Omlouvám se předem za emocionální výlev místo klasické recenze, ale ruku na srdce - popisovat StarCraft považuji asi za tak potřebné jako popisovat, o co jde v Doomovi nebo co je to Counter-Strike. Pro mě je SC hrou, u které jsem určitě strávil tisíce hodin a čas od času si znovu projedu alespoň kampaň (mimochodem remaster považuji za hodně povedený).
Čím začít? Nikdy nezapomenu, když jsem coby 12 letý kluk vešel o polední pauze ve škole do prodejny JRC na I. P. Pavlova s kovovou kasičkou s mými dětskými "celoživotními" úsporami a před prodavače na pult vysypal 1699,- v dvacetikorunách, desetikorunách, pětikorunách, dvoukorunách a korunách. Koukal na mě jak na blázna a počítal to tam snad 5 minut (já večer předtím 3x, abych měl jistotu, že to mám fakt přesně :-D). Odpoledne jsme měli místo tělocviku nějaký orientační "běh" (čti: procházku) v parku, já šel s kamarády poslední v zástupu s manuálem v ruce a četl ten neskutečně dobře napsaný příběh. Totéž pak v metru a autobusu cestou domů, doma, pak instalace, první spuštění...
Neuměl jsem v té době ještě tak dobře anglicky, takže z příběhu v samotné hře jsem paradoxně napoprvé ještě tolik neměl. Dodnes vzpomínám na třetí misi za Terrany s cílem "Survive for 30 minutes", kdy jsem netušil, co znamená slovo survive, a myslel si, že za 30 minut musím porazit nepřítele. 29 minut v háji, já se sotva dostal ze své základny, restart mise. Pak ještě asi 2x. Napočtvrté jsem jen rezignovaně položil ruce do klína, koukal, jak mi Zergové koušou základnu, kroutil hlavou, že se autoři zbláznili, uběhly poslední vteřiny, krátký dialog a objevila se hláška, že jsem vyhrál :-))
(mimochodem když jsem to zkoušel teď nedávno naposledy, tak jsem vyčistil celou mapu za 14 minut a pak 16 minut čekal, než mise skončí :-D)
Po dohrání kampaně nekonečné paření Melee proti AI, tvorba vlastních misí a kampaní v editoru... Neskutečná radost, když jsem poprvé porazil 2 AI protivníky naráz (bez exploitů jako třeba wall-in v úzkém průchodu; to mě tehdy ani nenapadlo). Pak zakoupení oficiálních příruček (pro SC i BW) a jejich nekonečné opakované čtení. Pamatuji se, když jsem byl v létě několik týdnů u tety na Slovensku, neměl jsem tam žádné kamarády ani počítač a děsně jsem se ty týdny nudil. Jediná knížka, kterou jsem měl s sebou, byla právě tahle příručka ke StarCraftu. Pročetl jsem ji tam tolikrát, že se doslova rozpadla. Ale věděl jsem o té hře snad všechno, pamatoval si všechny statistiky všech jednotek, měl mapy misí z kampaně "vyfocené" v hlavě do posledního detailu...
Pak přišel Battle.net a stovky, ne-li tisíce hodin strávených multiplayerem. Začátky v klanu fmejdi, pak vlastní klan KAT, turnaje, ligy, žebříčky, clan wary, WGT... Pak i nějaké čichnutí k e-sport scéně (i když v SC jsem nikdy tak dobrý v multiplayeru nebyl), poznání naživo lidí jako Lord.Chick, BaB, Destroyer, Kaos a dalších... Uctívání korejských progamerů jako SlayerS_`BoxeR` a těžká závist, že v Koreji se hraním SC lidi můžou živit a mají televizní kanály, na kterých běží jen SC... :-) A samozřejmě ten namrachrovaný pocit (lol), když jsem jako "ostřílený veterán z Battle.netu" přinesl svůj PC ke spolužákům na LAN párty a tam si bez většího úsilí vodil 2 naráz :-D
Dokázal bych o téhle hře mluvit fakt hodiny a ani jsem se nedotkl témat, jako například když jsem v SC editoru dělal RPG hru (neskutečné, jak moc už tehdy byly triggery propracované a šlo je ohýbat) nebo když jsem se naučil rozbalit a modifikovat MPQ archiv hry (soubor obsahující všechny asssety jako kampaňové mise, zvuky, filmečky, textury atd.), udělal vlastní amatérský překlad kampaně do češtiny :-D, modifikoval některé mise kampaně (např. aktivoval 2 vypnuté terranské mise, aktivoval některé vypnuté triggery - např. když ve zmíněné třetí misi za Terrany zaútočíte na základnu Zergů, Raynor nabídne jako alternativní cíl mise vyčistit mapu od Zergů; v ten moment pak přiletí transporty a nemusíte čekat celých 30 minut. Jsou k tomu připravené a plně namluvené dialogy, ale z nějakého důvodu to Blizzard v kampani vypnul) nebo si ty mise vlastnoručně ztěžoval.
Co říct závěrem? Tohle je prostě moje životní hra, na kterou si nedám sáhnout a popravdě řečeno neznám žádnou jinou hru, kde by singleplayer a multiplayer části hry byly obě naprosto dokonalé.
Čím začít? Nikdy nezapomenu, když jsem coby 12 letý kluk vešel o polední pauze ve škole do prodejny JRC na I. P. Pavlova s kovovou kasičkou s mými dětskými "celoživotními" úsporami a před prodavače na pult vysypal 1699,- v dvacetikorunách, desetikorunách, pětikorunách, dvoukorunách a korunách. Koukal na mě jak na blázna a počítal to tam snad 5 minut (já večer předtím 3x, abych měl jistotu, že to mám fakt přesně :-D). Odpoledne jsme měli místo tělocviku nějaký orientační "běh" (čti: procházku) v parku, já šel s kamarády poslední v zástupu s manuálem v ruce a četl ten neskutečně dobře napsaný příběh. Totéž pak v metru a autobusu cestou domů, doma, pak instalace, první spuštění...
Neuměl jsem v té době ještě tak dobře anglicky, takže z příběhu v samotné hře jsem paradoxně napoprvé ještě tolik neměl. Dodnes vzpomínám na třetí misi za Terrany s cílem "Survive for 30 minutes", kdy jsem netušil, co znamená slovo survive, a myslel si, že za 30 minut musím porazit nepřítele. 29 minut v háji, já se sotva dostal ze své základny, restart mise. Pak ještě asi 2x. Napočtvrté jsem jen rezignovaně položil ruce do klína, koukal, jak mi Zergové koušou základnu, kroutil hlavou, že se autoři zbláznili, uběhly poslední vteřiny, krátký dialog a objevila se hláška, že jsem vyhrál :-))
(mimochodem když jsem to zkoušel teď nedávno naposledy, tak jsem vyčistil celou mapu za 14 minut a pak 16 minut čekal, než mise skončí :-D)
Po dohrání kampaně nekonečné paření Melee proti AI, tvorba vlastních misí a kampaní v editoru... Neskutečná radost, když jsem poprvé porazil 2 AI protivníky naráz (bez exploitů jako třeba wall-in v úzkém průchodu; to mě tehdy ani nenapadlo). Pak zakoupení oficiálních příruček (pro SC i BW) a jejich nekonečné opakované čtení. Pamatuji se, když jsem byl v létě několik týdnů u tety na Slovensku, neměl jsem tam žádné kamarády ani počítač a děsně jsem se ty týdny nudil. Jediná knížka, kterou jsem měl s sebou, byla právě tahle příručka ke StarCraftu. Pročetl jsem ji tam tolikrát, že se doslova rozpadla. Ale věděl jsem o té hře snad všechno, pamatoval si všechny statistiky všech jednotek, měl mapy misí z kampaně "vyfocené" v hlavě do posledního detailu...
Pak přišel Battle.net a stovky, ne-li tisíce hodin strávených multiplayerem. Začátky v klanu fmejdi, pak vlastní klan KAT, turnaje, ligy, žebříčky, clan wary, WGT... Pak i nějaké čichnutí k e-sport scéně (i když v SC jsem nikdy tak dobrý v multiplayeru nebyl), poznání naživo lidí jako Lord.Chick, BaB, Destroyer, Kaos a dalších... Uctívání korejských progamerů jako SlayerS_`BoxeR` a těžká závist, že v Koreji se hraním SC lidi můžou živit a mají televizní kanály, na kterých běží jen SC... :-) A samozřejmě ten namrachrovaný pocit (lol), když jsem jako "ostřílený veterán z Battle.netu" přinesl svůj PC ke spolužákům na LAN párty a tam si bez většího úsilí vodil 2 naráz :-D
Dokázal bych o téhle hře mluvit fakt hodiny a ani jsem se nedotkl témat, jako například když jsem v SC editoru dělal RPG hru (neskutečné, jak moc už tehdy byly triggery propracované a šlo je ohýbat) nebo když jsem se naučil rozbalit a modifikovat MPQ archiv hry (soubor obsahující všechny asssety jako kampaňové mise, zvuky, filmečky, textury atd.), udělal vlastní amatérský překlad kampaně do češtiny :-D, modifikoval některé mise kampaně (např. aktivoval 2 vypnuté terranské mise, aktivoval některé vypnuté triggery - např. když ve zmíněné třetí misi za Terrany zaútočíte na základnu Zergů, Raynor nabídne jako alternativní cíl mise vyčistit mapu od Zergů; v ten moment pak přiletí transporty a nemusíte čekat celých 30 minut. Jsou k tomu připravené a plně namluvené dialogy, ale z nějakého důvodu to Blizzard v kampani vypnul) nebo si ty mise vlastnoručně ztěžoval.
Co říct závěrem? Tohle je prostě moje životní hra, na kterou si nedám sáhnout a popravdě řečeno neznám žádnou jinou hru, kde by singleplayer a multiplayer části hry byly obě naprosto dokonalé.