanete, bude těžké vás ze hry dostat pryč. Čeká vás dlouhá, trnitá, smutná a drsná cesta. O co vlastně při hraní jde a jaká je náplň herní doby jež se může šplhat klidně i k patnáctí hodinám?

V každé vzpomínce jež rozehrajete budete pátrat do hloubky po tom, co se v ní stalo a jak v ní figurujete. Na pomoc dostanete mobilní telefon na který vám budou občas chodit zprávy ale mimo jiné s ním lze skenovat okolí a důkazy, má UV světlo, mapu prostředí a termální vidění. Ve druhé ruce budete převážně držet zbraň - jakou a proč bych z důvodu spoilerů raději nezmiňoval ale nebude se jednat o obyčejné střílení obyčejnou zbraní. Co však zmínit mohu je, že velká část herní doby bude o čtení různých poznámek, mailů či dopisů, poslechu audiozpráv a hrabání se v minulosti. Po dokončení levelu se lze přesunout do vašeho hubu ve kterém vidíte několik tabulí - ty představují dané úrovně a na nich vidíte, kolik procent materiálu se vám podařilo sebrat. Pakliže splníte sto procent čeká vás vždy v opakovaném hraní úrovně ještě malý bonus. Hub slouží především k restartu daných misí ale hlavně k přezkoumávání důkazů díky nimž se střípek po střípku dozvídáte co bylo, je a možná i bude. Ve vzpomínkách a důkazech se potom seznámíte s dalšími postavami jež jsou perfektně napsané, uvěřitelné a precizně zahrané a tvoří kromě vás páteř celé hry.

Při běhání po úrovních zjistíte, že zvuková stránka je naprosto perfektní a za použití 3D sluchátek vás doslova vtáhne do dění. Brilantní dabing, zvuky v úrovních, přesně sedící hudba. Tohle trio vám bude pomádou pro vaše uši. Osobně jsem si užíval hlavně dabing a takzvané zvukové podkresy daných vzpomínek - ty se však těžce popisují někomu kdo to nehrál a já to zřejmě nedokážu udělat ale pokusím se. Shrnul bych to tak, že vaše konání mívá zvukový podkres díky kterému daná situace působí o mnoho lépe a celé to dokáže šponovat napětí dané situace. Po grafické stránce se sice nejedná o žádné veledílo (přeci jen se jedná o titul z roku 2017) ale hra nepůsobí lacině a místy dokáže vyvolat až realistické obrazy. S optimalizací jsem neměl absolutně žádný problém, hra mi nepadala, běžela plynule jak jen to šlo a loadovala jak o závod. Co mě však dokázalo vytočit byly občasné záseky o textury které jsem naposledy zažil u hry Terminátor SkyNet / Future Shock. Někdy se stalo, že jsem se dostal příliš blízko ke stěně nebo k určitému předmětu a tam moje pouť za pravdou skončila protože jsem se nemohl dál hnout. Pakliže se tak stalo nedaleko checkpointu dalo se to přežít, pokud to bylo dál, bylo to naprosto otravné - vaši jedinou šancí jak se z dané situace dostat byl totiž load pozice. Kromě tohoto neduhu jsem však byl se vším naprosto spokojen.

O hře bych mohl psát ještě dlouze - třeba o tom, jak je důležité přemýšlet nad tím co při hraní děláte - ale bohužel bych to nedokázal bez spoilerů a váš jediný důvod proč to zkusit nainstalovat je právě ta obří záhada jež se snažíte rozlousknout. A čím méně toho budete před cestou vědět, tím lépe pro vás. Co vám však mohu říci je to, že pokud vás baví bádání, šmejdění a přemýšlení budete se v Get Even cítit jako ryba ve vodě. Pistole tam sice je, ale dovolím si prozradit, že hra po vás spíše chce abyste měli zajištěno a pokud možno se střelbě vyhýbali. Titul mě dostal především svým do detailu propracovaným příběhem jež byl plný zajímavých postav, zvratů a uvěřitelných situací ale hlavně tím, že to vývojáři dokázali celé dotáhnout do konce. Oni totiž hry když pracují s psychologií a dramaty často sahají k tomu, že vám úplně nevyjeví jak a co a nechávají vás místy tápat v temnotách vlastních myšlenek. Tady je vše dotažené do puntíku a když si říkáte že víte všechno tak se ukáže že vlastně víte prd a dostanete další nášup. Po dohrání jsem cítil obří míru satisfakce, naplnění a pochopení což jsou body, které jsou pro mě při hraní podobných titulů základ - občas se stane, že dostanu nějaké z nich, ale že bych dostal všechny naráz, to se mi dlouho nestalo. Tento skvělý a opravdu silný kousek při kterém mi běhal mráz po zádech a nejednou i slzy po tváři nemůžu jinak než s oběma zvednutými palci vřele doporučit. Ale pozor, není to nic pro slabé povahy.

Pro: Silný a uvěřitelný příběh, skvělé postavy, perfektní dabing, míra detailů

Proti: Občasné záseky o textury, příliš obyčejná hratelnost, zpočátku těžko pochopitelné

+16