Oukej, tak ten zlej zase budu já. Nejprve je třeba říct, že BG1 a BG2 se mi celý život vyhýbaly a oba díly jsem si zahrál právě až ve chvíli, kdy jsem se dozvěděl, že se pracuje na vývoji BG3. Paradoxně jsme ale hrál snad všechny ostatní izometrický RPG té doby. Dále je potřeba říct, že první díl Divinity od Larianu jsem rozehrál dvakrát a ani jednou nedohrál. Nikdy jsem u toho nevydržel. Prostě mi to nesedělo. Když se tedy ukázalo, že BG3 bude dělat právě Larian, hned mi blesklo "hlavně ať z toho není Divinity 3!" No a ono nakonec tak trochu je, bohužel.
Takhle, long story short - BG3 má svoje mouchy, ale jinak je to velice solidní RPG a rozhodně "must" pro fanoušky žánru. Nicméně už to tu vychválili jin, takže já budu spíš kritizovat. Co mi na BG3 vadilo?
1. Celková volba zápletky, kdy jsem napříč první aktem měl pocit, jako bych hrál spíš sci-fi RPG typu XCOM, než další díl série Baldur's Gate.
2. Většinou hráčů vychvalovaný druhý akt. Vůbec mi nesedl, vůbec se mi nelíbil a těšil jsem se, až z něj vypadnu.
3. Až ve třetím aktu jsem měl konečně pocit, že hraju Baldur's Gate. Do té doby to pro mě byla hra, řemeslně výborně udělaná, ve které jsem Baldur's Gate (kromě pár postav a odkazů) vůbec neviděl. Jenže třetí akt je pro změnu zabugovaný a nehotový. Za tohle bych chlapce a dívky z Larianu pověsil za pohlavní orgány do průvanu. Kolik let to doprdelepráce bylo v předběžným přístupu, že pak vydají hru se zabugovaným "finále?" Některé questy za určitých okolností nešly dokončit, některé rozhovory byly buglé ve smyčce. Zkrátka sice jsem se konečně dostal do opravdového světa Baldur's Gate, ale zároveň jsem se posunuli od výborného řemeslného zpracování zpět k zabugovanému předběžnému přístupu. Já jsem kurva věděl, že si to nemám kupovat hned po vydání a mám aspoň rok počkat. Jenže jsem se neposlechl.
4. Společníci (companions) - chabý počet, chabý výběr. Pokud to porovnám s BG2, kolik tam bylo verbovatelných postav? Možná dvacet? V BG3 jich je na začátku 6 a další přibydou až ve velmi pokročilých fázích hry. Některé do konce de facto těsně před finále. Někteří společníci jsou vyloženě nesympatičtí a ty sympatické nemá moc smysl kombinovat, protože mají hodně podobné využití. Což je samo o sobě dáno také tím, že v BG3 můžete na rozdíl od dvojky mít pouze čtyřčlennou partu. Ve finále vám to dost omezuje výběr vlastní postavy, protože pokud vám stejně jako mně není sympatický jediný Rogue společník ve hře, tak vám nezbývá nic jiného, než za něj hrát sami.
5. Totální změna herních mechanik - oukej, za tohle plně nemůže Larian, ale vývoj pravidel DnD jako takový. Larian se jen řídil (přibližně) aktuálními pravidly DnD. Pro mě to zjednodušení byl teda šok. Zase mi to přišlo přesně v duchu trendu "budeme dělat hry pro líný nesvéprávný blbečky, který nejsou schopný si nastudovat rozsáhlý pravidla."
Sečteno podtrženo, i přes moji kritiku, BG3 je skvělý RPG. Jen je to mizerný Baldur's Gate. Je to víc Divinity, než Baldur's Gate. Pokud si chcete zahrát solidní Baldur's Gate, zahrajte si Pillars of Eternity, protože to je víc Baldur's Gate, než Baldur's Gate 3. A to je smutek.
Takhle, long story short - BG3 má svoje mouchy, ale jinak je to velice solidní RPG a rozhodně "must" pro fanoušky žánru. Nicméně už to tu vychválili jin, takže já budu spíš kritizovat. Co mi na BG3 vadilo?
1. Celková volba zápletky, kdy jsem napříč první aktem měl pocit, jako bych hrál spíš sci-fi RPG typu XCOM, než další díl série Baldur's Gate.
2. Většinou hráčů vychvalovaný druhý akt. Vůbec mi nesedl, vůbec se mi nelíbil a těšil jsem se, až z něj vypadnu.
3. Až ve třetím aktu jsem měl konečně pocit, že hraju Baldur's Gate. Do té doby to pro mě byla hra, řemeslně výborně udělaná, ve které jsem Baldur's Gate (kromě pár postav a odkazů) vůbec neviděl. Jenže třetí akt je pro změnu zabugovaný a nehotový. Za tohle bych chlapce a dívky z Larianu pověsil za pohlavní orgány do průvanu. Kolik let to doprdelepráce bylo v předběžným přístupu, že pak vydají hru se zabugovaným "finále?" Některé questy za určitých okolností nešly dokončit, některé rozhovory byly buglé ve smyčce. Zkrátka sice jsem se konečně dostal do opravdového světa Baldur's Gate, ale zároveň jsem se posunuli od výborného řemeslného zpracování zpět k zabugovanému předběžnému přístupu. Já jsem kurva věděl, že si to nemám kupovat hned po vydání a mám aspoň rok počkat. Jenže jsem se neposlechl.
4. Společníci (companions) - chabý počet, chabý výběr. Pokud to porovnám s BG2, kolik tam bylo verbovatelných postav? Možná dvacet? V BG3 jich je na začátku 6 a další přibydou až ve velmi pokročilých fázích hry. Některé do konce de facto těsně před finále. Někteří společníci jsou vyloženě nesympatičtí a ty sympatické nemá moc smysl kombinovat, protože mají hodně podobné využití. Což je samo o sobě dáno také tím, že v BG3 můžete na rozdíl od dvojky mít pouze čtyřčlennou partu. Ve finále vám to dost omezuje výběr vlastní postavy, protože pokud vám stejně jako mně není sympatický jediný Rogue společník ve hře, tak vám nezbývá nic jiného, než za něj hrát sami.
5. Totální změna herních mechanik - oukej, za tohle plně nemůže Larian, ale vývoj pravidel DnD jako takový. Larian se jen řídil (přibližně) aktuálními pravidly DnD. Pro mě to zjednodušení byl teda šok. Zase mi to přišlo přesně v duchu trendu "budeme dělat hry pro líný nesvéprávný blbečky, který nejsou schopný si nastudovat rozsáhlý pravidla."
Sečteno podtrženo, i přes moji kritiku, BG3 je skvělý RPG. Jen je to mizerný Baldur's Gate. Je to víc Divinity, než Baldur's Gate. Pokud si chcete zahrát solidní Baldur's Gate, zahrajte si Pillars of Eternity, protože to je víc Baldur's Gate, než Baldur's Gate 3. A to je smutek.
Pro: grafika; řemeslný zpracování; zábavné možnosti interakcí s prostředím v soubojích i mimo ně
Proti: zabugovaný Akt III; pouze čtyřčlenná parta, chabý výběr společníků; většinu času to vůbec nemá Bauldur's Gate feeling